quote:
De online toekomst heet Web 2.0
Nauwkeuriger zoeken op internet, online samenwerken en mensen vinden met dezelfde interesses: het valt allemaal onder de hype van Web 2.0. De trends op een rijtje.
ROTTERDAM, 12 DEC. Het schaamteloze optimisme over geld verdienen met internet is weer helemaal terug. Vijf jaar geleden leidde dergelijk optimisme tot een zeepbel op de beurs. Dit keer is bijvoorbeeld de beurswaarde van de zoekmachine Google al opgeklommen tot meer dan 120 miljard dollar (106 miljard euro). En er wordt weer overgenomen. De Amerikaanse webwinkel Ebay kocht internettelefoonbedrijf Skype en het Nederlandse Marktplaats. Het mediaconcern News Corp van Rupert Murdoch nam het moederbedrijf van Myspace over en Yahoo kocht de fotowebsite Flickr en - vandaag - del.icio.us, een website met lijstjes met verwijzingen naar andere websites.
Belangrijk verschil met vijf jaar geleden is wel dat internet inmiddels daadwerkelijk diep is doorgedrongen tot bedrijven en huishoudens. In Nederland heeft meer dan de helft (3,8 miljoen) van alle huishoudens een snelle breedbandaansluiting. Nederlanders besteden gemiddeld een uur per dag aan het web (tegen gemiddeld ruim drie uur aan tv).
De geldstromen hebben ook een golf aan nieuwe idee๋n en bedrijfjes opgeleverd. De golf is door de optimisten Web 2.0 gedoopt, een naam die vorig jaar is verzonnen voor een vakbeurs en conferentie in Silicon Valley en is blijven hangen. Maar wat zijn de belangrijkste trends?
Zoeken. Zoekmachines worden nauwkeuriger. De kracht van Google, Yahoo, MSN (van Microsoft) en Technorati (voor weblogs) is dat ze op veel plekken zoeken en goed genoeg zijn om meestal op de juiste websites terecht te komen. Maar gespecialiseerde zoekmachines hebben de toekomst, blijkt uit een verslag van de Web 2.0-conferentie op de website Publish.com. Zo zoekt Rollyo alleen in websites waar je in ge๏nteresseerd bent. ,,Yahoo is de motor en wij zijn het stuurwiel'', zei oprichter Dave Bell over zijn site. Je kunt je zoektocht naar nieuws over de verkoop van de filmstudio Dreamworks dan beperken tot de websites van een aantal grote Amerikaanse kranten.
Een andere gespecialiseerde zoekmachine is Zvents die op basis van een intu๏tieve agenda en de kaarten van Google naar 'events' zoekt, bijvoorbeeld popconcerten of 'waar gaan we heen met de kinderen' (voorlopig alleen rond San Francisco). Yahoo heeft een vergelijkbare website gekocht, Upcoming, en gaat die integreren met zijn website.
Zakelijke platforms. Internet is een goede vervanging voor bedrijfsnetwerken. E-mail, een agenda, een adresboek en het delen van documenten met collega's kan ook via op het web gebaseerde toepassingen, bijvoorbeeld bij het Amerikaanse Joyent. Sommige van deze platforms mikken vooral op internetters en hun priv้-wensen, anderen op zakelijke gebruikers. In het jargon gaat het dan om 'social applications' of 'office applications'.
Een voorbeeld van zo'n kantoorapplicatie is Zimbra, een bedrijf dat e-mail ordent en onder meer een hulpmiddel heeft ontwikkeld dat in e-mail automatisch een datum, een locatie of een telefoonnummer herkent. Het programma koppelt de datum meteen aan een link naar de agenda, de locatie aan de kaarten van Google en een telefoonnummer aan de Skype-internettelefoon. Een andere (gratis) applicatie is Writely, een tekstverwerkersprogramma dat niet op de harde schijf van je computer staat maar op het web. Je gaat naar de website, maakt een document, slaat het op en nodigt anderen via de mail uit om het te bekijken of te bewerken.
Sociale platforms. In de sociale platforms en netwerken gaat het niet alleen om mail en een agenda, maar ook om het delen (online beschikbaar maken voor een groep vrienden) van documenten, webpagina's, foto's of video's. Of het spelen van games, of het bekijken van persoonlijke profielen.
Amerikaanse projecten die veel bekijks trekken zijn Bunchball (vooral voor gamers) en Ning. Belangrijke onderdelen van die sociale platforms zijn bijvoorbeeld websites waar je foto's of video kunt opslaan en delen (Flickr, Snapfish). En sociale netwerken: sites waar je een persoonlijk profiel kunt aanmaken en contact kan leggen met gelijkgestemden. Veel gebruikt in de Verenigde Staten zijn Myspace (met 24 miljoen bezoekers in oktober) en Orkut (van Google). Een vergelijkbaar Nederlands netwerk is Hyves.
Tagging. Er is op het web 'content' (inhoud) te vinden van professionals, bijvoorbeeld van de BBC en NRC Handelsblad, maar nog veel meer van liefhebbers. De deskundigen vragen zich af of de kwaliteit daarvan goed genoeg is en dus commercieel interessant zal zijn. Inmiddels treedt een duidelijke ordening van die informatie-chaos op met tagging en sharing, in het jargon ook samen te vatten als collaboration (samenwerking). De gebruikers laten elkaar weten wat nuttig, interessant of leuk is. 'Tagging' is het benoemen van favorieten door er een etiket aan te hangen (zoals kunst, India of PSV) en dat op het web te delen met anderen. Zie bijvoorbeeld del.icio.us. Of de fotowebsite Flickr, waar je foto's online kan zetten en er etiketten aan kan hangen. Op de nieuwssite Digg komen nieuwsberichten of weblogs of wat dan ook in een wachtrij te staan en worden ze pas op de voorpagina 'gepubliceerd' als ze voldoende stemmen/tags krijgen.
De samenwerking van liefhebbers en kenners onderling kan heel praktisch zijn. zoals in Wikepedia, de grote online encyclopedie. Maar ook op Yahoo, waar dertien professionele filmcritici de nieuwe Disney-film Narnia recenseren (gemiddeld oordeel een B). Daarnaast geven 16.065 geregistreerde Yahoo-gebruikers als 'gewone mensen' hun oordeel. Hun gemiddelde cijfer voor Narnia: een A-min.
60% of what you say is crap.
Donner 1 Donner 2 Streng!