Jij zou niet meer discussieren. Het enige dat jij hier doet is de boel omdraaien, ga jij nou eens inhoudelijk in op de vorige bronnen en hou je anders buiten de discussie zoals je zelf had gezegd.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 09:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geef dan eens een onderzoek waaruit van wat voor een product dan ook dit blijkt
Weer zo'n uitspraak, dit noemen ze wel een drogreden van het hellend vlak. Een discussie om de tuin leiden. Jij komt ook totaal niet met iets constructiefs, blijf hier alsjeblieft weg zinloze zeikerd. Tenzij je echt wat te melden hebt.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 12:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, hoeveel artsen zijn er ook niet Homeopaat...
In diverse onderzoeken zijn er biologische effecten gemeten bij stralingsniveaus die ver beneden de toegestane maxima liggen. In andere onderzoeken werd er geen effect aangetoond bij veel hogere niveas. Onderzoeken spreken elkaar dus tegen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 12:46 schreef Basp1 het volgende:
Verder worden door zowel piet als wel mcarthy het argument van de intensiteit van die straling angstvallig gemeden.
Dat zou heel fijn zijn, maar aangezien al die onderzoekers ook stuk voor stuk heel eigenwijs zijn, hun meet methodes niet goed documenteren zijn de meeste onderzoeken vaak niet eens reproduceerbaar.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 13:14 schreef SeLang het volgende:
Maar als sommige onderzoeken effecten laten zien, dan is dat reden genoeg om verder onderzoek te doen waarom deze effecten werden gemeten. Misschien zijn die onderzoeken wel foutief uitgevoerd, maar je wilt dan op z'n minst begrijpen wat die foute uitkomsten heeft veroorzaakt.
Wat heeft dat met UMTS te maken dan?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:45 schreef JohnDope het volgende:
Het meeste zit allemaal tussen de oren.
Het zal me ook niks verbazen dat er vroeger veel minder mensen allerchienen enzo hadden dan tegenwoordig.
Iedereen zit elkaar gek te maken tegenwoordig. De media is helemaal een gekmakertje.
Nu gaat iedereen elkaar opstoken dat UMTS bij voorbaat al gevaarlijk is en volgende week zit men massaal thuis omdat men gestressed is van de UMTS. Dan is het wachten op de eerste UMTS-babies; al het gruwelijks wat ze in hun latere leven gaan uitvreten valt allemaal weer met UMTS goed te praten door de geitenwollensokken, enzovoorts enzovoorts.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:02 schreef Integrity het volgende:
[..]
Wat heeft dat met UMTS te maken dan?
Ik snap jouw standpunt, bekijk het eens anders door een voorbeeld te nemen aan asbest. Als ze de schadelijkheid van asbest nou eens van te voren wisten, dan hadden ze het niet gebruikt. Ik weet natuurlijk niet hoe de beslissingen worden genomen in die tijdsgeest, maar in deze tijdsgeest gaat het moraal op van: "waar je je van bewust bent, is ook je verantwoordelijkheid". Dus zodra je je bewust bent dat er een potentieel gevaar dreigt, bewezen of onbewezen, echt gevaar of geen gevaar.. je kunt dan niet zomaar die masten implementeren en er later achterkomen dat het schade op heeft geleverd bij de bevolking. Dat gaat zeker al niet op, als je vooraf al signalen hebt binnengekregen over een potentieel gevaar. Dus.. eerst onderzoeken, dan implementeren. Dat onderzoek is nog incompleet, dus laat ze dat dan eerst uitzoeken.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:17 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Nu gaat iedereen elkaar opstoken dat UMTS bij voorbaat al gevaarlijk is en volgende week zit men massaal thuis omdat men gestressed is van de UMTS. Dan is het wachten op de eerste UMTS-babies; al het gruwelijks wat ze in hun latere leven gaan uitvreten valt allemaal weer met UMTS goed te praten door de geitenwollensokken, enzovoorts enzovoorts.
Als ik het via de asbestvisie moet bekijken, dan is het beurd met ons. UMTS is veel omvangrijker dan asbest dus als dat gevaarlijk is, gaan we allemaal (gedeeltelijk) kapot, maar dan is het de taak van onze evolutie om daar weerstand tegen op te bouwen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:23 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik snap jouw standpunt, bekijk het eens anders door een voorbeeld te nemen aan asbest. Als ze de schadelijkheid van asbest nou eens van te voren wisten, dan hadden ze het niet gebruikt. Ik weet natuurlijk niet hoe de beslissingen worden genomen in die tijdsgeest, maar in deze tijdsgeest gaat het moraal op van: "waar je je van bewust bent, is ook je verantwoordelijkheid". Dus zodra je je bewust bent dat er een potentieel gevaar dreigt, bewezen of onbewezen, echt gevaar of geen gevaar.. je kunt dan niet zomaar die masten implementeren en er later achterkomen dat het schade op heeft geleverd bij de bevolking. Dat gaat zeker al niet op, als je vooraf al signalen hebt binnengekregen over een potentieel gevaar. Dus.. eerst onderzoeken, dan implementeren. Dat onderzoek is nog incompleet, dus laat ze dat dan eerst uitzoeken.
En vanuit die beredering, snap ik die 40 gemeenten heel goed.
NOT! Dan is het een slechte investering geweest. We hebben het hier wel over de gezondheid van mensen! Als je wat posts teruglees zei ik ook al zoiets als: geld belangrijker als mensen, jij bevestigt wat ik zei in mijn eerdere posts. Zo werkt het dus niet!quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:26 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als ik het via de asbestvisie moet bekijken, dan is het beurd met ons. UMTS is veel omvangrijker dan asbest dus als dat gevaarlijk is, gaan we allemaal (gedeeltelijk) kapot, maar dan is het de taak van onze evolutie om daar weerstand tegen op te bouwen.
Er is zoveel geld voor dat UMTS betaald dat het wel door moet gaan.
Als dat omdit rapport gaat, dan is de conclusie niet dat de klachten worden veroorzaakt door elektromagnetische straling.quote:Op maandag 2 januari 2006 18:27 schreef Integrity het volgende:
Den Haag - Zendmasten voor razendsnelle mobiele telefonie kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Bij proeven met antennes voor het toekomstige UMTS-net kregen mensen last van hofdpijn, duizeligheid en tintelingen door de elektromagnetische velden.
Dat blijkt uit een onderzoek door TNO. De ministeries van economisceh zaken, VROM en volksgezondheid spreken van uniek onderzoek, dat voor het eerst het verband aantoont tussen gezondheidsklachten en umts-telefonie.
....
Het TNO rapport is voor de overheid vooralsnog geen reden om de invoering van UMTS-telefonie in 2007 uit te stellen. Eerst moet duidelijk zijn wat de exacte gevolgen voor de gezondheid zijn en in hoeverre sprake is van permanente en onomkeerbare schade, aldus de ministeries''
Bron: http://www.stopumts.nl/doc.php/UMTS%20in%20de%20media/2
Kortom:quote:Het resultaat van het onderzoek is dat er een statistisch significante relatie is gevonden tussen de aanwezigheid van radiofrequente velden die lijken op die van een UMTS basissationsignaal en het ervaren welzijn van de proefpersonen. (...) Een eenduidige conclusie over de oorzaken en het biologisch mechanisme hierachter is op basis van deze resultaten niet te geven. (...) Zonder twijfel zijn de resultaten van dien aard dat nader wetenschappelijk onderzoek gerechtvaardigd en noodzakelijk is. Het door ons uitgevoerde onderzoek dient gerepliceerd te worden door een van TNO onafhankelijk onderzoeksgroep. Dit is noodzakelijk om de gevonden effecten te bevestigen. Verder zal nader wetenschappelijk onderzoek moeten worden uitgevoerd of er een relatie bestaat tussen veldsterkteniveau, gebruikte frequentie en pulsvormen (...)
Het is van groot belang aandacht te schenken aan de vraagstelling of er daadwerkelijk, en zo ja in welke mate, er een (blijvend) effect op de gezondheid bestaat. Belangrijk is onderzoek te verrichten naar de mogelijke biologische mechanismen die verantwoordelijk zijn voor de gevonden effecten.
Als ik heel eerlijk moet zijn is dit gewoon wel het laatste waar ik me over druk maak op dit moment (Of UMTS eventueel schadelijk zou kunnen zijn)quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:44 schreef Integrity het volgende:
[..]
NOT! Dan is het een slechte investering geweest. We hebben het hier wel over de gezondheid van mensen! Als je wat posts teruglees zei ik ook al zoiets als: geld belangrijker als mensen, jij bevestigt wat ik zei in mijn eerdere posts. Zo werkt het dus niet!
En overigens... ooit gehoord van productmodificatie? Ze zouden de plannen van een UMTS mast toch wel gedeeltelijk kunnen gebruiken, zodat niet de totale investering over de balk is gesmeten. Wellicht andere toepassingen, etc.
Als er al een statisch verband in zit, zou men meteen een onderzoek moeten laten verrichten of er idd een causuul verband in zit. Waarom heeft dan de aanbeveling van de TNO rapport om nog een ander partij dat onderzoek te laten doen niet plaatsgevonden?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:53 schreef Wombcat het volgende:
Kortom:er is een statisch verband, wat nog niet per se een causaal verband is het onderzoek moet nog door anderen gereproduceerd worden voordat er echt iets te zeggen is men weet nog niet hoe het biochemisch zou moeten werken
waarom denk je dat?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:39 schreef Yildiz het volgende:
Vooralsnog ben ik nog niet overtuigd dat het niet schadelijk is.
Nouja, het is natuurlijk nergens op gebaseerd, maar ik vergelijk het met enkele dingen.quote:
Ze had regelmatig die verf alleen niet dat specifieke merktype Life 69 dus dan vetrouw je erop dat het goed is maar is er denkelijk iets fout gegaan in het "productieproces"gezien mede het feit dat er onmiddelijk een gratis dermatoloog werd aangewezen en was het onze fout eerst een half jaar te wachten om dit aan te kaarten waarna de VWA ( voedsel en Warenautoriteit)tdie een onderzoek heeft ingesteld nergens meer die verf in de schappen aantrof. Zo wordt je gewoon als consument besodemieterd en ben ik me gaan verdiepen in het een en ander en me de blubber geschrokken hoeveel tonnen en soorten chemicailieeën er op de markt worden gesmeten zonder controle . Dat dit binnenkort gaat gebeuren door de Europeesche richtlijnen is tot daar aan toe maar ik blijf erbij dat ook in het geval met die UMTS masten veel te lichtvoetig ertoe wordt overgegaan deze mastenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 14:10 schreef Integrity het volgende:
Ik wil niet lullig doen, maar op de bijsluiter van haarverf staat duidelijk dat je het product eerst op een klein oppervlak achter je oor moet testen ivm allergische reacties ed. Dus dat van die verbrande kop'.. dan heeft ze het ook niet getest.
Nee, straling meten is geen prutsen. Maar interessant is iets anders. Het is voor leken misschien moeilijke te begrijpen, maar de natuurkunde kent gebieden die heeel wat interessanter zijn dan 'het ontkrachten van de massahysterie die om UMTS masten hangt'.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 20:01 schreef Yildiz het volgende:
Was (de kooi van) Faraday ook een prutsen dan? Als straling meten prutsen is...
Ik denk dat dat een drogreden is omdat je niet weet wat een wetenschapper interessant vind. Als ze het allemaal 'niet boeiend vonden' was die kooi van Faraday er namelijk nooit geweest.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 20:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, straling meten is geen prutsen. Maar interessant is iets anders. Het is voor leken misschien moeilijke te begrijpen, maar de natuurkunde kent gebieden die heeel wat interessanter zijn dan 'het ontkrachten van de massahysterie die om UMTS masten hangt'.
Dus moet er nog verder onderzocht worden en da's exact mn punt.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:53 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als dat omdit rapport gaat, dan is de conclusie niet dat de klachten worden veroorzaakt door elektromagnetische straling.
Uit de samenvatting van het rapport:
[..]
Kortom:er is een statisch verband, wat nog niet per se een causaal verband is het onderzoek moet nog door anderen gereproduceerd worden voordat er echt iets te zeggen is men weet nog niet hoe het biochemisch zou moeten werken
Ik weet wat ik interessant vind en wat mijn collega's interessant vinden. Ik heb jarenlang in een biomedisch lab gewerkt, en fysici hebben over het algemeen een bloedhekel aan dit soort pseudo wetenschap. Je moet namelijk een objectieve meetmethode ontwerpen, wat in dit geval niet gemakkelijk is. Hoe meet je of iemand zich goed voelt? Hoe meet je of iemand hoofdpijn heeft? Hoe meet je hoe ziek, zwak of misselijk iemand is? Een pseudowetenschapper neemt de gemakkelijke weg en vraagt de patient hoe deze zich voelt. Gegarandeerd dat er bagger uit je onderzoek komt. En je moet constant dat gezeik van die lui aanhoren. (anecdote: ik heb zelf gevoelsmetingen aan het menselijk lichaam gedaan, waarbij mensen beweerde iets te voelen, terwijl de meting nog niet eens begonnen was)quote:Op dinsdag 3 januari 2006 21:25 schreef Yildiz het volgende:
Ik denk dat dat een drogreden is omdat je niet weet wat een wetenschapper interessant vind. Als ze het allemaal 'niet boeiend vonden' was die kooi van Faraday er namelijk nooit geweest.
Maargoed, ik wacht een antwoord af, of het nu schadelijk is op lange termijn of niet, al verwacht ik dat het wel een jaar of 10 zal duren.
Ik vind ook dat ze die masten niet zomaar kunnen plaatsen, als ze niet kunnen garanderen dat het veilig is. Achteraf trekken ze toch hun handen er vanaf.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 19:55 schreef eikelraper het volgende:
[..]
Ze had regelmatig die verf alleen niet dat specifieke merktype Life 69 dus dan vetrouw je erop dat het goed is maar is er denkelijk iets fout gegaan in het "productieproces"gezien mede het feit dat er onmiddelijk een gratis dermatoloog werd aangewezen en was het onze fout eerst een half jaar te wachten om dit aan te kaarten waarna de VWA ( voedsel en Warenautoriteit)tdie een onderzoek heeft ingesteld nergens meer die verf in de schappen aantrof. Zo wordt je gewoon als consument besodemieterd en ben ik me gaan verdiepen in het een en ander en me de blubber geschrokken hoeveel tonnen en soorten chemicailieeën er op de markt worden gesmeten zonder controle . Dat dit binnenkort gaat gebeuren door de Europeesche richtlijnen is tot daar aan toe maar ik blijf erbij dat ook in het geval met die UMTS masten veel te lichtvoetig ertoe wordt overgegaan deze masten
( en er komen er wat hoor !!!!!!) overal maar neer te zetten zonder gedegen onderzoek te doen eerst. Zelfs in een kort geding geven ze gewoon aan ( KPN) geven ze ZELF n.b. aan NIET te weten of de straling gevaarlijk is.
MOGEN wij dan als consument het RECHT hebben onze bedenkingen te hebben
Eigenlijk zeg je nu nog niets. Het enige dat je zegt is dat je weet hoe je dergelijke metingen moet doen, maar je mening ontopic hoor ik dus niet. Wie weet wat er nog uit een objectief onderzoek rolt, ik zou gewoon alle factoren meenemen en niet alleen de schadelijke gevolgen achteraf meten. Vooronderzoek dus. Wat eikelraper al zei: zelfs KPN heeft voor het gerecht niet aan kunnen tonen dat het niet schadelijk is. Laat ze eerst maar uitzoeken wat de gevolgen zijn van zo'n UMTS mast, voordat ze die plaatsen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik weet wat ik interessant vind en wat mijn collega's interessant vinden. Ik heb jarenlang in een biomedisch lab gewerkt, en fysici hebben over het algemeen een bloedhekel aan dit soort pseudo wetenschap. Je moet namelijk een objectieve meetmethode ontwerpen, wat in dit geval niet gemakkelijk is. Hoe meet je of iemand zich goed voelt? Hoe meet je of iemand hoofdpijn heeft? Hoe meet je hoe ziek, zwak of misselijk iemand is? Een pseudowetenschapper neemt de gemakkelijke weg en vraagt de patient hoe deze zich voelt. Gegarandeerd dat er bagger uit je onderzoek komt. En je moet constant dat gezeik van die lui aanhoren. (anecdote: ik heb zelf gevoelsmetingen aan het menselijk lichaam gedaan, waarbij mensen beweerde iets te voelen, terwijl de meting nog niet eens begonnen was)
Een iets beter onderlegde wetenschapper gaat metingen doen. Hoe veel kankerpatienten zitten er in de groep die onder de UMTS mast woont, hoe veel mensen krijgen hartaanvallen etc. Maar dan moet je weer bewijzen dat er een causaal verband is tussen de mast en deze ziekten. Misschien hebben deze mensen er last van, omdat ze in een bepaalde inkomensgroep leven. Of doordat ze allemaal met het openbaar vervoer reizen en daardoor in de stress raken. Maar ook dat moet je dan bewijzen. Ik zeg niet dat het niet kan. Ik zou zo'n onderzoek best uit kunnen voeren. Maar ik heb wel wat beters te doen.
De kooi van Faraday was het resultaat van hoogstaand fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Het ontkrachten/bewijzen van UMTS hetze vergt een middelmatige aanpak van een goede wetenschapper, of een goede aanpak van een middelmatige wetenschapper en dat samen met een flinke dosis doorzettingsvermogen. Tjonge, wat heb ik dat weer mooi opgeschreven. Niemand die dat nog snapt. Maar mijn conclusie is dat deze combinatie's zeldzaam zijn. Geloof dus niet zo maar wat er uit deze onderzoeken rolt.![]()
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als je mijn posting had gelezen, dan had je begrepen dat het voor KPN erg moeilijk is om een goede onafhankelijke wetenschapper te vinden die dit soort onderzoek wil en kan doen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:12 schreef Integrity het volgende:
[..]
Eigenlijk zeg je nu nog niets. Het enige dat je zegt is dat je weet hoe je dergelijke metingen moet doen, maar je mening ontopic hoor ik dus niet. Wie weet wat er nog uit een objectief onderzoek rolt, ik zou gewoon alle factoren meenemen en niet alleen de schadelijke gevolgen achteraf meten. Vooronderzoek dus. Wat eikelraper al zei: zelfs KPN heeft voor het gerecht niet aan kunnen tonen dat het niet schadelijk is. Laat ze eerst maar uitzoeken wat de gevolgen zijn van zo'n UMTS mast, voordat ze die plaatsen.
Dan wordt het een ethische kwestie. Ik ben meer thuis in de economie en ik snap het probleem wel. Maar ik denk dus dat je naar dit vraagstuk moet kijken als een ethisch vraagstuk. Is het ethisch verantwoord om deze masten te plaatsen? Je kunt de belangen en de betrokkenen zo op een rijtje zetten, maar je kunt er donder op zeggen dat een misschien mogelijk gevaar voor de gezondheid zwaarder zal wegen dan een financieel concurrentiele kwestie. Met andere woorden: wat heeft geld nu voor waarde als je niet gezond bent.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:17 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als je mijn posting had gelezen, dan had je begrepen dat het voor KPN erg moeilijk is om een goede onafhankelijke wetenschapper te vinden die dit soort onderzoek wil en kan doen.
Wat je dus in feite zegt is dat KPN die masten niet moet plaatsen. Punt. Met een roep om meer onderzoek blokkeer je in feite deze vooruitgang. Dat is prima, maar dan moet je daar ook de verantwoordelijkheid voor nemen. Denk aan kapitaalvernietiging, banen die verloren gaan en een achterstand in technologieontwikkeling tov andere landen.
Kapt de overheid met het plaatsen van de masten, dan krijgen ze een schadeclaim van heb ik jou daar aan hun broek. Ergens denk ik dat dat niet zal gaan gebeuren.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:29 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dan wordt het een ethische kwestie. Ik ben meer thuis in de economie en ik snap het probleem wel. Maar ik denk dus dat je naar dit vraagstuk moet kijken als een ethisch vraagstuk. Is het ethisch verantwoord om deze masten te plaatsen? Je kunt de belangen en de betrokkenen zo op een rijtje zetten, maar je kunt er donder op zeggen dat een misschien mogelijk gevaar voor de gezondheid zwaarder zal wegen dan een financieel concurrentiele kwestie. Met andere woorden: wat heeft geld nu voor waarde als je niet gezond bent.
Probeer het niet te kort door de bocht te zien, van mijn mening worden geen beslissingen gemaakt. Ik vind het onverantwoord (van de overheid) om geen onderzoek in te stellen naar de consequenties van UMTS straling voor de volksgezondheid, als er een vraag uit het volk is naar een dergelijk onderzoek.
Vertel daar eens wat meer over, als je wilt..quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:39 schreef vw_caddy het volgende:
[..]
Kapt de overheid met het plaatsen van de masten, dan krijgen ze een schadeclaim van heb ik jou daar aan hun broek. Ergens denk ik dat dat niet zal gaan gebeuren.
Ja daar vinden we elkaar wel in. KNP had er rekening mee moeten houden dat er in Nederland erg veel bange mensen wonen. Bange mensen die ook nog eens erg mondig zijn. Dit klinkt lacherig, maar het is bloedserieus. Als je met dit soort producten op de markt komt, dan moet je in bepaalde landen erg oppassen. KPN heeft zich dat niet gerealiseerd. Ik zou me als bedrijf wel drie keer bedenken, voordat ik in Nederland met zo'n product op de markt kom.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:29 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dan wordt het een ethische kwestie. Ik ben meer thuis in de economie en ik snap het probleem wel. Maar ik denk dus dat je naar dit vraagstuk moet kijken als een ethisch vraagstuk. Is het ethisch verantwoord om deze masten te plaatsen? Je kunt de belangen en de betrokkenen zo op een rijtje zetten, maar je kunt er donder op zeggen dat een misschien mogelijk gevaar voor de gezondheid zwaarder zal wegen dan een financieel concurrentiele kwestie. Met andere woorden: wat heeft geld nu voor waarde als je niet gezond bent.
Probeer het niet te kort door de bocht te zien, van mijn mening worden geen beslissingen gemaakt. Ik vind het onverantwoord (van de overheid) om geen onderzoek in te stellen naar de consequenties van UMTS straling voor de volksgezondheid, als er een vraag uit het volk is naar een dergelijk onderzoek.
Vrij simpel lijkt mij. Bij de veiling van de frequenties hebben de aanbieders flink moeten betalen aan de overheid. Geen masten = geen UMTS = geen inkomsten telecomaanbieder. Telecomaanbieders kloppen aan bij de overheid, zij hebben flink betaald voor de frequenties maar krijgen niets.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:52 schreef Integrity het volgende:
[..]
Vertel daar eens wat meer over, als je wilt..
maar daarom nemen ze toch een zo grote groep mensen, om effecten als leeftijd/afstand tot werk/whatever uit te cancelen?quote:Een iets beter onderlegde wetenschapper gaat metingen doen. Hoe veel kankerpatienten zitten er in de groep die onder de UMTS mast woont, hoe veel mensen krijgen hartaanvallen etc. Maar dan moet je weer bewijzen dat er een causaal verband is tussen de mast en deze ziekten. Misschien hebben deze mensen er last van, omdat ze in een bepaalde inkomensgroep leven. Of doordat ze allemaal met het openbaar vervoer reizen en daardoor in de stress raken. Maar ook dat moet je dan bewijzen. Ik zeg niet dat het niet kan. Ik zou zo'n onderzoek best uit kunnen voeren. Maar ik heb wel wat beters te doen.
Dat klopt. Zoiezo probeert men bij dit soort biofysische metingen een zo groot mogelijke groep door te meten. Vooral bij kleine verschillen tussen groepen heb je panels van duizenden mensen nodig om aan te tonen dat er een statistisch significant verschil is. Hoe groter de groepen, hoe hoger de kosten worden en hoe meer tijd er nodig is. Ik vind het wel leuk om een proefopzet te maken en een paar metingen te doen, maar dit soort massawerk besteed ik toch liever uit.quote:Op woensdag 4 januari 2006 00:21 schreef McCarthy het volgende:
[..]
maar daarom nemen ze toch een zo grote groep mensen, om effecten als leeftijd/afstand tot werk/whatever uit te cancelen?
Kunnen ze de onderzoeken niet wat kleiner maken?quote:Op woensdag 4 januari 2006 00:46 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat klopt. Zoiezo probeert men bij dit soort biofysische metingen een zo groot mogelijke groep door te meten. Vooral bij kleine verschillen tussen groepen heb je panels van duizenden mensen nodig om aan te tonen dat er een statistisch significant verschil is. Hoe groter de groepen, hoe hoger de kosten worden en hoe meer tijd er nodig is. Ik vind het wel leuk om een proefopzet te maken en een paar metingen te doen, maar dit soort massawerk besteed ik toch liever uit.
Hoe groter hoe beter. En jij wil het graag zeker weten, dus dan heb je een grote groep nodig.quote:Op woensdag 4 januari 2006 00:57 schreef Integrity het volgende:
[..]
Kunnen ze de onderzoeken niet wat kleiner maken?
Zwets niet man, je kunt op kleinere schaal wel onderzoeken naar de schadelijke gevolgen. Het is geen marktonderzoek zeg! Als we een 50/50 % steekproefpopulatie zouden kiezen met een betrouwbaarheid van 95 % en een foutmarge van 3 % heb je ongeveer 1100 - 1200 mensen nodig. Een beetje onderzoek mag 90 % zijn. Maar om een significant verschil aan te tonen bij schadelijke gevolgen, lijkt me een kleiner aantal voldoende. Je zit dan wel met de invulling van je stratificatie, maar met een kleiner aantal kun je wel degelijk een significant verschil aantonen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 02:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hoe groter hoe beter. En jij wil het graag zeker weten, dus dan heb je een grote groep nodig.
Marktonderzoek is het grootste bedrog van de afgelopen eeuw, maar dat terzijde.quote:Op woensdag 4 januari 2006 13:27 schreef Integrity het volgende:
[..]
Zwets niet man, je kunt op kleinere schaal wel onderzoeken naar de schadelijke gevolgen. Het is geen marktonderzoek zeg! Als we een 50/50 % steekproefpopulatie zouden kiezen met een betrouwbaarheid van 95 % en een foutmarge van 3 % heb je ongeveer 1100 - 1200 mensen nodig. Een beetje onderzoek mag 90 % zijn. Maar om een significant verschil aan te tonen bij schadelijke gevolgen, lijkt me een kleiner aantal voldoende. Je zit dan wel met de invulling van je stratificatie, maar met een kleiner aantal kun je wel degelijk een significant verschil aantonen.
nee juist niet, anders kan het namelijk ook die chemische fabriek zijn bijvoorbeeldquote:Zwets niet man, je kunt op kleinere schaal wel onderzoeken naar de schadelijke gevolgen.
Dat marktonderzoek verhaal bestrijd ik. Als je kwalitatief marktonderzoek verricht, dan kom je wel degelijk knelpunten tegen en zodra je een kwantitatief onderzoek verricht, zou je bij significante verschillen ook wel rustig enkele conclusies kunnen trekken. Bij marktonderzoek zit je alleen met het probleem van de juiste vraagstelling en probleemformulering. Maar dat je uit marktonderzoek wel degelijk nuttige informatie kunt halen, dat weet ik wel zeker.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Marktonderzoek is het grootste bedrog van de afgelopen eeuw, maar dat terzijde.
Je hebt meer dan een 50/50% steekproefpopulatie nodig. Het doel van je proef is aan te tonen dat er een verschil is tussen mensen die onder een UMTS mast wonen, en mensen die er ver vandaan wonen. Verder moet je daarbij kunnen scheiden dat er geen omgekeerd placebo effect optreedt. Je moet dus een groep mensen zien te vinden, die onder een UMTS mast woont, waarbij de mast niet in gebruik is. Ik moet er nog iets langer over nadenken, maar het kan goed zijn dat je er dan nog niet bent. Al met al heb je het dan dus over heel veel mensen.
Ik ben het wel met je eens dat een kleiner aantal voldoende is, omdat we het hier over schadelijke gevolgen hebben, en we grote verschillen verwachten. Er is namelijk een groot verschil tussen iemand die kerngezond is, en iemand die ziek/zwak/misselijk is. Het zou niet moeilijk moeten zijn om dat verschil aan te tonen. Maar toch. Er is een wet in de Natuurkunde die stelt dat "if it looks easy, it is not - if it looks difficult, it is damn near impossible", en ik heb wel wat met die wet. Een bloedonderzoek lijkt me op het eerste oog objectief. Maar dan moet je nog aantonen dat er een verband is tussen de samenstelling van het bloed en hoe mensen zich voelen. Niet onmogelijk. Maar wel lastig.
Zou je iets specifieker willen zijn? Ik kan niet weten wat jij voor informatie in je hoofd heb zitten, simpelweg door jouw voorbeeldje. Jij ziet het hele plaatje misschien, maar ik niet.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:04 schreef McCarthy het volgende:
[..]
nee juist niet, anders kan het namelijk ook die chemische fabriek zijn bijvoorbeeld
Het grootste probleem bij marktonderzoek IMHO is dat de ondervraagden niet verantwoordelijk worden gehouden voor hetgeen ze antwoorden.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:04 schreef Integrity het volgende:
Bij marktonderzoek zit je alleen met het probleem van de juiste vraagstelling en probleemformulering.
Ik heb het gelezen, maar het stukje zei niet zoveel eigenlijk. Ja niet zomaar doelloos onderzoek uitvoeren. Op het eind van het stukje gaven ze ook de reden aan waarom de Mc interessanter was, nou met die reden kunnen ze dus wel wat. Ze hebben blijkbaar te snel conclusies getrokken uit een vorig onderzoek.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:20 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het grootste probleem bij marktonderzoek IMHO is dat de ondervraagden niet verantwoordelijk worden gehouden voor hetgeen ze antwoorden.
Een erg leuk artikel uit conservatieve hoek over marktonderzoek is hier te vinden.
Het stuk is alles behalve representatief, maar de boodschap lijkt me duidelijk. En het was zeker geen doelloos onderzoek! Marktonderzoek wordt verkocht als keiharde wetenschap, terwijl dat met de huidige stand der techniek dat helemaal niet zo is.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:45 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen, maar het stukje zei niet zoveel eigenlijk. Ja niet zomaar doelloos onderzoek uitvoeren. Op het eind van het stukje gaven ze ook de reden aan waarom de Mc interessanter was, nou met die reden kunnen ze dus wel wat. Ze hebben blijkbaar te snel conclusies getrokken uit een vorig onderzoek.
Ik vind het stukje trouwens niet echt representatief, het gaat hier om een verhaal van 1 persoon die voor de televisie werkt en zijn visie over marketing toelicht. Je moet als bedrijf wel een richtlijn hebben. In mijn schoolboeken heb ik talloze voorbeelden van "marketingmissers" van bedrijven die geen marketingbeleid hadden, die kwamen er dus een stuk slechter vanaf.
Marketingmissers, daar vind ik deze een mooie van:quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:45 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen, maar het stukje zei niet zoveel eigenlijk. Ja niet zomaar doelloos onderzoek uitvoeren. Op het eind van het stukje gaven ze ook de reden aan waarom de Mc interessanter was, nou met die reden kunnen ze dus wel wat. Ze hebben blijkbaar te snel conclusies getrokken uit een vorig onderzoek.
Ik vind het stukje trouwens niet echt representatief, het gaat hier om een verhaal van 1 persoon die voor de televisie werkt en zijn visie over marketing toelicht. Je moet als bedrijf wel een richtlijn hebben. In mijn schoolboeken heb ik talloze voorbeelden van "marketingmissers" van bedrijven die geen marketingbeleid hadden, die kwamen er dus een stuk slechter vanaf.
Klopt, aanvankelijk was men zeer huiverig over mobiele telefoons, nu doen ze er zelfs in ziekenhuizen en vliegtuigen meestal niet meer moeilijk over. Ik heb nog geen geloofwaardige rapporten gezien over aantoonbare sterfte door aan radiogolven gerelateerde aandoeningen, en ik ben niet gauw geneigd om iets te geloven waar ik geen rationele grond voor heb.quote:Op zaterdag 31 december 2005 06:15 schreef Lyrebird het volgende:
Het woord straling betekent niet meteen TJERNOBYL.
We hebben het hier over radiogolven. Niet-ioniserende electromagnetische straling. JA, dat zijn moeilijke woorden, maar als mensen godverdomme nog natuurkunde op school zouden krijgen, dan waren die woorden helemaal niet moeilijk en liep de halve bevolking niet zo hysterisch over UMTS masten te doen.
Als je je hoofd in een werkende magnetron zou kunnen stoppen (wat kan, als je het deurtje saboteert) dan kun je je hersens laten koken. Dan ga je dood.
De hoeveelheid straling die een UMTS mast uitzendt, is niet hoog genoeg om iets soortgelijks te doen.
De oplettende lezer had misschien al gemerkt dat deze UMTS hetze verdacht veel op de hetze tegen mobiele telefoons lijkt, die we nog kennen van het einde van de vorige eeuw. Mensen die geen mobiele telefoon wilden gebruiken, omdat ze bang waren voor een hersentumor.
Na een staaltje oplettend lezen zie ik dat de vorige poster daar een leuke vergelijking over heeft.
Helaas zijn de gelovigen tegenwoordig in de meerderheid. Mensen die geloven in ziekmakende UMTS masten, in het versterkte broeikaseffect en de gevaren van kernenergie, en dat zonder overtuigend bewijs.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:44 schreef Speth het volgende:
...en ik ben niet gauw geneigd om iets te geloven waar ik geen rationele grond voor heb.
Anderen denken hier helaas heel anders over..
Als je niet eens de consesus van het versterkte broeikas effect wat door de meeste klimaat wetenschappers als voor waar wordt aangenomen kan vertrouwen dan moeten we dadelijk ook nog geloven dat de aarde plat is en de zon om de aarde draait .quote:Op donderdag 5 januari 2006 06:21 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Helaas zijn de gelovigen tegenwoordig in de meerderheid. Mensen die geloven in ziekmakende UMTS masten, in het versterkte broeikaseffect en de gevaren van kernenergie, en dat zonder overtuigend bewijs.
Voordat we het weten, zijn we weer terug in de Middeleeuwen.
Wat een gezwets heyquote:Op donderdag 5 januari 2006 09:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je niet eens de consesus van het versterkte broeikas effect wat door de meeste klimaat wetenschappers als voor waar wordt aangenomen kan vertrouwen dan moeten we dadelijk ook nog geloven dat de aarde plat is en de zon om de aarde draait .
Ach en de gevaren van kernenergie, als men allemaal nieuwe centrales zou bouwen zou het wel meevallen, en ook nog steeds iets duurzaams uitvinden voor het afval. We hebben nog redelijk vers in ons achterhoofd tjernobyl zitten, radioactief afval wat ligt te rotten op de bodem van de zee, dat zou veilig zijn, ja de vaten roesten nu al door, dus om te zeggen dat er geen gevaren zijn, vindt ik ook nogal bagataliserend.
Waarom nou zo een reactie ?quote:Op zondag 1 januari 2006 09:03 schreef Finder_elf_towns het volgende:
'UMTS-fobie' heeft alle kenmerken van socialisme. Irrationeel, dom en door de bijna extreme onnozelheid agressie-opwekkend. Afkeer tegen dit soort mensen (die eigenlijk enkel en alleen maar vooruitgang frustreren) is daarom net zo logisch als haat tegen het primitieve socialisme.
Leuk plaatje heb jij als je usericon... voor de rest ook helemaal niets. Net zo inhoudsloos als deze post dusquote:
De overheid heeft vroeger ook wel meer vergunningen uitgegeven die men later weer heeft ingetrokken omdat men door de voorstschrijdende kennis er toch achter kwam dat het wat slechter voor het milieu was als men in eerste instantie dacht. Toch ken ik eigenlijk geen gevallen dat onze overheid daarom een schadeloosstelling/vergoeding heeft moeten betalen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:30 schreef Integrity het volgende:
Als je gewoon ff logisch nadenkt, dan weet je dat de overheid totaal niet zit te wachten op zoiets als "schadelijkheid en UMTS". Zoals al eerder gezegd: dat kost ze behoorlijk wat Euro's, want ze hebben de licenties al uitgegeven.
Mijn post ging over de spelling van het woord "democratie" met een K. Verder weet ik niet wie jij nou weer bent, en dat interesseert me ook vrij weinig. Waar je de veronderstelling vandaan haalt dat ik niet inhoudelijk kan reageren is mij ook niet duidelijk, voor enkele zeer inhoudelijke posts van mijn hand raad ik je aan deze topics te lezen:quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:30 schreef Integrity het volgende:
[..]
Leuk plaatje heb jij als je usericon... voor de rest ook helemaal niets. Net zo inhoudsloos als deze post dus
Ben je bang voor de reactie van een ander, dat je inhoudelijk niet meer kunt reageren en alleen maar bezig bent met het verstoren van een discussie. Jouw argumenten neem ik dus voortaan fijn met een korreltje zout.
Als je gewoon ff logisch nadenkt, dan weet je dat de overheid totaal niet zit te wachten op zoiets als "schadelijkheid en UMTS". Zoals al eerder gezegd: dat kost ze behoorlijk wat Euro's, want ze hebben de licenties al uitgegeven. Ik heb de hele tijd moeten aanhoren dat wij maar spreken uit "angst", nou dan zijn wij de "angsthazen" en jullie de "kuddedieren". Simpel toch?
Mijn welgemeende excuses, ik vatte het verkeerd op. Volgens mij mag je het als demokratie spellen overigens, maar ik spel zoiets zelf met een c.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:17 schreef Speth het volgende:
[..]
Mijn post ging over de spelling van het woord "democratie" met een K. Verder weet ik niet wie jij nou weer bent, en dat interesseert me ook vrij weinig. Waar je de veronderstelling vandaan haalt dat ik niet inhoudelijk kan reageren is mij ook niet duidelijk, voor enkele zeer inhoudelijke posts van mijn hand raad ik je aan deze topics te lezen:
Kernenergie, voors en tegens
Armoede in Nederland
D66 wil US of E
Ik ben juist voorstander van nuance en rationaliteit, en daarom een misplaatst doelwit voor jouw willekeurige frustraties.
Er zijn keiharde bewijzen voor het feit dat de aarde rond is en de aarde om de zon draait. Helaas geldt dit niet voor de klimaatwetenschap.quote:Op donderdag 5 januari 2006 09:09 schreef Basp1 het volgende:
Als je niet eens de consesus van het versterkte broeikas effect wat door de meeste klimaat wetenschappers als voor waar wordt aangenomen kan vertrouwen dan moeten we dadelijk ook nog geloven dat de aarde plat is en de zon om de aarde draait .
't Is vandaag knap koud!quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:46 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Er zijn keiharde bewijzen voor het feit dat de aarde rond is en de aarde om de zon draait. Helaas geldt dit niet voor de klimaatwetenschap.
Je gelooft wat de klimaatwetenschappers zeggen. Waarom? Heb je hun resultaten bestudeert?
Overigens, hebben jullie een lekkere winter in Nederland? Werkt dat broeikaseffect een beetje?
Maar een TV produceert nauwelijks straling. Een magnetron ook niet want die is uitstekend afgeschermd en staat bovendien maar korte tijd aan. Bij electriciteitskabels in huis lopen de heen- en retourleiding normaal gesproken vlak langs elkaar dus die velden heffen elkaar netjes op.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:25 schreef Integrity het volgende:
Ik wil graag een extra dimensie in dit onderwerp toevoegen, namelijk de EXTRA straling die een UMTS mast met zich meebrengt. Ik heb al wat kreten horen vallen over de straling van de tv, magnetron, electiciteit, radiofrequentie, etc. Dat betekent dat er nog meer straling bij komt.
Volgens mij is er naar straling in het algemeen (mobiele telefoons e.d.) wel vrij veel onderzoek gedaan, en kwam niet uit dat het schadelijk is.quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:05 schreef Integrity het volgende:
Wat vind je ervan dat er zomaar UMTS masten gebouwd worden, zonder dat er eerst onderzocht is naar de gevolgen ervan?
In het onderzoek van TNO wordt een (statistische) relatie gelegd tussen gezondheidsklachten nu en de aanwezigheid van UMTS-straling. Dat is dus ook goed reproduceerbaar. Hoef je niet jaren op te wachten.quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:19 schreef Integrity het volgende:
Het lijkt me ook heel lastig om het uit te stellen, want je kunt pas echt weten wat het doet met de gezondheid als je jarenlang onderzoek doet. Zoals bijvoorbeeld de schadelijke gevolgen van asbest na 25 jaar. In dat opzicht kun je er niet snel op anticiperen. Moeilijke kwestie dit hoor...
En bij asbest worden de fabrieken waarin men gewerkt heeft nu toch aansprakelijk gesteld?quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:19 schreef Integrity het volgende:
Het lijkt me ook heel lastig om het uit te stellen, want je kunt pas echt weten wat het doet met de gezondheid als je jarenlang onderzoek doet. Zoals bijvoorbeeld de schadelijke gevolgen van asbest na 25 jaar. In dat opzicht kun je er niet snel op anticiperen. Moeilijke kwestie dit hoor...
Konden die fabrieken het wel weten dat het schadelijk was dan?quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:33 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En bij asbest worden de fabrieken waarin men gewerkt heeft nu toch aansprakelijk gesteld?
Veroorzaker betaalt. Prima principe![]()
Ik heb respect voor je openheid. Ik vind het niet leuk voor je dat je in de positie zit waarin je zit.quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:35 schreef eikelraper het volgende:
Misschien zal niet iedereen me kunnen begrijpen WAAROM ik dit allemaal vertel maar ik zelf behoor tot die 75% die juist een maand geleden te horen heb gekregen dat i.v.m. met die vijfjaarstermijn ik niet meer terug hoef te komen voorlopig voor onderzoeken darmen/lever en heb 4 zware operaties ondergaan de afgelopen jaar en recentelijk is januari 2003 een uitzaaiing in mijn long weggehaald en JUIST omdat ik "geleende tijd" leef en me allang verzoend had met de dood ben ik misschien zo fanatiek bezig en heb in feite maling eraan hoe men over me denkt denkt
Zie er uit als Frankenstein op mijn lichaam met overal littekens van 40 cm op mijn buik en 40 cm op mijn rug en kan nooit meer in een zwembroek maar ik vind het o zo zonde dat de mensheid zo bezig is zichzelf te vernietigen zo langzamerhand en ALLE signalen staan immers op ROOD en heb ik het maar niet eens over het broeikaseffect.
Kan alleen maar de boodschap doorgeven van ELKE dag te genieten en elk moment en de schoonheid van de natuur te zien die we met zijn allen om zeep brengen en dan vooral met dat idiote gedoe van UMTS en juist vanavond was op t.v. dat Nickleodeon bv. die kinderzender overdag
waar s,avonds die pulp is te zien van die mol uit protest op wit gaat volgende week omdat geen kind meer op straat speelt en/of maar achter de t.v. en/of zijn computergames\ zit en vraag ik me af
WAAR ZIJN WE IN GODSNAAM MET ZIJN ALLEN MEE BEZIG ???
Klinkt allemaal zwaar en overdreven maar neem het maar zoals ik het zeg Sorry
Dat je zo reageert begrijp ik ergens wel, maar je zal toch het vermogen moeten kunnen opbrengen om zelf te realiseren dat wat je zegt allesbehalve rationeel is.quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:35 schreef eikelraper het volgende:
Misschien zal niet iedereen me kunnen begrijpen WAAROM ik dit allemaal vertel maar ik zelf behoor tot die 75% die juist een maand geleden te horen heb gekregen dat i.v.m. met die vijfjaarstermijn ik niet meer terug hoef te komen voorlopig voor onderzoeken darmen/lever en heb 4 zware operaties ondergaan de afgelopen jaar en recentelijk is januari 2003 een uitzaaiing in mijn long weggehaald en JUIST omdat ik "geleende tijd" leef en me allang verzoend had met de dood ben ik misschien zo fanatiek bezig en heb in feite maling eraan hoe men over me denkt denkt
Zie er uit als Frankenstein op mijn lichaam met overal littekens van 40 cm op mijn buik en 40 cm op mijn rug en kan nooit meer in een zwembroek maar ik vind het o zo zonde dat de mensheid zo bezig is zichzelf te vernietigen zo langzamerhand en ALLE signalen staan immers op ROOD en heb ik het maar niet eens over het broeikaseffect.
Kan alleen maar de boodschap doorgeven van ELKE dag te genieten en elk moment en de schoonheid van de natuur te zien die we met zijn allen om zeep brengen en dan vooral met dat idiote gedoe van UMTS en juist vanavond was op t.v. dat Nickleodeon bv. die kinderzender overdag
waar s,avonds die pulp is te zien van die mol uit protest op wit gaat volgende week omdat geen kind meer op straat speelt en/of maar achter de t.v. en/of zijn computergames\ zit en vraag ik me af
WAAR ZIJN WE IN GODSNAAM MET ZIJN ALLEN MEE BEZIG ???
Klinkt allemaal zwaar en overdreven maar neem het maar zoals ik het zeg Sorry
Ik heb niet zoiets als jij, dat mijn gezondheid er zo erg aan toe is. Ik heb wel een borderline persoonlijkheidsstoornis en da's niet altijd even makkelijk om mee om te gaan. Voor mezelf niet en voor anderen ook niet. Ik probeer elke dag die "spirit" erin te houden en niet voor mezelf alleen te leven, maar da's toch best moeilijk.quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:59 schreef eikelraper het volgende:
Bedankt voor je aardige woorden
Weet je
Ergens hoe gek het ook klinkt kan de boodschap van zo een ziekte ook iets toevoegen aan je leven waardoor het op een of andere manier zorgt dat je "bewuster"gaat leven en meer de schoonheid van de natuur ziet om je heen en in die zin vind ik het niet eens erg dat ik die rotziekte kreeg en "misschien" moest het wel zo zijn denk ik soms want ik leefde maar voor zijn blote kont weg en had alleen maar aandacht voor mezelf
Ik zie mezelf soms als een "steentje in de rivier" die "misschien" de loop der dingen kan veranderen zoals het zo mooi gezongen wordt in een liedje en misschien daarom wel zo idioot ( in jullie ogen misschien) bezig op die site van www.eikelraper.web-log.nl en andere sites en weet en zie dat er
al duizenden en duizenden mensen erop hebben aangeklikt en zal ik 100 mensen kunnen bereiken met mijn gedachtengoed ben ik al tevreden gek he ?
Heb dit al eens eerder gezegd en stuur nog maar eens de bijlage ter overdenking
http://wonderofitall.com/
Vermakelijkquote:Op zaterdag 31 december 2005 00:47 schreef eikelraper het volgende:
De vraag van vorige week:
Straling van zendmasten: iets om bang voor te zijn?
De antwoorden:
Ja, die straling kan gewoon niet goed zijn (684 stemmen, 55,97%)
Nee, die valt meestal wel mee (291 stemmen, 23,81%)
Weet ik niet (247 stemmen, 20,21%)
Totaal aantal stemmen: 1222
Juist.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 02:45 schreef Steijn het volgende:
[..]
Vermakelijkvolstrekte leken die oordelen over zaken waar fysici al moeite mee hebben. Overigens ben ik benieuwd of die UMTS-huillies zich ook druk maken over een lekkende magnetron (de meeste magnetrons lekken microgolven), hun computer en de inductiekookplaat.
2 factoren spelen mee bij het gevaar van straling, het vermogen en de 'hardheid' van straling. Het vermogen geeft de intensiteit van de straling aan, de 'hardheid' geeft het doordringende vermogen aan. UMTS werkt met een frequentie tussen de 1,9 en 2,2 GHz, een magentron werkt met een frequentie van 2,4 GHz. Dit is een kritisch waarde, de frequentie van de magnetron is namelijk afgestemd op de resonantiefrequentie van watermoleculen. Strikt gezien is het dus niet mogelijk dat UMTS het water in je lichaam verwarmd omdat het daarvoor te weinig energetisch is. De veelgehoorde 'water'-theorie is dus gebaseerd op natuurkundig drijfzand. Het kan natuurlijk wel zijn dat UMTS-straling het lichaam op een andere manier beinvloed maar daar heb ik geen kennis van.
Al met al durf ik, gesteund door vele organisaties, wel te stellen dat de hype rond UMTS-masten eerder een geval van massa-hysterie betreft dan schadelijke straling.
Da's mooi dat je weet hoe het technisch in elkaar steekt, nu de biologische effecten daarvan graagquote:Op vrijdag 6 januari 2006 02:45 schreef Steijn het volgende:
[..]
Vermakelijkvolstrekte leken die oordelen over zaken waar fysici al moeite mee hebben. Overigens ben ik benieuwd of die UMTS-huillies zich ook druk maken over een lekkende magnetron (de meeste magnetrons lekken microgolven), hun computer en de inductiekookplaat.
2 factoren spelen mee bij het gevaar van straling, het vermogen en de 'hardheid' van straling. Het vermogen geeft de intensiteit van de straling aan, de 'hardheid' geeft het doordringende vermogen aan. UMTS werkt met een frequentie tussen de 1,9 en 2,2 GHz, een magentron werkt met een frequentie van 2,4 GHz. Dit is een kritisch waarde, de frequentie van de magnetron is namelijk afgestemd op de resonantiefrequentie van watermoleculen. Strikt gezien is het dus niet mogelijk dat UMTS het water in je lichaam verwarmd omdat het daarvoor te weinig energetisch is. De veelgehoorde 'water'-theorie is dus gebaseerd op natuurkundig drijfzand. Het kan natuurlijk wel zijn dat UMTS-straling het lichaam op een andere manier beinvloed maar daar heb ik geen kennis van.
Al met al durf ik, gesteund door vele organisaties, wel te stellen dat de hype rond UMTS-masten eerder een geval van massa-hysterie betreft dan schadelijke straling.
Die zijn inherent aan elkaar. Technische gezien is het niet gevaarlijker dan een magnetron dus biologisch zal dat ook niet het geval zijn.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 11:49 schreef Integrity het volgende:
[..]
Da's mooi dat je weet hoe het technisch in elkaar steekt, nu de biologische effecten daarvan graag
Als iedereen zo makkelijk dacht, dan was het idd geen probleem. Maar goed, het is dus wel een probleem voor heel veel mensen en ze zijn aan het onderzoeken of het schadelijk is of niet. Er is niets waarop je je mening kunt onderbouwen, zolang de onderzoeken nog niet afgerond zijn.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 12:26 schreef Steijn het volgende:
[..]
Die zijn inherent aan elkaar. Technische gezien is het niet gevaarlijker dan een magnetron dus biologisch zal dat ook niet het geval zijn.
Heel veel mensen hebben ook geen enkele weet van deze materie en zijn allemaal hypochonders.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 12:35 schreef Integrity het volgende:
Als iedereen zo makkelijk dacht, dan was het idd geen probleem. Maar goed, het is dus wel een probleem voor heel veel mensen
Hoeveel onderzoeken heb je nog nodig?quote:en ze zijn aan het onderzoeken of het schadelijk is of niet. Er is niets waarop je je mening kunt onderbouwen, zolang de onderzoeken nog niet afgerond zijn.
Volg het nieuws en je komt erachter. Lees ook de posts binnen dit topic eens door en het is je wat duidelijker. Je mag van mij ook lekker bij je mening blijven hoor, geen probleem. In dat geval ben ik het niet met je eens en wacht ik het onderzoek af. Dat onderzoek is dus al in volle gang en zou in december al afgerond zijn.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:03 schreef Steijn het volgende:
[..]
Heel veel mensen hebben ook geen enkele weet van deze materie en zijn allemaal hypochonders.
[..]
Hoeveel onderzoeken heb je nog nodig?Tot er eentje gunstig uit valt?
Waarschijnlijk, net als al die mensen die in homeopatie blijven geloven, want de nicht van je buurman die zegt dat het effect heeft is een betere bron dan een serieus onderzoek dat zegt dat het geen effect heeftquote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:03 schreef Steijn het volgende:
Hoeveel onderzoeken heb je nog nodig?Tot er eentje gunstig uit valt?
Jawel het zogenaamde placebo effect, artsen schrijven ook wel eens gewoon snoep pilletjes voor om maar van mensen die aan het hypochonderen zijn af te komen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarschijnlijk, net als al die mensen die in homeopatie blijven geloven, want de nicht van je buurman die zegt dat het effect heeft is een betere bron dan een serieus onderzoek dat zegt dat het geen effect heeft
Dan heeft dus Homeopatie geen effect, maar het voorschrijven van een pilletje..quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jawel het zogenaamde placebo effect, artsen schrijven ook wel eens gewoon snoep pilletjes voor om maar van mensen die aan het hypochonderen zijn af te komen.
Dat is dus niet waar. Er wordt wel degelijk straling geabsorbeerd door het lichaam (al is het niet zo efficient als op 2.4GHz).quote:Op vrijdag 6 januari 2006 02:45 schreef Steijn het volgende:
Strikt gezien is het dus niet mogelijk dat UMTS het water in je lichaam verwarmd omdat het daarvoor te weinig energetisch is.
Homeopathie wordt ook bedreven door dokters, die de keuze krijgen om gewone huisarts of homeopaat te worden. Sommige kruiden werken wel degelijkquote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarschijnlijk, net als al die mensen die in homeopatie blijven geloven, want de nicht van je buurman die zegt dat het effect heeft is een betere bron dan een serieus onderzoek dat zegt dat het geen effect heeft
Dus het argument dat iemand die geneeskunde heeft gestudeerd geen onzin verteld is daarmee ontkracht.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:32 schreef Integrity het volgende:
[..]
Homeopathie wordt ook bedreven door dokters, die de keuze krijgen om gewone huisarts of homeopaat te worden.
Dat heeft niets met homeopatie te maken.quote:Sommige kruiden werken wel degelijk
Het feit dat iemand die geneeskunde studeert en met die wetenschappelijke kennis een keuze maakt tot homeopaat maakt dat dit wel degelijk iets functionerends in zich heeft. Anders kiest iemand zo'n opleiding niet. Zo'n persoon weet dan ook meer van de materie af dan jij en ik.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus het argument dat iemand die geneeskunde heeft gestudeerd geen onzin verteld is daarmee ontkracht.
[..]
Dat heeft niets met homeopatie te maken.
Leg me dan eens uit waarom de werkzaamheid van Homeopatie nooit in een objectief dubbelblind onderzoek is aangetoont?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:37 schreef Integrity het volgende:
[..]
Het feit dat iemand die geneeskunde studeert en met die wetenschappelijke kennis een keuze maakt tot homeopaat maakt dat dit wel degelijk iets functionerends in zich heeft. Anders kiest iemand zo'n opleiding niet.
Spreek voor jezelf.quote:Zo'n persoon weet dan ook meer van de materie af dan jij en ik.
Jij bent dokter? Iets in die richting?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leg me dan eens uit waarom de werkzaamheid van Homeopatie nooit in een objectief dubbelblind onderzoek is aangetoont?
[..]
Spreek voor jezelf.
Wetenschapsfilosofie was een van mijn vakken. Dat gaat over zuiverheid van onderzoek en hoe je zekere kennis vergaard.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:48 schreef Integrity het volgende:
[..]
Jij bent dokter? Iets in die richting?
Dus je hebt geen ervaring en inzicht in hoe het opleidingstraject van een huisarts/homeopaat is?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wetenschapsfilosofie was een van mijn vakken. Dat gaat over zuiverheid van onderzoek en hoe je zekere kennis vergaard.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |