Nieuws.nlquote:El Baradei ziet dertig kernwapenlanden in het verschiet
Uitgegeven op dinsdag 13 december 2005 om 20:31:12
(Novum/AP) - Over tien tot twintig jaar kunnen er dertig landen met kernwapens in de wereld zijn, tenzij er meer werk wordt gemaakt van non-proliferatie en ontwapening. Dat heeft Mohamed El Baradei, directeur van het Internationaal Atoomenergie Agentschap en winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede, dinsdag gezegd.
De wereld staat voor een fundamentele keuze, zei El Baradei in een debat met studenten van de universiteit van het Zweedse Uppsala. Doorgaan met een situatie waarin sommige landen wel en andere niet over kernwapens beschikken kan niet, zei El Baradei. "Ofwel we blijven op kernwapens vertrouwen en nemen op de koop toe dat over tien, twintig jaar twintig tot dertig landen daarover zullen beschikken, of elk land moet zijn kernwapenprogramma stopzetten en bestaande nucleaire arsenalen vernietigen." Maar 'een wereld met kernwapens accepteren is het begin van het einde voor ons', waarschuwde hij.
El Baradei en het IAEA hebben de Nobelprijs zaterdag in ontvangst genomen in Oslo. Aansluitend bracht de IAEA-directeur een tweedaags bezoek aan Zweden.
El Baradei zei dat zijn zorgen waren aangewakkerd toen hij merkte dat het woord proliferatie in de hervormingsvoorstellen van de VN-wereldtop in september niet eens voorkwam.
Beetje wazig opsplitsing, je kan niet zomaar het tweede kiezen want je hebt altijd personen die nukes willen.quote:"Ofwel we blijven op kernwapens vertrouwen en nemen op de koop toe dat over tien, twintig jaar twintig tot dertig landen daarover zullen beschikken, of elk land moet zijn kernwapenprogramma stopzetten en bestaande nucleaire arsenalen vernietigen"
Of anders wel in een paar weken kunnen maken.quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:25 schreef Wombcat het volgende:
Alsof je kernwapens kunt onuitvinden. Die dingen zijn er nu eenmaal, en zullen er blijven, want zoals nighth4wk zegt zijn er altijd personen die ze willen hebben.
En gelijk hebben ze.quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:53 schreef Knarf het volgende:
[..]
Of anders wel in een paar weken kunnen maken.
Ik bedoelde eigenlijk meer Nederlandquote:Op dinsdag 13 december 2005 23:58 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
En gelijk hebben ze.
Want welk land mag nou bepalen wie wel en wie niet atoomwapens mag hebben?
Enig idee hoeveel bloodshed er mogelijk is door landen met kernwapens met een iets te kort lontje. En die wil je juist een volmacht geven voor het bezitten van kernwapens. Niet echt een plezierige gedachte lijkt me.quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:58 schreef Vassili_Z het volgende:
En gelijk hebben ze.
Een overkoepelend orgaan .quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:58 schreef Vassili_Z het volgende:
En gelijk hebben ze.
Een nucleair-vrij Midden Oosten begint bij de ontwapening van Israel.quote:Op woensdag 14 december 2005 08:30 schreef CeeJee het volgende:
Er zijn al meer dan 50 jaar landen met kernwapens, als er nu opeens 30 bij gaan komen is dat vooral de schuld van El Baradei en zijn IAEA. Maar hij geeft natuurlijk de schuld aan de landen met kernwapens die ze allemaal weg moeten doen zodat straks alleen Iran nog atoomwapens heeft,
Is het al bewezen dat Israel atoomwapens heeft dan ? Onweerlegbaar bewezen, niet mensen die beweren dat ze ze hebben zoals bij Irak.quote:Op woensdag 14 december 2005 08:55 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Een nucleair-vrij Midden Oosten begint bij de ontwapening van Israel.
komt de naam Vanunu je bekend voorquote:Op woensdag 14 december 2005 10:05 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Is het al bewezen dat Israel atoomwapens heeft dan ? Onweerlegbaar bewezen, niet mensen die beweren dat ze ze hebben zoals bij Irak.
Want natuurlijk is alleen Amerika bezig kernwapens te ontwikkelen.quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:14 schreef Meki het volgende:
[..]
Nieuws.nl
El Baradei heeft gelijk . Hoe meer landen de atoomwapens hebben hoe groter we in een derde wereldoorlog komen en met uitzicht tot einde van de wereld![]()
Zolang USA hiermee doorgaat zal er niks aan veranderen
Ja, maar hij kan liegen net zoals de Irakezen die verklaarden dat Irak aan allerlei zooi werkten.quote:
Tijd om de VN de zaak te laten inspecteren?quote:Op woensdag 14 december 2005 10:05 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Is het al bewezen dat Israel atoomwapens heeft dan ? Onweerlegbaar bewezen, niet mensen die beweren dat ze ze hebben zoals bij Irak.
heheehehquote:Op woensdag 14 december 2005 10:19 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Ja, maar hij kan liegen net zoals de Irakezen die verklaarden dat Irak aan allerlei zooi werkten.
right. like that's gonna happen.quote:Op woensdag 14 december 2005 10:22 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Tijd om de VN de zaak te laten inspecteren?
Nee, maar daarmee worden alle andere inspaninngen voor een nucleairvrij MO een beetje nutteloos.quote:Op woensdag 14 december 2005 10:24 schreef SlimShady het volgende:
[..]
right. like that's gonna happen.
quote:
Suppose Israel were to give up nuclear weapons
Dec. 12, 2005
IN a sudden attack of common sense, a Pentagon-commissioned study released in mid-November suggests an approach to nuclear nonproliferation in the Middle East that might actually be accepted by the people of the region. What is this breakthrough idea? That U.S. policies begin not with a country that lacks nuclear weapons — Iran — but rather with the one that by virtually all accounts has them — Israel.
To avert Iran's apparent drive for nuclear weapons, concludes Henry Sokolski, a co-editor of Getting Ready for a Nuclear-Ready Iran, Israel should freeze and begin to dismantle its nuclear capability.
This and other recommendations emerged from two years of deliberations by experts on the Middle East and nuclear nonproliferation.
Vallen we ze toch binnen?quote:Op woensdag 14 december 2005 10:24 schreef SlimShady het volgende:
[..]
right. like that's gonna happen.
Dat is wèl het probleem in het MO.quote:Op woensdag 14 december 2005 10:31 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Vallen we ze toch binnen?
Maar goed, dat Israël ze heeft is op zich niet zo'n probleem, ze hebben het non-proliferatie verdrag nooit getekend dus je doet er toch niets tegen (ook al hebben ze hulp gehad van landen die het verdrag wél hebben getekend en geschonden).
MAD kan ook een nieuwe wapenwedloop veroorzaken, het lijkt me niet dat daar iemand bij gebaat is.quote:Op woensdag 14 december 2005 10:31 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Vallen we ze toch binnen?
Maar goed, dat Israël ze heeft is op zich niet zo'n probleem, ze hebben het non-proliferatie verdrag nooit getekend dus je doet er toch niets tegen (ook al hebben ze hulp gehad van landen die het verdrag wél hebben getekend en geschonden).
Je zou eerder eigenlijk moeten beginnen aan een verdrag van kernwapenmachten waarin men vastlegt dat een land dat kernwapens inzet meteen een vergeldingsactie van de andere nucleaire landen op z'n dak krijgt. MAD (mutual assured destruction) is het enige middel eigenlijk, het enige waar men dan voor moet zorgen is dat de wapens niet in handen vallen van terroristen.
Dat is toch makkelijk, officieel hebben ze ze niet (ook geen gezeur dat ze geen verdragen ondertekend hebben, enzo), alleen iedereen weet dat ze ze wel hebben. Dat is toch afschrikking genoeg?quote:Op woensdag 14 december 2005 20:52 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Beetje paniekzaaien van El Baradei. Welke twintig tot dertig landen zouden dan de komende decennia opeens allemaal zich massaal nucleaur gaan bewapenen. Terwijl de afgelopen 50 jaar het best beperkt is gebleven. (Hoeveel kernmachten zijn er nu stuk of 8 toch?)
Bovendien is het zoals al eerder gezegd natuurlijk onbegonnen werk om alle kernwapens te vernietigen. Je kan ze niet opeens ontvinden. En bovendien vind ik je toch ook dat de VS gelijk hebben, dat je een kernwapen achter de hand moet hebben om mee te kunnen dreigen als vijandelijke staten opeens over kernwapens beschikken. Het plan om alle wapens te vernietigen is iets waar je in een spreekbeurt in groep 8 mee weeg kan komen. Maar wat voor elk realistisch persoon totaal absurd is.
Wat ik me verder altijd afvraag is. Waarom als Israël kernwapens hebben, ze die dan geheimhouden? Kernwapens zijn toch voornamelijk bedoeld als afschrikmiddel. Als ze toch niet het non-profilatie verdrag hebben getekend kan er toch niet veel tegen gedaan worden.
Daar heb je gelijk in.quote:Op woensdag 14 december 2005 20:58 schreef Knarf het volgende:
[..]
Dat is toch makkelijk, officieel hebben ze ze niet (ook geen gezeur dat ze geen verdragen ondertekend hebben, enzo), alleen iedereen weet dat ze ze wel hebben. Dat is toch afschrikking genoeg?
Johannes El Baradei?quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:14 schreef Meki het volgende:
[..]
Nieuws.nl
El Baradei heeft gelijk . Hoe meer landen de atoomwapens hebben hoe groter we in een derde wereldoorlog komen en met uitzicht tot einde van de wereld![]()
Als israel vanavond vanavond z'n kernwapens de deur uit doet, staan Egypte, Libanon, Syrie, Iran, en (Bijna) allle andere moslimlanden op de stoep.quote:Op woensdag 14 december 2005 11:21 schreef K-jozz het volgende:
[..]
MAD kan ook een nieuwe wapenwedloop veroorzaken, het lijkt me niet dat daar iemand bij gebaat is.
Het lijk me trouwens niet een goed idee om Israël te laten beginnen met het afstoten van kernwapens. Als er een land is dat een bedreiging moet vormen op buurlanden is het Israël wel. Er zitten om Israël heen genoeg landen die de Israëlis met alle plezier de zee in drijven. (Syrië, Libanon, Irak).
Het is dan een keuze tussen twee kwaden, dan lijkt het me toch het beste om inderdaad een "vergeldingsverdrag" te tekenen.
Nee, je bedoelt: een midden oosten zonder israel begint bij de ontwapening van Israel.quote:Op woensdag 14 december 2005 08:55 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Een nucleair-vrij Midden Oosten begint bij de ontwapening van Israel.
'Herdefiniëren' kan je wel. USA is daar een ster in, dat hebben we de afgelopen weken ook wel kunnen merken.quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:25 schreef Wombcat het volgende:
Alsof je kernwapens kunt onuitvinden. Die dingen zijn er nu eenmaal, en zullen er blijven, want zoals nighth4wk zegt zijn er altijd personen die ze willen hebben.
Aldus Clinton: bron: CNN 2004quote:We got out of the International Criminal Court, the Kyoto Climate Change Treaty, the antiballistic-missile treaty, before we knew our missile defenses would work. We got out of the comprehensive nuclear test ban treaty regime, which every Republican president since Eisenhower was for. Every president, both parties.
Something almost no Americans know: we changed the nuclear doctrine of the United States. Ever since World War II we had never said we might use nuclear weapons first. Now the new nuclear doctrine is we are trying to develop two small nuclear weapons, one for battle, one to break underground bunkers. And we might use them first. Even though it's already been conceded that if we had dropped such a bunker buster on Baghdad it would have taken out half the city.
Er zit een verschil tussen nucleaire wapens achter de hand houden en actief in het nieuws brengen dat je de eerste zal zijn die nucleaire wapens zal gebruiken.quote:Op woensdag 14 december 2005 20:52 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Beetje paniekzaaien van El Baradei. Welke twintig tot dertig landen zouden dan de komende decennia opeens allemaal zich massaal nucleaur gaan bewapenen. Terwijl de afgelopen 50 jaar het best beperkt is gebleven. (Hoeveel kernmachten zijn er nu stuk of 8 toch?)
Bovendien is het zoals al eerder gezegd natuurlijk onbegonnen werk om alle kernwapens te vernietigen. Je kan ze niet opeens ontvinden. En bovendien vind ik je toch ook dat de VS gelijk hebben, dat je een kernwapen achter de hand moet hebben om mee te kunnen dreigen als vijandelijke staten opeens over kernwapens beschikken. Het plan om alle wapens te vernietigen is iets waar je in een spreekbeurt in groep 8 mee weeg kan komen. Maar wat voor elk realistisch persoon totaal absurd is.
Wat ik me verder altijd afvraag is. Waarom als Israël kernwapens hebben, ze die dan geheimhouden? Kernwapens zijn toch voornamelijk bedoeld als afschrikmiddel. Als ze toch niet het non-profilatie verdrag hebben getekend kan er toch niet veel tegen gedaan worden.
Ligt niet alleen aan de USA hoor wat denk je van Pakiastan en India? Ook allebij kernmachten en ze hebben een conflict met elkaarquote:Op dinsdag 13 december 2005 23:14 schreef Meki het volgende:
Vraag het me af... Israel heeft ook zonder kernwapens een leger dat het eigen land probleemloos kan verdedigen. Daarnaast weet het zich in het ergste geval gesteund door het westen. M.a.w. een kansloze missie voor de Arabische buurlanden en Iran.quote:Op zondag 18 december 2005 22:24 schreef omulu het volgende:
[..]
Als israel vanavond vanavond z'n kernwapens de deur uit doet, staan Egypte, Libanon, Syrie, Iran, en (Bijna) allle andere moslimlanden op de stoep.
De situatie vanaf 60 jaar terug is wel eventjes anders dan nu ...quote:Op woensdag 14 december 2005 20:52 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Steun van het westen komt vrij langzaam op gang. Koeweit was al een tijdje bezet voordat de amerikanen het bevrijdden, en dat waren nog mede-arabieren en moslims. Het lijkt mij dat tegen Joden minder vriendelijk wordt opgetreden.quote:Op dinsdag 20 december 2005 10:18 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Vraag het me af... Israel heeft ook zonder kernwapens een leger dat het eigen land probleemloos kan verdedigen. Daarnaast weet het zich in het ergste geval gesteund door het westen. M.a.w. een kansloze missie voor de Arabische buurlanden en Iran.
De oplossing voor dit probleem zit hem niet in kernwapens.
Nee dat is niet helemaal eerlijk. Hij heeft begin jaren negentig gewaarschuwd voor het Noord-Koreaanse kernwapenprogramma.quote:Op woensdag 14 december 2005 08:30 schreef CeeJee het volgende:
Er zijn al meer dan 50 jaar landen met kernwapens, als er nu opeens 30 bij gaan komen is dat vooral de schuld van El Baradei en zijn IAEA. Maar hij geeft natuurlijk de schuld aan de landen met kernwapens die ze allemaal weg moeten doen zodat straks alleen Iran nog atoomwapens heeft,
quote:Op dinsdag 20 december 2005 22:11 schreef omulu het volgende:
[..]
Ik heb er geen moeite mee dat een democratisch land als Israel, dat meestal via democratische weg conflicten beslecht kernwapens heeft.
wat is de clue? ik snap niet helemaal wat er grappig is aan: "een democratisch land als Israel", kan je me dat misschien uitleggen?quote:
De Irakese invasie van Koeweit is NIET te vergelijken met een eventuele aanval op Israel. De laatste zou om te beginnen enigszins onverwacht komen. Dat Koeweit zou worden aangevallen dat wisten de Amerikanen al voor het zou gebeuren.quote:Op dinsdag 20 december 2005 22:11 schreef omulu het volgende:
[..]
Steun van het westen komt vrij langzaam op gang. Koeweit was al een tijdje bezet voordat de amerikanen het bevrijdden, en dat waren nog mede-arabieren en moslims. Het lijkt mij dat tegen Joden minder vriendelijk wordt opgetreden.
Bovendien betwijfel ik of Israel echt alle Arabische landen tegen kan houden, ik denk dat dat alleen kan met kernwapens achter de hand. Ik heb er geen moeite mee dat een democratisch land als Israel, dat meestal via democratische weg conflicten beslecht kernwapens heeft.
Israel is niet democratisch. Het is lachwekkend dat mensen dat wel zo zien.quote:Op woensdag 21 december 2005 17:09 schreef omulu het volgende:
[..]
wat is de clue? ik snap niet helemaal wat er grappig is aan: "een democratisch land als Israel", kan je me dat misschien uitleggen?
quote:Notes Uri Dromi of the Israel Democracy Institute, "Either we give the Palestinians equal rights, in which case Israel ceases to be Jewish, or we don't, in which case Israel ceases to be democratic. The only way for Israel to remain both Jewish and democratic is for it to pull out of the territories."
Ja maar we kunnen wel een overal-ter-wereld-kernwapen detector uitvinden.quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:25 schreef Wombcat het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |