quote:Op dinsdag 27 december 2005 13:24 schreef alwaysthebest het volgende:
Hm, zie net dat het met een A uitgesproken moet worden. Nooit geweten.![]()
Blijf het maar lekker met een E uitspreken hoor, klinkt mijns inziens ook beter.quote:
Dan zeg je 'Winkler Prins'.quote:Op dinsdag 27 december 2005 15:11 schreef pberends het volgende:
Aha, met een A dus. Maar ik wil geen kakkertje zijn
.
Hoe moet je normaliter dan uitsprekenquote:Op dinsdag 27 december 2005 16:31 schreef AtraBilis het volgende:
Ik heb het volgens mij nog nooit horen uitspreken met de 'en-' van en en ben en ken. Wie doet dat? Zijn dat dezelfden die fysiotherapeut op zo'n manier uitspreken dat je ze een peut op hun hoofd wilt geven? Of normaliter zodat het rijmt op gieter? Of Zeus dat je denkt: "Heus, is het Zeus?"
Fransen spreken het overigens uit met een nasale a. Dus geen /ɑn/ maar /ɑ̃/ zeg maar.
Met het accent op de a.quote:Op dinsdag 27 december 2005 17:00 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Hoe moet je normaliter dan uitspreken?
Dat heb ik dus tot nu toe heel mijn leven fout gedaanquote:
Interessant.quote:Op dinsdag 27 december 2005 16:58 schreef Lienekien het volgende:
Ik zeg 'en' maar 'puit' en 'zuis'.
In Onze Taal heeft een paar jaar geleden eens een testje gestaan over de uitspraak van dergelijke woorden. Ik zal het een dezer dagen eens opzoeken.quote:Op dinsdag 27 december 2005 17:04 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Interessant.Ik ga er eens wat scherper op letten. Doch het aantal conversaties waar over encyclopediën gerept wordt is niet heel talrijk volgens mij.
Daar heb je gelijk in, maar de hedendaagse Van Dale zegt al dat het notúlen is. Evenals incest. Dat wordt ook eigenlijk nooit meer met de klemtoon op cest uitgesproken. (Een Van Dale van 30 jaar geleden maakt nog helemaal geen melding van de mogelijkheid van notúlen en íncest.)quote:Op dinsdag 27 december 2005 17:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Met het accent op de a.
Het is trouwens notulen. Je zult ze de kost moeten geven die notulen zeggen.
Dan rijmt het toch nog steeds op gieter?quote:
Ik vind dat als de klemtoon niet klopt het ook niet (lekker) rijmt.quote:Op dinsdag 27 december 2005 17:42 schreef Nenootje het volgende:
[..]
Dan rijmt het toch nog steeds op gieter?Of is het normali-tèr?
Iemand op school sprak Descartes uit zoals het er staat, ipv op de franse manier. Ze dacht dat het net zo als bij aristoteles was enzoquote:Op dinsdag 27 december 2005 17:42 schreef Nenootje het volgende:
Ik had vroeger wel een meisje in m'n klas die het over Freut hadFreud dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |