quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 19:34 schreef Flumina het volgende:Als ik bijvoorbeeld mensen aanneem, en ik mag kiezen tussen vijf blanken is er niet aan de hand.
Zit er toevalllig één moslimsmeisje bij en ik wil haar gewoon niet (maakt niet uit waarom) loop ik kans dat ik discrimineer, zeker als zij gaat klagen. En het wordt helemaal erg als blijkt dat ik in mijn bedrijf teveel autochtonen heb rondlopen, want dan zou ik zeker discrimineren (en dat mag je wel naar ras kijken om tot zo'n uitspraak te komen).
als je eerder had opgemerkt had je gezien dat ik een Hoge Raad uitspraak heb geplaatst waar het gewoon werd toegestaan om gericht asielzoekers in een een bepaalde situatie te weigeren ....
Bij een discotheek werden bewust asielzoekers de toegang geweigerd en de HR stond dat gewoon toe, omdt er een objectieve grond toe is ....
Oftewel, het is een vorm van 'calimero'-redeneren als je gaat beweren dat je als werkgever bij een sollicitatie geen allochtoon meer _mag_ afwijzen ...
dat die kan gaan klagen .. ja, dat is het recht van _alle_ nederlandse burgers ... maar voordat emand gelijk krijgt, moeten daar minstens gronden voor zijn, als je in een sollicitatieprocedure gewoon iemand om objectieve gronden weigert, loop je geen enkel risico wegens 'dicriminatie' veroordeeld te worden ....
dat geld net zo hard als je onder een bepaald 'streefpercentage' allochtonen zou zitten, welke immers voor het strafrecht (artikel 90, 137g of 429quater) geen enkele waarde heeft...
Zulk een 'positief discriminatie-beleid' is geen strafrecht (de discriminatie-bepaling), maar gewoon overheidsbeleid, welke dan maatregelen kunnen steunen en promoten... maar hierbij kan men niet bedrijven 'verplichtten' allochtonen aan te nemen (hooguit wordt er met bedrijfsgroepen soms vrijblijvende 'afspraken' hiertoe gemaakt)
Ik ben inderdaad ook niet zo'n fan van positieve dicriminatie, vooral omdat de effectiviteit lang niet aangetoond is, en betwijfeld kan worden ... dat bepaalde achterstandsposities door bepaalde groepen wordt ingehaald, ligt imho niet aan een 'positief discriminatiebeleid" maar eerder aan een integratieprocs welke daar verder redelijk 'los' van staat....
Maar in de column is het compleet fout en kortzichtig dat de auteur, om positief discriminatiebeleid, op één hoop te gooien met anti-discriminatie strafrecht-wetgeving ... en vervolgens ook vrijblijvende steunmaatregelen verwart met een strafrechterlijke 'plicht'.....
Overigens, in de huidige politieke situatie is het ook zeer populair om bv het te hebben over een 'integratie-plicht' voor allochtonen ..... iets wat uiteindelijk qua beleid compleet te vergelijken valt met zo'n 'positief discriminatiebeleid' ... oo dat is niet een strafrechterlijke plicht... maar een beleid waar ze mensen die integreren, belonen voor dit gedrag, alswel mensen die dit niet doen zelfs bepaalde rechten ontzeggen (er wordt zelfs gesproken over 'uitzetting') ....
Ik vermoed dat qua effectiviteit zo'n 'verplicht integratiebeleid' en 'positieve discriminatie' ook erg vergelijkbaar blijken te zijn ... veelal zijn het voornamelijk 'ambtenaar-bezighoud-maatregelen' die betrekkelijk geringe gevolgen hebben, veelal net zoveel negatieve gevolgen, als positieve.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25