Sorry maar dit slaat de plank flink mis.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 20:44 schreef Genjuro het volgende:
[..]
JJ is even goed te gebruiken voor zelfverdediging als elke andere traditionele martial arts, en spijtig genoeg is dat enorm beperkt
[..]
Tot zover ik weet is traditionele JJ enkel worpen, als er slaan en schoppen in wordt verwerkt is het niet meer de traditionele vorm
Echter het laat 1 heel belangrijk punt handig achterwege: indien je helemaal geen vechtsport beheerst is de kans dat je het er eens stuk slechter afbrengt nog veel groter. Dat hij door zijn training te lang zou wachten vindt ik een tamelijk onzinnige bewering en heeft meer met de persoon dan zijn training te maken. Het zorgt ervoor dat hij in ieder geval een stuk beter aanvallen kan afweren en ontwijken.quote:Op zondag 2 april 2006 00:19 schreef Genjuro het volgende:
http://video.google.com/videoplay?docid=-7674028043115699716&q=tyson&pl=true&auto=true
Mooi filmpje, met veel waarheid erin
Weet ik zo nog niet, vechtsport kan een vals gevoel van veiligheid geven, wat bij sommige mensen betekend dat ze onverantwoorde zaken gaan doen. Ik doel bevoorbeeld op het ontwapenen van een tegenstander met een mes, wie dat in de praktijk doet speelt met zijn leven.quote:Op zondag 2 april 2006 17:09 schreef Tobz het volgende:
[..]
Echter het laat 1 heel belangrijk punt handig achterwege: indien je helemaal geen vechtsport beheerst is de kans dat je het er eens stuk slechter afbrengt nog veel groter. Dat hij door zijn training te lang zou wachten vindt ik een tamelijk onzinnige bewering en heeft meer met de persoon dan zijn training te maken. Het zorgt ervoor dat hij in ieder geval een stuk beter aanvallen kan afweren en ontwijken.
Eigenlijk moet je dit filmpje alleen beluisteren aangezien het beeldmateriaal gewoon gespeeld is en dus niet objectief is. De suggestieve aard ervan maakt hele fimplje zelfs tamelijk belachelijk.
Ik ben het echter wel eens met een bepaald argument: zodra een vechtsport serieus voor competitie gaat trainen verminderd het in waarde voor zelfverdediging. Echter het zal nog altijd beter zijn dan gewoon niks doen.
Het eerste wat je krijgt te horen bij echte zelfverdediging is dat je nooit een gevecht met een tegenstander met wapen moet opzoeken. Als ze dat toch doen wanneer er andere opties zijn heeft dat meer met de stommiteit van de leerling te maken dan met de vechtsport zelf.quote:Op zondag 2 april 2006 19:44 schreef Genjuro het volgende:
[..]
Weet ik zo nog niet, vechtsport kan een vals gevoel van veiligheid geven, wat bij sommige mensen betekend dat ze onverantwoorde zaken gaan doen. Ik doel bevoorbeeld op het ontwapenen van een tegenstander met een mes, wie dat in de praktijk doet speelt met zijn leven.
Trouwens weet ik het zo nog niet, overlaatst nog een gevecht gezien tussen 2 personen uit mijn vriendenkring(vroeger goede vrienden, maar de een was met de ander zijn vriendin bezig + wat drank erbij).
Het kwam erop neer, de een die het gevecht begon heeft enkele jaren muay thai trainingservaring, de andere is een gewone joe die wel aan freestyle muurklimmen doet en beter gebouwd is als de andere. Toen het gevecht begon ging de muay thai-man clinchen en gaf de ander een knie. Resultaat was dat die andere enorm pissed werd, en de andere gewoon op de grond sleurde met brute kracht instinct en adrenaline, en daar een paar rake klappen verkocht. Muay thai-man had gebroken neus(die echt 30 minuten bleef bloeden als een kraan) toen we hen uit elkaar haalden, de average joe niets.
Na de gewonde afgevoerd te hebben hebben we nog over het gevecht gesproken, en besloten dat de stomheid van de muaythai-man was dat hij ging clinchen met iemand groter en sterker als hem, ook al heeft hij gevechtservaring.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je met een vechtsport(en vooral traditionele vechtsporten) niet getraint bent op een echt gevecht, en dus de zaken waar je in de ring niet voor moet oppassen en niet voor voorbereid bent, de zaken zijn die je kop kosten in een straatgevecht.
Met mma was dit nu natuurlijk anders, had die mt-man grondtraining gehad was dit gevecht waarschijnlijk een heel pak anders verlopen.
Beste blijft natuurlijk gewoon gevecht vermijden natuurlijk
de eerste paar lessen moet je toch geen pak hebben, dus ik zou eerst een paar keer proberen en eerst zien of het je bevalt. Als je het direct beu bent of het niet je ding is is zoon pak een dure grap, en je kunt daar ms enkele maten al eens passenquote:Op woensdag 12 april 2006 23:06 schreef juliusbackpacking het volgende:
wow he wat een onderwerpen, pff kom ik met mijn n00b vraag.
Ik wil beginnen met jiu jitsu en ben momenteel aan het rondkijken voor een goed pak, nu ben ik 182cm lang en vraag me af wat voor maat pak ik moet hebben.
Je leest her en der dat die dingen krimpen ed, doe ik er verstandig aan om een 180 of een 190 te kopen? Nog merken/dingen die not done zijn? essimo leek mij een mooi merk. En hoe zit dat met de breedte, kleding heb ik normaal een Medium is een 190 dan niet veel te ruim?
dat nederlandse nin-jutsu forum had ik al gevonden maar is een beetje dood volgens mij.quote:Op maandag 22 mei 2006 22:25 schreef ninja-mod het volgende:
http://www.kutaki.org
Je kunt ook op m'n sig klikken...![]()
Geloof me , dat lijkt alleen maar zoquote:dat nederlandse nin-jutsu forum had ik al gevonden maar is een beetje dood volgens mij.
Wing Tsun! (zie uitleg hieronder)quote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:34 schreef Genjuro het volgende:
http://media1.yourdailymedia.com/files/ygLDa8HvrSTB.wmv
Welke vechtsport is dit????? Jeet Kune Do?
Damn die is snel...
Dit is Wing Tsun, van het Leung Ting systeem. Zelf heb ik Wing Tjun beoefend, ook Leung Ting systeem. Met andere stijlen heb ik geen ervaring.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:58 schreef ninja-mod het volgende:
Ik neem aan dat het een soort w/v ing t s/j/ch ung is.
Heb al eerder soortgelijke filmpjes en vraag me nog steeds af of het wel echt is...
Het lijkt haast onnatuurlijk snel gewoon...![]()
Achter dit soort WT stoten zit een behoorlijke kracht. Soms wordt er met masker en handschoenen getraind, zodat je echt eens kunt ervaren hoe het is om deze klappen te krijgen... BEHOORLIJK HARD, dat kan ik je verzekeren!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:05 schreef Genjuro het volgende:
wing chun is waarop jeet kune do gebaseerd is dacht ik, dus ws de tragere versie
Zit er eigenlijk slagkracht achter zijn stoten?
quote:Op woensdag 24 mei 2006 19:10 schreef Dacide het volgende:
basje rutten blijft hilarisch
http://www.youtube.com/watch?v=LiEsktRiCXo
ja weet ik, maar wat hij hier toont in dit filmpje komt uit zijn zelfverdedigingsdvd, en ook zijn die technieken 95% krav magaquote:Op woensdag 24 mei 2006 22:18 schreef Dacide het volgende:
basje heeft meer ervaring dan alleen krav maga
/(3x king of pancrase, 1x UFC champion, aantal dan's in tae kwando, karate en weet ik veel wat meer)
datzelfde geldt voor wing tsun (/ch/tj/etc), kun tao, etc.quote:Op woensdag 24 mei 2006 22:51 schreef Genjuro het volgende:
Een quote is me al een tijd bijgebleven uit deze topics, ik weet niet meer wie ze maakte
"Krav Maga is gewoon je tegenstander zo bruut mogelijk om zeep helpen"
Ga zo veel mogelijk scholen af, leer van zoveel mogelijk leraren en pak van iedere vechtsport dat wat bij je past en werkt. Leer voor jezelf nadenken en vraag vooral aan je leraar of hij nog andere vechtsporten heeft gedaan. Hoe meer hoe beter.quote:[qoutemezelf] Het zijn goede vechters leraren die een vechtkunst effectief maken, niet andersom. [/qoutemezelf]
Ik geeft de schuld aan de 'eye-gouge' voor dit soort gekarikaturiseerde omschrijvingen van Krav Magaquote:Een quote is me al een tijd bijgebleven uit deze topics, ik weet niet meer wie ze maakte
"Krav Maga is gewoon je tegenstander zo bruut mogelijk om zeep helpen"
Net wat Gimgamgommetje zegt, het houdt rekening met de werkelijkheid en dat het voornaamste doel is veilig weg te komen, maar dan wel op een manier die binnen proporties blijft, dus niet iemand zijn ogen uitsteken of zijn nek breken, ook al weet je hoe dat zou moeten.quote:Op maandag 29 mei 2006 09:31 schreef gimgamgommetje het volgende:
Als je vechtsporten wilt vergelijken in kooigevechten etc dan moet je daar ook meerdere tegenstanders inzetten die evt gewapend zijn met allerlei rotzooi. /ik denk dat dat dingen verandert.
Bij de dingen die ik heb meegemaakt waren de personen met wie ik problemen had zelden alleen.
Dan is het niet een snugger idee om die persoon naar de grond te brengen en hem daar te controleren.
Ik zeg ook niet dat KM ophoudt na de 'basis', maar ik denk dat je vooral bij KM vanaf een bepaald niveau het gros van de beoefenaars ook ervaringen hebben uit andere vechtsporten. Het is de beste manier om goed te leren vechten (je leert vooral voor jezelf denken), maar het maakt het wel erg lastig om zo nog de effectiviteit van een vechtsport te kunnen bepalen.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:25 schreef gimgamgommetje het volgende:
Krav maga is er inderdaad voor bedoeld om cursisten binnen korte tijd naar een redelijk niveau van zelfverdediging op te leiden door ze effectieve technieken te leren met een doelgerichte opleiding.
Maar vergeet niet dat het gewoon doorgaat voorzover jij kunt. Je kunt je hele leven krav maga beoefenen en steeds beter worden en steeds nieuwe dingen leren. En uiteraard wat belangrijk is, steeds beter worden in de basistechnieken.
Dus zie krav maga niet als een snelle korte cursus om ff vlug wat basis aan te leren.
Het is wel degelijk een compleet systeem inclusief wapens, grondgevecht etc.
Ik vind dat we prima uit de voeten kunnen tegen geoefende tegenstanders![]()
Het is alleen wel gericht op situaties en vechtprincipes op straat. Verwacht niet specifieke dingen tegen specifieke vechtsporten...
Ook moet je systemen niet puur op basis van technieken willen vergelijken. Het tactische aspect en het uberhaupt kunnen toepassen van de geleerde technieken speelt een belangrijke rol.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |