Laat hen maar aantonen dat het om staatsgeheimen gaat. Dat lijkt me een lastige klus.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:06 schreef RuL0R het volgende:
Gezien het feit dat Peter R. de Vries vastberaden lijkt te zijn de volledige inhoud van de twee diskettes (zie: http://www.nu.nl/news/638(...)ter_R._de_Vries.html ) as. zondag openbaar te maken en al enige informatie heeft gelekt (zie: http://www.telegraaf.nl/b(...)eimen_op_straat.html ), hangt hem een celstraf van maximaal 15 jaar boven het hoofd.
De steun is juist steigende: Steun voor Peter R. de Vries gestegenquote:Op vrijdag 9 december 2005 01:06 schreef RuL0R het volgende:
Verder wil het niet lukken met de 41%, het is zeer onwaarschijnlijk dat de huidige (dalende) steun van 23% op 2 december nog voor de deadline van 16 december verdubbeld is.
Ze hoeven zover ik weet niets aan te tonen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:09 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Laat hen maar aantonen dat het om staatsgeheimen gaat. Dat lijkt me een lastige klus.
Precies. Diskettes met zeeeer geheime informatie op straat, computers op straat, waar houdt het op? En de regering wil straks alle informatieverkeer van mensen in de gaten houden? Dat wordt nog leuk....quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:13 schreef nikk het volgende:
[..]
Ze hoeven zover ik weet niets aan te tonen.
En zo lastig is het volgens mij niet eens. De Vries heeft zelf al te kennen gegeven dat hij niet alles zal vertellen omdat sommige zaken 'te' geheim zijn.
Blijft ongelovelijk knullig hoe dergelijke informatie 'kwijt' kan raken. Nederland bananenrepubliek, naja, monarchie dan.
De Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten volgens mij.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:14 schreef DionysuZ het volgende:
Wie controleert de AIVD eigenlijk? Is er überhaupt een controleorgaan voor?
Remkes is politiek gezien verantwoordelijk.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:14 schreef DionysuZ het volgende:
je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:16 schreef kLowJow het volgende:
[..]
De Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten volgens mij.
Er zijn functies binnen de AIVD (en er is vast ook wel een ander orgaan) die AIVD medewerkers controleren op het volgens de wet handelen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:14 schreef DionysuZ het volgende:
Je mag in Nederland, gelukkig maar, nog steeds niet staatsgeheimen openbaar maken.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:20 schreef Steijn het volgende:
Ik zou het erg raar vinden als ze de Vries hier op zouden pakken, immers de Vries maakt alleen maar openbaar wat de AIVD/justitie heeft laten slingeren. Ik verbaas mij eerder over de informatieveiligheid bij de AIVD/justitie. Diskettes, onversleutelde informatie, gevoelige informatie thuis, klinkt allemaal niet als goed beveiligd. Laat ze daar eerst naar kijken!
Dat vind ik pas een argument als het gestolen zou zijn. Hoe kun je nou weten of iets geheim is? De Vries vond die diskettes gewoon... Het leidt af van het probleem dat hier echt speelt.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:21 schreef nikk het volgende:
Je mag in Nederland, gelukkig maar, nog steeds niet staatsgeheimen openbaar maken.
Dat is het probleem juist, hij zou het niet openbaar moeten maken (dwz: niet de inhoud) maar gewoon naar de AIVD gaan en die shit netjes teruggeven.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:20 schreef Steijn het volgende:
Ik zou het erg raar vinden als ze de Vries hier op zouden pakken, immers de Vries maakt alleen maar openbaar wat de AIVD/justitie heeft laten slingeren.
Helemaal mee eens, maar feit blijft dat Peter R. de Vries hier toch echt fout zit.quote:Ik verbaas mij eerder over de informatieveiligheid bij de AIVD/justitie. Diskettes, onversleutelde informatie, gevoelige informatie thuis, PC's bij het grof vuil, klinkt allemaal niet als goed beveiligd. Laat ze daar eerst naar kijken!
Als jij toegeeft dat jij een moord hebt gepleegd en het OM is het daar mee eens, moet het nog steeds voor een rechter bewezen worden. Ik blijf mij dus afvragen hoe ze het hard willen maken.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:13 schreef nikk het volgende:
[..]
Ze hoeven zover ik weet niets aan te tonen.
En zo lastig is het volgens mij niet eens. De Vries heeft zelf al te kennen gegeven dat hij niet alles zal vertellen omdat sommige zaken 'te' geheim zijn.
Blijft ongelovelijk knullig hoe dergelijke informatie 'kwijt' kan raken. Nederland bananenrepubliek, naja, monarchie dan.
Informatie van inlichtingendiensten is voor zover ik weet altijd geheim tenzij ze het zelf aan de grote klok hangen, wat hier dus niet het geval is.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:30 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Als jij toegeeft dat jij een moord hebt gepleegd en het OM is het daar mee eens, moet het nog steeds voor een rechter bewezen worden. Ik blijf mij dus afvragen hoe ze het hard willen maken.
Stel dat er namen opstaan van geheime agenten die geinfiltreerd zijn in terreurorganisaties of de georganiseerde misdaad? Het is niet wenselijk wanneer dergelijke informatie (hoe knullig verkregen dan ook) openbaar word gemaakt.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:23 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat vind ik pas een argument als het gestolen zou zijn. Hoe kun je nou weten of iets geheim is? De Vries vond die diskettes gewoon... Het leidt af van het probleem dat hier echt speelt.
Dat hij niet meedoet is een gokje, dat hij echter nog een stuk verwijderd zit van de 41% en met dit gesodemieter een hoop ellende over zich heenhaalt lijkt me wel iets wat in NWS thuishoort.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:19 schreef r_one het volgende:
Is het nu echt nieuws of toch maar een gokje van TS?
Dan --> GC
Als de AIVD je verteld dat je die dingen onmiddelijk terug moet geven, dat je de gegevens niet openbaar moet maken omdat het staatsgeheimen zijn en je een celstraf van 15 jaar kan krijgen.. En je doet het dan toch...quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:23 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat vind ik pas een argument als het gestolen zou zijn. Hoe kun je nou weten of iets geheim is? De Vries vond die diskettes gewoon... Het leidt af van het probleem dat hier echt speelt.
Ja, maar hoe willen ze dan bewijzen dat het informatie van een inlichtingendienst is?quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:31 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Informatie van inlichtingendiensten is voor zover ik weet altijd geheim tenzij ze het zelf aan de grote klok hangen, wat hier dus niet het geval is.
Dat zeggen ze.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:37 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ja, maar hoe willen ze dan bewijzen dat het informatie van een inlichtingendienst is?
Zou kunnen, maar dat lijkt me juridisch vrij discutabel.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:38 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat zeggen ze.
Dat is op zich al genoeg zover ik weet.
Dat zal wel blijken uit de inhoud van de gegevens.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:37 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ja, maar hoe willen ze dan bewijzen dat het informatie van een inlichtingendienst is?
Een gokje hoort niet in NWS en het tweede is geen nieuwsfeit maar je persoonlijke mening of voorspelling.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:34 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Dat hij niet meedoet is een gokje, dat hij echter nog een stuk verwijderd zit van de 41% en met dit gesodemieter een hoop ellende over zich heenhaalt lijkt me wel iets wat in NWS thuishoort.
Het lijkt mij niet onrealistisch om te stellen dat het er niet zo heel rooskleurig uitziet voor Peter Rudolf.
Niet echt hoor. Ik zal het zo even opzoeken, maar volgens mij zit het zo dat een ieder in alle redelijkheid moet kunnen nagaan wanneer informatie al dan niet geheim is.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar dat lijkt me juridisch vrij discutabel.
Als het informatie betreft die de positie van de AIVD ernstig kunnen beschadigen kan het best discutabel zijn.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:36 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Als de AIVD je verteld dat je die dingen onmiddelijk terug moet geven, dat je de gegevens niet openbaar moet maken omdat het staatsgeheimen zijn en je een celstraf van 15 jaar kan krijgen.. En je doet het dan toch...
"hoe kan je nou weten of iets geheim is?"
En jouw reactie hoort volgens mij niet hier maar in feedback oid.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Een gokje hoort niet in NWS en het tweede is geen nieuwsfeit maar je persoonlijke mening of voorspelling.
Discussiëren dus... Als het enkel om het vermelden van nieuwsberichten ging zou dit hele forum weinig bestaansrecht hebben imo, het lijkt mij niet schadelijk om een verwachting/voorspelling en bijbehorende discussie hier in NWS aangezien deze wel in het licht staan van een paar recente ontwikkelingen rond de PRDV.quote:Hier kun je discussiëren over actuele zaken uit het nieuws.
Heb ik gedaan volgens mij.quote:Je opent een topic om een discussie te starten.
Mijn taak dus en niet de jouwe, bovendien lijkt het me duidelijk: Een discussie over de algemene ontwikkeling rond het al dan niet meedoen van de PRDV, vooral in het licht van de laatste paar nieuwsberichten waarbij ik in m'n eerste post meteen mijn eigen verwachting/voorspelling heb verwerkt.quote:Als topicstarter is het jouw taak de discussie vorm te geven en voor anderen duidelijk te maken waar deze over gaat.
Dat kan leuk worden, want redelijkerwijze kan je niet vermoeden dat gegevens over het seksleven van Fortuijn een staatsaangelegenheid is.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:49 schreef nikk het volgende:
Art. 98 eerste lid Wetboek van Strafrecht.:
1.
Hij die een inlichting waarvan de geheimhouding door het belang van de staat of van zijn bondgenoten wordt geboden, een voorwerp waaraan een zodanige inlichting kan worden ontleend, of zodanige gegevens opzettelijk verstrekt aan of ter beschikking stelt van een tot kennisneming daarvan niet gerechtigd persoon of lichaam, wordt, indien hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat het een zodanige inlichting, een zodanig voorwerp of zodanige gegevens betreft, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Er staat ook nog andere informatie op. Daarbij zal er in de documenten zelf wel enige blijk van zijn dat het om geheime informatie gaat.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dat kan leuk worden, want redelijkerwijze kan je niet vermoeden dat gegevens over het seksleven van Fortuijn een staatsaangelegenheid is.
Of deze (telegraaf sprak in ieder geval over maximaal 15 jaar):quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:49 schreef nikk het volgende:
Art. 98 eerste lid Wetboek van Strafrecht.:
1.
Hij die een inlichting waarvan de geheimhouding door het belang van de staat of van zijn bondgenoten wordt geboden, een voorwerp waaraan een zodanige inlichting kan worden ontleend, of zodanige gegevens opzettelijk verstrekt aan of ter beschikking stelt van een tot kennisneming daarvan niet gerechtigd persoon of lichaam, wordt, indien hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat het een zodanige inlichting, een zodanig voorwerp of zodanige gegevens betreft, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
quote:Artikel 98a
1.
Hij die een inlichting, een voorwerp of gegevens als bedoeld in artikel 98, hetzij opzettelijk openbaar maakt, hetzij zonder daartoe gerechtigd te zijn opzettelijk verstrekt aan of ter beschikking stelt van een buitenlandse mogendheid, een in het buitenland gevestigd persoon of lichaam, dan wel een zodanig persoon of lichaam dat gevaar ontstaat dat de inlichting of de gegevens aan een buitenlandse mogendheid of aan een in het buitenland gevestigd persoon of lichaam bekend wordt, wordt, indien hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat het een zodanige inlichting of zodanige gegevens betreft, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Dat laatste is geen argument, dat is geen objectief bewijs. Dat eerste kan spelen, maar is makkelijk te veranderen. En dan nog, seksuele gedragingen van iemand zijn geen staatsaangelegenheid, dat "KAN" dus geen staatsgeheim zijn.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:56 schreef nikk het volgende:
[..]
Er staat ook nog andere informatie op. Daarbij zal er in de documenten zelf wel enige blijk van zijn dat het om geheime informatie gaat.
En nogmaals, De Vries heeft zelf al te kennen gegeven dat het gaat om staatsgeheimen... de vermoorde onschuld kan hij in ieder geval niet spelen
Daar kan ik me in vinden.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:59 schreef nikk het volgende:
Ik moet wel zeggen dat ik niet weet hoe hoog de lat ligt in dit soort zaken als het gaat om termen als 'redelijkerwijs'. Ik neem aan, gezien de ernst van het misdrijf, dat er al vrij snel sprake moet zijn van een 'vermoeden'.
Ik zou zeggen, lees het artikel dan maar nog eens...quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:57 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dat laatste is geen argument, dat is geen objectief bewijs. Dat eerste kan spelen, maar is makkelijk te veranderen. En dan nog, seksuele gedragingen van iemand zijn geen staatsaangelegenheid, dat "KAN" dus geen staatsgeheim zijn.
Het gaat echter niet alleen om het sexleven van Fortuyn, hoewel ook dit zeer interessant is voor de AIVD ivm. chantage. Als een politicus er immers vreemde of illegale activiteiten op nahoud kan hij daarmee gechanteerd worden en dat is het laatste wat je wil bij iemand met een dergelijke functie.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Dat kan leuk worden, want redelijkerwijze kan je niet vermoeden dat gegevens over het seksleven van Fortuijn een staatsaangelegenheid is.
quote:En dan nog, seksuele gedragingen van iemand zijn geen staatsaangelegenheid, dat "KAN" dus geen staatsgeheim zijn.
Als jij mij ervan beschuldigt dat ik jouw auto gestolen heb en ik geef dat toe, dan moet het nog steeds voor een rechter bewezen worden.quote:Op vrijdag 9 december 2005 02:00 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, lees het artikel dan maar nog eens...
Het is hem al te kennen gegeven door de AIVD en hij heeft het zelf al over staatsgeheimen. Van redelijkerwijs lijkt me dan wel sprake...
Ik denk dat het wel los zal lopen. Hij zal ongetwijfeld wel weten (al dan niet geadviseerd) wat hij wel en niet mag zeggen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 02:00 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Daar kan ik me in vinden.
Echter gezien de zaak waar het over gaat en dan met name de inhoud denk ik niet dat Peter de Vries hiervoor enige consequentie zal dragen. Hoe dan ook blijft het afwachten tot zondag a.s.
Het gaat in dit geval niet om een gestolen auto maar om staatsgeheimen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 02:02 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Als jij mij ervan beschuldigt dat ik jouw auto gestolen heb en ik geef dat toe, dan moet het nog steeds voor een rechter bewezen worden.
De AIVD heeft zich niet bezig te houden met chantage. Chantage is net zo goed strafbaar.quote:Op vrijdag 9 december 2005 02:01 schreef RuL0R het volgende:
Het gaat echter niet alleen om het sexleven van Fortuyn, hoewel ook dit zeer interessant is voor de AIVD ivm. chantage. Als een politicus er immers vreemde of illegale activiteiten op nahoud kan hij daarmee gechanteerd worden en dat is het laatste wat je wil bij iemand met een dergelijke functie.
Maar nogmaals: er staat meer op dan wat details over het sexleven van Fortuyn en als er aan alle kanten wordt geroepen dat het geheime informatie is, als je zelf zegt dat je niet alles openbaar zal maken omdat sommige dingen "te" geheim zijn en als je wordt gesommeerd om die dingen terug te geven en de gegevens niet openbaar te maken en je doet het toch... Dan mag je van mij die hele 15 jaar zitten.
edit: dit is ook meteen een reactie op
Niet echt .. het gaat om bewijslast.quote:Op vrijdag 9 december 2005 02:05 schreef nikk het volgende:
[..]
Het gaat in dit geval niet om een gestolen auto maar om staatsgeheimen.
Compleet andere situatie.
Dat denk ik ook.quote:Op vrijdag 9 december 2005 02:04 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel los zal lopen. Hij zal ongetwijfeld wel weten (al dan niet geadviseerd) wat hij wel en niet mag zeggen.
Het zijn voor de wet staatsgeheimen. De bewijslast ligt bij Peter R. de Vries.quote:Op vrijdag 9 december 2005 02:09 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Niet echt .. het gaat om bewijslast.
Zoals ik dat artikel lees zou Peter de Vries hebben moeten kunnen vermoeden dat het om staatsgeheimen gaat. Bij gedoe over het seksleven van Fortuijn zou ik niet vermoeden dat het om staatsgeheimen gaat .. jij wel? Vraag is wat mij betreft dus wat hij nog meer onthult of verzint.quote:Op vrijdag 9 december 2005 02:14 schreef nikk het volgende:
[..]
Het zijn voor de wet staatsgeheimen. De bewijslast ligt bij Peter R. de Vries.
als iemand informatie heeft waaruit blijkt dat de AIVD met foute dingen bezig is, bijv. martelingen, en de AIVD roept dat deze persoon het niet openbaar mag maken omdat het 'staatsgeheim' is, moet hij de gegevens dan ook geheim houden?quote:Op vrijdag 9 december 2005 02:14 schreef nikk het volgende:
[..]
Het zijn voor de wet staatsgeheimen. De bewijslast ligt bij Peter R. de Vries.
Wel als er op die documenten iets in die trant staat.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |