* Interview Het kantoor van de distributeur van Najib Amhali's nieuwe cd en DVD. Na een amusant gesprek met zijn manager en broer over de zoveelste lunch met broodjes varkensvlees die Najib aangeboden heeft gekregen, schuif ik bij hem aan tafel. De cabaretier/acteur zit uitgebreid te bladeren in een kalender met topless vrouwen. Hij gooit de kalender voor me op tafel. "Shit, staan weer al mijn ex-en erin!" Maar over zijn ex-en gaan we het niet hebben. Wel over zijn nieuwe DVD, de tv-uitzending van Most Wanted en zijn mooiste podium moment.
Ben je tevreden over de DVD?"Jazeker, de opname van Most Wanted ziet er gewoon waanzinnig uit. Heel gelikt. Het doet een beetje Amerikaans aan. Chris Rock-achtig. We hebben in Rotterdam opgenomen, geweldig publiek. Alsof je die mensen hebt betaald om hard te lachen."
Ben je zenuwachtig voor zo'n opnamedag?"Niet echt zenuwachtig. Je hoopt gewoon dat je het programma in een keer door kunt spelen zonder dat er iets gebeurt met bijvoorbeeld een camera. Het is wel leuk als er iets gebeurt in de zaal want daar reageer ik gewoon op. Maar bepaalde dingen heb je dan liever niet. Dat het licht opeens uit gaat of het geluid werkt niet."
De DVD is 25 minuten langer dan de show die de VARA uitzendt?"Ja. Op de DVD staat de gehele show en op tv hebben ze er in lopen knippen, zeg maar."
Heb je daarbij gezeten?"Euh, nee. Maar ik geef wel aan wat belangrijk is en wat er in moet. Bij de eerste shows kon ik dat nog niet. Dan bepaalde de regisseur dat. Je bent dan gewoon Pietje Puk en je moet blij zijn dat het uitgezonden wordt. Nu kan je zeggen 'nee, nee, dat stuk moet er in' en 'nee, nee, d'r in!'. Het is nu echt mijn product geworden. Ik kan me nu ook meer bemoeien met bijvoorbeeld het menu van de DVD. Ik wil het zo en kan dit? Ik wilde The Matrix, gewoon alles moet zoals The Matrix. 'Maar dan moet je 80 camera's huren. Het kan wel hoor, maar dan is dit het kostenplaatje.' Ik wilde er altijd erg betrokken bij zijn maar werd er op een of andere manier vanaf gehouden. Er werd altijd gezegd 'je moet gewoon artiest zijn' terwijl ik het veel te leuk vind om me ermee te bemoeien.
We hebben op de DVD trouwens ook allemaal leuke extra's gezet. Zoals ringtones. Er zit een code in en dan kun je op mijn website die ringtones gratis ophalen. Het is een beetje een knipoog naar de kopieerders. Zij krijgen dan niet alles wat de mensen die 'm gekocht hebben wel krijgen. Maar je houdt toch dat mensen gaan downloaden. Ik vind het wel grappig als mensen naar me toe komen zoals in Rotterdam. 'Ik probeer je DVD te kopiëren, maar dat gaat niet.' Dat komt omdat ie beveiligd is, zeg ik dan. 'Als je het nog een keer probeert crasht je computer. En als je het daarna nog een keer probeert komt er een Marokkaan en die neemt je hele computer mee!"
Zit je de 24ste met de hele familie voor de buis te kijken naar de uitzending?"Nee, ik kan niet zo goed naar mezelf kijken. Vooral niet met familie erbij want dan gaan ze de hele tijd naar mij kijken 'hee wat goed!'. Ik denk wel dat ik het ga zien maar ondertussen wel zappen naar de andere kant. Ik wacht wel op bepaalde stukjes. Ik heb de show de laatste tijd natuurlijk wel veel moeten bekijken. Iedereen heeft volgens mij wel dat het niet leuk is om je stem te horen. Ik vind het wel grappig dat het op kerstavond wordt uitgezonden. Voordat we naar de kerk gaan eerst nog even lachen. Als ik wist dat het op kerstavond uitgezonden zou worden had ik er zeker mee gespeeld. Dan geef je de mensen nog even wat mee voor ze de kerk ingaan. 'U ziet de dominee en die zegt dit en dit'.
Ik was bij je optreden in Carré. Dat was op de dag dat Hans Teeuwen bekend maakte te stoppen. Je kwam toen met een grote glimlach op je gezicht de artiestenfoyer binnen lopen en riep 'zo, nu ben ik nummer 1!' Hoe eenzaam is het aan de top?"Dat was grappig bedoeld. It's lonely at the top! Nee, het is hartstikke druk aan de top! Nee hoor, dat kan je niet over jezelf zeggen natuurlijk. Maar ik kan de mensen die ik geweldig vind op een of twee handen tellen. Er zit gewoon een hoop rotzooi bij. Flauwekul gewoon. Een hoop gekopieer."
Wat is je mooiste podium moment?"Ik heb een keer een aanzoekje gedaan. Dat was wel grappig. Er was een technicus die zijn vriendin ten huwelijk wilde vragen. Hij vroeg of hij dat na mijn show kon doen. 'Gewoon in mijn show!' Ik zei 'jij staat klaar en dan zetten we een lichtje op haar'. Op een gegeven moment vroeg ik mensen in het publiek hoe ze heten. 'Wie ben jij? Anneke? Met wie ben je hier? O, je vriend werkt hier? Is dat je vriend? Kom effe man! Jij wil iets tegen haar zeggen, toch?' Toen kwamen de tranen. Dat is grappig, toch? En voor die mensen een mooi moment. Dat vergeten ze nooit meer. Ze sturen me elk jaar een brief."
En het slechtste moment?"Ik irriteerde me behoorlijk aan de keer in Roosendaal, of was het Breda? Er werd gefilmd boven op het balkon. Ik heb echt drie keer gevraagd of ze daarmee op wilden houden. 'Stop nou even. Je mag straks op de foto. Na de show mag je filmen maar mijn show mag niet gefilmd worden.' Een kwartier later zag ik weer een rood lampje. 'Hee jongens, kappen nou hè?' De derde keer zag ik het weer. 'Kutzooi zeg'. Toen viel ik even uit mijn rol. Mijn broer naar boven gegaan. Lichten aan. Oponthoud. Daarna heb ik wel doorgespeeld maar de sfeer was wel verziekt en dat merkten de mensen wel een beetje."