Krav maga is er inderdaad voor bedoeld om cursisten binnen korte tijd naar een redelijk niveau van zelfverdediging op te leiden door ze effectieve technieken te leren met een doelgerichte opleiding.
Maar vergeet niet dat het gewoon doorgaat voorzover jij kunt. Je kunt je hele leven krav maga beoefenen en steeds beter worden en steeds nieuwe dingen leren. En uiteraard wat belangrijk is, steeds beter worden in de basistechnieken.
Dus zie krav maga niet als een snelle korte cursus om ff vlug wat basis aan te leren.
Het is wel degelijk een compleet systeem inclusief wapens, grondgevecht etc.
Ik vind dat we prima uit de voeten kunnen tegen geoefende tegenstanders
Het is alleen wel gericht op situaties en vechtprincipes op straat. Verwacht niet specifieke dingen tegen specifieke vechtsporten...
Ook moet je systemen niet puur op basis van technieken willen vergelijken. Het tactische aspect en het uberhaupt kunnen toepassen van de geleerde technieken speelt een belangrijke rol.
En verder is krav maga niet het enige ter wereld wat ooit zou kunnen werken op straat.
Laten we het wel realistisch houden.
Iedereen die goed kan stoten, trappen, grondvechten etc moet op straat zijn mannetje kunnen staan afhankelijk van de situatie.
Persoonlijk vind ik krav maga wel het meest doelgerichte systeem dat ik tot nu toe heb meegemaakt.
Ik moet wel zeggen dat mijn grootste teleurstellingen wat betreft bv jiu jitsu te maken hadden met traditionele leraren zonder benul van de realiteit terwijl ik zelf het nodige meegemaakt heb en gewoon vond dat ze bullshit uitkraamden.
Een betere leraar had een hoop verschil gemaakt. Of gewoon een technische leraar die je technieken leert en zich niet bemoeit met dingen die hij niet weet.
Dit zijn btw dingen die voor elk systeem kunnen gelden.
Daarnaast ben ik een groot voorstander van crosstraining.
Wil je wat beter worden op de grond ga je al snel kijken bij MMA of BJJ en wil je beter leren stoten kijk je bij boksen etc..... absoluut niets mis mee.
Ik vind het filmpje van bas leuk om te zien en ook wel goed om ideeen op te doen als je serieus traint.
Ik ben wel bang dat als je het als noob van hem overneemt en echt geweld als een grapje behandeld, je situaties behoorlijk kunt onderschatten.
Een hoofd 10 x tegen een houten rand van een tafel aanslaan kan technisch best werken, maar wees dan ook een held als je in het busje zit op weg naar de offficier van justitie.
Een ongeluk zit in een klein hoekje........
Geweld proportioneel leren toepassen is wel degelijk belangrijk aangezien de gemiddelde man/vrouw toch graag terug gaat naar man/vrouw de kinderen en de cavia.
Je leert bij krav maga idd hoe je bruut een tegenstander uit kan schakelen, maar je leert ook wanneer je dat doet, hoe ver je gaat en waarom. uitschakelen van mensen is geen doel op zich.
veilig thuiskomen is je doel.
[ Bericht 0% gewijzigd door gimgamgommetje op 29-05-2006 00:30:10 ]