 
		 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Vooraf ja dmv het teamnummer wat je kan instellen in het scherm waar je ook je leader kan kiezen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 22:34 schreef Frollo het volgende:
[..]
Hoe doe je dat, teams maken?
Is het de bedoeling dat je dat van tevoren vastlegt of worden de allianties tijdens het spel gesloten?
 
			 
			
			
			Juist.quote:Op woensdag 4 januari 2006 08:13 schreef Sidekick het volgende:
Vooraf ja dmv het teamnummer wat je kan instellen in het scherm waar je ook je leader kan kiezen.
Eensch. Hartstikke leuk als je je samen met een kameraad eens aan Deity wilt wagen, maar voor een PBEM met meerdere humans lijkt het me wat minder.quote:Hierdoor kan je alles zien wat je teamgenoten ook kunnen zien, kan je gezamenlijk een tech researchen zodat het sneller gaat, of ieder een andere tech ontwikkelen die voor het gehele team beschikbaar komt. Ook deel je je geld en resources bijvoorbeeld. Op zich heel leuk, maar wrs minder geschikt voor deze PBEM.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ehm, ik ben momenteel aan mijn tweede potje bezig sinds ik het spel heb. Over mijn vorige pot had ik 14 uur gedaan, verspreid over anderhalve maand.quote:Op woensdag 4 januari 2006 13:43 schreef VoreG het volgende:
Wat een kutspel
Het is zo moeilijk. Als ik lees dat sommige met een potje 5 uur of llnger bezig zijn en ik het binnen 1:20 uur af heb... Toch maar wat meer op die kleine dingen gaan letten
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ikzelf doe gewoon random, veel leuker. Maar als iemand per se een specifieke leider wil, dan moet dat natuurlijk kunnen. Maar dan wel volgens het principe van wie 't eerst komt, die 't eerst maalt.quote:Op woensdag 4 januari 2006 13:57 schreef blue-102 het volgende:
Doen we bijvoorbeeld alle leiders maar at random anders krijg je al oorlog daar over voordat de game is gestartmij maakt het dan ook niet uit je moet gewoon de de specialiteiten van een volk uitbuiten en maakt dan ook niet uit wel dat is
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Waarom zou dat bij een laptop niet kunnenquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:09 schreef Monidique het volgende:
Ik kreeg net een tijdje een zwart scherm, toen "VPU Recovery" en toen was Civ weer normaal aanwezig. Nooit eerder gehad en ik heb ook niets veranderd. Op internet staat dat het door overclocken kan komen - een te hete kaart - , maar ik heb een laptop, dus dat zal het wel niet zijn. Misschien nieuwe drivers die een beetje raar deden? Echter, gisteren heb ik uren achter elkaar Civilization gespeeld. Raar, maar ik neem aan en hoop dat het wel iets toevalligs zal zijn geweest.
 
			 
			
			
			Nou ja, ík heb er in ieder geval niet aan gesleuteld. Maar ik dacht dat laptops hardwarematig aanpassen toch een stuk lastiger is.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:13 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Waarom zou dat bij een laptop niet kunnen
 
			 
			
			
			Door de compacte ruimte kan een laptop ook best overhitten zonder overklokken. Civ4 was daar bij mijn laptop net iets te goed inquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:14 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou ja, ík heb er in ieder geval niet aan gesleuteld. Maar ik dacht dat laptops hardwarematig aanpassen toch een stuk lastiger is.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dat ligt aan je videokaart, is een bekend probleemquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:25 schreef Frollo het volgende:
k heb nu twee keer meegemaakt dat ik spontaan naar de desktop knalde... maar Civ stond verder gewoon nog op de taakbalk en ik kon er gewoon naar terug Alt+Tabben en mijn sessie probleemloos vervolgen
Veel raarder is het verschijnsel dat van sommige AI leaders de lippen en de huid rond de ogen ontbreken in de eerste seconde dat ze in beeld zijn. Zo'n leader heeft dus grote, bolle ogen en ontblote tanden. Een moment later wordt de ontbrekende huid alsnog getekend en is alles weer normaal.
Hoewel dit de gameplay natuurlijk niet in de weg staat, is het... uhm... nogal eng. Alsof er ineens een zombie op me afkomt.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dat moest ik opzoekenquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:29 schreef Monidique het volgende:
Goa'uld
 
			 
			
			
			Klopt ja, heb er sinds 1.52 ook 'last' van op de PC van m'n ouders. Ik kan er wel om lachenquote:Op woensdag 4 januari 2006 15:29 schreef Monidique het volgende:
Iemand zei mij gisteren dat hij dacht dat deze Goa'uld-leaderheads vaker voorkomen na 1.52, maar ik weet het niet.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Tja.quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:44 schreef VoreG het volgende:
Trouwens met die religions had ik van de 7 tegenstanders 4 medehindu's (5 in totaal dus). Maar uiteindelijk vonden ze mijn zelf gecreerde god toch niet zo geweldig en stapte ze over... Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurd?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dat moet je verkeerd gezien hebben inderdaad, want Firaxis heeft meermaals sterk benadrukt dat alle religies in het spel exact dezelfde eigenschappen hebben. Het enige wat invloed op de betrekkingen heeft, is of een AI civ dezelfde religie heeft als jij of juist niet. Om welke religie(s) het dan gaat, doet niet ter zake.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:22 schreef VoreG het volgende:
Klopt het dat sommige religie's niet overweg kunnen met elkaar en andere weer wel? Of zat ik nou verkeerd te kijken?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			De eeuwige vraag. Het is slimmer om alles zelf te regelen, daarmee kun je winst halen. Maar als al dat micromanagement je de keel uit hangt dan kun je beter automate kiezen voordat je het spel weggooit.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:30 schreef VoreG het volgende:
.....
En is workers op automate zetten slim of niet?.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Tja, wat wil je voor tips? Luxury resources, colosseums, tempels, theaters en dat soort dingen om de happiness te verhogen, en food resources, granary's, harbors en grocers om de health op peil te houden. Maar ik vermoed dat je dat allang weet.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:23 schreef Brentmeister het volgende:
Nog een probleem waar ik mee zit is dat ik heel vaak meer unhappieness dan health heb. Als ik dan weer dingen bij bouw die voor meer health zorgen is dat andere ook weer gestegen. Heeft iemand hier goeie tips om dit in de hand te houden
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			En/of specialists te makenquote:Op vrijdag 6 januari 2006 08:17 schreef Lionheaad het volgende:
Groei stopzetten kun je berreiken door de voedselsom precies op "0" te krijgen. Dit kan door andere tiles te bewerken.
Jungles ook (geloof ik). Forests hebben dan weer een positief effect op de health. Mits in de 'bewerkbare radius'.quote:Flood plain hebben idd een negatief effect op de health status van je stad.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Je speelt een (1) turn en e-mailt het dan door naar de volgende speler in de keten. Traag verloop van het spel, maar je bent niet afhankelijk van de onmiddelijke aanwezigheid van anderen om te spelen.quote:Op zondag 8 januari 2006 19:42 schreef Brentmeister het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe een PBEM potje in z'n werk gaat? Ik heb het nog nooit gedaan namelijk![]()
Misschien dat ik dan ook wel geïnteresseerd ben
 
			 
			
			
			Dan ben je 3 jaar bezig met 1 spelquote:Op zondag 8 januari 2006 20:49 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Je speelt een (1) turn en e-mailt het dan door naar de volgende speler in de keten. Traag verloop van het spel, maar je bent niet afhankelijk van de onmiddelijke aanwezigheid van anderen om te spelen.
 
			 
			
			
			Ja zoiets vermoedde ik alquote:Op zondag 8 januari 2006 20:49 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Je speelt een (1) turn en e-mailt het dan door naar de volgende speler in de keten. Traag verloop van het spel, maar je bent niet afhankelijk van de onmiddelijke aanwezigheid van anderen om te spelen.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Hmm, dat is me nog nooit zo opgevallen. Op voor instellingen speel je verder dan, mapgrootte, landmass enzo?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 08:17 schreef Frutsel het volgende:
ik moet zeggen dat je met een multiplayer game via LAN vrij afhankelijk bent van de lokale hutjes die je overal kunt vinden. Als je bijv. 3x goud vindt, een experience en een worldmap met je scout, terwijl je medespeler 2 settlers en 1 worker vind, je al een mega-achterstand hebt.
Ik heb niet echt een voorkeur, probeer het een beetje af te wisselen. Heb wel graag industrious beschavingen.quote:Met welke beschaving spelen jullie het liefst?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dat lijkt me logischquote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:08 schreef Frutsel het volgende:
en als je RAGING barbarians aanzet krijg je heel veel hutjes?![]()
 
			 
			
			
			Dan komen er in het begin (na een beurt of 25-30) een hele zwik ventjes op je steden af.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:08 schreef Frutsel het volgende:
en als je RAGING barbarians aanzet krijg je heel veel hutjes?![]()
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			En dan het leifst in een stad waar een overvloed aan bossen isquote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:30 schreef blue-102 het volgende:
Ja dat wel en hij is ook wel heel goedkoop![]()
Ik bouw pas als ik 5 steden heb en het liefste als ik stone heb. Ik heb altijd het gevoel dat ik zo efficient mogelijk moet zijn, ik bouw ook nooit iets als ik niet snel af heb.
Maar ik hou er erg van om het volk te zijn waardoor je ook standaard een beetje culture krijgt.
 
			 
			
			
			op zich wel, maar als je een bepaald soort beschaving kiest, weet zo ff de naam niet, dan breid je stad zich ook vanzelf uit. En als je dan ook Calendar ontwikkelt is Stonehenge weer teniet... Obelisken kosten ook niet veel tijd.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:06 schreef Frollo het volgende:
Je hoeft zeker niet elk wonder te bouwen, nee. Veroveren is veel slimmer
Alleen Stonehenge is wel makkelijk om te hebben. Elke nieuwe stad een radius-vergroting na 10 beurten, keihandig gewoon
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			juist dank uquote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:06 schreef Monidique het volgende:
Creative.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Jij ook al nietquote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:23 schreef Monidique het volgende:
O, ik ga in ieder geval niet meedoen met een PBEM.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Nope, sorryquote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:28 schreef blue-102 het volgende:
Frollo, Mon. doen jullie dan wel mee?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			In principe kan de host het spel opslaan als je gezamenlijk besluis een andere keer verder te spelenquote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:33 schreef Monidique het volgende:
Ja, ik kan wel eens spelen, ik weet nog niet wanneer. Ik heb al een aantal potjes online gespeeld, nog geen enkele beëindigd overigens.
 
			 
			
			
			Dat weet ik, ik heb dan ook nog enkele savegames. Met 128KBs upload ben ik meestal de host.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:36 schreef Frutsel het volgende:
[..]
In principe kan de host het spel opslaan als je gezamenlijk besluis een andere keer verder te spelen
Vanavond gaan we ook verder met het spel van gister
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Hutjes zijn niet gekoppeld aan barbarians. Ook zonder barbarians aan krijg je hutjes. (vreemd genoeg).quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:30 schreef blue-102 het volgende:
Nee, als je raging aan zet krijg je niet meer hutjes... Hutjes zijn wel gekoppeld aan barbarians zoals al eerder gezegd is maar niet aan het aantal.
Ik vind raging barbarians niet echt belangrijk ik vind ze maar irritant namelijk, want de uitbreiding word na 8 steden ofzo gestopt doordat het te duur word om een extra stad te bouwen.
 
			 
			
			
			Jungles zijn een stuk minder slecht voor je health dan forests goed voor je health zijn. -0,25 health. Flood plains daarentegen zijn -0,4 health. Waarbij volgens mij naar beneden wordt afgerond. Dus 3 jungle's doen helemaal nog geen kwaad, hetzelfde voor 2 flood plains.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 01:29 schreef Monidique het volgende:
Als ik het goed heb is het effect op health: forests: floor(aantal forests in city radius / 2), en datzelfde geldt voor jungles, maar dan negatief.
 
			 
			
			
			Waarom is dat vreemd, die hutjes zijn toch niet altijd van barbaren.quote:Op donderdag 12 januari 2006 00:38 schreef Qender het volgende:
[..]
Hutjes zijn niet gekoppeld aan barbarians. Ook zonder barbarians aan krijg je hutjes. (vreemd genoeg).
 
			 
			
			
			Pyramids --> Presentation --> +3 happiness in top 5 steden (op standard map)quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:23 schreef Brentmeister het volgende:
Ik heb gisteren weer een online potje gespeeld, ging best goed maar uiteindelijk toch hard verloren omdat ik niet genoeg militaire verdediging had![]()
Nog een probleem waar ik mee zit is dat ik heel vaak meer unhappieness dan health heb. Als ik dan weer dingen bij bouw die voor meer health zorgen is dat andere ook weer gestegen. Heeft iemand hier goeie tips om dit in de hand te houden
 
			 
			
			
			De meeste topspelers op Civfanatics lijken te beginnen met een worker (soms 1 warrior / scout eerst). Met het idee om direct te gaan choppen of direct een tile te improven. Dat heeft meer effect op je potentieel om snel een settler te maken dan het groeien in grootte (vooral het choppen).quote:Op dinsdag 10 januari 2006 10:38 schreef Frutsel het volgende:
wat is dan de volgorde van bouwen bij jullie?
Als Griek begin ik met een settler + scout
Meestal doe ik dan als volgt:
Research: Mystisism (of zoiets), Archery, Priesthood, Mining
Bouwen: Extra scout, Warrior of Barracks, Obelisk, Archer
Meestal sla ik Stonehenge over en ga ik voor The Oracle
Hoe snel bouwen jullie settlers?
 
			 
			
			
			Sinds Civ III zie ik de hutjes als een 'voordeel' dat je krijgt en de barbaren als een 'nadeel' dat daar weer tegenopweegt. Ik dacht ook dat ze daar wat sterker aan elkaar gekoppeld waren dan in Civ IV. Om die reden had ik verwacht dat het met Civ IV ook hetzelfde zou gaan werken.quote:Op donderdag 12 januari 2006 00:50 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Waarom is dat vreemd, die hutjes zijn toch niet altijd van barbaren.
 
			 
			
			
			Je moet wel bronze working hebben om te kunnen choppen natuurlijk. Dus als ik een civ speel die niet met mining begint, zou ik niet beginnen met een worker, maar liever nog even groeien.quote:Op donderdag 12 januari 2006 00:55 schreef Qender het volgende:
[..]
De meeste topspelers op Civfanatics lijken te beginnen met een worker (soms 1 warrior / scout eerst). Met het idee om direct te gaan choppen of direct een tile te improven. Dat heeft meer effect op je potentieel om snel een settler te maken dan het groeien in grootte (vooral het choppen).
Zelf hanteer ik over het algemeen: Worker, Worker (gechopt), Settler, Worker. Met tussendoor warriors via de chop-switch technique.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:03 schreef Lionheaad het volgende:
ik wacht altijd met m'n eerst worker totdat m'n stad iig grootte 3 heeft.
verde heb ik dan mmestal al een religie te pakken en ben ik bezig met een research van archiculture of animal husb.
 
			 
			
			
			quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:05 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
![]()
My Engels is not so very best![]()

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |