abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 maart 2006 @ 13:36:06 #151
142182 Tobz
Gewoon terugbijten!
pi_36460122
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 20:44 schreef Genjuro het volgende:

[..]

JJ is even goed te gebruiken voor zelfverdediging als elke andere traditionele martial arts, en spijtig genoeg is dat enorm beperkt
[..]

Tot zover ik weet is traditionele JJ enkel worpen, als er slaan en schoppen in wordt verwerkt is het niet meer de traditionele vorm
Sorry maar dit slaat de plank flink mis.

Trappen en stoten zijn zeer belangrijk in Jiu-Jitsu, altijd al geweest. 'Traditioneel Jiu-Jitsu' is maar een kromme term aangezien Jiu-Jitsu extreem breed is en erg persoonlijk is. Het draait niet om bepaalde technieken maar om zelfverdediging. Hoe dat wordt gegeven is afhankelijk van de school, de leraren en de leerlingen zelf.

Voor pure zelfverdediging is het zeker een van de beste opties die je kunt kiezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tobz op 29-03-2006 14:38:50 ]
Cogitans sollicitus est
  woensdag 29 maart 2006 @ 16:50:57 #152
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_36466899
Hoi tobz,

Ik neem aan dat je zelf ook aan jiu-jitsu doet?
indien ja, hoe bevalt het jou?

en welke stijl doe je? fighting/braziliaans/traditioneel?
  donderdag 30 maart 2006 @ 00:43:35 #153
142182 Tobz
Gewoon terugbijten!
pi_36481715
Ik doe inderdaad Jiu-Jitsu en het bevalt me erg goed. Zo goed zelfs dat ik gemiddeld 6 keer per week, zo'n 10 uur train.

Het is Nihon Jiu-Jitsu, wat neerkomt op 'traditioneel' Jiu-Jitsu, al is dat maar een stomme term, want Jiu-Jitsu zoals werd gegeven in Japan voor de Samoerai bestaat al lang niet meer.

Ik train bij EUJJS in Utrecht onder Albert van Mildert, 8e dan, Kyoshi, en echt bizar goed. Naast hem hebben we nog een handvol andere leraren, wat de diversiteit en aandacht in de lessen zeer ten goede komt.

Het is gaat bij ons iets anders dan bij de meeste scholen in Nederland, omdat wij niet volgens het E-Bo-No-Kata les krijgen. En daar ben ik zeker niet rouwig om. De warming up is vele malen zwaarder dan iedere andere Jiu-Jitsu school die ik ken en legt meer nadruk op zelfverdediging en vrije aanval. We zitten dan ook niet bij de JBN aangesloten maar bij de IMAF en doen overigens dus ook niet aan JJFS.
Cogitans sollicitus est
  donderdag 30 maart 2006 @ 10:12:14 #154
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_36485659
ah ok duidelijk...

Wat is dat e-bo-no kata gebeuren eigenlijk.. doen jullie niet aan kata's ofzo? (zou ik ook niet erg vinden)

ik ben eens benieuwd. Deze zomer start judo club hercules dus ook met jiu-jitsu... (club staat zeer goed aangeschreven)..

ze zijn nu echter nog op zoek naar een zeer goede trainer ivm image van de club (de club kan het zich niet permiteren om een "matige" trainer erneer te zetten)...

ff afwachten dus..

heb je misschien nog wat mooie links ofzo voor mij over jiu-jitsu.. ik heb al veel gegoogled, maar wellicht heb jij je eigen resource site.
  donderdag 30 maart 2006 @ 14:19:44 #155
142182 Tobz
Gewoon terugbijten!
pi_36491956
Het E-Bo-No-Kata zijn ik meen 4 series van 5 technieken opgezet door de heren Boersma en den Edel. Als je begint krijg je losse technieken hieruit, maar naarmate je verder naar je eerste dan gaat worden deze steeds meer als een echt kata getraind.

Bij ons wordt er amper aan kata's gewerkt. Al vanaf de groene band ga je meer je eigen verschillende technieken samenstellen met behulp van de leraren en vooral veel zelf uitproberen. Alleen de hogere dan graden leren er kata's bij.

Wel een leuke link is deze: http://www.budotechnieken.nl/

Vergeet echter nooit wanneer je technieken bekijkt dat er niet één manier is om iets te doen. Gebruik ze als inspiratie en leer zelf nadenken over je technieken. Dat is de grote fout die JBN in mijn mening maakt met het E-Bo-No-Kata.
Cogitans sollicitus est
  donderdag 30 maart 2006 @ 14:21:38 #156
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_36492025
thnx voor je info
  donderdag 30 maart 2006 @ 17:15:01 #157
142182 Tobz
Gewoon terugbijten!
pi_36497704
Voor geinterresseerden: Zaterdag 1 April NK Jiu-Jitsu in Merwestein Sportzaal, Nieuwegein.

Kon verder niks vinden over entree ofzo, maar ik ga waarschijnlijk nog wel even kijken.
Cogitans sollicitus est
  zondag 2 april 2006 @ 17:09:35 #159
142182 Tobz
Gewoon terugbijten!
pi_36581854
quote:
Echter het laat 1 heel belangrijk punt handig achterwege: indien je helemaal geen vechtsport beheerst is de kans dat je het er eens stuk slechter afbrengt nog veel groter. Dat hij door zijn training te lang zou wachten vindt ik een tamelijk onzinnige bewering en heeft meer met de persoon dan zijn training te maken. Het zorgt ervoor dat hij in ieder geval een stuk beter aanvallen kan afweren en ontwijken.

Eigenlijk moet je dit filmpje alleen beluisteren aangezien het beeldmateriaal gewoon gespeeld is en dus niet objectief is. De suggestieve aard ervan maakt hele fimplje zelfs tamelijk belachelijk.

Ik ben het echter wel eens met een bepaald argument: zodra een vechtsport serieus voor competitie gaat trainen verminderd het in waarde voor zelfverdediging. Echter het zal nog altijd beter zijn dan gewoon niks doen.
Cogitans sollicitus est
pi_36586421
quote:
Op zondag 2 april 2006 17:09 schreef Tobz het volgende:

[..]

Echter het laat 1 heel belangrijk punt handig achterwege: indien je helemaal geen vechtsport beheerst is de kans dat je het er eens stuk slechter afbrengt nog veel groter. Dat hij door zijn training te lang zou wachten vindt ik een tamelijk onzinnige bewering en heeft meer met de persoon dan zijn training te maken. Het zorgt ervoor dat hij in ieder geval een stuk beter aanvallen kan afweren en ontwijken.

Eigenlijk moet je dit filmpje alleen beluisteren aangezien het beeldmateriaal gewoon gespeeld is en dus niet objectief is. De suggestieve aard ervan maakt hele fimplje zelfs tamelijk belachelijk.

Ik ben het echter wel eens met een bepaald argument: zodra een vechtsport serieus voor competitie gaat trainen verminderd het in waarde voor zelfverdediging. Echter het zal nog altijd beter zijn dan gewoon niks doen.
Weet ik zo nog niet, vechtsport kan een vals gevoel van veiligheid geven, wat bij sommige mensen betekend dat ze onverantwoorde zaken gaan doen. Ik doel bevoorbeeld op het ontwapenen van een tegenstander met een mes, wie dat in de praktijk doet speelt met zijn leven.

Trouwens weet ik het zo nog niet, overlaatst nog een gevecht gezien tussen 2 personen uit mijn vriendenkring(vroeger goede vrienden, maar de een was met de ander zijn vriendin bezig + wat drank erbij).

Het kwam erop neer, de een die het gevecht begon heeft enkele jaren muay thai trainingservaring, de andere is een gewone joe die wel aan freestyle muurklimmen doet en beter gebouwd is als de andere. Toen het gevecht begon ging de muay thai-man clinchen en gaf de ander een knie. Resultaat was dat die andere enorm pissed werd, en de andere gewoon op de grond sleurde met brute kracht instinct en adrenaline, en daar een paar rake klappen verkocht. Muay thai-man had gebroken neus(die echt 30 minuten bleef bloeden als een kraan ) toen we hen uit elkaar haalden, de average joe niets.

Na de gewonde afgevoerd te hebben hebben we nog over het gevecht gesproken, en besloten dat de stomheid van de muaythai-man was dat hij ging clinchen met iemand groter en sterker als hem, ook al heeft hij gevechtservaring.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je met een vechtsport(en vooral traditionele vechtsporten) niet getraint bent op een echt gevecht, en dus de zaken waar je in de ring niet voor moet oppassen en niet voor voorbereid bent, de zaken zijn die je kop kosten in een straatgevecht.

Met mma was dit nu natuurlijk anders, had die mt-man grondtraining gehad was dit gevecht waarschijnlijk een heel pak anders verlopen.

Beste blijft natuurlijk gewoon gevecht vermijden natuurlijk
100 kb is de limiet voor webicons, verklein de jouwe hier:
Grote avatar? Verkleinen dat ding met de Fok! Avatar resizer
  zondag 2 april 2006 @ 22:57:10 #161
142182 Tobz
Gewoon terugbijten!
pi_36593733
quote:
Op zondag 2 april 2006 19:44 schreef Genjuro het volgende:

[..]

Weet ik zo nog niet, vechtsport kan een vals gevoel van veiligheid geven, wat bij sommige mensen betekend dat ze onverantwoorde zaken gaan doen. Ik doel bevoorbeeld op het ontwapenen van een tegenstander met een mes, wie dat in de praktijk doet speelt met zijn leven.

Trouwens weet ik het zo nog niet, overlaatst nog een gevecht gezien tussen 2 personen uit mijn vriendenkring(vroeger goede vrienden, maar de een was met de ander zijn vriendin bezig + wat drank erbij).

Het kwam erop neer, de een die het gevecht begon heeft enkele jaren muay thai trainingservaring, de andere is een gewone joe die wel aan freestyle muurklimmen doet en beter gebouwd is als de andere. Toen het gevecht begon ging de muay thai-man clinchen en gaf de ander een knie. Resultaat was dat die andere enorm pissed werd, en de andere gewoon op de grond sleurde met brute kracht instinct en adrenaline, en daar een paar rake klappen verkocht. Muay thai-man had gebroken neus(die echt 30 minuten bleef bloeden als een kraan ) toen we hen uit elkaar haalden, de average joe niets.

Na de gewonde afgevoerd te hebben hebben we nog over het gevecht gesproken, en besloten dat de stomheid van de muaythai-man was dat hij ging clinchen met iemand groter en sterker als hem, ook al heeft hij gevechtservaring.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je met een vechtsport(en vooral traditionele vechtsporten) niet getraint bent op een echt gevecht, en dus de zaken waar je in de ring niet voor moet oppassen en niet voor voorbereid bent, de zaken zijn die je kop kosten in een straatgevecht.

Met mma was dit nu natuurlijk anders, had die mt-man grondtraining gehad was dit gevecht waarschijnlijk een heel pak anders verlopen.

Beste blijft natuurlijk gewoon gevecht vermijden natuurlijk
Het eerste wat je krijgt te horen bij echte zelfverdediging is dat je nooit een gevecht met een tegenstander met wapen moet opzoeken. Als ze dat toch doen wanneer er andere opties zijn heeft dat meer met de stommiteit van de leerling te maken dan met de vechtsport zelf.

En wanneer je dan niet anders kan, zul je ongetwijfeld een betere kans hebben dan iemand met geen training. Dat kun je niet ontkennen. Wat je alleen al bijvoorbeeld leert is wat je vooral NIET moet doen tegenover een mes.

Muay Thai is op straat alleen echt nuttig wanneer gecomplementeerd met vechtsporten die worpen en grondwerk. De meeste gevechten op straat vallen toch in die categorie, en zeker als die andere dat een beetje beheerst kan je ervan uit gaan dat hij zijn zin wel krijgt hoe het uitgevochten wordt.

edit:

Trouwens, iedereen die denkt dat hij zich wel aardig kan verdedigen tegen een mes, moet die technieken maar eens doen met een echt scherp mes. Dan merk je vanzelf wel hoe ontzettend nauw dat luistert en dat je dat in veel gevallen wel kunt vergeten op straat.

Ik krijg er in ieder geval altijd flink de kriebels van als een van de leraren weer een echt mes pakt. Zelfs de botte variant waar nog altijd een lekkere punt op zit is zenuwslopend.

[ Bericht 7% gewijzigd door Tobz op 02-04-2006 23:05:54 ]
Cogitans sollicitus est
pi_36905868
wow he wat een onderwerpen, pff kom ik met mijn n00b vraag.

Ik wil beginnen met jiu jitsu en ben momenteel aan het rondkijken voor een goed pak, nu ben ik 182cm lang en vraag me af wat voor maat pak ik moet hebben.

Je leest her en der dat die dingen krimpen ed, doe ik er verstandig aan om een 180 of een 190 te kopen? Nog merken/dingen die not done zijn? essimo leek mij een mooi merk. En hoe zit dat met de breedte, kleding heb ik normaal een Medium is een 190 dan niet veel te ruim?
'The Less you know, The more you believe'
pi_36906057
quote:
Op woensdag 12 april 2006 23:06 schreef juliusbackpacking het volgende:
wow he wat een onderwerpen, pff kom ik met mijn n00b vraag.

Ik wil beginnen met jiu jitsu en ben momenteel aan het rondkijken voor een goed pak, nu ben ik 182cm lang en vraag me af wat voor maat pak ik moet hebben.

Je leest her en der dat die dingen krimpen ed, doe ik er verstandig aan om een 180 of een 190 te kopen? Nog merken/dingen die not done zijn? essimo leek mij een mooi merk. En hoe zit dat met de breedte, kleding heb ik normaal een Medium is een 190 dan niet veel te ruim?
de eerste paar lessen moet je toch geen pak hebben, dus ik zou eerst een paar keer proberen en eerst zien of het je bevalt. Als je het direct beu bent of het niet je ding is is zoon pak een dure grap, en je kunt daar ms enkele maten al eens passen
  woensdag 12 april 2006 @ 23:11:46 #164
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_36906079
qua maat is het net wat je lekker vind zitten. zo'n pak krimpt inderdaad.
voor jiu jitsu heb je een zeer stevig pak nodig,, judo of jiu jitsupak dus.
laat je geen karatepak aansmeren omdat dat er wel op lijkt.

veel plezier
pi_36906158
als klein jongetje heb ik vroeger op judo gezeten, door omstandigheden is dat toen gestopt, ben dus niet zo bang dat ik er niks aan zal vinden.(ondanks dat er een hele tijd tussen zit)

maar klopt het dat die dingen dus iets krimpen?
'The Less you know, The more you believe'
  donderdag 13 april 2006 @ 06:06:55 #166
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
  vrijdag 14 april 2006 @ 14:17:38 #167
142182 Tobz
Gewoon terugbijten!
pi_36953378
Alle judopakken krimpen, zelfs de hele dure pakken en zelfs als je je aan de waardeloze wasvoorschriften van 30 graden en geen droogtrommel houdt.

Als je een goed pak zoekt: het Semi-Champion model van Matsuru en het Wazari model van Essimo zijn is denk ik de beste pakken onder 100 euro.

Als je 183 bent zou je moeten kijken voor maat 190 of zelfs 200. Voor veel merken zijn de tussenmaten als 195 gewoon net zo lang als de maat ervoor, alleen breder. Gewoon even aan de verkoper vragen, maar je kan verwachten dat je pak toch al snel 10 tot 15 cm. krimpt, zeker als je het gewoon op 60 graden wast en in de droger gooit.

Ronin en Sei-Shindo, twee andere zeer populaire merken zijn wel goedkoper, maar van aanzienlijk mindere kwaliteit (en krimpen beide zo'n 20 centimeter).

Let overigens ook op dat de verkoper je geen dun karatepak aansmeert. Voor jiu-jitsu bestaan er amper specifieke pakken en dus heb je gewoon een judopak nodig. Simpel.

Zelf heb ik 2 Championship pakken van Adidas. Zitten erg lekker, zijn uitzonderlijk zwaar en stug (vooral als ik ze niet in de droger gooi ), maar voor de prijs vind ik ze te snel slijten. Beide pakken zijn overigens zo'n 7.5 cm. gekrompen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tobz op 14-04-2006 14:26:43 ]
Cogitans sollicitus est
  donderdag 20 april 2006 @ 08:07:38 #168
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_37117941
Ik heb vandaag kickboks handschoenen gekocht van Ronin. Zijn deze een beetje goed of zijn dit echt leek dingen? Ze zitten heel fijn en ik moet zeggen dat ze ook prima boksen !!
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_37774064
Ik ben 2 maand geleden begonnen met Nin jutsu, ik zou alleen graag willen weten wat voor spieren/conditie ik nog kan verbeteren zodat het nu heeft voor mij in de dojo.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 09:59:47 #170
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_37781512
Alle spieren

maargoed, das wel makkelijk gezegt.

wat ik in elk geval veel zou trainene is:
-triceps
-kuiten
-quadriceps
-onderrug
-bovenrug

maarja, van de andere kant.. elke spier die je traint heeft er baat bij.. dus ja.. trainen kreng
pi_37796163
haha ok dan, benen was ik al wel achter dat die veel training nodig hadden.
Nog ff een vraagje, hoe train je boven en je onder rug het beste? push ups, hand stand push ups ofzo?
  zondag 14 mei 2006 @ 13:22:47 #172
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_37813036
weet niet of je beschikking hebt over fitnesscentre of thuistrainingapparatuur..

goeie bovenrug oefening:: bent over rows

goeie onderrug oefening:
hyperextension:: http://www.exrx.net/Weigh(...)BHyperextension.html
backextension: http://www.exrx.net/Weigh(...)BBBackExtension.html
pi_37836094
Hmmm, heb ik niet echt de beschikking meer over, maar kan wel even kijken op school of ik daar wat kan regelen. Er is geen manier om dit thuis te doen zonder apperatuur aan te schaffen?
  maandag 15 mei 2006 @ 11:02:22 #174
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_37838710
stel je vraag hier even:
[Centraal] Bodybuilding topic deel 27

daar zitten veel meer mensen met kennis.
pi_38024433
Iemand btw ook nog wat fora met informatie over nin-jutsu? of wat levende matrial art fora in het algemeen?
  maandag 22 mei 2006 @ 22:25:22 #176
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_38103221
http://www.kutaki.org

Je kunt ook op m'n sig klikken...
> BTi <
Only the light called darkness can show who i really am...
  maandag 22 mei 2006 @ 22:52:42 #177
106955 BB_Koning
Koninklijk? Nee: goddelijk...
pi_38104633
Leg eens uit wat t inhoudt
bb_koning.hyves.nl
pi_38112017
quote:
Op maandag 22 mei 2006 22:25 schreef ninja-mod het volgende:
http://www.kutaki.org

Je kunt ook op m'n sig klikken...
dat nederlandse nin-jutsu forum had ik al gevonden maar is een beetje dood volgens mij.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 09:33:20 #179
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_38113001
Heeft iemand ook filmpjes gevonden op internet over Kaowlai Kaennorsing ?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:08:46 #180
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_38113946
http://video.google.com/videosearch?q=Kaoklai

voor de rest moet kaoklai maar eens snel met pensioen. Hij kan het niveau niet meer aan.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 21:26:32 #181
29319 ninja-mod
Budo Taijutsu
pi_38138491
en nog eentje : http://www.fairtex.com/_videos/Kaoklai_Punch.wmv

---
quote:
dat nederlandse nin-jutsu forum had ik al gevonden maar is een beetje dood volgens mij.
Geloof me , dat lijkt alleen maar zo
> BTi <
Only the light called darkness can show who i really am...
pi_38162330
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 20:34 schreef Genjuro het volgende:
http://media1.yourdailymedia.com/files/ygLDa8HvrSTB.wmv

Welke vechtsport is dit????? Jeet Kune Do?
Damn die is snel...
Wing Tsun! (zie uitleg hieronder)
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 20:58 schreef ninja-mod het volgende:
Ik neem aan dat het een soort w/v ing t s/j/ch ung is.
Heb al eerder soortgelijke filmpjes en vraag me nog steeds af of het wel echt is...
Het lijkt haast onnatuurlijk snel gewoon...
Dit is Wing Tsun, van het Leung Ting systeem. Zelf heb ik Wing Tjun beoefend, ook Leung Ting systeem. Met andere stijlen heb ik geen ervaring.
De slagen zijn wel degelijk echt, heb dit wel vaker gezien.
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 21:05 schreef Genjuro het volgende:
wing chun is waarop jeet kune do gebaseerd is dacht ik, dus ws de tragere versie
Zit er eigenlijk slagkracht achter zijn stoten?
Achter dit soort WT stoten zit een behoorlijke kracht. Soms wordt er met masker en handschoenen getraind, zodat je echt eens kunt ervaren hoe het is om deze klappen te krijgen... BEHOORLIJK HARD, dat kan ik je verzekeren!

Zoals mijn grote vriend Isaac Newton ooit al stelde:

F = delta P / delta T

met andere woorden, hoe sneller je een afstand overbrugt, hoe groter de kracht.
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:10:18 #183
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_38173185
basje rutten blijft hilarisch

http://www.youtube.com/watch?v=LiEsktRiCXo
pi_38179465
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:10 schreef Dacide het volgende:
basje rutten blijft hilarisch

http://www.youtube.com/watch?v=LiEsktRiCXo

Zalig grappig en leerrijk tegelijk
Ik wil hem wel eens in de straat zien vechten, moet pijnlijk zijn voor de tegenstander

"I'm sorry... *MATS MATS* no I'm not"

Krav Maga... spijtig dat het niet in mijn omstreken te leren is Ik zou ermee eens willen testen hoever mijn boks en powertraining me zou helpen in een echt straatgevecht

Weet iemand ms iets? Omstreken Antwerpen en Gent is goed

[ Bericht 4% gewijzigd door Genjuro op 24-05-2006 22:12:11 ]
  woensdag 24 mei 2006 @ 22:18:29 #185
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_38181153
basje heeft meer ervaring dan alleen krav maga
/(3x king of pancrase, 1x UFC champion, aantal dan's in tae kwando, karate en weet ik veel wat meer)
pi_38182207
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 22:18 schreef Dacide het volgende:
basje heeft meer ervaring dan alleen krav maga
/(3x king of pancrase, 1x UFC champion, aantal dan's in tae kwando, karate en weet ik veel wat meer)
ja weet ik, maar wat hij hier toont in dit filmpje komt uit zijn zelfverdedigingsdvd, en ook zijn die technieken 95% krav maga

Als je met tkd in een straatgevecht gaat zal ik eens lachen btw... Ik ben geinteresseerd in iets dat echt in de straat 100% werkt en gemaakt is voor in het echte leven, en laat ons eerlijk zijn, enkel Krav Maga beantwoord aan deze voorwaarde
  woensdag 24 mei 2006 @ 22:44:54 #187
106955 BB_Koning
pi_38182369
Moti Horenstein heeft krav maga gedaan als ik t goed heb en hij werd vernietigd door Mark Coleman. En als dat wat Bas laat zien in die film krav maga is, dan is die hele hype rond krav maga ook onzin.

bb_koning.hyves.nl
pi_38182614
nu zit je elite vs elite met een gewoon straatgevecht te vergelijken... Het blijft altijd een questie van de vechter zelf

Maar in mijn opzicht is krav maga een erg complete vechtsstijl, en ik wil het gewoon eens proberen Natuurlijk zijn het in op die dvd textbook-scenarios

Een quote is me al een tijd bijgebleven uit deze topics, ik weet niet meer wie ze maakte
"Krav Maga is gewoon je tegenstander zo bruut mogelijk om zeep helpen"
pi_38217846
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 22:51 schreef Genjuro het volgende:

Een quote is me al een tijd bijgebleven uit deze topics, ik weet niet meer wie ze maakte
datzelfde geldt voor wing tsun (/ch/tj/etc), kun tao, etc.

Ik vind het leuk om te zien dat hier nog steeds de eeuwenoude discussie gaande is over welk vechtsysteem nou beter is.

[qoutemezelf] Het zijn goede vechters die een vechtkunst effectief maken, niet andersom. [/qoutemezelf]
  vrijdag 26 mei 2006 @ 02:22:01 #190
142182 Tobz
Gewoon terugbijten!
pi_38220945
Krav Maga is een systeem om studenten zo effecient mogelijk een mate van zelfverdediging bij te brengen. Vergeet niet dat het van origine een drilsysteem voor militairen en dat is duidelijk te zien. Simpele en effectieve technieken en deze situatiegericht trainen tot het een automatisme wordt die ook nog functioneert onder stress.

Het voordeel is dat je heel snel jezelf effectief kunt leren zelfverdedigen zelfs al heb je nooit eerder iets aan sporten gedaan. Nadeel is dat je met puur en alleen Krav Maga tekort komt zodra je tegen iemand komt te staan die zelf ook goed kan vechten. Het kan je overigens wel enorm vooruit helpen als je al andere vechtsporten hebt gedaan vanwege de doelmatige invalshoek die veel vechtsporten en vooral veel leraren missen.
quote:
[qoutemezelf] Het zijn goede vechters leraren die een vechtkunst effectief maken, niet andersom. [/qoutemezelf]
Ga zo veel mogelijk scholen af, leer van zoveel mogelijk leraren en pak van iedere vechtsport dat wat bij je past en werkt. Leer voor jezelf nadenken en vraag vooral aan je leraar of hij nog andere vechtsporten heeft gedaan. Hoe meer hoe beter.

Als je vechtsporten puur recreatief wil doen zijn sporten als Judo en Taekwondo waarschijnlijk de best keus afhankelijk van je fysieke voorkeur.
quote:
Ik geeft de schuld aan de 'eye-gouge' voor dit soort gekarikaturiseerde omschrijvingen van Krav Maga

"Krav Maga is gewoon zo snel mogelijk met simpele technieken je effectief te leren verdedigen" is een heel stuk meer in de goede richting.

[ Bericht 21% gewijzigd door Tobz op 26-05-2006 02:35:35 ]
Cogitans sollicitus est
pi_38258159
Waarom zijn er dan weinig video's over te vinden, itt Muay Thai bijvoorbeeld

Anyway, voor iedereen die Muay Thai wel kan waarderen >>> www.channelchooser.com en dan Material Arts
pi_38260914
material arts?

Volgens mij bedoel je martial

Ik ga live af en toe MT wedstrijden bekijken(een gym met veel Belgische kampioenen is hier in de buurt en een europese kampioen is een goede vriend van me), maar het gebrek aan grondgevecht is gewoon... dissilusionerend

MMA pride en ufc zijn gewoon veel levensechter

[ Bericht 19% gewijzigd door Genjuro op 27-05-2006 10:59:08 ]
pi_38309663
Martial ja

Trouwens, bij Muay Thai slaan ze enorm weinig met hun bokshandschoenen, ook vergeleken met andere vechtsporten waar je benen en handen mag gebruiken (Benegaalse vechtsporten bijv).

Waarom eigenlijk
  zondag 28 mei 2006 @ 19:53:56 #194
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_38310132
de kracht van traditioneel muay thai zit hem in de lowkicks, de ellebbogen en het clinchwerk.
  maandag 29 mei 2006 @ 00:25:07 #195
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_38321159
Krav maga is er inderdaad voor bedoeld om cursisten binnen korte tijd naar een redelijk niveau van zelfverdediging op te leiden door ze effectieve technieken te leren met een doelgerichte opleiding.

Maar vergeet niet dat het gewoon doorgaat voorzover jij kunt. Je kunt je hele leven krav maga beoefenen en steeds beter worden en steeds nieuwe dingen leren. En uiteraard wat belangrijk is, steeds beter worden in de basistechnieken.

Dus zie krav maga niet als een snelle korte cursus om ff vlug wat basis aan te leren.
Het is wel degelijk een compleet systeem inclusief wapens, grondgevecht etc.

Ik vind dat we prima uit de voeten kunnen tegen geoefende tegenstanders
Het is alleen wel gericht op situaties en vechtprincipes op straat. Verwacht niet specifieke dingen tegen specifieke vechtsporten...

Ook moet je systemen niet puur op basis van technieken willen vergelijken. Het tactische aspect en het uberhaupt kunnen toepassen van de geleerde technieken speelt een belangrijke rol.

En verder is krav maga niet het enige ter wereld wat ooit zou kunnen werken op straat.
Laten we het wel realistisch houden.
Iedereen die goed kan stoten, trappen, grondvechten etc moet op straat zijn mannetje kunnen staan afhankelijk van de situatie.
Persoonlijk vind ik krav maga wel het meest doelgerichte systeem dat ik tot nu toe heb meegemaakt.

Ik moet wel zeggen dat mijn grootste teleurstellingen wat betreft bv jiu jitsu te maken hadden met traditionele leraren zonder benul van de realiteit terwijl ik zelf het nodige meegemaakt heb en gewoon vond dat ze bullshit uitkraamden.
Een betere leraar had een hoop verschil gemaakt. Of gewoon een technische leraar die je technieken leert en zich niet bemoeit met dingen die hij niet weet.

Dit zijn btw dingen die voor elk systeem kunnen gelden.

Daarnaast ben ik een groot voorstander van crosstraining.
Wil je wat beter worden op de grond ga je al snel kijken bij MMA of BJJ en wil je beter leren stoten kijk je bij boksen etc..... absoluut niets mis mee.

Ik vind het filmpje van bas leuk om te zien en ook wel goed om ideeen op te doen als je serieus traint.
Ik ben wel bang dat als je het als noob van hem overneemt en echt geweld als een grapje behandeld, je situaties behoorlijk kunt onderschatten.

Een hoofd 10 x tegen een houten rand van een tafel aanslaan kan technisch best werken, maar wees dan ook een held als je in het busje zit op weg naar de offficier van justitie.
Een ongeluk zit in een klein hoekje........

Geweld proportioneel leren toepassen is wel degelijk belangrijk aangezien de gemiddelde man/vrouw toch graag terug gaat naar man/vrouw de kinderen en de cavia.

Je leert bij krav maga idd hoe je bruut een tegenstander uit kan schakelen, maar je leert ook wanneer je dat doet, hoe ver je gaat en waarom. uitschakelen van mensen is geen doel op zich.
veilig thuiskomen is je doel.

[ Bericht 0% gewijzigd door gimgamgommetje op 29-05-2006 00:30:10 ]
  maandag 29 mei 2006 @ 00:56:26 #196
106955 BB_Koning
pi_38321937
vertel eens iets wat je leert bij krav maga en dan heb ik t over iets specifieks, dus niet over ogen uitsteken en tegen de keel aan meppen

ik ben vooral benieuwd naar het verschil in grondvechten vergeleken met bjj ofzo
bb_koning.hyves.nl
  maandag 29 mei 2006 @ 09:31:31 #197
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_38324768
Het grootste verschil in grondvechten is het doel. Je doel is om zo snel mogelijk op te staan omdat gropndvechten op straat door de omstandigheden minder fijn is dan in een ring.
BJJ is er juist op gericht om het gevecht naar de grond te brengen en het daar af te maken.

Verder kent krav maga ook veel technieken op de grond als de tegenstander een mes heeft en daarmee dreigt of steekt.
Als we sparren bij krav maga waar op zich geen vaste vorm van is, dan kun je bv grondvechten als zijnde mma of je kiest er voor daarnaast ook gevaarlijke technieken toe te laten maar niet door te zetten etc.

krav maga is uiteraard niet zo gespecialiseerd in grondwerk als bjj aangezien er nog een flink aantal andere dingen getraind moeten worden.

Specifiek aan krav maga is de snelheid en felheid in de counters die tegelijk komen met de verdediging en de verdedigingstechnieken zelf die er voor zorgen dat het bij 1 aanval blijft.
Als iemand je 1x steekt met een mes is dat gevaarlijk genoeg , als je diegene de kans geeft om te blijven steken heb je zachtgezegd een probleem.

Ik zag dat je in een vorige post iets had over een hype etc.
Ik weet niet wat voor beeld je hebt gekregen van krav maga, maar we pretenderen geen wondermiddeltje te zijn met sprookjesachtige technieken.
Het is gewoon hard trainen op technieken en vechtprincipes die hun doel in de praktijk hebben bewezen.

Als je vechtsporten wilt vergelijken in kooigevechten etc dan moet je daar ook meerdere tegenstanders inzetten die evt gewapend zijn met allerlei rotzooi. /ik denk dat dat dingen verandert.
Bij de dingen die ik heb meegemaakt waren de personen met wie ik problemen had zelden alleen.
Dan is het niet een snugger idee om die persoon naar de grond te brengen en hem daar te controleren.
pi_38325626
quote:
Op maandag 29 mei 2006 09:31 schreef gimgamgommetje het volgende:

Als je vechtsporten wilt vergelijken in kooigevechten etc dan moet je daar ook meerdere tegenstanders inzetten die evt gewapend zijn met allerlei rotzooi. /ik denk dat dat dingen verandert.
Bij de dingen die ik heb meegemaakt waren de personen met wie ik problemen had zelden alleen.
Dan is het niet een snugger idee om die persoon naar de grond te brengen en hem daar te controleren.
Net wat Gimgamgommetje zegt, het houdt rekening met de werkelijkheid en dat het voornaamste doel is veilig weg te komen, maar dan wel op een manier die binnen proporties blijft, dus niet iemand zijn ogen uitsteken of zijn nek breken, ook al weet je hoe dat zou moeten.
De lessen zijn ook erg down to earth en het gaat er niet om of iets mooi er uitziet of moeilijk is om te doen, maar of het werkt in een reeele situatie.
  woensdag 31 mei 2006 @ 18:28:13 #199
142182 Tobz
Gewoon terugbijten!
pi_38418183
quote:
Op maandag 29 mei 2006 00:25 schreef gimgamgommetje het volgende:
Krav maga is er inderdaad voor bedoeld om cursisten binnen korte tijd naar een redelijk niveau van zelfverdediging op te leiden door ze effectieve technieken te leren met een doelgerichte opleiding.

Maar vergeet niet dat het gewoon doorgaat voorzover jij kunt. Je kunt je hele leven krav maga beoefenen en steeds beter worden en steeds nieuwe dingen leren. En uiteraard wat belangrijk is, steeds beter worden in de basistechnieken.

Dus zie krav maga niet als een snelle korte cursus om ff vlug wat basis aan te leren.
Het is wel degelijk een compleet systeem inclusief wapens, grondgevecht etc.

Ik vind dat we prima uit de voeten kunnen tegen geoefende tegenstanders
Het is alleen wel gericht op situaties en vechtprincipes op straat. Verwacht niet specifieke dingen tegen specifieke vechtsporten...

Ook moet je systemen niet puur op basis van technieken willen vergelijken. Het tactische aspect en het uberhaupt kunnen toepassen van de geleerde technieken speelt een belangrijke rol.
Ik zeg ook niet dat KM ophoudt na de 'basis', maar ik denk dat je vooral bij KM vanaf een bepaald niveau het gros van de beoefenaars ook ervaringen hebben uit andere vechtsporten. Het is de beste manier om goed te leren vechten (je leert vooral voor jezelf denken), maar het maakt het wel erg lastig om zo nog de effectiviteit van een vechtsport te kunnen bepalen.

Al denk ik wel dat KM vooral uitblinkt in hun tactische aspect. Misschien dat Systema vergelijkbaar is, het heeft immers dezefde achtergrond, maar dat is het verder dan ook wel. Jiu-Jitsu is helaas veel te afhankelijk van de leraar in hoeverre dit aan bod komt en zijn er teveel matige leraren in Nederland die meer geven om kata's en JJFS dan toepasbaarheid in de praktijk.
Cogitans sollicitus est
  dinsdag 6 juni 2006 @ 12:56:33 #200
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_38587973
http://www.flurl.com/item(...)ke_vruchten_u_145328

Pas op, het kan vrij schokkend zijn voor sommige mensen.

Dit soort beelden van de realiteit geven mijn inziens het verschil goed weer tussen hoe dingen er op straat aan toe gaan en een 1 op 1 situatie in wat voor sport/systeem dan ook op de mat of in de ring.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')