Aanslag of ongeluk?quote:Zware explosies ten noorden van Londen
Uitgegeven: 11 december 2005 08:17
Laatst gewijzigd: 11 december 2005 08:22
LONDEN - Drie zware explosies hebben zondagochtend plaatsgevonden in een oliedepot bij de Engelse plaats Hemel Hempstead, vlakbij het vliegveld Luton. Volgens de politie zijn daardoor slachtoffers gevallen, meldde de BBC. Volgens getuigen zou een vliegtuig op het depot zijn gestort.
bron: nu.nl
Ok geen vliegtuigje dusquote:Report: Blasts heard near UK depot
Sunday, December 11, 2005 Posted: 0716 GMT (1516 HKT)
London - Great Britain
LONDON, England (CNN) -- Several large explosions were heard early Sunday near a fuel depot about 25 miles north of London, Britain's Press Association reported, and the depot was ablaze.
The Associated Press reported that there were no immediate reports of any casualties.
Residents in the area reported hearing a loud "boom" about 6 a.m. local time (0600 GMT) in Luton, PA reported.
Officials at the Luton Airport told ITN the blast did not involve an aircraft and was not on airport grounds.
PA reported the fuel depot was on fire.
"There was a loud boom and the house shook violently," said Duncan Milligan, of Hemel Hempstead in an AP report.
quote:Oil depot blasts cause casualties
Police have confirmed there were casualties at the oil depot
Three large explosions have taken place at an oil depot near Hemel Hempstead in Hertfordshire.
Police say there have been casualties. and officers are at the scene.
The first blast happened at 0603 GMT, at the Buncefield oil depot, close to the junction 8 of the M1 motorway 10 miles from Luton Airport.
The M1 has been closed both ways. Residents up to 30 miles from the scene reported hearing a "loud boom" and seeing flames "up to 60ft".
One eye witness told BBC News: "There are lots of houses damaged."
Witnesses said another two explosions followed the first at 0626 GMT and 0627 GMT.
The M1 near the scene has been closed in both directions.
'House shook'
Eye witness Sam Matton, who lives half-a-mile from the depot told BBC News: "The sky is sort of orange. The flames have got to be 60ft up in the air.
"I was in bed, I was actually having a bad dream and I thought the world had ended.
"The loft hatch in my house has actually fallen out, my neighbour's window has actually broken from the impact.
I am about three miles from where the explosion took place but I can see flames high in the sky and smoke billowing everywhere
Duncan Milligan
"There was a first major explosion and about three explosions after that.
Dave Franklin told BBC News: "We woke up at 0555 GMT. There was a massive loud bang which broke windows above us and to the right. The whole sky just turned orange and black.
"Several other neighbours said they did see a plane go into the depot."
Duncan Milligan, of Hemel Hempstead, said he was awoken by the explosion as his house "shook".
"There was a loud boom and the house shook violently.
"I am about three miles from where the explosion took place but I can see flames high in the sky and smoke billowing everywhere.
"There is clearly a building on fire near the motorway and police and emergency services are everywhere."
Michael Vatty said: "There have been four subsequent very loud explosions, but the main one was just after six.
"The impression was that it was a clap of thunder, but as soon as we got up we saw the flames. We had the garage door blown in, the front door was also blown in."
bbc.co.uk
vanaf half 8 al...quote:Op zondag 11 december 2005 08:38 schreef raptorix het volgende:
Is nu informatie op BBC News.
Op CNN laten ze nu een duidelijke film zien van ITN. Met balk weliswaar.....quote:Op zondag 11 december 2005 08:49 schreef Xlarge het volgende:
Wanneer ze op de BBC een opgestuurde foto van de expolsie/vlammen laten zien , is de helft bedekt met die kutbanner "Large Explosion".
Ja we weten nu wel dat er een large explosion was , laat hem nu maar even zien
snel vandaag nog even tanken dusquote:Op zondag 11 december 2005 08:58 schreef Thelonious het volgende:
Gaat dit nog wat doen met de olieprijzen?![]()
Het is alleen een opslagplaats, geen olieraffinaderij. Dus de verwerking van olie zal niet gevaar lopen. Enkel voor de omgeving van Hertfordshire zal oliegebrek zijn.quote:Op zondag 11 december 2005 08:58 schreef Thelonious het volgende:
Gaat dit nog wat doen met de olieprijzen?![]()
Dat valt dan nog mee.quote:Op zondag 11 december 2005 09:01 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Het is alleen een opslagplaats, geen olieraffinaderij. Dus de verwerking van olie zal niet gevaar lopen. Enkel voor de omgeving van Hertfordshire zal oliegebrek zijn.
Alle goeie camera's staan opgesteld bij het huis van Richard Pryor die gisteren is overleden , de explosies in Engeland worden nu door een medewerker met zijn mobiele telefoon gefilmdquote:Op zondag 11 december 2005 09:07 schreef the_disheaver het volgende:
Wat een k-beelden op CNN... Of hebben ze er een vage camera opgezet?
Mjah het lijkt me ook niet waarschijnijk dat terreurorganisaties een vliegtuig opofferen om olietanks aan te vallen, dit soort tereinen kan je relatief makkelijk met andere zaken treffen. Iemand wel eens in westhaven geweest? Daar klim je een simpel hek over en je bent bij de LPG opslag tanksquote:Op zondag 11 december 2005 09:12 schreef Frutsel het volgende:
werd net nadrukkelijk gezegd: GEEN VLIEGTUIGEN
toch raar dat dit 'zo maar' kan gebeuren.... als het een 'accident' zou zijn.
Tja...maar hier doet niemand wat...wonen geen terroristjes... ze zijn allemaal zo lief hier...quote:Op zondag 11 december 2005 09:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mjah het lijkt me ook niet waarschijnijk dat terreurorganisaties een vliegtuig opofferen om olietanks aan te vallen, dit soort tereinen kan je relatief makkelijk met andere zaken treffen. Iemand wel eens in westhaven geweest? Daar klim je een simpel hek over en je bent bij de LPG opslag tanks
Dit terrein was niet volledig bewaakt. Wel overal camera's.quote:Op zondag 11 december 2005 09:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mjah het lijkt me ook niet waarschijnijk dat terreurorganisaties een vliegtuig opofferen om olietanks aan te vallen, dit soort tereinen kan je relatief makkelijk met andere zaken treffen. Iemand wel eens in westhaven geweest? Daar klim je een simpel hek over en je bent bij de LPG opslag tanks
Er zijn mensen die zeggen vlak voor de explosies een vliegtuig te hebben gehoord of een vliegtuig hebben zien neerstorten.quote:Op zondag 11 december 2005 08:34 schreef Thelonious het volgende:
Alle getuigen die de BBC tot nu toe laat horen werden gewekt door de explosie en weten dus helaas niet wat er vantevoren aan de hand was.
Dit oliedepot voorziet heel ZO- Engeland van olie, en dat doet het nu niet meer. (edit: Er schijnt geen een olietank meer te staan, ze zijn allemaal gesneuveld.)quote:Op zondag 11 december 2005 09:20 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Dit terrein was niet volledig bewaakt. Wel overal camera's.
Maar sowieso lijk een terreuraanslag me onzin. Het is tegenwoordig hip om van elk ongeluk eerst een terreuraanslag te maken, maar waarom zou iemand in godsnaam een olieopslagplaats 20 mijl buiten londen in een industrieterrein waar geen woonhuizen in de buurtstaan op ZONDAGMORGEN opblazen?
Mensen die daar in de buurt wonen zeggen dat ze een vliegtuig op het depot hebben zien neerstortenquote:Op zondag 11 december 2005 09:12 schreef Frutsel het volgende:
werd net nadrukkelijk gezegd: GEEN VLIEGTUIGEN
toch raar dat dit 'zo maar' kan gebeuren.... als het een 'accident' zou zijn.
7/7 was eerst ook een "ongeluk" totdat de bus ook nog eens ontplofte, en over toulouse is toen ook ff snel gezegd "ongeluk!!" en daarna snel in de doofpot gestopt.quote:Op zondag 11 december 2005 13:51 schreef Dementor het volgende:
Als het een aanslag is geweest komt dat vanzelf wel boven water.
ach ja druk maken. Het is niet ideaal. zolang er geen mensen omkomen...quote:Op zondag 11 december 2005 09:18 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Tja...maar hier doet niemand wat...wonen geen terroristjes... ze zijn allemaal zo lief hier...
dus waar maken we ons druk om![]()
Meerdere mensen hebben gemeld dat ze een vliegtuig op het depot zagen neerstorten.quote:Op zondag 11 december 2005 08:41 schreef the_disheaver het volgende:
Nu heeft een getuige het over een vliegtuigje die laag overvloog.
edit: bron: bbc
Ik begrijp dat jij heel graag hebt dat het een aanslag is, dat moet je zelf weten.quote:Op zondag 11 december 2005 13:58 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Meerdere mensen hebben gemeld dat ze een vliegtuig op het depot zagen neerstorten.
Politie: het is een ongeluk.![]()
Mensen zien inderdaad andere dingen dan er daadwerkelijk zijn geweest. Discovery heeft hier af en toe erg leuke/leerzame docu's over.quote:Op zondag 11 december 2005 14:06 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij heel graag hebt dat het een aanslag is, dat moet je zelf weten.
Echter, om je te baseren op ooggetuigen verslagen is niet zo heel betrouwbaar, er zijn duizenden mensen die regelmatig Elvis zien lopen, door groene mannetjes zijn meegenomen of andere wazige dingen. Bovendien, een vliegtuig kan niet zomaar neerstorten zonder dat iemand het mist, of de inzittenden / lading voor mijn part. Welke vlucht was het dan? Niemand zou zich verbazen als een vlucht wel verrekt maar nooit aankomt? Alle nabestaanden van de passagiers houden allemaal hun mond en beweren dat hun partner gewoon op een lange vakantie is, onaangekondigd en rouwen in stilte?
Kom eerst maar eens met een vluchtnummer...
Tijdens 11 september wisten ze ook niet gelijk wel vliegtuig zich in de torens boorden. ze dachten eerst een ander en stuurden straaljagers achtet het vliegtuig aan dat zich in werkelijkheid al lang in het gebeouw had gevlogen..quote:Op zondag 11 december 2005 14:06 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij heel graag hebt dat het een aanslag is, dat moet je zelf weten.
Echter, om je te baseren op ooggetuigen verslagen is niet zo heel betrouwbaar, er zijn duizenden mensen die regelmatig Elvis zien lopen, door groene mannetjes zijn meegenomen of andere wazige dingen. Bovendien, een vliegtuig kan niet zomaar neerstorten zonder dat iemand het mist, of de inzittenden / lading voor mijn part. Welke vlucht was het dan? Niemand zou zich verbazen als een vlucht wel verrekt maar nooit aankomt? Alle nabestaanden van de passagiers houden allemaal hun mond en beweren dat hun partner gewoon op een lange vakantie is, onaangekondigd, en rouwen in stilte?
Kom eerst maar eens met een vluchtnummer...
Klopt, maar welk nummer is wel opstegen maar nu van de radar verdwenen? Luton zegt geen vliegtuig te missen. Denk je dat een vliegtuig het luchtruim van Luton-approach binnen kan vliegen zonder dat de luchtverkeersleiding het ziet?quote:Op zondag 11 december 2005 14:08 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Vluchtnummers? Vele, Luton ligt op 15 KM, da's een paar seconden afwijken van je vluchtpad.
quote:Op zondag 11 december 2005 14:10 schreef tcr het volgende:
Volgens het KNMI is dat een zware onweersbui (referend aan 13 mei 2001 in Enschede).
Nee, het zal ook wel geen vliegtuig zijn hoor. En verdwijnen zonder het te merken? Schijnbaar kan het. De 1e die het WTC in vloog, zou 30 minuten na de crash nog 'rondvliegen', maar niemand wist waar. Tja, in de chaos maak je fouten, want er zijn mensen aan het werk.quote:Op zondag 11 december 2005 14:11 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Klopt, maar welk nummer is wel opstegen maar nu van de radar verdwenen? Luton zegt geen vliegtuig te missen. Denk je dat een vliegtuig het luchtruim van Luton-approach binnen kan vliegen zonder dat de luchtverkeersleiding het ziet?
Dat maak jij ervan, ik zeg alleen dat ik er geen zak van geloof dat het "gewoon" een ongeluk is, dat was 7/7 in eerste instantie ook totdat ze dat niet meer vol konden houden omdat er ook een bus uit elkaar klapte.quote:Op zondag 11 december 2005 14:06 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij heel graag hebt dat het een aanslag is, dat moet je zelf weten.
Klopt, maar het is ondertussen wel al bijna acht uur geleden gebeurd, dan is het al lang opgevallen.quote:Op zondag 11 december 2005 14:13 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Nee, het zal ook wel geen vliegtuig zijn hoor. En verdwijnen zonder het te merken? Schijnbaar kan het. De 1e die het WTC in vloog, zou 30 minuten na de crash nog 'rondvliegen', maar niemand wist waar. Tja, in de chaos maak je fouten, want er zijn mensen aan het werk.
quote:Massive explosions hit fuel depot
Large explosions have rocked a fuel depot near Hemel Hempstead in Hertfordshire shooting flames hundreds of feet into the sky.
Police say there are 36 casualties, with two people seriously hurt.
The first blast happened at 0603 GMT at the Buncefield fuel depot, close to junction 8 of the M1 motorway and was heard as far away as the Netherlands.
The fire, which police believe was caused by an accident, could last days with more explosions expected.
Precies, dan hebben ze een groot vliegtuig wel gevonden. Echter, in Zeeland lag een 2persoons vliegtuig gewoon in een weiland en werd het pas 1 dag later gevonden. Een paar dagen geleden was dit. Ik denk dan ook niet dag het een Boeing 777 was.quote:Op zondag 11 december 2005 14:14 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Klopt, maar het is ondertussen wel al bijna acht uur geleden gebeurd, dan is het al lang opgevallen.
Ik heb ze trouwens niet gehoord hier in Eindhoven. Maar ik moest nog wat uitslapen van gisterenavondquote:
Ik weet niet of je wel eens een krant leest maar die autoriteiten die jij van van alles beticht hebben geen belang bij het in de doofpot stoppen van aanslagen, sterker nog, elke ingegroeide teennagel van een president is in eerste instantie een aanslag. Bij de metro-aanslagen was er gewoon aanvankelijk ook niet duidelijk wat het was, pas toen het zich niet meer beperkte tot iets wat in eerste instantie aan de Tube stroomtoevoer leek te liggen omdat er ook een bus ontplofte was duidelijk dat het een aanslag is. Waarom zou London ontkennen dat iets een aanslag is, daar hebben ze geen belang bij.quote:Op zondag 11 december 2005 14:14 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan, ik zeg alleen dat ik er geen zak van geloof dat het "gewoon" een ongeluk is, dat was 7/7 in eerste instantie ook totdat ze dat niet meer vol konden houden omdat er ook een bus uit elkaar klapte.
14-7 = 8?quote:Op zondag 11 december 2005 14:14 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Klopt, maar het is ondertussen wel al bijna acht uur geleden gebeurd, dan is het al lang opgevallen.
Ja, bij New York duurde het ook 20 minuten voor het duidelijk was dat het een aanslag was, geen uren. In London duurde het een klein uur, geen uren.quote:Op zondag 11 december 2005 14:18 schreef RuL0R het volgende:
[..]
14-7 = 8?
Anyway, mijn punt was dat ik de eerste verklaring van dat het een ongeluk was niet geloof, dat was zei men op 7/7 ook en bij de eerste klap op 9/11 ook.
Welke wolk??quote:
Die grote zwarte misschien?quote:
Ach we zien het wel, ik ben in ieder geval een beetje terughoudend in het geloven van welke verklaring dan ook.quote:Op zondag 11 december 2005 14:23 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Ja, bij New York duurde het ook 20 minuten voor het duidelijk was dat het een aanslag was, geen uren. In London duurde het een klein uur, geen uren.
In dit geval was de eerste verklaring niet dat het geen aanslag was, die verklaring kwam pas uren later.
Dat is euh, geen klein brandjequote:Op zondag 11 december 2005 14:30 schreef Libris het volgende:
20 tanks van 3 miljoen gallon... wow 220 miljoen liter olie...
Globale productie is 82 miljoen barrel, wat 13036 miljoen liter is..
Hier aan de kust ook niets gehoord, ik kwam om 7 uur net thuis..quote:Op zondag 11 december 2005 14:16 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Precies, dan hebben ze een groot vliegtuig wel gevonden. Echter, in Zeeland lag een 2persoons vliegtuig gewoon in een weiland en werd het pas 1 dag later gevonden. Een paar dagen geleden was dit. Ik denk dan ook niet dag het een Boeing 777 was.sportvliegtuigje (evt. vol met explosieven) kan ook.
In Zandvoort niks gehoord.quote:Op zondag 11 december 2005 13:57 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
ach ja druk maken. Het is niet ideaal. zolang er geen mensen omkomen...
eerder werd gezegd dat de olie prijzen net omhoog gaan, ik denk van wel. er moet toch olie/benzine naar het rampgebeid toe. er moet ergens dus wat vandaan komen, er zal dus even wat extra geproduceerd worden. Samen met de geruchten van een aanslag, wat prijzen altijd omhoog gooien, zouden de prijzen maar zo omhoog kunnen gaan.
overigens was de kanl te horen in Nederland. Iemand gehoord?
The first blast happened at 0603 GMT at the Buncefield fuel depot, close to junction 8 of the M1 motorway and was heard as far away as the Netherlands.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/4517962.stm
Kun je dit soort dingen niet beter in Truth gaan bespreken??quote:Op zondag 11 december 2005 14:18 schreef RuL0R het volgende:
[..]
14-7 = 8?
Anyway, mijn punt was dat ik de eerste verklaring van dat het een ongeluk was niet geloof, dat was zei men op 7/7 ook en bij de eerste klap op 9/11 ook.
Enige wat ik heb gezegd is dat ik twijfel aan de eerste verklaring van de politie, truth lijkt me meer voor vette complottheorieen enzoquote:Op zondag 11 december 2005 15:35 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Kun je dit soort dingen niet beter in Truth gaan bespreken??
welke koude winter? tis rondom dat ding nu wel lekker warm denk ik hoorquote:Op zondag 11 december 2005 15:51 schreef logisnack het volgende:
Omwonenden zeiden kort voor de eerste explosie een vliegtuig laag te hebben horen overvliegen, maar volgens de politie wijst niets erop dat het om een aanslag gaat. Al-Qaida en andere terreurgroepen hebben wel gedreigd met aanslagen op olietanks.
Hmzz.. ik vertrouw het nog niet helemaal.
Was het niet zo dat Blair juist laatst extra reserves heeft laten inslaan vanwege een verwachte koude winter?
36 gewonden, geen doden...quote:Op zondag 11 december 2005 16:01 schreef Captain_Chaos het volgende:
36 mensen...
Wat een tragedie...
Ik hoop dat het 'slechts' een ongeval betreft.
je zou natuurlijk het topic kunnen lezenquote:Op zondag 11 december 2005 16:16 schreef Aurora025 het volgende:
Weet niet of het al gemeld is, maar er zijn een aantal mensen die vlak voor de explosie een vliegtuig boven de depot gezien hebben.
Laatste wat ik heb gehoord (NOS-teletekst, niet echt m'n favo nieuwsbron maargoed) is dat iemand daar een gaslucht rook voordat de boel de lucht in ging.quote:Op zondag 11 december 2005 15:51 schreef logisnack het volgende:
Omwonenden zeiden kort voor de eerste explosie een vliegtuig laag te hebben horen overvliegen, maar volgens de politie wijst niets erop dat het om een aanslag gaat. Al-Qaida en andere terreurgroepen hebben wel gedreigd met aanslagen op olietanks.
Hmzz.. ik vertrouw het nog niet helemaal.
Was het niet zo dat Blair juist laatst extra reserves heeft laten inslaan vanwege een verwachte koude winter?
Ja, dat er een gebouw inelkaar is gezakt is niet zo vreemd. De ooggetuigen die er 0.5 - 1 mijl vanaf woonden die om 8h nl tijd op de BBC waren zeiden ook dat er geen woonhuizen in de buurt waren.quote:Op zondag 11 december 2005 13:48 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Dit oliedepot voorziet heel ZO- Engeland van olie, en dat doet het nu niet meer. (edit: Er schijnt geen een olietank meer te staan, ze zijn allemaal gesneuveld.)
Verder zijn er daar wel huizen in de buurt en schijnt er inmiddels een gebouw (fabriek of kantoor oid, weet ik niet) in elkaar te zijn gezakt.
Euronews meldde net dat de politie meer explosies verwacht.
Dan luister jij niet goed... (geen flauw idee welk nieuws je luisterd, maar kan me niet voorstellen...)quote:Op zondag 11 december 2005 17:04 schreef Timmai het volgende:
Hoor er niks over op het nieuws (radio :S)
Toen ik het voor het eerst hoorde was er ook bijna niks op het nieuws, behalve HEEL kort op bbcworld "er is een oliedepot ontploft, het was geen aanslag maar een ongeluk.".quote:Op zondag 11 december 2005 17:12 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Dan luister jij niet goed... (geen flauw idee welk nieuws je luisterd, maar kan me niet voorstellen...)
Hmmm, ik was misschien vroeg op (en kijk elke morgen het liefst naar bbc) maar daar was echt geen gebrek aan verslaggeving erover. Zelfs Match of the Day kwam daardoor te vervallenquote:Op zondag 11 december 2005 17:50 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Toen ik het voor het eerst hoorde was er ook bijna niks op het nieuws, behalve HEEL kort op bbcworld "er is een oliedepot ontploft, het was geen aanslag maar een ongeluk.".
Het kost een paar knaken...quote:Op zondag 11 december 2005 18:16 schreef Aurora025 het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Misschien zat er in dat vliegtuigje wel een terreurverdachte. verplaatst door de lucht door de CIA. via een ''spookvlucht''quote:Op zondag 11 december 2005 17:00 schreef Re het volgende:
ach een vliegtuigje kan ook met een ander doel laagvliegen natuurlijk
Leverancier van Meki Shopquote:Geachte heer / mevrouw Meki,
Door de grote explosies gisteren bij Hemel Hempstead heeft het warenhuis en magazijn van ASOS.com behoorlijke schade opgelopen.
Totdat ASOS.com de schade en gevolgen heeft kunnen inventariseren zal de webwinkel tijdelijk gesloten zijn. Hierdoor is het helaas niet mogelijk om de webwinkel te bereiken en uw bezoekers door te sturen naar ASOS en sales te genereren.
ASOS.com hoopt binnenkort weer online te zijn. Wij houden u daarvan op de hoogte
Alvast bedankt voor uw geduld en begrip
gelukkig valt dat wel mee. De verbranding is in een verbranding motor veel schoner (lees vollediger) dan in een ongecontroleerde explosie in een tank die (vreemd genoeg...) niet gemaakt is om olie zo volledig mogelijk te verbranden.quote:Op maandag 12 december 2005 20:44 schreef One_of_the_few het volgende:
Wat ik me afvraag:
Er is nu veel benzine verbrand. Dat heeft ee beste rookwolk veroorzaakt. Is dit dezelfde hoeveelheid rook als dat wat vrij komt van auto's. Dus als we het voor aut's gebruiken en alles veel geleiderlijker wordt verbrand levert dat dezelfde hoeveelheid rook op als bij de brand? immers, hetzelfde is ongeveer verbrand.
Niet altijd alleen maar negatief dus, zo'n fikkiequote:On Sunday morning, the 2nd September 1666, the destruction of medieval London began. Within 5 days the city which Shakespeare had known was destroyed by fire. An area of one and a half miles by half a mile lay in ashes; 373 acres inside the city walls and 63 acres outside, 87 churches destroyed (including St. Paul's Cathedral) and 13,200 houses. In all this destruction, it is amazing that only 6 people are definitely known to have been killed. However, it seems likely that the actual death toll was much higher. In destroying the close packed houses and other buildings it is also likely that the fire finally put an end to the Great Plague that had devastated the city in the previous year - killing 17,440 out of the population of 93,000.
Er zal misschien meer roet of dergelijk bj de brand zijn vrijgekomen. Maar het is nu wel goed te zien hoeveel co2 we eigenlijk de lucht in pompen, als bestaat de rook niet voor 100% uit co2.quote:Op dinsdag 13 december 2005 00:17 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
gelukkig valt dat wel mee. De verbranding is in een verbranding motor veel schoner (lees vollediger) dan in een ongecontroleerde explosie in een tank die (vreemd genoeg...) niet gemaakt is om olie zo volledig mogelijk te verbranden.
De hoeveelheid co2 zal wel gelijk liggen.
http://www.eindhovensdagb(...)na__2985750_,00.htmlquote:Vrachtwagenchauffeur mogelijk schuld aan Britse oliebrand
Woensdag 14 december, LONDEN - De grote brand in het Britse oliedepot Buncefield nabij de stad Hemel Hempstead is vermoedelijk ontstaan door nalatigheid van een vrachtwagenchauffeur.
De man zette de motor van zijn truck af met behulp van een elektrische schakelaar direct nadat hij op het depot een lek ontdekte. Hij denkt nu dat een vonk van de schakelaar de brand heeft veroorzaakt.
Een woordvoerder van de politie in Hertfordshire heeft laten weten dat de chauffeur inmiddels met detectives heeft gesproken. „Hij is één van de voornaamste getuigen, maar of hetgeen hij beweert de brand werkelijk heeft doen ontstaan kunnen we nu nog onmogelijk zeggen.“
Een vriend van de chauffeur heeft tegenover journalisten verklaard dat er op het depot een soort dichte, over de grond trekkende mist hing. Dat leek van achter de truck van zijn kamaraad te komen. Die kon echter niet ontdekken waar het spul vandaan kwam.
Daarop rende de chauffeur naar zijn auto, schakelde de motor af en wachtte. Direct daarop volgde de explosie. „Hij weet niet of hij de brand heeft veroorzaakt, maar geeft zichzelf de schuld“, aldus de man. Zo'n 30 truckers waren zondagochtend rond vijf uur op Buncefield gearriveerd om hun tankwagens met brandstof te vullen. Volgens anonieme bronnen negeren de chauffeurs altijd de strikte veiligheidsvoorschriften op het terrein, door de motor van hun vrachtwagens draaiende te houden.
Op het moment van de explosie om 6:03 uur waren nog zes truckers op het depot aanwezig, samen met twee man personeel. Zij raakten allen slechts lichtgewond. De chauffeur die zich nu verantwoordelijk voelt voor de ramp liep zelf een paar blauwe plekken op. Zijn trommelvlies scheurde.
Politie en brandweer zijn nog bezig de oorzaak van de ontploffingen te onderzoeken. De brandweer dacht het vuur onder controle te hebben, maar in de nacht van dinsdag op woensdag onstak het weer in alle hevigheid.
Het incident in Buncefield heeft gezorgd voor een intern conflict bij de brandweer. De vakbond FBU meent dat plaatselijke brandweerlieden 'slecht voorbereid' waren op een vuurzee als deze, en eist een parlementair onderzoek. Roy Wilsher, brandweercommandant van Hertfordshire, noemde zijn jongens juist 'fantastisch' en wees de FBU-kritiek als 'puur opportunisme' af. „Ik walg ervan dat de FBU probeert een politieke zaak van dit incident te maken en het publiek te misleiden, terwijl ze hun pet hadden moeten afnemen voor de daden van de brandweer die een wonder heeft verricht.“ Er werden meer dan 150 brandweerlieden ingezet bij de Buncefield brand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |