Rijk worden bereik je volgens mij meestal eerder met netwerken en slijmen dan met hard werkenquote:Op woensdag 4 januari 2006 14:48 schreef IntroV het volgende:
De SP en Groenlinks (en de PvdA in mindere mate) zijn sterk voor het nivelleren van inkomens. Ze vinden het slecht dat sommigen veel meer verdienen dan anderen.
Ze vinden ze ook dat de armoedeval moet worden opgelost. De armoedeval houdt in dat mensen amper meer gaan inkomen hebben (of zelfs minder) als ze vanuit een uitkeringsituatie naar een betaalde baan toegaan. Dit stimuleert mensen natuurlijk niet om te gaan werken.
Aan de ene kant vinden ze dus dat het moet lonen om te werken, aan de andere kant willen ze salarissen zoveel mogelijk gelijk houden. Er is dan toch geen noodzaak meer om je best te doen op school? Of om je hogerop te werken bij een bedrijf.
Helemaal mooi wordt het als je nog eens wat voorstellen van Groen Links erbij pakt:
[..]
Het lijkt een leuk idee, maar dit stimuleert arme (vaak laag opgeleide) mensen om veel kinderen te krijgen. Want alle kinderkosten worden toch gedekt. Waarschijnlijk houdt een arme moeder dus flink wat geld aan haar kinderen over.
En tegelijkertijd straf je hoger opgeleide mensen met een goede baan af, als ze kinderen krijgen.
Het is natuurlijk al langer bekend dat de SP en GL (en in mindere mate) hard werken, goed studeren, zuinig omgaan met geld en sparen keihard afstraffen. Maar toch blijf ik me er iedere keer over verbazen.
je vergeet 1 ding over het Scandinavische model... iedereen werkt daar wel full time, mannen en vrouwen. bijna alle kinderen gaan daar naar dagopvang. daarom is dat betaalbaar. bij ons werkt dat niet, vrouwen willen hier maximaal 2,5 dagen werken als ze kids hebben...quote:Op zaterdag 7 januari 2006 17:26 schreef krijtrots het volgende:
[..]
Scandinavische landen hebben helemaal geen staatschuld maar een overschot!! Scandinavisch model kort samengevat: hoge uitkeringen, een sterk activerend arbeidsmarktbeleid en soepel ontslagrecht. Leuk detail, geen voedselbanken daar en de economische groei boven het europees gemiddelde.
Toch werken relatief veel Nederlandse vrouwen in vergelijking met andere EU-landen, weliswaar vaak in deeltijd.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:29 schreef _mman het volgende:
[..]
je vergeet 1 ding over het Scandinavische model... iedereen werkt daar wel full time, mannen en vrouwen. bijna alle kinderen gaan daar naar dagopvang. daarom is dat betaalbaar. bij ons werkt dat niet, vrouwen willen hier maximaal 2,5 dagen werken als ze kids hebben...
bron?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 13:12 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Toch werken relatief veel Nederlandse vrouwen in vergelijking met andere EU-landen, weliswaar vaak in deeltijd.
Meer vrouwen aan het werkquote:Op vrijdag 13 januari 2006 13:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
bron?
Volgens mijn info was NL nu juist een land met een hele lage emancipatiegraad.
ahquote:Op vrijdag 13 januari 2006 13:21 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Meer vrouwen aan het werk
Het aantal werkende vrouwen is verder toegenomen in de Europese Unie. Het verschil met de mannen wordt alsmaar kleiner, aldus het Europees statistisch bureau Eurostat woensdag.
Van de vrouwen in de EU heeft 56,3 procent een baan, tegen 71,2 procent van de mannen. Bij de vrouwen is dat 0,8 procent punt hoger dan een jaar geleden en bij de mannen slechts 0,5 procentpunt. Het onderzoek is halverwege 2005 gehouden onder 15- tot en met 64-jarige inwoners van de Europese Unie.
Nederland
Ook in Nederland zijn het vooral de vrouwen die een baan vinden. De toename bij vrouwen was 0,8 procentpunt en bij mannen 0,3. In Nederland werkt momenteel 70,0 procent van de vrouwen en 76,9 procent van de mannen.
Nederlandse vrouwen hebben wel het vaakst een parttime banen van alle EU-inwoners.
5 januari 2006
© ANP, alle rechten voorbehouden
Naar ik meen werkt de nederlander iets van gemiddeld 1000/1100 uur per jaar, terwijl dit in andere europese buurlanden veelal op 1400 tot 1600 uur ligt...quote:Op vrijdag 13 januari 2006 13:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ah
okay, dus omgerekend naar FTE ligt het laag in NL
Nope, het gemiddeld aantal uur per persoon ligt in Nederland laag, omdat er veel deeltijdwerkers zijn en niet werkenden buiten beschouwing worden gelaten bij die berekening. Je aantal FTE's kan best hoger zijn, als er in Nederland veel deeltijdwerkers zijn, terwijl in andere landen vrouwen helemaal niet werken.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 13:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ah
okay, dus omgerekend naar FTE ligt het laag in NL
Dit bedoel ik dus. Bij deze berekening zijn al die vrouwen die in het buitenland helemaal niet werken, niet meegenomen.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 13:49 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Naar ik meen werkt de nederlander iets van gemiddeld 1000/1100 uur per jaar, terwijl dit in andere europese buurlanden veelal op 1400 tot 1600 uur ligt...
We lopen dus eerder voor.quote:NL loopt ver achter op de rest van europa ...., ik heb ook het idee dat dat eerder steeds sterker wordt, bv deels doordat de vakbonden in nederland nog altijd sterk inzetten op deeltijdwerk
Deeltijdbanen zijn goedkoper dan iemand die niet werkt.quote:Deeltijdbanen zijn relatief gezien ook erg duur, beter een persoon die 1600 uur per jaar werkt, dan twee die 800 uur per jaar werken (en die een deel van hun uren dan verliezen door het 'coördineren' van hun gedeelde werk)
uit het EQUAL report (een draft versie uit 2002)quote:Op vrijdag 13 januari 2006 14:48 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Nope, het gemiddeld aantal uur per persoon ligt in Nederland laag, omdat er veel deeltijdwerkers zijn en niet werkenden buiten beschouwing worden gelaten bij die berekening. Je aantal FTE's kan best hoger zijn, als er in Nederland veel deeltijdwerkers zijn, terwijl in andere landen vrouwen helemaal niet werken.
quote:Employment development in the Netherlands
Since several years the Netherlands has experienced significant employment growth.
Employment rates are well above EU averages and the Lisbon targets. The official
unemployment rate is less than 3 percent, which is significantly below EU average
However, as the Commission notices, the Dutch labour market is characterised by a
key structural imbalance: the labour force is constrained by a high proportion of the
working age population drawing on disability, unemployment or welfare benefits
(Council of the European Union, 2001: 20). In addition, one could add that the labour
force participation of women in fulltime equivalents in the Netherlands is rather low
compared to other member states.
vreemd genoeg wordt dit absoluut niet opgepikt door de nederlandse overheid (Min.v.SzW), die juist het emancipatiebeleid heel erg toespits op juist ondersteuning van flexibele en deeltijd arbeid voor vrouwen, iets wat onder de CDA enkel versterkt wordt, omdat die liever geen vrouwen in fulltime arbeid zien, maar vrouwen zien als huisvrouwen en moeders, die geen tijd hebben om fuilltime te werken ...quote:Calculated in fulltime equivalents, the participation rate of women drops from 61.3 to
only 37.7 percent. This is clearly below the rates of France, Germany and the UK.
When looking at participation rates by age category, the figures show that
women participate most in the labour market between the age 25 and 29. In older age
categories the rate drops steadily, whereas for men the rate is high up till 50. In
addition, employment rates are related to level of educational attainment. Participation
rates increase with the level of education. The participation rate of men with
education on a low level is almost 71 percent, the rate of men with a high education is
almost 91 percent. For women, the relation between participation and level of
education is even stronger: 44 percent of women with a low education participate in
the labour market, whereas it is 83 percent of the women with a high education.
Dat komt omdat het aantal helemaal niet werkende vrouwen dus helemaal niet wordt meegerekend. Zou dat wel het geval zijn, steekt Nederland er met kop en schouders bovenuit. Zoals mijn bron al aangaf, werkt in de EU zo'n 53% van de vrouwen, terwijl in Nederland dit 70% is.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 14:56 schreef RM-rf het volgende:
the labour
force participation of women in fulltime equivalents in the Netherlands is rather low
compared to other member states.
Zwangerschapsverlof in Nederland is anders behoorlijk marginaal naar mijn weten. De rest van je conclusie wordt dus al ondergraven door het hoge percentage vrouwen dat werkt.quote:vreemd genoeg wordt dit absoluut niet opgepikt door de nederlandse overheid (Min.v.SzW), die juist het emancipatiebeleid heel erg toespits op juist ondersteuning van flexibele en deeltijd arbeid voor vrouwen, iets wat onder de CDA enkel versterkt wordt, omdat die liever geen vrouwen in fulltime arbeid zien, maar vrouwen zien als huisvrouwen en moeders, die geen tijd hebben om fuilltime te werken ...
rapporten van SzW leggen dus nog steeds heel veel nadruk op 'flexibiliteit en maatwerk' en de 'combinatie van Zorgtaken' voor vrouwen.
Vooral ook in het beleid tov. zwangerschapsverlof is dit duidelijk te merken, niet voor niks is het duidelijk dat vrouwen in nederland vaak ophouden met werken, als ze kinderen krijgen, en daarna een achterstand op de arbeidsmarkt krijgen die niet meer in te halen is.
Het moet financieel gewoon lonen dat men werkt,quote:Op vrijdag 13 januari 2006 15:48 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat komt omdat het aantal helemaal niet werkende vrouwen dus helemaal niet wordt meegerekend. Zou dat wel het geval zijn, steekt Nederland er met kop en schouders bovenuit. Zoals mijn bron al aangaf, werkt in de EU zo'n 53% van de vrouwen, terwijl in Nederland dit 70% is.
[..]
Zwangerschapsverlof in Nederland is anders behoorlijk marginaal naar mijn weten. De rest van je conclusie wordt dus al ondergraven door het hoge percentage vrouwen dat werkt.
Hoe kom je daar bij? Zij doet gewoon zelf aangifte en haar salaris valt gewoon in de normale schalen, afhankelijk van haar salaris.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 15:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het moet financieel gewoon lonen dat men werkt,
Stel ik ben getrouwt met een damesmeisje, en ik werk fulltime. Ik verdien een 2 a 3 keer modaal.
Mijn fictieve vrouw gaat werken. Al het geld wat zij verdient valt dan in de bovenste schaal. Kortom, we krijgen niet veel netto van haar bruto.
Bullshit dus.quote:Bij een flatrate belasting loont het veel meer voor echtgenotes om te gaan werken.
Nee, je kijkt je blind op enkel het percentage vrouwen dat een baan vanaf 12 uur heeft...quote:Op vrijdag 13 januari 2006 15:48 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Dat komt omdat het aantal helemaal niet werkende vrouwen dus helemaal niet wordt meegerekend. Zou dat wel het geval zijn, steekt Nederland er met kop en schouders bovenuit. Zoals mijn bron al aangaf, werkt in de EU zo'n 53% van de vrouwen, terwijl in Nederland dit 70% is.
[..]
Zwangerschapsverlof in Nederland is anders behoorlijk marginaal naar mijn weten. De rest van je conclusie wordt dus al ondergraven door het hoge percentage vrouwen dat werkt.
70% van de Nederlandse vrouwen heeft een baan tegenover 53% van de Europese vrouwen, dat is een getal welke duidelijk boven het Europees gemiddelde ligt. Ik zie absoluut niet in waarom vrouwen perse full time zouden moeten werken, als daarmee het risico groter is dat ze helemaal niet werken.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 16:00 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Nee, je kijkt je blind op enkel het percentage vrouwen dat een baan vanaf 12 uur heeft...
slechts 37% van de nederlandse vrouwen die deel uitmaken van de arbeidsmarkt heeft een fulltime baan .....
Dat is een getal dat duidelijk onder het europese gemiddelde licht ....
Gezien het hoge aantal vrouwen dat werkt, zie ik niet in waarvoor een baangarantie goed zou zijn.quote:de slechte zwangerschapsverlofregeling is bv daar een duidelijke oorzaak voor, vrouwen worden daardoor juist gedwongen een 'echte' baan op te geven, en ze halen die achterstand nooit meer in..
met een ietwat genereuzere regeling die bv vrouwen toestaat om een of twee jaar zorgverlof op te nemen voor een kind, zonder betaling maar wel bv met baangarantie, zou een sterker positief effect hebben, maar komt er door het CDA simpelweg niet door.
Tja, en dat is precies die CDA visie wardoor vrouwen niet als 'volledig' op de arbeidsmarkt gezien worden....quote:Op vrijdag 13 januari 2006 16:38 schreef Vhiper het volgende:
Ik zie absoluut niet in waarom vrouwen perse full time zouden moeten werken, als daarmee het risico groter is dat ze helemaal niet werken.
Leg eens uit waarom economische afhankelijkheid thuis van invloed is op het aanzien van vrouwen op de arbeidsmarktquote:Op vrijdag 13 januari 2006 16:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Tja, en dat is precies die CDA visie wardoor vrouwen niet als 'volledig' op de arbeidsmarkt gezien worden....
natuurlijk een groot aantal (de helft van alle werkende vrouwen) verdient wel ietsjes bij met een parttime baan van een paar uurtjes, terwijl hun man het grote inkomen binnenhaalt, waar ze alsnog geheel afhankelijk van zijn....
Hoe zit het met de verhouding mannen in deeltijd in NL - mannen in deeltijd EU?quote:het hele 'emancipatie-beleid' welke zo sterk inzet op parttimewerk voor vrouwen, zodat ze dat zo goed kunnen combineren met hun 'zorgtaken' is juist een belangrijke reden dat dit een status quo is, waar vrouwen in een duidelijk achtergestelde positie terechtkomen ....
Waaruit bleek de 'achtergesteldheid' van vrouwen in zuid-Europese landen als Italië en Spanje?quote:bv het aantal vrouwen dat op hogere, beter betaalde posities zit is significant lager, zelfs bv een stuk lager dan zuid-europese landen als italie en spanje, waar vrouwen altijd zo sterk een 'achtergestelde' rol hadden.
quote:De Tegenpartij
Is van jou en van mij
De Tegenpartij
Voor jullie en wij
De Tegenpartij
Maakt iedereen blij
De Tegenpartij
daar horen wij bij
Shalala shalalalala
Shalala shalalalala
't Is orgineel waar
Je bent de sigaar
Als je in Nederland je klauwen uit je mouwen hangk
Ze lijken wel maf
Ze knijpen je af
Waardoor een vrije jongen maar naar 1 partij verlangk
Laa lalalala lalalala lalala
refr.
Shalala shalalalala
Shalala shalalalala
't Is orgineel waar
De druk is te zwaar
Door de verzorgingsstaat die ons geen stuiver ruimte laat
Dit land is in nood
Kleur ons hokkie rood
Zodat die Tweede Kamer strakkies op de keien staat
Laa lalalala lalalala lalala
Bron?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 16:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Tja, en dat is precies die CDA visie wardoor vrouwen niet als 'volledig' op de arbeidsmarkt gezien worden....
natuurlijk een groot aantal (de helft van alle werkende vrouwen) verdient wel ietsjes bij met een parttime baan van een paar uurtjes, terwijl hun man het grote inkomen binnenhaalt, waar ze alsnog geheel afhankelijk van zijn....
het hele 'emancipatie-beleid' welke zo sterk inzet op parttimewerk voor vrouwen, zodat ze dat zo goed kunnen combineren met hun 'zorgtaken' is juist een belangrijke reden dat dit een status quo is, waar vrouwen in een duidelijk achtergestelde positie terechtkomen ....
bv het aantal vrouwen dat op hogere, beter betaalde posities zit is significant lager, zelfs bv een stuk lager dan zuid-europese landen als italie en spanje, waar vrouwen altijd zo sterk een 'achtergestelde' rol hadden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |