abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33257748
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:24 schreef lionsguy18 het volgende:
Het was groot nieuws omdat er nooit iets gebeurd op christelijke scholen.
Zou je dezelfde vergrijpen vermelden op andere niet christelijke scholen, dan was de krant te klein.
Ach ja in 2004 geven we 20 miljard uit aan schade, vervolging en preventie van misdaad en dan toch maar volhouden dat godsdienst niet meer nodig is.
Kennelijk mensen die niet verder komen dan de plaatselijke buurtwinkel.
De wereld is veranderd door de goddelozen zoals moslims en atheisten. Wake up!
Slechts terugkeer tot het christendom is de enige uitweg uit deze verkankerde samenleving.
Ikzelf zit op volleyballen, als je ziet wat voor maatregelen je moet nemen om niet bestolen te worden.
Slechts een voorbeeld, maar het geldt volgens mij voor te veel situaties in het leven.
de enigste uitweg is de christelijke weg. Sorry hoor, maar wie heeft een wake up nodig. jij denkt echt dat alle christenen beter zijn? Ik ben zelf ook gelovig, maar zie zoveel gelovigen die dingen doen in naam van wat echt niet kan. ik snap dat je blijft volhouden dat alle christenen zo goed zijn terwijl het ook gewoon mensen zijn die fouten maken. Net als ieder ander. christenen stelen ook, en dat zijn geen incidenten.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33257828
quote:
Het was groot nieuws omdat er nooit iets gebeurd op christelijke scholen.
Zou je dezelfde vergrijpen vermelden op andere niet christelijke scholen, dan was de krant te klein.
Dat komt omdat christelijke scholen vaak gevuld zijn met mensen van het platteland. Die zijn vaak rustiger opgevoed dan mensen uit de stad.
quote:
Ach ja in 2004 geven we 20 miljard uit aan schade, vervolging en preventie van misdaad en dan toch maar volhouden dat godsdienst niet meer nodig is.
Jij ziet godsdienst ook als "preventie van misdaad".
quote:
De wereld is veranderd
What else is new ...
quote:
Slechts terugkeer tot het christendom is de enige uitweg uit deze verkankerde samenleving.
Want?
pi_33258481
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:32 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

de enigste uitweg is de christelijke weg. Sorry hoor, maar wie heeft een wake up nodig. jij denkt echt dat alle christenen beter zijn? Ik ben zelf ook gelovig, maar zie zoveel gelovigen die dingen doen in naam van wat echt niet kan. ik snap dat je blijft volhouden dat alle christenen zo goed zijn terwijl het ook gewoon mensen zijn die fouten maken. Net als ieder ander. christenen stelen ook, en dat zijn geen incidenten.
Kijk eens naar Opsporing Gezocht.
De daders zien er zonder uitzondering niet erg christelijk uit.
Maar ja het folklore om de schuld altijd in eigen kring te zoeken nietwaar.
Misdaden zijn de schuld van de maatschappij.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_33258558
De misdaad in Nederland is in een eeuw tijds met 2000 % gestegen las ik pas geleden.
Je zou je ook de vraag kunnen stellen hoe dit komt.
  dinsdag 20 december 2005 @ 21:53:32 #55
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_33258586
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:52 schreef lionsguy18 het volgende:
De misdaad in Nederland is in een eeuw tijds met 2000 % gestegen las ik pas geleden.
Sterke bevolkingsgroei + meer om te stelen.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_33258613
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:50 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Maar ja het folklore om de schuld altijd in eigen kring te zoeken nietwaar.
Misdaden zijn de schuld van de maatschappij.
Jij ziet aan het uiterlijk of het christenen zijn?
en je bazeerd je op Opsporing Verzocht? Of een ander misdaad programma?
Je moet altijd kritisch zijn, ook ten opzichte van je zelf en je omgeving.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33258614
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 20:58 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
........
Je bent een hoogst aangenaam figuur, daarom zou ik je het nederig advies willen geven wat meer grijstinten in je verhaal aan te brengen, dat vergt moed, want zo produceer je minder dijenkletsers, maar het is wel eerlijker.
Even een korte reactie, ik mag die Donner niet, ik heb hem nooit gemogen. Er is iets met die man dat m'n nekharen overeind gaan staan. Dat heeft denk ik niets te maken met zijn religiositeit. Eerlijk gezegd denk ik dat hij een rasechte valse nicht is, extreem pamantig en hij gedraagt en praat alsof HIJ de koningin is, en niet Beatrix. Jakkes
pi_33258713
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:52 schreef lionsguy18 het volgende:
Ja tuurlijk moet je dat doen. je wilt het probleem weg hebben. jij stelt alleen dat zonder het christelijke geloof er geen goede normen en waarden mogelijk zijn. Zegt Bush je wat?
en je beledigd op deze manier 4 miljard andere mensen die niet gelovig zijn. en je creert een sfeer waarin niet gelovigen gelovige mensen als ik gaan zien als betweters zonder kritische kijk op zichzelf.
And that is the news.''
pi_33258756
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:54 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Jij ziet aan het uiterlijk of het christenen zijn?
en je bazeerd je op Opsporing Verzocht? Of een ander misdaad programma?
Je moet altijd kritisch zijn, ook ten opzichte van je zelf en je omgeving.
Ik baseer me op veel dingen. Ik noemde het als voorbeeld.
Kritisch mag, maar die "weg met ons"mentaliteit is niet aan mij besteed.
pi_33258826
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:56 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Ja tuurlijk moet je dat doen. je wilt het probleem weg hebben. jij stelt alleen dat zonder het christelijke geloof er geen goede normen en waarden mogelijk zijn. Zegt Bush je wat?
en je beledigd op deze manier 4 miljard andere mensen die niet gelovig zijn. en je creert een sfeer waarin niet gelovigen gelovige mensen als ik gaan zien als betweters zonder kritische kijk op zichzelf.
Wat interesseert mij die vooroordelen.
Ik weet gewoon dat ik me kan baseren op keiharde feiten en het niet moet hebben van wazig gelul van betweterige heidenen.
pi_33258889
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:57 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Ik baseer me op veel dingen. Ik noemde het als voorbeeld.
Kritisch mag, maar die "weg met ons"mentaliteit is niet aan mij besteed.
Ik heb nooit ''weg met'' gesuggereerd!! Niet goed gelezen. Jij stelt dat we geen andere keus hebben dan het geloof en dat gaat er bij mij niet in.
And that is the news.''
pi_33258971
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:00 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Ik heb nooit ''weg met'' gesuggereerd!! Niet goed gelezen. Jij stelt dat we geen andere keus hebben dan het geloof en dat gaat er bij mij niet in.
Dat is dan een wrange constatering die notabene uit de mond van een gelovige komt.
Overigens is in ons land ook al wat onderzoek gedaan naar misdaad per religie en daaruit bleek dat christelijke mensen het laagst scoorden.
En nu niet mekkeren over een bron, want ik heb het ook gevonden via Google.
pi_33259148
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:03 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Dat is dan een wrange constatering die notabene uit de mond van een gelovige komt.
Overigens is in ons land ook al wat onderzoek gedaan naar misdaad per religie en daaruit bleek dat christelijke mensen het laagst scoorden.
En nu niet mekkeren over een bron, want ik heb het ook gevonden via Google.
Ik mekker niet over een bron. Wel leuk dat je aangeeft het met google te hebben gevonden, zegt namelijk niks over de betrouwbaarheid van een bron.
waarom is het een wrnge constatering. juist het opleggen en de vrom van dwang bij veel christenen staan me dan ook zeer tegen. en de hypocrisie. dat zie ik allemaal om me heen gebeuren. Vind je het gek dat mensen van hun geloof vallen?
And that is the news.''
pi_33259366
Ja dat vind ik gek.Geloof is een persoonlijke zaak.
Kennis van Bijbel en leren met de beeldspraak om te gaan geeft je meer inhoud in het leven en een beter besef van normen en waarden, of te wel goed en kwaad.
Godsdienst op school is een noodzaak, om weer even terug te keren op het topic onderwerp.
pi_33259570
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:14 schreef lionsguy18 het volgende:
Ja dat vind ik gek.Geloof is een persoonlijke zaak.
Kennis van Bijbel en leren met de beeldspraak om te gaan geeft je meer inhoud in het leven en een beter besef van normen en waarden, of te wel goed en kwaad.
Godsdienst op school is een noodzaak, om weer even terug te keren op het topic onderwerp.
Ben het er niet mee eens. We zullen het er ook niet over ens worden denk ik.
Denk ook niet dat godsdienst an sich een noodzaak is. uitleggen over alle verschillende stromingen ben ik wel voor.
And that is the news.''
pi_33259602
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:14 schreef lionsguy18 het volgende:
Kun je uitleggen waarom?
pi_33259630
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:21 schreef WAT het volgende:

[..]

Kun je uitleggen waarom?
Lees mijn posts en je vindt het antwoord.
pi_33259775
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:20 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Ben het er niet mee eens. We zullen het er ook niet over ens worden denk ik.
Denk ook niet dat godsdienst an sich een noodzaak is. uitleggen over alle verschillende stromingen ben ik wel voor.
Lekker vrijblijvend, alsof het niet belangrijk is.
Terwijl 90 % van de wereldbevolking een religie aanhangt.
Je leeft werkelijk op een heidens eiland.
Voor mij mag je het woord gelovige wel achterwege laten van van een getuigenis van een geloof heb ik bij jou nog niets vernomen.
Laat je niet misleiden door mijn harde bewoordigingen want ik ben in werkelijkheid een heel vriendelijke jongen.
pi_33259974
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:21 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Lees mijn posts en je vindt het antwoord.
Ja, dat christelijke mensen minder misdaad plegen maar dat is logisch. De meeste christenen wonen in plattelandsgemeenten en daar komt het tot minder botsingen omdat er minder mensen op dat stukje grond rondlopen. En mensen die in een dorp opgroeien hebben naar mijn mening een rustigere opvoeding met veel ruimte om te spelen (= beter) dan iemand uit de stad.
pi_33260032
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:25 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Ja maar het merendeel gelooft in een god waar jij niet in gelooft ...
quote:
Voor mij mag je het woord gelovige wel achterwege laten van van een getuigenis van een geloof heb ik bij jou nog niets vernomen.
Wat was het ook? Oordeelt niet ...
quote:
Laat je niet misleiden door mijn harde bewoordigingen want ik ben in werkelijkheid een heel vriendelijke jongen.
Waarom doe je die harde bewoordingen dan?
pi_33260122
De tekst Oordeelt niet slaat op heel iets anders.
Je bent zelfs verplicht om de dingen bij de naam te noemen.
En waarom ik harde bewoordingen gebruik? Tja, ik denk een overmaat aan energie.
pi_33260332
Wat betreft het CDA, zo zou het moeten zijn:
quote:
Waarom zijn wij hier en waarom sta en spreek ik hier? Daar is maar één reden voor: als een getuigenis dat wij bij elkaar behoren en ook bij elkaar willen behoren.
Niet om de ogen te sluiten voor de werkelijkheid, maar om blijk te geven van onze wil om ondanks die werkelijkheid tot elkaar te komen en bij elkaar te blijven. Het CDA wil een appèl zijn op ons volk. Vandaag op onze struikelende weg van wenselijkheid naar werkelijkheid is het allereerst een appèl op elkaar en op onszelf.

Ik hoop dat we het vandaag niet zoeken in subtiele formuleringen en interpretaties, maar zullen discussiëren over de achterliggende zaken zelf. Het gaat er niet om dat wij weleens zullen uitmaken wie er christen is en wie niet. Dat is en blijft voor ieders eigen verantwoordelijkheid en geweten. Het zijn karikaturen die de discussie bederven. Waar het om gaat, is dat het aanvaarden van het evangelie als richtsnoer geen vrijblijvende zaak kan en mag zijn. Daar is het evangelie te kostbaar en unie voor. Zwaarder referentiekader dan het evangelie is er niet. De vraag is niet, hoe goed christen iemand is, maar hoe serieus hij het principiële uitgangspunt van de door hem vertegenwoordigde politieke richting neemt voor zijn politieke activiteiten; in hoeverre het beginsel niet alleen op papier geldt, maar ook in het praktisch beleid als maatstaf en zelfs als voornaamste en laatste maatstaf zal functioneren, en waar je in die zin ook elkaar op tot de orde mag roepen. Niet als een last, maar als een bevrijding. Niet omdat je je aan het evangelie moet houden, maar omdat je ook (en zelfs) in de politiek mag wandelen aan de hand van Gods geboden en geloften.

Het evangelie geeft geen rechtstreekse richtlijnen voor het politieke handelen, maar het geeft wel richtlijnen voor het rechtstreekse politieke handelen, en soms wel degelijk heel concreet. Leest u er Mattheüs 25 maar eens op na: hongerigen voeden, dorstigen te drinken geven, vreemdelingen huisvesten, naakten kleden, zieken en gevangenen bezoeken.
Maar dan moeten wij dan wel nú vandaag toepassen. Intussen zijn wij 2000 jaar verder, en kijk eens om u heen!

De hongerigen worden niet gevoed; zij sterven als ratten langs de wegen van hun uitgedroogde landen. En als wij 1 procent van ons nationaal inkomen voor ontwikkelingssamenwerking uitgeven, hebben wij meer zorgen over de vraag of die ene procent wel goed wordt besteed, dan over de vraag of die 99 procent die wij voor onszelf reserveren wel goed wordt besteed.
De dorstigen worden niet gelaafd. Zij worden aan hun lot overgelaten. En als wij ons aan ons televisietoestel volzuigen met het vergif van de consumptiereclame, dan zit ons de verhoging van de alcoholaccijns meer dwars dan de ellende van de dorstigen in de wereld.
En de vreemdelingen worden niet gehuisvest. Zij worden gediscrimineerd en uitgewezen. En wij laten ze uitwijzen, tenzij we ze nodig hebben om het werk te doen waaraan geen Nederlander ondanks honderdduizenden werklozen zijn handen vuil wenst te maken.
De naakten worden niet gekleed. Zij worden uitgestoten.
En de gevangenen wórden niet bezocht. Zij worden gemarteld. En wij vinden dat wij al heel wat doen - ik spreek over mezelf - als wij een kaart van Amnesty International als kerstgroet rondzenden in plaats van een zoete afbeelding van de herdertjes in Efratha's velden.

Geen plaats voor christelijke politiek?
De wereld hunkert naar christelijke politiek!

Een politiek, die spreekt voor wie geen stem hebben; die handelt voor wie geen handen hebben; die een weg baant voor wie geen voeten hebben; die helpt wie geen helper hebben.
Kunnen wij dan wel iets doen? Staan wij dan niet machteloos tegenover al deze geweldige noden? Ik weet dat het vooral in het gezelschap van vele antirevolutionairen en christelijk-historischen niet zonder risico's is de naam van Dorothee Sölle te noemen. Maar waarom zouden wij haar alleen onder het theologische ontleedmes leggen, en niet ook horen de klacht en aanklacht van een mens die niet los kan komen van Christus, maar steeds weer vastloopt op de christenen? In haar gedicht over het overwinnen van de machteloosheid springen als een bevrijding plotseling de woorden naar voren:

Bij ons heeft al eens iemand brood verdeeld
dat genoeg was
voor allen
Bij ons is al eens
iemand opgestaan
uit de doden

Zo uniek, zo exclusief is het evangelie. En zó is het een richtsnoer voor het politieke handelen. Als dat niet herkenbaar is in een christen-democratische politiek, verdient het die naam niet.
Christelijke politiek wordt gekenmerkt door verantwoordelijkheid, dat wil zeggen dat je er weet van hebt verantwoording te moeten afleggen, antwoord te moeten geven. De eerste vraag, die aan een mens gesteld werd, luidde: "Adam, waar ben je?" Dat is de vraag die ons gehele leven begeleidt, ook in de politiek, bij iedere beslissing telkens weer: mens, waar ben je? Waar sta je in de problemen van de wereld? Aan welke kant sta je?
Die eerste vraag zal ook de laatste vraag zijn die ons zal worden gesteld en hij zal niet luiden: "Hoe goed heb je verdiend?" - dat is de vraag die ons hier in de politiek te veel bezighoudt - maar: "Hoe goed heb je gediend?" Het antwoord op de vraag die dan gesteld wordt, wordt hier gegeven.
Vanuit dat besef politiek te handelen, daarin wordt christelijke politiek herkenbaar. Daarin nemen wij elkaar niet de maat. Daar lichten wij elkaar niet op door. Daar spreken wij elkaar wel op aan. Daar roepen wij elkaar wel mee tot de orde. Daar binden wij elkaar wel aan - en dat moet dan helaas wel formeel worden vastgelegd.
Dat is ons richtsnoer. En wie het voorrecht te beurt valt - want dat is het - als vertegenwoordiger van deze richting op verantwoordelijke posten tot politiek handelen te worden geroepen, wordt voor dat politieke handelen geacht daarmee in te stemmen. Het Christen-Democratisch Appèl zal zó zijn, wil het werkelijk christen-democratisch zijn.

(W. Aantjes op 23-8-1975)
pi_33260728
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:33 schreef lionsguy18 het volgende:
De tekst Oordeelt niet slaat op heel iets anders.
Je bent zelfs verplicht om de dingen bij de naam te noemen.
Dat is een goeie! Wat nou als die andere christelijke user wiens naam ik even kwijt ben JOU nou "niet christen waardig" noemde.
quote:
En waarom ik harde bewoordingen gebruik? Tja, ik denk een overmaat aan energie.
Dat is geen excuus.
pi_33260868
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:25 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik het niet belangrijk vindt. Je zegt zelf dat geloof iets persoonlijks is. vindt ik ook dus waarom anderen er op scholen mee lastig vallen? Mensen informeren over alle godsdiensten moet kunnen, maar laat mensen zelf kiezen waar ze achter staan. Als je van geboorte af aan 1 kant van het verhaal vertelt is het ook wel logisch dat ze voor christelijke geloof kiezen.

90% hangt een geloof aan, weet ik niet zeker maar daar gaan we dan maar even vanuit.. Maar 2/3 een ander geloof dan jouw. Dus waarom jouw geloof opdringen aan anderen? Hou het persoonlijk.

tuurlijk, maak me maar uit voor heiden. Zijn je andere argumenten op. Of ga je nu weer beginnen met je 1e argument en ga je het rijdje weer af? Omdat ik nier geloof als jouw geloof ik niet? Dat is iets wat me nou juist zo tegen staat bij veel gelovigen. Jij bent dus 1 van de redenen voor mij waarom godsdienst op alle scholen moet worden ondewrezen. Je laat geen keuze aan die kinderen.

Omdat ik hier niet andere mensen probeer te overtuigen dat godsdienst moet worden onderwezen en dat ik kritisch ben ten opzichte van jouw en het geloof ebn ik geen gelovige. Omdat ik het niet er zo duidelijk op leg.

Ik ga trouwens in op wat ik lees. Dat je in het echt heel lief en schattig bent zal wel.

Ik ben gelovig opgevoed, maar ben nu zeer kritisch tot het geloof. Ga nauwelijks meer naar de kerk. Ben ik nu een slecht mens en heb ik geen goede normen en waarden?
And that is the news.''
pi_33261014
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:50 schreef WAT het volgende:

[..]

Dat is een goeie! Wat nou als die andere christelijke user wiens naam ik even kwijt ben JOU nou "niet christen waardig" noemde.
[..]

Dat is geen excuus.
Ik werd door lionsguy18 daarvoor uitgemaakt.

even een paar zinnen uit de lap tekst van CDA:
''Het gaat er niet om dat wij weleens zullen uitmaken wie er christen is en wie niet. Dat is en blijft voor ieders eigen verantwoordelijkheid en geweten.''

Zelfs christenen onderling zijn het niet eens. Dus wie moeten we geloven...(woordspeling)
And that is the news.''
  dinsdag 20 december 2005 @ 23:01:40 #76
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_33261106
Ik vind het niet zo'n raar plan van Donner, mits het inderdaad een soort algemene godsdienstgeschiedenis inhoudt.

heb ik ook gehad en was zeer interessant .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_33261287
De minister benadrukte dat religie en geloof juist een belangrijke rol spelen in de samenleving. Ook moeten Nederlanders accepteren dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Deze acceptatie is volgens hem noodzakelijk voor een goede integratie.

dit stukje is ook geopperd door Bos, maar die werd de grond in geboord. Gebeurd bij Donner niet...

ben voor dat van elke godsdienst wordt uigelegd wat het is, inhoud waar het vandaan komt etc..
Maar niet een oordeel geven wat beter is dan de ander. Dat mogen mensen zelf doen. Wel zal dit misschien bijdragen aan begrip voor andermans geloof omdat men meer kennis daar over heeft.
And that is the news.''
pi_33261869
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 23:07 schreef One_of_the_few het volgende:
De minister benadrukte dat religie en geloof juist een belangrijke rol spelen in de samenleving. Ook moeten Nederlanders accepteren dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Deze acceptatie is volgens hem noodzakelijk voor een goede integratie.

dit stukje is ook geopperd door Bos, maar die werd de grond in geboord. Gebeurd bij Donner niet...
Van Donner kan je iets dergelijks verwachten omdat de Islam en het Christendom in de praktijk bepaalde belangen delen. De PvdA daarentegen heeft bij tijd en wijle stevig geageerd tegen de Christenen, en wordt nu bekritiseerd omdat ze de moslims wél doodknuffelen
quote:
ben voor dat van elke godsdienst wordt uigelegd wat het is, inhoud waar het vandaan komt etc..
Maar niet een oordeel geven wat beter is dan de ander. Dat mogen mensen zelf doen. Wel zal dit misschien bijdragen aan begrip voor andermans geloof omdat men meer kennis daar over heeft.
De beste reclame voor een Christelijke leefwijze is nog altijd een getuigenis ervan, niet meer maar zeker ook niet minder.
pi_33262463
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 23:23 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Van Donner kan je iets dergelijks verwachten omdat de Islam en het Christendom in de praktijk bepaalde belangen delen. De PvdA daarentegen heeft bij tijd en wijle stevig geageerd tegen de Christenen, en wordt nu bekritiseerd omdat ze de moslims wél doodknuffelen
[..]

De beste reclame voor een Christelijke leefwijze is nog altijd een getuigenis ervan, niet meer maar zeker ook niet minder.
Bos heeft gezegd dat we niet om de islam heen kunnen ja. Maar zo erg omarmen ze het nou ook weer niet. Toch raar dat er bij Bos dus blijkbaar niet op het punt zelf wordt ingegaan maar de standpuntne van toen en nu worden vergeleken. Had hij niks gedaan dan zegt men over een paar jaar dat de PvdA oude standpunten heeft, je doet het eigenlijk nooit goed.
Dit is dan wel een prive mening van Donner, maar toch is zijn standpunt net zo opmerkelijk te noemen als die van Bos.
And that is the news.''
  dinsdag 20 december 2005 @ 23:44:10 #80
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_33262466
quote:
In Amerika, waar je met de neus aangekeken wordt als je niet gelovig bent, is dat bedrag relatief (per hoofd bevolking) nog veel hoger. Zet voor de grap ook eens het aantal moorden per 100.000 burgers in Amerika en Nederland naast elkaar.

Niet te geloven dat er nog mensen zijn die denken dat je zonder religie geen moraal hebt. Als je de samenleving, zoals jij zei, verkankerd vindt waarom tief je dan niet op? Jij blij, wij blij!

[ Bericht 0% gewijzigd door roobje op 21-12-2005 07:48:18 ]
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_33263807
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 20:58 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Feiten en geschiedenis zijn nogal strijdig met elkaar, vraag maar eens op de Balkan . Een deugdelijke onderbouwing is trouwens ook aardig subjectief, of vind je dat we meteen maar alle alpha vakken moeten afschaffen?
Als dat zou kunnen!

Wat betreft de Balkan, er is een aardig boekje, ''the invention of tradition'' dat zou een hoop mensen goed doen, en een hoop mythes ontmaskeren. Dát lijkt mij de voornaamste functie van geschiedenis, van historici. Juist ook op de Balkan. Helaas is geschiedschrijving vaak onderdeel van politiek en ideologieën, een middel.

En onderbouwingen in Alpha-vakgebieden zijn inderdaad problematisch, al valt ook daar een hoop te kwantificeren. maar ik denk dat alleen Russells aanbeveling al aardig toereikend zou zijn:

The essence of the liberal outlook lies not in what opinions are held but in how they are held: instead of being held dogmatically, they are held tentatively, and with a consciousness that new evidence may at any moment lead to their abandonment. This is the way opinions are held in science, as opposed to the way in which they are held in theology.

zoveelste maal dat ik'm post, maar hij is zo mooooi
quote:
Vind je het dan ook een goed plan dat we alle PvdA stemmende leraren ontslaan?
Maar wat wil je dan bereiken met die religie-onderwijs. Een soort kruisbestuiving? Maak er dan een keuzevak van, waarin meerdre religies op gelijkwaardige voet behandeld worden. Bij voorkeur de 4 groten, christendom/islam/hindoeïsme/boedhisme en als toegave het confucianisme.
Het resultaat zal echter zijn dat autochtone kinderen nog wel bereid zullen zijn die religies te bekijken, van moslims hoef je dat niet te verwachten. Ik zie het al voor me, godsdienstonderwijs in A'dam West, ben heel benieuwd hoe dat verloopt.
quote:
Ehm... en wat is het verschil met de huidige situatie?
Nou, je ziet toch telkens weer dezelfde sprookjes terugkomen. Niemand heeft het meer over Lamarck en zijn evolutietheorie. En zo zijn er talloze aannames die fout bleken te zijn in de vuilnisemmer gekiept. Bij religies werkt dat blijkbaar anders, en wel omdat mensen wíllen geloven. Dat is dan zo, maar dan lijkt me onderwijs erover op scholen niet erg zinvol. en überhaupt, ik heb niet de indruk dat er zoveel tijd beschikbaar is voor onderwijs. Tijd is schaars, en besteed het dan zo nuttig mogelijk.
quote:
Je bent een hoogst aangenaam figuur, daarom zou ik je het nederig advies willen geven wat meer grijstinten in je verhaal aan te brengen, dat vergt moed, want zo produceer je minder dijenkletsers, maar het is wel eerlijker.
Dank je wel. Maar ik denk dat je iemand als Donner onderschat. Er zit iets heel sinisters in Donner, ik kan dat moeilijk uitleggen, maar ik zal blij zijn als die man uitgeteld is. Dan heb ik nog liever 10 Wiegels
pi_33265558
Dus ook op de kleuterschool? Tja, indoctrinatie en hersenspoeling, daar kan je natuurlijk nooit te vroeg mee beginnen. Echt geen toeval dat religies langs geografische en culturele grenzen lopen.
De Postcodeloterij helpt!........mensen de vernieling in.
pi_33266423
Moslimscholen moeten ook leren over andere religies. Als ze daar problemen mee hebben komen ze in een probleemjongerentraject.
  Eindredactie Games woensdag 21 december 2005 @ 17:58:53 #84
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_33281345
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:50 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

hoe ziet een gristen er dan uit
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_33281453
Nee, christenen zijn echt anders dan andere mensen, die doen niet aan criminaliteit. Zondeloos zijn ze, geweldig!

Hoe naief kun je zijn...?
pi_33281641
quote:
Op woensdag 21 december 2005 17:58 schreef donald_dick het volgende:

[..]

zo:
pi_33282560
quote:
Op woensdag 21 december 2005 18:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Hoe naief kun je zijn...?
Dat, of oogkleppen, .
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_33323870
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:54 schreef Godslasteraar het volgende:
Even een korte reactie, ik mag die Donner niet, ik heb hem nooit gemogen. Er is iets met die man dat m'n nekharen overeind gaan staan. Dat heeft denk ik niets te maken met zijn religiositeit. Eerlijk gezegd denk ik dat hij een rasechte valse nicht is, extreem pamantig en hij gedraagt en praat alsof HIJ de koningin is, en niet Beatrix. Jakkes
Hier heb ik helemaal overheen gelezen, ik heb zelf bij Donner meer het 'geen nieuws goed nieuws' gevoel, het is geen Aantjes idd.
pi_33325619
Aantjes? Was die van voor de wereldoorlog?
pi_33325825
quote:
Op donderdag 22 december 2005 22:30 schreef lionsguy18 het volgende:
Dat zou hij wel willen ...
pi_33326072
quote:
Op woensdag 21 december 2005 17:58 schreef donald_dick het volgende:

[..]

pi_33326848
quote:
Op donderdag 22 december 2005 22:30 schreef lionsguy18 het volgende:
Aantjes is degene die die bovenstaande rede uitsprak, hij is een van mijn idolen. Hij was politiek actief in de jaren '70.
quote:
Bevlogen christen-democratisch politicus. Was afkomstig uit een Hervormd-gereformeerd milieu uit de Alblasserwaard en behoorde aanvankelijk tot de rechtervleugel van zijn partij. Als voorman van de bouwondernemers woordvoerder volkshuisvesting en daarnaast woordvoerder PTT-zaken. Klom op tot fractievoorzitter en schoof op naar links. Stond aarzelend tegenover de vorming van het CDA, omdat hij vreesde dat de (progressieve) evangelische grondslag niet verzekerd was. Behoorde als fractieleider ten tijde van het eerste kabinet-Van Agt i tot de 'loyalisten'. Trad af als Kamerlid vanwege onthullingen over zijn oorlogsverleden. Werd later enigszins gerehabiliteerd toen erkend werd dat zijn versie van dat verleden juist was geweest
Hier kan je de 'Bergrede' van Aantjes terughoren:http://www.eo.nl/portals/streams.jsp?number=5356874
pi_33326878
quote:
Op donderdag 22 december 2005 22:33 schreef WAT het volgende:
Dat zou hij wel willen ...
Leg eens uit?
pi_33327647
quote:
Op donderdag 22 december 2005 22:37 schreef WAT het volgende:
afbeelding]
Om niet te discrimineren ook een paar random plaatjes van wat atheisten natuurlijk:

Je hebt zgn. 'zachte' Atheisten...

...en 'harde' atheisten:

Ze hebben overigens ook hun eigen variant van de eredienst....

...en hun eigen heilig schrift:

Maar toch wil ik ervoor waken dat we ze niet allemaal over één kam scheren, het zijn individuen tenslotte.
pi_33335822
quote:
Op donderdag 22 december 2005 23:10 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Om niet te discrimineren ook een paar random plaatjes van wat atheisten natuurlijk:
[afbeelding]
[afbeelding]
Je hebt zgn. 'zachte' Atheisten...
[afbeelding]
...en 'harde' atheisten:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ze hebben overigens ook hun eigen variant van de eredienst....
[afbeelding]
...en hun eigen heilig schrift:
[afbeelding]

Maar toch wil ik ervoor waken dat we ze niet allemaal over één kam scheren, het zijn individuen tenslotte.
Volgens mij zou het dan ook een stúk nuttiger zijn niet de inhoud van een stel bekende religies te onderwijzen, maar de principes.

De psychologische principes, de rethorische etc. Want zoals jij hier aangeeft, eredienst en heilige geschriften zijn bepaald niet voorbehouden aan godsgelovigen.

Evenmin als het vervolgen van andersdenkenden.

Het zou daarom naar mijn mening heel zinvol zijn als we iedereen iets duidelijker kunnen laten herkennen wat samenbindende elementen zijn, hoe dat werkt dat samenbinden, wat uitsluitende elementen zijn en hoe die werken. Hoe een verzameling verhalen een cultuurgoed bevatten, hoe uit vage geschriften allerlei theorieen, bestudeerwijzen, leefwijzen kunnen voorkomen.

Ten goede en ten kwade, met kritische geesten en met fanatici uit de geschiedenis.

Kortom, nut & noodzaak.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_33337029
Er wordt hier een nogal zinloze discussie gevoerd over de vraag of je gelovig zou moeten zijn. Dat doet totaal niet terzake. De vraag is of religie in ons onderwijssysteem thuishoort en zo ja, in hoeverre.

Als je wilt gaan spreken over niet-gelovigen en gelovigen die wereldwijd gezien duizenden, miljoenen doden op hun geweten hebben, zijn er aan beide kanten legio voorbeelden te vinden. Het heeft niet zo veel nut om een discussie te voeren over welke groep mensen zich superieur moet voelen ten opzichte van de ander.

De hamvraag, nogmaals, is: hoort religie in het onderwijs thuis? Ik beantwoord die vraag met nee. Religie is een persoonlijke keuze en levensovertuiging, iets waarvoor je zelf kiest, al dan niet omdat je ouders je dat in de opvoeding meegeven. Wel vind ik dat leerlingen inhoudelijk wat mag worden bijgebracht over de hoofdlijnen van religies, in het kader van maatschappelijke ontwikkeling. Maar details horen niet in het onderwijs thuis.
pi_33337731
quote:
Op maandag 19 december 2005 18:14 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd wat hij hier nou exact mee bedoeld. Ik ben ervoor dat verschillende godsdiensten worden behandeld op school, bijvoorbeeld onder een vak als maatschappijleer. Ik ben echter tegen invloed van welke religie dan ook op het lesprogramma van de school, geloven doe je maar thuis, kinderen zijn tezeer vormbaar hiervoor.

En how about de scheiding tussen kerk en staat?
Wel algemene godsdienst leer bevordert natuurlijk wel begrip maar
betreffende vormbaarheid.....
Mijn kinderen zullen echt niet naar een openbare school gaan en ik zou als ouder ook niet willen dat ze met niet-christelijke geloven in contact komen tot ze wat ouder zijn.

Geloof is inderdaad iets wat je van huis meekrijgt en het is dus de keuze van de ouders waar ze hun kind naar school sturen.

Kerk en staat zijn gescheiden
Katholieke en christelijke scholen krijgen geen staats ondersteuning, het zijn eigenlijk prive scholen.
Moslim en Openbare scholen krijgen deze sponsoring wel.
Kortom kerk en staat zijn dus gescheiden, dat dit een beetje overschgaduwd word door leerkrachten die lid zijn van eenzelfde vakbond....maakt het een beetje verwarrend

In geval dat Donner zijn zin krijgt gaan we dus inderdaad over huisscholing of echte privescholing praten
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_33349261
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 07:59 schreef sigme het volgende:
Volgens mij zou het dan ook een stúk nuttiger zijn niet de inhoud van een stel bekende religies te onderwijzen, maar de principes.

De psychologische principes, de rethorische etc. Want zoals jij hier aangeeft, eredienst en heilige geschriften zijn bepaald niet voorbehouden aan godsgelovigen.

Evenmin als het vervolgen van andersdenkenden.

Het zou daarom naar mijn mening heel zinvol zijn als we iedereen iets duidelijker kunnen laten herkennen wat samenbindende elementen zijn, hoe dat werkt dat samenbinden, wat uitsluitende elementen zijn en hoe die werken. Hoe een verzameling verhalen een cultuurgoed bevatten, hoe uit vage geschriften allerlei theorieen, bestudeerwijzen, leefwijzen kunnen voorkomen.

Ten goede en ten kwade, met kritische geesten en met fanatici uit de geschiedenis.

Kortom, nut & noodzaak.
Mee eens, ik zit overigens nog wel te broeden over hoe je een kind onafhankelijk kan opvoeden, volgens mij kan dat niet, wel kan je ze opvoeden met een bepaalde open houding, juist ook met behoud van eigen identiteit.
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 10:29 schreef desiredbard het volgende:
Katholieke en christelijke scholen krijgen geen staats ondersteuning, het zijn eigenlijk prive scholen.
Moslim en Openbare scholen krijgen deze sponsoring wel.
Volgens mij niet, de islamitische basisscholen vallen ook onder art. 23.
pi_33349623
De christelijke religie hoort op elke school thuis in ons land.
Niks geen algemeenheden, het is tenslotte geen geschiedenisles.
Kennis van andere religies dan de christelijke kan je opdoen in je eigen tijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door lionsguy18 op 23-12-2005 18:06:36 ]
pi_33349746
Als oudleerling van een katholieke basisschool en scholengemeenschap is mij één ding duidelijk geworden. Al diegenen die een zekere behoefte hebben aan troost en die vinden in het geloof in een God, zijn van mening dat Godsdienstonderwijs iets belangrijks is.

Een betere vorm van onderwijs is wellicht levensbeschouwing. In dit vak wordt niet alleen aandacht besteed aan religies die bij ons allen bekend zijn, zoals het katholicisme. Hierin wordt ook ingegaan op godsdiensten als de Islam, het Jodendom en het Humanisme.

Na een heel aantal levensbeschouwingen op een duidelijke, objectieve manier te hebben kunnen analyseren is voor mij duidelijk geworden dat het atheïsme voor mij de beste keus is.

Voor andere mensen kunnen andere waarden gelden, waardoor zij zich misschien beter voelen bij een ander geloof. Ik vind echter dat ze dat zelf moeten kunnen kiezen en dat het een en ander niet opgedrongen moet worden met een godsdienstles die alleen maar ingaat op bijvoorbeeld het katholicisme. Ik dank mijn school dan ook hartelijk dat zij gekozen hebben voor een alternatief dat in mijn ogen duidelijker en objectiever is.

Voor mij is het dan ook óf alles, óf niets. Je behandelt veel godsdiensten, of je behandelt er geen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')