Omdat meeroken schadelijk voor de gezondheid is.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:14 schreef raptorix het volgende:
En waarom moet dat plaatsvinden via overheidsregulatie? Als er inderdaad vraag naar rookvrije horeca is, dan moeten ondernemers dat zelf gewoon doen, typisch nederland om overal regeltjes voor te maken.
Niemand verplicht je een ruimte in te gaan met rokers, alle openbare gebouwen/werkplekken zijn rookvrij. Je kan moeilijk stellen dat cafe's geen alcohol mogen verkopen omdat ex-alcohol verslaafden dan in verleiding zou kunnen komen.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:16 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Omdat meeroken schadelijk voor de gezondheid is.
Ik zit dagelijks in de ongezonde rook van auto's kan ik nu eisen dat heel amsterdam maar autovrij moet worden?quote:Op woensdag 28 december 2005 18:16 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Omdat meeroken schadelijk voor de gezondheid is.
de vergelijking met alcohol gaat ook hier weer niet op. Als ik besluit mij kapot te zuipen, krijg jij daar niet de giftige stoffen van binnen, het blijft mijn eigen keuze. Met roken werkt het anders, dan schaad je de gezondheid van iedereen om je heen.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:18 schreef raptorix het volgende:
[..]
Niemand verplicht je een ruimte in te gaan met rokers, alle openbare gebouwen/werkplekken zijn rookvrij. Je kan moeilijk stellen dat cafe's geen alcohol mogen verkopen omdat ex-alcohol verslaafden dan in verleiding zou kunnen komen.
Ja. Sluit je aan bij www.milieudefensie.nlquote:Op woensdag 28 december 2005 18:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zit dagelijks in de ongezonde rook van auto's kan ik nu eisen dat heel amsterdam maar autovrij moet worden?
2 wrongs don't make it right. En auto's/vrachtwagens zijn vaak gewoon noodzakelijk, roken niet.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zit dagelijks in de ongezonde rook van auto's kan ik nu eisen dat heel amsterdam maar autovrij moet worden?
Als het een cafe is waar dit mag, en de eigenaar dit vastgesteld heeft, mag ik dan klagen?quote:Op woensdag 28 december 2005 18:19 schreef filmfreek het volgende:
Ok, dan ga ik voortaan over je hoofd heen zeiken als je aan een tafeltje in een café zit.
Hé, niemand verplicht je een ruimte in te gaan met mensen die over je hoofd heen pissen? Alle openbare gebouwen/werkplekken zijn pisvrij.
Het blijft toch ook je eigen keuze een tent binnen te gaan waar al dan niet gerook mag worden?quote:Op woensdag 28 december 2005 18:20 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
de vergelijking met alcohol gaat ook hier weer niet op. Als ik besluit mij kapot te zuipen, krijg jij daar niet de giftige stoffen van binnen, het blijft mijn eigen keuze. Met roken werkt het anders, dan schaad je de gezondheid van iedereen om je heen.
niet hier in de buurtquote:Op woensdag 28 december 2005 18:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het blijft toch ook je eigen keuze een tent binnen te gaan waar al dan niet gerook mag worden?
Er zijn zat zaken waar niet gerook mag worden.
Je laat zelf al zien onder welke groep mensen we antirook-fundamentalisten moeten scharen. Dank voor het verduidelijken van m'n punt dat het een stelletje fundamentalisten zijn.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:20 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ja. Sluit je aan bij www.milieudefensie.nl
Totdat je in een auto stapt en iemand te pletter rijdt. Ik wil wel eens weten hoeveel slachtoffers er in Nederland vallen doordat iemand dronken achter het stuur gaat zitten, en hoeveel er dood gaan aan het meeroken. Ik vermoed dat de eerste groep een stuk groter is.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:20 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
de vergelijking met alcohol gaat ook hier weer niet op. Als ik besluit mij kapot te zuipen, krijg jij daar niet de giftige stoffen van binnen, het blijft mijn eigen keuze. Met roken werkt het anders, dan schaad je de gezondheid van iedereen om je heen.
Open er 1, volgens de "kenners" in dit topic zijn er genoeg mensen die er behoefte aan hebben.quote:
dronken rijden is dan ook verboden.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:48 schreef nikk het volgende:
[..]
Totdat je in een auto stapt en iemand te pletter rijdt. Ik wil wel eens weten hoeveel slachtoffers er in Nederland vallen doordat iemand dronken achter het stuur gaat zitten, en hoeveel er dood gaan aan het meeroken. Ik vermoed dat de eerste groep een stuk groter is.
En roken in een cafe niet.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:54 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
dronken rijden is dan ook verboden.
veel plezier op het terrasquote:Op woensdag 28 december 2005 17:21 schreef DaMart het volgende:
[..]
De nicotine heeft jouw hersens zeker aangetast?
ja, ik heb dus astma![]()
Als je rookt, kies je ervoor om je eigen gezondheid en die van anderen te schaden. Mensen die niet roken hebben ervoor gekozen om dat niet te doen. Mensen die niet tegen rook kunnen hebben uberhaupt niet de keuze om wel of niet te roken als ze een restaurant of kroeg binnengaan. Ze zijn afhankelijk van anderen. En dus is het niet meer dan logisch dat die anderen, die wel een keuze hebben, zich aanpassen.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het blijft toch ook je eigen keuze een tent binnen te gaan waar al dan niet gerook mag worden?
Er zijn zat zaken waar niet gerook mag worden.
Omdat appels ook geen peren zijn?quote:Op woensdag 28 december 2005 19:05 schreef Tafkahs het volgende:
ik vraag ook niet om autoverkeer, ik heb geen auto. Waarom zijn er uberhaupt auto's?
We hebben het hier over de openbare ruimte, waarom zou er niet gerookt mogen worden in zo'n ruimte, maar mag je wel voor je plezier met de auto reizen? 'n beetje krom he?quote:Op woensdag 28 december 2005 19:07 schreef DaMart het volgende:
[..]
Omdat appels ook geen peren zijn?
Je vergeet dat een cafe dan wel restaurant een particulier initiatief is, de eigenaar kiest zelf voor een beleid, een horeca onderneming is niet iets wat van levensbelang is. De anti-rook lobby EIST van particuliere ondernemers een bepaald beleid te voeren. Ga in Noord Korea wonen als je wilt dat alles door overheid gereguleerd wordt.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:03 schreef DaMart het volgende:
[..]
Als je rookt, kies je ervoor om je eigen gezondheid en die van anderen te schaden. Mensen die niet roken hebben ervoor gekozen om dat niet te doen. Mensen die niet tegen rook kunnen hebben uberhaupt niet de keuze om wel of niet te roken als ze een restaurant of kroeg binnengaan. Ze zijn afhankelijk van anderen. En dus is het niet meer dan logisch dat die anderen, die wel een keuze hebben, zich aanpassen.
En tja, de horeca vroeg tijd om zelf met maatregelen te komen. Die kans hebben ze gehad, en niet aangegrepen. En dus lijkt het me ook erg logisch dat de overheid dan met maatregelen komt. Uiteindelijk heeft de horeca het in eigen hand (gehad).
Om jezelf te vervoeren.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:05 schreef Tafkahs het volgende:
ik vraag ook niet om autoverkeer, ik heb geen auto. Waarom zijn er uberhaupt auto's?
ok, omdat jij het bent: Voor een restaurant vind ik dat je kan zeggen, niet roken, maar in een kroeg of een cafe (mee)roken, dat is toch echt een verworven vrijheid.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:07 schreef DaMart het volgende:
[..]
Omdat appels ook geen peren zijn?
Hoezo? Je denkt alleen maar aan jezelf..quote:Op woensdag 28 december 2005 19:10 schreef daNpy het volgende:
[..]
Om jezelf te vervoeren.
Met roken bereik je niks. Daarnaast is de uitgeademde rook nog schadelijker voor de niet-rokende meerokers dan van de rokers zelf. Hoezo asociaal
Als dit op een station, school, gemeentehuis zou gebeuren zou dit erg asociaal zijn, echter er zijn zat plekken waar je niet mag roken, dan dien ik me ook aan te passen als roker, ik heb hier geen enkel probleem mee, sterker nog, als ik op een plek ben waar je mag roken, en iemand geeft aan dat ie daar last van heeft, dan maak ik hem zo uit. Wat me stort is dat alle niet rokers met ze allen lopen te gillen op een totaal verbod. Wie is hier nou aso?quote:Op woensdag 28 december 2005 19:10 schreef daNpy het volgende:
[..]
Om jezelf te vervoeren.
Met roken bereik je niks. Daarnaast is de uitgeademde rook nog schadelijker voor de niet-rokende meerokers dan van de rokers zelf. Hoezo asociaal
onzin, een gastheer heeft zich aan de wet te houden. Die verbiedt niet dat je niet mag roken.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:13 schreef filmfreek het volgende:
Die vergelijking met auto's is natuurlijk gelul. Zoals al gezegd, two wrongs don't make a right. We kunnen daar ook best een discussie over starten, maar het gaat hier over roken.
En dat 'de eigenaar kiest voor het beleid' is ook onzin - ook al 'kiest' de eigenaar ervoor om spuiten, cocaine en heroine toe te staan, dan zal de overheid dat ook niet tolereren. Dus doe niet alsof de overheid nu nog niets reguleert en straks de touwtjes volkomen in handen heeft.
Dat is een drogreden aangezien je nergens harddrugs mag gebruiken.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:13 schreef filmfreek het volgende:
Die vergelijking met auto's is natuurlijk gelul. Zoals al gezegd, two wrongs don't make a right. We kunnen daar ook best een discussie over starten, maar het gaat hier over roken.
En dat 'de eigenaar kiest voor het beleid' is ook onzin - ook al 'kiest' de eigenaar ervoor om spuiten, cocaine en heroine toe te staan, dan zal de overheid dat ook niet tolereren. Dus doe niet alsof de overheid nu nog niets reguleert en straks de touwtjes volkomen in handen heeft.
Autorijden doe je niet binnen, en het gaat hier om binnen roken, niet in de buitenlucht, dus die vergelijking gaat niet helemaal op.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:08 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
We hebben het hier over de openbare ruimte, waarom zou er niet gerookt mogen worden in zo'n ruimte, maar mag je wel voor je plezier met de auto reizen? 'n beetje krom he?
Ik zie dat je zelf niet 1 van slankste ben (ik ook niet) hou je er zelf dan wel zo een gezonde levensstijl op na?quote:Op woensdag 28 december 2005 19:14 schreef SunChaser het volgende:
Ik zou niet weten waarom ik een rokerslong, astmaaanvallen en brandende ogen zou moeten krijgen omdat ik trek heb in een biertje. We hebben het wel over dit he:
[afbeelding]
Heeeeej! En daar gaat het nu juist over, dat men wil dat de wet dat wel verbied!quote:Op woensdag 28 december 2005 19:14 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
onzin, een gastheer heeft zich aan de wet te houden. Die verbiedt niet dat je niet mag roken.
Het gaat niet om buiten of binnen, het gaat om de invulling van de openbare ruimte. Die is er in principe voor iedereen. Een auto die m'n persoonlijke ruimte verontreinigt, is net zo voor zichzelf bezig als een roker die van z'n waar geniet. Beide zijn het luchtverontreinigers.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:15 schreef DaMart het volgende:
[..]
Autorijden doe je niet binnen, en het gaat hier om binnen roken, niet in de buitenlucht, dus die vergelijking gaat niet helemaal op.
Zoals al eerder genoemd, heeft niemand er last van als ik 's nachts patat of pannekoeken bak of een kratje bier wegzuip per avond.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zie dat je zelf niet 1 van slankste ben (ik ook niet) hou je er zelf dan wel zo een gezonde levensstijl op na?
Nee, als leven belangrijk was daar, dan werd er niet gerooktquote:Op woensdag 28 december 2005 19:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je vergeet dat een cafe dan wel restaurant een particulier initiatief is, de eigenaar kiest zelf voor een beleid, een horeca onderneming is niet iets wat van levensbelang is.
Of je je lijf wel of niet naar de klote helpt moet je helemaal zelf weten. Of je het lijf van omstanders naar de klote mag helpen daar zie ik liever wel goede regelgeving voor.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zie dat je zelf niet 1 van slankste ben (ik ook niet) hou je er zelf dan wel zo een gezonde levensstijl op na?
Maar er is geen grond om dat op te doen. Net als dat je geen auto's meer kan verbieden omdat het duivelse uitvindingen zijn.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:16 schreef filmfreek het volgende:
[..]
Heeeeej! En daar gaat het nu juist over, dat men wil dat de wet dat wel verbied!![]()
Niemand verplicht jou om naast mij in een cafe te gaan staan.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:17 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Of je je lijf wel of niet naar de klote helpt moet je helemaal zelf weten. Of je het lijf van omstanders naar de klote mag helpen daar zie ik liever wel goede regelgeving voor.
En deze discussie is er dus omdat niet iedereen het er mee eens is dat er "geen grond is om dat op te doen".quote:Op woensdag 28 december 2005 19:18 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Maar er is geen grond om dat op te doen. Net als dat je geen auto's meer kan verbieden omdat het duivelse uitvindingen zijn.
Niet-rokers willen ook graag leven. Met vrienden lekker een avondje fijn in een kroeg hangen. Jij zegt nu dat de niet-rokers zich maar moeten aanpassen aan de rokers? Ik vind dat het andersom hoort.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Niemand verplicht jou om naast mij in een cafe te gaan staan.
Je mag in 99 procent van de gebouwen niet meer roken, en dan nog gaan roepen dat de rokers aso's zijn. Horeca is nog enige gelegenheid waar je gewoon binnen een sigaret kan opsteken, maarja huilies zullen er altijd wel zijn. Daarnaast, krijg je door die paar uurtjes meeroken in een cafe heel wat minder troep binnen als door auto's.
Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg alleen dat niet alles via regeltjes moet gebeuren, het staat iedereen vrij om een rookvrije kroeg op te richten.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:22 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Niet-rokers willen ook graag leven. Met vrienden lekker een avondje fijn in een kroeg hangen. Jij zegt nu dat de niet-rokers zich maar moeten aanpassen aan de rokers? Ik vind dat het andersom hoort.
In ruil voor géén rookverbod zijn er afspraken gemaakt om roken te ontmoedigen. De horeca houdt zich niet aan die afspraken.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg alleen dat niet alles via regeltjes moet gebeuren, het staat iedereen vrij om een rookvrije kroeg op te richten.
Omdat het voor veel horecabedrijfen nauwelijks te handhaven is, als je een kleinere zaak hebt kan je nauwelijks een scheiding maken in een rokers/niet rokers sectie.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:26 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
In ruil voor géén rookverbod zijn er afspraken gemaakt om roken te ontmoedigen. De horeca houdt zich niet aan die afspraken.
Met handhaven heeft t niks te maken, wel met angst dat klanten wegblijven. Wat nergens op gebaseerd is overigens.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Omdat het voor veel horecabedrijfen nauwelijks te handhaven is,
Geloof me, als het meer geld zou opleveren dan zouden er genoeg horeca bedrijven in amsterdam daarop inspringen.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:30 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Met handhaven heeft t niks te maken, wel met angst dat klanten wegblijven. Wat nergens op gebaseerd is overigens.
Ik geloof je niet. Want het is koudwatervrees. Daarbij werkt t alleen als iedereen meewerkt.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Geloof me, als het meer geld zou opleveren dan zouden er genoeg horeca bedrijven in amsterdam daarop inspringen.
dus werkt het niet en is wetgeving noodzakelijk. Overigens is gebleken dat in de landen waar een rookverbod is ingevoerd dat het horecabezoek niet is afgenomen, eerder toegenomen.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Geloof me, als het meer geld zou opleveren dan zouden er genoeg horeca bedrijven in amsterdam daarop inspringen.
Waarom als cafehouder kan je gewoon een rookverbod instellenquote:Op woensdag 28 december 2005 19:37 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ik geloof je niet. Want het is koudwatervrees. Daarbij werkt t alleen als iedereen meewerkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |