Katholieken registreren inderdaad dopingen, en omdat ik gedoopt ben sta ik voor de katholieke kerk nog steeds te boek als katholiek.quote:Op woensdag 14 december 2005 20:46 schreef heiden6 het volgende:
Ja, ik ken die cijfers, onder andere van het CIA Factbook. Onder katholieken worden hier volgens mij alle mensen gerekend die zo geregistreerd zijn. Ik ken een aantal mensen die dat zijn, maar die net zo atheïstisch zijn als ik. Die cijfers geven dus een vertekend beeld.
Je hebt twee verschillende soorten onderzoeken. Onderzoeken waar kerkgenootschappen (en moskeegenootschappenquote:Op woensdag 14 december 2005 20:46 schreef heiden6 het volgende:
Ja, ik ken die cijfers, onder andere van het CIA Factbook. Onder katholieken worden hier volgens mij alle mensen gerekend die zo geregistreerd zijn. Ik ken een aantal mensen die dat zijn, maar die net zo atheïstisch zijn als ik. Die cijfers geven dus een vertekend beeld.
Van diegenen die beweren dat atheisme geen religie is, heb ik nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag dat zwart dan ook geen kleur zou zijn.quote:Op woensdag 14 december 2005 20:59 schreef maartena het volgende:
, maar als er daadwerkelijk ZO VEEL atheisten zijn, dan worden de kinderen van die atheisten ook niet Christelijk opgevoed natuurlijk. Met 1 miljoen moslims in Nederland, zou de kans aanwezig zijn dat het aantal kerkgaande Nederlanders ook daalt tot nabij de 1 miljoen omdat het grootste deel nu atheistisch wordt opgevoed?
Op zich ook weer een intressante discussie natuurlijk......
En is de grootste religieuze groep dusquote:Op woensdag 14 december 2005 20:43 schreef maartena het volgende:
Je zit er niet al te ver naast....volgens het CIA factbook, de cijfers van 2002:
Roman Catholic 31%
Dutch Reformed 13%
Calvinist 7%
Muslim 5.5%
other 2.5%
none 41%
Daarom vraag ik me af wat er voor deze statistieken gebruikt is.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:39 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Je hebt twee verschillende soorten onderzoeken. Onderzoeken waar kerkgenootschappen (en moskeegenootschappen) hun cijfertjes aanleveren. En onderzoeken waar aan geenqueteerden gevraagd wordt bij welke religieuze groep zij zich verbonden voelen. Laatst was dat bij personen boven de 18 jaar.
Inderdaad, daarom denk ik dus ook dat het aantal ongelovigen hoger uitvalt dan de genoemde 41%. Al moet je wel bedenken dat sommige 'kerkelijk ongebondenen' wel 'denken dat er iets is' of iets in die richting.quote:"kerkelijk ongebonden" zegt niets over religie.
Zou een ongebondene, iemand voor wie het niets uitmaakt, het erg vinden als hij tot de atheisten gerekend wordt ?quote:Op woensdag 14 december 2005 21:50 schreef heiden6 het volgende:
Inderdaad, daarom denk ik dus ook dat het aantal ongelovigen hoger uitvalt dan de genoemde 41%. Al moet je wel bedenken dat sommige 'kerkelijk ongebondenen' wel 'denken dat er iets is' of iets in die richting.
Atheisme is geen religie. Het is het ontbreken van een geloof in een god. Zwart is geen kleur. Zwart is het ontbreken van licht, oftewel kleur.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:44 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Van diegenen die beweren dat atheisme geen religie is, heb ik nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag dat zwart dan ook geen kleur zou zijn.
Toch noemt iedereeen zwart een kleur hoor.quote:Op woensdag 14 december 2005 22:13 schreef Descendant het volgende:
Atheisme is geen religie. Het is het ontbreken van een geloof in een god. Zwart is geen kleur. Zwart is het ontbreken van licht, oftewel kleur.
Dat hangt er vanaf of diegene atheïst is, dat staat in principe los van elkaar. Al kan ik me niet voorstellen dat een atheïst regelmatig in de moskee te vinden is. Er is niet per definitie een oorzakelijk verband tussen theïsme en de kerk, net zomin als tussen gedoopt worden en katholiek zijn.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:57 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Zou een ongebondene, iemand voor wie het niets uitmaakt, het erg vinden als hij tot de atheisten gerekend wordt ?
En volgens christenen en moslims draait toch alles om het geloof in hun God. Dus van die kant hoeven we echt geen problemen te verwachten.
Misschien in het dagelijks leven, maar per definitie is zwart het ontbreken van kleur.quote:Op woensdag 14 december 2005 22:19 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Toch noemt iedereeen zwart een kleur hoor.
Atheisme is ook geen religie. Een religie (ook wel bekend in het Nederlands als een Godsdienst) stelt de relatie vast tussen de mens en een hoger wezen met behulp van geloof en rituelen, en heeft een relatief georganiseerde structuur met regels en morale waarden.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:44 schreef Akkersloot het volgende:
Van diegenen die beweren dat atheisme geen religie is, heb ik nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag dat zwart dan ook geen kleur zou zijn.
Nederland is een christelijk land dat qua overtuigingen richting ietsisme gaat.quote:Op woensdag 14 december 2005 23:15 schreef WAT het volgende:
We zijn een christelijk land die richting het atheisme gaat.
We zijn een overwegend atheïstisch land met een christelijke erfenis.quote:Op woensdag 14 december 2005 23:15 schreef WAT het volgende:
We zijn een christelijk land die richting het atheisme gaat.
Relatiequote:Op woensdag 14 december 2005 23:31 schreef maartena het volgende:
Atheisme is ook geen religie. Een religie (ook wel bekend in het Nederlands als een Godsdienst) stelt de relatie vast tussen de mens en een hoger wezen
Ok. Atheisme is een geloof. Maar atheisten zijn ook een groep, en momenteel de grootstequote:Atheisme kan wel een geloof zijn, want je gelooft namelijk dat God niet bestaat
Nou en ? Bekeringsdrangquote:Op woensdag 14 december 2005 23:41 schreef STORMSEEKER het volgende:
''Ja, ik denk wel dat er IETS is, maar wat....tja ik heb geeeen idee''
Ja, relatie. Maar omdat te snappen moet je een beetje weten over wat er in de Bijbel en andere religieuze boeken is geschreven over God, Allah, en weet ik wat, en als Atheist blijf je volgens mij heel erg ver van dat boek vandaan.quote:
Met iets wat niet bestaat kan ik geen relatie hebben. Jij welquote:Op vrijdag 16 december 2005 20:11 schreef maartena het volgende:
Ja, relatie. ....
Daar komt dus dat mooie woord Geloof weer bij kijken. Als je niet in een God geloofd, dan kun je inderdaad ook geen relatie met een God hebben.quote:Op vrijdag 16 december 2005 21:07 schreef Akkersloot het volgende:
Met iets wat niet bestaat kan ik geen relatie hebben. Jij wel
Ik gebruikte het woord God als "een God" in het algemeen. Al naar gelang je religie kan je band en/of relatie met een onsterfelijke identiteit anders liggen natuurlijk. Een Hindu kan een relatie hebben met vele Goden, sommige sterker dan anderen, en een Islamiet heeft alleen een relatie met 1 God. Voor veel Christelijke afsplitsbewegingen is de relatie met Jezus weer heel belangrijk en wordt Jezus belangrijker geacht dan God, etc, etc..... Religie in het algemeen definieerd de relatie tussen de sterfelijke mens, en een onsterfelijke "kracht", en hoe die relatie vormt is per religie verschillend.quote:En waarom dan een relatie met die ene God van de bijbel. Waarom dan geen relatie met de Allah van de koran. En waarom dan ook geen relatie met shiva. En waarom geen relatie met de zonnegod. En waarom dan ook geen relatie met Thor. En waarom dan ook geenrelatie mat Zeus. Enz enz.
Geloof? Volgens de Dikke van Dalen staat geloof ook voor godsdienst. En dat is echt geen geloven volgens de oorspronkelijke betekenis.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:30 schreef maartena het volgende:
["relatie met God"]
Daar komt dus dat mooie woord Geloof weer bij kijken.
Ook als je in een God gelooft kan je ook geen relatie met God hebben. Het blijft immers zo dat je geen relatie met iets kan hebben dat niet bestaat.quote:Als je niet in een God gelooft, dan kun je inderdaad ook geen relatie met een God hebben.
Iemand die verstandig is stelt gewoon dat je het toch niet kan vinden en het daarbij ook laat.quote:. Wel voel ik een binding met "iets", en geloof ik dat er "meer" is, maar ik weet gewoon nog niet wat. Ik ben dus "zoekende" zegmaar. .
quote:Op dinsdag 13 december 2005 20:16 schreef Mork_Van_Ork het volgende:
Verder, als ik zo naar je post-historie kijk lijk je me een uiterst obsessief mannetje met irreëele angsten.
Ik snap dat je een bepaalde mening hebt, maar 10000 posts over geloof en hoe slecht het wel niet is en steeds maar kritiek krijgen en leveren lijkt me niet gezond.
Ook het doel van dit topic ontgaat mij volledig.
Toch fijn dat zoveel users gestemd hebben en sommige ook meegediscussieerd hebben. Is dat dan alleen maar om Akkersloot een plezier te doenquote:Wat versta jij onder een persoonlijke aanval ?
Wat versta jij onder zinvolle aanvallen in een discussie als "een land met 10 % christenen en 90 % atheisten is dat een christelijk land of een atheistisch land ? "
Sinds wanneer bepaalt het aantal posts over "religie" of iemand een "uiterst obsief mannetje" is en "irreeele angsten" heeft ?
[GC] Feedbacktopic
Maar als een land met 100 % atheisten nog steeds een christelijk land is "omdat er nog sporen van het christendom zijn" hoelang is Europa dan nog heidens geweest toen Europa voor 100 % uit christenen bestondquote:Op woensdag 14 december 2005 07:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als je het topic gelezen had, had je gezien dat ik in een post zeg, dat zoiets wel een 1000 jaar kan duren. Vergelijk het maar met de Kerstening na de val van het Romeinse Rijk. Ondanks alle pogingen vanm de Kerk en het missiewerk, duurde het tot diep in de Middeleeuwen, voordat alle sporen van de heidense godsdiensten waren verdwenen.
Dat bedoel ik nou met dat een atheist nooit zal kunnen begrijpen wat die relatie is en wat die inhoudt. Voor een atheist bestaat God niet DUS is een relatie niet mogelijk.quote:Op zaterdag 17 december 2005 18:49 schreef Akkersloot het volgende:
Ook als je in een God gelooft kan je ook geen relatie met God hebben. Het blijft immers zo dat je geen relatie met iets kan hebben dat niet bestaat.
Nou. Vele atheisten kunnen hun "relatie" met Sinterklaas nog wel herinnerenquote:Op dinsdag 20 december 2005 20:50 schreef maartena het volgende:
Dat bedoel ik nou met dat een atheist nooit zal kunnen begrijpen wat die relatie is en wat die inhoudt. Voor een atheist bestaat God niet DUS is een relatie niet mogelijk.
Als ik naar jouw posthistorie kijk zie ik dat je je totaal niet interesseert voor religie en andere vormen van politiek. Waarschijnlijk zie je users die posten onder politiek ook als "uiterst obsessieve mannetjes c.q. vrouwtjes" en personen met "irrieele angesten".quote:Op dinsdag 13 december 2005 20:16 schreef Mork_Van_Ork het volgende:
Verder, als ik zo naar je post-historie kijk lijk je me een uiterst obsessief mannetje met irreëele angsten.
Ik snap dat je een bepaalde mening hebt, maar 10000 posts over geloof en hoe slecht het wel niet is en steeds maar kritiek krijgen en leveren lijkt me niet gezond.
I rest my case.quote:Op dinsdag 20 december 2005 21:02 schreef Akkersloot het volgende:
Maar met iets wat niet bestaat noem ik geen relatie hoor.
Ofdat geen religie ook een religie is.quote:Op woensdag 14 december 2005 23:33 schreef STORMSEEKER het volgende:
Je hebt 2 soorten zwart.
Zwart als in: het afwezig zijn van licht (wit licht bevat immers alle kleuren)
Zwart als verfkleur (of inkt of lak of kunststof enz..)
Waar ging het eigenlijk ook al weer over?![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |