quote:AMERSFOORT (ANP) - Mensen met een particuliere verzekering tegen de ziektekosten die geen kinderen hebben, gaan er volgend jaar tot 1200 euro op achteruit. Dat heeft salarisverwerker IBS woensdag berekend.
De achteruitgang is het gevolg van het nieuwe stelsel voor de ziektekosten. Het gaat volgens IBS om honderdduizenden werknemers waarvan tienduizenden op het maximale verlies van 1200 euro moeten rekenen.
IBS komt op een veel grotere achteruitgang uit dan het ministerie van Volksgezondheid. Dat komt onder andere omdat het departement het aantal mensen dat een beroep kan doen op de zogeheten no-claim teruggave veel te hoog inschat, zegt directeur K. van der Heiden van de salarisverwerker. De teruggave kan oplopen tot ongeveer 240 euro per jaar. IBS denkt dat veel minder mensen hier recht op zullen hebben dan het ministerie denkt. Bovendien houdt het ministerie van Volksgezondheid volgens hem te weinig rekening met de aanvullende verzekeringen. Volgens IBS zijn vooral mensen waarvan de werkgever op dit moment een deel van de premie voor de particuliere verzekering betaalt de dupe.
En zo gaat het al jaren. Mensen zonder kinderen en alleenstaanden zitten altijd in de hoek waar de klappen vallen.quote:Op woensdag 7 december 2005 22:46 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ik begin een beetje moedeloos te worden van die spruitjeslucht rond het huidige kabinet. Gezinnen met kinderen gaan er op vooruit, terwijl de groeiende groep alleenstaanden er dus op achteruit gaat. Bah.
eigen risico denk ik,quote:Op woensdag 7 december 2005 23:23 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Hoe kan je 1200 euro achteruit gaan met een verzekering die minder dan 1200 euro kost?
Nou, dan wachten we even op de posters die er op vooruit gaan, voorlopig heeft nog niemand zich gemeld.quote:Op woensdag 7 december 2005 23:43 schreef Tybris het volgende:
eigen risico denk ik,
maar de belofte dat niemand er op achteruit zou gaan is ooit eens een loze uitspraak geweest die een eigen leven is gaan leiden. Ik heb Hoogervorst iig keer op keer iets anders horen zeggen ("sommige huishoudens gaan er op vooruit, anderen op achteruit, maar gemiddeld blijft het ongeveer gelijk").
Dat is alleen de basisverzekering, lieve schat. Als ik dezelfde aanvullende dekking wil in het nieuwe systeem, ga ik er 50 euro op achteruit aan premies. En dan reken ik de ongeveer 2,5 % van mijn brutoloon niet mee die ik aan extra inkomstenbelasting moet betalen over de 6% die mijn werkgever moet bijdragen aan de grote algemene pot. Da's nog eens 62.50 euro. Dus 12 maal 112.50 euro = bijna 1350 euro op jaarbasis ofwel 7% van mijn besteedbaar inkomen. Mijn vriendin heeft het nog erger, die is nu ziekenfonds en krijgt geen zorgtoeslag. Samen zitten wij op 9 á 10% van ons besteedbaar inkomen dat wij EXTRA kwijt zijn aan het nieuwe zorgstelsel.quote:Op woensdag 7 december 2005 23:23 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Hoe kan je 1200 euro achteruit gaan met een verzekering die minder dan 1200 euro kost?
Wat ouderwets gezellig zeg!quote:Op donderdag 8 december 2005 10:56 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik ben enigszins aan het koken, als je het mij niet kwalijk neemt.
V.
Ik als werkende tweeverdiener ook. Voor de zoveelste keer met dit kabinetquote:Op donderdag 8 december 2005 16:47 schreef du_ke het volgende:
ja het gaat lekker inderdaad... Ik ga er als student zonder stufi ook lekker op achteruit...
Omdat een salarisverwerker wél weet waar ie het over heeft?quote:Op donderdag 8 december 2005 23:16 schreef Steijn het volgende:
Waarom is een salarisverwerker deskundiger dan een minister in dit opzicht?
Want? Hij verwerkt toch alleen de salarissen, hoe mensen zich particulier verzekeren heeft hij als het goed is (wet op de privacy) weinig weet van.quote:Op donderdag 8 december 2005 23:19 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Omdat een salarisverwerker wél weet waar ie het over heeft?
Vergelijkbaar met de berichten over de Spaans-NL penscionados die er zo op achteruitgaan. Eerst zoek je een groep die toevallig of willens en wetens gebruik maakt van gunstige uitzonderingen en trucjes van het huidige stelsel. Dan komt er een nieuw stelsel waar de uitzonderingen "minder handig" zijn en dan ben je direct slachtoffer; en dan weer gaan mekkeren dat er nieuwe uitzonderingen moeten worden gemaakt.quote:Volgens IBS zijn vooral mensen waarvan de werkgever op dit moment een deel van de premie voor de particuliere verzekering betaalt de dupe.
Ik denk dat 60 % van de werknemers die particulier verzekerd zijn, via hun werkgever een collectieve verzekering hebben, waarvan de premies worden ingehouden op hun salaris.quote:Op donderdag 8 december 2005 23:23 schreef Steijn het volgende:
[..]
Want? Hij verwerkt toch alleen de salarissen, hoe mensen zich particulier verzekeren heeft hij als het goed is (wet op de privacy) weinig weet van.
Ach dan zoek je toch een ander doctor in de vrije markt die nu is ontstaan? een Doctor die afspraken maakt en geen open spreekuur heeft zoadt je niet 3 uur ind e wachtkamer hoeft te hangen. Voor elke medisch bezoek krijg je van je werkgever 1.5 uur.quote:Op vrijdag 9 december 2005 10:45 schreef RemcoDelft het volgende:
Die "inkomensafhankelijke bijdrage" (wat houdt dat in??) klinkt als een zeer smerig deel van de nieuwe verzekering... "Iedereen gaat hetzelfde betalen", maar ze hebben ondertussen weer zoveel uitzonderingen, dat het er straks weer op neer komt dat de nietsnut die de hele dag thuis zit, alle tijd heeft om gratis alle voorzieningen te gebruiken, en de normale mens niet de tijd heeft om voor elk tutje 3 uur in een wachtkamer te hangen...
Dit ben ik dus. Nu verplicht particulier verzekerd (idd ambtenaar) en krijg daarvoor nu maandelijks een deel vergoed van mijn werkgever.quote:Volgens IBS zijn vooral mensen waarvan de werkgever op dit moment een deel van de premie voor de particuliere verzekering betaalt de dupe.
quote:Op woensdag 7 december 2005 22:52 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En zo gaat het al jaren. Mensen zonder kinderen en alleenstaanden zitten altijd in de hoek waar de klappen vallen.
Jouw winst is dus 97.44. Want als je die vergoeding niet kreeg moest je hem zelf betalen. Van je netto inkomen nog wel.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
6,5 % met een maximum van 168 euro per maand, mag je belasting over aftikken. Je zit op het maximum als je 2500 bruto per maand of meer verdient. Als ik dan even 42 % over die 168 euro doe, kom ik op een extra inhouding belasting van 70,56.
Leuk he ?
Daar heb ik het nou juist over.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
vergeet je ook niet de belasting over de inkomensafhankelijke bijdrage die je werkgever vergoedt ?
Dat doe ik ook niet, maar er wordt nooit stilgestaan door iedereen, dat dit nog nog bij komt.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:43 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
[..]
Jouw winst is dus 97.44. Want als je die vergoeding niet kreeg moest je hem zelf betalen. Van je netto inkomen nog wel.
Niet zo huilepuile mensen.
Dat doet meneer Van der Heiden van IBS ook niet. De sukkel.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:50 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dat doe ik ook niet, maar er wordt nooit stilgestaan door iedereen, dat dit nog nog bij komt.
Hij is eeen slechte salarisverwerker. Zie mijn advies hier boven.quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:03 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik neem aan dat hij dit wel verwerkt heeft in de berekening, anders zou het wel een buitengewoon slechte salarisverwerker zijn.
Dus het is nog erger dan hij al zegt...quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:58 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
[..]
Dat doet meneer Van der Heiden van IBS ook niet. De sukkel.
Feit is dat een hele hoop mensen er niet bij stilstaan dat ze nog belasting erover moeten betalen, maar ach, dat merken ze wel als ze hun eerste salarisstrookje krijgen in januariquote:Op vrijdag 9 december 2005 13:11 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
[..]
Hij is eeen slechte salarisverwerker. Zie mijn advies hier boven.![]()
Ehh... nee, zo simpel is het niet.quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:14 schreef Steijn het volgende:
Ik hou het er gewoon op dat het een natuurlijke correctie is. Iedereen gaat nu evenveel betalen voor zijn basisverzekering, eerlijker kan niet. Als je nu veel meer moet gaan betalen komt dat gewoon omdat je eerst eigenlijk te weinig betaalde.
Ik mis argumentatie.quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:16 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ehh... nee, zo simpel is het niet.
V.
Nee joh.quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Feit is dat een hele hoop mensen er niet bij stilstaan dat ze nog belasting erover moeten betalen, maar ach, dat merken ze wel als ze hun eerste salarisstrookje krijgen in januari![]()
Die term stamt uit de tijd voordat de huisarts wachtkamer in kwam met de vraag: ""Volgende patiënt?quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:27 schreef LangeTabbetje het volgende:
buspatient ? eerlijk gezegd nog nooit van die term gehoord.
Deskundiger dan de minister wiens politieke carriere verbonden is aan het succes en de succesverhalen rondom dit nieuwe zorgstelsel?quote:Op donderdag 8 december 2005 23:16 schreef Steijn het volgende:
Waarom is een salarisverwerker deskundiger dan een minister in dit opzicht?
Daarbij, je hoeft geen enkele kennis te hebben om minister te mogen worden, dus het minister zijn op zich impliceert geen enkele kennis van wat dan ook.quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
Deskundiger dan de minister wiens politieke carriere verbonden is aan het succes en de seuccesverhalen rondom dit nieuwe zorgstelsel?
*meldt*quote:Op donderdag 8 december 2005 01:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou, dan wachten we even op de posters die er op vooruit gaan, voorlopig heeft nog niemand zich gemeld.
Ja, maar jij kan rekenen.quote:
Dat vind ik dus larie wat je nu post.quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:14 schreef Steijn het volgende:
Ik hou het er gewoon op dat het een natuurlijke correctie is. Iedereen gaat nu evenveel betalen voor zijn basisverzekering, eerlijker kan niet. Als je nu veel meer moet gaan betalen komt dat gewoon omdat je eerst eigenlijk te weinig betaalde.
Okee. Ik betaalde al behoorlijk wat, en dat wordt behoorlijk wat meer. Mijn vriendin was ziekenfonds, en betaalde in jouw optiek blijkbaar te weinig, maar krijgt niet gecompenseerd wat anderen wel gecompenseerd krijgen. Daarnaast kunnen mensen met een eigen huis hun toetsingsinkomen vwb de zorgtoeslag verlagen, en huurders niet.quote:
In mijn geval is het rekensommetje niet zo moeilijk.quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:50 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
[..]
Ja, maar jij kan rekenen.![]()
Dat vind je ook alleen maar, omdat je vriendin er niet beter van wordt.quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:50 schreef Verbal het volgende:
[..]
Het is een intrinsiek oneerlijk systeem. Punt.
V.
Ja ja. Het is lekker meeliften met je ziekenfondsvrouwtjequote:Op vrijdag 9 december 2005 13:53 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
In mijn geval is het rekensommetje niet zo moeilijk.
1 Particulier verzekerde kostwinnaar zonder werkgevers bijdrage, met een dochter en 1 ziekenfondsverzekerde partner gaat er in het nieuwe stelsel op vooruit
Een kleine ¤ 100,- per maand
Laat die nu meer moeten gaan betalenquote:Op vrijdag 9 december 2005 13:56 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
[..]
Ja ja. Het is lekker meeliften met je ziekenfondsvrouwtje
Het systeem in nu ook oneerlijk.quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:50 schreef Verbal het volgende:
[..]
Het is een intrinsiek oneerlijk systeem. Punt.
V.
Juist gedacht.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:02 schreef LangeTabbetje het volgende:
Als ik mijn huidige particuliere verzekering vergelijk met alleen de basisverzekering ga ik er ook dik op vooruit. Alleen hol ik in pakket er dan op achteruit. Dus incl. aanvullende verzekeringen op het basispakket ga ik meer betalen, dit ligt aan het feit dat mijn werkgever niet zoveel meer gaat meebetalen helaas, maar goed, dat ligt meer aan mijn werkgever dan aan het nieuwe zorgstelsel denk ik.
Nee. Maar vind jij het erg normaal dat iemand met een netto-inkomen van 600 Euro er 10 procent van haar netto-inkomen op achteruit gaatquote:Op vrijdag 9 december 2005 13:55 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
[..]
Dat vind je ook alleen maar, omdat je vriendin er niet beter van wordt.
Ja, maar je zou verwachten dat een nieuw systeem er in ieder geval eerlijker op zou worden.quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:58 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Het systeem in nu ook oneerlijk.
Ik moet nog zien wat het voor mij wordt, maar als je zoals ik verplicht particulier verzekerd was (en alleen) en daarvoor een bijdrage (80 euro i/d maand) kreeg in de premie, dan vrees ik dat je er wel degelijk op achteruit gaat.quote:Op vrijdag 9 december 2005 13:57 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik begrijp ook niet waar men het vandaan haalt dat particuler verzekerden achteruit gaan.
Dat stukje wat die werkgever betaald, ga je wel weer terugzien in je loon...quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:02 schreef LangeTabbetje het volgende:
Als ik mijn huidige particuliere verzekering vergelijk met alleen de basisverzekering ga ik er ook dik op vooruit. Alleen hol ik in pakket er dan op achteruit. Dus incl. aanvullende verzekeringen op het basispakket ga ik meer betalen, dit ligt aan het feit dat mijn werkgever niet zoveel meer gaat meebetalen helaas, maar goed, dat ligt meer aan mijn werkgever dan aan het nieuwe zorgstelsel denk ik.
En dan wordt er gezegd dat jij kunt rekenenquote:Op vrijdag 9 december 2005 13:57 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik begrijp ook niet waar men het vandaan haalt dat particuler verzekerden achteruit gaan.
Hoe krijg je dat voor elkaar dan?quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:13 schreef Verbal het volgende:
[..]
En dan wordt er gezegd dat jij kunt rekenen
Ik betaal momenteel rond de 135 euro aan ziektenkostenpremie en belasting over de werkgeversbijdrage. Voor hetzelfde ga ik in het nieuwe systeem ongeveer 212 euro betalen.
Is dat erop vooruit gaan of er op achteruit gaan
V.
Dat krijg ík niet voor mekaar, dat is geregeld in dit nieuwe prachtige en eerlijke systeemquote:Op vrijdag 9 december 2005 14:15 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Hoe krijg je dat voor elkaar dan?
Ik heb een verzekering welke zo'n beetje alles dekt en dat kost me particulier inderdaad rond de 135,-
In het nieuwe stelsel betaal ik 121,-
Dan zou ik maar eens naar een andere vezekeraar uit gaan zien. Want als je 212 p/m moet betalen word je ergens door iemand fors genaaid.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:13 schreef Verbal het volgende:
[..]
En dan wordt er gezegd dat jij kunt rekenen
Ik betaal momenteel rond de 135 euro aan ziektenkostenpremie en belasting over de werkgeversbijdrage. Voor hetzelfde ga ik in het nieuwe systeem ongeveer 212 euro betalen.
Is dat erop vooruit gaan of er op achteruit gaan
V.
Hoe dan?quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:16 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dat krijg ík niet voor mekaar, dat is geregeld in dit nieuwe prachtige en eerlijke systeem
V.
Nee, het aanbod van de verzekeraar is inclusief dezelfde aanvullende verzekering 144 Euro p/m. Daar tel ik dan de ruim 68 Euro bij die ik als inkomstenbelasting ga betalen over de 6,5% die de werkgever bijdraagt.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:16 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
[..]
Dan zou ik maar eens naar een andere vezekeraar uit gaan zien. Want als je 212 p/m moet betalen word je ergens door iemand fors genaaid.
Die werkgeversbijdrage kun je niet meetellen, want die is er nu ook al.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:19 schreef Verbal het volgende:
[..]
Nee, het aanbod van de verzekeraar is inclusief dezelfde aanvullende verzekering 144 Euro p/m. Daar tel ik dan de ruim 68 Euro bij die ik als inkomstenbelasting ga betalen over de 6,5% die de werkgever bijdraagt.
Jij roept zo hard te schreeuwen dat mensen niet nadenken en niet kunnen rekenen, maar als ze dat wel kunnen blijk je er zelf niet veel van te snappen
V.
Zoals ik in mijn vorige post al zei: aanbod van de verzekeraar is 144 Euro.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:18 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Hoe dan?
Wat verzeker je in godesnaam als je nu opeens aan 212,- komt?
Ik heb diverse verzekeringen bekeken en zelfs met ONVZ topfit (welke letterlijk ALLES in de nederlandse zorgverzekerd) kom je basis plus aanvullende verzekeringen op 162,- uit.
Jah... maar die is wel lager, en dus het bedrag dat ik als inkomstenbelasting daarover betaal is lager. En die heb ik dus meegerekend in wat ik nu kwijt ben.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:22 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
[..]
Die werkgeversbijdrage kun je niet meetellen, want die is er nu ook al.
Ik denk, dat jij eind januari heel wat vrolijker naar je salarisafschrift zult kijken dan je nu denkt te doen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:24 schreef Verbal het volgende:
[..]
Jah... maar die is wel lager, en dus het bedrag dat ik als inkomstenbelasting daarover betaal is lager. En die heb ik dus meegerekend in wat ik nu kwijt ben.
Zoals ik al zei: ik heb alles uitgerekend dat ik NU kwijt ben, en daar heb ik tegen afgezet alles wat ik na 1 januari kwijt ben. Per saldo is dat veel meer.
V.
Houdt je wel rekening met lagere premies?quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:23 schreef Verbal het volgende:
[..]
Zoals ik in mijn vorige post al zei: aanbod van de verzekeraar is 144 Euro.
Maar ik reken er dus OOK de inkomstenbelasting bij die ik extra ga betalen.
V.
Ik hoop het, maar is dat omdat jij meer weet, of omdat je beschikt over een grenzeloos misleid optimisme?quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:28 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
[..]
Ik denk, dat jij eind januari heel wat vrolijker naar je salarisafschrift zult kijken dan je nu denkt te doen.
Hoebedoelu? Er is toch een basispremie en de premie van aanvullende verzekeringen?quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Houdt je wel rekening met lagere premies?
http://indicatie.denieuwezorgverzekering.nl
Hoe eerlijk is het als ik met een vrij minimaal inkomen (minder dan 300 per maand (de rest is lening)) straks een % of 25 kwijt ben aan m'n zorgverzekering? Op een dergelijk inkomen er 20 euro per maand op achteruit gaan vind ik behoorlijk wat als ik eerlijk benquote:Op vrijdag 9 december 2005 13:14 schreef Steijn het volgende:
quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:38 schreef Verbal het volgende:
[..]
Hoebedoelu? Er is toch een basispremie en de premie van aanvullende verzekeringen?
V.
quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:16 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
Vergeet niet, dat je geen WTZ/Mooz hoeft te betalen en dat je awbz-bijdrage met 1 procentpunt wordt verlaagd.
Dat kan op andere manieren gecompenseert worden maar niet via de ziektekosten, dat maakt het systeem alleen maar ingewikkeld en dus ondoorzichtig. Overigens vind ik wel dat je die lening bij je inkomen moet tellen, je leent immers niet om het op het de bank te laten staan. Bedenk ook dat je later voor je studie weer een goede baan terug krijgt.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:39 schreef du_ke het volgende:
Hoe eerlijk is het als ik met een vrij minimaal inkomen (minder dan 300 per maand (de rest is lening)) straks een % of 25 kwijt ben aan m'n zorgverzekering? Op een dergelijk inkomen er 20 euro per maand op achteruit gaan vind ik behoorlijk wat als ik eerlijk ben.
Ok maar die lening duurt nog maximaal 8 maanden na januari. maar gecompenseerd wordt er niets voor mij hoorquote:Op vrijdag 9 december 2005 14:47 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat kan op andere manieren gecompenseert worden maar niet via de ziektekosten, dat maakt het systeem alleen maar ingewikkeld en dus ondoorzichtig. Overigens vind ik wel dat je die lening bij je inkomen moet tellen, je leent immers niet om het op het de bank te laten staan. Bedenk ook dat je later voor je studie weer een goede baan terug krijgt.
Een lening zou ik persoonlijk niet tot inkomen willen rekenen. Je moet het immers terugbetalen. Inkomen is draait om bezit.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:47 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat kan op andere manieren gecompenseert worden maar niet via de ziektekosten, dat maakt het systeem alleen maar ingewikkeld en dus ondoorzichtig. Overigens vind ik wel dat je die lening bij je inkomen moet tellen, je leent immers niet om het op het de bank te laten staan. Bedenk ook dat je later voor je studie weer een goede baan terug krijgt.
Je krijgt er een diploma voor terug!quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:04 schreef nikk het volgende:
Een lening zou ik persoonlijk niet tot inkomen willen rekenen. Je moet het immers terugbetalen. Inkomen is draait om bezit.
Dan blijft het nog steeds een lening hoor.quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:32 schreef Steijn het volgende:
[..]
Je krijgt er een diploma voor terug!
Kinderen tot 18 jaar zijn in het nieuwe stelsel gratis meeverzekerd, dus voor hen is no-claim niet aan de orde, lijkt me.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:43 schreef paddy het volgende:
[..]
Heb 2 kinderen.
Betaalde eerst 57 en ga 120.50 betalen.(voor hetzelfde pakket)
Één kind moet gemiddeld 9x per jaar naar het ziekenhuis, dus ook geen 255 terug.
Met aftrek van zorgtoeslag, betaal ik nog ongeveer 90 euro.
Zie hier nu niet echt de voordelen van dus.
Geen verschil met het pakket wat ik had dus...quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kinderen tot 18 jaar zijn in het nieuwe stelsel gratis meeverzekerd, dus voor hen is no-claim niet aan de orde, lijkt me.
En gold er toen wel een no-claim voor de kinderen?quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:34 schreef paddy het volgende:
[..]
Geen verschil met het pakket wat ik had dus...
Waren de kinderen ook gratis meeverzekerd.
Ja.quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En gold er toen wel een no-claim voor de kinderen?
Ik dacht alleen voor ziekenfondsverzekerden van 18 jaar en ouder.quote:
Klopt.quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kinderen tot 18 jaar zijn in het nieuwe stelsel gratis meeverzekerd, dus voor hen is no-claim niet aan de orde, lijkt me.
http://www.zorgverzekeringswet.nl/verzekeren_eigenrisico.htm.quote:Welke zorg valt niet onder het eigen risico?
Zorg voor kinderen tot achttien jaar wordt altijd helemaal door uw zorgverzekeraar betaald. Voor deze kinderen geldt geen eigen risico of no-claim-teruggave. Heeft u een zorgpolis met een eigen risico, dan moet u alle zorgkosten tot aan uw eigenrisico-bedrag voor uw eigen rekening nemen. Er is één uitzondering: het jaarlijkse inschrijfgeld voor uw huisarts valt niet onder uw eigen risico.
In tegenstelling tot bij de no-claim-teruggave vallen kosten van kraamzorg, verloskundige zorg en van het consult van een huisarts dus wel onder het eigen risico.
Er is ook nog de zorgtoeslag, en allerlei andere compensaties.quote:Op zaterdag 10 december 2005 14:53 schreef UnleashMitch het volgende:
Ik heb nog niet echt in verdiept maar ik bedacht me het volgende.
De burger gaat gemiddeld veel meer betalen. De zorgverzekeraars hebben niet in eens te maken met heel veel hogere kosten. Dat betekent dus dat er in het oude zorgstelsel door een derde partij veel geld in is gestoken, die ene partij kan eigenlijk alleen maar de overheid zijn omdat geen enkele commerciele partij 'gratis' geld weg geeft. Kortom, in het nieuwe stelsel moet de overheid veel geld over houden. Klopt deze redenatie een beetje want ik hoor er echt niets over in de media
Idd dat wist ik maar goed als ik al naar de situatie hier kijk dan gaan we er per saldo zeker op achteruit. Waar blijft dat geld dan hangen ? Daar zijn nml drie mogelijkheden voor.quote:Op zaterdag 10 december 2005 15:00 schreef freako het volgende:
Er is ook nog de zorgtoeslag, en allerlei andere compensaties.. Het totale bedrag wat aan zorg betaald wordt blijft idd gelijk. Alleen wordt een groter deel via de consument betaald, ipv rechtstreeks.
Over het algemeen gaan die er op vooruit/blijven gelijk, omdat er netto meer uitbetaald wordt door lagere inhoudingen op het bruto-inkomen. Als het goed is gaan er twee groepen er echt op achteruit. Alleenstaanden met een hoger inkomen, die particulier verzekerd waren met een hoog eigen risico. Die konden een hele lage premie bedingen, dat lukt nu niet meer omdat je verplicht de basisverzekering af moet sluiten. Verder gezinnen met een hoog inkomen waar 1 van de 2 partners alleen een parttime-baan heeft en daardoor in het ziekenfonds kan.quote:Op zaterdag 10 december 2005 15:37 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Idd dat wist ik maar goed als ik al naar de situatie hier kijk dan gaan we er per saldo zeker op achteruit. Waar blijft dat geld dan hangen ? Daar zijn nml drie mogelijkheden voor.
a) Arme gezinnen gaan er op vooruit, die berichten hoor ik nergens.
Het totale budget voor Volksgezondheid stijgt alleen maar, en dat zal waarschijnlijk niet schrikbarend minder worden.quote:b) Overheid, die het ergens anders in gaat steken.
Zouden die zoveel winst gaan maken? Veel meer dan ze nu al deden? Ik vraag het me af.quote:c) Zorgverzekeraars, meer winst.
Als het een administratieve chaos wordt á la de energiebedrijven, zal het wel tot aftreden komen denk ik.quote:Overigens minister Hoogervorst heeft van tevoren een keer aangegeven dat hij op zou stappen als het nieuwe zorgstelsel zou falen. Heeft hij op een later tijdstip nog criteria voor succes gegeven of is dat vaag gebleven ?
In de zin van ... ik kreeg een bijdrage van 50 euro per maand ? Per 1-1-2006 krijg ik er 50 euro bij ?quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:10 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Dat stukje wat die werkgever betaald, ga je wel weer terugzien in je loon...
Ik hoor wel berichten van chronisch zieken, dat die erop vooruit gaan.quote:Op zaterdag 10 december 2005 15:37 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Idd dat wist ik maar goed als ik al naar de situatie hier kijk dan gaan we er per saldo zeker op achteruit. Waar blijft dat geld dan hangen ? .
Hoe dan?!quote:Op maandag 12 december 2005 08:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik hoor wel berichten van chronisch zieken, dat die erop vooruit gaan.
Ik]http://indicatie.denieuwezorgverzekering.nl/[/quote]Ik[/url] snap er niet veel van, van die rekenhulp. Ik moet iets invullen, maar daar moet iets wel of niet bij op basis van wat ik geschat uit zou geven aan dingen die niet in het basispakket vallen of zo?quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
[url=http://indicatie.denieuwezorgverzekering.nl/
"Voor mij is het een echte vooruitgang.( Als chronisch zieke )quote:
Ok, da's één voorbeeld...quote:Op maandag 12 december 2005 22:02 schreef sigme het volgende:
[..]
"Voor mij is het een echte vooruitgang.( Als chronisch zieke )
Ik hoef in iedergeval niet meer per maand 220 euro aan die tyfes verzekering te betalen omdat ik diabeet ben. En ze mogen mij niet meer weigeren."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |