Wat is daar krom aan?quote:Op woensdag 21 december 2005 13:54 schreef raptorix het volgende:
Wat ook krom is, is dat men aan 1 kant zegt, goh je bent volwassen en financieel onafhankelijk, aan andere kant verwacht men van rijke ouders dat men bijdraagt. Dat ouders een hoog inkomen hebben houdt nog niet in dat ze ook automatisch meer geld te besteden hebben.
Het is krom wanneer de (rijke) ouders niet willen bijdragen...quote:Op woensdag 21 december 2005 13:57 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Wat is daar krom aan?
Ik vind het overigens ook niet helemaal fair dat kinderen uit 'minder bedeelde' gezinnen meer krijgen. Maar het is meteen wel heel veel meer. En ik vernam dat mensen die een aanvullende beurs krijgen slechts de basisbeurs hoeven terug te betalen als ze de studie niet halen!Kan iemand dit bevestigen? Dat zou betekenen dat je winst kunt maken...
Ja. Maar dat betekent nog niet dat ouders recht zijn. KInderen van rijker bedeelden ouders zijn en blijven dan wel afhankelijk van hun ouders.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:00 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Het is krom wanneer de (rijke) ouders niet willen bijdragen...
quote:Op woensdag 21 december 2005 14:06 schreef DoctorB het volgende:
Erger is dat jij suggereert naar de universiteit te gaan terwijl je duidelijk geen benul hebt van het verschil tussen een persoonsvorm en een voltooid deelwoord.
Hint: kamerhuur.quote:Op woensdag 21 december 2005 13:47 schreef Tobbes het volgende:
Ik heb twee bezwaren tegen de wijze van financieren van de studie en vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken.
2. Waarom krijgen uitwonenden studenten meer studiefinanciering? De staat betaalt toch de boodschappen ook niet die mijn moeder voor mij moet doen. Op zich vind ik het niet erg, zeker aangezien ik zelf ook op kamers ga in de loop van volgend jaar. Maar ik denk even vanuit maatschappelijk belang.
Dus? Studenten kiezen er toch zelf voor om 'op kamers' te gaan? Vaak ook terwijl het qua afstand niet eens noodzakelijk is. Als ik er nou voor 'kies' thuis te blijven wonen; waarom krijg ik dan minder?quote:
Wat dat woon/werkverkeer betreft denk ik dat het wel mee zal vallen. Maar waarom kan dat 'extra' geld niet in de vorm van een lening worden verschaft? Het wordt zo wel erg makkelijk gemaakt om op kamers te gaan.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:31 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Dat alle studies even duur zijn lijkt me logisch: dit komt omdat anders alleen rijke mensen geneeskunde gaan studeren en de arme mensen dan allemaal psychologen worden. Daar is dan een enorm overschot in, zodat een groot deel onder het niveau werkt of werkloos is. Dit schiet niet op.
Dat je extra geld krijgt voor uitwonen lijkt me dat anders de mensen die in landelijke gebieden wonen minder vaak zullen gaan studeren, omdat de reistijd niet te overbruggen is en je door je huur nu eenmaal meer kosten hebt. Uitwonende beurs is dan ook niet dekkend voor de meeste mensen.
Stel je je ook eens de OV/verkeersdrukte voor wanneer (bijna) alle studenten nog thuis zouden wonen. Daar zou je niet blij van worden of wel?
Definieer ' noodzakelijk'?quote:Op woensdag 21 december 2005 14:35 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Dus? Studenten kiezen er toch zelf voor om 'op kamers' te gaan? Vaak ook terwijl het qua afstand niet eens noodzakelijk is. Als ik er nou voor 'kies' thuis te blijven wonen; waarom krijg ik dan minder?
Dat spreek ik allemaal niet tegen. Maar is de overheid degene die jouw woonlasten moet ophoesten?quote:Op woensdag 21 december 2005 14:40 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Definieer ' noodzakelijk'?
Ik ben op kamers gegaan omdat ik anders 2u heen en 2u terug moest reizen. Kan het? ja. Dus was het noodzakelijk dat ik op kamers ging?
Verder draagt het ook behoorlijk bij aan je ontwikkeling.
Omdat jij bij je ouders gratis kan inwonen, bij buurvrouw Neeltje in de grote stad Amsterdam niet. Dat zijn minstens 300 euro kosten per maand die je, als je thuis woont, juist niet hebt.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:35 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Dus? Studenten kiezen er toch zelf voor om 'op kamers' te gaan? Vaak ook terwijl het qua afstand niet eens noodzakelijk is. Als ik er nou voor 'kies' thuis te blijven wonen; waarom krijg ik dan minder?
quote:Op woensdag 21 december 2005 14:41 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Omdat jij bij je ouders gratis kan inwonen, bij buurvrouw Neeltje in de grote stad Amsterdam niet. Dat zijn minstens 300 euro kosten per maand die je, als je thuis woont, juist niet hebt.
Oftewel: uitwoners hebben te kampen met hoge huurkosten die thuisblijvers niet hebben. En om in die kosten te voorzien zou de overheid de mogelijkheid tot rentevrije staatslening moeten scheppen om een reeel bestaan voor uitwonenden studenten te garanderen.
Verzaak jij maar eens langer dan een jaartje op de universiteit; moet je eens kijken wat voor lening je dan opeens hebt.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:37 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Wat dat woon/werkverkeer betreft denk ik dat het wel mee zal vallen. Maar waarom kan dat 'extra' geld niet in de vorm van een lening worden verschaft? Het wordt zo wel erg makkelijk gemaakt om op kamers te gaan.
Tot twee jaar na je afstuderen is je lening nog renteloos.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:42 schreef Tobbes het volgende:
Maar dat doe je dan toch zelfquote:Op woensdag 21 december 2005 14:42 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Verzaak jij maar eens langer dan een jaartje op de universiteit; moet je eens kijken wat voor lening je dan opeens hebt.
Die betaal je toch zo afquote:Op woensdag 21 december 2005 14:44 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Mogelijk een euro of 20.000 na je studie.
Nee. Tuurlijk is het veel geld...moet je nagaan wat het de overheid kost.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:46 schreef popolon het volgende:
[..]
Die betaal je toch zo af
Als je zo'n lening hebt kun je die later ook vast makkelijk terugbetalen.
Dat is ook allang zo?quote:Op woensdag 21 december 2005 14:44 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Maar dat doe je dan toch zelfTuurlijk, ik studeer zelf ook en zou ook een studietijd zoals mijn vader dat genoot (10 jaar studeren en eigenlijk niet studeren
) willen. Maar er moet zoveel bezuinigd worden zogenaamd in Nederland, dus dan vind ik ook dat studenten de kans gegeven moet worden om binnen een beperkt aantal jaar de studie af te ronden, maar meer ook niet.
Vind jij 5 jaar redelijk?quote:Op woensdag 21 december 2005 14:50 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Ja, maar het kan nog wel wat strakker
't Valt nog reuze mee.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:47 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Nee. Tuurlijk is het veel geld...moet je nagaan wat het de overheid kost.
Nou, dan heb je toch niks te klagen? 5 jaar is namelijk al het maximum w.b. de lening / gift (plus nog een aantal regeltjes zoals bijvoorbeeld propadeuse binnen x jaar). Correct me if Im wrong tho, maar zo was het op het HBO in ieder geval wel.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:54 schreef Tobbes het volgende:
[..]
4 bij een master van 1 jaar en 5 bij een master van 2 jaar.
M.a.w. geen speling.
Ik denk dat tot 2015 het studentenleven weer een stuk relaxter wordt, maar dat daarna als een rechtskabinet de puinhopen van 2 linkse kabinetten moet wegsaneren EN de vergrijzing richting hoogtepunt gaat, dan zal het gebeuren!.quote:Op woensdag 21 december 2005 14:57 schreef popolon het volgende:
[..]
't Valt nog reuze mee.
Ik denk dat Nederland steeds meer de kant van o.a. de VS (maar ook vele andere landen) opgaat waar 't gewoon duur is om te studeren maar waar 't ook normaal en geaccepteerd is dat je een studieschuld van zo'n $50.000 (of EURO) hebt.
En dan is 50.000 bijv. nog weinig voor een afgeronde universitaire opleiding.
De vraag is hoe lang zal het duren voor 't die kant opgaat?
4 jaar is iets anders dan 5 jaar. En het ging me niet zozeer om de basisstufie. Zie OP^^quote:Op woensdag 21 december 2005 14:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nou, dan heb je toch niks te klagen? 5 jaar is namelijk al het maximum w.b. de lening / gift (plus nog een aantal regeltjes zoals bijvoorbeeld propadeuse binnen x jaar). Correct me if Im wrong tho, maar zo was het op het HBO in ieder geval wel.
De overheid stimuleert mensen om te gaan studeren. Aangezien er niet heel veel universiteiten zijn wordt het aantrekkelijker gemaakt om daar naar toe te verhuizen door een bijdrage in de huurkosten te geven. Als jij denkt dat je voor 150 euro al je kosten dekt voor uit huis wonendan zit je er goed naast. Duidelijk een thuiswoner...quote:Op woensdag 21 december 2005 14:41 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Dat spreek ik allemaal niet tegen. Maar is de overheid degene die jouw woonlasten moet ophoesten?
quote:Op woensdag 21 december 2005 14:59 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Ik denk dat tot 2015 het studentenleven weer een stuk relaxter wordt, maar dat daarna als een rechtskabinet de puinhopen van 2 linkse kabinetten moet wegsaneren EN de vergrijzing richting hoogtepunt gaat, dan zal het gebeuren!.
Ok, je hebt gelijk, my bad.quote:Op woensdag 21 december 2005 15:00 schreef Tobbes het volgende:
[..]
4 jaar is iets anders dan 5 jaar. En het ging me niet zozeer om de basisstufie. Zie OP^^
Als dat het argument van de overheid is zouden studenten vanaf 21 jaar hetzelfde krijgen?quote:Op woensdag 21 december 2005 15:03 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Je bent toch financieel afhankelijk tot je 21e? Hierdoor vind ik het ook niet meer dan logisch dat je ouders wat bijdragen.
Ja precies, het is dan ook een onzinnig argument.quote:Op woensdag 21 december 2005 15:10 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Als je dus vanaf 21 meer beurs zou moeten krijgen omdat je dan niet meer financieel afhankelijk zou zijn, zouden de kinderen van rijke ouders hoogstwaarschijnlijk een jaartje of 3 later beginnen met studeren, om alsnog de volle mep te ontvangen.
Maar op mijn argumenten heb je niets te zeggen? Of moet je het allemaal even filosofisch benaderen als alfa student?quote:Op woensdag 21 december 2005 15:11 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Ja precies, het is dan ook een onzinnig argument.
Een prestatiebeurs moet je terugbetalen als je de studie niet haalt. Uitwonende beurs niet.quote:Op woensdag 21 december 2005 13:57 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Wat is daar krom aan?
Ik vind het overigens ook niet helemaal fair dat kinderen uit 'minder bedeelde' gezinnen meer krijgen. Maar het is meteen wel heel veel meer. En ik vernam dat mensen die een aanvullende beurs krijgen slechts de basisbeurs hoeven terug te betalen als ze de studie niet halen!Kan iemand dit bevestigen? Dat zou betekenen dat je winst kunt maken...
Ik kreeg geen geld van mijn ouders - wat ik ook logisch vind.quote:Op woensdag 21 december 2005 15:16 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Met 21 jaar hebben de meeste studenten wel een (redelijk) bijbaantje zodat ze (meer) zelfverzorgend zijn.
Zouden het dan zoveel mensen zijn die tegelijk geen aanvullende beurs en geen geld van hun ouders krijgen?
Ik ken er namelijk maar een enkele.
Jij zegt dat de staat mensen financiele steun moet geven die het nodig hebben. Ik zeg vervolgens dat de staat van de financiele onafhankelijkheid van studenten t.o.v. van hun ouders moet uitgaan en iedereen dus evenveel geven. Als ik 18 ben heb ik namelijk niks meer met mijn ouders te maken.quote:Op woensdag 21 december 2005 15:16 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Maar op mijn argumenten heb je niets te zeggen? Of moet je het allemaal even filosofisch benaderen als alfa student?
De staat wil gewoon iedere potentiële student aan het studeren krijgen en steunt hierbij in meer if mindere mate, afhankelijk van het feit of je wel of geen ondersteuning van je ouders krijgt. Stel dat je geen ondersteuning krijgt dan krijg jij nét zoveel als iemand met aanvullende beurs.quote:Op woensdag 21 december 2005 15:23 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Jij zegt dat de staat mensen financiele steun moet geven die het nodig hebben. Ik zeg vervolgens dat de staat van de financiele onafhankelijkheid van studenten t.o.v. van hun ouders moet uitgaan en iedereen dus evenveel geven. Als ik 18 ben heb ik namelijk niks meer met mijn ouders te maken.
Marktwerking is leuk, maar als de vraag het aanbod overstijgt dan is het kwaad al geschied. Het is belangrijk om een constante stroom studenten te hebben, en niet een hele zooi als blijkt dat de markt tekort komt.quote:Op woensdag 21 december 2005 15:23 schreef Tobbes het volgende:
En wat jouw opmerking betreft over het feit dat Beta studies minder studenten trekken wanneer het duurder is...daar geloof ik niet zo in. Misschien op korte termijn wel; maar op wat langere termijn zal de vraag op de arbeidsmarkt naar dergelijke afgestudeerden zo groot zijn dat mensen weer perspectief zien. Marktwerking enzo..
Ja ik snap wel hoe de overheid beredeneert. Maar dat vind ik bekrompen. IK krijg studiefinanciering, niet mn ouders.quote:Op woensdag 21 december 2005 15:27 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
De staat wil gewoon iedere potentiële student aan het studeren krijgen en steunt hierbij in meer if mindere mate, afhankelijk van het feit of je wel of geen ondersteuning van je ouders krijgt. Stel dat je geen ondersteuning krijgt dan krijg jij nét zoveel als iemand met aanvullende beurs.
Dit is ook mogelijk voor hele rijke ouders die liever zien dat de staat betaalt. Hiervoor moeten ze wel een 'pijnlijke' procedure doorlopen waarin ze op papier zetten niets met hun kind van doen te willen hebben.
Klopt het wil niet persee zeggen dat als je ouders flink boven modaal verdienen ze de studerende kinderen veel geld geven.quote:Op woensdag 21 december 2005 13:54 schreef raptorix het volgende:
Wat ook krom is, is dat men aan 1 kant zegt, goh je bent volwassen en financieel onafhankelijk, aan andere kant verwacht men van rijke ouders dat men bijdraagt. Dat ouders een hoog inkomen hebben houdt nog niet in dat ze ook automatisch meer geld te besteden hebben.
Je wilt het niet begrijpen hé... De overheid redeneert heel reëel. Van de mensen die het zich kunnen veroorloven kinderen te laten studeren hebben de kinderen geen extra hulp nodig, en voor de mensen die dit niet kunnen krijgen de kinderen extra steun.quote:Op woensdag 21 december 2005 15:30 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Ja ik snap wel hoe de overheid beredeneert. Maar dat vind ik bekrompen. IK krijg studiefinanciering, niet mn ouders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |