abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34204027
slaapmeis.... straks komt het nog uit ook....!!

Nou suc6 maar weer, en die 2e ronde is gewoon raak!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  † In Memoriam † woensdag 18 januari 2006 @ 16:02:57 #152
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_34204411
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:46 schreef dutchie het volgende:
En over die pendel... heb je nog een pot zout nodig?
Maart theoretisch gezien kan het wel natuurlijk.
Als er inderdaad 2 embryo's de ontdooiing overleven en worden teruggeplaatst dan klopt de voorspelling in ieder geval een beetje. Ik heb de pendel ook niet gevraagd wanneer ik een doorgaande zwangerschap zou hebben natuurlijk
We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
pi_34207178
Super nieuws Slaapmeisje! En 2 embryo's terug geplaatst krijgen , wat je al hoopte.
Wanneer verwacht je weer ongesteld te worden? En hoe groot is de kans dat door de stimultie je cyclus in de war is geschopt?
De volgende keer is het dus hopenlijk raak!
  woensdag 18 januari 2006 @ 19:32:56 #154
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_34212420
goed nieuws slaapmeisje!
Cryo's volgende maand

Pff, wel een close-call geweest hoor met die OHSS..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 18 januari 2006 @ 19:34:56 #155
24188 Belana
kloon van belana
pi_34212525
wow slaapmeisje, wat een goed nieuws!
stormy waters...
sailin'
pi_34212546
Slaapmeisje,even lekker rust en geen geprik in je lijf Wel vind ik het vreemd,dat ze er misschien 3 bij elkaar hebben ingevroren?Dan ben je dus automatisch die 3de straks kwijt en zou je dus weer voor een punctie moeten.Maar goed,daar gaan we niet vanuit.Ook heel bijzonder,dat ze er 2 willen terugplaatsen,daar zijn ze helemaal niet voor tegenwoordig.Maar als jij het zelf ook wilt,dan ben ik benieuwd,wat het gaat worden.
Ik ga er vandoor,de 2e prik gaat er zo weer in

Groetjes,Minoes
  † In Memoriam † woensdag 18 januari 2006 @ 23:01:35 #157
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_34222938
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 19:32 schreef E.T. het volgende:
Pff, wel een close-call geweest hoor met die OHSS..
De arts maakte zelfs de opmerking dat ze mij "bij de poorten van de hel" hebben weggesleept.. het is ook zo´n lekkere communicatieve arts
We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
  † In Memoriam † woensdag 18 januari 2006 @ 23:04:00 #158
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_34223035
minoes dat klopt inderdaad wat je zegt. Helaas komt het maar al te vaak voor dat een embryo de ontdooiing niet overleeft. Ik weet geen percentages ofzo. Als ze alle 3 blijven leven dan betekent dat dat er maar 2 (de beste natuurlijk) worden teruggeplaatst. Met een cryo heb je ongeveer 10% kans op zwangerschap. Niet veel, maar meer dan 0%

Vanmiddag liep ik buiten. Het zonnetje scheen, de lucht was blauw en ik had me toch een lentegevoel
pi_34223434
Telt een terugplaatsing van een cryo dan ook echt als ivf behandeling of zijn dat alleen de punctie's?
  † In Memoriam † woensdag 18 januari 2006 @ 23:15:43 #160
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_34223513
O shit dat ben ik vergeten te vragen bij het gesprek. Goed dat je het nog even vraagt, want ik heb geen idee
pi_34224003
Hmmm pin me er niet op vast maar het schijnt per verzekering te verschillen. Vaak worden alle terugplaatsingen als 1 IVF gezien en heb je per te realiseren zwangerschap 3 pogingen. Er is ook een verzekeraar die 6 pogingen vergoed , mits er maar 1 embryo per keer terug geplaatst word.
  † In Memoriam † woensdag 18 januari 2006 @ 23:30:09 #162
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_34224099
We zien het wel en ik vraag het de volgende keer wel als we er voor de follikelcontrole zijn
pi_34234296
Tellen ze niet alleen de terugplaatsingen dan Want als ze de puncties gaan tellen en je hebt iedere keer geen goede eieren,dan zou je toch zo door je pogingen heen zijn?.

Hier gisteren helemaal geen last van de prik gehad.Had van de eerste wel wat hoofdpijn later die avond,maar bij de 2e niks.
Was wel even totaal in paniek,want het rode controle pijltje stond niet gelijk aan de zwarte Mijn man ging er aan draaien(godzijdank niet op drukken,dan was ik de dosis kwijtgeraakt)en toen ik m naar de zwarte 75 draaide,lag het pijltje er ook naast,dus toen was het goed.De pen geeft ook maar 1 tikje als je m indrukt,dus ik vond het al weinig.Maar goed,alles was dus goed gegaan en vanavond alweer prik 3.Word nog helemaal een routineklus straks

Groetjes,Minoes
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 19 januari 2006 @ 11:33:04 #164
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_34234596
Volgens mij is een punctie -> behandeling.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:39:53 #165
3011 E.T.
pi_34236747
volgens het (oude) ziekenfondsregelement is een behandeling begonnen als de hormonen opgehaald zijn bij de apotheek.

Het ziekenhuis houdt aan dat de eerste spuit een behandeling is. Voor Saskia was de eerste behandeling afgebroken wegens teveel eitjes (geen punctie geweest), tweede behandeling afgebroken omdat eitjes niet wilden groeien (ook geen punctie geweest), derde behandeling was ik zwanger.

Weet alleen niet hoe dat verzekeringstechnisch in elkaar stak en hoeveelste behandeling zij hebben geteld.

Wel dat ik nu weer gewoon op 1 begin
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:52:10 #166
3011 E.T.
pi_34237112
O ja.. Mijn eitjes doen weer gewoon wat ze moeten doen: groeien

Er zaten er rechts een stuk of 5 van mooie grootte (ca 13mm) en links 1 a 2 . En aan beide kanten nog wat kleintjes. Zondag gaan we weer kijken en dan misschien de punctie afspreken

Ben in elk geval blij dat alles het gewoon goed doet
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2006 @ 13:43:11 #167
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_34238989
Wat een mooie score E.T. ! Ze zijn al op mooie grootte en we gaan weer verder duimen voor nog meer goed nieuws
pi_34239329
E.T., goeie berichten
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  donderdag 19 januari 2006 @ 14:13:13 #169
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_34240041
fijn ET dat de eitjes doen wat ze moeten doen, groeien dus
  donderdag 19 januari 2006 @ 14:56:42 #170
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34241657
Goed nieuws ET! En zo te zien ook geen risico op overstimulatie of zo. Of kan dat wel alsnog zomaar ineens komen?
  donderdag 19 januari 2006 @ 15:26:28 #171
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_34242714
E.T. heetf brave eitjes en meisje spannend dat ze er misschien als alle sgoed gaat wel 2 terug gana plaatsen..

lieve minoes.. ik duim zo hard voor je dat je maar snel jou eigen mafkeesje in je buikje mag krijgen
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_34249718
Ja,ikke wil ook een lief mafkeesje
Hoe is het met de jouwe

Groetjes,Minoes
  donderdag 19 januari 2006 @ 20:03:36 #173
3011 E.T.
pi_34252401
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 14:56 schreef Brighteyes het volgende:
Goed nieuws ET! En zo te zien ook geen risico op overstimulatie of zo. Of kan dat wel alsnog zomaar ineens komen?
neuh..
Er zitten een stuk of wat kleintjes nog.. Maar zelfs als die allemaal nog ineens *kaboem* groeien denk ik dat ik nog aan de veilige kant zit

Voor de zekerheid mogen er van mij wel nog een stuk of drie bij ofzo (maar met 6 follikels ben ik ook al bij.. in het meest ongunstige geval zijn dat 3 bruikbare eitjes, en 2 embryo's, en we laten er toch 1 terugzetten. (de ander wel in de vriezer als ie goed genoeg is)
  donderdag 19 januari 2006 @ 20:20:28 #174
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_34252989
Mooie score E.T.!
Als je niet lacht, ben je dood.
  donderdag 19 januari 2006 @ 20:44:12 #175
24188 Belana
kloon van belana
pi_34253865
dus die hormonen zorgen ervoor dat je ineens meerdere eitjes tegelijkertijd hebt, begrijp ik dat goed? En wat is dan het verschil tussen een bruikbaar eitje en een embryo?

Het klinkt goed iig ET
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator donderdag 19 januari 2006 @ 21:35:49 #176
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_34256115
Buiten het lichaam, in een reageerbuisje of een schaaltje van glas (tegenwoordig plastic) wordt een eicel in contact gebracht met zaadcellen. Dan dringt een zaadcel een eicel binnen waarna de bevruchting plaats vindt. De bevruchte eicel (=embryo)gaat zich dan delen en wordt na 2 -5 dagen via de vagina met een canule (een plastic slangetje) in de baarmoeder gebracht.

Eicel na bevruchting

Embryo met vier cellen na tweede deling

Embryo met acht cellen na derde deling
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 19 januari 2006 @ 21:35:58 #177
3011 E.T.
pi_34256120
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 20:44 schreef Belana het volgende:
dus die hormonen zorgen ervoor dat je ineens meerdere eitjes tegelijkertijd hebt, begrijp ik dat goed? En wat is dan het verschil tussen een bruikbaar eitje en een embryo?

Het klinkt goed iig ET
een embryo is een bevrucht eitje dat is gaan delen
  donderdag 19 januari 2006 @ 21:38:05 #178
3011 E.T.
pi_34256226
Ik zie dat Lois in de vorige behandeling goed heeft opgelet
  donderdag 19 januari 2006 @ 21:39:18 #179
24188 Belana
kloon van belana
pi_34256284
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 20:03 schreef E.T. het volgende:

[..]

in het meest ongunstige geval zijn dat 3 bruikbare eitjes, en 2 embryo's, en we laten er toch 1 terugzetten. (de ander wel in de vriezer als ie goed genoeg is)
Ik vroeg het vanwege deze post ook, hoezo is dit dan het meest ongunstige geval?
misschien kom ik beetje dom over, sorry, maar ik kan wel ja knikken en jompel smileys smijten, maar ik wil het wel graag weten
Maar de hormonen zorgen dus voor meerdere groeiende eitjes?
stormy waters...
sailin'
  donderdag 19 januari 2006 @ 21:39:39 #180
24188 Belana
kloon van belana
pi_34256300
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 21:38 schreef E.T. het volgende:
die heb ik dan gemist, sorry
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator donderdag 19 januari 2006 @ 21:39:45 #181
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_34256306
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 21:38 schreef E.T. het volgende:
Dat en ik heb mooie plaatjes gevonden
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 19 januari 2006 @ 21:58:37 #182
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_34257155
In ons geval worden de eitjes en zaadjes niet 'bij elkaar gebracht' (IVF) maar met grof geweld wordt het eitje door een naald verkracht en het zaad ingespoten (ICSI)

Bevrucht is het eitje sowieso Delen is een tweede. Overigens zie ik nu dat ET ongeveer 4 a4tjes aan het tikken is
  donderdag 19 januari 2006 @ 22:00:09 #183
3011 E.T.
pi_34257212
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 21:39 schreef Belana het volgende:

[..]

Ik vroeg het vanwege deze post ook, hoezo is dit dan het meest ongunstige geval?
misschien kom ik beetje dom over, sorry, maar ik kan wel ja knikken en jompel smileys smijten, maar ik wil het wel graag weten
Maar de hormonen zorgen dus voor meerdere groeiende eitjes?
Niet elk follikel dat ze nu zien hoeft zit per se een bruikbaar eitje.
Ze zien nu dus ook niet de eitjes, maar de follikels. In principe bevat elk follikel een eitje. (denk aan een kippenei: de schaal is wat we nu zien op de echo's, de dooier het feitelijke eitje. Alleen heb je ook bij kippeneieren wel eens 'afwijkende' zoals dubbeldooiers of geen dooiers of te klein oid).
Zeker bij ICSI is de staat van de eicel nog iets belangrijker dan bij IVF.
Een van de hormonen die ik nu spuit zorgen er voor dat er meerdere eitjes groeien. Ik spuit nog een ander hormoon om de natuurlijke eisprong tegen te houden (als ze uit zichzelf zouden springen zouden we ze niet meer kunnen onderscheppen).

Om het ingewikkeld te maken zijn er ook nog diverse protocollen: lange, korte, milde en heftige stimulatie. En al die verschillende protocollen hebben een ander uitgangspunt qua 'oogst'. In mijn geval (het korte protocol met milde stimulatie) zijn 10 eitjes een heel hoge score. (ter vergelijk: het protocol van slaapmeisje gokte (volgens mij) op meer dan 10 follikels). Ik krijg ook heel wat minder hormonen binnen dan bij het lange protocol (en dus ook minder bijwerkingen).

het lange protocol werkte bij mij niet zo goed de voorgaande keren, dus vandaar dat ze 't toen over een hele andere boeg hebben gegooid en dat liep meteen hartstikke goed. Vandaar dat we nu weer met datzelfde schema gestart zijn.

Enne Belana, bij mijn vorige behandeling was jij nog niet op fok, dus vandaar dat jij toen niet zo goed hebt opgelet.. (hooguit dat Lois je vertelt heeft dat E.T. zwanger was (wie? E.T. dus .. O nee, dat was Phileine die tegen iemand had verteld dat Catootje en E.T. zwanger waren.. )
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2006 @ 23:15:02 #184
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_34260792
Dat klopt E.T. bij ons lukte een lagere dosering niet zo goed en zijn we op een behoorlijk hoge startdosering begonnen. Bij de laatste controle had ik zo´n 16 grote follikels en de dagen tussen die controle en de punctie zijn er toch nog een paar bijgekomen. Nadeel van de lange procedure is (naast de hoge dosering hormonen), dat je al in de cyclus ervoor moet beginnen met de `downregulatie`, dat is dus het hormoon dat de eisprong tegenhoudt zodat de follikels niet te vroeg springen. Daar hebben jullie gelukkig niet mee te maken en jij hebt gewoon heel brave eitjes die mooi stabiel doorgroeien en nog een paar reservefollikels die ook nog meekunnen in deze ronde
  donderdag 19 januari 2006 @ 23:38:34 #185
3011 E.T.
pi_34261935
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik deze korte procedure een stuk fijner vind dat de lange weg.
Wat jij snuift moest ik spuiten.. (en prompt tijdens die downregulatie kwam mijn menstruatie niet op tijd, dus langer spuiten... )
Nu heb ik dus minder follikels, maar dat weegt voor mij niet op tegen de voordelen van korter spuiten, minder bijwerkingen, en minder pijnlijke punctie (want minder follikels).
  vrijdag 20 januari 2006 @ 00:48:53 #186
30487 crisp
Master of Pumpkins
pi_34264674
Iedereen hier die een vruchtbaarheids-behandeling ondergaat veel geluk gewenst.
Ik en mijn vrouw hebben ook 3 IVF-pogingen achter de rug nadat mijn vrouw onvruchtbaar bleek vanwege en na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Helaas zonder succes...
Inmiddels zijn we wel trotse ouders van een zoon: Jeremy - niet via de ooievaar, maar gebracht met het vliegtuig vanwege adoptie

Het viel me op dat er hier over adoptie weinig gesproken wordt, of heb ik een topic gemist?
this space for rent
  vrijdag 20 januari 2006 @ 07:10:05 #187
24188 Belana
kloon van belana
pi_34268182
crisp, daar is een speciaal topic over geopend ooit, alleen dat is wat weg gezakt

ET, dank je voor de hele heldere uitleg! Ik was er idd de vorige keer nog niet bij, heb er toen wel van gehoord overigens idd. ben gaan meelezen in de tijd van moussy en mink, omdat dat me zo aangreep, maar toen las ik ook alleen dat
Anyway, het verhaal is me nu heel duidelijk, ook weet ik nu eindelijk het verschil tussen IVF en ICSI. Ongewtwijfeld had ik die info op het net kunnen vinden en ik heb ook wel eens gezocht, maar dan krijg je dus van die lappen onbegrijpelijke tekst
Nou, ik hoop dat alles voorspoedig verloopt en nu kan in ongehinderd jompelen
stormy waters...
sailin'
pi_34268492
Even iets heel anders.... nou ja.. heel anders. IVF is weer eens in het nieuws.
http://www.nrc.nl/binnenland/article131848.ece
  vrijdag 20 januari 2006 @ 09:56:27 #189
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34269862
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 00:48 schreef crisp het volgende:
Het viel me op dat er hier over adoptie weinig gesproken wordt, of heb ik een topic gemist?
Dit is het topic dat daarover gaat: [Adoptie] Waar blijft die ooievaar nou...?
Vrij oud wel. De laatste reactie is van maart vorig jaar.

Ik weet niet of je je verhaal kwijt wil. Het kan in dat topic, maar je kan evt. ook zelf een topic over adoptie openen.
  † In Memoriam † vrijdag 20 januari 2006 @ 10:38:40 #190
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_34270751
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 00:48 schreef crisp het volgende:
Iedereen hier die een vruchtbaarheids-behandeling ondergaat veel geluk gewenst.
Ik en mijn vrouw hebben ook 3 IVF-pogingen achter de rug nadat mijn vrouw onvruchtbaar bleek vanwege en na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Helaas zonder succes...
Inmiddels zijn we wel trotse ouders van een zoon: Jeremy - niet via de ooievaar, maar gebracht met het vliegtuig vanwege adoptie

Dank je wel crisp. Wij hebben nu 7 x IUI en 1 x IVF achter de rug en tot op heden zonder resultaat. Vorig jaar februari hebben we ons BKA nummer aangevraagd en we wachten nu op de VIA cursus die waarschijnlijk in september/oktober gepland staat. Vanwege de leeftijd van mijn man (nu 42) is het voor ons heel spannend of het allemaal op tijd gaat lukken, maar mocht een zwangerschap er voor ons niet in zitten, dan gaan we zeker voor adoptie!

Voorlopig eerst volgende maand een cryoterugplaatsing
pi_34285102
E.T. ,genoeg mooie eitjes die groeien zo te lezen,dat gaat goed En zondag weer meten?Dat betekend dus,dat jullie ook in het weekeind terrecht kunnen?Hopenlijk zijn ze dan rond de 2cm .En wat gaat er dan gebeuren?Ook een pregnylprik,of werkt dat anders?(Weet ik eig.niet,suf hé )

Slaapmeisje,hoe ver zit jij in je cyclus?

Hier de hele dag met knallende pijn in mijn hoofd gelopen.Nu weet ik niet of dat van de medicijnen is,of omdat ik vanmorgen nog wat langer heb geslapen,maar dit is niet fijn Heb te vroeg geroepen dat ik er geen last van had denk ik Vanavond prik 4 en dan ben ik benieuwd hoeveel er nog in de pen zit,want hij zou nu leeg moeten zijn,maar volgens mij kan ik er nog wel een keer mee prikken.We zullen zien,eerst maar weer de nachtdienst in,hopenlijk krijg ik geen opvliegers dit keer,zoals toen met de clomid.

Groetjes,Minoes
pi_34286587
Mag ik nog even een stomme vraag stellen???
Zijn zonder toegediende hormonen de weersomstandigheden nog van belang bij het groeien van de follikels???
Ik weet namelijk dat het voor paarden erg belangrijk is om dan veel daglicht te krijgen. Dit omdat er dan een bepaalde stof vrijkomt wat weer extra hormonen aanmaakt. Is dit bij een mens ook zo?
  vrijdag 20 januari 2006 @ 20:33:46 #193
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_34290195
Ik kom me hier ook maar even melden ... ben nog niet zover in het medische circuit als de meeste anderen, maar ik ga a.s. donderdag naar de gyn omdat ik een (te) lange cyclus heb. Voor mijn 1e zwangerschap had ik dat ook en heb toen Clomid gekregen. Ben nu benieuwd wat de gyn gaat
doen....

als dit niet in het juiste topic is, moeten jullie het even zeggen
Make love, not war ☮
  vrijdag 20 januari 2006 @ 21:41:47 #194
24188 Belana
kloon van belana
pi_34292474
lijkt me (helaas) het juiste topic voor jou nu diaan, maar ik hoop dat je hier ook snel weer weg kunt!
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 20 januari 2006 @ 21:45:02 #195
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_34292551
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 21:41 schreef Belana het volgende:
lijkt me (helaas) het juiste topic voor jou nu diaan, maar ik hoop dat je hier ook snel weer weg kunt!
Okay dank je, ik hoop dat ik hier binnenkort ook weer weg mag....
Make love, not war ☮
  zondag 22 januari 2006 @ 12:49:26 #196
3011 E.T.
pi_34339804
Dat hoop ik ook Diaan

Dinsdag hebben wij de punctie Vanmorgen in het ziekenhuis genoeg follikels van mooie grootte gezien en nog een paar wat kleinere die wellicht ook nog mee gaan doen, maar dat is afwachten.
Vandaag nog wel de Orgalutran spuiten om mijn eigen eisprong te onderdrukken, om 22.30 vanavond Pregnyl.. morgen een prikvrije dag en dinsdag de punctie *bibber*

En in mijn herrinnering vond ik een bevalling minder erg dan de punctie, dus het is maar goed dat je wat 'rustgevers' meekrijgt van het ziekenhuis
  zondag 22 januari 2006 @ 12:58:35 #197
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34340126
Dinsdag de punctie!
Spannend!
pi_34340999
Ooh ET, spannend Ik hoop dat het mee gaat vallen die punctie
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  † In Memoriam † zondag 22 januari 2006 @ 13:58:38 #199
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_34342160
E.T. wat een goed nieuws zeg. Je hebt er lang op moeten wachten voordat je kon beginnen, en dan gaat het ineens zo ongelovelijk snel

De punctie zelf? Ik moet ook zeggen dat ik niet naar dat moment uitkijk, maar het is gelukkig tijdelijk
pi_34347622
oeeeh spannend hoor ET hoop dat je er niet al teveel last van gaat krijgen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')