abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 december 2005 @ 20:59:40 #101
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33082442
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:46 schreef heiden6 het volgende:
Ja, ik ken die cijfers, onder andere van het CIA Factbook. Onder katholieken worden hier volgens mij alle mensen gerekend die zo geregistreerd zijn. Ik ken een aantal mensen die dat zijn, maar die net zo atheïstisch zijn als ik. Die cijfers geven dus een vertekend beeld.
Katholieken registreren inderdaad dopingen, en omdat ik gedoopt ben sta ik voor de katholieke kerk nog steeds te boek als katholiek. Maar ik denk dat die cijfers van de CIA toch op andere manier gevonden is en redelijk kloppen.

Maar met 50% atheisten kan ik verder ook prima leven, er worden op andere websites over getallen van tussen de 40 en 50% gesproken wanneer het gaat om "buitenkerkelijken".

Aangezien een groot gedeelte van de nieuwe moderne generatie ouders hun kinderen dus totaal niet Christelijk opvoeden, zou het over 25 jaar wel eens zo kunnen zijn dat de Islam de grootste Godsdienst is in Nederland. Tegen die tijd zijn de meesten uit de oudere generatie die nu nog actief geloofd en naar de kerk gaat wel dood namelijk, en waar er alleen maar meer kerken dicht gaan, komen er alleen maar meer moskees bij.

Daarmee zeg ik niet dat Nederland wordt overrompeld door Turken en Marokkanen, want ze zullen altijd een minderheid blijven, maar als er daadwerkelijk ZO VEEL atheisten zijn, dan worden de kinderen van die atheisten ook niet Christelijk opgevoed natuurlijk. Met 1 miljoen moslims in Nederland, zou de kans aanwezig zijn dat het aantal kerkgaande Nederlanders ook daalt tot nabij de 1 miljoen omdat het grootste deel nu atheistisch wordt opgevoed?

Op zich ook weer een intressante discussie natuurlijk......
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 14 december 2005 @ 21:39:33 #102
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_33084048
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:46 schreef heiden6 het volgende:
Ja, ik ken die cijfers, onder andere van het CIA Factbook. Onder katholieken worden hier volgens mij alle mensen gerekend die zo geregistreerd zijn. Ik ken een aantal mensen die dat zijn, maar die net zo atheïstisch zijn als ik. Die cijfers geven dus een vertekend beeld.
Je hebt twee verschillende soorten onderzoeken. Onderzoeken waar kerkgenootschappen (en moskeegenootschappen ) hun cijfertjes aanleveren. En onderzoeken waar aan geenqueteerden gevraagd wordt bij welke religieuze groep zij zich verbonden voelen. Laatst was dat bij personen boven de 18 jaar.

"kerkelijk ongebonden" zegt niets over religie.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  woensdag 14 december 2005 @ 21:44:47 #103
60090 Akkersloot
pi_33084248
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:59 schreef maartena het volgende:
, maar als er daadwerkelijk ZO VEEL atheisten zijn, dan worden de kinderen van die atheisten ook niet Christelijk opgevoed natuurlijk. Met 1 miljoen moslims in Nederland, zou de kans aanwezig zijn dat het aantal kerkgaande Nederlanders ook daalt tot nabij de 1 miljoen omdat het grootste deel nu atheistisch wordt opgevoed?

Op zich ook weer een intressante discussie natuurlijk......
Van diegenen die beweren dat atheisme geen religie is, heb ik nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag dat zwart dan ook geen kleur zou zijn.

In een land met 90% atheisten en 10 % moslims zijn de moslims nog altijd in de minderheid

Als een filosoof vandaag de zou beginnen met de stelling "hé het kan ook dat er geen God bestaat" dan zou een groeiend aantal aanhangers van deze nieuwe filosofische stroming wél als een volwaardige religieuze groep naast de al bestaande religieuze groepen erkend worden.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  woensdag 14 december 2005 @ 21:45:38 #104
60090 Akkersloot
pi_33084282
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:43 schreef maartena het volgende:
Je zit er niet al te ver naast....volgens het CIA factbook, de cijfers van 2002:

Roman Catholic 31%
Dutch Reformed 13%
Calvinist 7%
Muslim 5.5%
other 2.5%
none 41%
En is de grootste religieuze groep dus
pi_33084392
hoezo zegt 30% christelijk.
pi_33084423
quote:
Op woensdag 14 december 2005 21:39 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Je hebt twee verschillende soorten onderzoeken. Onderzoeken waar kerkgenootschappen (en moskeegenootschappen ) hun cijfertjes aanleveren. En onderzoeken waar aan geenqueteerden gevraagd wordt bij welke religieuze groep zij zich verbonden voelen. Laatst was dat bij personen boven de 18 jaar.
Daarom vraag ik me af wat er voor deze statistieken gebruikt is.
quote:
"kerkelijk ongebonden" zegt niets over religie.
Inderdaad, daarom denk ik dus ook dat het aantal ongelovigen hoger uitvalt dan de genoemde 41%. Al moet je wel bedenken dat sommige 'kerkelijk ongebondenen' wel 'denken dat er iets is' of iets in die richting.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 14 december 2005 @ 21:57:06 #107
60090 Akkersloot
pi_33084744
quote:
Op woensdag 14 december 2005 21:50 schreef heiden6 het volgende:
Inderdaad, daarom denk ik dus ook dat het aantal ongelovigen hoger uitvalt dan de genoemde 41%. Al moet je wel bedenken dat sommige 'kerkelijk ongebondenen' wel 'denken dat er iets is' of iets in die richting.
Zou een ongebondene, iemand voor wie het niets uitmaakt, het erg vinden als hij tot de atheisten gerekend wordt ?

En volgens christenen en moslims draait toch alles om het geloof in hun God. Dus van die kant hoeven we echt geen problemen te verwachten.
pi_33085359
quote:
Op woensdag 14 december 2005 21:44 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Van diegenen die beweren dat atheisme geen religie is, heb ik nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag dat zwart dan ook geen kleur zou zijn.
Atheisme is geen religie. Het is het ontbreken van een geloof in een god. Zwart is geen kleur. Zwart is het ontbreken van licht, oftewel kleur.
Amber Streams - Instrumental Progressive Metal
  woensdag 14 december 2005 @ 22:19:44 #109
60090 Akkersloot
pi_33085642
quote:
Op woensdag 14 december 2005 22:13 schreef Descendant het volgende:
Atheisme is geen religie. Het is het ontbreken van een geloof in een god. Zwart is geen kleur. Zwart is het ontbreken van licht, oftewel kleur.
Toch noemt iedereeen zwart een kleur hoor.

Maar als men echt vol wil houden dat met 90 % atheisten en 10 % christlamieten de christlamieten de grootste religie is zal natuurlijk ook wel de politieberichten worden aangepast "een ieder die een opel corsa met het kenteken ........ en met het ontbreken van een kleur heeft gezien wordt opgeroepen "
pi_33085649
quote:
Op woensdag 14 december 2005 21:57 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Zou een ongebondene, iemand voor wie het niets uitmaakt, het erg vinden als hij tot de atheisten gerekend wordt ?

En volgens christenen en moslims draait toch alles om het geloof in hun God. Dus van die kant hoeven we echt geen problemen te verwachten.
Dat hangt er vanaf of diegene atheïst is, dat staat in principe los van elkaar. Al kan ik me niet voorstellen dat een atheïst regelmatig in de moskee te vinden is. Er is niet per definitie een oorzakelijk verband tussen theïsme en de kerk, net zomin als tussen gedoopt worden en katholiek zijn.
pi_33085916
quote:
Op woensdag 14 december 2005 22:19 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Toch noemt iedereeen zwart een kleur hoor.
Misschien in het dagelijks leven, maar per definitie is zwart het ontbreken van kleur.
Amber Streams - Instrumental Progressive Metal
pi_33088020
We zijn een christelijk land die richting het atheisme gaat.
  woensdag 14 december 2005 @ 23:31:23 #113
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33088567
quote:
Op woensdag 14 december 2005 21:44 schreef Akkersloot het volgende:
Atheisme is ook geen religie. Een religie (ook wel bekend in het Nederlands als een Godsdienst) stelt de relatie vast tussen de mens en een hoger wezen met behulp van geloof en rituelen, en heeft een relatief georganiseerde structuur met regels en morale waarden.

Bij religies is er sprake van heilige teksten en/of boekwerken. Er is sprake van een eerbetoon aan een of meerdere goden, van Boedistische tempels tot Synagoge, en van georganiseerde rituelen van Paganistische rituelen bij een grote eik in het bos tot de Hajj in Mekka. Er zijn religies die zich baseren op meer dan 1 god zoals het Boedhime en Hindoeisme, en er zijn religies die zich aan een enkele god binden zoals het Jodendom, Christendom, en de Islam. Er zijn ook relgies die zich baseren op natuurlijke krachten zoals het Paganisme en diverse geloven uit de Indianen cultuur in Noord Amerika.

Atheisme kan wel een geloof zijn, want je gelooft namelijk dat God niet bestaat, en dat kan natuurlijk net zo min bewezen worden dan dat ie wel bestaat. Maar er is een groot verschil tussen "geloof" en "religie", en een religie is Atheisme zeker niet.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 14 december 2005 @ 23:33:45 #114
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_33088658
Je hebt 2 soorten zwart.
Zwart als in: het afwezig zijn van licht (wit licht bevat immers alle kleuren)
Zwart als verfkleur (of inkt of lak of kunststof enz..)

Waar ging het eigenlijk ook al weer over?
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_33088835
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:15 schreef WAT het volgende:
Nederland is een christelijk land dat qua overtuigingen richting ietsisme gaat.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  woensdag 14 december 2005 @ 23:41:08 #116
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_33088896
''Ja, ik denk wel dat er IETS is, maar wat....tja ik heb geeeen idee''
pi_33089300
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:15 schreef WAT het volgende:
We zijn een overwegend atheïstisch land met een christelijke erfenis.
  donderdag 15 december 2005 @ 06:31:28 #118
60090 Akkersloot
pi_33094071
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:31 schreef maartena het volgende:
Atheisme is ook geen religie. Een religie (ook wel bekend in het Nederlands als een Godsdienst) stelt de relatie vast tussen de mens en een hoger wezen
Relatie
quote:
Atheisme kan wel een geloof zijn, want je gelooft namelijk dat God niet bestaat
Ok. Atheisme is een geloof. Maar atheisten zijn ook een groep, en momenteel de grootste
  donderdag 15 december 2005 @ 06:32:30 #119
60090 Akkersloot
pi_33094074
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:41 schreef STORMSEEKER het volgende:
''Ja, ik denk wel dat er IETS is, maar wat....tja ik heb geeeen idee''
Nou en ? Bekeringsdrang
  donderdag 15 december 2005 @ 10:51:31 #120
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_33096799
quote:
Op donderdag 15 december 2005 06:32 schreef Akkersloot het volgende:
Nou en ? Bekeringsdrang
Watte?
pi_33142309
Een land met 90% atheïsten moet nog uitgevonden worden. Ik durf te wedden dat 90% van de lezertjes het begrip verkeerd uitlegd.

En kom niet met e.o.a. communistische volksrepubliek an!
  vrijdag 16 december 2005 @ 20:11:49 #122
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33143560
quote:
Op donderdag 15 december 2005 06:31 schreef Akkersloot het volgende:
Relatie
Ja, relatie. Maar omdat te snappen moet je een beetje weten over wat er in de Bijbel en andere religieuze boeken is geschreven over God, Allah, en weet ik wat, en als Atheist blijf je volgens mij heel erg ver van dat boek vandaan.

Je zou in plaats van het woord relatie wellicht ook "band" kunnen gerbruiken. Andere woorden zijn wellicht ook mogelijk, maar het belangrijkste kenmerk van een religie is dat er "iets" is tussen de sterfelijke mens, en een God, of Goddelijk iets, of een ander onsterfelijke identiteit. Het woord relatie komt het dichtste bij die band tussen mens en God.

Het is daarom dat Atheisme geen religie (of Godsdienst) is, maar het kan wel een geloof zijn. Geloof is natuurlijk heel breed, want je kunt van alles geloven natuurlijk. Maar een religie is Atheisme dus niet.

Er zit trouwens een dikke laag stof op mijn bijbel, maar ik heb er nog wel eentje. Ergens.
-
  vrijdag 16 december 2005 @ 21:07:06 #123
60090 Akkersloot
pi_33145047
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 20:11 schreef maartena het volgende:
Ja, relatie. ....
Met iets wat niet bestaat kan ik geen relatie hebben. Jij wel

En waarom dan een relatie met die ene God van de bijbel. Waarom dan geen relatie met de Allah van de koran. En waarom dan ook geen relatie met shiva. En waarom geen relatie met de zonnegod. En waarom dan ook geen relatie met Thor. En waarom dan ook geenrelatie mat Zeus. Enz enz.
  vrijdag 16 december 2005 @ 22:30:52 #124
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33147249
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 21:07 schreef Akkersloot het volgende:
Met iets wat niet bestaat kan ik geen relatie hebben. Jij wel
Daar komt dus dat mooie woord Geloof weer bij kijken. Als je niet in een God geloofd, dan kun je inderdaad ook geen relatie met een God hebben.
quote:
En waarom dan een relatie met die ene God van de bijbel. Waarom dan geen relatie met de Allah van de koran. En waarom dan ook geen relatie met shiva. En waarom geen relatie met de zonnegod. En waarom dan ook geen relatie met Thor. En waarom dan ook geenrelatie mat Zeus. Enz enz.
Ik gebruikte het woord God als "een God" in het algemeen. Al naar gelang je religie kan je band en/of relatie met een onsterfelijke identiteit anders liggen natuurlijk. Een Hindu kan een relatie hebben met vele Goden, sommige sterker dan anderen, en een Islamiet heeft alleen een relatie met 1 God. Voor veel Christelijke afsplitsbewegingen is de relatie met Jezus weer heel belangrijk en wordt Jezus belangrijker geacht dan God, etc, etc..... Religie in het algemeen definieerd de relatie tussen de sterfelijke mens, en een onsterfelijke "kracht", en hoe die relatie vormt is per religie verschillend.

Als atheist zul je denk ik de bedoeling van het woord relatie in deze context nooit helemaal begrijpen, dat komt pas als je ook geloof dat er zoiets als een God bestaat.

Ik ben zelf geen atheist, maar ik voel me ook niet verbonden met een georganiseerde religie. Wel voel ik een binding met "iets", en geloof ik dat er "meer" is, maar ik weet gewoon nog niet wat. Ik ben dus "zoekende" zegmaar. Ik geloof dat er een God is, maar ik geloof niet dat de mens het tot nu toe bij het rechte eind heeft met wie en wat God nu eigenlijk is..... Ik geloof dus niet in de Bijbel, Koran of Tora, of wat voor religieus boekwerk dan ook. Je moet vooral niet vergeten dat al die boekwerken door MENSEN zijn geschreven.
-
  zaterdag 17 december 2005 @ 18:49:33 #125
60090 Akkersloot
pi_33167114
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:30 schreef maartena het volgende:

["relatie met God"]

Daar komt dus dat mooie woord Geloof weer bij kijken.
Geloof? Volgens de Dikke van Dalen staat geloof ook voor godsdienst. En dat is echt geen geloven volgens de oorspronkelijke betekenis.
quote:
Als je niet in een God gelooft, dan kun je inderdaad ook geen relatie met een God hebben.
Ook als je in een God gelooft kan je ook geen relatie met God hebben. Het blijft immers zo dat je geen relatie met iets kan hebben dat niet bestaat.
quote:
. Wel voel ik een binding met "iets", en geloof ik dat er "meer" is, maar ik weet gewoon nog niet wat. Ik ben dus "zoekende" zegmaar. .
Iemand die verstandig is stelt gewoon dat je het toch niet kan vinden en het daarbij ook laat.
  zondag 18 december 2005 @ 14:41:20 #126
60090 Akkersloot
pi_33190299
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 20:16 schreef Mork_Van_Ork het volgende:

Verder, als ik zo naar je post-historie kijk lijk je me een uiterst obsessief mannetje met irreëele angsten.
Ik snap dat je een bepaalde mening hebt, maar 10000 posts over geloof en hoe slecht het wel niet is en steeds maar kritiek krijgen en leveren lijkt me niet gezond.

Ook het doel van dit topic ontgaat mij volledig.
quote:
Wat versta jij onder een persoonlijke aanval ?

Wat versta jij onder zinvolle aanvallen in een discussie als "een land met 10 % christenen en 90 % atheisten is dat een christelijk land of een atheistisch land ? "

Sinds wanneer bepaalt het aantal posts over "religie" of iemand een "uiterst obsief mannetje" is en "irreeele angsten" heeft ?

[GC] Feedbacktopic
Toch fijn dat zoveel users gestemd hebben en sommige ook meegediscussieerd hebben. Is dat dan alleen maar om Akkersloot een plezier te doen

Ook fijn dat sinds het herstellen van een fout in de opmaak van de poll de overgrote meerderheid stemt op de keuze "een atheistisch land"
  dinsdag 20 december 2005 @ 18:54:44 #127
60090 Akkersloot
pi_33252101
quote:
Op woensdag 14 december 2005 07:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als je het topic gelezen had, had je gezien dat ik in een post zeg, dat zoiets wel een 1000 jaar kan duren. Vergelijk het maar met de Kerstening na de val van het Romeinse Rijk. Ondanks alle pogingen vanm de Kerk en het missiewerk, duurde het tot diep in de Middeleeuwen, voordat alle sporen van de heidense godsdiensten waren verdwenen.
Maar als een land met 100 % atheisten nog steeds een christelijk land is "omdat er nog sporen van het christendom zijn" hoelang is Europa dan nog heidens geweest toen Europa voor 100 % uit christenen bestond

Nog een post extra over religie en dus nog gekker volgens Mork van Ork

pi_33252206
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 19:45 schreef Keiichi het volgende:
Islamtisch
  dinsdag 20 december 2005 @ 20:50:37 #129
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33256149
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 18:49 schreef Akkersloot het volgende:
Ook als je in een God gelooft kan je ook geen relatie met God hebben. Het blijft immers zo dat je geen relatie met iets kan hebben dat niet bestaat.
Dat bedoel ik nou met dat een atheist nooit zal kunnen begrijpen wat die relatie is en wat die inhoudt. Voor een atheist bestaat God niet DUS is een relatie niet mogelijk.

Jij stelt dat God niet bestaat als een feit. Het vervelende is dat we niet kunnen bewijzen dat er geen God is, en we kunnen ook niet bewijzen dat ie er wel is. Dus geloof je dat ie niet bestaat, of je geloofd dat ie wel bestaat.

Wat "een relatie met God" (en voor God kun je ook Allah,, Boedha, Shiva, Zeus, of weet ik veel invullen) precies inhoudt en betekend zul je alleen weten als je ook in die God geloofd. Als je er van uit gaat dat er geen God bestaat, dan zul je inderdaad nooit kunnen begrijpen over een relatie met God.

Dat is verder ook niet erg, ieder heeft zijn eigen levensovertuigingen. Iemand die atheist is accepteerd ook gewoon dat hij/zij nooit zal weten wat "een relatie met God" inhoudt. Maar een atheist accepteerd ook dat er gelovige mensen zijn die dat wel weten.
-
  dinsdag 20 december 2005 @ 21:02:27 #130
60090 Akkersloot
pi_33256592
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 20:50 schreef maartena het volgende:
Dat bedoel ik nou met dat een atheist nooit zal kunnen begrijpen wat die relatie is en wat die inhoudt. Voor een atheist bestaat God niet DUS is een relatie niet mogelijk.
Nou. Vele atheisten kunnen hun "relatie" met Sinterklaas nog wel herinneren

Maar met iets wat niet bestaat noem ik geen relatie hoor.

dinsdag 20 december 2005 @ 21:34:14 #131
60090 Akkersloot
pi_33257820
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 20:16 schreef Mork_Van_Ork het volgende:
Verder, als ik zo naar je post-historie kijk lijk je me een uiterst obsessief mannetje met irreëele angsten.
Ik snap dat je een bepaalde mening hebt, maar 10000 posts over geloof en hoe slecht het wel niet is en steeds maar kritiek krijgen en leveren lijkt me niet gezond.
Als ik naar jouw posthistorie kijk zie ik dat je je totaal niet interesseert voor religie en andere vormen van politiek. Waarschijnlijk zie je users die posten onder politiek ook als "uiterst obsessieve mannetjes c.q. vrouwtjes" en personen met "irrieele angesten".

Ik hoop alleen voor je discussie genoten onder TRU enz dat je je tegenstanders daar ook niet voor gestoord ga uitmaken zodra een discussie je niet (meer) aanstaat.

dinsdag 20 december 2005 @ 21:48:32 #132
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33258393
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:02 schreef Akkersloot het volgende:
Maar met iets wat niet bestaat noem ik geen relatie hoor.
I rest my case.
-
  woensdag 21 december 2005 @ 19:32:48 #133
60090 Akkersloot
pi_33284181
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:33 schreef STORMSEEKER het volgende:
Je hebt 2 soorten zwart.
Zwart als in: het afwezig zijn van licht (wit licht bevat immers alle kleuren)
Zwart als verfkleur (of inkt of lak of kunststof enz..)

Waar ging het eigenlijk ook al weer over?
Ofdat geen religie ook een religie is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')