abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33450596
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:15 schreef Sjaakman het volgende:

[..]

Dat komt omdat je twee dingen samen voegt, die strikt genomen niets met elkaar van doen hebben.
In de eerste plaats is er het café. Een horeca-gelegenheid waar je kunt werken als horeca je ding is.

Daarnaast zijn er de mensen met een in veel gevallen onverbeterlijke sigaretten-verslaving. Deze mensen mogen op steeds minder plekken hun peuk opsteken. Dat heeft een reden. "Men" erkent dat het een onfrisse verslaving is, en dat deze mensen, omdat ze dat zelf graag willen, natuurlijk prima hun longen en lichaam mogen verpesten, en lekker de hele dag naar asbak mogen ruiken, MITS ze daar anderen niet mee lastig vallen.

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom de regels die voor élk ander bedrijf, danwel bedrijfstak, danwel openbare ruimte gelden, niet voor de horeca-tak zouden moeten gelden.

Als je op je werk, op een verjaardag, of bibliotheek jezelf wel kunt beheersen en alleen rookt in de daarvoor bestemde ruimten, waarom zou dat dan niet kunnen in horeca-gelegenheden?

Accepteer dat de roker afwijkend gedrag vertoont (de zelf aangeleerde verslaving), en de roker dus ook degene is die zich moet aanpassen.
Volgens die filosofie is het kolder dat er "rookvrije ruimtes" moeten zijn. Het zou zo moeten zijn dat in principe elke ruimte rookvrij is, en dat rokers prima moeten kunnen roken, moeten ze helemaal zelf weten, maar dan wel in aparte rookruimtes.

Om terug te komen op waar dit epistel mee begon... Horeca rookvrij, Fight the power
Bij mij op school is dit nu zo. Je mag er nergens meer roken, alleen bij de in- en uitgangen, en er zijn speciale lokalen waar een soort van afzuiginstallatie in hangt, daar mag wel gerookt worden.
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:23:18 #102
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_33450690
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:15 schreef Sjaakman het volgende:

In de eerste plaats is er het café. Een horeca-gelegenheid waar je kunt werken als horeca je ding is.
En dan ga je dus in een rookvrij café werken, die ongetwijfeld binnen de kortste keren als paddestoelen uit de grond schieten als het idd zo'n gat in de markt is.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_33450712
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 19:44 schreef Dr_Crouton het volgende:

[..]

In de horeca MOET gerookt worden, en wie er werkt kiest voor dat risico en moeten maar aanpassen. Dat klinkt natuurlijk logischer.

Rot toch op met die kankersigaretten. Het grijpt meteen naar de luchtwegen, maar daar hebben een hoop rokers lak aan.

Het feit is gewoon dat Horeca Nederland en de overheid voor de makkelijke weg kiezen en geen risico's durven te nemen. De ondernemers zelf zijn nog banger vanwege hun inkomsten. Gelukkig zijn er mensen die ballen hebben en hun eigen anti-rookmaatregelen hebben genomen vanwege hun gezondheid (o.a. mijn ouders), ze kiezen ervoor om in de horeca te werken, maar bepalen ook hun eigen regels mbt roken.
In de horeca kan gerookt worden, ik vind dat dat er gewoon bij hoort. Ik ben een roker, ga nooit meer naar een kroeg ofzo, maar ik weet wel dat als ik naar een kroeg ga dat ik daar toch wel een peukie wil kunnen roken en dat als dat niet zou kunnen dat ik waarschijnjlijk niet eens zou gaan.
Geheel terecht dus dat horeca uitbaters voor hun inkomsten vrezen als de antirook maatregel toegepast zou worden.

Het klinkt misschien lullig, maar mensen die niet tegen rook kunnen hebben gewoon pech (of ze moeten naar een rookvrije tent gaan). Er zijn zoveel groepen mensen die om de een of andere reden niet uit kunnen gaan. Mensen in een rolstoel bijvoorbeeld gaan toch ook niet eisen dat alle kroegen rolstoel vriendelijk gemaakt worden zodat ze ook eens een keer uit kunnen.
eeeh
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:24:48 #104
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_33450739
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:20 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Bij mij op school is dit nu zo. Je mag er nergens meer roken, alleen bij de in- en uitgangen, en er zijn speciale lokalen waar een soort van afzuiginstallatie in hangt, daar mag wel gerookt worden.
Lijkt mij uitstekend. Roken in het algemeen verbieden is onzin. Zorg dat er plekken zijn waar de verslaafden hun ding kunnen doen en waar anderen er geen last van hebben.
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:26:41 #105
12091 Sjaakman
pi_33450803
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:24 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

In de horeca kan gerookt worden, ik vind dat dat er gewoon bij hoort. Ik ben een roker, ga nooit meer naar een kroeg ofzo, maar ik weet wel dat als ik naar een kroeg ga dat ik daar toch wel een peukie wil kunnen roken en dat als dat niet zou kunnen dat ik waarschijnjlijk niet eens zou gaan.
Geheel terecht dus dat horeca uitbaters voor hun inkomsten vrezen als de antirook maatregel toegepast zou worden.

Het klinkt misschien lullig, maar mensen die niet tegen rook kunnen hebben gewoon pech (of ze moeten naar een rookvrije tent gaan). Er zijn zoveel groepen mensen die om de een of andere reden niet uit kunnen gaan. Mensen in een rolstoel bijvoorbeeld gaan toch ook niet eisen dat alle kroegen rolstoel vriendelijk gemaakt worden zodat ze ook eens een keer uit kunnen.
Leuke vergelijking... Ik ken zelf niemand met een rolstoelverslaving hoor...

Appels, peren enzo...
pi_33451170
Het gaat toch in beide gevallen om groepen die om de een of andere reden niet uit kunnen. Mensen die last hebben van de rook hebben gewoon pech. Er zijn nog wel zat andere groepen die om de een of andere reden niet uit kunnen maar die gaan toch geen dwingende maatregel aan de rest van de samenleving opleggen zodat ze zichzelf ook een keertje kunnen vermaken?
eeeh
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:39:35 #107
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_33451255
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 15:08 schreef nikk het volgende:
Veel succes in de rechtzaal daarmee. Ben benieuwd of een rechter in Nederland te vinden zal zijn die je gelijk zal geven.
Jij twijfelt aan de schadelijkheid van meeroken?
quote:
Ehm nee. Vrijheid is de norm in een beschaafd land, een verbod de uitzondering. Begrijp me niet verkeerd, een verbod op roken is op veel plaatsen heel erg zinvol en te verantwoorden. Alleen een kroeg?!? Dat is het werk van fundamentalisten, niets meer niets minder.
Als het daadwerkelijk om fundamentalisten zou gaan, dan zou er worden gepleit voor een algeheel rookverbod. In deze zaak gaat het echter om de verdediging van de belangen van niet-rokers. Ik zie niet in waarom zij moeten worden uitgemaakt voor fundamentalisten. Bovendien staat het nemen van maatregelen in de horeca niet ter discussie. Er zijn harde afspraken gemaakt en blijkens jouw openingspost komt de horeca deze afspraken niet na.
pi_33451293
Het is allemaal onzin zo'n verbod.

Mensen moeten juist wel (en veel) roken, dus ook niet rokers dienen in de kroeg peuken op te steken.
Mensen leven tegewoordig veel te lang en de kosten van de gezondheidszorg dreigen extreem/onbetaalbaar hoog te worden.
Door veel te roken sterven mensen eerder, aan over het algemeen, eevoudige en goedkope aandoeningen als longkanker en hart- en vaat-ziekten. Dure en langdurige kwalen zullen veel minder voorkomen en ook hoeven we bejaarden niet meer extreem lang en onder waardeloze onstadigheden in tehuizen op te vangen.
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:52:44 #109
12091 Sjaakman
pi_33451671
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:36 schreef DaveHarris het volgende:
Het gaat toch in beide gevallen om groepen die om de een of andere reden niet uit kunnen. Mensen die last hebben van de rook hebben gewoon pech. Er zijn nog wel zat andere groepen die om de een of andere reden niet uit kunnen maar die gaan toch geen dwingende maatregel aan de rest van de samenleving opleggen zodat ze zichzelf ook een keertje kunnen vermaken?
Stel je voor dat er spontaan hele groepen mensen zijn die dwangmatig iets gaan doen wat niet jouw ding is. Bijvoorbeeld... Met een super-soaker iedereen in de direkte nabijheid besproeien met rioolwater.
De besproeide persoon heeft er niet om gevraagd, maar zal toch een uur in de wind stinken door de verslaving van een ander.

Vervolgens is iedereen in die groep van mening dat anderen dat maar moeten accepteren, als ze die smerige gewoonte in een café (of elders) bezigen. Het is immers hun verslaving.
Je kunt mij niet vertellen dat je dat dan maar eenvoudig zult accepteren. Dan zal jij toch ook iets hebben van "ga dat eens even lekker ergens doen waar je mensen die dit niet willen niet mee lastig kunt vallen"? Of ga jij je lekker laten besproeien met rioolwater? Nee dus.

Zeggen dat iemand "dan maar gewoon pech heeft" is een bijzonder asociaal standpunt, en het geeft wat mij betreft de verslavingsdrift aan van de persoon die het zegt...

Waarom de vergelijking rioolwater/sigarettenrook? Het stinkt beide, in beide gevallen is er niet om gevraagd, en in beide gevallen kan je direkt na de confrontatie je kleding in de was doen.
pi_33453167
quote:
Stel je voor dat er spontaan hele groepen mensen zijn die dwangmatig iets gaan doen wat niet jouw ding is. Bijvoorbeeld... Met een super-soaker iedereen in de direkte nabijheid besproeien met rioolwater.
De besproeide persoon heeft er niet om gevraagd, maar zal toch een uur in de wind stinken door de verslaving van een ander.
Het is al jaar en dag zo dat er in kroegen volop gerookt wordt, dat is in tegenstelling tot het supersoaker verhaal eigenlijk gewoon de standaard. Het verbieden daarvan is niet alleen het imperken van de vrijheid maar het is eigenlijk ook gewoon het hardwerkende burgertje pesten, die bovendien met z`n gerook en de kans op vroegtijdig overlijden de staatskas flink spekt. Men heeft de keuze om een kroeg in te duiken en een biertje te pakken, maar het is toch geen recht lijkt mij zo. Als ik niet tegen de lucht van frituurvet kan dan ga ik gewoon niet naar een snachbar. Zo simpel is dat.

En mensen die niet tegen rook kunnen die hebben nu eenmaal pech dat kan niemand ontkennen.
eeeh
  Moderator dinsdag 27 december 2005 @ 21:44:43 #111
42184 crew  DaMart
pi_33453371
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 21:38 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Het is al jaar en dag zo dat er in kroegen volop gerookt wordt, dat is in tegenstelling tot het supersoaker verhaal eigenlijk gewoon de standaard. Het verbieden daarvan is niet alleen het imperken van de vrijheid maar het is eigenlijk ook gewoon het hardwerkende burgertje pesten, die bovendien met z`n gerook en de kans op vroegtijdig overlijden de staatskas flink spekt. Men heeft de keuze om een kroeg in te duiken en een biertje te pakken, maar het is toch geen recht lijkt mij zo. Als ik niet tegen de lucht van frituurvet kan dan ga ik gewoon niet naar een snachbar. Zo simpel is dat.

En mensen die niet tegen rook kunnen die hebben nu eenmaal pech dat kan niemand ontkennen.
Dus met andere woorden zeg jij nu dat rokers geen last mogen hebben van niet-rokers die willen dat de rokers niet roken, maar dat niet-rokers wel de overlast door rokers moeten accepteren?
pi_33454481
Geen last mogen hebben liijkt me wat overdreven, maar het roken zou wat mij betreft niet verboden moeten worden.
eeeh
pi_33454542
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 21:38 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Het is al jaar en dag zo dat er in kroegen volop gerookt wordt, dat is in tegenstelling tot het supersoaker verhaal eigenlijk gewoon de standaard.
Dat iets gewoonte is betekent niet dat het oké is. Vroeger was het gewoonte dat vrouwen niet mochten stemmen en de hele dag binnenshuis moesten blijven. Dat was toen 'al jaar en dag zo', gewoon de standaard dus.
  dinsdag 27 december 2005 @ 23:48:44 #114
136830 Nenootje
severely detached
pi_33457395
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:24 schreef DaveHarris het volgende:
Eh, jawel.
Hoera, wat is het leuk dat ik besta.
pi_33457678
Het verbod komt er lekker toch wel, hoeveel (drog)redenen de rokers ook aan denken te kunnen voeren.

Beste rokers, geniet nog maar even van een recht dat jullie eigenlijk al niet meer hebben...over een tijdje is het voorbij.
pi_33459152
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 23:58 schreef Nielsch het volgende:
Het verbod komt er lekker toch wel, hoeveel (drog)redenen de rokers ook aan denken te kunnen voeren.

Beste rokers, geniet nog maar even van een recht dat jullie eigenlijk al niet meer hebben...over een tijdje is het voorbij.
dat denk je maar. Als je dan ook echt zo stoer bent, trek dan even een t-sjirt aan met de tekst er op: ik steun het rookverbod.

En voor de rest; de wet is enkel een richtlijn voor mij'n' (tegen gegroepeerde dronken rokers doet helemaal niemand wat(word uit gaan in de suffe stad ook weer leuk ))
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_33461934
quote:
Op woensdag 28 december 2005 00:51 schreef JohnDope het volgende:

[..]

dat denk je maar. Als je dan ook echt zo stoer bent, trek dan even een t-sjirt aan met de tekst er op: ik steun het rookverbod.

En voor de rest; de wet is enkel een richtlijn voor mij'n' (tegen gegroepeerde dronken rokers doet helemaal niemand wat(word uit gaan in de suffe stad ook weer leuk ))
Mag het ook een trui zijn in deze tijd van het jaar?

En verder, een wet is enkel een richtlijn voor jou? Wat ben je toch ook een rebelse doerak!
  woensdag 28 december 2005 @ 08:22:11 #118
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_33461948
Straks gaan we het drinken van alcohol in kroegen ook nog verbieden. De schadelijke gevolgen van drank worden namelijk behoorlijk onderkent.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  Redactie Frontpage woensdag 28 december 2005 @ 10:34:05 #119
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_33463486
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 12:57 schreef nikk het volgende:

[..]

Dit gaat niet om eens of oneens zijn met mensen. Deze fundamentalisten willen vrijheden afpakken.
Rokers ontnemen de niet rokers de kans lekker de kroeg in te zitten zonder in de rook te zitten
pi_33463683
quote:
Op woensdag 28 december 2005 10:34 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Rokers ontnemen de niet rokers de kans lekker de kroeg in te zitten zonder in de rook te zitten
Rook zelf al een tijd niet meer, maar vind rokers toch bij een café horen. Zeker tijdens het nuttigen van een drankje kun je dit rokers niet afnemen vind ik. Misschien zijn rookvrije gedeeltes dan een idee...

Maar van mij mogen ze alle restaurants rookvrij maken, tijdens je eten in die stank zitten is gewoon goor.
Maar laat mensen in café's, discotheken, tijdens houseparty's en popconcerten gewoon lekker hun sigaretje roken.
  woensdag 28 december 2005 @ 11:08:19 #121
137617 Juudmonsterrr
Viva Las Biodome
pi_33464250
quote:
Op woensdag 28 december 2005 08:22 schreef robh het volgende:
Straks gaan we het drinken van alcohol in kroegen ook nog verbieden. De schadelijke gevolgen van drank worden namelijk behoorlijk onderkent.
Daar ben ik het mee eens (Maarja, andere mensen schaadt het niet als jij drinkt).
Ik ben een niet roker, maar ik vind het belachelijk dat mensen niet meer mogen roken in de kroeg/ café. Ik denk dat de kroeg leegstroomt. Het verbieden in de trein en stations is al goed genoeg. De roker mag straks helemaal niets meer!
  Redactie Frontpage woensdag 28 december 2005 @ 11:53:56 #122
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_33465554
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:08 schreef Juudmonsterrr het volgende:

. De roker mag straks helemaal niets meer!
Onzin. De roker mag genoeg. Dat er in de trein niet gerookt mag worden is al een hele verbetering, dat was smerig.
pi_33466185
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:53 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Onzin. De roker mag genoeg. Dat er in de trein niet gerookt mag worden is al een hele verbetering, dat was smerig.
Jij had dan ook niets te zoeken in een rokerscoupe.
  Redactie Frontpage woensdag 28 december 2005 @ 12:18:13 #124
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_33466241
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:15 schreef nikk het volgende:

[..]

Jij had dan ook niets te zoeken in een rokerscoupe.
Wel als je op zoek moest naar een zitplaats en je de halve trein moest doorbaggeren.
pi_33466312
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:39 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Jij twijfelt aan de schadelijkheid van meeroken?
Nee hoor, al worden die gevolgen wel enorm overdreven. Ik stel alleen dat op grond van artikel 11 van de Grondwet je poging volstrekt kansloos zal zijn. Dat artikel is totaal irrelevant.
quote:
Als het daadwerkelijk om fundamentalisten zou gaan, dan zou er worden gepleit voor een algeheel rookverbod. In deze zaak gaat het echter om de verdediging van de belangen van niet-rokers. Ik zie niet in waarom zij moeten worden uitgemaakt voor fundamentalisten. Bovendien staat het nemen van maatregelen in de horeca niet ter discussie. Er zijn harde afspraken gemaakt en blijkens jouw openingspost komt de horeca deze afspraken niet na.
Omdat er in een kroeg verdomme gerookt moet kunnen worden. Dat is net als alcohol in een kroeg verbieden. Het kan niet. Ik vraag me ook serieus af wat de gevolgen van dit soort achterlijke verboden zijn voor coffeeshops...

Roken in de horeca verbieden...
pi_33466338
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:18 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Wel als je op zoek moest naar een zitplaats en je de halve trein moest doorbaggeren.
Niet zeuren dan. Als je echt last ervan hebt blijf je wel gewoon rustig staan of stap je wel ergens anders in.
  woensdag 28 december 2005 @ 12:24:43 #127
12091 Sjaakman
pi_33466422
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:18 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Idd. Wat mij betreft mag zo'n horeca-rookverbod er dan ook gewoon komen.

Roken moet absoluut kunnen. Wie zijn wij om die mensen het recht te ontnemen lekker naar asbak te ruiken en de longen te asfalteren. Moet kunnen. Maar NIET op algemene openbare plekken waar ook niet-rokers komen.

Die rookplekken moeten dus zodanig geplaatst worden dat een niet-roker nooit met die ranzige verslaving geconfronteerd hoeft te worden. Dus niet in een trein, café of restaurant, want daar komen ook mensen die zo wijs zijn geweest zichzelf niet zo'n smerige verslaving aan te leren.
  woensdag 28 december 2005 @ 12:26:51 #128
12091 Sjaakman
pi_33466497
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:21 schreef nikk het volgende:

[..]

Niet zeuren dan. Als je echt last ervan hebt blijf je wel gewoon rustig staan of stap je wel ergens anders in.
Zo werkt het dus niet... Dan moet de niet-roker zich dus maar aanpassen?
Niet-roken is "normaal". De roker is degene met het zelf-aangeleerde afwijkende gedrag. Lijkt mij niet meer dan logisch dat die zich dan aanpast.
pi_33466570
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:26 schreef Sjaakman het volgende:

[..]

Zo werkt het dus niet... Dan moet de niet-roker zich dus maar aanpassen?
Niet-roken is "normaal". De roker is degene met het zelf-aangeleerde afwijkende gedrag. Lijkt mij niet meer dan logisch dat die zich dan aanpast.
Geluk. Jij moet zo nodig door een rokerscoupe lopen, niet gaan huilen over rokers dan.
pi_33466597
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:24 schreef Sjaakman het volgende:

[..]

Idd. Wat mij betreft mag zo'n horeca-rookverbod er dan ook gewoon komen.

Roken moet absoluut kunnen. Wie zijn wij om die mensen het recht te ontnemen lekker naar asbak te ruiken en de longen te asfalteren. Moet kunnen. Maar NIET op algemene openbare plekken waar ook niet-rokers komen.

Die rookplekken moeten dus zodanig geplaatst worden dat een niet-roker nooit met die ranzige verslaving geconfronteerd hoeft te worden. Dus niet in een trein, café of restaurant, want daar komen ook mensen die zo wijs zijn geweest zichzelf niet zo'n smerige verslaving aan te leren.

Jij bent niet helemaal 100% hè?
  woensdag 28 december 2005 @ 12:33:27 #131
12091 Sjaakman
pi_33466725
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:30 schreef nikk het volgende:

[..]

Het is een gave
  Moderator woensdag 28 december 2005 @ 12:55:09 #132
42184 crew  DaMart
pi_33467394
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:30 schreef nikk het volgende:

[..]

Maar hij rookt niet!

En ik ben het eigenlijk wel met hem eens.

Er bestaat geen recht om te roken, dus dat recht wordt ook niet afgenomen. In een kroeg kan ik me er nog wel iets bij voorstellen dat ze het toestaan, maar in restaurants mag en wat mij betreft moet het zeker verbannen worden. En anders richten ze maar een aparte ruimte met luchtdichte ramen, deuren en muren in voor de mensen die geen waarde hechten aan de gezondheid van hun longen.
pi_33467477
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:55 schreef DaMart het volgende:

[..]

Maar hij rookt niet!

En ik ben het eigenlijk wel met hem eens.

Er bestaat geen recht om te roken, dus dat recht wordt ook niet afgenomen. In een kroeg kan ik me er nog wel iets bij voorstellen dat ze het toestaan, maar in restaurants mag en wat mij betreft moet het zeker verbannen worden. En anders richten ze maar een aparte ruimte met luchtdichte ramen, deuren en muren in voor de mensen die geen waarde hechten aan de gezondheid van hun longen.
In restaurants kan ik me het ook nog voorstellen, maar in een fucking kroeg? Dat is gewoon achterlijk.
  Moderator woensdag 28 december 2005 @ 13:04:42 #134
42184 crew  DaMart
pi_33467681
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:58 schreef nikk het volgende:

[..]

In restaurants kan ik me het ook nog voorstellen, maar in een fucking kroeg? Dat is gewoon achterlijk.
Zoals ik eerder al aangaf: omdat ik astma heb, ben ik gewoonweg de dupe van mensen met een verslaving die schadelijker is voor mijn gezondheid dan voor die van hen. Als ik in rokerige ruimtes kom, dan kan ik de pufjes tegen de benauwdheid wel weer tevoorschijn halen. Ik word door rokers dus beperkt in mijn vrijheid om te gaan en staan waar ik wil. Dus een algeheel verbod vind ik niet zo erg.

Maar goed, een rookverbod in de kroeg klinkt tegenstrijdig, dat geef ik toe. Maar als het er komt zul je mij zeker niet horen klagen. Ik vind het sowieso wel vreemd dat in een land waar een verslaving die anderen niet direct schaadt (op uitzonderingen na dan), in de vorm van drugsgebruik, grotendeels strafbaar is, terwijl een verslaving die een grotere impact voor de gezondheid van anderen heeft (roken) gewoon mag in openbare ruimtes. Ergens is dat best scheef.

Maar drank in ene kroeg verbieden is overigens ook totale onzin. Ik drink dan weliswaar zelden tot nooit alcohol, maar dat hoort er gewoon bij. En het is veel te leuk om mensen die teveel gezopen hebben achteraf te kunnen vertellen wat ze allemaal gezegd en gedaan hebben in een dronken bui (in een fontein donderen bijvoorbeeld ). Maar roken zou ingeperkt mogen worden, al wordt dat knap lastig, vooral in het begin.
  woensdag 28 december 2005 @ 13:09:14 #135
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_33467810
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:20 schreef nikk het volgende:
Nee hoor, al worden die gevolgen wel enorm overdreven. Ik stel alleen dat op grond van artikel 11 van de Grondwet je poging volstrekt kansloos zal zijn. Dat artikel is totaal irrelevant.
Je erkent dus dat meeroken schadelijk is voor de gezondheid. Als iemand bewust schadelijke stoffen uitstoot in mijn omgeving, dan is de onaantastbaarheid van mijn lichaam toch in het geding. Waarom zou de vrijheid van de roker om te roken op plaatsen waar zich ook niet-rokers bevinden prevaleren boven het recht van de niet-rokers op de onaantastbaarheid van hun lichaam?
quote:
Omdat er in een kroeg verdomme gerookt moet kunnen worden. Dat is net als alcohol in een kroeg verbieden. Het kan niet. Ik vraag me ook serieus af wat de gevolgen van dit soort achterlijke verboden zijn voor coffeeshops...

Roken in de horeca verbieden...
Het gaat mij niet om het verbieden van roken in de horeca, zolang er maar dusdanige maatregelen worden genomen dat de niet-roker geen hinder ondervindt van de rook. Als de horeca dit kan bewerkstelligen zonder een algeheel rookverbod binnen de branche vind ik het prima. Maar ik heb het idee dat de horeca niet wil meewerken en in dat geval is het aan Hoogervorst om maatregelen te treffen. Dat zulke maatregelen zwaarder zullen uitpakken dan in het geval dat men gewoon had meegewerkt heeft de horeca geheel aan zichzelf te danken.
pi_33467952
Ben het volledig eens met de eerste 2 posts van Heiden6....En ja, ik ben te lui om het hele topic door te lezen, sue me!
Op dinsdag 22 november 2011 @ 18:21 schreef Jigzoz het volgende:
Vrije mensen dien je te redden van beestachtige regimes.
pi_33467977
quote:
Op woensdag 28 december 2005 13:09 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Je erkent dus dat meeroken schadelijk is voor de gezondheid. Als iemand bewust schadelijke stoffen uitstoot in mijn omgeving, dan is de onaantastbaarheid van mijn lichaam toch in het geding.
Nee.

Onaantastbaarheid van het lichaam houdt in dat niemand anders dan het individu zelf baas is over zijn of haar lichaam (tot op zekere hoogte). Volgens jouw redenering kun je auto's en fabrieken ook wel verbieden omdat die ongezond zijn voor derden.
pi_33468045
in de kroeg hoort gewoon rook. Kom op zeg, anti-rooklobby, denk eens even na. Hoe moet je anders van die astmatische figuren afkomen..
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_33474207
Kwestie van vraag een aanbod, het staat iedereen vrij om een rookvrije kroeg/restaurant te beginnen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 28 december 2005 @ 16:51:46 #140
137617 Juudmonsterrr
Viva Las Biodome
pi_33474498
quote:
Op woensdag 28 december 2005 16:42 schreef raptorix het volgende:
Kwestie van vraag een aanbod, het staat iedereen vrij om een rookvrije kroeg/restaurant te beginnen.
Precies!
  Moderator woensdag 28 december 2005 @ 17:21:52 #141
42184 crew  DaMart
pi_33475394
quote:
Op woensdag 28 december 2005 13:17 schreef Tafkahs het volgende:
in de kroeg hoort gewoon rook. Kom op zeg, anti-rooklobby, denk eens even na. Hoe moet je anders van die astmatische figuren afkomen..
De nicotine heeft jouw hersens zeker aangetast?

ja, ik heb dus astma

[ Bericht 11% gewijzigd door DaMart op 28-12-2005 17:32:05 ]
pi_33476264
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:21 schreef DaMart het volgende:

[..]

De nicotine heeft jouw hersens zeker aangetast?

ja, ik heb dus astma
Vervelend, maar er zijn meer mensen met een nicotine verslaving als mensen met astma, kortom het is niet meer als logisch dat men zich aan de meerderheid aanpast, zoals ik al zei, ga naar een rookvrije gelegenheid
  woensdag 28 december 2005 @ 17:57:48 #143
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33476322
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:55 schreef raptorix het volgende:

[..]

Vervelend, maar er zijn meer mensen met een nicotine verslaving als mensen met astma, kortom het is niet meer als logisch dat men zich aan de meerderheid aanpast, zoals ik al zei, ga naar een rookvrije gelegenheid
Er zijn meer niet-rokers dan rokers
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_33476358
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:57 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Er zijn meer niet-rokers dan rokers
Vorm een collectief
  Moderator woensdag 28 december 2005 @ 18:05:11 #145
42184 crew  DaMart
pi_33476484
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:55 schreef raptorix het volgende:

[..]

Laat ze eerst alle horecagelegenheden, te beginnen met restaurants, maar eens rookvrij maken dan.

Roken is een keuze, astma niet. Het is dus eigenlijk niet meer dan logisch dat de mensen die een keuze hebben (ze roken of roken niet) zich aanpassen, of dat er maatregelen worden genomen ter bescherming van de mensen zonder keuze. Ik kan niet zeggen:'Goh, vandaag heb ik even geen astma.' Jij kan wel zeggen:'Vanavond rook ik niet.' En als je dan zonodig wilt roken, dan ga je maar buiten staan! Jij kunt je zonder al teveel problemen aanpassen, voor mensen met astma is dat een stuk lastiger zonder thuis te blijven.
pi_33476503
Laat mijn vriend, nou zwaar astmatisch zijn, roken en in een restaurant werken
  woensdag 28 december 2005 @ 18:06:55 #147
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33476523
quote:
Op woensdag 28 december 2005 18:05 schreef raptorix het volgende:
Laat je vriend blij zijn. Niet alle astmapatienten kunnen dat.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  Moderator woensdag 28 december 2005 @ 18:09:27 #148
42184 crew  DaMart
pi_33476570
quote:
Op woensdag 28 december 2005 18:05 schreef raptorix het volgende:
Dat hij rookt en in een restaurant werkt is zijn keuze, die neemt hij welbewust. Net zoals ik welbewust de keuze heb gemaakt maar niet naar kroegen en zo te gaan, omdat veel mensen een keuze hebben gemaakt die voor mij nadelig uitpakt (lees: ik krijg het er benauwd van). Maar goed, ik vind niet dat ik de dupe mag worden (en dat geldt voor alle mensen die niet tegen roken kunnen) van de keuze van anderen.

Het zal misschien even wennen zijn, maar er zijn legio voorbeelden in andere landen waar een algemeen rookverbod gewoon werkt, ook in de horeca, dus gewoon invoeren hier. Men zal even tegensputteren, maar voor je het weet is iedereen er aan gewend en klaagt er bijna niemand meer.
  Redactie Frontpage woensdag 28 december 2005 @ 18:13:11 #149
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_33476655
Misschien is het leuk te vermelden dat bv in Engeland en Ierland de omzet is toegenomen na het rookverbod.
pi_33476681
En waarom moet dat plaatsvinden via overheidsregulatie? Als er inderdaad vraag naar rookvrije horeca is, dan moeten ondernemers dat zelf gewoon doen, typisch nederland om overal regeltjes voor te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')