Ah op die manier. Al ben ik het nog steeds niet eens met je gedachtengang. Veelal wordt er gewerkt in onderwijsgroepen van een man of twintig. Dat betekent dus dat voor elke nieuwe twintig studenten er een extra tutor nodig is. En op een schaal van duizende studenten is dat 'haast linear' te noemen.quote:Op donderdag 15 december 2005 01:48 schreef sizzler het volgende:
[..]
Nee, één docent kan 100 mensen onderwijzen in een zaal waar 500 man in kan. Pas bij een studentenstjiging van meer dan 400 mensen zal er een extra docent bij moeten komen. Dat is de trap. Vaste kosten gaan vaak ook trapsgewijs, daar heb je gelijk in, maar laten we voor het gemak aannemen dat de gebouwen de capaciteit voorlopg wel aankunnen.
Hoewel er inderdaad een afwijkende marge zal zijn, en er uitzonderingen zijn zoals geneeskunde (een opleiding die veel meer kost dan andere opleidingen) denk ik dat je hier wel ongeveer gelijk in hebt.quote:Op donderdag 15 december 2005 01:47 schreef E-ric het volgende:
ik stel inderdaad dat mensen met een hogere opleiding meer verdienen, in 95% procent van de gevallen zal dat ook zo zijn. Mensen gaan niet studeren om vervolgends ergens schappen te vullen. Er is een verband tussen inkomen en opleiding. Maar goed, we zullen we zien hoeveel mensen het met jouw standpunt eens zijn.
Je bent hartstikke gek. Je vergeet dat al die andere mensen vroeger op school hun huiswerk niet deden en dus niet worden toegelaten op een universiteit (generalisatie, ik houd mensen die niet intelligent genoeg zijn buiten beschouwing). Daarnaast is een studie een risico, misschien gaat het je niks opleveren. Daarbij komt ook nog eens dat je minder snel werkt en dus minder snel een getunede VW Golf onder je reet hebt.quote:Op donderdag 15 december 2005 00:52 schreef GEENkloonvanknowall het volgende:
Lijkt me een goed plan. Mocht ik ooit afstuderen, dan betaal ik graag, als een soort bedankje voor mijn goede opleiding, wat extra's terug aan de samenleving, die veelal bestaat uit mensen die geen dure opleiding gevolgd hebben maar daar wel indirect voor betaald hebben. Kortom; goed plan.
en toch is er een groot deel van de bevolking dat hierop stemt.quote:Op donderdag 15 december 2005 12:59 schreef pberends het volgende:
Wel grappig, PvdA wilde toch juist een som geld als beloning geven aan scholiertjes die hun diploma haalden? Nu willen ze voor studenten opeens een straf als ze hun diploma halen. Hypocriete kutzooi bij de PvdA.
Die mensen die hun huiswerk nooit maaktenquote:Op donderdag 15 december 2005 13:04 schreef McCarthy het volgende:
[..]
en toch is er een groot deel van de bevolking dat hierop stemt.
Goede vraag inderdaad, les krijgen ze zelden. De gebouwen, marketing && design, dat kost een hoop geld bedoelen ze. En schuiven dat af op de student.quote:
goed gezegd.quote:Op donderdag 15 december 2005 00:17 schreef TimMer1981 het volgende:
Ik zou studeren vooral nog veel meer gaan bestraffen, dan houd je zometeen alleen nog maar van die domme boerenlullen net als de PvdA over...
Ik weet niet of je het weet, maar de bouwvakker van om de hoek kost de samenleving meer geld dan hij in z'n hele werkende leven opbrengt. Hij zou je dus geld moeten toegeven dat je die opleiding volgt, anders zou hijzelf niet eens in een huis kunnen wonen.quote:Op donderdag 15 december 2005 01:01 schreef GEENkloonvanknowall het volgende:
[..]
Dat heeft niets met dubbel betalen te maken. Als je meer verdient, betaal je meer inkomensbelasting, ook als je daarvoor geen 'hoge opleiding' hebt gevolgd. Dus dat argument slaat een beetje als een tang op een varken.
Wat wel zo is, is dat mijn opleiding nu grotendeels gefinancieerd wordt door de samenleving. En dus ook door de bouwvakker van om de hoek, die zelf nooit de kans heeft gekregen om een dergelijke, dure opleiding te volgen.
Piet werkt -> Piet wordt ontslagen op zijn 40e -> Piet vindt geen werk -> Piet krijgt tot en met zijn 65e een uitkering -> Piet betaald nooit terugquote:Op donderdag 15 december 2005 01:39 schreef GEENkloonvanknowall het volgende:
[..]
Mja zo te zien heb ik het genoegen met een beta-georienteerde user.
Dan maar even in jouw taaltje.
Hoog inkomen =/= Hoge opleiding
Hoge opleiding =/= Hoog inkomen
Misschien dat je nu inziet hoezeer je gedachtengang fout is?
[..]
Uhmnou.
Op dit moment is het zo.
Eric gaat studeren -> Eric krijgt geld van de samenleving
Vervolgens is het maar de vraag of Eric zijn dure opleiding ook terug betaalt aan de samenleving.
Laten we van de meest gewilde optie uitgaan:
Eric vindt werk -> Eric betaalt inkomensbelasting.
Hier probeer jij een verband te trekken met jouw eerder gevolgde studie. Maar dat verband is er niet. Je betaalt geen inkomensbelasting omdat je eerder een hoge opleiding hebt gevolgd, maar omdat je een (hoog) inkomen hebt, ongeacht je opleiding, je betaalt hetzelfde percentage (binnen dezelfde inkomensklasse althans).
In principe wel mee eens, maar ik wil wel een kanttekening bijzetten: sommige studies levert geen enkele meerwaarde voor een persoon op.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:06 schreef Monolith het volgende:
Het feit dat iemand met een HBO / WO in zijn of haar leven gemiddeld genomen twee keer het modale bedrag aan belasting betaalt is al een voorbeeld van de voordelen die studeren de staat oplevert. Dat dat geldt voor alle mensen met een hoog inkomen is natuurlijk vrij irrelevant. Een afgestudeerde had er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld op zijn 18e productiewerk te gaan doen of in de bijstand te gaan.
Daarnaast is de meerwaarde die hoogopgeleiden hebben voor de Nederlandse economie ook weer indirect financiëel voordelig voor de overheid. Nederland moet het nou niet bepaald hebben van haar goedkope laagopgeleide arbeiders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |