abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 december 2005 @ 13:13:44 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33502384
quote:
Bevolkingsgroei stagneert

Van een verslaggeefster

NIJMEGEN - De groei van de Nederlandse bevolking is bijna tot stilstand gekomen. Volgens berekeningen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn er dit jaar slechts 31.000 inwoners bijgekomen, de geringste groei ooit.

De aanwas in 2005 is de kleinste bevolkingstoename sinds de oprichting van het CBS in 1899. De daling van de groei wordt veroorzaakt door een groot aantal emigranten, een daling van het aantal immigranten, een kleiner aantal geboortes en een hoger sterftecijfer.

''Een zeldzame, bijzonder heftige verandering,'' noemt hoogleraar demografie Jan Latten, verbonden aan het CBS, de daling van de totale bevolkingsgroei dit jaar. Het aantal van 31.000 is gebaseerd op reeds bekende cijfers over de eerste tien maanden van 2005 en de geschatte cijfers voor de maanden november en december.

De totale bevolkingsgroei is gebaseerd op het aantal geboortes minus het aantal sterftes, en het aantal mensen dat zich in Nederland vestigt (immigratie) minus het aantal mensen dat vertrekt naar het buitenland (emigratie).

De bevolkingsgroei daalt al sinds de eeuwwisseling. In vijf jaar is de bevolkingsgroei geslonken tot bijna een kwart van de groei in het jaar 2000. Toen piekte de totale bevolkingsaanwas nog even met 123.125 mensen. Dat kwam vooral doordat er toen veel baby's geboren werden en er veel mensen in Nederland kwamen wonen.

Vorig jaar groeide de totale bevolkingsgroei met 47.494 mensen, ruim 16.000 meer dan dit jaar. Er wonen nu volgens het CBS 16.334.378 mensen in Nederland.

'' De emigratie is sterk toegenomen. Dit komt vooral voor rekening van geboren Nederlanders die in het buitenland gaan wonen. Blijkbaar vinden steeds meer Nederlanders het aantrekkelijk om in het buitenland te wonen,'' aldus Latten.

Hij schat dat een deel van de emigratie veroorzaakt wordt doordat Nederlanders verhuizen naar plaatsen net over de grens in België en Duitsland. (GPD)

© Het Parool, 29-12-2005
Het is nog wat te vroeg om van een trend te spreken, maar de laatste tijd is de emigratie flink toegenomen terwijl de nieuwe instroom veel kleiner is. Dit heeft geleid tot een ongekend lage bevolkingsgroei.

Nu was de verwachting toch al dat de bevolking van NL over een aantal jaren zal gaan krimpen (het grote sterven van de babyboom generatie gaat dan beginnen) maar mogelijk wordt dat punt nu eerder bereikt omdat hooggeschoolde Nederlanders het land massaal verlaten en veel allochtonen teruggaan nu de economische groei in Turkije en Marokko beter is dan in NL.

Btw: Het verwachte overschot aan huizen zal dan mogelijk ook al eerder optreden, terwijl er nu nog steeds driftig wordt bijgebouwd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 29 december 2005 @ 13:17:03 #2
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_33502495
Heel boeiend inderdaad. In Maart 2005 (zeg ik even uit mijn hoofd) is de bevolking zelfs even gekrompen, weliswaar met iets van 50 personen, maar toch een unicum.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_33502653
Het feit dat het geboortecijfer omlaag gaat lijkt me een gunstige ontwikkeling. Over een aantal jaren eindelijk wat meer ruimte in ons nu veel te kleine land.
  donderdag 29 december 2005 @ 13:22:38 #4
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_33502681
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:21 schreef Cheesecake het volgende:
Het feit dat het geboortecijfer omlaag gaat lijkt me een gunstige ontwikkeling. Over een aantal jaren eindelijk wat meer ruimte in ons nu veel te kleine land.
Minder mensen zorgen niet per definitie voor meer ruimte. Leegstand levert geen weiland op.
pi_33503770
De grootste oorzaak van deze afname is het verdwijnen van veel jonge, hoog-opgeleide Nederlanders... Die het simpelweg gezien hebben in dit volle, drukke, criminele en dure land!
censuur :O
  donderdag 29 december 2005 @ 13:54:52 #6
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_33503781
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:22 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Minder mensen zorgen niet per definitie voor meer ruimte. Leegstand levert geen weiland op.
Wat moet je dan ook met weiland?

Nederland heeft niet bepaald een gebrek aan ruimte, het enige probleem is dat de meeste Nederlanders graag dicht op elkaar willen wonen in de Randstad, buiten de Randstad zijn huizen en grond dan ook een stuk goedkoper en komen files veel minder voor.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_33503844
quote:
Is het een gunstige ontwikkeling als er meer laagopgeleiden komen en hoogopgeleiden weggaan ?
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_33503923
quote:
Nee.

In dit geval krijg je een omgekeerde piramide qua bevolking per leeftijd.
Dus.. vergrijzing.
pi_33505130
Goed nieuws voor mensen die in de file staan
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_33505629
Logisch. Wie zet er in het hedendaagse Nederland nou een kind op de wereld.

Het is tijd om het zinkende schip te verlaten zoals uit de stijgende emigratiecijfers ook wel blijkt .
pi_33506497
Ja, wij gaan idd ook naar Belgie.
Medio 2006 is ons nieuw te bouwen vrijstaand huis op 800m2 grond klaar. Totale kosten? 280k.
Doei doei Nederland.
pi_33506670
PS, wie ook wil vertrekken, nabij Hasselt is er pas een mooie nieuwe verkaveling bij, van 600 tot 900m2 grond voor prijzen rond de 70, 80k, vindt dat maar eens in Nederland.

http://www.durabrik.be/verkaveling.asp?id=Hasselt(Stokrooie)Schotelstraat-"Verkav.KromVen"&gemeente=Hasselt/(Stokrooie)&naam=Schotelstraat/-/´Verkav./Krom/Ven´
pi_33506730
Och, ik maak me geen zorgen.. Als echt steeds meer Nederlanders vertrekken dan moeten we gewoon meer Marokkanen en Turken importeren om de vergrijzing tegen te gaan.
eeeh
pi_33506760
quote:
Op donderdag 29 december 2005 15:20 schreef DaveHarris het volgende:
Och, ik maak me geen zorgen.. Als echt steeds meer Nederlanders vertrekken dan moeten we gewoon meer Marokkanen en Turken importeren om de vergrijzing tegen te gaan.
Ow ja, de Italie oplossing Dan weet ik zeker dat ik zo spoedig mogelijk emigreer naar een ander land.
  donderdag 29 december 2005 @ 16:02:34 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33508199
quote:
Op donderdag 29 december 2005 15:20 schreef DaveHarris het volgende:
Dat is inderdaad de oplossing die de EU en sommige Nederlandse politici voor ogen staat.

Wat ze daarbij over het hoofd zien is dat het voortbestaan van Nederland veel meer is als alleen het blijven voortbestaan van de grond zelf. Dat gebeurt zowiezo wel.

Wanneer er een niet-christelijke, niet-blanke en niet-Nederlandstalige meerderheid ontstaat met een compleet ander normen en waardenstelsel bestaat Nederland als het ware niet meer. Dit geld uiteraard ook voor de rest van Europa.

In plaats van een beleid dat deze jonge hoog-opgeleide mensen het land uit jaagt en arme onontwikkelde allochtonen importeert kan er beter geïnvesteerd worden in scholing, veiligheid en volkshuisvesting. Het niet níet mogeljik om de huidige verzorgingsstaat en welvaart te handhaven door weggevallen Nederlanders te vervangen door importberbers.

Bovendien gaat er dadelijk een vliegwieleffect spelen. Hoe minder de vooruitzichten in Nederland worden hoe eerder mensen geneigd zijn te emigreren. Juist de mensen die we het hardste nodig hebben. Hierdoor neemt de belasting en overige druk op de achterblijvers weer verder toe. Waardoor deze ook weer eerder geneigd zijn te emigreren, etc. etc.

Overigens denk ik dat het te laat is om het tij nog te keren. Nederland zal langzaam vervallen in een harde en egoistische kapitalistische staat die bestaat uit kleine gated communities van rijke autochtonen en enorme ghetto's met kansarme allochtonen eromheen. Zoals Zuid-Afrika was en deels nu nog is, zoals de VS steeds meer worden.

Totdat dan op een dag de revolutie uitbreekt en alles gelijkgetrokken gaat worden. Dan krijg je toestanden zoals je die nu ziet in Egypte, Indonesië etc.

Nederland heeft zelf eigenlijk helemaal niks. Weinig grondstoffen, weinig echt effectieve landbouwmogelijkheden, weinig natuurlijke rijkdom etc. Alles wat Nederland heeft, en waardoor het ook zo welvarend is geworden is de werklust en intelligentie van zijn inwoners. Net zoals bijvoorbeeld Japan. Als die verdwijnt is de welvaart ook heel snel verdwenen.

Hoe gaan al die mensen uit die enorme ghetto's dan hun geld verdienen? De jeugd die besluit te vertrekken wens ik veel succes. Vanaf de zijlijn zullen ze Nederland langzaam zien afglijden. Misschien komt er wel een dag dat de regering ze gaat smeken om terug te komen, op hún voorwaarden. Maar dan zal zij ervoor bedanken.
The End Times are wild
pi_33508272
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:48 schreef MrX1982 het volgende:

Het is tijd om het zinkende schip te verlaten zoals uit de stijgende emigratiecijfers ook wel blijkt .
Zucht...
pi_33508659
de bouw van huizen blijft rendabel, omdat de mensen groter willen wonen omdat meer mensen meer geld hebben om een grotere woning te kunnen betalen, er komen ook steeds meer 1-persoonshuishoudens (door scheiding, op leeftijd je partner verliezen door overlijden) (inkrimping vd bevolking kan pas over 30 jaar ofzo gebeuren dacht ik, maar dat is dus een voorspelling)
pi_33508746
quote:
Op donderdag 29 december 2005 14:48 schreef MrX1982 het volgende:

Doei, graag oprotten voordat de Nederlandse staat een fortuin in je scholing geinvesteerd heeft .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_33508883
Op naar de 10 miljoen
  donderdag 29 december 2005 @ 16:23:29 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33508937
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Doei, graag oprotten voordat de Nederlandse staat een fortuin in je scholing geinvesteerd heeft .
Als je een béétje slim bent ga je natuurlijk eerst lekker studeren op staatskosten hier (Voor zover dat nog mogelijk is, maar iig veel goedkoper als in het buitenland)
Wanneer je dan lekker dik en vet geworden bent, en de belastingdienst klaarstaat om je de komende 40 jaar als een citroen uit te gaan persen pak je ineens je koffers en gaat je talenten ergens anders te gelden maken!
Dat is de enige manier om te voorkomen dat je uitgebuit wordt, en profiteer je nog enigzins van het systeem.
Overigens volkomen terecht. Als je ziet wat jouw voorouders hier hebben opgebouwd en neergezet. Je neemt als het ware een klein stukje hiervan mee.
Door een reeks van kabinetten is in één enkele generatie het land wat jouw voorouders met onvoorstelbaar veel pijn en moeite opgebouwd hebben voor een habbekrats versjaggerd. Het is je volste recht om tenminste dan die ene studie er nog aan over te nemen.
Wat je achterlaat is eeuwen aan kunst, kultuur. Een zeer goede infrastructuur. Een hoog-ontwikkelde landbouw. Kortom een compleet land met alles erop en eraan.

Eigenlijk weiger je de erfenis van de babyboomers. Deze gaat dan over aan de allochtonen. Maar de staat heeft het zelf zo gewild.
The End Times are wild
pi_33508996
Op naar belasting verhoging
In certain extreme situations, the law is inadequate.
In order to shame it's inadequacy,it is necessary to act outside the law to pursue natural justice.
pi_33509057
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:02 schreef LXIV het volgende:
De jeugd die besluit te vertrekken wens ik veel succes. Vanaf de zijlijn zullen ze Nederland langzaam zien afglijden. Misschien komt er wel een dag dat de regering ze gaat smeken om terug te komen, op hún voorwaarden. Maar dan zal zij ervoor bedanken.
Tja prachtige idee hoor "we hebben te weinig mensen dus importeren we er een hoop". Gelukkig heeft dat ons land ook heel erg veel goeds gedaan de vorige keer dat dat is geprobeerd

Ik vrees iig het ergste. Emigratie is een zware maar een steeds reelere optie.
pi_33509243
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de oplossing die de EU en sommige Nederlandse politici voor ogen staat.

<knip>

Maar dan zal zij ervoor bedanken.
Wauw ! Niks meer aan toe te voegen Jij begrijpt het
In order to shame it's inadequacy,it is necessary to act outside the law to pursue natural justice.
  donderdag 29 december 2005 @ 16:35:03 #25
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33509296
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:54 schreef RemcoDelft het volgende:
De grootste oorzaak van deze afname is het verdwijnen van veel jonge, hoog-opgeleide Nederlanders... Die het simpelweg gezien hebben in dit volle, drukke, criminele en dure land!
Ik denk dat de emigratie voor een belangrijk deel valt toe te schrijven aan Turken en Marokkanen die terugkeren naar Turkije of Marokko. Verder zijn er veel mensen in de grensstreek die net over de grens in Duitsland en België gaan wonen, omdat dat goedkoper is. Daarmee valt waarschijnlijk de overgrote meerderheid van het aantal emigraties te verklaren.
  donderdag 29 december 2005 @ 16:35:26 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33509313
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:23 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk weiger je de erfenis van de babyboomers. Deze gaat dan over aan de allochtonen. Maar de staat heeft het zelf zo gewild.
De babyboomers zijn inderdaad de wortel van het kwaad.
Weg met die lui
Mijn reisverslagen
pi_33509422
Wacht maar tot de babyboomers met pensioen gaan Goeie morgen dan heeft Nederland een probleem
  donderdag 29 december 2005 @ 16:40:36 #28
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33509483
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:38 schreef Classic-PC het volgende:
Wacht maar tot de babyboomers met pensioen gaan Goeie morgen dan heeft Nederland een probleem
Ik denk dat het in vergelijking met veel andere Europese landen behoorlijk mee zal gaan vallen.
pi_33509649
alleen mensen met meer dan 1,1 kinderen per partner mogen klagen over babyboomers, of die zijn gemigreerd uit Nederland zonder hun staatspensioen mee te nemen, anderen teren (straks) alleen maar op inkomsten van andermans kinderen wat natuurlijk not done is
pi_33509712
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:35 schreef freako het volgende:

[..]

Ik denk dat de emigratie voor een belangrijk deel valt toe te schrijven aan Turken en Marokkanen die terugkeren naar Turkije of Marokko. Verder zijn er veel mensen in de grensstreek die net over de grens in Duitsland en België gaan wonen, omdat dat goedkoper is. Daarmee valt waarschijnlijk de overgrote meerderheid van het aantal emigraties te verklaren.
In 2004 waren het 60.000 vrijwel hooggeschoolde medici en technici die vertrokken richting het buitenland. Ik zal het even opzoeken heb het van de week nog gelezen. Dus de bron komt eraan. En ja dit waren Nederlanders en geen allochtonen die terug zijn gekeerd.
pi_33509817
Niet helemaal wat ik zocht maar het komt in de buurt :
quote:
Voordat de grote stap naar Frankrijk wordt overwogen of reeds is genomen dan komt de vraag, hoe nu verder? Er zijn nog al wat variabelen, iedere vertreksituatie is anders, iedere aankomstsituatie is dat ook en daarmee gepaard gaat een wirwar aan vragen en antwoorden. Nederland stevent dit jaar af op een recordaantal emigranten. Volgens de cijfers zullen zich dit jaar meer dan 100.000 ingezetenen zich in 2003 elders vestigen. Deze groep bestaat uit personen die dit om allerlei redenen doet. Economie, belastingwetgeving, goedkopere huizen, pensioen en andere oorzaken dragen hiertoe bij.
Maar ook andere redenen zoals: het avontuur, het weer, ruimte, de vernieuwing, minder strakke regels en lage kosten voor levensonderhoud zijn een belangrijke oorzaak. Onder de vertrekkende Nederlands bevinden zich afgestudeerden, starters, jong talent, agrariërs (elke dag stoppen 10-15 agrariërs met hun bedrijfsactiviteiten), ondernemers, werkzoekenden, twintigers, dertigers, veertigers en vijftigers.
  donderdag 29 december 2005 @ 16:50:21 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33509828
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:47 schreef Classic-PC het volgende:
In 2004 waren het 60.000 vrijwel hooggeschoolde medici en technici die vertrokken richting het buitenland.
It wasn't me
Ik ben in 2000 al vertrokken
Mijn reisverslagen
  donderdag 29 december 2005 @ 16:55:01 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33509969
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:47 schreef Classic-PC het volgende:

[..]

In 2004 waren het 60.000 vrijwel hooggeschoolde medici en technici die vertrokken richting het buitenland. Ik zal het even opzoeken heb het van de week nog gelezen. Dus de bron komt eraan. En ja dit waren Nederlanders en geen allochtonen die terug zijn gekeerd.
Er keren ook steeds meer allochtonen terug. Bijvoorbeeld veel Turken, omdat die in Turkije eenvoudigweg meer toekomst zien als in Nederland! Netto is er natuurlijk nog wel een import van Turken, maar dit zijn eerder de laag opgeleide uit het oosten van Turkije. Istanboel is the bomb op dit moment.

Vergis je niet wat een uitstroom van 60.000 goedgeschoolde en hardwerkende mensen, blank of bruin dat maakt niets uit, betekent voor een klein land als Nederland. Over een periode van 10 jaar, en dat gaat sneller voorbij als je wilt zijn dit maar liefst 600.000 mensen. (Zelfs als het aantal niet groeit). Dat is maar liefst 10% van de werkende bevolking. Vaak de beste 10%.
Daarvoor krijgen we ongeveer 500.000 laagopgeleide mensen terug. En gaan er ongeveer 600.000 de AOW of VUT in. De druk op de achterblijvers zal steeds groter worden.
The End Times are wild
pi_33510013
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:22 schreef Slarioux het volgende:

[..]

De groei van de ruimteconsumptie zal misschien wat afnemen. Maar van meer ruimte zal inderdaad geen sprake zijn. Zeker ook gezien de afnemende grootte van de huishoudens en de almaar toenemende vraag naar huizen met tuin.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_33510041
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:04 schreef Monidique het volgende:

[..]

Zucht...
je weet toch dat het in alle landen ter wereld beter is dan in Nederland?
pi_33510080
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er keren ook steeds meer allochtonen terug. Bijvoorbeeld veel Turken, omdat die in Turkije eenvoudigweg meer toekomst zien als in Nederland! Netto is er natuurlijk nog wel een import van Turken, maar dit zijn eerder de laag opgeleide uit het oosten van Turkije. Istanboel is the bomb op dit moment.

Vergis je niet wat een uitstroom van 60.000 goedgeschoolde en hardwerkende mensen, blank of bruin dat maakt niets uit, betekent voor een klein land als Nederland. Over een periode van 10 jaar, en dat gaat sneller voorbij als je wilt zijn dit maar liefst 600.000 mensen. (Zelfs als het aantal niet groeit). Dat is maar liefst 10% van de werkende bevolking. Vaak de beste 10%.
Daarvoor krijgen we ongeveer 500.000 laagopgeleide mensen terug. En gaan er ongeveer 600.000 de AOW of VUT in. De druk op de achterblijvers zal steeds groter worden.
Ja in het artikel werden uitstromende nederlanders en oude immigranten apparat genoemd vandaar ook de apparte cijfers. Maar idd steeds meer turken etc gaan terug om in hun vaderland iets op te starten.

En ditalles is een ontwikkeling die Nederland vandaag of morgen nogeens de kop gaat kosten .....
pi_33510098
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:38 schreef Classic-PC het volgende:
Want allemaal mensen die nog in een behoorlijke gezondheid verkeren, het huis hebben afbetaald, de kinderen het huis uit en veelal afgestudeerd dus niet meer afhankelijk van pa en ma die daarom dus flink aan het consumeren slaan. Wat is daar precies mis mee?
pi_33510157
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Want allemaal mensen die nog in een behoorlijke gezondheid verkeren, het huis hebben afbetaald, de kinderen het huis uit en veelal afgestudeerd dus niet meer afhankelijk van pa en ma die daarom dus flink aan het consumeren slaan. Wat is daar precies mis mee?
Hoe wou je al die lege arbeidsplekken opvullen ? Nog maar een paar vrachtwagentjes met Polen bestellen ?
pi_33510206
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:01 schreef Classic-PC het volgende:

[..]

Hoe wou je al die lege arbeidsplekken opvullen ? Nog maar een paar vrachtwagentjes met Polen bestellen ?
De arbeidsparticipatie zal nog wel wat hoger worden. De verdergaande automatisering zal flink wat banen overnemen en er zal veel werk naar polen gaan.
Als we als land hier goed op anticiperen dan kunnen we een flinke welvaartssprong maken denk ik .
  donderdag 29 december 2005 @ 17:04:23 #40
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33510228
Dit zijn de emigratiecijfers voor 2005. December is nog niet meegerekend:
jan 8068
feb 7967
mrt 8497
apr 10416
mei 8631
jun 10229
jul 11946
aug 11745
sep 11056
okt 11097
nov 10697
totaal 110349

Bron CBS

Dus er zullen in 2005 in totaal iets van 120500 mensen emigreren (incl. december)!
Juist deze mensen hebben we kei-hard nodig. Koos werkeloos zal niet zo snel vertrekken uit NL.
120.000 per jaar. Dat zijn er 1.200.000 per decennium!
The End Times are wild
pi_33510257
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

De arbeidsparticipatie zal nog wel wat hoger worden. De verdergaande automatisering zal flink wat banen overnemen en er zal veel werk naar polen gaan.
Als we als land hier goed op anticiperen dan kunnen we een flinke welvaartssprong maken denk ik .
Tsja daar zit wat in. Alleen de vraag is begrijpen die lui in Den Haag ook hoe ze er goed op moeten anticiperen? Ik vrees namelijk dat dat niet zo is....

En je moet natuurlijk rekening houden met het feit dat veel babyboomers in de loop der jaren niet aan de lopende band zijn blijven staan maar ook hoge functies zijn gaan bekleden. Daar kun je niet zomaar de eerste de beste afgestudeerde neerzetten.
pi_33510274
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je een béétje slim bent ga je natuurlijk eerst lekker studeren op staatskosten hier (Voor zover dat nog mogelijk is, maar iig veel goedkoper als in het buitenland)
In duitsland of scandinavie kan je voor niks studeren
Maarja vooral in die laatste betaal je je daar wel blauw aan belastingen....
pi_33510346
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:05 schreef Classic-PC het volgende:

[..]

Tsja daar zit wat in. Alleen de vraag is begrijpen die lui in Den Haag ook hoe ze er goed op moeten anticiperen? Ik vrees namelijk dat dat niet zo is....
Daar ben ik ook zeer bang voor .
quote:
En je moet natuurlijk rekening houden met het feit dat veel babyboomers in de loop der jaren niet aan de lopende band zijn blijven staan maar ook hoge functies zijn gaan bekleden. Daar kun je niet zomaar de eerste de beste afgestudeerde neerzetten.
Dat is wel zo, maar ik denk dat we in dit land wat veel problemen zien en wat weinig kansen.
pi_33510376
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:04 schreef Monidique het volgende:

[..]

Zucht...
Ik zucht met je mee: Zucht.....
Inspiratieloos!
pi_33510388
Maar ik wil na mn studie ook wel naar Canada vertrekken hoor; lekkere mentaliteit daar, ruimte, niet zo'n zeikerige overheid, lagere belastingen, goeie lonen, mooie natuur

waarom zou je eigenlijk hier blijven....
pi_33510434
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

je weet toch dat het in alle landen ter wereld beter is dan in Nederland?
Ben je dan nog alleen hier voor je studie aan de RUG?
Inspiratieloos!
pi_33510458
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:09 schreef Repeat het volgende:

het klimaat, ondanks dat het vaak om op te kankeren is zou ik het niet willen missen, de taal en humor van de Nederlanders, oude steden waar alles op de fiets te bereiken is etc etc.
pi_33510478
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:10 schreef it_was_me het volgende:

[..]

Ben je dan nog alleen hier voor je studie aan de RUG?
Nee hoor ik blijf hier wel. Het was een licht ironische opmerking .
pi_33510572
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:12 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee hoor ik blijf hier wel. Het was een licht ironische opmerking .
Inspiratieloos!
  donderdag 29 december 2005 @ 17:17:05 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33510630
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:09 schreef Repeat het volgende:
Maar ik wil na mn studie ook wel naar Canada vertrekken hoor; lekkere mentaliteit daar, ruimte, niet zo'n zeikerige overheid, lagere belastingen, goeie lonen, mooie natuur

Ik sprak net vorig weekend iemand die na een jaar of 10 uit Canada vertrokken was wegens te weinig kansen
Mijn reisverslagen
pi_33512114
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:56 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Is het een gunstige ontwikkeling als er meer laagopgeleiden komen en hoogopgeleiden weggaan ?
Nee. Maar dat beweer ik toch ook niet.
pi_33513980
quote:
Op donderdag 29 december 2005 16:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dat heeft de staat al. Ik zit aan het einde van mijn schoolcarriere.

Bedankt Nederland .
pi_33514443
quote:
Op donderdag 29 december 2005 13:54 schreef RemcoDelft het volgende:
*meldt

De bevolkingsgroei komt dan misschien tot stilstand, maar de compositie van die bevolking verandert nog steeds! Ook al blijven er op papier 17,2 miljoen mensen in NL wonen, het percentage allochtonen wordt door gezinshereniging en trouwen met neefjes/nichtjes uit het rifgebergte alleen maar groter terwijl door emigratie het aantal echte Nederlanders steeds kleiner wordt.

Dit bericht zegt dan ook weinig, aangezien het totale aantal mensen in NL niets aangeeft.

Leuk toekomstperspectief voor de achterblijvers trouwens: als er elk jaar 50000 hoogopgeleiden vertrekken (dit aantal wordt steeds hoger zo te zien), dan is dat in 10 jaar tijd 500000 mensen. Op een beroepsbevolking van 9 miljoen of zo is dat dus wel het neusje van de zalm, waar het BNP, de economie en het bedrijfsleven behoorlijk afhankelijk van zijn! Daarentegen komen er 500000 nieuwe immigranten naar NL... ongeschoolde berbers, asielzoekers en vrouwen/kinderen die geen woord NL spreken en die grotendeels weinig tot niets aan de economie gaan bijdragen. Succes als je in NL blijft!

[ Bericht 24% gewijzigd door StefanP op 29-12-2005 19:33:44 ]
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_33515851
Behalve zelf emigreren, zijn er nog andere oplossingen dan?
pi_33522445
quote:
Op donderdag 29 december 2005 19:27 schreef StefanP het volgende:

[..]

*meldt

De bevolkingsgroei komt dan misschien tot stilstand, maar de compositie van die bevolking verandert nog steeds! Ook al blijven er op papier 17,2 miljoen mensen in NL wonen, het percentage allochtonen wordt door gezinshereniging en trouwen met neefjes/nichtjes uit het rifgebergte alleen maar groter terwijl door emigratie het aantal echte Nederlanders steeds kleiner wordt.

Dit bericht zegt dan ook weinig, aangezien het totale aantal mensen in NL niets aangeeft.

Leuk toekomstperspectief voor de achterblijvers trouwens: als er elk jaar 50000 hoogopgeleiden vertrekken (dit aantal wordt steeds hoger zo te zien), dan is dat in 10 jaar tijd 500000 mensen. Op een beroepsbevolking van 9 miljoen of zo is dat dus wel het neusje van de zalm, waar het BNP, de economie en het bedrijfsleven behoorlijk afhankelijk van zijn! Daarentegen komen er 500000 nieuwe immigranten naar NL... ongeschoolde berbers, asielzoekers en vrouwen/kinderen die geen woord NL spreken en die grotendeels weinig tot niets aan de economie gaan bijdragen. Succes als je in NL blijft!
ach, het immigratiebeleid wordt wel steeds strenger hier dus met die instroom van laagopgeleide analfabeten zal het steeds beter worden (hoop ik).
pi_33526210
Volgens mij vergis je je daarin, aangezien het nu al het geval is dat veruit het grootste deel van de nieuwe allochtonen hier komen als bruid/bruidegom of in het kader van gezinshereniging. Het aandeel van echte immigranten c.q. asielzoekers is miniem. En de mensen die hier als bruid, bruidegom of familie komen, dat zijn nu juist de groepen die geen woord Nederlands spreken laat staan een opleiding verder dan lagere school hebben. Waardoor de integratie elke generatie opnieuw van voor af aan kan beginnen...
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  vrijdag 30 december 2005 @ 11:52:23 #57
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33533979
Ach, mensen die naar Frankrijk emigreren omdat het daar zo lekker rustig is en Nederland te druk, tja, die kunnen het tempo van de maatschappij blijkbaar niet aan. De vraag is dan gerechtigd hoeveel ze überhaupt in Nederland hadden kunnen bijdragen.
pi_33534018
quote:
'' De emigratie is sterk toegenomen. Dit komt vooral voor rekening van geboren Nederlanders die in het buitenland gaan wonen. Blijkbaar vinden steeds meer Nederlanders het aantrekkelijk om in het buitenland te wonen,'' aldus Latten.
Ik vind het niet zo raar. Nederland, wakker worden.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_33534499
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:04 schreef LXIV het volgende:
Dit zijn de emigratiecijfers voor 2005. December is nog niet meegerekend:
jan 8068
feb 7967
mrt 8497
apr 10416
mei 8631
jun 10229
jul 11946
aug 11745
sep 11056
okt 11097
nov 10697
totaal 110349

Bron CBS

Dus er zullen in 2005 in totaal iets van 120500 mensen emigreren (incl. december)!
Juist deze mensen hebben we kei-hard nodig. Koos werkeloos zal niet zo snel vertrekken uit NL.
120.000 per jaar. Dat zijn er 1.200.000 per decennium!
Wat waren de aantallen van de laatste 5 jaar?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_33534978
Tot het 3e kwartaal (bij benadering)

Europa 61.000
Amerika 9500
Azie 9200
Afrika 8800
Oceanie 800

Ik vraag me af hoe je aan deze cijfers kan opmaken dat het vooral hoogopgeleiden zijn
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 30 december 2005 @ 12:24:03 #61
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_33535064
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 12:06 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

Wat waren de aantallen van de laatste 5 jaar?
Immi & emigratie
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:10 schreef popolon het volgende:

[ code verwijderd ]

Dit zijn de laatste cijfers van het CBS.

Het lijkt erop dat het aantal immigranten toch steeds per jaar wat minder worden, het aantal emigranten stijgt nog steeds.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_33535155
Van 93 tot 2001 was het emigratiecijfer ongeveer gelijk terwijl dat het in de laatste 4 jaar met 50% is gestegen.

Zorgelijke ontwikkeling lijkt me
pi_33535261
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 12:21 schreef fernando_redondo het volgende:
Ik vraag me af hoe je aan deze cijfers kan opmaken dat het vooral hoogopgeleiden zijn
Wat mij betreft common sense. Dit land wordt gekenmerkt door een hoog sociaal vangnet. Een hoog sociaal vangnet trekt kansarmen aan en stoot kansrijken af.
pi_33535330
Laagopgeleiden zullen hun uitkering of hoog minimumloon hier ook niet opgeven voor een bestaan in 'n land waar het minimumloon een paar tientjes per maand is en het woord uitkering niet eens in het vocabulair voorkomt.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_33535849
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 12:29 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Wat mij betreft common sense. Dit land wordt gekenmerkt door een hoog sociaal vangnet. Een hoog sociaal vangnet trekt kansarmen aan en stoot kansrijken af.
Common sense die je niet met cijfers kan onderbouwen

Belangrijke immigratie landen(veelal re-migranten)

Turkije 2534
Marokko 1490
Antillen 3726
Indonesie 1008
Suriname 1603

Totaal 10000

Emigratielanden voor Nederlanders

Duitsland 3225
Belgie 1124
VS 1919
Australie 631
Japan 896
UK 2717

Totaal: 10500

Andere belangrijke emigratielanden: Frankrijk, Spanje, Italie, Portugal(Pensioneros), Voormalig Joegoslavie, Soedan, Somalie, Sierra Leone, Syrie, Irak, Iran, Polen, China

Ik zou toch wel willen weten waar alle hoogopgeleiden naar toe gaan.
pi_33536164
Een stroom van 2000 man naar de VS is al een indicatie. Dat land laat nml geen kansarmen toe en alleen mensen waar behoefte aan is of die iets toe te voegen hebben aan de samenleving. Maar goed, er is helaas weinig data over te vinden aangezien het fenomeen zich pas sinds kort duidelijk laat zien.

Je zal het moeten doen met berichtgevingen in de media zoals: http://www.mt.nl/article.jsp?rubriek=144638&id=157652
pi_33536224
4 jaar al.

Maar ik kan nergens uit de cijfers opmaken waarom het om zoveel kansvolle mensen zou gaan. Het lijken me vooral immigranten en ex-asielzoekers te zijn die terugkeren.
pi_33536289
quote:
In 2004 emigreerde een recordaantal van ruim 48.000 in Nederland geboren Nederlanders.
Dat is minder dan de helft en vermoedelijk is nog een aanzienlijk deel ook allochtoon
pi_33536439
ook een andere interessante passage
quote:
Wie gaat emigreren, moet heel zeker zijn van zijn zaak. Terugkeren is moeilijk - achterblijvers zitten niet te wachten op de verhalen van ex-emigranten, blijkt keer op keer en Nederland is bij terugkomst vaak niet meer het land dat je kende. “Toch is de helft na acht jaar weer terug,” zegt Jan Latten, demograaf bij het CBS en hoogleraar sociale demografie aan de Universiteit van Amsterdam. “Emigratie is vaak tijdelijk.” Blijkbaar is Nederland zo gek nog niet.
pi_33537430
Elsevier, 8 november.
quote:
Emigratieconsulenten mogen zich sinds een week verheugen in een explosieve belangstelling van Nederlanders voor permanente vestiging in het buitenland. Na de moord op Theo van Gogh verdriedubbelde het aantal bezoekers van www.emigratie.nl. Is daarmee een verband aangetoond tussen de aanslag en de toegenomen belangstelling om Nederland te verlaten? Toeval is het niet.

Nu ligt er een lange weg tussen het surfen langs een emigratiesite en het daadwerkelijk in het vliegtuig stappen, maar de piekende belangstelling past in een trend. In het eerste halfjaar van 2004 vertrok er een recordaantal van 53.000 mensen uit Nederland. Onder hen 20.000 autochtonen - de snelst groeiende groep.

Over de migratiemotieven van deze autochtonen is niets met 100 procent zekerheid te zeggen. Emigratie wordt niet onderzocht: de focus van migratieonderzoek ligt immers op immigratie of remigratie van allochtonen. Maar wie de ruis - pensionado's die naar Zuid-Europa trekken en grensstreekbewoners die in Duitsland of België een huis kopen - wegfiltert, ziet in de emigranten een groep hoogopgeleiden die niet alleen wegtrekt om economische redenen, maar steeds vaker ook vanwege het leefklimaat in Nederland.

Daar komt volgens emigratieconsulenten sinds kort een nieuw emigratiemotief bij: onzekerheid over de toekomst als gevolg van het onvermogen van de politiek om de samenleving van zijn pijnpunten te verlossen. Of het nu gaat om files of - vooral - veiligheid. Tweede-Kamerleden doen er goed aan dit in het achterhoofd te houden als ze deze week stemmen over maatregelen tegen moslimterrorisme.
Maar goed, ondanks het ontbreken van statistische zekerheid is het wel iets om je zorgen over te maken als Nederland zijnde.

Ander stuk, ook Elsevier maar dan uit maart:
quote:
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2004 verhuisden 49.000 mensen van Nederland naar het buitenland. Volgens het CBS zijn zij relatief jong.
pi_33537492
Het zijn volgens mij vooral allochtonen en ex-asielzoekers die vertrekken. Daar hoef je als Nederland zijnde niet wakker van te liggen

Elsevier kan het niet onderbouwen dat vooral goed opgeleide Nederlanders vertrekken

pi_33537585
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 13:24 schreef fernando_redondo het volgende:
Het zijn volgens mij vooral allochtonen en ex-asielzoekers die vertrekken.
Maar het ligt volgens jou daaraan maar dat is ook geen onderbouwing Ik heb geen statistische onderbouwing maar ik kan toch zeker enkele indicaties geven dat veel hoger opgeleiden vertrekken.
pi_33537694
Welke?
pi_33537907
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 13:29 schreef fernando_redondo het volgende:
Welke?
* Veel vertrek naar de VS wat niet bekent staat om het toelaten van kansarmen.
* Deze link waarin staat: Rosita Setz, mede-eigenaar van Buysse Immigration Consultancy, dat emigranten op weg helpt bij hun visumaanvraag, is ook verbaasd dat het ‘juist hoogopgeleiden’ zijn die vertrekken.
* Het stuk uit de Elsevier waarin staat dat: Daar komt volgens emigratieconsulenten sinds kort een nieuw emigratiemotief bij: onzekerheid over de toekomst als gevolg van het onvermogen van de politiek om de samenleving van zijn pijnpunten te verlossen.

Jou indicaties dat het vooral kansarmen zijn die remigreren zijn ??
pi_33537996
In 2004 43.000 mensen emigranten die in Nederland geboren zijn vertrokken en 61.000 die niet in Nederland zijn geboren.

Nu is het moeilijk om aan te geven hoeveel van die 43.000 allochtonen waren maar laten we zeggen dat dat er 20% waren(lage schatting).

Dat betekend dat er 35.000 Autochtonen zijn vertrokken en 70.000 Allochtonen.

Of wel voor iedere autochtoon vertrekt zijn er 2 allochtonen die vertrekken
pi_33538100
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 13:34 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

* Veel vertrek naar de VS wat niet bekent staat om het toelaten van kansarmen. Ongeveer 2% van het totaal aantal emigranten lijkt me niet echt een sterke case. Verder zou ik ook willen zien of het bijvoorbeeld sinds 2001 gestegen is
* Deze link waarin staat: Rosita Setz, mede-eigenaar van Buysse Immigration Consultancy, dat emigranten op weg helpt bij hun visumaanvraag, is ook verbaasd dat het ‘juist hoogopgeleiden’ zijn die vertrekken.
* Het stuk uit de Elsevier waarin staat dat: Daar komt volgens emigratieconsulenten sinds kort een nieuw emigratiemotief bij: onzekerheid over de toekomst als gevolg van het onvermogen van de politiek om de samenleving van zijn pijnpunten te verlossen. Beide zijn gevoelens, die makkelijk door cijfers te weerleggen zijn. Zie mijn laatste posting
pi_33538254
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 13:36 schreef fernando_redondo het volgende:
Of wel voor iedere autochtoon vertrekt zijn er 2 allochtonen die vertrekken
Is elke allochtoon per definitie laag opgeleid ? Ik meen ook gelezen te hebben dat veel allochtonen weer terug gaan naar het eigen land om daar iets op te zetten mbv de kennis die ze hier hebben opgedaan. Die zijn dus niet laag opgeleid te noemen. Met die cijfers kan je dus niets.
pi_33538311
De gemiddelde allochtoon voegt weinig toe aan Nederland en ik lig er ook niet wakker van als ze vertrekken.

Wel makkelijk overigens he, je verweer veranderen als je uitgeluld bent
pi_33538866
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 13:45 schreef fernando_redondo het volgende:
De gemiddelde allochtoon voegt weinig toe aan Nederland en ik lig er ook niet wakker van als ze vertrekken.

Wel makkelijk overigens he, je verweer veranderen als je uitgeluld bent
Nee dat is het niet. Jij geeft aan dat een grotere uitstroom allochtonen aangeeft dat de kansarmen vertrekken uit Nederland. Dat is makkelijk roepen op basis van gevoelens, ik roep precies het tegenovergestelde aangezien ik denk dat het vooral hoogopgeleide allochtonen zijn die terugkeer. Dat blijkt bv uit http://www.erasmusmagazine.nl/?artID=1883 en nee natuurlijk zegt dat nog niets over de gehele emigratie maar het is wederom een indicatie dat eerder de hoogopgeleiden vertrekken en dat de laagopgeleiden blijven. Dat heeft verder niets te maken met allochtoon of autochtoon.
pi_33539034
quote:
Minstens zo vaak werden gisteren echter push-factoren vanuit Nederland genoemd als reden voor vertrek. De slechte Nederlandse economie werd tijdens het debat nauwelijks genoemd. Veel vaker kwam discriminatie ter sprake, op de arbeidsmarkt, de werkvloer en in de rest van de samenleving. Ook voerden zowel sprekers als panelleden de verslechterde sfeer in Nederland ten opzichte van allochtonen aan. Bi-culturaliteit wordt hier niet als een verrijking, maar als een bedreiging gezien. “Wanneer houdt het eens op met dat extra moeten bewijzen van onszelf?”, vroeg iemand in de zaal zich wanhopig af. Enorme bijval was het gevolg. De eerste van de drie stellingen waarover gediscussieerd werd, luidde dan ook: “Nederland heeft het er zelf naar gemaakt. Ik vertrek.”
Duidelijk is dat (ze voelen dat) ze niet de zelfde kansen krijgen als in Turkije. Dus dan is het maar de vraag of ze uberhaubt kansvol zijn in Nederland
pi_33539159
Verder is het maar de vraag of je uberhaubt iets hebt aan iemand die zich meer verbonden voelt aan het land van zijn ouders dan in het land waar hij geboren en getogen is.
pi_33539537
Ach gewoon de uitkeringen een tijd lang niet laten stijgen en het probleem lost zichzelf op.
pi_33539703
Welk probleem?
pi_33541591
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:16 schreef HarryP het volgende:
Ach gewoon de uitkeringen een tijd lang niet laten stijgen en het probleem lost zichzelf op.
Die zijn al een tijd niet gestegen geloof ik.
pi_33541983
Helaas wel
pi_33542274
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 15:17 schreef fernando_redondo het volgende:
Helaas wel
Nou, nee. Normbedragen uitkeringen en wettelijk minimumloon zijn per 1 januari 2005 bevroren, waardoor de hiervan afgeleide uitkeringen bruto hetzelfde zijn gebleven, en netto door een zwaardere belasting vaak zelfs iets gedaald zijn.

Zie bijvoorbeeld: http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=4&subrubriek_id=966&link_id=57965
quote:
De bijstandsuitkeringen op grond van de Wet werk en bijstand (WWB) worden per 1 januari 2005 aangepast. De normbedragen zijn afgeleid van het netto minimumloon. Weliswaar wordt het bruto minimumloon niet aangepast, wel verandert het belastingtarief en de ziekenfondspremie. De loonbelasting in de eerste belastingschijf stijgt met 0,8 procent en de inhouding op het minimumloon van de ziekenfondspremie gaat van 1,25 naar 1,45 procent. De premie voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) daalt ten opzichte van 2004 met 0,10 procent. Het netto bijstandsbedrag voor gehuwden en ongehuwd samenwonenden gaat als gevolg hiervan per 1 januari 2005 met gemiddeld ¤ 1,99 per maand omlaag. Dit bedrag wordt met het vakantiegeld verrekend.
pi_33621687
quote:
Nederland telt in 2010 16,5 miljoen inwoners

VOORBURG - De komende vijf jaar groeit het aantal inwoners van Nederland tot 16,5 miljoen mensen. Dat zijn bijna 200.000 mensen meer dan in 2005, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag op basis van een bevolkingsprognose.

Volgens het CBS zal het aantal geboorten de komende jaren dalen tot minder dan 180.000 in 2010 (nu bijna 190.000), omdat de groep vrouwelijke dertigers kleiner wordt. Het aantal overlijdensgevallen zal in 2010 zijn gestegen tot 150.000 (nu 137.890).

Ook de immigratie zal de komende jaren weer gaan stijgen tot een kleine 109.000 mensen per jaar in 2010. In 2005 immigreerden bijna 92.000 mensen. Vorig jaar steeg de emigratie nog tot 114.861 mensen, maar het CBS verwacht een afname in de periode tot en met 2010 naar 105.276 personen. In dat jaar zal de immigratie de emigratie gaan overtreffen, zo voorspelt het CBS.

Verhuizen

Ruim anderhalf miljoen mensen verhuisden in 2004. Ruim 970.000 mensen verkasten binnen de gemeenten waar zij al woonden. De overige 620.000 vertrokken naar een andere gemeente.

Volgens het CBS verhuisden in 2004 ongeveer 22.000 mensen meer dan het jaar ervoor. Toch is het aantal verhuizers minder dan in de periode 1995 tot en met 1997, toen jaarlijks 1,7 miljoen mensen verhuisden.

Het CBS heeft geen inzicht in wie er verhuizen. Een student die vier keer een andere woning betrekt, telt vier keer mee in de rekensom. Een gezin van acht mensen telt bij een verhuizing voor acht. Dat anderhalf miljoen mensen verhuisden, betekent dan ook niet dat anderhalf miljoen nieuwe woningen zijn betrokken.
pi_33621769
quote:
Ook de immigratie zal de komende jaren weer gaan stijgen tot een kleine 109.000 mensen per jaar in 2010. In 2005 immigreerden bijna 92.000 mensen. Vorig jaar steeg de emigratie nog tot 114.861 mensen, maar het CBS verwacht een afname in de periode tot en met 2010 naar 105.276 personen. In dat jaar zal de immigratie de emigratie gaan overtreffen, zo voorspelt het CBS.
Onrealistisch
pi_33621790
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 15:24 schreef kLowJow het volgende:
Nou, nee. Normbedragen uitkeringen en wettelijk minimumloon zijn per 1 januari 2005 bevroren, waardoor de hiervan afgeleide uitkeringen bruto hetzelfde zijn gebleven, en netto door een zwaardere belasting vaak zelfs iets gedaald zijn.

Zie bijvoorbeeld: http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=4&subrubriek_id=966&link_id=57965
1 jaar niet. Big deal
pi_33628530
quote:
Op maandag 2 januari 2006 12:34 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

Onrealistisch
Vertel mij maar eens waarom? Als het economisch weer beter gaat willen mensen ook weer naar Nederland immigreren hoor.
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_33636155
Ik doelde met name op de emigratie. Het is onrealistisch om te denken dat wanneer de emigratie 4 jaar op rij sterk stijgt die in een keer weer naar oude getallen terug gaat.

Verder is de immigratie door het beleid van Verdonk sterk aan het afnemen en is Nederland ook zonder economische groei een erg interessant land voor de meeste immigranten. De immigratie gaat echt niet zomaar in een keer stijgen
pi_33659512
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 13:43 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Is elke allochtoon per definitie laag opgeleid ? Ik meen ook gelezen te hebben dat veel allochtonen weer terug gaan naar het eigen land om daar iets op te zetten mbv de kennis die ze hier hebben opgedaan. Die zijn dus niet laag opgeleid te noemen. Met die cijfers kan je dus niets.
Inderdaad. Ik ken al 10 Arubanen die in de laatste jaar zijn vertrokken uit NL. Allemaal hoogopgeleid. Twee van hen zijn afgestudeerd in NL met een Masters in Scheikunde en konden geen baan vinden in dit land, ongeloofelijk. Een universiteit in Atlanta (Georgia Institute of Technology)heeft hen werk aangeboden en ze zijn naar de VS geëmigreerd. Dat is echt mazzel.

Mijn neef ook Arubaan heeft een goede contract gekregen bij Valero raffinaderij op Aruba en verkaste meteen. Een vriendin van mij kreeg een management functie bij een luxe hotel op het eiland en verkaste ook daar naartoe.

Dus ik weet zeker dat veel mensen die uit NL verkassen ook allochtonen (vaak hoogopgeleid) zijn en niet alleen autochtonen zoals velen hier willen doen geloven.
pi_33659743
Dat zijn uitzonderingen

Verder is het typisch dat het aan Nederland lag dat ze geen baan konden vinden.

Ik zal ze niet missen
pi_33689711
Mensen die uit Nederland verkassen zijn vaak de hoger opgeleiden. (Of het nu Nederlanders Surinamers of Arubanen zijn, of een sci-fi-marrokkaan)
Dus het is niet alleen dat de bevolkingsgroei stagneert , maar ook dat het gemiddeld opleidingsniveau daalt.

Meeste van mijn studiegenoten zijn inmiddals ook all in het buitemnland en de mensen die nog in Nederland zitten hebben het er dusdanig niet naar hun zin dat in ieder geval 1 van hen in de komende maanden naar Canada zal verhuizen en de rest met emigratieplannen aan het spelen is.

Als jij bij de Mac wil werken zal er best wel een baantje zijn voor je, net zoals het gemeentelijk hoveniers bedrijf (=vuil-ophaaldienst en putjesscheppers). Voor de hoger opgeleiden is het moeilijk een baan te vinden, en wordt je van alle kanten genaaid. (Zie ook dat topic om mensen die gestudeerd hebben extra te gaan belasten)

Verder is de politieke correctheid en selectief recht van vrije meningsuiting in Nederland zo ver doorgeslagen dat de intelligenteren het minder en minder naar hun zin hebben, en wat doe je dan: idd verkassen.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_33689784
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 14:43 schreef fernando_redondo het volgende:
Dat zijn uitzonderingen
Kom eens met een goede bron, een onderzoek of een goed artikel waaruit blijkt dat emigratie voornamelijk veel laagopgeleiden betreft.
pi_33690375
Ik vind de bewering van Stratos dat zijn vrienden geen baan konden vinden voldoende eigenlijk.

Wat moet je met een stel losers met een Master maar zonder baan?
pi_33690652
Dus praat je jezelf tegen
Het zijn hoogopgeleiden die het land verlaten.
Het zijn mensen die graag werken daarom gaan ze er zelfs voor naar het buitenland gaan
In tegenstelling tot luie uitvreters die immigreren en werkelozen om uitkering te trekken, en de lager opgeleiden die het besef/de kans niet hebben om kuierlatten te maken
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_33690655
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:44 schreef fernando_redondo het volgende:
Ik vind de bewering van Stratos dat zijn vrienden geen baan konden vinden voldoende eigenlijk.

Wat moet je met een stel losers met een Master maar zonder baan?
Stratos z'n verhaal onkracht je eigen stelling als ik me niet vergis. Jij gaf aan dat juist laagopgeleide dit land verlaten en niet hoogopgeleiden. De scheiding allochtoon/autochtoon heb ik bewust niet gemaakt en zelfs nog een keer gewaarschuwd dat die scheiding niet belangrijk is in dit geval.

Dus nogmaals, een goede bron die zegt dat vooral laagopgeleide dit land verlaten en dat dit land dus niet per saldo armer wordt op het gebied van hersencapaciteit.
pi_33690715
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:51 schreef desiredbard het volgende:
Dus praat je jezelf tegen
Het zijn hoogopgeleiden die het land verlaten.
Het zijn mensen die graag werken daarom gaan ze er zelfs voor naar het buitenland gaan
In tegenstelling tot luie uitvreters die immigreren en werkelozen om uitkering te trekken, en de lager opgeleiden die het besef/de kans niet hebben om kuierlatten te maken
Ik mis ze beide niet
pi_33690751
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 12:51 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Stratos z'n verhaal onkracht je eigen stelling als ik me niet vergis. Jij gaf aan dat juist laagopgeleide dit land verlaten en niet hoogopgeleiden. De scheiding allochtoon/autochtoon heb ik bewust niet gemaakt en zelfs nog een keer gewaarschuwd dat die scheiding niet belangrijk is in dit geval.

Dus nogmaals, een goede bron die zegt dat vooral laagopgeleide dit land verlaten en dat dit land dus niet per saldo armer wordt op het gebied van hersencapaciteit.
Ik had het over kanslozen. Ik vind iemand met een Master zonder baan behoorlijk kansloos
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')