Tja, ik denk ook dat veel mensen altijd een schepper of god nodig zullen hebben. Die mensen kunnen moeilijk leven met het idee dat er geen reden en doel achter hun leven zit. Op zich is daar helemaal niets mis mee, als ze zich maar niet gaan bemoeien met wetenschap.quote:Op vrijdag 30 december 2005 12:39 schreef Drugshond het volgende:
Hoever moet je eigenlijk nog gaan voordat je schepper (elke keer) opnieuw vermoord hebt ? Feit is wel dat de mens redelijk aan de grens van zijn kunnen is beland van wat hij nog zou kunnen verklaren. Omdat de rest zeer moeilijk (tot niet) te bewijzen valt met de huidige stand der techniek.
En de volgende trede der wetenschap zullen we nooit halen.![]()
- We blijven intelligente apen, as a matter of speaking -
Zie mn post hierbovenquote:Op vrijdag 30 december 2005 12:42 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Denk je zelf dat de wetenschap alles zal kan overrulen, nee dat denk ik ook niet.
Mee eens, het is een suplament. Heet geeft vrije ruimte.quote:Op vrijdag 30 december 2005 12:42 schreef Fir3fly het volgende:
Tja, ik denk ook dat veel mensen altijd een schepper of god nodig zullen hebben. Die mensen kunnen moeilijk leven met het idee dat er geen reden en doel achter hun leven zit. Op zich is daar helemaal niets mis mee, als ze zich maar niet gaan bemoeien met wetenschap.
En daarom zullen er altijd sommige dingen zijn die de wetenschap niet kan verklaren.
De Evolutietheorie omvat idd niet de hele schepping. Het ontstaan van het leven en het heelal worden niet in de Evolutietheorie beschreven. Zelfs over het al dan niet bestaan van god zegt de Evolutietheorie niets.quote:Op vrijdag 30 december 2005 11:30 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Enorm veel evolutionalisten, waaronder ook graag gezien gasten in die scene, ontkennen De Schepper, maar deze theorie omvat niet het totale Universum, waarom laten ze dan geen ruimte voor de Schepper? Of in het ergste geval zouden ze moeten toegeven:"Er is iets wat de evolutie in werking heeft gesteld. dat zou De Schepper kunnen zijn."²
Hmm, misschien ga ik dat boek nog wel even lezen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 13:31 schreef SoFDelta het volgende:
knip
En dat is?quote:Op vrijdag 30 december 2005 14:30 schreef pomtiedom het volgende:
Sluit je aan bij Harun Yahya en zijn medeoplichters zou ik zeggen.
Maar wat houdt dat dan precies in? Dat de ID-wetenschappers dat hebben toegegeven? Het algemene, neutrale concept van ID doet geen enkele uitspraak over de ontwerper. Ook al koppelen de meeste ID-wetenschappers de christelijke God aan de schepping, daarmee is het nog niet zo, dat met de intelligent ontwerper in zijn conceptuele vorm die God wordt beoogd. Als opeens de grote evolutiewetenschappers gaan beweren dat evolutie toch niet op toeval gebaseerd kan zijn, maar dat het intelligente paarse theeservies vanuit zijn baan om Neptunus het proces telepathisch aanstuurt met een voorbedacht plan, dan doet dat niets af aan het algemene concept van de evolutietheorie.quote:Op vrijdag 30 december 2005 14:32 schreef Fir3fly het volgende:
Want hoe je het ook zegt, met de "intelligent designer" wordt toch echt de christelijke god bedoelt. Dat hebben bijna alle ID "wetenschappers" toegegeven.
Al een tijdje hopen "we" op een mooi, wetenschappelijk, objectief stukje in de wiki over Intelligent Design. Ik weet niet of je eventueel tijd, zin en interesse hebt om een stukje in de wiki er over te schrijven?quote:
OK, dat was geen goed argument. Maar de achterliggende gedachte van ID is zeker wel dat het de christelijke god is.quote:Op vrijdag 30 december 2005 14:42 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar wat houdt dat dan precies in? Dat de ID-wetenschappers dat hebben toegegeven? Het algemene, neutrale concept van ID doet geen enkele uitspraak over de ontwerper. Ook al koppelen de meeste ID-wetenschappers de christelijke God aan de schepping, daarmee is het nog niet zo, dat met de intelligent ontwerper in zijn conceptuele vorm die God wordt beoogd. Als opeens de grote evolutiewetenschappers gaan beweren dat evolutie toch niet op toeval gebaseerd kan zijn, maar dat het intelligente paarse theeservies vanuit zijn baan om Neptunus het proces telepathisch aanstuurt met een voorbedacht plan, dan doet dat niets af aan het algemene concept van de evolutietheorie.
Ik zie alleen maar turkse (?) teksten als ik op google kijk.quote:
ID is geen wetenschap; ID stelt geen mechanisme voor, evolutie wel. ID is niet testbaar, evolutie wel. ID geeft geen voorspellingen voor de productie/ontdekking van nieuwe kennis, evolutie heeft geleid tot enorme vooruitgang in verscheidene disciplines. Er is nog geen enkel peer-reviewed wetenschappelijk artikel over ID, over evolutie kan je boekenkasten vullen. Er zijn wel boeken over ID, maarja in boeken kan je schrijven wat je wil.quote:In short, the champions of Intelligent Design make two mistakes when they claim that the SETI enterprise is logically similar to their own: First, they assume that we are looking for messages, and judging our discovery on the basis of message content, whether understood or not. In fact, we’re on the lookout for very simple signals. That’s mostly a technical misunderstanding. But their second assumption, derived from the first, that complexity would imply intelligence, is also wrong. We seek artificiality, which is an organized and optimized signal coming from an astronomical environment from which neither it nor anything like it is either expected or observed: Very modest complexity, found out of context. This is clearly nothing like looking at DNA’s chemical makeup and deducing the work of a supernatural biochemist.
Maar waar is dit dan op gebaseerd? Je zegt aan de ene kant dat het zeker wel gebaseerd is op de christelijke God, maar aan de andere kant geef je aan dat ID geen uitspraak doet over de ontwerper. Wat is het nouquote:Op vrijdag 30 december 2005 14:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
OK, dat was geen goed argument. Maar de achterliggende gedachte van ID is zeker wel dat het de christelijke god is.
En natuurlijk doet ID geen uitspraak over de ontwerper. Want zo lijkt het meer op de evolutietheorie, en dus meer op wetenschap.
Dat vind ik helemaal geen sterk argument. De argumenten van die rechter kunnen en zullen waarschijnlijk ook sterk zijn, maar het is toch absurd om de rechter als persoon neer te zetten als een argumentquote:Op vrijdag 30 december 2005 14:49 schreef roobje het volgende:Onlangs heeft een rechter, een gelovige rechter zelfs, al bepaald dat ID geen wetenschap is. In die rechtzaak zijn Behe en ik geloof Dembski ook aan het woord geweest. Als dan zelfs een rechter die aangesteld is door GW Bush bepaald dat ID geen wetenschap is dan is dat een heel sterk argument.
Dat bepaalde mensen, ook al is het de meerderheid, wel een bepaald beeld koppelen aan een op zich neutraal concept, zegt niets over dat concept an sich. Dat is een groot en zeer belangrijk verschil! Je moet de desbetreffende ID'ers aanvallen wat dit betreft, maar niet ID.quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/796803/2/50#33540796]En tuurlijk is de designer van ID wel god. Wie anders? Aliens? Probeer eens een ID-voorstander te vinden die niet religieus is. Dat is in die rechtzaak ook vastgesteld overigens, dat ID inherent een religeuze theorie is.
Dus de designer is volgens Dembski niet volledig fysiek maar op zijn minst metaphysical oftwel bovennatuurlijk. Hey, prima.. dat kan. Dat betekent niet dat het verkeerd is. Wat het wél betekent is dat ID buiten de wetenschap valt. En daarmee is ID dus niet wetenschappelijk. Ook betekent het dat de designer een soort van god moet zijn, aliens o.i.d. zijn niet bovennatuurlijk.quote:The complexity-specification criterion demonstrates that design pervades cosmology and biology. Moreover, it is a transcendent design, not reducible to the physical world. Indeed, no intelligent agent who is strictly physical could have presided over the origin of the universe or the origin of life.
Ik vind die vergelijking niet passend. De uitspraak van die rechter is het resultaat van een langdurig , doorzichtig en publiek proces waarbij beide partijen aan het woord zijn geweest en alle argumenten zijn gehoord. Daaruit is een uitspraak gekomen gebaseerd op logisch redeneren. Je kan de uitspraak nalezen als je wil, daarin is alles uitgebreid onderbouwd. Het is alleen wel een enorme lap text waar ik niet doorheen kwam door al het juridische jargon.quote:Op vrijdag 30 december 2005 14:58 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat vind ik helemaal geen sterk argument. De argumenten van die rechter kunnen en zullen waarschijnlijk ook sterk zijn, maar het is toch absurd om de rechter als persoon neer te zetten als een argument? Doet mij denken aan christenen die zeggen: "het is zo, want het staat in de Bijbel."
Nou, de "theorie" is zo opgesteld dat het geen god impliceert. Dit om het te laten lijken op wetenschap. Maar de achterliggende gedachte is wel de christelijke god.quote:Op vrijdag 30 december 2005 14:54 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar waar is dit dan op gebaseerd? Je zegt aan de ene kant dat het zeker wel gebaseerd is op de christelijke God, maar aan de andere kant geef je aan dat ID geen uitspraak doet over de ontwerper. Wat is het nou?
Dus het gebeurt gewoon voor onze neus, lijkt me duidelijk dat ID dan onzin is. Hoeveel meer bewijs wil je nog hebben?quote:Op donderdag 29 december 2005 12:01 schreef roobje het volgende:
Dit is ook een mooie; Er zijn bacteriën gevonden bij een legerbasis in de VS die een systeem geëvolueerd hebben dat bepaalde stoffen uit TNT kunnen metaboliseren. Deze stoffen zijn synthetisch en komen in de natuur niet voor. Het systeem waarmee de stoffen gemetaboliseerd worden is ook nog eens irreducible complex volgens de definitie van Behe. Ze hadden volgens de ID theorie dus niet geëvolueerd kunnen zijnMaar guess what.. het gebeurt toch! Theorie gefalsificeerd zou ik zeggen.
Hier staat het artikel: Evolution of catabolic pathways for synthetic compounds: bacterial pathways for degradation of 2,4-dinitrotoluene and nitrobenzene.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden: Toxin degradation pathways
http://www.harunyahya.org/index.phpquote:
Let op bijvoorbeeld het woord 'artificiality'. In mijn vorige post heb ik het woord 'artifact' ook gebruikt, als een object waarin counterflow verschijnt. Dit artikel is het eens met die definitie, en zoals ik heb gezegd hoeft artifactuality nog geen complexity te veronderstellen. Bijvoorbeeld die kubus op mars, die is niet echt complex (als in hebbende een complexe structuur) maar heeft counterflow eigenschappen. SETI zoekt deze counterfflow eigenschappen in signalen die ze ontvangen, dat wil zeggen, ze zoeken signalen die niet op natuurlijke wijze ontstaan kunnen zijn.quote:First, they assume that we are looking for messages, and judging our discovery on the basis of message content, whether understood or not. In fact, we’re on the lookout for very simple signals. That’s mostly a technical misunderstanding. But their second assumption, derived from the first, that complexity would imply intelligence, is also wrong. We seek artificiality, which is an organized and optimized signal coming from an astronomical environment from which neither it nor anything like it is either expected or observed: Very modest complexity, found out of context.
De complexity-specification criterion is een beetje lastig uit te leggen, maar laat ik kort zijn en duidelijk maken dat de counterflow nietz it in de complexity, maar in de specification. Voor Dembski is specification zoiets als een patroon dat een bepaalde betekenis heeft, en volgens hem kan dit alleen worden gecreeerd door een ontwerper. Ikzelf ben het niet met Dembski eens om redenen die ver uitwijden, maar laten wij in ieder geval constateren dat hij hier een wetenschappelijke claim doet. Dan gaat hij verder over dat deze ontwerper "non corporeal" of niet fysiek kan zijn. Ik kan mij voorstellen dat hij hier argumenten voor heeft, bijvoorbeeld dat het universum een maker nodig heeft en zelf niet in het universum kan zitten (uit welk boek komt deze quote? The design inference of no free lunch or intelligent design?). Maar let op: Hij heeft hier al geconcludeerd dat iets gedesigned is en heeft het hier nuover de identiteit van een designer. Ik zal het zeker met mensen eens zijn die zeggen dat ze vraagtekens zetten bij de wetenschappelijke waarde hiervan, maar dat geld ook voor de theorie dat er een multiversum is. Er zijn een aantal wetenschappelijke theorieen die vrij ver gaan buiten het domein van de stricte wetenschap gaan. Maar dat doet niks af van zijn intitiele argument voor het concluderen naar design.quote:The complexity-specification criterion demonstrates that design pervades cosmology and biology. Moreover, it is a transcendent design, not reducible to the physical world. Indeed, no intelligent agent who is strictly physical could have presided over the origin of the universe or the origin of life.
Maar wat heeft dat met religieuze ID'ers te maken?quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:08 schreef roobje het volgende:
Okee, laten we eens kijken naar 'de vader van de ID-theorie'; Willam Dembski;
[..]
Dus de designer is volgens Dembski niet volledig fysiek maar op zijn minst metaphysical oftwel bovennatuurlijk. Hey, prima.. dat kan. Dat betekent niet dat het verkeerd is. Wat het wél betekent is dat ID buiten de wetenschap valt. En daarmee is ID dus niet wetenschappelijk. Ook betekent het dat de designer een soort van god moet zijn, aliens o.i.d. zijn niet bovennatuurlijk.
Maar dat is wat ik bedoel: ik ga er van uit dat die rechter hele goede argumenten heeft verzameld tegen het oordeel dat ID wetenschappelijk is. Maar jij deed voorkomen alsof die rechter als persoon op zich een goed argument is (omdat hij onder andere zelf gelovig is). Dat kan natuurlijk niet zo zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:17 schreef roobje het volgende:
[..]
Ik vind die vergelijking niet passend. De uitspraak van die rechter is het resultaat van een langdurig , doorzichtig en publiek proces waarbij beide partijen aan het woord zijn geweest en alle argumenten zijn gehoord. Daaruit is een uitspraak gekomen gebaseerd op logisch redeneren. Je kan de uitspraak nalezen als je wil, daarin is alles uitgebreid onderbouwd. Het is alleen wel een enorme lap text waar ik niet doorheen kwam door al het juridische jargon.
Maar dat maakt voor de 'theorie' toch niet uit?quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou, de "theorie" is zo opgesteld dat het geen god impliceert. Dit om het te laten lijken op wetenschap. Maar de achterliggende gedachte is wel de christelijke god.
Behe claimt wat, en dit wordt meteen gezien als een argument voor ID. Maar eigenlijk is het gewoon niets meer dan een tegenargument tegen evolutie. En dat is het hele ID principe. Het enige wat wer gebeurd, is dat geprobeerd wordt de evolutietheorie op alle mogelijke punten aan te vallen. Dat zou ik niet wetenschappelijk noemen. Zoals ik al eerder zei, en dat blijf ik zeggen, er is nog geen enkel wetenschappelijk verantwoord bewijs voor ID.quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:51 schreef SoFDelta het volgende:
In dit geval hebben we echt een claim van Behe dat hij counterflow heeft gevonden, net zoals SETI zou claimen als ze een bepaald signaal vinden dat de natuur niet kan verschaffen. Omdat 'de natuur' in de casus van irreducible complexity de evolutietheorie impliceert, is zijn argument dus meteen ook een argument tegen evolutie. Maar dat neemt niks van haar wetenschappelijkheid weg (of is iedere theorie die tegen evolutie ingaat sowieso onwetenschappelijk?)
Nou zij hangen zijn theorie aan? Het supernatuurlijke is inherent aan de theorie en supernatuurlijk is haast synoniem voor een god.quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:54 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat met religieuze ID'ers te maken?
Okee, misschien een verkeerde woordkeus. Laat ik argument dan vervangen met 'aanwijzing'quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:55 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar dat is wat ik bedoel: ik ga er van uit dat die rechter hele goede argumenten heeft verzameld tegen het oordeel dat ID wetenschappelijk is. Maar jij deed voorkomen alsof die rechter als persoon op zich een goed argument is (omdat hij onder andere zelf gelovig is). Dat kan natuurlijk niet zo zijn.
Nee, maar wel voor de mensen die ID in de biologieles willen hebben.quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:56 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar dat maakt voor de 'theorie' toch niet uit?
Goed, maar dan nog steeds: wat heeft dat met religieus-zijn te makenquote:Op vrijdag 30 december 2005 15:59 schreef roobje het volgende:
[..]
Nou zij hangen zijn theorie aan? Het supernatuurlijke is inherent aan de theorie en supernatuurlijk is haast synoniem voor een god.
Zeker. Dat is het verschil tussen geloof en religie.quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:01 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Je kunt toch geloven in een hogere intelligente en scheppende macht, zonder dat je religieus bent?
Dat ben ik zeer zeker met jou (en de anderen) eens! Want ook ik zie ID niet als wetenschappelijk, simpelweg omdat het in feite nergens op is gebaseerd... behalve dan wat kinderachtig getrap tegen met name de evolutietheorie.quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, maar wel voor de mensen die ID in de biologieles willen hebben.
Kijk, ik heb niks tegen ID als levensbeschouwing. Als je wilt denken dat het zo gebeurd is, prima. Maar ga niet claimen dat het een wetenschappelijk alternatief is voor de evolutietheorie is.
Vindt je dit zelf niet een beetje dogmatisch. Ik denk neit dat, al had ik een duidelijk voorbeeld van ID, dat ik jou dan kan overtuigen. Maar daar gaat het mijns inziens ook niet om, je doet het niet om mensen te overtuigen. Er zijn mensen in deze wereld die in evolutie willen geloven en dat accepteer ik. Maar als ik een aantal dingen opsom die voor mij genoeg bewijs opleveren dat ID in ieder geval erg interessant is en dat die claims onderzocht kunnen worden, dan vindt je het hoop ik niet erg als ik dat doe. En Behe's claim is er, er kan over gesproken worden, en als ze klopt dan is het zeer zeker wel een argument voor ID, daar IC iets is dat 'onnatuurlijk' is en IC objecten counterflow eigenschappen hebben.quote:Zoals ik al eerder zei, en dat blijf ik zeggen, er is nog geen enkel wetenschappelijk verantwoord bewijs voor ID.
Dat stukje text is natuurlijk slechts de samenvatting. Maar er valt o.a. uit te halen dat;quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:54 schreef SoFDelta het volgende:
Nog over die link van "Evolution of catabolic pathways for synthetic compounds: bacterial pathways for degradation of 2,4-dinitrotoluene and nitrobenzene."
Ik heb hier helaas geen onderzoek naar gedaan, ziet er interessant uit. Maar ik kan nergens in dat kleine artikeltje terugvinden dat het opneemsysteem irreduceerbaar complex is. Bacterieen zijn wezentjes die zeer snel kunnen aanpassen en muteren en ik heb ze echt belachelijke dingen zien doen, maar uit de website die je net opgeeft (dat keline stukje erover) kan ik niet opmaken dat dit een 'aanval op ID' is, nog dat het iets over IC zegt.
quote:Many pathways for the breakdown of xenobiotic (human-introduced) compounds have evolved in the past few decades. Many of these pathways require multiple distinct proteins for successful function (thus they are irreducibly complex), yet they evolved anyway.
Nou, met je eerdere lange verhaal had je me toch behoorlijk aan het denken gezet. En je zegt zelf dat je geen duidelijk voorbeeld hebt van ID. Dit komt omdat het dus niet wetenschappelijk is, anders zouden er voorbeelden moeten zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:07 schreef SoFDelta het volgende:
Vindt je dit zelf niet een beetje dogmatisch. Ik denk neit dat, al had ik een duidelijk voorbeeld van ID, dat ik jou dan kan overtuigen.
ID is niet wetenschappelijk. Hoe vaak moet ik (en anderen) dat nog zeggen?quote:Als het gaat om ID in de klas, dan vind ik (en dat is het nederlands schoolbeleid op dit moment) dat dit per school kan verschillen. Als je een christelijke of islamitische school hebt zou je misschien ID willen behandelen, en als je op een hele seculiere school zit misschien niet. Maar het is niet zo dat ID niet op school mag komen omdat het onwetenschappelijk is.
Pas ID maar eens toe in een experiment. Je zult zien dat dat onmogelijk is.quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:12 schreef SoFDelta het volgende:
Ik wil nog even herhalen dat ID een verregaande theorie is, en niet alleen toepasbaar is op dingen die op dit moment onder het domein van de (evolutie)biologie valt, maar ook de stronomie (de anthropische principes, etc).
Nou, jij schreef:quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:01 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Goed, maar dan nog steeds: wat heeft dat met religieus-zijn te maken. Je kunt toch geloven in een hogere intelligente en scheppende macht, zonder dat je religieus bent?
Maar het is dus geen neutraal concept. De mensen die ID hebben opgesteld hebben een dergelijke definitie van ID die ertoe leidt dat de designer wel god moet zijn. Dus hun religieus-zijn heeft ertoe geleid dat ID inherent religieus is. Denk ik.. zou kunnen dat ik een beetje in de war benquote:Op vrijdag 30 december 2005 14:58 schreef FuifDuif het volgende:
Dat bepaalde mensen, ook al is het de meerderheid, wel een bepaald beeld koppelen aan een op zich neutraal concept, zegt niets over dat concept an sich. Dat is een groot en zeer belangrijk verschil! Je moet de desbetreffende ID'ers aanvallen wat dit betreft, maar niet ID.
Jawel, ik snap wel wat je bedoelt natuurlijkquote:Op vrijdag 30 december 2005 16:15 schreef roobje het volgende:
Maar het is dus geen neutraal concept. De mensen die ID hebben opgesteld hebben een dergelijke definitie van ID die ertoe leidt dat de designer wel god moet zijn. Dus hun religieus-zijn heeft ertoe geleid dat ID inherent religieus is. Denk ik.. zou kunnen dat ik een beetje in de war benIk zal het straks nog eens nalezen.
Ah, okee. Eenschquote:Op vrijdag 30 december 2005 16:22 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Jawel, ik snap wel wat je bedoelt natuurlijk. Jij doelt nu op de intentie waarmee ID is opgezet. Maar je zou als niet religieuze die intentie weg kunnen nemen en het neutrale concept kunnen overnemen. Het concept is slechts abstract bedoel ik, ook al is het 'bedacht' door religieuzen en dus gekleurden.
Goed punt, het valt mij ook vaak op dat mensen lopen te schermen met bepaalde boeken (goed voorbeeld is natuurlijk de bijbelquote:Op vrijdag 30 december 2005 16:21 schreef roobje het volgende:
@SoFDelta:
Baseer jij je alleen op boeken? Besef je je wel dat je de grootste onzin in een boek kan schrijven en dat het alsnog gepubliceerd wordt? Heb je ook peer-reviewed (en niet peer to peer reviewed, geen flauw idee wat dat is maar het is niet hetzelfde) artikelen uit gerenommeerde bladen? Ik denk het niet want voor ID bestaan die voor zover ik weet niet. Als de betrouwbaarheid van je bronnen al twijfelachtig is, dan voorspelt dat niet veel goeds voor je thesis.
Aan de abstract te zien bestaat het systeem uit 2 of meer delen die dus op zichzelf niet zoveel doen. Dat is al genoeg om het volgens ID IC te noemen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:54 schreef SoFDelta het volgende:
Nog over die link van "Evolution of catabolic pathways for synthetic compounds: bacterial pathways for degradation of 2,4-dinitrotoluene and nitrobenzene."
Ik heb hier helaas geen onderzoek naar gedaan, ziet er interessant uit. Maar ik kan nergens in dat kleine artikeltje terugvinden dat het opneemsysteem irreduceerbaar complex is. Bacterieen zijn wezentjes die zeer snel kunnen aanpassen en muteren en ik heb ze echt belachelijke dingen zien doen, maar uit de website die je net opgeeft (dat keline stukje erover) kan ik niet opmaken dat dit een 'aanval op ID' is, nog dat het iets over IC zegt.
Ik zie hier de logica niet in. Het is in ieder geval deductief ongeldig. Weet je wat er met IC bedoelt wordt? Ik raad alweer een boek aan: Darwin's black box van Michael Behe. Ik vind het prima als je het met hem oneens bent maar kom dan wel met argumenten waaruit blijkt dat je zijn theorieen begrijpt. Nog steeds bevat dat artikel geen claims die iets met IC te maken hebben.quote:Dat stukje text is natuurlijk slechts de samenvatting. Maar er valt o.a. uit te halen dat;
1) Het systeem wat gebruikt wordt door de bacteriën bestond eerst nog niet maar is ontstaan als reactie op het verschijnen van de synthetische stoffen in de natuur.
2) Het systeem bestaat uit meerdere nieuwe enzymen die nodig zijn voor de metabolisatie.
Dus IC.
Daar valt dat verteringssysteem onder en is dus IC. Het is echter wel ontstaan. IC is dus ontkracht en sleept ID grotendeels met zich mee. Simpel toch?quote:By irreducible complexity I mean a single system which is composed of several interacting parts that contribute to the basic function, and where the removal of any one of the parts causes the system to effectively cease functioning.
Ik zit je beredenaties, je geduld in dit topic en kennis aangaande ID vol bewondering te lezen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:45 schreef SoFDelta het volgende:
Hier is een klein lijstje met publicaties die gereviewed zijn.
Lees eens het ID boek van de vader van ID: Philip E Johnson: Darwin on Trial. Hij beschrijft daar o.a. in waarom er relatief weinig van de artikelen over ID zijn gepubliceerd in gerenommeerde bladen. Maar ook zonder zijn voorbeelden zou ik zeggen: natuurlijk worden hun spullen niet neergezet in bladen als Science en Nature. ID pastniet aleen niet in het curriculum, of in de 'propaganda' die deze bladen, net als alle andere media, willen neerzetten, maar ze geven ook precies dezelfde reacties af als veel mensen op dit forum. Als er in een blad iets tegen ID staat dan mag diegene die aangevallen wordt niet terugschrijven, en als iemand iets heeft dat tegen evolutie pleit en diegene is een ID'er dan wordt het niet gepubliceert. (Ik heb het hier over de meeste gevallen, soms wordt het wel geaccepteerd, ligt aan het artikel en het blad). Bekijk bijvoorbeeld eens Haldane's Dilemma, een persoon die dit dilemma weer onder deaandacht wil brengen maar dit steeds geweigerd wordt.
Maar ook los hiervan. Is de definitie van wetenschap dat je alleen wetenschap beoefent als je in een blaadje wordt gepubliceerd? Dat zou toch niemand willen zeggen. Wetenschap heeft te maken met feiten, en met het zoeken naar 'de waarheid' en 'kennis'.
[..]
Ik zie hier de logica niet in. Het is in ieder geval deductief ongeldig. Weet je wat er met IC bedoelt wordt? Ik raad alweer een boek aan: Darwin's black box van Michael Behe. Ik vind het prima als je het met hem oneens bent maar kom dan wel met argumenten waaruit blijkt dat je zijn theorieen begrijpt. Nog steeds bevat dat artikel geen claims die iets met IC te maken hebben.
Heb je zelf ook nog wat te zeggen over evolutie, ID en dergelijke of laat je anderen voor je praten?quote:Op vrijdag 30 december 2005 17:26 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ik zit je beredenaties, je geduld in dit topic en kennis aangaande ID vol bewondering te lezen.
complimenten!!!
![]()
Niet wat je noemt een indrukwekkende lijst.quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:45 schreef SoFDelta het volgende:
Hier is een klein lijstje met publicaties die gereviewed zijn.
Sorry, maar dit is een beetje een calimero verhaal. Als je komt met een alternatieve theorie die de waarnemingen beter verklaart dan de bestaande evolutietheorie en die bovendien falsificeerbaar is etc, dan zijn er wel degelijk bladen die willen publiceren. Er zijn wat dat betreft de afgelopen 150 jaar meerdere artikelen gepubliceerd die geleid hebben tot aanpassingen van de evolutietheorie, of hierover ronduit kritisch zijn. Het is niet zo dat de evolutietheorie heilig is. Daar wil ik graag nog aan toe voegen dat publiceren zowiezo niet eenvoudig is, ook niet als je pro evolutie bent. Er worden door die vakbladen gewoon erg hoge eisen aan je artikel gesteld.quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:45 schreef SoFDelta het volgende:
Lees eens het ID boek van de vader van ID: Philip E Johnson: Darwin on Trial. Hij beschrijft daar o.a. in waarom er relatief weinig van de artikelen over ID zijn gepubliceerd in gerenommeerde bladen. Maar ook zonder zijn voorbeelden zou ik zeggen: natuurlijk worden hun spullen niet neergezet in bladen als Science en Nature. ID pastniet aleen niet in het curriculum, of in de 'propaganda' die deze bladen, net als alle andere media, willen neerzetten, maar ze geven ook precies dezelfde reacties af als veel mensen op dit forum. Als er in een blad iets tegen ID staat dan mag diegene die aangevallen wordt niet terugschrijven, en als iemand iets heeft dat tegen evolutie pleit en diegene is een ID'er dan wordt het niet gepubliceert. (Ik heb het hier over de meeste gevallen, soms wordt het wel geaccepteerd, ligt aan het artikel en het blad). Bekijk bijvoorbeeld eens Haldane's Dilemma, een persoon die dit dilemma weer onder deaandacht wil brengen maar dit steeds geweigerd wordt.
Het voordeel van die bladen is dat ze peer reviewed zijn. Maw, voordat gepubliceerd wordt, word je artikel beoordeelt door annonieme vakgenoten die daarmee de kwaliteit moeten handhaven. Het helpt om de grootste rommel buiten te houden (zoals het oprakelen van Haldane's dillema http://www.evowiki.org/in(...)_(Haldane's_dilemma) ). Een los boek kan natuurlijk ook wetenschappelijk verantwoord zijn maar is doorgaans niet gereviewed. Daar kun je in feite dus alles in neerplempen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:45 schreef SoFDelta het volgende:
Maar ook los hiervan. Is de definitie van wetenschap dat je alleen wetenschap beoefent als je in een blaadje wordt gepubliceerd? Dat zou toch niemand willen zeggen. Wetenschap heeft te maken met feiten, en met het zoeken naar 'de waarheid' en 'kennis'.
Maar ook voor IC geld weer dat je nog steeds niet kan bewijzen dat iets ontworpen is, ook niet als het daadwerkelijk IC zou zijn. Het enige dat je kan zeggen is dat je met de huidige kennis niet weet hoe iets ontstaan is. Dus hoe iemand daar in godsnaam een godsbewijs in ziet?quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:45 schreef SoFDelta het volgende:
[..]
Ik zie hier de logica niet in. Het is in ieder geval deductief ongeldig. Weet je wat er met IC bedoelt wordt? Ik raad alweer een boek aan: Darwin's black box van Michael Behe. Ik vind het prima als je het met hem oneens bent maar kom dan wel met argumenten waaruit blijkt dat je zijn theorieen begrijpt. Nog steeds bevat dat artikel geen claims die iets met IC te maken hebben.
Zie post van Tuinhek. 1) ik snap wel wat hij bedoelt met IC en 2) dat metabolisme van die bacteriën is IC. Daarnaast negeer je die 2e link? Deze: http://www.evowiki.org/index.php/Toxin_degradation_pathways Niet minder dan 9 andere artikelen die gaan over IC systemen die recent zijn ontstaan.quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:45 schreef SoFDelta het volgende:Ik zie hier de logica niet in. Het is in ieder geval deductief ongeldig. Weet je wat er met IC bedoelt wordt? Ik raad alweer een boek aan: Darwin's black box van Michael Behe. Ik vind het prima als je het met hem oneens bent maar kom dan wel met argumenten waaruit blijkt dat je zijn theorieen begrijpt. Nog steeds bevat dat artikel geen claims die iets met IC te maken hebben.
Er is heel wat op te merken over die lijst; lees dit artikel eens: The Discovery Institue and publicationsquote:Op vrijdag 30 december 2005 16:45 schreef SoFDelta het volgende:
Hier is een klein lijstje met publicaties die gereviewed zijn.
Eerst het boek als bron gebruiken en dan ook nog eens de 5 aparte hoofdstukken vermelden als aparte bronnen. Goed bezig.quote:We will ignore, for the moment, the distinction between peer-reviewed and "peer-edited." We will ignore the fact that the compilers of the list decided to further inflate their numbers by first listing Campbell and Meyer's book Darwinism, Design, and Public Education as a "peer-reviewed book" and then listing each of the book's five chapters as a separate listing. We will even ignore the fact that five of the articles are listed as appearing in "peer-reviewed philosophy journals," rather than in science journals, and that two of those actually appear in books, not journals.
Daarnaast zijn ongeveer 5 artikelen ook nog eens 'proceedings', oftwel verslagen van een bijeenkomst.quote:To put that figure into perspective, I took a look at the publication lists for two members of my department's graduate faculty: Rob Toonen and Brian Bowen. Both are relatively new faculty, and have been in the department for less than five years. Between the two of them, they have authored 26 peer-reviewed articles since 2000. That's just two fewer articles than the entire body of "peer-reviewed and peer-edited" work claimed as supporting Intelligent Design, and it is five more articles than the ID folks claim for that period of time.
That figure of 26 articles doesn't count book chapters or popular publications. It doesn't count "peer-edited" material. That's just what's appeared in peer-reviewed journals. I didn't pick these two professors because they have authored an unusually high number of articles, either. I picked them because I happened to still have their lab homepage up in a browser tab when I started writing this. In fact, these particular professors had to get their lab set up and running over the last couple of years, which probably reduced their output a bit.
To sum up, the Discovery Institute's list of articles supporting Intelligent Design can best be described as pitiful by any measure. The list includes things that don't belong there, lists some entries twice, inflates the number of publications, adds philosophical articles to the scientific ones, and still fails to match the output from two professors over a five year period. That's why nobody considers them to be serious scientists. If they want scientific respect, they need to set up labs, do research, and get serious about producing and publishing real results.
Ik ben / was ook niet een van de makkelijkste hoorquote:Op vrijdag 30 december 2005 16:29 schreef FuifDuif het volgende:
Roobje, weet je nog wel dat wij nog niet zo heel lang geleden nogal eens fel tegen elkaar uitvielen in topics zoals deze? Ik vind het grappig om te zien bij mijzelf dat ik door een fase ben heengekomen, waarbij ik nu eindelijk het licht zie dat jij en anderen al zo lang lieten schijnen
.
Dat is wel creatief. Zouden meer mensen zo moeten doen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 19:24 schreef roobje het volgende:
[..]
Eerst het boek als bron gebruiken en dan ook nog eens de 5 aparte hoofdstukken vermelden als aparte bronnen. Goed bezig.![]()
Weet jij hoeveel mensen er per dag sterven aan hongersdood? Wat een onzin-argument. Gewoon omdat jij het niet kan snappen, denk je al dat het niet waar is. Dan valt er dus met jou niet te discussieren.quote:Op vrijdag 30 december 2005 19:33 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik kan het gewoon niet serieus nemen dat alles precies zo evolueert en het in leven blijft, er zijn te veel factoren afhankelijk van elkaar. Dat een mens misschien begint als een cel en dan evolueert tot mens na miljoenen jaren, ok, maar dat er dan ook kippen evolueren en turkse pizza's (om maar wat te noemen) zodat het precies in ons eet-behoefte kan voorzien klinkt toch zeer onwaarschijnlijk?²
Bij mij voor de deur ligt een vijver. Het water daarin heeft precies de zelfde vorm als het gat in de grond. Dat kan volgens mij ook geen toeval zijnquote:Op vrijdag 30 december 2005 19:33 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik kan het gewoon niet serieus nemen dat alles precies zo evolueert en het in leven blijft, er zijn te veel factoren afhankelijk van elkaar. Dat een mens misschien begint als een cel en dan evolueert tot mens na miljoenen jaren, ok, maar dat er dan ook kippen evolueren en turkse pizza's (om maar wat te noemen) zodat het precies in ons eet-behoefte kan voorzien klinkt toch zeer onwaarschijnlijk? Het is te toevallig allemaal.²
Probeer me dan te overtuigen, de argumenten die ik tot nu toe lees brengen niks teweeg. Ik ben nog niet te oud om te leren.quote:Op vrijdag 30 december 2005 19:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Weet jij hoeveel mensen er per dag sterven aan hongersdood? Wat een onzin-argument. Gewoon omdat jij het niet kan snappen, denk je al dat het niet waar is. Dan valt er dus met jou niet te discussieren.
daar heb ik het geduld niet meer voor met dergelijke kwaadaardige opmerkingen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 17:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Heb je zelf ook nog wat te zeggen over evolutie, ID en dergelijke of laat je anderen voor je praten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |