Met een verboden wapen verdedigen is altijd disproportioneel. Vandaar dat dan altijd noodweerexces eventueel gelding vindt en noodweer alleen niet voldoende is.quote:Op woensdag 14 december 2005 16:33 schreef melluk het volgende:
ligt er aan ook waarmee hij aanvalt....er geld altijd een proportionaliteitsbeginsel...
mits hij je natuurlijk wel aanvalt he:Dquote:Op woensdag 14 december 2005 16:33 schreef melluk het volgende:
ligt er aan ook waarmee hij aanvalt....er geld altijd een proportionaliteitsbeginsel...
als hij jou met zijn vuist aanvalt door je te willen slaan mag je m niet neersteken....
ook moet het zo zijn dat je niet de mogelijkheid hebt om weg te rennen of om hulp te roepen....
als er veel omstanders zijn en hij wil je slaan, moet je om hulp roepen/vragen....krijg je dat niet en kan je niet aan hem ontkomen dan zou je eventueel geweld mogen gebruiken
klopt...het snijgedeelte mag niet langer zijn dan de breedte of lengte van de handpalmquote:Op woensdag 14 december 2005 16:37 schreef GaRleC het volgende:
De mes die je op zak hebt mag niet groter zijn dan de onderste van je handpalm tot het topje van de midelvinger. Zoiets hoorde ik of het echt zo is kan ik niet zeggen.
het mes of alleen het blad?quote:Op woensdag 14 december 2005 16:37 schreef GaRleC het volgende:
De mes die je op zak hebt mag niet groter zijn dan de onderste van je handpalm tot het topje van de midelvinger. Zoiets hoorde ik of het echt zo is kan ik niet zeggen.
Er bestaat een lijst van verboden wapens en daar staan bepaalde typen messen op die eenvoudigweg altijd verboden zijn.quote:Op woensdag 14 december 2005 16:37 schreef GaRleC het volgende:
Justitie.nlquote:Categorie 1 wapens waaronder stiletto’s, vlindermessen, valmessen, waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, 7 cm of langer en 14 mm of smaller is, 9 cm of langer is of van een stootplaats is voorzien) e.a. zijn geheel verboden.
Andere opvouwbare messen zijn eveneens verboden indien het lemmet meer dan één snijkant heeft of de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is.
Categorie IV wapens waaronder blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, degens, zwaarden, sabels en bajonetten mogen door meerderjarigen vrij voorhanden worden gehouden maar niet worden gedragen (in het openbaar).
Een dolkmes (met één snijkant) valt niet onder de wet, tenzij gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder één van de andere categorieën vallen, dan is het eencategorie IV, onder 7,wapen. Gaat men dus met een dolkmes op zak naar een discotheek, dan is dat dus een verboden handeling en dus strafbaar.
Voor zelfverdediging; het lijkt me in zo'n geval ook niet al te moeilijk om te laten zien dat dat terecht is.quote:Op woensdag 14 december 2005 16:30 schreef SterkStaaltje het volgende:
Is wel noodweer, maar je heb wel een hoop uit te leggen waarom je standaard met een mes op zak loopt.
Dat vind ik echt walgelijke regelgeving; dat impliceert namelijkdat het beter is om hard weg te rennen met je spreekwoordelijke staart tussen je benen, in plaats van het probleem daadwerkelijk op te lossen en een klap terug te geven.quote:Op woensdag 14 december 2005 16:33 schreef melluk het volgende:
als hij jou met zijn vuist aanvalt door je te willen slaan mag je m niet neersteken....
ook moet het zo zijn dat je niet de mogelijkheid hebt om weg te rennen of om hulp te roepen....
als er veel omstanders zijn en hij wil je slaan, moet je om hulp roepen/vragen....krijg je dat niet en kan je niet aan hem ontkomen dan zou je eventueel geweld mogen gebruiken
Er bestaat Noodweer en Noodweerexces:quote:Op woensdag 14 december 2005 17:07 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Voor zelfverdediging; het lijkt me in zo'n geval ook niet al te moeilijk om te laten zien dat dat terecht is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |