Het lijkt een leuk idee, maar dit stimuleert arme (vaak laag opgeleide) mensen om veel kinderen te krijgen. Want alle kinderkosten worden toch gedekt. Waarschijnlijk houdt een arme moeder dus flink wat geld aan haar kinderen over.quote:Het hebben van kinderen heeft grote inkomensgevolgen. De lagere inkomens met kinderen komen nu tekort, maar voor de hogere inkomens is de huidige kinderbijslag onnodig hoog. De kinderbijslag moet daarom inkomensafhankelijk worden gemaakt. De lagere inkomens moeten er alle ‘kinderkosten’ mee kunnen dekken, zodat kinderen niet meer hoeven op te groeien in armoede. Voor de hogere inkomens wordt het bedrag geleidelijk afgebouwd.
ik dacht dat ook de VVD tegen nivelering wasquote:Op woensdag 4 januari 2006 16:00 schreef Xtreem het volgende:
Even voor de duidelijkheid: ALLE partijen zijn voor nivellering. Het is alleen de mate waarin en het doel ervan waarin partijen van elkaar verschillen.
Alleen libertariers zijn echt tegen nivellering.
de ene idiote maatregel (we pakken mensen hun geld af zodat ze niet voor hun eigen pensioen kunnen sparen en geven het aan bejaarden) lokt een andere idiote maatregel uit kinderbijslag die nodig is om de gevolgen van 1e idiote maatregel op te vangen.quote:De kinderbijslag zie ik als een investering in de toekomst, de mensen die nu kinderen krijgen, garanderen namelijk dat de ons volgende generatie genoeg kan werken om onze oudedagsvoorziening te betalen
Pensioen kan geleidelijk aan afgeschaft worden, door met ingang van nu de opbouw voor iedereen stop te zetten. M.a.w. wat je tot nu toe hebt opgebouwd, daar heb je straks nog recht op. Voor mij is dat 54 %, voor iemand van 20 jaar is dat 10 %.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:57 schreef McCarthy het volgende:
[..]
de ene idiote maatregel (we pakken mensen hun geld af zodat ze niet voor hun eigen pensioen kunnen sparen en geven het aan bejaarden) lokt een andere idiote maatregel uit kinderbijslag die nodig is om de gevolgen van 1e idiote maatregel op te vangen.![]()
zou je dit proces niet eens ter disuccise stellen: dus pensioenen afschaffen & kinderbijslag afschaffen. Zat mensen zijn dan prima in staat voor hun eigen pensioen te werken, de paar ECHTE stakkers die dat niet kunnen mogen van mijn part dan op een staatsuitkering rekenen
Ik dacht niet dat de VVD nu veel bezwaren heeft tegen het huidige belastingstelsel, of ik heb er de laatste 15 jaar weinig van gemerkt ( me badquote:Op woensdag 4 januari 2006 16:52 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik dacht dat ook de VVD tegen nivelering was
Leg eens uit!quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:32 schreef nickybol het volgende:
Je moet kansen nivelleren, geen inkomens.
in het liberaal manifest staat nu juist dat de VVD een voorkeur heeft voor een vlaktax. Dus je hebt niet helemaal goed opgelet.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:31 schreef Hyperdude het volgende:
Ik dacht niet dat de VVD nu veel bezwaren heeft tegen het huidige belastingstelsel, of ik heb er de laatste 15 jaar weinig van gemerkt ( me bad)
Dat hadden we tot voor kort al in NL al.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:36 schreef nickybol het volgende:
Ik denk dat je mensen gelijke kansen moet geven. Gelijke kansen beginnen op de basisschool. Die moet goed zijn. Daar moet de kwaliteit van onderwijs hoog zijn. Daar moeten de leraren goed zijn. Verder moeten de ouders stimuleren. MIsschien cursussen zoals Hoe stimuleer ik mijn kind intellectueel?
...
Ze zijn nu toch de baas, waarom dan niet eens iets uitvoeren van die vookeuren?quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:45 schreef IntroV het volgende:
[..]
in het liberaal manifest staat nu juist dat de VVD een voorkeur heeft voor een vlaktax. Dus je hebt niet helemaal goed opgelet.
Omdat de VVD niet de enige is die het voor het zeggen heeft. Je hebt nog altijd een meerderheid nodig om een voorstel door de kamer te krijgen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:50 schreef Hyperdude het volgende:
Ze zijn nu toch de baas, waarom dan niet eens iets uitvoeren van die vookeuren?
Ik stem ook wel eens VVD (bij gebrek aan beter), maar iedere keer is het weer teleurstellend en conservatief ipv. stimulerend.
Kan me hier prima in vinden. Er zijn ook al stichtingen die zoiets doen, zoals stichting leergeld. Die geven geen geld aan de ouders, maar rechtstreeks aan de sportclub waar een kind bij gaat.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:31 schreef nickybol het volgende:
Nee, we moeten dit soort dingen misschien anders gaan aanpakken. Iemand die arm is moet je geen extra kinderbijslag geven maar bijvoorbeeld een gratis abonnement op de sportclub, crèche, en bijvoorbeeld schoolboeken, zodat ze die niet zelf hoeven te halen. Dan weet je tenminste bijna zeker dat het goed terecht komt.
waarom?quote:Nivellering is m.i. een goede zaak
Omdat we een samenleving zijn en het zien van zelfverrijking als iets normaals weinig bijdraagt aan het hele samenlevings idee. De mogelijkheid om hogerop te komen (ook financieel) is prima... maar een samenleving waarin we bepaalde mensen laten rotten een troosteloos laten aanmodderen in de marge terwijl anderen 6 auto's en 3 huizen bezitten is m.i. rot.quote:
De definitie van "buitensporige" rijkdom is natuurlijk het probleem.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:24 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Niemand VERDIENT buitensporige rijkdom.
Zelfverrijking?quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:24 schreef Pappie_Culo het volgende:
Omdat we een samenleving zijn en het zien van zelfverrijking als iets normaals weinig bijdraagt aan het hele samenlevings idee.
Wat mij betreft ook. En volgens 99% van de Nederlanders is dat zo. Dus ik weet niet wat je hier mee bedoelt?quote:een samenleving waarin we bepaalde mensen laten rotten een troosteloos laten aanmodderen [...] is m.i. rot.
Volgens mij ook.quote:Iets voor elkaar over hebben is volgens mij vrij belangrijk.
Nee, een van de belangrijkste (misschien wel HET belangrijkste) in een samenleving is vrijheid. De vrijheid om je eigen leven in te richten, zolang je daarbij anderen geen schade berokkent.quote:Als dat ten koste gaat van het 4e huis, dan lijkt mij dat een prima zaak.
Daar heb je gelijk in. Maar dat kunnen we in onderling overleg vast wel overeenkomen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:30 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
De definitie van "buitensporige" rijkdom is natuurlijk het probleem.
25000 of 250000 per jaar?
Want?quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:33 schreef nickybol het volgende:
Achja ik laat mijn 5e huis eerder vallen voor hongerend Afrika dan voor Truus de bijstandsmoeder.
Zolang de top van bepaalde concerns zichzelf ieder jaar enkele procenten extra toestopt terwijl men 1500 man de laan uitstuurt onder het mom van kostenbesparingen doet dit verhaal me vrij weinig eigenlijk.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:35 schreef IntroV het volgende:
[..]
Zelfverrijking?
Ten eerste wordt een topman van een internationaal bedrijf gevraagd om te komen werken. Op dat moment bepaald hij dus niet zelf zijn salaris.
Als een topman van een internationaal bedrijf veel geld verdient, gaat dat niet ten koste van anderen. En het is zeker niet zo dat iemand in de bijstand terecht komt omdat Gerard Kleisterlee een paar ton per jaar wordt betaald door Philips.
[..]
Wat mij betreft ook. En volgens 99% van de Nederlanders is dat zo. Dus ik weet niet wat je hier mee bedoelt?
[..]
Volgens mij ook.
[..]
Nee, een van de belangrijkste (misschien wel HET belangrijkste) in een samenleving is vrijheid. De vrijheid om je eigen leven in te richten, zolang je daarbij anderen geen schade berokkent.
Op het moment dat je gaat bepalen hoe iemand zijn leven moet lijden, hoeveel auto's iemand mag rijden of bijvoorbeeld wat iemand mag eten, ben je volgens mij fout bezig.
Bovendien, en dat is het allerbelangrijkste, sluit het een (iets voor elkaar over hebben) het ander (vrijheid om je eigen leven in te richten) niet uit.
Hier heb ik al twee keer iets over gezegd. Als je niet wil luisteren moet je niet willen discussieren.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:41 schreef nickybol het volgende:
Wie bepaalt dat? Steek je kop boven het maaiveld uit en hij wordt vakkundig afgehakt.
De reden dat de vuilnismannen minder belasting betalen dan de veelverdiener is dat de buitengewoon getalenteerde veelverdiener dan wel een uniek talent heeft, maar dat de vuilnismannen met véél zijn.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:43 schreef McCarthy het volgende:
3) In verband met 2) dan ook het begrip arbeidsmarkt. De reden dat een vuilnisman zo weinig verdient is dat iedereen dat werk kan en bij de beperkte vraag naar vuilnismannen leid dat tot een laag inkomen voor vuilnismannen. Zoiets heet een arbeidsmarkt maar alles waar het woordje markt in voorkomt vinden ze eng bij de SP
Ja, dat lijkt nogal scheef.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:39 schreef Pappie_Culo het volgende:
Zolang de top van bepaalde concerns zichzelf ieder jaar enkele procenten extra toestopt terwijl men 1500 man de laan uitstuurt onder het mom van kostenbesparingen doet dit verhaal me vrij weinig eigenlijk.
Ach, ik heb er niet zoveel moeite mee dat Bill Gates in zo'n huis woont. Hij geeft ook miljarden (ja, je leest het goed, miljarden) aan liefdadigheid. En dat geld verdient hij echt niet over de rug van arme medewerkers, want mensen bij Microsoft werken keihard, maar verdienen ook echt goed.quote:Het laatste stukje van je verhaal ben ik het mee eens, tot op bepaalde hoogte. Het moet mogelijk blijven om het (meer dan) goed te hebben. Maar er zijn grenzen aan wat je normaal kunt noemen. Wonen in een huis met 12 speelhallen, 20 slaapkamers, etc valt m.i. niet meer onder vrijheid maar onder totale waanzin die nergens goed voor is in een wereld als de onze.
Om te kotsen, sorry. Ach... nu we die 1500 man eruit hebben geschopt kan onze verhoging er eigenlijk makkelijk af! Het gaat dus om die opportunistische instelling. Dat is niet de manier waarop integere, fatsoenlijke mensen met elkaar omgaan.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:47 schreef IntroV het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt nogal scheef.
Maar bedenk eens het volgende:
100 man de laan uit.
Die verdien allemaal 3000,- per maand gemiddeld.
Oftewel 36000,- per jaar.
En daar zitten nog veel meer kosten aan voor de werkgeven, dus 50000,- per jaar.
Dat keer 1500 man die worden ontslagen (regelmatig nog veel meer, zoals bij Chrysler 20.000)
Het totaalbedrag is 75.000.000,- (75 miljoen)
Dan maakt een verhoging van een paar ton (desnoods een miljoen) voor een topman ook niet zoveel uit, zeker als je bedenkt dat het bedrijf een stuk afgeslankter is, sneller kan werken en flexibeler is.
Bovendien is het voortbestaan van het bedrijf zeer belangrijk, aangezien er makkelijk tienduizenden mensen werken. Wat heb je liever, dat er niemand ontslagen wordt en het bedrijf dus failliet gaat, of dat er toch maatregelen genomen worden?
Hij verdient dat geld natuurlijk weer wel over de rug van concurrenten die door Microsoft op (op z'n zachtst gezegd) discutabele manier buitenspel worden gezet. En voor de klanten is het ook niet altijd even geweldig.quote:Ach, ik heb er niet zoveel moeite mee dat Bill Gates in zo'n huis woont. Hij geeft ook miljarden (ja, je leest het goed, miljarden) aan liefdadigheid. En dat geld verdient hij echt niet over de rug van arme medewerkers, want mensen bij Microsoft werken keihard, maar verdienen ook echt goed.
En hij verdient dat geld ook niet over de rug van arme klanten. Want de mensen die zijn software kopen kunnen ook een computer betalen.
Denk over de vrijheid niet lichtvaardig.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:39 schreef Pappie_Culo het volgende:
PS. Vrijheid is NIET het belangrijkste in een samenleving. Je moet je niet alles aan laten praten. Vrijheid is belangrijk, maar in een samenleving gaat het welzijn van de groep boven de vrijheid van het individu om 6 auto's te bezitten.
Het is zeker niet iets waar je te licht over moet denken. Maar de gedachte dat (individuele) vrijheid zaligmakend is is helaas ook gevaarlijk.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:54 schreef IntroV het volgende:
[..]
Denk over de vrijheid niet lichtvaardig.
De meeste staten van Europa hebben hun vorming te danken aan een beginsel van heerschappij.
Er zijn er maar enkele, die aan een strijd om vrijheid hun bestaan en wezen danken.
Een ervan is Nederland.
Vrijheid, hoe dan ook verstaan, is de gist van onze natie geweest.
Johan Huizinga, Nederland’s Geestesmerk (1934)
Liberalen verwerpen alle beperkingen die het individu beletten zich geestelijk en materieel te ontwikkelen voorzover het daarmee niet de vrijheid en het geluk van de medemens aantast. Liberalen richten zich met volle overtuiging op het individu, maar niet zonder een beroep te doen op wederzijdse verplichtingen van burgers. Het liberalisme gelooft in mensen.
Uit het Liberaal manifest
Als je vrijheid niet als een van de belangrijkste zaken van een samenleving beschouwt, waar leg je dan de grens? Is vrijheid om je eigen lot te bepalen dan ook niet zo belangrijk? De vrijheid om je geestelijk en materieel te ontwikkelen?
Zo gaat het helemaal niet. Er is bijvoorbeeld ook nog een vakbond. En in Nederland mag je niet zomaar zonder reden ontslagen worden.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:54 schreef Pappie_Culo het volgende:
Om te kotsen, sorry. Ach... nu we die 1500 man eruit hebben geschopt kan onze verhoging er eigenlijk makkelijk af! Het gaat dus om die opportunistische instelling. Dat is niet de manier waarop integere, fatsoenlijke mensen met elkaar omgaan.
En daarom hebben we ook instanties die concurrentievervalsing onderzoeken. De Europese commisie zit bovenop monopolievorming. En ga zo maar door.quote:Hij verdient dat geld natuurlijk weer wel over de rug van concurrenten die door Microsoft op (op z'n zachtst gezegd) discutabele manier buitenspel worden gezet.
Microsoft is nu op sommige gebieden een monopolist. Dat is zelfs van liberalisten en kapitalisten geen wensdroom. Ik ben het met je eens dat niet alles rozengeur en manenschijn is.quote:En voor de klanten is het ook niet altijd even geweldig.
Je hoort mij niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb. Maar de huidige attitude van 'zelfverrijking is okee... het is het hoogste doel in het leven'... sorry... maar dat is een teken dat we van gekheid niet meer weten wat me aanmoeten met ons leven. Ik heb daar een erg grote afkeer van. Het mag en kan vast iets minder patserig en iets meer medelevend.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:02 schreef IntroV het volgende:
[..]
Zo gaat het helemaal niet. Er is bijvoorbeeld ook nog een vakbond. En in Nederland mag je niet zomaar zonder reden ontslagen worden.
Het klinkt allemaal wel lekker populair om te zeggen dat er mensen ontslagen worden, zodat de top zichzelf kan verrijken. Maar de situatie is natuurlijk anders.
Je weet zelf net zo goed, dat toen er sprake was van 20.000 ontslagen tot 2008 bij Chrysler, dat de kranten er dagen vol van stonden, dat de vakbonden op hun achterste poten stonden, dat er goede afvloeiingsregelingen werden bedongen etc.
[..]
En daarom hebben we ook instanties die concurrentievervalsing onderzoeken. De Europese commisie zit bovenop monopolievorming. En ga zo maar door.
[..]
Microsoft is nu op sommige gebieden een monopolist. Dat is zelfs van liberalisten en kapitalisten geen wensdroom. Ik ben het met je eens dat niet alles rozengeur en manenschijn is.
Ik wil toch nog wel een opmerking maken over de grote oliemaatschappijen:
Stel nou dat die amper winst mogen maken, omdat een zeer groot deel aan de armen geschonken moeten worden:
Over een aantal decennia wordt de olie schaarser. Nou ja, de makkelijk te winnen olie. Daarna moeten de moeilijk bereikbare bronnen aangeboord worden. Dit kost superveel geld. Gelukkig hebben de grote oliemaatschappijen genoeg geld in kas door de winsten die ze maken, zodat er weer geïnvesteerd kan worden in het aanboren van nieuwe olievelden.
Nou is dit natuurlijk maar 1 voorbeeld waarin wordt weergegeven hoe belangrijk het is dat je winst kan maken om nieuwe zaken te ontwikkelen. R&D kost namelijk erg veel geld.
Ja, toch blijft het lastig. Ik snap ook wel dat je in 2 regels niet zoveel informatie kwijt kan.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:56 schreef Pappie_Culo het volgende:
Het is zeker niet iets waar je te licht over moet denken. Maar de gedachte dat (individuele) vrijheid zaligmakend is is helaas ook gevaarlijk.
Het enigszins inperken van bepaalde vrijheden is m.i. soms nodig om een samenleving soepel draaiende te houden.
Dat moet ook helemaal geen doel zijn. Gelukkig is dat van de meesten ook geen doel. Jammergenoeg ontstaat dat beeld wel eens over een deel van onze samenleving.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:05 schreef Pappie_Culo het volgende:
[...] de huidige attitude van 'zelfverrijking is okee... het is het hoogste doel in het leven' [...] Ik heb daar een erg grote afkeer van. Het mag en kan vast iets minder patserig en iets meer medelevend.
Dat doe je niet door nivellering, maar door het bieden van goede sociale zekerheid volgens mij.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:17 schreef DionysuZ het volgende:
Enige mate van nivellering is wel gewenst, zodat iedereen, ongeacht inkomen, tenminste kan leven.
ja, inderdaad, maar die sociale zekerheid moet je ergens van betalen. En door de rijkste mensen het meeste hierin mee te laten betalen (zij kunnen het het beste missen) krijg je wmb de beste verhouding.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:19 schreef IntroV het volgende:
[..]
Dat doe je niet door nivellering, maar door het bieden van goede sociale zekerheid volgens mij.
Ik snap niet waarom je dat nivellering zou moeten noemen en niet "meebetalen aan de sociale zekerheid".quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:21 schreef DionysuZ het volgende:
ja, inderdaad, maar die sociale zekerheid moet je ergens van betalen. En door de rijkste mensen het meeste hierin mee te laten betalen (zij kunnen het het beste missen) krijg je wmb de beste verhouding.
Ja laat je echt helemaal blind maken door een paar incidenten die absoluut niet tekenend zijn voor hoe het merendeel van de rijken aan zijn geld komt.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:39 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Zolang de top van bepaalde concerns zichzelf ieder jaar enkele procenten extra toestopt
in welk opzicht heb JIJ daar last van. Je presenteert het alsof het een soort misdaad is of zo.quote:Het laatste stukje van je verhaal ben ik het mee eens, tot op bepaalde hoogte. Het moet mogelijk blijven om het (meer dan) goed te hebben. Maar er zijn grenzen aan wat je normaal kunt noemen. Wonen in een huis met 12 speelhallen, 20 slaapkamers, etc valt m.i. niet meer onder vrijheid maar onder totale waanzin die nergens goed voor is in een wereld als de onze.
hoe brengen die 6 autos het welzijn van de groep in gevaar?quote:PS. Vrijheid is NIET het belangrijkste in een samenleving. Je moet je niet alles aan laten praten. Vrijheid is belangrijk, maar in een samenleving gaat het welzijn van de groep boven de vrijheid van het individu om 6 auto's te bezitten.
quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:45 schreef IntroV het volgende:
[..]
in het liberaal manifest staat nu juist dat de VVD een voorkeur heeft voor een vlaktax. Dus je hebt niet helemaal goed opgelet.
oh gast, zelfverijking is juist de reden dat we zo welvarend zijn.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:24 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Omdat we een samenleving zijn en het zien van zelfverrijking als iets normaals weinig bijdraagt aan het hele samenlevings idee. De mogelijkheid om hogerop te komen (ook financieel) is prima... maar een samenleving waarin we bepaalde mensen laten rotten een troosteloos laten aanmodderen in de marge terwijl anderen 6 auto's en 3 huizen bezitten is m.i. rot.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |