Dat kan op andere manieren gecompenseert worden maar niet via de ziektekosten, dat maakt het systeem alleen maar ingewikkeld en dus ondoorzichtig. Overigens vind ik wel dat je die lening bij je inkomen moet tellen, je leent immers niet om het op het de bank te laten staan. Bedenk ook dat je later voor je studie weer een goede baan terug krijgt.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:39 schreef du_ke het volgende:
Hoe eerlijk is het als ik met een vrij minimaal inkomen (minder dan 300 per maand (de rest is lening)) straks een % of 25 kwijt ben aan m'n zorgverzekering? Op een dergelijk inkomen er 20 euro per maand op achteruit gaan vind ik behoorlijk wat als ik eerlijk ben.
Ok maar die lening duurt nog maximaal 8 maanden na januari. maar gecompenseerd wordt er niets voor mij hoorquote:Op vrijdag 9 december 2005 14:47 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat kan op andere manieren gecompenseert worden maar niet via de ziektekosten, dat maakt het systeem alleen maar ingewikkeld en dus ondoorzichtig. Overigens vind ik wel dat je die lening bij je inkomen moet tellen, je leent immers niet om het op het de bank te laten staan. Bedenk ook dat je later voor je studie weer een goede baan terug krijgt.
Een lening zou ik persoonlijk niet tot inkomen willen rekenen. Je moet het immers terugbetalen. Inkomen is draait om bezit.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:47 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat kan op andere manieren gecompenseert worden maar niet via de ziektekosten, dat maakt het systeem alleen maar ingewikkeld en dus ondoorzichtig. Overigens vind ik wel dat je die lening bij je inkomen moet tellen, je leent immers niet om het op het de bank te laten staan. Bedenk ook dat je later voor je studie weer een goede baan terug krijgt.
Je krijgt er een diploma voor terug!quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:04 schreef nikk het volgende:
Een lening zou ik persoonlijk niet tot inkomen willen rekenen. Je moet het immers terugbetalen. Inkomen is draait om bezit.
Dan blijft het nog steeds een lening hoor.quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:32 schreef Steijn het volgende:
[..]
Je krijgt er een diploma voor terug!
Kinderen tot 18 jaar zijn in het nieuwe stelsel gratis meeverzekerd, dus voor hen is no-claim niet aan de orde, lijkt me.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:43 schreef paddy het volgende:
[..]
Heb 2 kinderen.
Betaalde eerst 57 en ga 120.50 betalen.(voor hetzelfde pakket)
Één kind moet gemiddeld 9x per jaar naar het ziekenhuis, dus ook geen 255 terug.
Met aftrek van zorgtoeslag, betaal ik nog ongeveer 90 euro.
Zie hier nu niet echt de voordelen van dus.
Geen verschil met het pakket wat ik had dus...quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kinderen tot 18 jaar zijn in het nieuwe stelsel gratis meeverzekerd, dus voor hen is no-claim niet aan de orde, lijkt me.
En gold er toen wel een no-claim voor de kinderen?quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:34 schreef paddy het volgende:
[..]
Geen verschil met het pakket wat ik had dus...
Waren de kinderen ook gratis meeverzekerd.
Ja.quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En gold er toen wel een no-claim voor de kinderen?
Ik dacht alleen voor ziekenfondsverzekerden van 18 jaar en ouder.quote:
Klopt.quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kinderen tot 18 jaar zijn in het nieuwe stelsel gratis meeverzekerd, dus voor hen is no-claim niet aan de orde, lijkt me.
http://www.zorgverzekeringswet.nl/verzekeren_eigenrisico.htm.quote:Welke zorg valt niet onder het eigen risico?
Zorg voor kinderen tot achttien jaar wordt altijd helemaal door uw zorgverzekeraar betaald. Voor deze kinderen geldt geen eigen risico of no-claim-teruggave. Heeft u een zorgpolis met een eigen risico, dan moet u alle zorgkosten tot aan uw eigenrisico-bedrag voor uw eigen rekening nemen. Er is één uitzondering: het jaarlijkse inschrijfgeld voor uw huisarts valt niet onder uw eigen risico.
In tegenstelling tot bij de no-claim-teruggave vallen kosten van kraamzorg, verloskundige zorg en van het consult van een huisarts dus wel onder het eigen risico.
Er is ook nog de zorgtoeslag, en allerlei andere compensaties.quote:Op zaterdag 10 december 2005 14:53 schreef UnleashMitch het volgende:
Ik heb nog niet echt in verdiept maar ik bedacht me het volgende.
De burger gaat gemiddeld veel meer betalen. De zorgverzekeraars hebben niet in eens te maken met heel veel hogere kosten. Dat betekent dus dat er in het oude zorgstelsel door een derde partij veel geld in is gestoken, die ene partij kan eigenlijk alleen maar de overheid zijn omdat geen enkele commerciele partij 'gratis' geld weg geeft. Kortom, in het nieuwe stelsel moet de overheid veel geld over houden. Klopt deze redenatie een beetje want ik hoor er echt niets over in de media
Idd dat wist ik maar goed als ik al naar de situatie hier kijk dan gaan we er per saldo zeker op achteruit. Waar blijft dat geld dan hangen ? Daar zijn nml drie mogelijkheden voor.quote:Op zaterdag 10 december 2005 15:00 schreef freako het volgende:
Er is ook nog de zorgtoeslag, en allerlei andere compensaties.. Het totale bedrag wat aan zorg betaald wordt blijft idd gelijk. Alleen wordt een groter deel via de consument betaald, ipv rechtstreeks.
Over het algemeen gaan die er op vooruit/blijven gelijk, omdat er netto meer uitbetaald wordt door lagere inhoudingen op het bruto-inkomen. Als het goed is gaan er twee groepen er echt op achteruit. Alleenstaanden met een hoger inkomen, die particulier verzekerd waren met een hoog eigen risico. Die konden een hele lage premie bedingen, dat lukt nu niet meer omdat je verplicht de basisverzekering af moet sluiten. Verder gezinnen met een hoog inkomen waar 1 van de 2 partners alleen een parttime-baan heeft en daardoor in het ziekenfonds kan.quote:Op zaterdag 10 december 2005 15:37 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Idd dat wist ik maar goed als ik al naar de situatie hier kijk dan gaan we er per saldo zeker op achteruit. Waar blijft dat geld dan hangen ? Daar zijn nml drie mogelijkheden voor.
a) Arme gezinnen gaan er op vooruit, die berichten hoor ik nergens.
Het totale budget voor Volksgezondheid stijgt alleen maar, en dat zal waarschijnlijk niet schrikbarend minder worden.quote:b) Overheid, die het ergens anders in gaat steken.
Zouden die zoveel winst gaan maken? Veel meer dan ze nu al deden? Ik vraag het me af.quote:c) Zorgverzekeraars, meer winst.
Als het een administratieve chaos wordt á la de energiebedrijven, zal het wel tot aftreden komen denk ik.quote:Overigens minister Hoogervorst heeft van tevoren een keer aangegeven dat hij op zou stappen als het nieuwe zorgstelsel zou falen. Heeft hij op een later tijdstip nog criteria voor succes gegeven of is dat vaag gebleven ?
In de zin van ... ik kreeg een bijdrage van 50 euro per maand ? Per 1-1-2006 krijg ik er 50 euro bij ?quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:10 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Dat stukje wat die werkgever betaald, ga je wel weer terugzien in je loon...
Ik hoor wel berichten van chronisch zieken, dat die erop vooruit gaan.quote:Op zaterdag 10 december 2005 15:37 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Idd dat wist ik maar goed als ik al naar de situatie hier kijk dan gaan we er per saldo zeker op achteruit. Waar blijft dat geld dan hangen ? .
Hoe dan?!quote:Op maandag 12 december 2005 08:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik hoor wel berichten van chronisch zieken, dat die erop vooruit gaan.
Ik]http://indicatie.denieuwezorgverzekering.nl/[/quote]Ik[/url] snap er niet veel van, van die rekenhulp. Ik moet iets invullen, maar daar moet iets wel of niet bij op basis van wat ik geschat uit zou geven aan dingen die niet in het basispakket vallen of zo?quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
[url=http://indicatie.denieuwezorgverzekering.nl/
"Voor mij is het een echte vooruitgang.( Als chronisch zieke )quote:
Ok, da's één voorbeeld...quote:Op maandag 12 december 2005 22:02 schreef sigme het volgende:
[..]
"Voor mij is het een echte vooruitgang.( Als chronisch zieke )
Ik hoef in iedergeval niet meer per maand 220 euro aan die tyfes verzekering te betalen omdat ik diabeet ben. En ze mogen mij niet meer weigeren."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |