Van Donner kan je iets dergelijks verwachten omdat de Islam en het Christendom in de praktijk bepaalde belangen delen. De PvdA daarentegen heeft bij tijd en wijle stevig geageerd tegen de Christenen, en wordt nu bekritiseerd omdat ze de moslims wél doodknuffelenquote:Op dinsdag 20 december 2005 23:07 schreef One_of_the_few het volgende:
De minister benadrukte dat religie en geloof juist een belangrijke rol spelen in de samenleving. Ook moeten Nederlanders accepteren dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Deze acceptatie is volgens hem noodzakelijk voor een goede integratie.
dit stukje is ook geopperd door Bos, maar die werd de grond in geboord. Gebeurd bij Donner niet...
De beste reclame voor een Christelijke leefwijze is nog altijd een getuigenis ervan, niet meer maar zeker ook niet minder.quote:ben voor dat van elke godsdienst wordt uigelegd wat het is, inhoud waar het vandaan komt etc..
Maar niet een oordeel geven wat beter is dan de ander. Dat mogen mensen zelf doen. Wel zal dit misschien bijdragen aan begrip voor andermans geloof omdat men meer kennis daar over heeft.
Bos heeft gezegd dat we niet om de islam heen kunnen ja. Maar zo erg omarmen ze het nou ook weer niet. Toch raar dat er bij Bos dus blijkbaar niet op het punt zelf wordt ingegaan maar de standpuntne van toen en nu worden vergeleken. Had hij niks gedaan dan zegt men over een paar jaar dat de PvdA oude standpunten heeft, je doet het eigenlijk nooit goed.quote:Op dinsdag 20 december 2005 23:23 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Van Donner kan je iets dergelijks verwachten omdat de Islam en het Christendom in de praktijk bepaalde belangen delen. De PvdA daarentegen heeft bij tijd en wijle stevig geageerd tegen de Christenen, en wordt nu bekritiseerd omdat ze de moslims wél doodknuffelen
[..]
De beste reclame voor een Christelijke leefwijze is nog altijd een getuigenis ervan, niet meer maar zeker ook niet minder.
In Amerika, waar je met de neus aangekeken wordt als je niet gelovig bent, is dat bedrag relatief (per hoofd bevolking) nog veel hoger. Zet voor de grap ook eens het aantal moorden per 100.000 burgers in Amerika en Nederland naast elkaar.quote:Op dinsdag 20 december 2005 21:24 schreef lionsguy18 het volgende:
Ach ja in 2004 geven we 20 miljard uit aan schade, vervolging en preventie van misdaad en dan toch maar volhouden dat godsdienst niet meer nodig is.
Als dat zou kunnen!quote:Op dinsdag 20 december 2005 20:58 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Feiten en geschiedenis zijn nogal strijdig met elkaar, vraag maar eens op de Balkan. Een deugdelijke onderbouwing is trouwens ook aardig subjectief, of vind je dat we meteen maar alle alpha vakken moeten afschaffen?
![]()
Maar wat wil je dan bereiken met die religie-onderwijs. Een soort kruisbestuiving? Maak er dan een keuzevak van, waarin meerdre religies op gelijkwaardige voet behandeld worden. Bij voorkeur de 4 groten, christendom/islam/hindoeïsme/boedhisme en als toegave het confucianisme.quote:Vind je het dan ook een goed plan dat we alle PvdA stemmende leraren ontslaan?
Nou, je ziet toch telkens weer dezelfde sprookjes terugkomen. Niemand heeft het meer over Lamarck en zijn evolutietheorie. En zo zijn er talloze aannames die fout bleken te zijn in de vuilnisemmer gekiept. Bij religies werkt dat blijkbaar anders, en wel omdat mensen wíllen geloven. Dat is dan zo, maar dan lijkt me onderwijs erover op scholen niet erg zinvol. en überhaupt, ik heb niet de indruk dat er zoveel tijd beschikbaar is voor onderwijs. Tijd is schaars, en besteed het dan zo nuttig mogelijk.quote:Ehm... en wat is het verschil met de huidige situatie?![]()
Dank je wel. Maar ik denk dat je iemand als Donner onderschat. Er zit iets heel sinisters in Donner, ik kan dat moeilijk uitleggen, maar ik zal blij zijn als die man uitgeteld is. Dan heb ik nog liever 10 Wiegelsquote:Je bent een hoogst aangenaam figuur, daarom zou ik je het nederig advies willen geven wat meer grijstinten in je verhaal aan te brengen, dat vergt moed, want zo produceer je minder dijenkletsers, maar het is wel eerlijker.![]()
quote:Op dinsdag 20 december 2005 21:50 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Kijk eens naar Opsporing Gezocht.
De daders zien er zonder uitzondering niet erg christelijk uit.
zo:quote:Op woensdag 21 december 2005 17:58 schreef donald_dick het volgende:
[..]
hoe ziet een gristen er dan uit
![]()
Dat, of oogkleppen,quote:Op woensdag 21 december 2005 18:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Hoe naief kun je zijn...?
Hier heb ik helemaal overheen gelezen, ik heb zelf bij Donner meer het 'geen nieuws goed nieuws' gevoel, het is geen Aantjes idd.quote:Op dinsdag 20 december 2005 21:54 schreef Godslasteraar het volgende:
Even een korte reactie, ik mag die Donner niet, ik heb hem nooit gemogen. Er is iets met die man dat m'n nekharen overeind gaan staan. Dat heeft denk ik niets te maken met zijn religiositeit. Eerlijk gezegd denk ik dat hij een rasechte valse nicht is, extreem pamantig en hij gedraagt en praat alsof HIJ de koningin is, en niet Beatrix. Jakkes![]()
Dat zou hij wel willen ...quote:Op donderdag 22 december 2005 22:30 schreef lionsguy18 het volgende:
Aantjes? Was die van voor de wereldoorlog?
quote:Op woensdag 21 december 2005 17:58 schreef donald_dick het volgende:
[..]
hoe ziet een gristen er dan uit
![]()
Aantjes is degene die die bovenstaande rede uitsprak, hij is een van mijn idolen. Hij was politiek actief in de jaren '70.quote:Op donderdag 22 december 2005 22:30 schreef lionsguy18 het volgende:
Aantjes? Was die van voor de wereldoorlog?
Hier kan je de 'Bergrede' van Aantjes terughoren:http://www.eo.nl/portals/streams.jsp?number=5356874quote:Bevlogen christen-democratisch politicus. Was afkomstig uit een Hervormd-gereformeerd milieu uit de Alblasserwaard en behoorde aanvankelijk tot de rechtervleugel van zijn partij. Als voorman van de bouwondernemers woordvoerder volkshuisvesting en daarnaast woordvoerder PTT-zaken. Klom op tot fractievoorzitter en schoof op naar links. Stond aarzelend tegenover de vorming van het CDA, omdat hij vreesde dat de (progressieve) evangelische grondslag niet verzekerd was. Behoorde als fractieleider ten tijde van het eerste kabinet-Van Agt i tot de 'loyalisten'. Trad af als Kamerlid vanwege onthullingen over zijn oorlogsverleden. Werd later enigszins gerehabiliteerd toen erkend werd dat zijn versie van dat verleden juist was geweest
Om niet te discrimineren ook een paar random plaatjes van wat atheisten natuurlijk:quote:
Volgens mij zou het dan ook een stúk nuttiger zijn niet de inhoud van een stel bekende religies te onderwijzen, maar de principes.quote:Op donderdag 22 december 2005 23:10 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Om niet te discrimineren ook een paar random plaatjes van wat atheisten natuurlijk:
[afbeelding]
[afbeelding]
Je hebt zgn. 'zachte' Atheisten...
[afbeelding]
...en 'harde' atheisten:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ze hebben overigens ook hun eigen variant van de eredienst....
[afbeelding]
...en hun eigen heilig schrift:
[afbeelding]
Maar toch wil ik ervoor waken dat we ze niet allemaal over één kam scheren, het zijn individuen tenslotte.![]()
Wel algemene godsdienst leer bevordert natuurlijk wel begrip maarquote:Op maandag 19 december 2005 18:14 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat hij hier nou exact mee bedoeld. Ik ben ervoor dat verschillende godsdiensten worden behandeld op school, bijvoorbeeld onder een vak als maatschappijleer. Ik ben echter tegen invloed van welke religie dan ook op het lesprogramma van de school, geloven doe je maar thuis, kinderen zijn tezeer vormbaar hiervoor.
En how about de scheiding tussen kerk en staat?
Mee eens, ik zit overigens nog wel te broeden over hoe je een kind onafhankelijk kan opvoeden, volgens mij kan dat niet, wel kan je ze opvoeden met een bepaalde open houding, juist ook met behoud van eigen identiteit.quote:Op vrijdag 23 december 2005 07:59 schreef sigme het volgende:
Volgens mij zou het dan ook een stúk nuttiger zijn niet de inhoud van een stel bekende religies te onderwijzen, maar de principes.
De psychologische principes, de rethorische etc. Want zoals jij hier aangeeft, eredienst en heilige geschriften zijn bepaald niet voorbehouden aan godsgelovigen.
Evenmin als het vervolgen van andersdenkenden.
Het zou daarom naar mijn mening heel zinvol zijn als we iedereen iets duidelijker kunnen laten herkennen wat samenbindende elementen zijn, hoe dat werkt dat samenbinden, wat uitsluitende elementen zijn en hoe die werken. Hoe een verzameling verhalen een cultuurgoed bevatten, hoe uit vage geschriften allerlei theorieen, bestudeerwijzen, leefwijzen kunnen voorkomen.
Ten goede en ten kwade, met kritische geesten en met fanatici uit de geschiedenis.
Kortom, nut & noodzaak.
Volgens mij niet, de islamitische basisscholen vallen ook onder art. 23.quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:29 schreef desiredbard het volgende:
Katholieke en christelijke scholen krijgen geen staats ondersteuning, het zijn eigenlijk prive scholen.
Moslim en Openbare scholen krijgen deze sponsoring wel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |