Volgens mij niet. Ik zou als bedrijf gewoon gewacht hebben tot 1 januari, en gewon het contract niet vrelengen, maar goed, dat is mijn idee.quote:Op vrijdag 16 december 2005 21:05 schreef Morph het volgende:
Kan een bedrijf dit zomaar doen een contract ontbinden als je nog in de ziekte wet zit?
*eens is*quote:Op vrijdag 16 december 2005 21:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ontslag tijdens ziekte mag volgens mij niet.
Rechtszaakje kan wel helpen. In dit soort gevallen is een rechtsbijstandsverzekering of lidmaatschap van de vakbond dan ook erg nuttig, want dan word je adem langer.quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:35 schreef DrXLTrouble het volgende:
Ik weet idd niet precies hoe de regels hiervoor zijn, maar het is gewoon een hele vervelende situatie.
Bedrijven hebben gewoon in zulk soort zaken een veel langere adem dan een individu.
Het zal toch echt de werkgever moeten zijn die bewijst dat zij zich onbereikbaar hield voor arbo-controle.quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:26 schreef DrXLTrouble het volgende:
Het is een vervelende situatie, iedereen kan makkelijk praten, maar bewijs maar eens dat het bedrijf liegt.
Als ze zeggen dat jouw vrienin onbereikbaar was, dat is dat op zich een goede reden om op te zeggen.
Misschien kun je het ook eens met een brief proberen eerst. Wel wat uitzoeken over wetsartikelen eerst dan. En dan dreigen met een rechtszaak in die brief, wil nog wel eens helpen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:51 schreef Morph het volgende:
Bedannkt voor alle info.
Maar weet je wat het is, het gaat maar over een maand salaris.
Haar contract zou toch niet verlengd worden (gaan we van uit dan) ze had maar een contract van 3 maanden.
Dus we kunnen er wel een hele rechtzaak van gaan maken maar daar heeft ze gewoon het geld niet voor.
Dit is natuurlijk precies wat de werkgever hoopt, dat snap ik ook wel.
Beetje vervelend voor jou, maar dat is dus niet waar. Ontslagbescherming tijdens ziekte is nog steeds van toepassing. Je krijgt van het CWI simpelweg geen ontslagvergunning.quote:Op zondag 18 december 2005 11:05 schreef DRA het volgende:
Voor al die mensen die meteen schrijven dat je iemand niet mag ontslaan tijdens ziekte heb ik een vervelende mededeling: dat mag sinds 1 april 2003 wel (wet veretering poortwachter). Echter mag dit volgens mij pas na advies van het UWV.
art 7:670 lid 1quote:Op zondag 18 december 2005 11:05 schreef DRA het volgende:
Voor al die mensen die meteen schrijven dat je iemand niet mag ontslaan tijdens ziekte heb ik een vervelende mededeling: dat mag sinds 1 april 2003 wel (wet veretering poortwachter). Echter mag dit volgens mij pas na advies van het UWV.
de proeftijd, de eerste maand, was al afgelopenquote:Op maandag 19 december 2005 08:09 schreef morpheus_at_work het volgende:
hoe zit het met proeftijd , je mag in de proeftijd voor iedere scheet die er gelaten wordt toch gedag gezegd worden , ongeacht de reden, zeker als de reden van ziekte een verborgen gebrek is geweest waar ze vanaf wist.
als ze op 16 december te horen heeft gekregen dat het contract opgezegd is loopt het contract nog minimaal 1 maand (minimale opzegtermijn) vanaf de eerstvolgende opzegdag, de eerste dag na het verlopen van een salarisperiode. dit zou in normale gevallen een opzegging per 1 februari 2006 betekenen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 21:05 schreef Morph het volgende:
Nu kreeg ze vandaag een brief dat haar contract per 23-11-2005 is opgezegt.
Terwijl ze een contract had dat liep tot 1-1-2006
Ik zit in exact dezelfde situatie, alleen is er nog niks onder de rechter. Deskundigenoordeel van het UWV heeft uitgewezen dat er sprake is van een "situationele arbeidsongeschiktheid" t.g.v. het arbeidsconflict.quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:45 schreef Shira het volgende:
heel belangrijk:
arts #3 aldaar die mij keurde (arts 1 en 2 hadden mij inderdaad arbeidsongeschikt verklaard) kwam binnen 5 minuten in het gesprek met het volgende:
"jij bent toch in arbeidsconflict met je werkgever? dan ben je volgens de wet niet arbeidsongeschikt"
dus ik werd door hun weer beter gemeld. heb daarna een herkeuring gehad, deze arts gaf inderdaad aan dat ik niet arbeidsgeschikt volgens mijn klachten was maar dat werd door de rechter nietig verklaard aangezien ik in arbeidsconflict lag......
ik weet zo even niet welk artikel van toepassing is, als je wilt neem dan even via email contact met me op (diablotje*hotmail.com) en ik zal de stukken er even bij zoeken.
Ik denk dat dit hetgene is waar je tegen moet ageren. Hoe komen ze aan 3 officiele wwarschuwingen? Hebben ze die schriftelijk gedaan? Aangetekend verstuurd of persoonlijk overhandigd?quote:Zoals in de brief van 30 november jl. is aangegeven, is het niet bereikbaar zijn bij ziekte een reden voor een officiële waarschuwing en is een derde officiële waarschuwing reden voor ontslag op staande voet.
Hier beken je min of meer schuld! Dit soort uitspraken is "dodelijk"!quote:Het komt er nu op neer dat ik eigenlijk geen loon krijgt en ook nog eens ontslagen wordt om het feit dat ik niet bereikbaar was, terwijl jullie dat zelf ook niet waren!
geen idee wat haar arbeidshistorie is , maar gok op weinig. , is er dit jaar ook niet de wet in werking getreden die ontslag tijdens ziekte makkelijker maakt en waar ze nu gebruik van maken gezien de briefstelling.quote:Op maandag 19 december 2005 19:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nooit gedacht dat ik dit ging zeggen, maar BHFH heeft een punt. Hou je brief kort. Voorkom "gejammer", de aanval is de beste verdediging. Stel gewoon keihard, dat je niet in de gelegenheid bent geweest contact te hebben met het bedrijf. Vraag ook de Arboarts om bevestiging van het feit, dat je met haar contact hebt gehad. Laat keihard merken dat je het hier niet mee eens bent en dat jke bereid bent heel ver te gaan om deze zaak te winnen.
Word gewoon lid van de bond. Kan makkelijk en dan kunnen ze gelijk voor je aan het werk.
Nee. Juist niet. De wet Poortwachter is gericht op mensen juist in dienst houden.quote:Op maandag 19 december 2005 19:52 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
geen idee wat haar arbeidshistorie is , maar gok op weinig. , is er dit jaar ook niet de wet in werking getreden die ontslag tijdens ziekte makkelijker maakt en waar ze nu gebruik van maken gezien de briefstelling.
Dat zou ik er inderdaad uitlaten. Gewoon melden: Ik heb toen en toen gebeld, dus aan mijn verplichtingen voldaan. Punt. Laat zij maar bewijzen dat het niet zo is (wie eist, bewijst).quote:ik vind de brief erg slap , ja ik heb gesproken met die en die maar weet geen namen meer , dit word zo van tafel geveegd.
Mwah, niet helemaal. Het bedrijf kan ook niet aantonen dat ze contact hebben geprobeerd te zoeken. Dat moeten ze namelijk aangetekend doen als ze een poot willen hebben om op te staan. Nu zal de rechter zeggen: Oh ja? Wanneer heeft u mevrouw benaderd? Kunt u dat bewijzen? Nee? Helaas voor u dan.quote:de positie is erg zwak , want er zelf achteraan gaan om contact te krijgen is ook niet heel veel moeite voor gedaan en vertrouwd op dat iemand het wel door zou geven.
op zich heb je gelijk met deze opmerking...quote:Op maandag 19 december 2005 19:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Word gewoon lid van de bond. Kan makkelijk en dan kunnen ze gelijk voor je aan het werk.
nou dan geef je paar tientjes uit bij de bureau voor rechtshulp afdeling arbeidsrecht , briefje wat je je uitkering kan geven is kleine moeite , eventueel laten voorkomen bij kantongerechtquote:Op maandag 19 december 2005 19:57 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
op zich heb je gelijk met deze opmerking...
maar is het niet zo dat de juristen van de bond niets voor je kunnen betekenen als het geschil al speelt op het moment dat je lid wordt ? bij een rechtsbijstand verzekering is dit wel vaak (ik meende zelfs altijd) het geval.
dat geven ze wel aan... beetje omslachtig weliswaar maar wordt wel aangegeven.quote:Op maandag 19 december 2005 19:55 schreef Morph het volgende:
positie is zwak, maarja moeten we dan maar nix doen.
Dat is waar ze op hopen natuurlijk
Ik kan in hun brief geen concrete reden vinden waarom ze haar ontslaan, ja na aanleiding van de brief van 30 november die er denk ik nooit geweest is.
Dus hebben hun wel een sterke positie.
Ze geven in de brief ook niet aan dat ze op staande voet onstslagen is, dus is er toch ook nog zo iets als een opzegtermijn.
Maar kunnen ze dat zomaar doen, zonder enige overleg met mijn vriendin (per post telefoon).quote:Op maandag 19 december 2005 20:01 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
dat geven ze wel aan... beetje omslachtig weliswaar maar wordt wel aangegeven.
daarnaast eindigt haar contract per 1-1-2006. hierdoor krijg ik het idee dat ze haar misschien wel niet eens op staande voet willen ontslaan vanwege de procedures die dat met zich meebrengt. haar contract eindigt van rechtswege dus hoef je geen opzegtermijn in acht te nemen als bedrijf. ze zetten haar 1 maand op non-actief en ivm het contact verhaal betalen ze geen salaris uit..
wordt een leuke zaak op deze manier.
Even een snel schrijfseltje, waar sommige mensen misschien nog verbeteringen in aan kunnen brengen.quote:Op maandag 19 december 2005 19:48 schreef Morph het volgende:
Zou iemand van hier de brief niet voor mij op kunnen stellen met de info uit de brief die hier staat.
Zou ik erg dankbaar zijn
quote:Geachte mevrouw …………..,
Met verbazing heb ik kennis genomen van de inhoud van uw brief d.d. 9 december 2005, die ik op 16 december pas heb ontvangen.
In uw brief geeft u aan dat u per 29 november jl. mijn loon heeft stopgezet. Ik ga hier echter niet mee akkoord, daar deze beslissing berust op onjuiste gronden.
Als reden voor de loonopschorting noemt u het feit dat ik na 29 november 2005 geen contact met u zou hebben opgenomen. Ik heb echter wel degelijk meerdere malen getracht contact met u op te nemen, maar telkens zonder succes. Het feit dat dit niet is gelukt, kan niet aan mij worden toegerekend, en behoort tot de risicosfeer van u als werkgever. Met de Arbo-dienst heb ik wel meerdere malen contact gehad, hetgeen de Arbo-dienst zal kunnen bevestigen.
U geeft aan dat u mij bij brief d.d. 30 november zou hebben meegedeeld dat bij 3 officiële waarschuwingen het loon zou worden stopgezet. Ik heb echter nooit ook maar één officiële waarschuwing van u ontvangen. Ook is mij niets bekend van een brief van 30 november.
In artikel 7:629 lid 6 van het Burgerlijk Wetboek staat dat: “de werkgever geen beroep meer kan doen op enige grond het loon geheel of gedeeltelijk niet te betalen of de betaling daarvan op te schorten, indien hij de werknemer daarvan geen kennis heeft gegeven direct nadat bij hem het vermoeden van het bestaan daarvan is gerezen of redelijkerwijze had behoren te rijzen.”
Aangezien ik nooit een kennisgeving van u heb ontvangen, heeft u geen recht om de loondoorbetaling op te schorten. Mocht u bij uw standpunt blijven dat u hier wel recht toe heeft, dan verzoek ik u mij per omgaande schriftelijke bewijzen hiervan te doen toekomen. Indien ik deze niet binnen 5 dagen na dagtekening heb ontvangen, sommeer ik u uw beslissing om de loondoorbetaling stop te zetten, per direct terug te draaien.
Indien u aan mijn verzoek gene gehoor geeft, zal ik helaas genoodzaakt zijn om een vordering tot loondoorbetaling in te stellen, waarbij ik mij zal beroepen op de wettelijke verhoging van artikel 7:625 BW.
Erop vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd teken ik.
Met vriendelijke groet,
……….
Jawel, dat kan gewoon. je kunt een zieke werknemer loonopschorting opleggen en als een contract afloopt tijdens ziekte is dat gewoon rechtsgeldig.quote:Op maandag 19 december 2005 20:04 schreef Morph het volgende:
[..]
Maar kunnen ze dat zomaar doen, zonder enige overleg met mijn vriendin (per post telefoon).
Kijk dat per 1-1-2006 dat snap ik ook wel dat ze daar vanuit gaan. Maar je kan toch niet zomaar als iemand in de ziekte wet zit op non-actief zetten zonder instemmen van haar of enig overleg
Je vriendin wordt niet ontslagen, de loondoorbetaling wordt opgeschort. Gezien de omstandigheden zoals ze beschreven worden in de brief, mag dit gewoon. Sterker nog, hetgeen in de brief beschreven is in principe genoeg om iemand op staande voet te ontslaan...quote:Op maandag 19 december 2005 18:36 schreef Morph het volgende:
Dit is de brief die ze heeft ontvangen van het bedrijf.
Beste (naam vriendin),
Vrijdag 2 december ben je zonder tegenbericht voor de tweede keer niet verschenen op het spreekuur van onze bedrijfsarts in Warmond. Daarbij heb je wederom geen contact met ons opgenomen en kunnen wij je nog steeds niet telefonisch bereiken. Ook heb je sinds 29 november 2005 geen enkele keer contact opgenomen met (naam bedrijf) terwijl dit je meerdere malen uitdrukkelijk gevraagd is.
Omdat jij disdag 29 november 2005 en vrijdag 2 december 2005 niet bent verschenen op[ de afspraak met de bedrijfsarts, stel je ons niet in staat om vast te stellen wat de mate van arbeidsongeschiktheid is. Daarbij weiger je om contact te hebben met (naam bedrijf), wij kunnen jou niet bereiken en jij neemt geen contact met ons op. Zoals in de brief van 30 november jl. is aangegeven, is het niet bereikbaar zijn bij ziekte een reden voor een officiële waarschuwing en is een derde officiële waarschuwing reden voor ontslag op staande voet. Hoewel jouw gedrag kan worden geïnterpreteerd als dat je zelf ontslag neemt, levert dit in elk geval de bevestiging dat je weigert ons inzicht te geven in de mate van jouw arbeidsongeschiktheid.
Zoals aangeven wordt vanaf 29 november 2005 je loon niet uitbetaald. Daarbij worden de kosten die gemaakt zijn voor de afspraak 29 en 30 november 2005 aan jou doorberekend. Daarbij willen wij in ieder geval kenbaar maken dat jouw contract na 31 december 2005 niet meer zal worden verlengd.
Met vriendelijke groet,
(naam bedrijf)
-knip-
Ok, da's dan duidelijk. Tsja, blijft moeilijke materie en voor je vriendin natuurlijk een vervelende situatie. Helaas ken ik de gevallen vaak van de andere kant en meestal is zo'n opschorting best reëel. In elk geval succes ermee!quote:Op maandag 19 december 2005 20:57 schreef Morph het volgende:
Ze kon niet komen omdat dit erg ver reizen was met het openbaar vervoer en ze geen auto heeft.
En ze door haar toestand niet durfde te reizen.
Ook prima, maar dan is dit het resultaat. Ik hoop dat het nu weer beter met haar gaat, en dan maken die paar centen ook niet uit.quote:Op maandag 19 december 2005 21:14 schreef Morph het volgende:
"maanden geld naar je overmaakt" was pas de 2 maand hoor.
En als je iets hebt wat levensbedreigend kan zijn, denk je eerst aan je zelf als aan een telefoontje plegen.
Klopt dat was de oude wetgeving. Overigens is het in dit geval niet echt van toepassing omdat het UWV pas in de 39ste week in actie komt. Ik weet niet of je rechten gestudeerd hebt (ik niet) maar het lijkt me toch beter voor je om om de zoveel tijd eens een kleine update te hebben. Dat zou handiger zijn dan gewoon een beetje arogant een artikel aan te halen die al meer dan 2,5 jaar geleden is aangepast. Even een kleint bronnetje:quote:Op zondag 18 december 2005 11:56 schreef Argento het volgende:
[..]
art 7:670 lid 1
(sub a: wachttijd van 2 jaar)
http://www.ohcbv.nl/socia(...)tiemogelijkheden.htmquote:De werkgever kan een ontslagvergunning aanvragen bij het CWI. Een zieke werknemer geniet volgens het Burgerlijk Wetboek ontslagbescherming in de vorm van een opzegverbod gedurende de eerste 2 jaren van de ziekteperiode. Het ontslagverbod bij ziekte is echter niet meer van toepassing als de werknemer zonder deugdelijke grond zijn reïntegratieverplichtingen niet nakomt. Daarbij moet wel worden voldaan aan de gebruikelijke vereisten voor een rechtsgeldige opzegging. De werkgever zal het CWI aannemelijk moeten maken dat de weigering van de werknemer verwijtbaar is. Het CWI zal hiervoor een deskundigenoordeel van het UWV verlangen op basis van het Ontslagbesluit. Bij toekenning van de ontslagaanvraag heeft de werknemer mogelijk ook geen recht op een WW uitkering.
Tijdelijk contract hoeft geen opzegtermijn te hebben omdat er een duidelijke einddatum is.quote:Op maandag 19 december 2005 12:28 schreef miereneuker het volgende:
[..]
als ze op 16 december te horen heeft gekregen dat het contract opgezegd is loopt het contract nog minimaal 1 maand (minimale opzegtermijn)
Er geldt geen opzegtermijn dan, einddatum is eindatumquote:Op dinsdag 20 december 2005 23:31 schreef miereneuker het volgende:
ja natuurlijk, maar een tijdelijk contract kan ook niet voor het einde van de looptijd opgezegd worden.
Waarom gelijk van het ergste uit gaan? Bovendien zal een rechter je terug verwijzen denk ik als je gaat procederen zonder eerst alle mogelijkheden met het bedrijf hebt uitgeprobeerd.quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:40 schreef Wombcat het volgende:
Rechtszaakje kan wel helpen. In dit soort gevallen is een rechtsbijstandsverzekering of lidmaatschap van de vakbond dan ook erg nuttig, want dan word je adem langer.
Niet noodzakelijk. Als in een tijdelijk contract een opzegtermijn wordt genoemd dan is die er gewoon. Alleen, er hoeft geen opzegtermijn te zijn.quote:Op dinsdag 20 december 2005 23:31 schreef miereneuker het volgende:
ja natuurlijk, maar een tijdelijk contract kan ook niet voor het einde van de looptijd opgezegd worden.
Dat ligt er (opnieuw) aan of ze dat in de verzuimregels hebben opgenomen en of de werknemer van die regels op de hoogte is en of het bedrijf kan aantonen dat de werknemer ervan op de hoogte is.quote:Op donderdag 29 december 2005 01:03 schreef Morph het volgende:
Nu wordt het nog mooier, ze willen het loon van November (een deel) terug hebben en de ARBO kosten op haar gaan verhalen!!!!! Kunnen ze dat flikken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |