abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33273099
Ik heb twee bezwaren tegen de wijze van financieren van de studie en vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken.

1. Ik vind het bijzonder dat een psychologie student (die misschien 8 uur per week colleges/ondersteuning heeft) evenveel betaalt als een geneeskunde student (die de hele week in de weer is en ook nog eens veel practica doet). Dit werkt zelfs nog dubbel omdat ik na enige navraag geconcludeerd heb dat een 'alpha' student die veel zelfstudie moet verrichten meer geld aan boeken kwijt is.

2. Waarom krijgen uitwonenden studenten meer studiefinanciering? De staat betaalt toch de boodschappen ook niet die mijn moeder voor mij moet doen. Op zich vind ik het niet erg, zeker aangezien ik zelf ook op kamers ga in de loop van volgend jaar. Maar ik denk even vanuit maatschappelijk belang.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2005 14:08:37 ]
pi_33273271
Wat ook krom is, is dat men aan 1 kant zegt, goh je bent volwassen en financieel onafhankelijk, aan andere kant verwacht men van rijke ouders dat men bijdraagt. Dat ouders een hoog inkomen hebben houdt nog niet in dat ze ook automatisch meer geld te besteden hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_33273366
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:54 schreef raptorix het volgende:
Wat ook krom is, is dat men aan 1 kant zegt, goh je bent volwassen en financieel onafhankelijk, aan andere kant verwacht men van rijke ouders dat men bijdraagt. Dat ouders een hoog inkomen hebben houdt nog niet in dat ze ook automatisch meer geld te besteden hebben.
Wat is daar krom aan?

Ik vind het overigens ook niet helemaal fair dat kinderen uit 'minder bedeelde' gezinnen meer krijgen. Maar het is meteen wel heel veel meer. En ik vernam dat mensen die een aanvullende beurs krijgen slechts de basisbeurs hoeven terug te betalen als ze de studie niet halen! Kan iemand dit bevestigen? Dat zou betekenen dat je winst kunt maken...
  woensdag 21 december 2005 @ 14:00:03 #4
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_33273420
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:57 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Wat is daar krom aan?

Ik vind het overigens ook niet helemaal fair dat kinderen uit 'minder bedeelde' gezinnen meer krijgen. Maar het is meteen wel heel veel meer. En ik vernam dat mensen die een aanvullende beurs krijgen slechts de basisbeurs hoeven terug te betalen als ze de studie niet halen! Kan iemand dit bevestigen? Dat zou betekenen dat je winst kunt maken...
Het is krom wanneer de (rijke) ouders niet willen bijdragen...
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_33273500
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:00 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Het is krom wanneer de (rijke) ouders niet willen bijdragen...
Ja. Maar dat betekent nog niet dat ouders recht zijn. KInderen van rijker bedeelden ouders zijn en blijven dan wel afhankelijk van hun ouders.

Ik denk dan ook dat er wat voor te zeggen valt om mensen wanneer ze 18+ zijn los van hun ouders te zien.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2005 14:04:07 ]
  woensdag 21 december 2005 @ 14:06:50 #6
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_33273583
Erger is dat jij suggereert naar de universiteit te gaan terwijl je duidelijk geen benul hebt van het verschil tussen een persoonsvorm en een voltooid deelwoord.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_33273597
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:06 schreef DoctorB het volgende:
Erger is dat jij suggereert naar de universiteit te gaan terwijl je duidelijk geen benul hebt van het verschil tussen een persoonsvorm en een voltooid deelwoord.
ik zag het ja
pi_33273996
Belachelijk is ook de wijze waarop een universiteit geld geeft aan faculteiten. Zit ik als student in Utrecht te wachten op gebouw Paard waar een handjevol diergeneeskunde-freaks een veulen kunnen adopteren om te verzorgen? Kost bakken met geld en een faculteit als rechtsgeleerdheid, met veel meer studenten, moet zwaar bezuinigen!
  woensdag 21 december 2005 @ 14:26:00 #9
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_33274071
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:47 schreef Tobbes het volgende:
Ik heb twee bezwaren tegen de wijze van financieren van de studie en vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken.

2. Waarom krijgen uitwonenden studenten meer studiefinanciering? De staat betaalt toch de boodschappen ook niet die mijn moeder voor mij moet doen. Op zich vind ik het niet erg, zeker aangezien ik zelf ook op kamers ga in de loop van volgend jaar. Maar ik denk even vanuit maatschappelijk belang.
Hint: kamerhuur.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_33274242
Dat alle studies even duur zijn lijkt me logisch: dit komt omdat anders alleen rijke mensen geneeskunde gaan studeren en de arme mensen dan allemaal psychologen worden. Daar is dan een enorm overschot in, zodat een groot deel onder het niveau werkt of werkloos is. Dit schiet niet op.

Dat je extra geld krijgt voor uitwonen lijkt me dat anders de mensen die in landelijke gebieden wonen minder vaak zullen gaan studeren, omdat de reistijd niet te overbruggen is en je door je huur nu eenmaal meer kosten hebt. Uitwonende beurs is dan ook niet dekkend voor de meeste mensen.
Stel je je ook eens de OV/verkeersdrukte voor wanneer (bijna) alle studenten nog thuis zouden wonen. Daar zou je niet blij van worden of wel?
Het mooi kotsende meisje.
pi_33274396
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:26 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Hint: kamerhuur.
Dus? Studenten kiezen er toch zelf voor om 'op kamers' te gaan? Vaak ook terwijl het qua afstand niet eens noodzakelijk is. Als ik er nou voor 'kies' thuis te blijven wonen; waarom krijg ik dan minder?
pi_33274448
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:31 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Dat alle studies even duur zijn lijkt me logisch: dit komt omdat anders alleen rijke mensen geneeskunde gaan studeren en de arme mensen dan allemaal psychologen worden. Daar is dan een enorm overschot in, zodat een groot deel onder het niveau werkt of werkloos is. Dit schiet niet op.

Dat je extra geld krijgt voor uitwonen lijkt me dat anders de mensen die in landelijke gebieden wonen minder vaak zullen gaan studeren, omdat de reistijd niet te overbruggen is en je door je huur nu eenmaal meer kosten hebt. Uitwonende beurs is dan ook niet dekkend voor de meeste mensen.
Stel je je ook eens de OV/verkeersdrukte voor wanneer (bijna) alle studenten nog thuis zouden wonen. Daar zou je niet blij van worden of wel?
Wat dat woon/werkverkeer betreft denk ik dat het wel mee zal vallen. Maar waarom kan dat 'extra' geld niet in de vorm van een lening worden verschaft? Het wordt zo wel erg makkelijk gemaakt om op kamers te gaan.
  woensdag 21 december 2005 @ 14:40:09 #13
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_33274535
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:35 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Dus? Studenten kiezen er toch zelf voor om 'op kamers' te gaan? Vaak ook terwijl het qua afstand niet eens noodzakelijk is. Als ik er nou voor 'kies' thuis te blijven wonen; waarom krijg ik dan minder?
Definieer ' noodzakelijk'?

Ik ben op kamers gegaan omdat ik anders 2u heen en 2u terug moest reizen. Kan het? ja. Dus was het noodzakelijk dat ik op kamers ging?

Verder draagt het ook behoorlijk bij aan je ontwikkeling.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_33274559
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:40 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Definieer ' noodzakelijk'?

Ik ben op kamers gegaan omdat ik anders 2u heen en 2u terug moest reizen. Kan het? ja. Dus was het noodzakelijk dat ik op kamers ging?

Verder draagt het ook behoorlijk bij aan je ontwikkeling.
Dat spreek ik allemaal niet tegen. Maar is de overheid degene die jouw woonlasten moet ophoesten?
pi_33274567
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:35 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Omdat jij bij je ouders gratis kan inwonen, bij buurvrouw Neeltje in de grote stad Amsterdam niet. Dat zijn minstens 300 euro kosten per maand die je, als je thuis woont, juist niet hebt.

Oftewel: uitwoners hebben te kampen met hoge huurkosten die thuisblijvers niet hebben. En om in die kosten te voorzien...vul zelf maar in.
pi_33274605
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:41 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Omdat jij bij je ouders gratis kan inwonen, bij buurvrouw Neeltje in de grote stad Amsterdam niet. Dat zijn minstens 300 euro kosten per maand die je, als je thuis woont, juist niet hebt.

Oftewel: uitwoners hebben te kampen met hoge huurkosten die thuisblijvers niet hebben. En om in die kosten te voorzien zou de overheid de mogelijkheid tot rentevrije staatslening moeten scheppen om een reeel bestaan voor uitwonenden studenten te garanderen.
pi_33274614
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:37 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Wat dat woon/werkverkeer betreft denk ik dat het wel mee zal vallen. Maar waarom kan dat 'extra' geld niet in de vorm van een lening worden verschaft? Het wordt zo wel erg makkelijk gemaakt om op kamers te gaan.
Verzaak jij maar eens langer dan een jaartje op de universiteit; moet je eens kijken wat voor lening je dan opeens hebt.
pi_33274636
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:42 schreef Tobbes het volgende:
Tot twee jaar na je afstuderen is je lening nog renteloos.
Tenminste, bij mij wel.
pi_33274673
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:42 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Verzaak jij maar eens langer dan een jaartje op de universiteit; moet je eens kijken wat voor lening je dan opeens hebt.
Maar dat doe je dan toch zelf Tuurlijk, ik studeer zelf ook en zou ook een studietijd zoals mijn vader dat genoot (10 jaar studeren en eigenlijk niet studeren ) willen. Maar er moet zoveel bezuinigd worden zogenaamd in Nederland, dus dan vind ik ook dat studenten de kans gegeven moet worden om binnen een beperkt aantal jaar de studie af te ronden, maar meer ook niet.

[ Bericht 37% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2005 14:46:39 ]
  woensdag 21 december 2005 @ 14:46:32 #20
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_33274731
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:44 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Mogelijk een euro of 20.000 na je studie.
Die betaal je toch zo af

Als je zo'n lening hebt kun je die later ook vast makkelijk terugbetalen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_33274766
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:46 schreef popolon het volgende:

[..]

Die betaal je toch zo af

Als je zo'n lening hebt kun je die later ook vast makkelijk terugbetalen.
Nee. Tuurlijk is het veel geld...moet je nagaan wat het de overheid kost.
pi_33274826
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:44 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Maar dat doe je dan toch zelf Tuurlijk, ik studeer zelf ook en zou ook een studietijd zoals mijn vader dat genoot (10 jaar studeren en eigenlijk niet studeren ) willen. Maar er moet zoveel bezuinigd worden zogenaamd in Nederland, dus dan vind ik ook dat studenten de kans gegeven moet worden om binnen een beperkt aantal jaar de studie af te ronden, maar meer ook niet.
Dat is ook allang zo?
pi_33274836
En juist die lening van 'een eurootje of 20.000' is een reden voor mensen om niet te gaan studeren, of (te) veel bij te werken, zodat de studiedruk in het geding komt.
Het is inderdaad wel zo dat de aanvullende beurs vreemd geregeld is. Vorig jaar kreeg ik 170 van m'n ouders en 260 stufi. Dit jaar 70 van ouders en 400 stufi.
Dat het meer is komt door de zorgverzekering, maar het enige verschil in berekening schijnt te zijn dat m'n broertje nu op de middelbare school zit! Dat maakt dus een hoop uit en dat is wel dubieus.
pi_33274872
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:49 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Dat is ook allang zo?
Ja, maar het kan nog wel wat strakker
pi_33274955
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:50 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Ja, maar het kan nog wel wat strakker
Vind jij 5 jaar redelijk?
pi_33275020
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:52 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Vind jij 5 jaar redelijk?
4 bij een master van 1 jaar en 5 bij een master van 2 jaar.

M.a.w. geen speling.
pi_33275066
Dat is nu toch ook zo?
Na de 4 jaar studiefinanciering kan je slechts nog lenen.
Of klopt dit niet?
pi_33275092
Nee je hebt 5.5 jaar recht op stufi..volgens mij.
  woensdag 21 december 2005 @ 14:57:16 #29
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_33275109
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:47 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Nee. Tuurlijk is het veel geld...moet je nagaan wat het de overheid kost.
't Valt nog reuze mee.

Ik denk dat Nederland steeds meer de kant van o.a. de VS (maar ook vele andere landen) opgaat waar 't gewoon duur is om te studeren maar waar 't ook normaal en geaccepteerd is dat je een studieschuld van zo'n $50.000 (of EURO) hebt.

En dan is 50.000 bijv. nog weinig voor een afgeronde universitaire opleiding.

De vraag is hoe lang zal het duren voor 't die kant opgaat?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_33275129
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:54 schreef Tobbes het volgende:

[..]

4 bij een master van 1 jaar en 5 bij een master van 2 jaar.

M.a.w. geen speling.
Nou, dan heb je toch niks te klagen? 5 jaar is namelijk al het maximum w.b. de lening / gift (plus nog een aantal regeltjes zoals bijvoorbeeld propadeuse binnen x jaar). Correct me if Im wrong tho, maar zo was het op het HBO in ieder geval wel.
pi_33275194
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:57 schreef popolon het volgende:

[..]

't Valt nog reuze mee.

Ik denk dat Nederland steeds meer de kant van o.a. de VS (maar ook vele andere landen) opgaat waar 't gewoon duur is om te studeren maar waar 't ook normaal en geaccepteerd is dat je een studieschuld van zo'n $50.000 (of EURO) hebt.

En dan is 50.000 bijv. nog weinig voor een afgeronde universitaire opleiding.

De vraag is hoe lang zal het duren voor 't die kant opgaat?
Ik denk dat tot 2015 het studentenleven weer een stuk relaxter wordt, maar dat daarna als een rechtskabinet de puinhopen van 2 linkse kabinetten moet wegsaneren EN de vergrijzing richting hoogtepunt gaat, dan zal het gebeuren!.
pi_33275225
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Nou, dan heb je toch niks te klagen? 5 jaar is namelijk al het maximum w.b. de lening / gift (plus nog een aantal regeltjes zoals bijvoorbeeld propadeuse binnen x jaar). Correct me if Im wrong tho, maar zo was het op het HBO in ieder geval wel.
4 jaar is iets anders dan 5 jaar. En het ging me niet zozeer om de basisstufie. Zie OP^^
pi_33275247
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:41 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Dat spreek ik allemaal niet tegen. Maar is de overheid degene die jouw woonlasten moet ophoesten?
De overheid stimuleert mensen om te gaan studeren. Aangezien er niet heel veel universiteiten zijn wordt het aantrekkelijker gemaakt om daar naar toe te verhuizen door een bijdrage in de huurkosten te geven. Als jij denkt dat je voor 150 euro al je kosten dekt voor uit huis wonendan zit je er goed naast. Duidelijk een thuiswoner...

Een land als Nederland heeft haar rijkdom grotendeels te danken aan kennis. Op het moment dat daar niet meer in geïnvesteerd wordt zal het bergafwaarts gaan. De inverstering die de staat doet wordt dubbel en dwars terugverdiend (gemiddeld gezien).

Rijke kinderen hebben geen nadeel als de ouders niet mee willen betalen aangezien ze dan ook recht op meer geld hebben. Er bestaat hiervoor een procedure die de student kan doorlopen bij de IB Groep.
pi_33275249
quote:
Op woensdag 21 december 2005 14:59 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Ik denk dat tot 2015 het studentenleven weer een stuk relaxter wordt, maar dat daarna als een rechtskabinet de puinhopen van 2 linkse kabinetten moet wegsaneren EN de vergrijzing richting hoogtepunt gaat, dan zal het gebeuren!.
pi_33275340
Voor kinderen die van hun rijke ouders geen geld krijgen is er de regeling dat de ouders afstand doen van hun kinderen geloof ik. Dit moet bv door RIAGG ofzo bevestigd worden. Het gebeurt volgens mij vooral bij gescheiden ouders.

Je bent toch financieel afhankelijk tot je 21e? Hierdoor vind ik het ook niet meer dan logisch dat je ouders wat bijdragen.
pi_33275365
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:00 schreef Tobbes het volgende:

[..]

4 jaar is iets anders dan 5 jaar. En het ging me niet zozeer om de basisstufie. Zie OP^^
Ok, je hebt gelijk, my bad.
Dan kan ik alleen spreken vanuit mijn broer zijn situatie: die is tien jaar geleden begonnen met studeren aan de universiteit en tot op heden nog steeds bezig. Twee jaar geleden heeft hij zijn laatste lening ontvangen waardoor hij nu alles zelf moet betalen. Hij kreeg 5 jaar studiefinanciering en drie jaar leningen. Maar aangezien hij er al veel te lang over doet, mag hijg ezellig alles terugbetalen. ALLES. Maar ook hier geldt: De eerste twee jaar geen rente en je mag zoveel mogelijk aflossen als je wilt.
pi_33275433
En om op jouw eerste bezwaar in te gaan wil ik het volgende daarover melden. Er wordt (nog) geen onderscheid in studie gemaakt waardoor mensen niet uit financiële overwegingen voor zo'n alfa studie kiezen. De gamma en beta studies zouden daardoor mogelijkerwijs te weinig studenten krijgen waardoor er allerlei tekorten ontstaan. Tevens denk ik dat het bepalen van een kostprijs per studie ondoenlijk is alleen al uit praktisch oogpunt. Een studie als geneeskunde zou onbetaalbaar en onaantrekkelijk worden. Hetzelfde geld bijv voor werktuigbouwkunde en andere technische studies.

[ Bericht 7% gewijzigd door 205_Lacoste op 21-12-2005 15:17:53 ]
pi_33275449
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:03 schreef veiligheidsspeldje het volgende:

Je bent toch financieel afhankelijk tot je 21e? Hierdoor vind ik het ook niet meer dan logisch dat je ouders wat bijdragen.
Als dat het argument van de overheid is zouden studenten vanaf 21 jaar hetzelfde krijgen?
pi_33275575
Voor ouders van studenten die niet willen betalen heeft de staat een financiële steun te bieden om deze mensen alsnog aan het studeren te krijgen. Wederom is dit belangrijk voor Nederland als land.
pi_33275594
Als je dus vanaf 21 meer beurs zou moeten krijgen omdat je dan niet meer financieel afhankelijk zou zijn, zouden de kinderen van rijke ouders hoogstwaarschijnlijk een jaartje of 3 later beginnen met studeren, om alsnog de volle mep te ontvangen.
pi_33275624
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:10 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Als je dus vanaf 21 meer beurs zou moeten krijgen omdat je dan niet meer financieel afhankelijk zou zijn, zouden de kinderen van rijke ouders hoogstwaarschijnlijk een jaartje of 3 later beginnen met studeren, om alsnog de volle mep te ontvangen.
Ja precies, het is dan ook een onzinnig argument.
pi_33275785
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:11 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Ja precies, het is dan ook een onzinnig argument.
Maar op mijn argumenten heb je niets te zeggen? Of moet je het allemaal even filosofisch benaderen als alfa student?
pi_33275799
Met 21 jaar hebben de meeste studenten wel een (redelijk) bijbaantje zodat ze (meer) zelfverzorgend zijn.
Zouden het dan zoveel mensen zijn die tegelijk geen aanvullende beurs en geen geld van hun ouders krijgen?
Ik ken er namelijk maar een enkele.
pi_33275888
quote:

[..]

Wat is daar krom aan?

Een prestatiebeurs moet je terugbetalen als je de studie niet haalt. Uitwonende beurs niet.
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:16 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Met 21 jaar hebben de meeste studenten wel een (redelijk) bijbaantje zodat ze (meer) zelfverzorgend zijn.
Zouden het dan zoveel mensen zijn die tegelijk geen aanvullende beurs en geen geld van hun ouders krijgen?
Ik ken er namelijk maar een enkele.
Ik kreeg geen geld van mijn ouders - wat ik ook logisch vind.
pi_33276007
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:16 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Maar op mijn argumenten heb je niets te zeggen? Of moet je het allemaal even filosofisch benaderen als alfa student?
Jij zegt dat de staat mensen financiele steun moet geven die het nodig hebben. Ik zeg vervolgens dat de staat van de financiele onafhankelijkheid van studenten t.o.v. van hun ouders moet uitgaan en iedereen dus evenveel geven. Als ik 18 ben heb ik namelijk niks meer met mijn ouders te maken.

En wat jouw opmerking betreft over het feit dat Beta studies minder studenten trekken wanneer het duurder is...daar geloof ik niet zo in. Misschien op korte termijn wel; maar op wat langere termijn zal de vraag op de arbeidsmarkt naar dergelijke afgestudeerden zo groot zijn dat mensen weer perspectief zien. Marktwerking enzo..

En wat je argument wat de uitwonende beurs betreft: ik vind het niet normaal dat piet de melkboer en jan de winkelier jouw huur betalen. ZEKER niet wanneer het qua afstand niet nodig is. Een uitzondering voor mensen die een betreffende studie alleen maar op grote afstand kunnen doen wil ik dan nog wel maken. Verder moet de overheid wel geld beschikbaar stellen dat geleend kan worden om de mogelijkheid wel te scheppen.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2005 15:29:32 ]
pi_33276101
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:23 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Jij zegt dat de staat mensen financiele steun moet geven die het nodig hebben. Ik zeg vervolgens dat de staat van de financiele onafhankelijkheid van studenten t.o.v. van hun ouders moet uitgaan en iedereen dus evenveel geven. Als ik 18 ben heb ik namelijk niks meer met mijn ouders te maken.
De staat wil gewoon iedere potentiële student aan het studeren krijgen en steunt hierbij in meer if mindere mate, afhankelijk van het feit of je wel of geen ondersteuning van je ouders krijgt. Stel dat je geen ondersteuning krijgt dan krijg jij nét zoveel als iemand met aanvullende beurs.

Dit is ook mogelijk voor hele rijke ouders die liever zien dat de staat betaalt. Hiervoor moeten ze wel een 'pijnlijke' procedure doorlopen waarin ze op papier zetten niets met hun kind van doen te willen hebben.
pi_33276192
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:23 schreef Tobbes het volgende:
En wat jouw opmerking betreft over het feit dat Beta studies minder studenten trekken wanneer het duurder is...daar geloof ik niet zo in. Misschien op korte termijn wel; maar op wat langere termijn zal de vraag op de arbeidsmarkt naar dergelijke afgestudeerden zo groot zijn dat mensen weer perspectief zien. Marktwerking enzo..
Marktwerking is leuk, maar als de vraag het aanbod overstijgt dan is het kwaad al geschied. Het is belangrijk om een constante stroom studenten te hebben, en niet een hele zooi als blijkt dat de markt tekort komt.
pi_33276239
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:27 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

De staat wil gewoon iedere potentiële student aan het studeren krijgen en steunt hierbij in meer if mindere mate, afhankelijk van het feit of je wel of geen ondersteuning van je ouders krijgt. Stel dat je geen ondersteuning krijgt dan krijg jij nét zoveel als iemand met aanvullende beurs.

Dit is ook mogelijk voor hele rijke ouders die liever zien dat de staat betaalt. Hiervoor moeten ze wel een 'pijnlijke' procedure doorlopen waarin ze op papier zetten niets met hun kind van doen te willen hebben.
Ja ik snap wel hoe de overheid beredeneert. Maar dat vind ik bekrompen. IK krijg studiefinanciering, niet mn ouders.
pi_33276267
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:54 schreef raptorix het volgende:
Klopt het wil niet persee zeggen dat als je ouders flink boven modaal verdienen ze de studerende kinderen veel geld geven.
pi_33276394
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:30 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Ja ik snap wel hoe de overheid beredeneert. Maar dat vind ik bekrompen. IK krijg studiefinanciering, niet mn ouders.
Je wilt het niet begrijpen hé... De overheid redeneert heel reëel. Van de mensen die het zich kunnen veroorloven kinderen te laten studeren hebben de kinderen geen extra hulp nodig, en voor de mensen die dit niet kunnen krijgen de kinderen extra steun.

De overheid kijkt dus naar JOUW financiële situatie. Hetzelfde met de bijstand, daar wordt ook gekeken naar JOUW situatie. Ook niet iedereen heeft recht op bijstand.
pi_33276518
MIJN financiele situatie is dat ik 200 euro per maand verdien, ik ken mensen die meer verdienen wiens vader boer is die thuis wonen en 4 keer zoveel stufie krijgen.
pi_33276723
Je kan alleen 800 stufi krijgen als je nog een euro of 400 leent hoor.
Zou jij max. lenen zit je er ook wat florisanter bij, maar dan heb je wel een lening.
Dat is een eigen afweging natuurlijk.
pi_33276860
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:39 schreef Tobbes het volgende:
MIJN financiele situatie is dat ik 200 euro per maand verdien, ik ken mensen die meer verdienen wiens vader boer is die thuis wonen en 4 keer zoveel stufie krijgen.
Stel je niet aan, gewoon lekker lenen. Als je toch straks toch een hoogopgeleide studie hebt afgerond en eenmaal een aansluitende baan hebt gevonden is het simpelweg een kwestie van tijd om de lening af te lossen.
pi_33276945
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:50 schreef Fillipe het volgende:

[..]

Stel je niet aan, gewoon lekker lenen. Als je toch straks toch een hoogopgeleide studie hebt afgerond en eenmaal een aansluitende baan hebt gevonden is het simpelweg een kwestie van tijd om de lening af te lossen.
Precies!

Ik zeg toch juist dat dat voor iedereen zou moeten gelden..OOK uitwonenden en kinderen die ouders hebben met wat minder geld.
pi_33277040
Waarom ben je dan nog wel voor een basisbeurs (thuiswonend)?
Je zou van die 75 (volgend jaar 89 geloof ik) niet eens je collegegeld kunnen betalen.
pi_33277060
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:39 schreef Tobbes het volgende:
Dan zullen je ouders dat gat dus bij moeten vullen. Doen ze dat niet dan kan je de procedure starten dat ze aangeven jou niet te ondersteunen. Dan krijg je net zoveel als de boerenzonen.

Maar ja, dat wil je kennelijk niet. Dan moet je accepteren dat het zo is.
pi_33277115
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:55 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Waarom ben je dan nog wel voor een basisbeurs (thuiswonend)?
Je zou van die 75 (volgend jaar 89 geloof ik) niet eens je collegegeld kunnen betalen.
Ik ben voor graits studeren Maar dan voor iedereen! en verder niks. Maar als ze zodonig studiefinanciering willen geven en collegegeld willen vragen wil ik een gelijke verdeling.
pi_33277135
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:55 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Dan zullen je ouders dat gat dus bij moeten vullen. Doen ze dat niet dan kan je de procedure starten dat ze aangeven jou niet te ondersteunen. Dan krijg je net zoveel als de boerenzonen.

Ik leen 250 p/m. Maar waarom zou ik het moeten lenen en krijgen boerenzonen het
pi_33277342
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:57 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Ik leen 250 p/m. Maar waarom zou ik het moeten lenen en krijgen boerenzonen het
LEES nou eens kerel. Als jouw ouders alle medewerking weigeren KRIJG jij ook aanvullende beurs.

Boerenzonen krijgen het omdat het niet redelijk is te verwachten dat hun ouders in de mogelijkheid zijn om het te financieren. Jouw ouders verdienen kennelijk genoeg om geacht te worden dat wél te kunnen. Kunnen ze wel en doen ze het niet is er dus niets aan de hand.

Hoeveel je zelf bijverdiend doet niet terzake (mits niet meer dan 10k per jaar) aangezien iedere student die mogelijkheid heeft. Het noemen dat de boerenZONEN meer verdienen dan jij is niet relevant.
pi_33277359
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:55 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Jong wat ben jij een sukkel. Ik krijg maar 220 euro stufi doordat mijn pa teveel verdient. Maarja... ik krijg van hun het collegegeld betaald en that's it. En zo'n procedure heb ik nagevraagd en het werd me afgeraden door de IB-groep omdat het bijna nooit lukt en er dan echt echt iets mis moest zijn.... ouders die je mishandelen enzo.

Ik vind het niet eerlijk dat er mensen zijn die studeren... de volle mep krijgen en dan OOK het collegegeld door de ouders laten betalen. Er zijn er zat die de volle mep kunnen gebruiken om riant te leven tijdens hun studententijd. Krom.... Heel krom.
pi_33277389
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:03 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

LEES nou eens kerel. Als jouw ouders alle medewerking weigeren KRIJG jij ook aanvullende beurs.

Boerenzonen krijgen het omdat het niet redelijk is te verwachten dat hun ouders in de mogelijkheid zijn om het te financieren. Jouw ouders verdienen kennelijk genoeg om geacht te worden dat wél te kunnen. Kunnen ze wel en doen ze het niet is er dus niets aan de hand.

Hoeveel je zelf bijverdiend doet niet terzake (mits niet meer dan 10k per jaar) aangezien iedere student die mogelijkheid heeft. Het noemen dat de boerenZONEN meer verdienen dan jij is niet relevant.
We zijn het op zich wel met elkaar eens. We begrijpen elkaar ook wel alleen we hebben een fundamenteel ander uitgangspunt. Ik vind dat mijn ouders niks meer met mij te maken zouden moeten hebben op het moment dat ik na mijn 18de ga studeren, en jij vindt van wel.
pi_33277450
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:03 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Dat is niet relevant? JIj hebt het eerst over de persoonlijke financiele situatie van een student en dan is hetgeen een student verdient niet relevant?
pi_33277580
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:04 schreef Uiruru het volgende:

[..]

Jong wat ben jij een sukkel. Ik krijg maar 220 euro stufi doordat mijn pa teveel verdient. Maarja... ik krijg van hun het collegegeld betaald en that's it. En zo'n procedure heb ik nagevraagd en het werd me afgeraden door de IB-groep omdat het bijna nooit lukt en er dan echt echt iets mis moest zijn.... ouders die je mishandelen enzo.

Ik vind het niet eerlijk dat er mensen zijn die studeren... de volle mep krijgen en dan OOK het collegegeld door de ouders laten betalen. Er zijn er zat die de volle mep kunnen gebruiken om riant te leven tijdens hun studententijd. Krom.... Heel krom.
Anders ga jij even schelden, ontzettende pauper . Als je ouders te krenterig zijn om je meer te geven dan moet je bij hun zijn. Het is niet de taak van de overheid om ouders die te beroerd zijn om de studie van hun kinderen mede te financieren te ondersteunen.
pi_33277639
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:07 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Dat is niet relevant? JIj hebt het eerst over de persoonlijke financiele situatie van een student en dan is hetgeen een student verdient niet relevant?
Jij hebt ook de keuze om meer te gaan werken. Je geeft net aan dat je een hoop zelfstudie doet, betekent dat je mooi je tijd in kan delen en flexibel inzetbaar bent.
pi_33277656
quote:
Dat was in mijn tijd in elk geval nog niet zo. Voor mij was het een financiele ramp als ik een jaar m'n norm niet haalde (oude stelsel, toen ging het per jaar), voor mijn toenmalige vriend viel dat allemaal wel mee: die had slechts basisbeurs en liep bij het niet halen van tentamens dus een veel lagere lening op.
pi_33277695
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:05 schreef Tobbes het volgende:

[..]

We zijn het op zich wel met elkaar eens. We begrijpen elkaar ook wel alleen we hebben een fundamenteel ander uitgangspunt. Ik vind dat mijn ouders niks meer met mij te maken zouden moeten hebben op het moment dat ik na mijn 18de ga studeren, en jij vindt van wel.
Wat een onzin, als je dat werkelijk vond dan moet je ook geen geld meer van je ouders accepteren als studiesteun. Als je dat überhaupt niet gaat krijgen omdat ze niet willen betalen heb je alsnog recht op meer.
pi_33277699
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:13 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Jij hebt ook de keuze om meer te gaan werken. Je geeft net aan dat je een hoop zelfstudie doet, betekent dat je mooi je tijd in kan delen en flexibel inzetbaar bent.
Dat is geen reactie op het feit dat jij zegt dat de overheid naar de persoonlijke financiele situatie kijkt en vervolgens zeg je dat het loon van diezelfde persoon er niet toe doet
pi_33277770
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:15 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Dat is geen reactie op het feit dat jij zegt dat de overheid naar de persoonlijke financiele situatie kijkt en vervolgens zeg je dat het loon van diezelfde persoon er niet toe doet
Ze kijken inderdaad niet naar de complete situatie (er van uitgaande dat je niet meer dan 10k per jaar verdient) maar naar je basis. Wellicht had ik me daar wat ongelukkig uitgedrukt. Dat wil dus zeggen of je uit of thuis woont en of je ouders geacht worden zorg te dragen voor een deel van je studiekosten afhankelijk van hun inkomen.

De overheid straft mensen die meer werken dan een ander niet af door ze te korten op hun beurs. (En weer noem ik de 10k als drempel).
pi_33277937
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:17 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Ze kijken inderdaad niet naar de complete situatie (er van uitgaande dat je niet meer dan 10k per jaar verdient) maar naar je basis. Wellicht had ik me daar wat ongelukkig uitgedrukt. Dat wil dus zeggen of je uit of thuis woont en of je ouders geacht worden zorg te dragen voor een deel van je studiekosten afhankelijk van hun inkomen.

De overheid straft mensen die meer werken dan een ander niet af door ze te korten op hun beurs. (En weer noem ik de 10k als drempel).
OK. Maar ik denk dat wij wat dit betreft niet tot een compromis gaan komen en dat we ook wel beetje uitgeluld zijn aangzien ik ouders niet als factor wens te zien en jij blijkbaar wel.
pi_33304581
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:21 schreef Tobbes het volgende:

[..]

OK. Maar ik denk dat wij wat dit betreft niet tot een compromis gaan komen en dat we ook wel beetje uitgeluld zijn aangzien ik ouders niet als factor wens te zien en jij blijkbaar wel.
Ik denk ook niet dat we tot een compromis komen nee. Wel wilde ik nog zeggen dat het weinig aantrekkelijk zou worden om te werken als je daardoor minder studiefinanciering zou krijgen. De keuze om de overheid dan maar geld voor je te laten ophoesten ipv te werken is makkelijk gemakat dan. (Fora zijn niet erg geschikt om sommige dingen uit te leggen helaas, dus hopelijk is mijn boodschap duidelijk )
pi_33304617
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:32 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Ik denk ook niet dat we tot een compromis komen nee. Wel wilde ik nog zeggen dat het weinig aantrekkelijk zou worden om te werken als je daardoor minder studiefinanciering zou krijgen. De keuze om de overheid dan maar geld voor je te laten ophoesten ipv te werken is makkelijk gemakat dan. (Fora zijn niet erg geschikt om sommige dingen uit te leggen helaas, dus hopelijk is mijn boodschap duidelijk )
Ik zeg nergens dat je minder stufie moet krijgen? Ik zeg dat de overheid niet langer stufie moet geven dan noodzakelijk is en dat iedereen evenveel moet krijgen. Daarbovenop moet stufie alleen voor de studie zelf gebruikt worden en bijv. niet voor woonlasten.
pi_33304775
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:33 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat je minder stufie moet krijgen? Ik zeg dat de overheid niet langer stufie moet geven dan noodzakelijk is en dat iedereen evenveel moet krijgen. Daarbovenop moet stufie alleen voor de studie zelf gebruikt worden en bijv. niet voor woonlasten.
Indirect geef je wel aan dat je vindt dat de boerenzoon niet recht heeft op extra stufi, omdat hij zelf meer verdient dan jij.

Maar zoals je zelf al zegt, we kijken er fundamenteel anders tegenaan. Ik ga er van uit dat het eerlijk is voor kinderen met 'niet-ondersteunende ouders' dat ze meer krijgen. Jij vind dat iedereen gewoon 200euro zo moeten krijgen, ongeacht woonsituatie en afkomst.
pi_33304822
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:38 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Indirect geef je wel aan dat je vindt dat de boerenzoon niet recht heeft op extra stufi, omdat hij zelf meer verdient dan jij.

Maar zoals je zelf al zegt, we kijken er fundamenteel anders tegenaan. Ik ga er van uit dat het eerlijk is voor kinderen met 'niet-ondersteunende ouders' dat ze meer krijgen. Jij vind dat iedereen gewoon 200euro zo moeten krijgen, ongeacht woonsituatie en afkomst.
Nee dat zeg ik helemaal niet. Ik geef aan dat hij niet meer stufie verdient dan ik omdat hij een boerenzoon is.
pi_33304870
quote:
Op woensdag 21 december 2005 13:47 schreef Tobbes het volgende:

1. Ik vind het bijzonder dat een psychologie student (die misschien 8 uur per week colleges/ondersteuning heeft) evenveel betaalt als een geneeskunde student (die de hele week in de weer is en ook nog eens veel practica doet). Dit werkt zelfs nog dubbel omdat ik na enige navraag geconcludeerd heb dat een 'alpha' student die veel zelfstudie moet verrichten meer geld aan boeken kwijt is.

3. Waarom krijg je geen aanvullende beurs als je ouders hebt die veel verdienen, zelfs als je ouders de aanvullende beurs niet voor jou willen betalen?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_33304909
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:41 schreef Seneca het volgende:

[..]

3. Waarom krijg je geen aanvullende beurs als je ouders hebt die veel verdienen, zelfs als je ouders de aanvullende beurs niet voor jou willen betalen?
Goeie vraag Ik krijg toch ook geen korting op de belastingheffing als mijn ouders een minder inkomen hebben.
pi_33304918
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:39 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Nee dat zeg ik helemaal niet. Ik geef aan dat hij niet meer stufie verdient dan ik omdat hij een boerenzoon is.
Waarom haalde je in eerste instantie zijn eigen inkomen erbij dan? Dat is dan geheel niet relevant omdat het niet in je argumenten gebruikt wordt.
pi_33304981
LE-ZEN
pi_33304985
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:42 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Goeie vraag Ik krijg toch ook geen korting op de belastingheffing als mijn ouders een minder inkomen hebben.
Helemaal leuk is het als je gescheiden ouders hebt. Dan krijg je je basisbeurs, aanvullende beurs EN alimentatie. Ik ken een jongen die krijgt per maand 3x zo veel geld als ik. Ik moet 20 uur in de week werken en kom niet eens bij dat bedrag in de buurt!
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_33305004
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:42 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Als je ouders het niet willen betalen dan is er nogmaals die procedure. Als je ouders maar een klein deel van het verschil ophoesten dan heb je als student zijnde inderdaad pech. Er mag verwacht worden dat de ouders die hun kinderen kunnen laten studeren dit ook doen.
Het is altijd nog een verantwoordelijkheid van de ouders, en waar nodig springt de overheid bij.

Ik heb geluk, mijn vader heeft mij lange tijd voorzien in huur (¤200) en de betaling van het collegegeld. Alle extra dingen werk ik zelf voor. Momenteel betaal ik collegelegd ook gewoon zelf.
pi_33305114
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:45 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Als je ouders het niet willen betalen dan is er nogmaals die procedure. Als je ouders maar een klein deel van het verschil ophoesten dan heb je als student zijnde inderdaad pech. Er mag verwacht worden dat de ouders die hun kinderen kunnen laten studeren dit ook doen.
Het is altijd nog een verantwoordelijkheid van de ouders, en waar nodig springt de overheid bij.

Ik heb geluk, mijn vader heeft mij lange tijd voorzien in huur (¤200) en de betaling van het collegegeld. Alle extra dingen werk ik zelf voor. Momenteel betaal ik collegelegd ook gewoon zelf.
Ik ben daarvoor naar het IBG geweest. Die vrouw achter de balie wist mij te vertellen dat ik of al 4 jaar geen contact meer moest hebben met mijn ouders, of dat mijn vader mij niet moet erkennen. De enige andere mogelijkheid is dat een van mijn ouders een brief schrijft met een goede reden waarom ze mijn aanvullende beurs niet willen betalen, maar ja, gierigheid zal daar wel niet onder vallen.
pi_33305122
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:44 schreef Seneca het volgende:

[..]

Helemaal leuk is het als je gescheiden ouders hebt. Dan krijg je je basisbeurs, aanvullende beurs EN alimentatie. Ik ken een jongen die krijgt per maand 3x zo veel geld als ik. Ik moet 20 uur in de week werken en kom niet eens bij dat bedrag in de buurt!
Mijn ouders zijn gescheiden, ik krijg alleen maar een basisbeurs. Mijn moeder verdient weinig genoeg om voor een volledige aanvullende beurs in aanmerking te komen. Ik krijg ook geen alimentatie of andere zaken.
Mijn vader verdient boven de grens voor de aanvullende beurs, en ik krijg gewoon een basisbeurs uitwonend.
pi_33305160
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:45 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Maar leg mij dan eens duidelijk uit wat mijn studie met het inkomen/vermogen van mijn ouders te maken? Op het moment dat de staat geld aan me wil verdienen betaal ik toch ook niet minder of meer belasting, afhankelijk van het inkomen van mijn ouders.
pi_33305168
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:48 schreef Seneca het volgende:

[..]

Ik ben daarvoor naar het IBG geweest. Die vrouw achter de balie wist mij te vertellen dat ik of al 4 jaar geen contact meer moest hebben met mijn ouders, of dat mijn vader mij niet moet erkennen. De enige andere mogelijkheid is dat een van mijn ouders een brief schrijft met een goede reden waarom ze mijn aanvullende beurs niet willen betalen, maar ja, gierigheid zal daar wel niet onder vallen.
Belachelijk dat de gierigheid van jouw ouders door belastingbetalers opgehoest moet worden. Terecht dus dat je niets meer krijgt.

Je zou blij moeten zijn met elke stuiver die je van je ouders krijgt! Mensen moeten zelf meer verantwoordelijkheid nemen, en indien nodig hulp van de overheid krijgen.
pi_33305214
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:49 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Belachelijk dat de gierigheid van jouw ouders door belastingbetalers opgehoest moet worden. Terecht dus dat je niets meer krijgt.
Je hebt daar wel een punt, maar ergens knaagt het toch. Anderen krijgen veel meer geld dan ik, puur en alleen omdat mijn OUDERS veel verdienen. Ik ben 21 jaar, dan ben ik voor de wet toch financieel onafhankelijk? Waarom bepaalt het inkomen van mijn ouders dan de hoogte van mijn studiebeurs?

Oh, en daarbij, ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid hoor. Ik werk 20 uur in de week om rond te komen. En daarnaast studeer ik er zo'n 40. Ik zou ook kunnen gaan lenen, maar dat is tegen mijn principes.
pi_33305234
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:49 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Je zou blij moeten zijn met elke stuiver die je van je ouders krijgt! Mensen moeten zelf meer verantwoordelijkheid nemen, en indien nodig hulp van de overheid krijgen.
Niet zo belachelijk als dat de belastingbetaler jouw energie en waterrekening moet ophoesten

En daarbovenop: ouders zijn ook belastingbetalers.
pi_33305268
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:51 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Niet zo belachelijk als dat de belastingbetaler jouw energie en waterrekening moet ophoesten

Sterker nog, die studiebeurs betaal ik later dubbel en dwars terug door de extra belasting die ik de staat ga opleveren!
pi_33305272
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:49 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Maar leg mij dan eens duidelijk uit wat mijn studie met het inkomen/vermogen van mijn ouders te maken? Op het moment dat de staat geld aan me wil verdienen betaal ik toch ook niet minder of meer belasting, afhankelijk van het inkomen van mijn ouders.
Om het vooral nog gecompliceerder te maken haal je er nog een paar andere systemen bij. Het is al ingewikkeld genoeg. Dat jij later meer belasting betaalt als je veel verdient is gewoon naar draagkracht. Je kan het daar mee eens zijn of niet, maar dat is een andere discussie (Ik ben het er slechts gedeeltelijk mee eens, maar dat terzijde). Het gaat hier om de hulp die de overheid biedt aan studenten die het redelijkerwijs niet zlef zouden kunnen bekostigen.

Hierbij leg ik nogmaals de nadruk op het feit dat OUDERS verantwoordelijk zijn voor de kinderen die ze op de wereld zetten (zeker met opleidingen, trek het nou niet in het extreme door) en er mag dus ook verwacht worden dat deze hun steentje bijdragen.
pi_33305328
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:53 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Het gaat hier om de hulp die de overheid biedt aan studenten die het redelijkerwijs niet zelf zouden kunnen bekostigen.
Ik wil je niet op een woordje pakken, maaruh...
pi_33305351
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:51 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Als het goed is houd ik, tegen de tijd dat ik werk, de economie (samen met andere mensen) in balans. Beter nu een bijdrage aan mijn uitwonende kosten (want dekkend is het zéker niet) zodat ik kan studeren, dan dat later blijkt dat er te weinig hoogopgeleiden zijn.
pi_33305358
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:53 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Om het vooral nog gecompliceerder te maken haal je er nog een paar andere systemen bij. Het is al ingewikkeld genoeg. Dat jij later meer belasting betaalt als je veel verdient is gewoon naar draagkracht. Je kan het daar mee eens zijn of niet, maar dat is een andere discussie (Ik ben het er slechts gedeeltelijk mee eens, maar dat terzijde). Het gaat hier om de hulp die de overheid biedt aan studenten die het redelijkerwijs niet zlef zouden kunnen bekostigen.

Hierbij leg ik nogmaals de nadruk op het feit dat OUDERS verantwoordelijk zijn voor de kinderen die ze op de wereld zetten (zeker met opleidingen, trek het nou niet in het extreme door) en er mag dus ook verwacht worden dat deze hun steentje bijdragen.
Daar ben ik het dus gewoon niet mee eens. Nogmaals, ik ben 21, ik ben voor de wet financieel onafhankelijk, heb stemrecht, mag mijn eigen beslissingen maken, en zelf overeenkomsten aangaan. Waarom is de hoogte van mijn studiebeurs dan afhankelijk van het inkomen van mijn ouders, waar ik voor de wet niet meer afhankelijk van ben? Je wil dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen, terwijl je in mijn geval een deel van die verantwoordelijkheid bij mijn ouders legt. Dat snap ik niet.
pi_33305389
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:55 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Als het goed is houd ik, tegen de tijd dat ik werk, de economie (samen met andere mensen) in balans. Beter nu een bijdrage aan mijn uitwonende kosten (want dekkend is het zéker niet) zodat ik kan studeren, dan dat later blijkt dat er te weinig hoogopgeleiden zijn.
Waarom zouden je ouders die energie en waterrekening dan niet kunnen betalen?
pi_33305398
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:54 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Ik wil je niet op een woordje pakken, maaruh...
Dan moet je de alinea daaronder nog eens lezen, daar staat dat je ouders de bijdrage moeten leveren om het zélf te kunnen bekostigen. Zelf is dus niet alleen door eigen inkomen van werk, maar omvat ook de steun die je van huis uit zou moeten ontvangen.
pi_33305440
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:56 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Dan moet je de alinea daaronder nog eens lezen, daar staat dat je ouders de bijdrage moeten leveren om het zélf te kunnen bekostigen. Zelf is dus niet alleen door eigen inkomen van werk, maar omvat ook de steun die je van huis uit zou moeten ontvangen.
maar waarom? en moeten opa en oma dan ook helpen bekostigen? En de buurvrouw die geen kinderen heeft maar toch profiteert van de afgestudeerden?
pi_33305451
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:56 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Eens. Maar als ik die steun niet krijg, dan kan ik het dus niet zelf bekostigen, buiten mijn eigen schuld om. Toch vind je dat ik dan geen recht heb op overheidssteun.
pi_33305455
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:56 schreef Seneca het volgende:

[..]

Waarom zouden je ouders die energie en waterrekening dan niet kunnen betalen?
Het gaat nu niet om wat er wel en niet door de IB-groep betaald moet worden, maar om het verschil dat er is.
pi_33305466
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:58 schreef Seneca het volgende:

[..]

Eens. Maar als ik die steun niet krijg, dan kan ik het dus niet zelf bekostigen, buiten mijn eigen schuld om. Toch vind je dat ik dan geen recht heb op overheidssteun.
Is de schuld van je ouders. Daarbij, al zou ik niets krijgen, dan zou ik het nog zelf kunnen betalen. Hierbij ga ik er van uit dat ik wel m'n basisbeurs gewoon houd.
pi_33305495
Maar ik merk dat mijn argumenten t.o.v. lacoste steeds vager, wateriger en complexer worden...dat komt eigenlijk omdat ik alles al gezegd heb en de discussie telkens weer terugslaat op de kwestie '"ouders verantwoordelijk of niet".
pi_33305499
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:58 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Is de schuld van je ouders. Daarbij, al zou ik niets krijgen, dan zou ik het nog zelf kunnen betalen.
Dat is het ook. Maar waarom moet IK daar dan voor opdraaien? Ik moet mijn eigen verantwoording nemen, maar als mijn ouders dat dan niet doen, draai ik er voor op. DAT vind ik onrechtvaardig!
pi_33305537
Wat is nou eigenlijk het probleem? Je verdient 200 euro in de maand, krijgt waarschijnlijk 75 euro in de maand aan studiefinanciering en daar kan jij niet van rondkomen? Sorry, maar dan doe je toch echt iets fout. Afgezien van dit, denk ik dat de overheid heel redelijk is qua collegegeld. Technische studies kosten véél meer, maar door een gelijk collegegeld te vragen voor iedereen raken sommige studies niet onderbezet en wordt het mogelijk gemaakt dat iedereen kan studeren als zij hiervoor de capaciteiten hebben.

Om nog maar op de aanvullende beurs terug te komen. Mensen die een aanvullende beurs krijgen, hebben die jaren daarvoor waarschijnlijk niet met een vetpot geleefd. De ouders verdienen gewoon weinig en kunnen niet alles bekostigen voor de kinderen. Ik zie de onredelijkheid niet van een aanvullende beurs zodat ook deze mensen kunnen studeren.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_33305567
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:01 schreef Avani het volgende:
Wat is nou eigenlijk het probleem? Je verdient 200 euro in de maand, krijgt waarschijnlijk 75 euro in de maand aan studiefinanciering en daar kan jij niet van rondkomen? Sorry, maar dan doe je toch echt iets fout. Afgezien van dit, denk ik dat de overheid heel redelijk is qua collegegeld. Technische studies kosten véél meer, maar door een gelijk collegegeld te vragen voor iedereen raken sommige studies niet onderbezet en wordt het mogelijk gemaakt dat iedereen kan studeren als zij hiervoor de capaciteiten hebben.

Om nog maar op de aanvullende beurs terug te komen. Mensen die een aanvullende beurs krijgen, hebben die jaren daarvoor waarschijnlijk niet met een vetpot geleefd. De ouders verdienen gewoon weinig en kunnen niet alles bekostigen voor de kinderen. Ik zie de onredelijkheid niet van een aanvullende beurs zodat ook deze mensen kunnen studeren.
Als ik kan rondkomen zonder aanvullende beurs kunnen die mensen met ouders die weinig verdienen dat ook. Eigen verantwoording enzo
pi_33305600
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:01 schreef Avani het volgende:

Het probleem is niet dat ik niet rond kan komen. Het probleem is dat ik moet werken om hetzelfde te krijgen als bepaalde anderen.
pi_33305640
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:00 schreef Seneca het volgende:

[..]

Dat is het ook. Maar waarom moet IK daar dan voor opdraaien? Ik moet mijn eigen verantwoording nemen, maar als mijn ouders dat dan niet doen, draai ik er voor op. DAT vind ik onrechtvaardig!
Het leven is ook hard en oneerlijk. Wen er maar vast aan.

Je gaat toch ook niet zeggen dat als je in een arm gezin bent opgegroeid dat het onrechtvaardig is dat jij niet de zoon of dochter van Bill Gates bent? Sommige dingen zijn zoals ze je overkomen. Afkomst is niets aan te doen. Als je ouders je slaan is het ook onrechtvaardig.
pi_33305705
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:02 schreef Seneca het volgende:

[..]

Als ik kan rondkomen zonder aanvullende beurs kunnen die mensen met ouders die weinig verdienen dat ook. Eigen verantwoording enzo
Helemaal waar, maar daar komen we weer op het punt dat er verwacht mag worden van jouw ouders die het wél kunnen betalen zorg dragen dat jij makkelijker kunt rondkomen. Jouw ouders hebben je het leven geschonken, of je het leuk vindt of niet. Die situatie bepaalt hoe je er uiteindelijk van afkomt.

En dan lijkt 't me wel weer final voor vandaag
pi_33305750
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:04 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Het leven is ook hard en oneerlijk. Wen er maar vast aan.

Je gaat toch ook niet zeggen dat als je in een arm gezin bent opgegroeid dat het onrechtvaardig is dat jij niet de zoon of dochter van Bill Gates bent? Sommige dingen zijn zoals ze je overkomen. Afkomst is niets aan te doen. Als je ouders je slaan is het ook onrechtvaardig.
Vind ik niet te vergelijken. Hier is sprake van een overheid die mensen al dan niet matst aan de hand van hun afkomst. Dat vind ik net zo goed fout als wanneer de situatie omgekeerd was (dat mensen met rijke ouders in het voordeel waren geweest).

Daarbij is die "wen er maar vast aan" uitspraak zo'n dooddoener. Dat het leven hard en oneerlijk IS, wil toch nog niet zeggen dat ik me er niet aan stoor? En dat wil al helemaal niet zeggen dat je er niks aan moet doen. Als iedereen zo dacht, dan leefden we vandaag de dag nog steeds in een dictatuur, waarin we werden uitgebuit door de bazen.
pi_33305762
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:02 schreef Seneca het volgende:

[..]

JIj betaalt collegeld, boeken, kleding, eten, kamerhuur allemaal zelf van een basisbeurs zonder hulp van ouders? Nou ja, als jij het zegt. Prima hoor, maar ik vind het geen rare gedachte dat de overheid ervan uitgaat dat ouders mee helpen zodat hun eigen kind normaal kan leven.
pi_33305774
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:06 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Helemaal waar, maar daar komen we weer op het punt dat er verwacht mag worden van jouw ouders die het wél kunnen betalen zorg dragen dat jij makkelijker kunt rondkomen. Jouw ouders hebben je het leven geschonken, of je het leuk vindt of niet. Die situatie bepaalt hoe je er uiteindelijk van afkomt.

En dan lijkt 't me wel weer final voor vandaag
Ik ben het met je eens, maar ik vind gewoon niet dat de overheid afkomst zou moeten meewegen in haar beleid omzage studiefinanciering. Gewoon iedereen een vast bedrag waar hij of zij van kan rondkomen, klaar. Krijg je meer geld van je ouders? Mooi voor jou. Eerlijk ten opzichte van de mensen die geen extraatje krijgen? Nee. Kan de overheid daar wat aan doen? Nee. Hier kan de overheid dat wel.
pi_33305872
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:07 schreef Seneca het volgende:
Daarbij is die "wen er maar vast aan" uitspraak zo'n dooddoener. Dat het leven hard en oneerlijk IS, wil toch nog niet zeggen dat ik me er niet aan stoor? En dat wil al helemaal niet zeggen dat je er niks aan moet doen. Als iedereen zo dacht, dan leefden we vandaag de dag nog steeds in een dictatuur, waarin we werden uitgebuit door de bazen.
Als je straks een loonslaaf wordt zal je er achter komen dat het helaas toch een beetje waar is. En inderdaad, het is een beetje een dooddoener, maar dat wil niet zeggen dat sommige dingen helaas zo zijn. Dat is geen onverschilligheid mijnerzijds, maar wel een stukje realisme.

In mijn ogen is het verschil tussen rijk en arm nodig om de boel draaiende te houden. Een dictatuur is overdreven, maar de verpoldermodeliseerde samenleving is ook niet goed voor een land.

En als je ouders (wat) rijker zijn dan gemiddeld kom je er al met al toch wel goed van af.
pi_33305920
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:08 schreef Seneca het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens, maar ik vind gewoon niet dat de overheid afkomst zou moeten meewegen in haar beleid omzage studiefinanciering. Gewoon iedereen een vast bedrag waar hij of zij van kan rondkomen, klaar. Krijg je meer geld van je ouders? Mooi voor jou. Eerlijk ten opzichte van de mensen die geen extraatje krijgen? Nee. Kan de overheid daar wat aan doen? Nee. Hier kan de overheid dat wel.
In sommige gevallen is het probleem wat je aangeeft inderdaad extreem aanwezig en 'onrechtvaardig'. Ik denk wel dat als je naar gemiddelden gaat kijken, dat je er zonder aanvullende beurs heel wat beter van af bent. Als ik kijk wat ik me kan veroorloven, en dat vergelijk met iemand met aanvullende beurs, dan heb ik een luizeleventje.
pi_33305939
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:08 schreef Avani het volgende:

[..]

JIj betaalt collegeld, boeken, kleding, eten, kamerhuur allemaal zelf van een basisbeurs zonder hulp van ouders? Nou ja, als jij het zegt. Prima hoor, maar ik vind het geen rare gedachte dat de overheid ervan uitgaat dat ouders mee helpen zodat hun eigen kind normaal kan leven.
Maar een meerderjarige student moet niks te maken hebben met de financiele positie van de ouders. EN als je die basisbeurs verhoogt kan dat best. Omdat te compenseren mag er van mij best meer belasting worden geheven over het inkomen van ouders van wie de overheid verwacht dat ze bijdragen aan de studiekosten van hun kind.
pi_33305985
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:08 schreef Avani het volgende:

[..]

Geloof het of niet. Ik krijg ongeveer 230 euro basisbeurs per maand, ik leen maandelijks 200 euro van het IBG, en ik verdien iets meer dan 200 euro per maand bij mijn werk. Dat is dus iets meer dan 630 euro per maand.

Mijn huur bedraagt 180 euro per maand, mijn collegegeld, wat ik in termijnen betaal, is een afschrijving van 125 euro per maand. Mijn ziektekostenverzekering gaat me volgend jaar iets minder dan 100 euro per maand kosten. Eten kost me 100 euro per maand, maar dan moet ik zuinig aan doen. Voor boeken heb ik 50 euro per maand uitgetrokken. Dat is niet genoeg, dus af en toe moet ik boeken lenen. Kleding geef ik iets aan 50 euro per maand uit, en dan houd ik nog zo'n 15 euro over voor ander uitgaven zoals schoonmaakspullen etc.

Nu zijn de bedragen hierboven even vlugge schattingen, maar ik kom dus wel degelijk rond zonder hulp van mijn ouders!
pi_33306027
Ouders mogen best enige verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van kinderen, in plaats van te denken 'de overheid zorgt wel voor ze'.
Wanneer kinderen geen aanvullende beurs ontvangen verdienen de ouders gewoon niet slecht. In de berekening wordt rekening gehouden met best veel factoren.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je je kind op zijn/haar 18e het huis uit schopt met de woorden 'nu kind, mag je op jezelf, zoek het verder allemaal zelf maar uit' en vervolgens 3x per jaar een vakantie boekt ed. omdat je dan 'meer tijd voor jezelf hebt'.
pi_33306035
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:11 schreef 205_Lacoste het volgende:

[..]

Als je straks een loonslaaf wordt zal je er achter komen dat het helaas toch een beetje waar is. En inderdaad, het is een beetje een dooddoener, maar dat wil niet zeggen dat sommige dingen helaas zo zijn. Dat is geen onverschilligheid mijnerzijds, maar wel een stukje realisme.

In mijn ogen is het verschil tussen rijk en arm nodig om de boel draaiende te houden. Een dictatuur is overdreven, maar de verpoldermodeliseerde samenleving is ook niet goed voor een land.

En als je ouders (wat) rijker zijn dan gemiddeld kom je er al met al toch wel goed van af.
Realistisch? Misschien. Zelf zie ik het meer als cynisch. Maar dat kan ook zijn omdat ik nog naief ben. Ik ben in ieder geval nog niet op de leeftijd gekomen dat ik me zomaar neerleg bij de dingen zoals ze zijn
pi_33306057
Sorry hoor, maar ik wil niet dat dit land communistische systemen gaat handhaven. Iedereen evenveel studiefinanciering, iedereen even veel belasting betalen. Dán zou Nederland pas gaan verpauperen. Afkomst zegt gewoon heel veel over een mens en niet in een discriminerende zin bedoelt. Jij wil niet benadeeld worden, omdat je uit een rijker gezin komt? Als je intelligent bent en je kan studeren, goede baan krijgen puur uit geluk omdat jij goede genen hebt, dan kan je best betalen voor mensen die niet het geluk hebben dat ze minder bekwaam geboren worden. Dit systeem is ook ten gunste van jezelf, want als iedereen een redelijk normale koopkracht heeft, is dat goed voor de economie zodat ze nog wat kunnen besteden.

Zo en dan ga ik ga nu m'n studiefinanciering erdoor heen jagen.
pi_33306062
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:15 schreef Seneca het volgende:

[..]

Geloof het of niet. Ik krijg ongeveer 230 euro basisbeurs per maand, ik leen maandelijks 200 euro van het IBG, en ik verdien iets meer dan 200 euro per maand bij mijn werk. Dat is dus iets meer dan 630 euro per maand.

Mijn huur bedraagt 180 euro per maand, mijn collegegeld, wat ik in termijnen betaal, is een afschrijving van 125 euro per maand. Mijn ziektekostenverzekering gaat me volgend jaar iets minder dan 100 euro per maand kosten. Eten kost me 100 euro per maand, maar dan moet ik zuinig aan doen. Voor boeken heb ik 50 euro per maand uitgetrokken. Dat is niet genoeg, dus af en toe moet ik boeken lenen. Kleding geef ik iets aan 50 euro per maand uit, en dan houd ik nog zo'n 15 euro over voor ander uitgaven zoals schoonmaakspullen etc.

Nu zijn de bedragen hierboven even vlugge schattingen, maar ik kom dus wel degelijk rond zonder hulp van mijn ouders!
Precies! En desnoods leen je een keer 400. Niks mis mee.
pi_33306148
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:17 schreef Avani het volgende:
Sorry hoor, maar ik wil niet dat dit land communistische systemen gaat handhaven. Iedereen evenveel studiefinanciering, iedereen even veel belasting betalen. Dán zou Nederland pas gaan verpauperen. Afkomst zegt gewoon heel veel over een mens en niet in een discriminerende zin bedoelt. Jij wil niet benadeeld worden, omdat je uit een rijker gezin komt? Als je intelligent bent en je kan studeren, goede baan krijgen puur uit geluk omdat jij goede genen hebt, dan kan je best betalen voor mensen die niet het geluk hebben dat ze minder bekwaam geboren worden. Dit systeem is ook ten gunste van jezelf, want als iedereen een redelijk normale koopkracht heeft, is dat goed voor de economie zodat ze nog wat kunnen besteden.

Ik weet niet of je op mij reageerde...maar ik pleit juist voor een hogere belasting voor mensen van wie de overheid verwacht dat ze bijdragen aan de studiekosten van hun kinderen, de mensen met hogere inkomens dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2005 13:20:32 ]
pi_33306156
Mijn stufie is al op trouwens
pi_33306161
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:17 schreef Avani het volgende:

Niks iedereen even veel belasting betalen. Als je meer gaat verdienen, mag je best meer betalen. Maar je gaat ook niet meer belasting betalen als je ouders meer verdienen. Wees dan consequent en laat de studiefinanciering afhankelijk zijn van je eigen inkomen, in plaats van dat van je ouders. Het feit dat de overheid iedereen gelijk wil trekken, ongeacht financiele afkomst, dat is pas communisme!
pi_33306231
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:20 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Ik weet niet of je op mij reageerde...maar ik pleit juist voor een hogere belasting voor mensen van wie de overheid verwacht dat ze bijdragen aan de studiekosten van hun kinderen, de mensen met hogere inkomens dus.
Wel ja, alsof die mensen nog niet genoeg belasting betalen. Hogere inkomens mogen ook meer belasting betalen, maar er is een grens hoor. Dat jouw ouders niet meer willen betalen en anderen wel moet maar gelijk doorgevoerd worden in het belastingstelsel? Stop gewoon met huilen en ga aan de slag, want dit probleem ligt toch echt bij jouw ouders en niet bij de overheid.
pi_33306348
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:22 schreef Avani het volgende:

[..]

Wel ja, alsof die mensen nog niet genoeg belasting betalen. Hogere inkomens mogen ook meer belasting betalen, maar er is een grens hoor. Dat jouw ouders niet meer willen betalen en anderen wel moet maar gelijk doorgevoerd worden in het belastingstelsel? Stop gewoon met huilen en ga aan de slag, want dit probleem ligt toch echt bij jouw ouders en niet bij de overheid.
Hoe kun je nu eisen van iemand dat hij zijn eigen verantwoordelijkheid neemt als je tegelijkertijd een deel van de verantwoording voor iemands financiele situatie bij de ouders legt?
pi_33306410
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:20 schreef Seneca het volgende:

[..]

Niks iedereen even veel belasting betalen. Als je meer gaat verdienen, mag je best meer betalen. Maar je gaat ook niet meer belasting betalen als je ouders meer verdienen. Wees dan consequent en laat de studiefinanciering afhankelijk zijn van je eigen inkomen, in plaats van dat van je ouders. Het feit dat de overheid iedereen gelijk wil trekken, ongeacht financiele afkomst, dat is pas communisme!
Studiefinanciering afhankelijk van je eigen inkomen? Wat je later gaat verdienen (niet te bepalen) of van nu (geen enkele student gaat werken)? En ik geloof dat je mij niet helemaal begrijpt, want de overheid trekt helemaal niet iedereen gelijk. Ze zorgen toch voor een aanvullende beurs.
pi_33306596
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:27 schreef Avani het volgende:

[..]

Studiefinanciering afhankelijk van je eigen inkomen? Wat je later gaat verdienen (niet te bepalen) of van nu (geen enkele student gaat werken)? En ik geloof dat je mij niet helemaal begrijpt, want de overheid trekt helemaal niet iedereen gelijk. Ze zorgen toch voor een aanvullende beurs.
Ja, alleen voor mensen die dus geen rijke ouders hebben (waarbij de overheid er dus vanuit gaat dat rijke ouders meebetalen aan de studie), zodat iedereen toch maar hetzelfde bedrag overhoudt. Dat is pas communistisch!

Dat het in de praktijk niet zo werkt omdat ouders lang niet altijd bijdragen aan de studie ziet de overheid voor het gemak maar over het hoofd. Dat ik minder geld krijg vanwege mijn afkomst is net zo onrechtvaardig als dat een rijkeluiskindje allerlei voordeeltjes krijgt vanwege zijn afkomst.
pi_33306789
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:22 schreef Avani het volgende:

[..]

Als die ouders vervolgens niet meer de studie van het kind hoeven te bekostigen komt het voor de ouders op hetzelfde neer. Voor de staat wordt het goedkoper (minder gezeik, geen uizonderingen) en voor de student wordt het rechtvaardiger.
pi_33306838
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:36 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Als die ouders vervolgens niet meer de studie van het kind hoeven te bekostigen komt het voor de ouders op hetzelfde neer. Voor de staat wordt het goedkoper (minder gezeik, geen uizonderingen) en voor de student wordt het rechtvaardiger.
En let wel, de ouders met minder inkomen betalen minder belasting, dus hoeven minder bij te dragen aan de studie van hun kind! Kan het mooier?
pi_33306974
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:37 schreef Seneca het volgende:

[..]

En let wel, de ouders met minder inkomen betalen minder belasting, dus hoeven minder bij te dragen aan de studie van hun kind! Kan het mooier?
* Tobbes gaat het tweedekamerlid van GL die verantwoordelijk is voor 'onderwijs' mailen.
pi_33307017
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:07 schreef Seneca het volgende:
Vind ik niet te vergelijken. Hier is sprake van een overheid die mensen al dan niet matst aan de hand van hun afkomst. Dat vind ik net zo goed fout als wanneer de situatie omgekeerd was (dat mensen met rijke ouders in het voordeel waren geweest).
Mensen met rijke ouders zijn per definitie al in het voordeel, doordat zij veel meer (financieel, qua milieu, qua netwerk) mogelijkheden hebben om hun talenten te ontwikkelen en daar ondersteuning bij te krijgen.

Daar hebben die studenten hun hele jeugd al profijt van gehad, en die afkomst is voor een deel ook hetgene waaraan ze te danken hebben dat ze uberhaupt kunnen gaan studeren (er is voor zover ik weet nog altijd een flinke correlatie tussen de financiele situatie van ouders en de opleiding van hun kinderen), en dan ook nog gaan mekkeren als je tijdens je studie minder geld krijgt van de overheid, omdat die verwacht dat de ouders die kunnen bijspringen, dat ook doen?

Natuurlijk plaatst dat je in een afhankelijke positie tov je ouders, natuurlijk zul je moeten werken als je geen zin hebt in die afhankelijkheid, terwijl je buurman met armere ouders het geld waarvoor jij werkt van de overheid krijgt. Zie dat dan maar als een klein stukje compensatie voor de achterstand die je buurman in de jaren daarvoor tov jou heeft gehad.

Ik zou ook liever een stelsel zien waarin elke meerderjarige een fatsoenlijke beurs krijgt, die betaald wordt van een 'studietax' (zie andere topic daarover). Zolang het nu eenmaal zover nog niet is, en dus nu eenmaal niet alle kosten voor iedereen vergoed worden, zie ik honderd keer liever dat de steun gaat naar degenen die niet bij een thuisfront aan kunnen kloppen, ipv naar degenen die wel aan kunnen, maar liever niet wilen kloppen.
pi_33307038
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:40 schreef Tobbes het volgende:

[..]

* Tobbes gaat het tweedekamerlid van GL die verantwoordelijk is voor 'onderwijs' mailen.
Ik heb het niet zo op de gevestigde partijen. Kun je geen eigen partij beginnen ofzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')