Het is nog wat te vroeg om van een trend te spreken, maar de laatste tijd is de emigratie flink toegenomen terwijl de nieuwe instroom veel kleiner is. Dit heeft geleid tot een ongekend lage bevolkingsgroei.quote:Bevolkingsgroei stagneert
Van een verslaggeefster
NIJMEGEN - De groei van de Nederlandse bevolking is bijna tot stilstand gekomen. Volgens berekeningen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn er dit jaar slechts 31.000 inwoners bijgekomen, de geringste groei ooit.
De aanwas in 2005 is de kleinste bevolkingstoename sinds de oprichting van het CBS in 1899. De daling van de groei wordt veroorzaakt door een groot aantal emigranten, een daling van het aantal immigranten, een kleiner aantal geboortes en een hoger sterftecijfer.
''Een zeldzame, bijzonder heftige verandering,'' noemt hoogleraar demografie Jan Latten, verbonden aan het CBS, de daling van de totale bevolkingsgroei dit jaar. Het aantal van 31.000 is gebaseerd op reeds bekende cijfers over de eerste tien maanden van 2005 en de geschatte cijfers voor de maanden november en december.
De totale bevolkingsgroei is gebaseerd op het aantal geboortes minus het aantal sterftes, en het aantal mensen dat zich in Nederland vestigt (immigratie) minus het aantal mensen dat vertrekt naar het buitenland (emigratie).
De bevolkingsgroei daalt al sinds de eeuwwisseling. In vijf jaar is de bevolkingsgroei geslonken tot bijna een kwart van de groei in het jaar 2000. Toen piekte de totale bevolkingsaanwas nog even met 123.125 mensen. Dat kwam vooral doordat er toen veel baby's geboren werden en er veel mensen in Nederland kwamen wonen.
Vorig jaar groeide de totale bevolkingsgroei met 47.494 mensen, ruim 16.000 meer dan dit jaar. Er wonen nu volgens het CBS 16.334.378 mensen in Nederland.
'' De emigratie is sterk toegenomen. Dit komt vooral voor rekening van geboren Nederlanders die in het buitenland gaan wonen. Blijkbaar vinden steeds meer Nederlanders het aantrekkelijk om in het buitenland te wonen,'' aldus Latten.
Hij schat dat een deel van de emigratie veroorzaakt wordt doordat Nederlanders verhuizen naar plaatsen net over de grens in België en Duitsland. (GPD)
© Het Parool, 29-12-2005
Minder mensen zorgen niet per definitie voor meer ruimte. Leegstand levert geen weiland op.quote:Op donderdag 29 december 2005 13:21 schreef Cheesecake het volgende:
Het feit dat het geboortecijfer omlaag gaat lijkt me een gunstige ontwikkeling. Over een aantal jaren eindelijk wat meer ruimte in ons nu veel te kleine land.
Wat moet je dan ook met weiland?quote:Op donderdag 29 december 2005 13:22 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Minder mensen zorgen niet per definitie voor meer ruimte. Leegstand levert geen weiland op.
Is het een gunstige ontwikkeling als er meer laagopgeleiden komen en hoogopgeleiden weggaan ?quote:Op donderdag 29 december 2005 13:21 schreef Cheesecake het volgende:
Het feit dat het geboortecijfer omlaag gaat lijkt me een gunstige ontwikkeling. Over een aantal jaren eindelijk wat meer ruimte in ons nu veel te kleine land.
Nee.quote:Op donderdag 29 december 2005 13:21 schreef Cheesecake het volgende:
Ow ja, de Italie oplossingquote:Op donderdag 29 december 2005 15:20 schreef DaveHarris het volgende:
Och, ik maak me geen zorgen.. Als echt steeds meer Nederlanders vertrekken dan moeten we gewoon meer Marokkanen en Turken importeren om de vergrijzing tegen te gaan.![]()
Dat is inderdaad de oplossing die de EU en sommige Nederlandse politici voor ogen staat.quote:Op donderdag 29 december 2005 15:20 schreef DaveHarris het volgende:
Och, ik maak me geen zorgen.. Als echt steeds meer Nederlanders vertrekken dan moeten we gewoon meer Marokkanen en Turken importeren om de vergrijzing tegen te gaan.![]()
Zucht...quote:Op donderdag 29 december 2005 14:48 schreef MrX1982 het volgende:
Logisch. Wie zet er in het hedendaagse Nederland nou een kind op de wereld.
Het is tijd om het zinkende schip te verlaten zoals uit de stijgende emigratiecijfers ook wel blijkt.
Doei, graag oprotten voordat de Nederlandse staat een fortuin in je scholing geinvesteerd heeftquote:Op donderdag 29 december 2005 14:48 schreef MrX1982 het volgende:
Logisch. Wie zet er in het hedendaagse Nederland nou een kind op de wereld.
Het is tijd om het zinkende schip te verlaten zoals uit de stijgende emigratiecijfers ook wel blijkt.
Als je een béétje slim bent ga je natuurlijk eerst lekker studeren op staatskosten hier (Voor zover dat nog mogelijk is, maar iig veel goedkoper als in het buitenland)quote:Op donderdag 29 december 2005 16:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Doei, graag oprotten voordat de Nederlandse staat een fortuin in je scholing geinvesteerd heeft.
Tja prachtige idee hoor "we hebben te weinig mensen dus importeren we er een hoop". Gelukkig heeft dat ons land ook heel erg veel goeds gedaan de vorige keer dat dat is geprobeerdquote:Op donderdag 29 december 2005 16:02 schreef LXIV het volgende:
De jeugd die besluit te vertrekken wens ik veel succes. Vanaf de zijlijn zullen ze Nederland langzaam zien afglijden. Misschien komt er wel een dag dat de regering ze gaat smeken om terug te komen, op hún voorwaarden. Maar dan zal zij ervoor bedanken.
Wauw ! Niks meer aan toe te voegenquote:Op donderdag 29 december 2005 16:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de oplossing die de EU en sommige Nederlandse politici voor ogen staat.
<knip>
Maar dan zal zij ervoor bedanken.
Ik denk dat de emigratie voor een belangrijk deel valt toe te schrijven aan Turken en Marokkanen die terugkeren naar Turkije of Marokko. Verder zijn er veel mensen in de grensstreek die net over de grens in Duitsland en België gaan wonen, omdat dat goedkoper is. Daarmee valt waarschijnlijk de overgrote meerderheid van het aantal emigraties te verklaren.quote:Op donderdag 29 december 2005 13:54 schreef RemcoDelft het volgende:
De grootste oorzaak van deze afname is het verdwijnen van veel jonge, hoog-opgeleide Nederlanders... Die het simpelweg gezien hebben in dit volle, drukke, criminele en dure land!
De babyboomers zijn inderdaad de wortel van het kwaad.quote:Op donderdag 29 december 2005 16:23 schreef LXIV het volgende:
Eigenlijk weiger je de erfenis van de babyboomers. Deze gaat dan over aan de allochtonen. Maar de staat heeft het zelf zo gewild.
Ik denk dat het in vergelijking met veel andere Europese landen behoorlijk mee zal gaan vallen.quote:Op donderdag 29 december 2005 16:38 schreef Classic-PC het volgende:
Wacht maar tot de babyboomers met pensioen gaanGoeie morgen dan heeft Nederland een probleem
In 2004 waren het 60.000 vrijwel hooggeschoolde medici en technici die vertrokken richting het buitenland. Ik zal het even opzoeken heb het van de week nog gelezen. Dus de bron komt eraan. En ja dit waren Nederlanders en geen allochtonen die terug zijn gekeerd.quote:Op donderdag 29 december 2005 16:35 schreef freako het volgende:
[..]
Ik denk dat de emigratie voor een belangrijk deel valt toe te schrijven aan Turken en Marokkanen die terugkeren naar Turkije of Marokko. Verder zijn er veel mensen in de grensstreek die net over de grens in Duitsland en België gaan wonen, omdat dat goedkoper is. Daarmee valt waarschijnlijk de overgrote meerderheid van het aantal emigraties te verklaren.
quote:Voordat de grote stap naar Frankrijk wordt overwogen of reeds is genomen dan komt de vraag, hoe nu verder? Er zijn nog al wat variabelen, iedere vertreksituatie is anders, iedere aankomstsituatie is dat ook en daarmee gepaard gaat een wirwar aan vragen en antwoorden. Nederland stevent dit jaar af op een recordaantal emigranten. Volgens de cijfers zullen zich dit jaar meer dan 100.000 ingezetenen zich in 2003 elders vestigen. Deze groep bestaat uit personen die dit om allerlei redenen doet. Economie, belastingwetgeving, goedkopere huizen, pensioen en andere oorzaken dragen hiertoe bij.
Maar ook andere redenen zoals: het avontuur, het weer, ruimte, de vernieuwing, minder strakke regels en lage kosten voor levensonderhoud zijn een belangrijke oorzaak. Onder de vertrekkende Nederlands bevinden zich afgestudeerden, starters, jong talent, agrariërs (elke dag stoppen 10-15 agrariërs met hun bedrijfsactiviteiten), ondernemers, werkzoekenden, twintigers, dertigers, veertigers en vijftigers.
It wasn't mequote:Op donderdag 29 december 2005 16:47 schreef Classic-PC het volgende:
In 2004 waren het 60.000 vrijwel hooggeschoolde medici en technici die vertrokken richting het buitenland.
Er keren ook steeds meer allochtonen terug. Bijvoorbeeld veel Turken, omdat die in Turkije eenvoudigweg meer toekomst zien als in Nederland! Netto is er natuurlijk nog wel een import van Turken, maar dit zijn eerder de laag opgeleide uit het oosten van Turkije. Istanboel is the bomb op dit moment.quote:Op donderdag 29 december 2005 16:47 schreef Classic-PC het volgende:
[..]
In 2004 waren het 60.000 vrijwel hooggeschoolde medici en technici die vertrokken richting het buitenland. Ik zal het even opzoeken heb het van de week nog gelezen. Dus de bron komt eraan. En ja dit waren Nederlanders en geen allochtonen die terug zijn gekeerd.
De groei van de ruimteconsumptie zal misschien wat afnemen. Maar van meer ruimte zal inderdaad geen sprake zijn. Zeker ook gezien de afnemende grootte van de huishoudens en de almaar toenemende vraag naar huizen met tuin.quote:Op donderdag 29 december 2005 13:22 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Minder mensen zorgen niet per definitie voor meer ruimte. Leegstand levert geen weiland op.
je weet toch dat het in alle landen ter wereld beter is dan in Nederland?quote:
Ja in het artikel werden uitstromende nederlanders en oude immigranten apparat genoemd vandaar ook de apparte cijfers. Maar idd steeds meer turken etc gaan terug om in hun vaderland iets op te starten.quote:Op donderdag 29 december 2005 16:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er keren ook steeds meer allochtonen terug. Bijvoorbeeld veel Turken, omdat die in Turkije eenvoudigweg meer toekomst zien als in Nederland! Netto is er natuurlijk nog wel een import van Turken, maar dit zijn eerder de laag opgeleide uit het oosten van Turkije. Istanboel is the bomb op dit moment.
Vergis je niet wat een uitstroom van 60.000 goedgeschoolde en hardwerkende mensen, blank of bruin dat maakt niets uit, betekent voor een klein land als Nederland. Over een periode van 10 jaar, en dat gaat sneller voorbij als je wilt zijn dit maar liefst 600.000 mensen. (Zelfs als het aantal niet groeit). Dat is maar liefst 10% van de werkende bevolking. Vaak de beste 10%.![]()
Daarvoor krijgen we ongeveer 500.000 laagopgeleide mensen terug. En gaan er ongeveer 600.000 de AOW of VUT in. De druk op de achterblijvers zal steeds groter worden.
Want allemaal mensen die nog in een behoorlijke gezondheid verkeren, het huis hebben afbetaald, de kinderen het huis uit en veelal afgestudeerd dus niet meer afhankelijk van pa en ma die daarom dus flink aan het consumeren slaan. Wat is daar precies mis mee?quote:Op donderdag 29 december 2005 16:38 schreef Classic-PC het volgende:
Wacht maar tot de babyboomers met pensioen gaanGoeie morgen dan heeft Nederland een probleem
Hoe wou je al die lege arbeidsplekken opvullen ? Nog maar een paar vrachtwagentjes met Polen bestellen ?quote:Op donderdag 29 december 2005 16:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Want allemaal mensen die nog in een behoorlijke gezondheid verkeren, het huis hebben afbetaald, de kinderen het huis uit en veelal afgestudeerd dus niet meer afhankelijk van pa en ma die daarom dus flink aan het consumeren slaan. Wat is daar precies mis mee?
De arbeidsparticipatie zal nog wel wat hoger worden. De verdergaande automatisering zal flink wat banen overnemen en er zal veel werk naar polen gaan.quote:Op donderdag 29 december 2005 17:01 schreef Classic-PC het volgende:
[..]
Hoe wou je al die lege arbeidsplekken opvullen ? Nog maar een paar vrachtwagentjes met Polen bestellen ?![]()
Tsja daar zit wat in. Alleen de vraag is begrijpen die lui in Den Haag ook hoe ze er goed op moeten anticiperen? Ik vrees namelijk dat dat niet zo is....quote:Op donderdag 29 december 2005 17:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
De arbeidsparticipatie zal nog wel wat hoger worden. De verdergaande automatisering zal flink wat banen overnemen en er zal veel werk naar polen gaan.
Als we als land hier goed op anticiperen dan kunnen we een flinke welvaartssprong maken denk ik.
In duitsland of scandinavie kan je voor niks studerenquote:Op donderdag 29 december 2005 16:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je een béétje slim bent ga je natuurlijk eerst lekker studeren op staatskosten hier (Voor zover dat nog mogelijk is, maar iig veel goedkoper als in het buitenland)
Daar ben ik ook zeer bang voorquote:Op donderdag 29 december 2005 17:05 schreef Classic-PC het volgende:
[..]
Tsja daar zit wat in. Alleen de vraag is begrijpen die lui in Den Haag ook hoe ze er goed op moeten anticiperen? Ik vrees namelijk dat dat niet zo is....
Dat is wel zo, maar ik denk dat we in dit land wat veel problemen zien en wat weinig kansen.quote:En je moet natuurlijk rekening houden met het feit dat veel babyboomers in de loop der jaren niet aan de lopende band zijn blijven staan maar ook hoge functies zijn gaan bekleden. Daar kun je niet zomaar de eerste de beste afgestudeerde neerzetten.
Ben je dan nog alleen hier voor je studie aan de RUG?quote:Op donderdag 29 december 2005 16:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
je weet toch dat het in alle landen ter wereld beter is dan in Nederland?
het klimaat, ondanks dat het vaak om op te kankeren is zou ik het niet willen missen, de taal en humor van de Nederlanders, oude steden waar alles op de fiets te bereiken is etc etc.quote:Op donderdag 29 december 2005 17:09 schreef Repeat het volgende:
waarom zou je eigenlijk hier blijven....
quote:Op donderdag 29 december 2005 17:10 schreef it_was_me het volgende:
[..]
Ben je dan nog alleen hier voor je studie aan de RUG?
quote:Op donderdag 29 december 2005 17:12 schreef du_ke het volgende:
[..]Nee hoor ik blijf hier wel. Het was een licht ironische opmerking
.
Ik sprak net vorig weekend iemand die na een jaar of 10 uit Canada vertrokken was wegens te weinig kansenquote:Op donderdag 29 december 2005 17:09 schreef Repeat het volgende:
Maar ik wil na mn studie ook wel naar Canada vertrekken hoor; lekkere mentaliteit daar, ruimte, niet zo'n zeikerige overheid, lagere belastingen, goeie lonen, mooie natuur
waarom zou je eigenlijk hier blijven....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |