dat is iets anders dan nivelering als doel hebben.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:17 schreef DionysuZ het volgende:
Volledige nivellering is niet gewenst. Mensen worden dan niet aangespoord om meer/beter te werken want ze verdienen toch net zo veel. Enige mate van nivellering is wel gewenst, zodat iedereen, ongeacht inkomen, tenminste kan leven.
Ik denk dat de speelhal- en slaapkamerinrichters (plus hun werknemers, plus hun vrouw en kinderen) het niet met je eens zijn. Inperking van de vrijheid om een dergelijk huis te bouwen betekent dan ook een rechtstreekse aanslag op de inhoud van hun portemonnaie. Hetzelfde geldt voor auto-verkopers (plus hun werknemers, plus hun vrouw en kinderen), zouden die het ook met jouw verbod op de 6e auto eens zijn?quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:39 schreef Pappie_Culo het volgende:
Het laatste stukje van je verhaal ben ik het mee eens, tot op bepaalde hoogte. Het moet mogelijk blijven om het (meer dan) goed te hebben. Maar er zijn grenzen aan wat je normaal kunt noemen. Wonen in een huis met 12 speelhallen, 20 slaapkamers, etc valt m.i. niet meer onder vrijheid maar onder totale waanzin die nergens goed voor is in een wereld als de onze.
Een heel gevaarlijke opvatting naar mijn mening. Want wat doe je als ik TOCH die 6e auto koop? Dan stop je me in de gevangenis waarschijnlijk. Je pleit dus rechtstreeks voor dwang en terreur, je moet het maar durven.quote:PS. Vrijheid is NIET het belangrijkste in een samenleving. Je moet je niet alles aan laten praten. Vrijheid is belangrijk, maar in een samenleving gaat het welzijn van de groep boven de vrijheid van het individu om 6 auto's te bezitten.
Iedereen kan ademhalen dus stikken is aan jezelf te wijten? Rare conclusies trek jij.quote:Op donderdag 5 januari 2006 01:39 schreef Shakes het volgende:
Iedereen in Nederland kan stinkend rijk worden. ()Dus volgens mij is armoede deels aan jezelf te wijten.
De rijken zijn rijk want ze worden beloond. Als je probeert logische gevolgtrekkingen te maken mislukt het aardig.quote:De rijkeren (behalve zij die het geld erfden) kunnen/deden iets waar vraag naar was. Terecht toch dat ze daarvoor beloond worden? Wat ik doe is blijkbaar weinig vraag naar dus ik verdien geen ruk - moet ik dus iets anders gaan doen. Zo moeilijk is het niet.
Behalve dat je al noemt dat je er blijkbaar uitzonderlijke talenten of kansen voor moet grijpen. De uitzonderlijkheid geeft al aan dat het dus niet voor iedereen is weggelegd, dat zou namelijk helemaal niet uitzonderlijk zijn.quote:Zoals ik mijn reply begon - iedereen in Nederland kan stinkend rijk worden.
Oh jah joh? Gaan we allemaal naar dezelfde school? Ik niet hoor, ik ben naar een andere school geweest. Meer dan één andere zelfs.quote:Er zijn gelijke kansen. Iedereen gaat naar dezelfde (middelmatige - 53% PABO studenten rekent slechter dan iemand van groep 8) basisschool, dezelfde middelbare school
99% van de mensen is helemaal niet uitzonderlijk genoeg om veel geld te verdienen. Sterker nog, veruit de meeste mensen zijn niet eens slim genoeg om te gaan studeren.quote:en als je slim genoeg bent kun je gaan studeren. Krijg je een studiebeurs die (mogelijk met aanvullende) genoeg is om je studie af te kunnen ronden. Mocht het allemaal wat duurder zijn kun je tegen gunstige voorwaarden geld lenen - dat betaal je wel weer terug als je geld verdiend. Mooi toch? 99% van de mensen kan dus (er zijn altijd uitzondering) veel geld verdienen en ik vind het super.
Wat zijn wij in Nederland toch arm en inderdaad, we hebben geen ondernemers.quote:Op donderdag 5 januari 2006 09:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Nivileren maakt een land arm, het ontneemt initiatief en ondernemersschap, omdat je voor risico's nemen, 7 dagen in de week werken, het voor lief nemen dat je een paar jaar weinig verdient om dat te oogsten bestraft.
Wel eens gedacht dat dit aan het denivileringsbeleid kan liggen?quote:Op donderdag 5 januari 2006 10:08 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Wat zijn wij in Nederland toch arm en inderdaad, we hebben geen ondernemers.
Behoeft een land met een kapitalistische economie dan denivelleringsbeleid?quote:Op donderdag 5 januari 2006 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wel eens gedacht dat dit aan het denivileringsbeleid kan liggen?
Jij komt bij het lezen van een post zeker niet verder dan de eerste zin..
ja, en kijk naar hoe dat niet gebeurt in Duitsland en hoe dat land worsteld met hoge werkeloosheid, kijk ook naar NL en UK die actief een beleid hebben gevoert en hoe dat in europa een bovengemiddelde groei bracht, werkeloosheid deed dalen en welvaard deed toenemen, ook bij lagere inkomensquote:Op donderdag 5 januari 2006 12:35 schreef sigme het volgende:
[..]
Behoeft een land met een kapitalistische economie dan denivelleringsbeleid?
Een beleid wat erop gericht is de nivileringsmaatregelen wat daar aan vooraf ging terug te draaienquote:Wat moet ik me daarbij voorstellen, actief beleid om mensen die weinig verdienen méér geld af te laten dragen om daarmee grootverdieners extra te steunen?![]()
![]()
En ik denk dat jij een gebrek hebt aan economisch histories besef van europesche landen.quote:Soms, Pietverdriet, vraag ik me af of jij niet licht verblind bent door een door communismehaat opgewekte afkeer jegens alles wat woorden gebruikt die communisten ook wel eens in de mond genomen hebben.
En armoede deed toenemen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:
kijk ook naar NL en UK die actief een beleid hebben gevoert en hoe dat in europa een bovengemiddelde groei bracht, werkeloosheid deed dalen en welvaard deed toenemen, ook bij lagere inkomens
Ben jij wel eens in de UK geweest over de laatste 30 jaar? Heb je het verschil in welvaard gezien in de UK in de jaren 70 en nu?quote:
Vooral dankzij Blair. Onder Thatcher was de Uk het zorgenkindje van Europa. In de hele westerse wereld is de welvaart toegenomen vanaf de jaren 70. Ook in de linkse landen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 09:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ben jij wel eens in de UK geweest over de laatste 30 jaar? Heb je het verschil in welvaard gezien in de UK in de jaren 70 en nu?
armoede toegenomen, my ass.
Leg me dan het verschil ff uit tussen het beleid van Blair en het beleid van Thatcher en Mayor.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 09:59 schreef krijtrots het volgende:
[..]
Vooral dankzij Blair. Onder Thatcher was de Uk het zorgenkindje van Europa. In de hele westerse wereld is de welvaart toegenomen vanaf de jaren 70. Ook in de linkse landen.
Jij vindt Nederland arm? Er is een tekort aan ondernemers? Mijn post was niet serieus bedoeld....quote:Op donderdag 5 januari 2006 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wel eens gedacht dat dit aan het denivileringsbeleid kan liggen?
Jij komt bij het lezen van een post zeker niet verder dan de eerste zin..
Omdat het politiek beleid veel te conservatief was. Ze zaten zo krap bij kas dat ze zelfs de VS om geld moesten vragen om de Falklandsoorlog te kunnen financieren.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leg me dan het verschil ff uit tussen het beleid van Blair en het beleid van Thatcher en Mayor.
Thatcher kreeg de macht in de UK toen het land idd volledig kapot was, de verdienste van Thatcher is dat ze dat omgedraait heeft.
En vertel dan ook even waarom de UK eind jaren 70 begin 80 zulke problemen had.
Denk dat jij flink moet bijspijkeren in je kennis van de UK.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 13:41 schreef krijtrots het volgende:
[..]
Omdat het politiek beleid veel te conservatief was. Ze zaten zo krap bij kas dat ze zelfs de VS om geld moesten vragen om de Falklandsoorlog te kunnen financieren.
Ik ben nog niet zo lang geleden in Londen geweest, en als je daar de Docklands Light Railway neemt, zul je een aardig pallet van welvaart zien. Als eerste kwam ik langs een reeks woonkazernes die een dermate verloederde indruk gaven dat je eerder het gevoel kreeg in het voormalige Oostblok te zijn dan in de stad die het rijkste gebied van Europa herbergt. Vervolgens kwam de metrotrein door de gebieden rond Cranary Wharf, waar de glazen wolkenkrabbers in overvloed aanwezig zijn. Een onmetelijke rijkdom straalde van het gebied af, evenals vanaf de zakenlieden die instapten in de metrotrein. Toen ik dichtbij het eindpunt, in de buurt van Greenwich, uitstapte, liep ik door een station waar de hangjongeren en zwervers opeengestapeld zaten. Buiten was het niet veel anders. Toen ik de lokale Marks&Spencers inliep, waren er meer beveiligingsbeambten dan klanten aanwezig. Dat is het trieste aangezicht dat elke grote stad zo ongeveer biedt; ook economisch liberalisme kan deze mensen niet redden.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 09:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ben jij wel eens in de UK geweest over de laatste 30 jaar? Heb je het verschil in welvaard gezien in de UK in de jaren 70 en nu?
Het is verstandig geweest om afstand te nemen van de - soms zeer radicale - vakbonden. De welvaart in het VK is enorm toegenomen, maar dat is voor een leeuwendeel toegekomen aan de upper class en in iets mindere mate aan de middenklasse. De onderklasse is vanuit de door de vakbonden gedomineerde mijnen verdreven naar het nachtelijke schoonmaakwerk in grote bedrijven, waar de omstandigheden, zover ze uberhaupt aan het licht komen, bedroevend zijnquote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:02 schreef Pietverdriet het volgende:
De UK was eind jaren 70 zowat een derde wereld land en technisch eigenlijk failliet. Dat was te danken aan de sociale politiek en de enorme macht van de vakbonden.
teveel dickens gelezen?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:15 schreef Reya het volgende:
[..]
Het is verstandig geweest om afstand te nemen van de - soms zeer radicale - vakbonden. De welvaart in het VK is enorm toegenomen, maar dat is voor een leeuwendeel toegekomen aan de upper class en in iets mindere mate aan de middenklasse. De onderklasse is vanuit de door de vakbonden gedomineerde mijnen verdreven naar het nachtelijke schoonmaakwerk in grote bedrijven, waar de omstandigheden, zover ze uberhaupt aan het licht komen, bedroevend zijn![]()
Op economisch gebied wellicht. Nota bene de Britse conservatief Ferdinand Mount heeft echter in zijn boek Mind the Gap: The New Class Divide in Britain laten zien dat de kloof tussen arm en rijk alleen maar is toegenomen, en dat de economische liberalisering op sociaal vlak allesbehalve een wondermiddel is geweest. Overigens is Dickens verleden tijd; maar bekijk dingen eens niet vanuit een eenzijdig standpunt. Cijfers zeggen niet allesquote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
teveel dickens gelezen?
Maar goed, die sociale onderklasse is bv in de Bondsrepubliek langdurig werkeloos, waardoor het sociale stelsel onbetaalbaar is geworden, de pensioenkassen leeg en de kans om weer aan het werk te komen nihil.
En voor je begint dat D de ddr erbij heeft gekregen, de UK had eind jaren 70 een BSP per capita dat lager lag als dat van de DDR, en nu eentje die hoger ligt als die van D.
Nee, de UK is geen paradijs, maar de UK heeft op eigen kracht, zonder een West UK die er duizend miljard pond in heeft gepompt, dit voor elkaar gekregen.
Kortom, de UK is goed bezig en het bewijs ervoor dat Denivilering, LIberalisering en vrije markt functioneerd.
Hmm die grote groepen zijn er ook op vooruit gegaan. Misschien is de 'upper class' er meer op vooruit gegaan maar maakt dat uit!? Als ik eerst geen schoenen kon kopen en nu wel is dat vooruitgang. Ook al kan mijn buurman nu een Ferrari kopen ipv een Mercedes. Wat interesseert mij dat? Hij is er meer op vooruitgegaan dan mij, lekker belangrijk. Ik ruik afgunst.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:44 schreef Reya het volgende:
Overigens is het niet zo dat er nou een goed alternatief is voor het Britse model. Dat is ook het treurige van de strijd tussen het Angelsaksische en het Rijnlandse model: de race is allang gelopen. In die zin vallen pleidooien voor liberalisering ook te verklaren en daarom ben ik persoonlijk ook wel geneigd ze regelmatig te ondersteunen; maar het is een sprookje dat liberalisering voor iedereen verbetering brengt. Grote groepen blijven simpelweg achter![]()
Dat speelt wel degelijk. Het lijkt me niet zinvol om daar je ogen voor te sluitenquote:Op zaterdag 7 januari 2006 15:29 schreef Shakes het volgende:
[..]
Hij is er meer op vooruitgegaan dan mij, lekker belangrijk.
Dat motiveert mensen ook harder cq slimmer te werken.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:09 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat speelt wel degelijk. Het lijkt me niet zinvol om daar je ogen voor te sluiten![]()
Uhuh, feitelijk is dat proces constant gaande, en vanuit dat proces ontstaat ook technologische vooruitgang en dus indirecte welvaarrtsstijging. Dat klinkt perfect, en dat is het deels ook, maar er ontstaat in de slipstream van deze ontwikkeling een groep van working poor en werklozen, die simpelweg niet met de ontwikkelingen kunnen meegroeien; de eenvoudige productiebanen zijn al jaren geleden verhuisd naar lagelonenlanden, en deze groep is pertinent ongeschikt om white-collar werkzaamheden uit te voeren. Dat drukt ze ofwel in de werkloosheid, ofwel naar banen in de marge; banen die qua salaris en arbeidsomstandigheden een recordlengte verwijderd zijn van de banen die door de mensen die wel met de vooruitgang meegaan worden bezetquote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat motiveert mensen ook harder cq slimmer te werken.
Daarom had ik het ook over working poor; mensen zijn niet werkloos, maar bevinden zich wel op een sociaal-economisch lage positiequote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
En wat wil je daar nu mee zeggen, Reya?
In de UK is de werkeloosheid duidelijk lager dan in D
En?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:39 schreef Reya het volgende:
[..]
Daarom had ik het ook over working poor; mensen zijn niet werkloos, maar bevinden zich wel op een sociaal-economisch lage positie![]()
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat mensen zich willen conformeren aan een dergelijke, min of meer uitzichtloze, positie. Een ideale groeibodem voor allrhande sociale problemenquote:
Mensen die beter kunnen, krijgen in de UK veel meer kansen dan bv in D of Fr.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:44 schreef Reya het volgende:
[..]
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat mensen zich willen conformeren aan een dergelijke, min of meer uitzichtloze, positie. Een ideale groeibodem voor allrhande sociale problemen![]()
Het gaat verder dan standaard criminel gedrag; een dergelijk probleem is veel meer sociaal van aard, en je kunt er inderdaad voor kiezen socile problemen eenzijdig strafrechtelijk aan te pakken. Maar het valt te betwijfelen of dat een effectieve oplossing isquote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen die beter kunnen, krijgen in de UK veel meer kansen dan bv in D of Fr.
Mensen die dom zijn om te poepen, moet je die dan maar afkopen om ze rustig te houden? Lazer op, daar is justitie voor.
Het Scandinavische model.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:44 schreef Reya het volgende:
Overigens is het niet zo dat er nou een goed alternatief is voor het Britse model.
De pleuris hebben aan mensen met een kleurtje, astronomische belastingen en dan nog een staatschuld opbouwen bedoel je?quote:
Scandinavische landen hebben helemaal geen staatschuld maar een overschot!! Scandinavisch model kort samengevat: hoge uitkeringen, een sterk activerend arbeidsmarktbeleid en soepel ontslagrecht. Leuk detail, geen voedselbanken daar en de economische groei boven het europees gemiddelde.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 17:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De pleuris hebben aan mensen met een kleurtje, astronomische belastingen en dan nog een staatschuld opbouwen bedoel je?
Zweden, staatschuld:quote:Op zaterdag 7 januari 2006 17:26 schreef krijtrots het volgende:
[..]
Scandinavische landen hebben helemaal geen staatschuld maar een overschot!!
Ik haalde staatsoverschot en budgetoverschot doorelkaar. Ze hebben dus een budgetoverschot.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 17:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zweden, staatschuld:
51.6% of GDP (2004 est.)
Denemarken Staatschuld
42.5% of GDP (2004 est.)
De lage inkomens hebben het financieel juist steeds moeilijker gekeregen de laatste jaren. De voedselbanken groeien immers als paddestoelen uit de grond.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:
. In NL is het verschil ook toegenomen, maar door de denivilering en liberalisering hebben we in NL ook een enorme economische vooruitgang gekregen waar ook de lage inkomens van geprofiteerd hebben.
Op welke manier worden zij afgestraft? Kinderbijslag moet je zien als een ondersteuning en mensen die een dergelijke ondersteuning niet nodig hebben, hebben een dergelijke ondersteuning, ra ra, niet nodig. Mensen die dit zien als afstraffen moeten er nog eens goed over nadenken. Als het in de vorm van belastingvoordeel zou zijn (hogere inkomens minder voordeel dan lagere inkomens bij kinderen), dan zou je het nog enigzins ervaren als afstraffen (maar dan moet je wel een zeikerd zijn).quote:Op woensdag 4 januari 2006 14:48 schreef IntroV het volgende:
En tegelijkertijd straf je hoger opgeleide mensen met een goede baan af, als ze kinderen krijgen.
Ook de midden inkomens hebben het de laatste jaren moeilijk gehad, dat heet recessie.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 18:20 schreef krijtrots het volgende:
[..]
De lage inkomens hebben het financieel juist steeds moeilijker gekeregen de laatste jaren. De voedselbanken groeien immers als paddestoelen uit de grond.
Dus denivilering en liberalisering zijn ook niet heilig.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook de midden inkomens hebben het de laatste jaren moeilijk gehad, dat heet recessie.
Het zijn oplossingen voor structurele economische problemen, conjuncturele problemen liggen anders.quote:Op zondag 8 januari 2006 09:24 schreef krijtrots het volgende:
[..]
Dus denivilering en liberalisering zijn ook niet heilig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |