Kernenergie is (afgezien van het afval) een enorm schone energie.quote:Op woensdag 14 december 2005 11:23 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Idd, er is toch *iets* als overbrugging nodig. In dat opzicht vind ik de milieukliek ook een beetje hypocriet.
Kernfusie is 1000000000000 keer gevaarlijker dan kernenergie.quote:Op woensdag 14 december 2005 17:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
D'r zijn meer dingen waar geld in wordt gestoken... Kernfusie heeft de potentie om ALLE energieproblemen op te lossen, inclusief alle bijbehorende vervuiling! Dat lijkt me heel wat meer waard.....
Er worden ook miljoenen gepompt in dingen als golfenergie, iets waarvan wel duidelijk is dat het nooit rendabel zal worden...
Ja dat heb ik me ook ooit afgevraagd, maar enig idee wat er gebeurt als die raker per ongeluk ontploft de eerste minuten na het opstijgen?quote:Op donderdag 15 december 2005 12:39 schreef Pumatje het volgende:
uranium recyclen ..
gewoon ruimte in knallen..
Yeah right, kernfusie is totaal niet gevaarlijk...quote:Op donderdag 15 december 2005 12:49 schreef nikk het volgende:
[..]
Kernfusie is 1000000000000 keer gevaarlijker dan kernenergie.
Het liefst zie ik ondergrondse kerncentrales, voor zover dat mogelijk is...
Niet gevaarlijk? Het kan niet mis gaan?quote:Op donderdag 15 december 2005 13:16 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Yeah right, kernfusie is totaal niet gevaarlijk...
We hebben een expert in ons midden, toe, vertel eens..quote:Op donderdag 15 december 2005 12:49 schreef nikk het volgende:
[..]
Het liefst zie ik ondergrondse kerncentrales, voor zover dat mogelijk is...
Ik ben geen expert noch natuurkundige. Wat ik wel weet is dat het ongelovelijk veel kracht kost om een dergelijke beweging in stand te houden. Atomen stoten elkaar af vanwege de gelijke lading romdom de kern. Het is alsof je 2 (afstotende) magneten op elkaar wilt drukken. Met genoeg kracht is dat mogelijk, alleen als het misgaat...quote:Op donderdag 15 december 2005 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
We hebben een expert in ons midden, toe, vertel eens..
dus je zegt maar wat zonder echt te weten waar je over spreekt..quote:Op donderdag 15 december 2005 13:52 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik ben geen expert noch natuurkundige. Wat ik wel weet is dat het ongelovelijk veel kracht kost om een dergelijke beweging in stand te houden. Atomen stoten elkaar af vanwege de gelijke lading romdom de kern. Het is alsof je 2 (afstotende) magneten op elkaar wilt drukken. Met genoeg kracht is dat mogelijk, alleen als het misgaat...
Enig idee hoeveel ton uraniumafval er is?quote:Op donderdag 15 december 2005 12:39 schreef Pumatje het volgende:
uranium recyclen ..
gewoon ruimte in knallen..
Waar haal je deze onzin vandaan?quote:Op donderdag 15 december 2005 12:49 schreef nikk het volgende:
[..]
Het is helemaal waar, maaaaar,quote:Op donderdag 15 december 2005 13:38 schreef Aurelianus het volgende:
Ik roep het al tijden. Kernenergiecentrales zijn een redelijk alternatief voor energiecentrales die werken met fossiele brandstoffen. In ieder geval tot het opwekken van water-, zonne- en windenergie of andere soorten schone energie betaalbaar en efficiënt wordt.
Geen expert noch natuurkundige? Je hebt zelfs de klok niet horen luiden!quote:Op donderdag 15 december 2005 13:52 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik ben geen expert noch natuurkundige. Wat ik wel weet is dat het ongelovelijk veel kracht kost om een dergelijke beweging in stand te houden. Atomen stoten elkaar af vanwege de gelijke lading romdom de kern. Het is alsof je 2 (afstotende) magneten op elkaar wilt drukken. Met genoeg kracht is dat mogelijk, alleen als het misgaat...
Als het niet de energie heeft de reactorwand te smelten, hoe wil je er dan vele Gigawatts mee gaan produceren?quote:Op donderdag 15 december 2005 13:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waar haal je deze onzin vandaan?
Kernfusie is principieel veilig! Bij kernenergie is er in principe een kettingreactie, die continu wordt afgeremd. Zodra dat stopt ==> zie Chernobyl!
Bij kernfusie is dat niet zo: dat is een reactie die met zeer veel moeite in gang wordt gehouden. In het ergste geval, als dat mis gaat, ontsnapt er een zeer heet (en zeer ijl!) plasma, wat nog niet de energie heeft om de reactorwand te smelten...
Je haalt "energie" en "vermogen" door elkaar!quote:Op donderdag 15 december 2005 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als het niet de energie heeft de reactorwand te smelten, hoe wil je er dan vele Gigawatts mee gaan produceren?
Vergis je niet in waterkracht! 20% van de aardse elektriciteit komt uit waterkrachtcentrales....quote:Op donderdag 15 december 2005 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
> Water, zonne en windenergie zijn geen werkbare vervanging want je moet de hoeveelheid aanbod gelijk houden met de vraag.
Oh, ik geeft direct toe dat ik hier weinig van af weet. Ik zou het alleen wel fijn vinden om als je kan uitleggen wat er precies fout is aan hetgeen wat ik stelde (afgezien van de termen). Anders gesteld, hoe komt kernfusie tot stand en waarom is kernfusie veilig?quote:Op donderdag 15 december 2005 13:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Geen expert noch natuurkundige? Je hebt zelfs de klok niet horen luiden!
"kracht"? Enig idee wat een kracht is? Of bedoel je misschien "energie"?
"beweging"? Enig idee wat een beweging is?
Genoeg woorden hierover: verdiep je in de materie, of zeg niks![]()
Dan nog is er "ergens" die energie nodig waar je de stoom voor de turbines mee gaat maken.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je haalt "energie" en "vermogen" door elkaar!
De thermische energie in de plasmareactor is redelijk laag.
Het vermogen, oftewel de energie-per-seconde, kan natuurlijk wel hoog zijn, simpelweg door het plasma continu aan te vullen. Maar als het mis gaat, is "alleen maar" het al aanwezige plasma een probleem.
Google is je vriend, net als wikipedia.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:03 schreef nikk het volgende:
[..]
Oh, ik geeft direct toe dat ik hier weinig van af weet. Ik zou het alleen wel fijn vinden om als je kan uitleggen wat er precies fout is aan hetgeen wat ik stelde (afgezien van de termen). Anders gesteld, hoe komt kernfusie tot stand en waarom is kernfusie veilig?
Die 20% kan je dus niet meerekenen om de andere 80% te dekken.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vergis je niet in waterkracht! 20% van de aardse elektriciteit komt uit waterkrachtcentrales....
(niet dat stuwmeren nou goed zijn voor het milieu: integendeel! Door de uitstoot van methaan (van rottende plantenresten) dragen ze 3 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als een even grote oliecentrale...)
In een zekere zin. Ik ken iemand die er wel meer vanaf weet en we hadden het er een keer toevallig over.quote:Op donderdag 15 december 2005 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dus je zegt maar wat zonder echt te weten waar je over spreekt..
Bij kernfusie moet je moeite doen om het proces in stand te houden, gaat er iets mis dan stopt het ook gelijk. Bij kernsplijting is het eigenlijk een kettingreactie die met moeite tot stoppen gebracht kan worden......(toch.......)quote:Op donderdag 15 december 2005 13:32 schreef nikk het volgende:
[..]
Niet gevaarlijk? Het kan niet mis gaan?
Waterenergie kan 150% van de wereldvraag produceren. Er kan dus meer uitgehaald worden (al is de energie uit de zon vele malen groter)quote:Op donderdag 15 december 2005 14:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die 20% kan je dus niet meerekenen om de andere 80% te dekken.
Tegenwoordig is het mogelijk dat je alleen moeite moet doen om een centrale te bouwen die stopt als het misgaat. (het is dus mogelijk geen kettingreactie te laten gebeuren bij problemen)quote:Op donderdag 15 december 2005 14:33 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
Bij kernfusie moet je moeite doen om het proces in stand te houden, gaat er iets mis dan stopt het ook gelijk. Bij kernsplijting is het eigenlijk een kettingreactie die met moeite tot stoppen gebracht kan worden......(toch.......)
Je moet niet alleen dezelfde hoeveelheid stroom produceren als er afgenomen wordt, maar je kan het ook niet zo heel ver transporteren.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:50 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Waterenergie kan 150% van de wereldvraag produceren. Er kan dus meer uitgehaald worden (al is de energie uit de zon vele malen groter)
tijd voor een nieuwe supergeleider dus!quote:Op donderdag 15 december 2005 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet niet alleen dezelfde hoeveelheid stroom produceren als er afgenomen wordt, maar je kan het ook niet zo heel ver transporteren.
Je zou bv in Turkije heel veel waterkracht kunnen produceren, maar daar heb je in westeuropa niets aan.
Waarom niet? Het kost wat in aanleg, maar de verliezen zijn niet zo heel groot (als de kabel maar dik genoeg is)!quote:Op donderdag 15 december 2005 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet niet alleen dezelfde hoeveelheid stroom produceren als er afgenomen wordt, maar je kan het ook niet zo heel ver transporteren.
Je zou bv in Turkije heel veel waterkracht kunnen produceren, maar daar heb je in westeuropa niets aan.
Is dat erg? Turkey verbuikt zelf ook wel wat energie... En anders de buurlanden van turkey.quote:Op donderdag 15 december 2005 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ehh, je kunt wel mooi vergelijken, maar je wilt zo veel mogelijk groene energie. Misschien is het minder dan bij olie, maar je wilt het gewoon zo laag mogelijk.quote:Op donderdag 15 december 2005 15:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom niet? Het kost wat in aanleg, maar de verliezen zijn niet zo heel groot (als de kabel maar dik genoeg is)!
Ter vergelijking: bij olie gaat er ook heel wat verloren in het transport!
Heb je daar een bron voor? Het MIT (toch redelijk geinformeerd op dit gebied) denkt er heel anders over. En ook de praktijk wijst keer op keer uit dat ze zonder grote overheidsbijdragen nooit uitkunnen.quote:Op woensdag 14 december 2005 18:11 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Totalen kosten per kilowattuur (incl capital cost (ook afbraak)) ligt lager dan kolen en gas, en al helemaal lager dan wind en zonneenergie.
De gascentrale die essent bouwt is ook alleen maar op tafel omdat ze een subsidie krijgen omdat ze er biomassa in kunnen verstoken...
menselijk falen is hier niet mgoelijk?quote:Op woensdag 14 december 2005 20:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Chernobyl was menselijk falen! Sterker nog: illegale experimenten...
Kalkar heeft op het punt gestaan om in bedrijf genomen te worden, maar de criticasters twijfelden aan de veiligheid. Het is puur politiek waarom Kalkar nooit in bedrijf is genomen en niet zo zeer de technische mogelijkheid. Een eeuwige zonde.quote:Op donderdag 15 december 2005 06:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Wij hebben hier miljarden in snelle kweekreactoren geinvesteerd, wat niets heeft opgeleverd. Hoe wil jij verdedigen dat weer te gaan doen?
Het punt is, je kan wel heel veel stroom gaan produceren met waterkracht, maar wat er toe doet is hoe je vraag en aanbod bij elkaar krijgt.quote:Op donderdag 15 december 2005 15:46 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Is dat erg? Turkey verbuikt zelf ook wel wat energie... En anders de buurlanden van turkey.
De bron dat nuclaer goedkoper is dan gas/kolen?quote:Op donderdag 15 december 2005 15:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Heb je daar een bron voor? Het MIT (toch redelijk geinformeerd op dit gebied) denkt er heel anders over. En ook de praktijk wijst keer op keer uit dat ze zonder grote overheidsbijdragen nooit uitkunnen.
Dus dan wil je jou olie uit het het Midden Oosten blijven halen en de overige electriciteit uit Turkije. Dan hou je jouw energievraag echt onafhankelijk van het Midden -Oosten. Lijkt me niet zo heel erg verstandig.quote:Op donderdag 15 december 2005 15:46 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Is dat erg? Turkey verbuikt zelf ook wel wat energie... En anders de buurlanden van turkey.
Turkije is qua politiek wel stabiel, da's op zich geen probleem, maar de afstand hè.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:29 schreef Breetai het volgende:
Dus dan wil je jou olie uit het het Midden Oosten blijven halen en de overige electriciteit uit Turkije. Dan hou je jouw energievraag echt onafhankelijk van het Midden -Oosten. Lijkt me niet zo heel erg verstandig.
Ik snap je geheel niet...quote:Op donderdag 15 december 2005 17:29 schreef Breetai het volgende:
[..]
Dus dan wil je jou olie uit het het Midden Oosten blijven halen en de overige electriciteit uit Turkije. Dan hou je jouw energievraag echt onafhankelijk van het Midden -Oosten. Lijkt me niet zo heel erg verstandig.
Voordeel van kernenergie en van groene energie dat je juist niet afhankelijk van landen bent. Kernenergie wat minder, maar kernfusie weer wel volledig)quote:Op donderdag 15 december 2005 18:08 schreef Breetai het volgende:
Over 20 jaar ook nog zo stabiel? Ik weet het zo nog net niet.
Ik doelde meer op de waterenergie en zonne energie. Ook al weten we via supergeleiding alle stroom makkelijk deze kant op te krijgen, dan krijg je een pllitiek gezien zeer interressante situatie. Zo lang je afhankelijk blijft voor je energie van landen waar een gigantisch verschil tussen arm en rijk zit en die het niet met jouw politiek eens zijn ga je jezelf in de nesten werken.quote:Op donderdag 15 december 2005 18:27 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Voordeel van kernenergie en van groene energie dat je juist niet afhankelijk van landen bent. Kernenergie wat minder, maar kernfusie weer wel volledig)
Juist olie zorgt voor grote onafhankelijkheid.
Niet dat ik afhankelijk wil zijn van dat land om m'n lamp aan te kunnen doen, maar daar gaat het nu even niet over.quote:De transportkosten van Marokko naar Nederland zijn
1,5 eurocent / kilowattuur.
Met zonne en waterenergie zal het nog erger worden dan nu met fossiel???quote:Op donderdag 15 december 2005 18:33 schreef Breetai het volgende:
[..]
Ik doelde meer op de waterenergie en zonne energie. Ook al weten we via supergeleiding alle stroom makkelijk deze kant op te krijgen, dan krijg je een pllitiek gezien zeer interressante situatie. Zo lang je afhankelijk blijft voor je energie van landen waar een gigantisch verschil tussen arm en rijk zit en die het niet met jouw politiek eens zijn ga je jezelf in de nesten werken.
Kijk maar naar het Midden Oosten op dit moment.
Waarschijnlijk. Dan spreek je over 1 land met 1 kabeltje....quote:Op donderdag 15 december 2005 18:38 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Met zonne en waterenergie zal het nog erger worden dan nu met fossiel???![]()
? er zijn wel meer landen waar je zonne of waterenergie uit kunt halen.quote:Op donderdag 15 december 2005 18:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarschijnlijk. Dan spreek je over 1 land met 1 kabeltje....
Misschien moeten "we" eerst maar een stukje Sahara annexeren! Grote kans dat ze het nooit ontdekken
Als we ons afhankelijk maken van een of andere dictatuur die een paar duizend kilometer verderop ligt, dan kan je naar mijn idee best wel problemen gaan verwachten. Er zal een hele grote bak met geld weer die kant op moeten. Danheb je waarschijnlijk ook nog het probleem dat de lokale bevolking er uiteindelijk niks van dat geld ziet en evt ook nog moeilijk gaat doen. Heb je net die halve regering omgekocht, krijg je weer een revolutie op je dak.quote:Op donderdag 15 december 2005 18:38 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Met zonne en waterenergie zal het nog erger worden dan nu met fossiel???![]()
Voor zonneenergie heb je een groot leeg stuk terrein nodig wat rond de evenaar ligt. Verder zal een supergeleidende lijn ook best wel wat kosten per kilometer. Dus al te ver van ons moet die energiebron ook niet liggen.quote:Op donderdag 15 december 2005 18:48 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
? er zijn wel meer landen waar je zonne of waterenergie uit kunt halen.
En dan laat ik wind maar ff buiten beschouwing...
Volgens mij zijn er tegenwoordig ook manieren om kernsplijting passief veilig te maken: dus als je niks doet krijg je in ieder geval geen melt-down.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:33 schreef Ultrawuft het volgende:
[..]
Bij kernfusie moet je moeite doen om het proces in stand te houden, gaat er iets mis dan stopt het ook gelijk. Bij kernsplijting is het eigenlijk een kettingreactie die met moeite tot stoppen gebracht kan worden......(toch.......)
Borssele zal zo'n 1000 kg per jaar aan afval geven. Dat heeft het formaat van een flinke rugzak...quote:Op donderdag 15 december 2005 18:53 schreef mikezwet het volgende:
Heb ooit wel eens gelezen dat uit alle ziekenhuizen in nederland meer radioactief afval komt dan van borselle, niemand die de ziekenhuizen weg wil hebben![]()
Waterenergie is een redelijke manier om energie op te wekken in Nederland, een centrale in de stormvloedkering en één in het noorden van het land zitten qua faseverschil volgens mij wel ongeveer zo dat je een ongeveer constante bron hebt. Een getijdecentrale is ook niet afhankelijk van wind of zon en doet het dus ook altijd (tenzij de maan ons verlaat).quote:Op donderdag 15 december 2005 18:33 schreef Breetai het volgende:
[..]
Ik doelde meer op de waterenergie en zonne energie. Ook al weten we via supergeleiding alle stroom makkelijk deze kant op te krijgen, dan krijg je een pllitiek gezien zeer interressante situatie. Zo lang je afhankelijk blijft voor je energie van landen waar een gigantisch verschil tussen arm en rijk zit en die het niet met jouw politiek eens zijn ga je jezelf in de nesten werken.
Kijk maar naar het Midden Oosten op dit moment.
Inherent is het woord wat je zocht denk ikquote:Op donderdag 15 december 2005 19:36 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er tegenwoordig ook manieren om kernsplijting passief veilig te maken: dus als je niks doet krijg je in ieder geval geen melt-down.
Niet vergeten dat dat "afval" opgewerkt wordt en weer als brandstof terugkomt (voor een redelijk groot deel in ieder geval).quote:Op donderdag 15 december 2005 19:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Borssele zal zo'n 1000 kg per jaar aan afval geven. Dat heeft het formaat van een flinke rugzak...
Het kan best dat ziekenhuizen in volume meer afval geven, maar in schadelijkheid niet denk ik!
In het blad waar ik het had gelezen hadden ze het over passief, dit omdat er geen actieve regeling nodig is om de boel veilig/onder controle te houden.quote:Op donderdag 15 december 2005 19:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Inherent is het woord wat je zocht denk ik
Bijhet huidige aanbod aan afval misschien.... Bij volledige overstap of misschien voor 50% is het een heel ander verhaal.quote:Op donderdag 15 december 2005 19:50 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Niet vergeten dat dat "afval" opgewerkt wordt en weer als brandstof terugkomt (voor een redelijk groot deel in ieder geval).
Ben zelf bij de COVRA geweest, ligt vlakbij de centrale, kreeg niet echt de indruk dat de opslag van dat afval een probleem is, ze hadden daar ruimte om over 100 jaar nog steeds al het afval uit Nederland op te kunnen slaan.
Jaquote:Op donderdag 15 december 2005 16:08 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
De bron dat nuclaer goedkoper is dan gas/kolen?
Volgens mij is over gewicht praten niet echt reeel aangezien uranium de zwaarste materie is, toch?quote:Op donderdag 15 december 2005 19:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Borssele zal zo'n 1000 kg per jaar aan afval geven. Dat heeft het formaat van een flinke rugzak...
Het kan best dat ziekenhuizen in volume meer afval geven, maar in schadelijkheid niet denk ik!
En tegelijkertijd lees ik op de pagina van EPZ dat het aantal storingen steeds verder daalt en dat storingen bijna niets te maken hebben met het splijt proces zelf. Worden we het in nederland ooit eens over kern-energie vraag ik me dan afquote:Geen dag zonder ongeluk...
Voortdurend vinden ongelukken plaats met kerncentrales. Soms vallen er ter plekke slachtoffers, soms komt radioaktiviteit vrij, soms gaat het op het nippertje goed. Deze 'scheurkalender' geeft voor elke datum een ongeluk. Wat ging er mis op 15-12 1991?
Bouw van de centrale. Vervoer, verwerking, opslag van afval (gedurende 100.000 jaar), afbraak van de centrale na sluiting (of dat ding nog 100 jaar laten staan en bewaken. Die kosten lopen behoorlijk op. Zeker in vergelijking met een gascentrale die je vrij eenvoudig kan blouwen met bekende en bewezen techniek en na afloop snel en goedkoop is af te breken.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:04 schreef Pumatje het volgende:
godsakker wtf is er dan zo duur aan nucleaire energie...
tis zo cheap ass als t maar zijn kan.
Terrein is groot genoeg om er nog veeeeel meer afval kwijt te kunnen.quote:Op donderdag 15 december 2005 20:25 schreef du_ke het volgende:
[..]
Bijhet huidige aanbod aan afval misschien.... Bij volledige overstap of misschien voor 50% is het een heel ander verhaal.
Voordat we hier echt kernfusie hebben zijn we zo een jaar of 75 verder... In de VS is de grote nieuwe opslag ook zeer snel vol geraakt. Het afvalprobleem is veel groter en omvattender dan 'dump het maar bij COVRA'.quote:Op donderdag 15 december 2005 20:38 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Terrein is groot genoeg om er nog veeeeel meer afval kwijt te kunnen.
En met kernfusie heb je helemaal geen radioactief afval dus dan is het probleem helemaal snel opgelost.
Zal wel meevallen met die 75 jaar, reactoren die nu in aanbouw zijn en rond 2010 experimenteel moeten gaan draaien zouden rond 2030 stroom moeten gaan leveren.quote:Op donderdag 15 december 2005 20:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voordat we hier echt kernfusie hebben zijn we zo een jaar of 75 verder... In de VS is de grote nieuwe opslag ook zeer snel vol geraakt. Het afvalprobleem is veel groter en omvattender dan 'dump het maar bij COVRA'.
Hoe lang wil je die COVRA open houden?quote:Op donderdag 15 december 2005 20:48 schreef RuL0R het volgende:
[..]
En hoezo is het probleem veel groter en omvattender dan "dump maar bij de COVRA"?
Aangezien ze daar voorlopig nog wel voldoende capaciteit hebben zie ik geen probleem, en je kan de boel altijd nog uitbreiden.
Fossiele brandstoffen aangevuld met 'groene energie' kom je een heel eind mee hoor. En de deskundigen verwachten dat het nog een jaar of 50 zal duren voordat kernfusie 'commercieel gezien' haalbaar is.quote:Op donderdag 15 december 2005 20:48 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Zal wel meevallen met die 75 jaar, reactoren die nu in aanbouw zijn en rond 2010 experimenteel moeten gaan draaien zouden rond 2030 stroom moeten gaan leveren.
Ik kan behalve kernsplijting niks verzinnen wat nog een beetje rendabel die periode kan overbruggen.
Met een vergelijkbare afvalproductie als Borssele kom je op dik 10.000 M3 radioactief afval per jaar. Weet niet hoe jij dat eenvoudig kwijt wilt raken.quote:En hoezo is het probleem veel groter en omvattender dan "dump maar bij de COVRA"?
Aangezien ze daar voorlopig nog wel voldoende capaciteit hebben zie ik geen probleem, en je kan de boel altijd nog uitbreiden.
maak me en druk om de staatsschuld en druk om kernafval. Dus ben ik bepaald niet voor Kernenergie.quote:Op donderdag 15 december 2005 20:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig hoe sommige mensen zich opwinden over dat de pensioenlasten op volgende generaties zijn verdeeld, maar met kernafval is dat niet zo een probleem
Hilaries hoe mensen die zich geen enkele zorg maken over de staatschuld en wat dat betekend voor de toekomst zich opwinden over de toekomstige kosten van het kernafval
De cijfers lopen nogal uit eenquote:Op donderdag 15 december 2005 20:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Fossiele brandstoffen aangevuld met 'groene energie' kom je een heel eind mee hoor. En de deskundigen verwachten dat het nog een jaar of 50 zal duren voordat kernfusie 'commercieel gezien' haalbaar is.
[..]
Met een vergelijkbare afvalproductie als Borssele kom je op dik 10.000 M3 radioactief afval per jaar. Weet niet hoe jij dat eenvoudig kwijt wilt raken.
quote:Jaarlijks ontstaat er ongeveer 4 kubieke meter kernafval (1,4 m3 kernsplijtingsafval en 2 à 3 m3 ander hoogradioactief afval). Dit is in 30 jaar 120 m3 kernafval, wat overeen komt met 600 vaten van 200 liter. Daarnaast komt er ook nog jaarlijks 30-50 m3 laag- en middelradioactief afval vrij.
Waar heb je dit verzonnen?! Voor waterkracht heb je 1 ding nodig: hoogteverschil! En met het kleine verschil wat we hier hebben, valt bar weinig te doen! Enkele megawatts, meer niet.quote:Op donderdag 15 december 2005 19:47 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Waterenergie is een redelijke manier om energie op te wekken in Nederland, een centrale in de stormvloedkering en één in het noorden van het land zitten qua faseverschil volgens mij wel ongeveer zo dat je een ongeveer constante bron hebt. Een getijdecentrale is ook niet afhankelijk van wind of zon en doet het dus ook altijd (tenzij de maan ons verlaat).
De nieuwe grote opslag in de VS is voor zover ik weet nog niet eens in gebruik genomen..... En die opslag is GROOT!quote:Op donderdag 15 december 2005 20:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voordat we hier echt kernfusie hebben zijn we zo een jaar of 75 verder... In de VS is de grote nieuwe opslag ook zeer snel vol geraakt. Het afvalprobleem is veel groter en omvattender dan 'dump het maar bij COVRA'.
Ok kan ook zijn dat ik het over de vorige hadquote:Op donderdag 15 december 2005 21:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De nieuwe grote opslag in de VS is voor zover ik weet nog niet eens in gebruik genomen..... En die opslag is GROOT!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |