quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:43 schreef blackbully het volgende:
blotebillen in de sneeuw meet 30-12-05
![]()
quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:43 schreef blackbully het volgende:
blotebillen in de sneeuw meet 30-12-05
![]()
quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:43 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ow dat mag hoor, geen plannen hier verder
quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:42 schreef Offy het volgende:
[..]
Je komt er alleen in als je wat oliebollen van Pea meeneemt
quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:53 schreef blackbully het volgende:
hmmm als sfeer model op de foto?
quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:54 schreef Emme-r-tje het volgende:
Ik ga mee!
(en nee, niet om zelf op de foto te gaan, daar zit niemand op te wachten.. )
Nikonquote:Op vrijdag 30 december 2005 20:53 schreef Mauro het volgende:
Iemand enig idee waar ik een NEF/RAW plugin voor Photoshop elements kan downloaden?
Of kan iemand die opsturen?
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windowsquote:Op vrijdag 30 december 2005 20:53 schreef Mauro het volgende:
Iemand enig idee waar ik een NEF/RAW plugin voor Photoshop elements kan downloaden?
adobe websitequote:Op vrijdag 30 december 2005 20:53 schreef Mauro het volgende:
Morgen ijzelt het niet meer hoorquote:Op vrijdag 30 december 2005 20:51 schreef PdeHoog het volgende:
[..]![]()
[..]![]()
Ik vrees dat, gezien de ijzelverwachting, er niet veel van dit voornemen gerealiseerd gaat worden![]()
weet ik hetquote:Op vrijdag 30 december 2005 20:59 schreef PdeHoog het volgende:
Zeg Xil, is Top Gear niet aan de gang
Jij kijkt het toch altijdquote:Op vrijdag 30 december 2005 21:08 schreef Xilantof het volgende:
[..]
weet ik het
waarom zou ik dat moeten weten?
maar volgensm ij wel ja.. vrijdag 21.00 uur...
Echt nietquote:
Ga je nou morgen met je nieuwe speeltje vuurwerkfoto's maken?quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:16 schreef Mauro het volgende:
Ik heb het aan de praat gekregen.
Dank jullie voor de linkjes
Als het ff meezit wel ja!quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:25 schreef pea4fun het volgende:
Ga je nou morgen met je nieuwe speeltje vuurwerkfoto's maken?
Ze verwachten morgenochtend echt nog ijzel hoorquote:
Whehehehe....dat heb ik afgelopen week allemaal weggewerktquote:Op vrijdag 30 december 2005 21:32 schreef Vliegvrager het volgende:
Ben wat achterstallig shopwerk aan t doen. Kom echt van alles tegen
Laat maar zien danquote:Op vrijdag 30 december 2005 21:36 schreef blackbully het volgende:
ik heb vandaah een 50 foto's gedaan
(van een maand of 4 terug )
Wat zij zegt iddquote:
Vertel, misschien kunnen wij helpenquote:Op vrijdag 30 december 2005 22:04 schreef Mauro het volgende:
Wordt tijd dat ik eens een cursus Photoshoppen ga volgen.
Ik snap d'r niks van
Ik ook niet..quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:04 schreef Mauro het volgende:
Wordt tijd dat ik eens een cursus Photoshoppen ga volgen.
Ik snap d'r niks van
Sorry, daar heb ik ook geen kaas van gegeten, ik kan alleen foto's een beetje opknappen.quote:
Ik heb even de vrijheid genomen om je toe te voegen op MSNquote:
quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:22 schreef Vliegvrager het volgende:
Ik noem het een dag, computerwise.
Gewoon, de hele interface snap ik al niet eens.\quote:
Dan gaat het vast goed komen, als je ziet hoe het werkt heb je het zo door. Tenminste de basisfuncties...daarna wordt het wat meer zoeken.quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:29 schreef Mauro het volgende:
[..]
Gewoon, de hele interface snap ik al niet eens.\
Laat staan de functies
Maar, ik heb al een tweedaagse cursus geregeld bij een vriend van me.
Hij geeft les in PS
Zelfs ik heb het voor elkaar gekregenquote:Op vrijdag 30 december 2005 22:39 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Dan gaat het vast goed komen, als je ziet hoe het werkt heb je het zo door. Tenminste de basisfuncties...daarna wordt het wat meer zoeken.
Dan moet het met mij zeker goed komenquote:Op vrijdag 30 december 2005 22:45 schreef RonaldV het volgende:
Zelfs ik heb het voor elkaar gekregen
Wat is er zo lang aan dan?quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:47 schreef Shark.Bait het volgende:
genieten jullie morgen van de de dag? Tis immers de langste dag van het jaar!!!
quote:
Bronquote:
Een seconde extra op oudejaarsavond
Gepubliceerd op woensdag 28 december 2005
Oudejaarsavond duurt dit jaar één seconde langer dan vorig jaar het geval was. Hier doet namelijk de schrikkelseconde zich gelden.
Vijf... vier... drie... twee... een... een... nul! Wie zaterdag hardop de laatste seconden van 2005 aftelt, moet niet vergeten om daar nog een extra seconde aan toe te voegen. Deze zogenoemde 'schrikkelseconde' wordt overal ter wereld om klokslag twaalf uur bij de universele tijd opgeteld.
Extra seconde
Op vier juli van dit jaar maakte de IERS (International Earth Rotation and Reference Systems Service) bekend dat er aan het einde van het jaar een schrikkelseconde zou komen. De organisatie bekijkt dat elk half jaar, maar het is voor het eerst in zeven jaar dat de extra seconde weer nodig blijkt.
De schrikkelseconde is bedoeld om onze klokken gelijk te laten lopen met de atoomklokken. Omdat de aarde niet altijd even snel om zijn as draait, moet de universele tijd zo nu en dan met een seconde bijgesteld worden. Als dat niet zou gebeuren, zouden astrofysici en bepaalde computersystemen problemen krijgen. De verschillen zijn overigens miniem: in een paar jaar zal het verschil hooguit een seconde bedragen.
Om het niet al te ingewikkeld te maken, gebeurt het bijstellen van de tijd altijd aan het einde van de dag en op de laatste dag van de maand. Omdat er ieder half jaar wordt bepaald of de schrikkelseconde nodig is, gebeurt het ook meestal tijdens de overgang van december op januari of van juni op juli.
Nieuwe dag
De schikkelseconde wordt dus precies om twaalf uur toegevoegd. Maar betekent dat nou dat het oude jaar een seconde langer duurt, of dat het nieuwe jaar wat eerder begint? Officieel is vastgesteld dat de laatste seconde van de dag wordt verlengd. Concreet betekent dit dat na 23:59:59 de schrikkelseconde begint, en pas daarna begint de nieuwe dag op UTC 0:00:00. We kunnen dus één seconde langer van 2005 genieten.
Omdat de aarde nu eens wat sneller, en dan weer wat langzamer om zijn as draait, moet de tijd ook wel eens omgekeerd bijgesteld worden. Dan wordt de laatste minuut voor middernacht overgeslagen en begint men meteen aan de nieuwe dag. Dit wordt een negatieve schrikkelseconde genoemd.
Schrikkeluur
Eerder dit jaar braken tientallen wetenschappers dagenlang hun hoofd over de vraag of de schrikkelseconde moet worden aangehouden of niet. Meteorologen vinden de tel te omslachtig en niet praktisch. Zij willen de secondes 'opsparen' en eens in de zoveel jaar een schrikkeluur invoeren.
Astrofysici vinden juist dat de 'echte' aardse tijd moet worden aangehouden en dat de schrikkelseconde dus moet blijven. De experts hebben meer tijd nodig om het 'schrikkelprobleem' te bestuderen, en hebben besloten om de situatie in elk geval voorlopig bij het oude te laten. De schrikkelseconde blijft nog even bestaan.
ja hoorquote:Op vrijdag 30 december 2005 22:49 schreef pea4fun het volgende:
ik ga alvast slapen om morgen van de langste dag te genieten goed sharkie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |