Wat was de uitkomst daarvan?quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:02 schreef Burbo het volgende:
Daar is zo'n aflevering van Mythbusters over.
En daaruit bleek volgens mij dat dergelijke aparaten toch wel erg slecht voor de gezondheid zijn als die in bad worden gemikt, volgens mij kwam je er dan niet levend uitquote:Op vrijdag 23 december 2005 11:02 schreef Burbo het volgende:
Daar is zo'n aflevering van Mythbusters over.
je kunt geen Top Gear meer kijken als je tv in een bad gegooid is...quote:
Dus dan is de TV ook niet kapot?quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:14 schreef Leintjeuh het volgende:
Je kan een TV in je bad laten vallen als je erin zit en dan gebeurt er niks, als je een aardlekschakelaar hebt.
Een aardlekschakelaar reageert, afhankelijk van de hoeveelheid lekstroom, tussen de 40 en 300 msec. Bij 300 msec gaat het om een stroom van 30 mA, bij 40 om een stroom van 90 mA of hoger. Gezien een tv uit gevoelige (halfgeleider)-onderdelen bestaat, die in 40 msec ruimschoots tijd hebben om door te branden lijkt de kans mij groot dat de tv stuk gaat.quote:
Je vergeet de beeldbuis. Op de beeldbuis staat vaak een statische spanning van ongeveer 20.000 volt. Als je dus een TV opensloopt om te repareren moet je goed voor dat punt uitkijken. Tijdens mijn opleiding wel eens een TV gerepareerd, eerst de spanning van de beeldbuis halen.... een KLAP!!, terwijl dat ding al een halve week uit stond en niet op het stopcontact aangesloten was!quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:14 schreef Leintjeuh het volgende:
Je kan een TV in je bad laten vallen als je erin zit en dan gebeurt er niks, als je een aardlekschakelaar hebt.
Daar stond 3 volt op van twee penlitebatterijen?quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:31 schreef GREED het volgende:
Ik heb een tv op mijn badkamer en heb een keer de remote control in het water laten vallen. Ik kan je vertellen dat dat geen pretje is.
Statische electriciteit in een TV ga je niet zo snel dood van, maar je voelt inderdaad een ontlading van bijv. 6 kV erg goed..quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:42 schreef thefunny het volgende:
[..]
Je vergeet de beeldbuis. Op de beeldbuis staat vaak een statische spanning van ongeveer 20.000 volt. Als je dus een TV opensloopt om te repareren moet je goed voor dat punt uitkijken. Tijdens mijn opleiding wel eens een TV gerepareerd, eerst de spanning van de beeldbuis halen.... een KLAP!!, terwijl dat ding al een halve week uit stond en niet op het stopcontact aangesloten was!
Je bent dus zeker wel half dood als je zo'n ding (met of zonder aardlek) in je bad laat vallen terwijl je erin zit.
Wel creatief; hij kwam terug want we zagen hem doodgaan door de ogen van degene die de TV erin gooide. Hij ging dus eigenlijk niet echt dood maar zijn killer zag het wel zoquote:Op vrijdag 23 december 2005 10:54 schreef pberends het volgende:
Wat is het effect van een aanstaande tv die in het bad wordt gegooid waar ook nog een persoon zit? Dit naar aanleiding van de terugkomst van Frits van Houten die hetzelfde overkwam, maar schijnbaar nog leefde. Is het te overleven of worden de gevaren overschat?
Ja, echt vaag.quote:Op vrijdag 23 december 2005 18:06 schreef fallrite het volgende:
[..]
Wel creatief; hij kwam terug want we zagen hem doodgaan door de ogen van degene die de TV erin gooide. Hij ging dus eigenlijk niet echt dood maar zijn killer zag het wel zo
Klopt...quote:Op vrijdag 23 december 2005 17:54 schreef McCarthy het volgende:
ik snap het half, er gaat stroom in de TV, en er gaat stroom uit. als tv in bad is dan gaat de stroom uit via de badkiup en jou llichaam terug of zo naar de aarde?
Waarom zou de stroom niet gewoon via de normale uitgang van de stekker terig gaan?
Nee, want doordat het water geleidt vindt de stroom een pad door het water van de fase naar nul(aarde).quote:Op zaterdag 24 december 2005 09:34 schreef Armalite het volgende:
En wat dan als je in een kunststof badkuip zit die niet geaard is, zou dat 'gezonder' voor je zijn?
Ja via de kortste weg toch?quote:Op zaterdag 24 december 2005 20:29 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee, want doordat het water geleidt vindt de stroom een pad door het water van de fase naar nul(aarde).
Electriciteit kiest niet vanzelf de weg van de minste weerstand, maar "zoekt" die weg. Ik denk dat je toch nog wel aardig wat door je donder kunt krijgen (Zie bijv. ook de vorm van een bliksemschicht).quote:Op zaterdag 24 december 2005 22:25 schreef Armalite het volgende:
[..]
Ja via de kortste weg toch?
Dan zou ik aan de andere kant van het bad toch buiten de stroomkring blijven?
Puur H2O geleidt niet.quote:Op zaterdag 24 december 2005 20:11 schreef Richard_Zutphen het volgende:
Water is genoeg denk ik...
Ik zou zeggen, test t uit
En nee, wat er gaat geen 'stroom' door je heen. Wel als jij tussen de bliksem en de aarde in staat.. dan wordt je geroosterd. Zelfde principe waarom vogels op hoogspannings leidingen kunnen zittenquote:Op vrijdag 6 januari 2006 09:58 schreef thefunny het volgende:
water geleid inderdaad op zichzelf niet. Alleen wat ik niet snap....als de bliksem ergens op de wereld in zee slaat, dan zou iedereen toch een schok moeten krijgen?
Hij gooide toch uiteindelijk niet de radio in het bad maar een stuk fruit in z'n gezicht ofzo?quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:50 schreef junkiexp het volgende:
Doet me denken aan de geweldige scene van Fear and loating in Las vegas,dat hij wil dat op het hoogepunt van White Rabbit de radio in het bad gegooit word.
Brilliant
dat zou ik toch heel vreemd vinden, ik denk niet dat vogels dit zouden overlevenquote:Op vrijdag 6 januari 2006 10:03 schreef Giem het volgende:
[..]
En nee, wat er gaat geen 'stroom' door je heen. Wel als jij tussen de bliksem en de aarde in staat.. dan wordt je geroosterd. Zelfde principe waarom vogels op hoogspannings leidingen kunnen zitten
Bij ons op de camping is het ook wel eens ingeslagen in het meertje. De vonken spatten van de tentbuizen. We stonden er 15 meter van daan
Vogels kunnen dus wel op hoogspanningskabels zitten, omdat ze geen contactpunt hebben waar de electriciteit door naar buiten kan.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:43 schreef Chimay het volgende:
[..]
dat zou ik toch heel vreemd vinden, ik denk niet dat vogels dit zouden overleven
ehm, vergeten dat een hoogspanningsleiding wisselstroom voert?quote:Op zondag 8 januari 2006 13:46 schreef Poncho het volgende:
[..]
Vogels kunnen dus wel op hoogspanningskabels zitten, omdat ze geen contactpunt hebben waar de electriciteit door naar buiten kan.
Wat raar dat die beesten dan maar blijven zitten op die lijnen en niet na 800x doorhebben dat het niet gezond is. Wat raar, wat raar.quote:Op zondag 8 januari 2006 14:10 schreef Chimay het volgende:
[..]
ehm, vergeten dat een hoogspanningsleiding wisselstroom voert?
die vogels worden dus 100 keer per seconden geladen en ontladen (bij 50 hz) , niet echt gezond hoor
Als je nou eens gewoon kijkt, dan zie je ze zitten.quote:Op zondag 8 januari 2006 14:10 schreef Chimay het volgende:
[..]
ehm, vergeten dat een hoogspanningsleiding wisselstroom voert?
die vogels worden dus 100 keer per seconden geladen en ontladen (bij 50 hz) , niet echt gezond hoor
Op 50kV lijnen zul je ze misschien nog wel zien zitten, maar niet op de 380kV lijnen, misschien wel op de bliksemgeleider (waar geen spanning overstaat).quote:Op zondag 8 januari 2006 14:17 schreef Pool het volgende:
[..]
Als je nou eens gewoon kijkt, dan zie je ze zitten.
Die wisselspanning boeit niet. Het gaat erom dat de hoogspanningskabel op het stukje waar de vogel zit een weerstand van vrijwel 0 heeft. De vogel heeft een veel grotere weerstand. Omdat de vogel verder geen verbinding vormt met een ander punt waardoor de stroom kan gaan lopen, zal er geen stroom door de vogel gaan lopen.
Jezus kom jij ooit in de buitenwereld? Je ziet toch genoeg vogels op 380kV lijnen zitten? En áls er überhaupt stroom door zo'n vogel zou gaan dan zouden ze ook niet op een 50kV lijn zitten.quote:Op zondag 8 januari 2006 14:32 schreef Chimay het volgende:
[..]
Op 50kV lijnen zul je ze misschien nog wel zien zitten, maar niet op de 380kV lijnen, misschien wel op de bliksemgeleider (waar geen spanning overstaat).
En de vogel zal wel degelijk geladen en ontladen worden bij wisselspanning, en daarbij logischerwijs ook een stroom door de vogel vloeien.
Als jij nu aan die hoogspanningsleiding ging hangen, zou er bij wisselspanning een steeds gigantisch potentiaalverschil zitten tussen je voeten en handen, en zou er ook wel degelijk een stroom gaan vloeien, en ik denk niet dat je dat zo leuk zou vinden.
electricien elicey?quote:Op zaterdag 24 december 2005 22:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Electriciteit kiest niet vanzelf de weg van de minste weerstand, maar "zoekt" die weg. Ik denk dat je toch nog wel aardig wat door je donder kunt krijgen (Zie bijv. ook de vorm van een bliksemschicht).
Het is Frits helemaal niet, maar zijn tweelingbroerquote:Op vrijdag 23 december 2005 20:45 schreef www.marjol3in.com het volgende:
[..]
Ja, echt vaag.
Maar ach, heel GTST is behoorlijk vaag geworden![]()
En hoe zit het dan met de spoelen in de TV, die gaan als condensator werken.quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:43 schreef Alicey het volgende:
[..]
Statische electriciteit in een TV ga je niet zo snel dood van, maar je voelt inderdaad een ontlading van bijv. 6 kV erg goed..
En dan een stuk ijzerdraad naar zo iemand toegooien.quote:Op zondag 8 januari 2006 15:03 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
je kan toch aan zon hoogspanningsleiding gaan hangen, zolang je maar geen aanraking heb met de grond?
Pijnlijk!quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:42 schreef thefunny het volgende:
[..]
Daar stond 3 volt op van twee penlitebatterijen?
In je mond is wel wat anders dan in bad...quote:
is dat zo?quote:Op zondag 8 januari 2006 15:13 schreef TeleluvR het volgende:
[..]
In je mond is wel wat anders dan in bad...
Ja...quote:
een 9 volt batterij kun je 'testen' door de 2 polen even tegen je tong te houden. dan voel je ietsie pietsie prikkeling. bij 1.2 - 1.5 volt batterijtjes merk je daar niks van.quote:
Volgens mij gingen ze er echt van uit dat 3 volt killing zou zijn!quote:Op zondag 8 januari 2006 15:30 schreef Aarde het volgende:
[..]
een 9 volt batterij kun je 'testen' door de 2 polen even tegen je tong te houden. dan voel je ietsie pietsie prikkeling. bij 1.2 - 1.5 volt batterijtjes merk je daar niks van.
met het juiste wattage kan 3 volt killing zijn als ik me goed herinnerquote:Op zondag 8 januari 2006 15:32 schreef TeleluvR het volgende:
[..]
Volgens mij gingen ze er echt van uit dat 3 volt killing zou zijn!
Inderdaad, een manier om een 9 volt batterij te testen is om deze even tegen je tong te houden. Meer dan onprettig is het niet...
Vast wek, niet op twee penlites...quote:Op zondag 8 januari 2006 15:34 schreef Aarde het volgende:
[..]
met het juiste wattage kan 3 volt killing zijn als ik me goed herinner![]()
als je ze doorslikt zouden ze misschien nog dodelijk kunnen zijnquote:
dan zal het nog wel zijn van de chemische stoffen die dan vrij kunnen komenquote:Op zondag 8 januari 2006 15:50 schreef Aarde het volgende:
[..]
als je ze doorslikt zouden ze misschien nog dodelijk kunnen zijn
alhoewel ik dat niet zeker weet natuurlijk
vrijwilligers ?
..mompelt iets over de capaciteit van een beeldbuis...quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:42 schreef thefunny het volgende:
Je vergeet de beeldbuis. Op de beeldbuis staat vaak een statische spanning van ongeveer 20.000 volt. Als je dus een TV opensloopt om te repareren moet je goed voor dat punt uitkijken. Tijdens mijn opleiding wel eens een TV gerepareerd, eerst de spanning van de beeldbuis halen.... een KLAP!!, terwijl dat ding al een halve week uit stond en niet op het stopcontact aangesloten was!
met een oude TV kan je een leuke jacobs ladder makenquote:Op maandag 9 januari 2006 22:51 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
..mompelt iets over de capaciteit van een beeldbuis...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |