In dit geval heb je gelijk. Wanneer een raket accelereert tov aarde dan kan je niet zeggen vanuit het oogpunt van de raket dat aarde weg accelereert en de klok op de aarde langzamer gaat lopen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dan kan hij onze klok toch niet ook langzamer zien lopen. Een klok zou toch nooit achter kunnen gaan lopen als beide hetzelfde effect zouden ondergaan?
Het effect is altijd ten opzichte van een waarnemer. Dat is het hele principe van relativiteit. Dit snap je niet, dus hoe kun je in godsnaam zeggen dat de relativiteitstheorie niet klopt?quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dan kan hij onze klok toch niet ook langzamer zien lopen. Een klok zou toch nooit achter kunnen gaan lopen als beide hetzelfde effect zouden ondergaan?
In principe zie je ook alleen maar licht wat jou kant op komt. Ook het licht wat schijnbaar van jou af beweegt komt vanuit 1 richting op jou af. Licht blijft achter t.o.v ieder willekeurig object gelijk met de snelheid waarmee het heelal uitdijdt. Op het eerste gezicht lijkt dit een 3 dimensionale richting, licht straalt alle kanten op, in werkelijkheid blijft het stil staan in de tijd en ruimte.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:54 schreef M.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
heel simpel: als licht stilstaat, en wij volgen een pad door de ruimte waardoor we dat licht opvangen, en de illusie van beweging ontstaat, hoe komt het dan dat een gloeilamp zijn licht alle kanten op stuurt. Als het licht stilstond, dan zou alleen op de plek waar de lamp eerst was een lichtspoor zijn, in plaats van alle kanten op.
Ja, dat is idd een goede vraag (die ik al eens eerder heb proberen te stellen).quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:54 schreef M.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
heel simpel: als licht stilstaat, en wij volgen een pad door de ruimte waardoor we dat licht opvangen, en de illusie van beweging ontstaat, hoe komt het dan dat een gloeilamp zijn licht alle kanten op stuurt. Als het licht stilstond, dan zou alleen op de plek waar de lamp eerst was een lichtspoor zijn, in plaats van alle kanten op.
Hoe kan een waarnemer constateren dat zijn klok achter is gaan lopen terwijl de andere niet sneller heeft bewogen. Als een ruimtereiziger na een bepaalde reis constateerd dat zijn klok achter is gaan lopen, dan had hij de andere klok in principe sneller moeten zien lopen. Zo simpel is dat.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:56 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Het effect is altijd ten opzichte van een waarnemer. Dat is het hele principe van relativiteit. Dit snap je niet, dus hoe kun je in godsnaam zeggen dat de relativiteitstheorie niet klopt?
Maar hoe kan het dan dat als er aan beide kanten van een gloeilamp iemand staat, het licht van de gloeilamp hen op hetzelfde moment bereikt. Oftewel, de test die ik in het WFL topic al voorstelde: twee mensen staan in een donkere kamer, allebei op gelijke afstand van een gloeilamp, maar aan tegenovergesteld zijden. De gloeilamp gaat aan, en ze zien hem op hetzelfde moment aangaan.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:00 schreef rudeonline het volgende:
[..]
In principe zie je ook alleen maar licht wat jou kant op komt. Ook het licht wat schijnbaar van jou af beweegt komt vanuit 1 richting op jou af. Licht blijft achter t.o.v ieder willekeurig object gelijk met de snelheid waarmee het heelal uitdijdt. Op het eerste gezicht lijkt dit een 3 dimensionale richting, licht straalt alle kanten op, in werkelijkheid blijft het stil staan in de tijd en ruimte.
Het zou je aan het denken kunnen zetten welke kant we op zouden moeten bewegen om terug te reizen in de tijd. Ook zou je je af kunnen vragen of het heden ( het "nu") misschien wel eens de grens van het universum zou kunnen zijn. De toekomst bestaat immers nog niet, zodoende de ruimte daarvan ook niet.
Onzin rude. Als ik een totaal leeg universum heb, en ik heb twee ruimteschepen A en B, en B beweegt zich met 0.9999c van A af. Dan:quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:02 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hoe kan een waarnemer constateren dat zijn klok achter is gaan lopen terwijl de andere niet sneller heeft bewogen. Als een ruimtereiziger na een bepaalde reis constateerd dat zijn klok achter is gaan lopen, dan had hij de andere klok in principe sneller moeten zien lopen. Zo simpel is dat.
quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maar hoe kan het dan dat als er aan beide kanten van een gloeilamp iemand staat, het licht van de gloeilamp hen op hetzelfde moment bereikt. Oftewel, de test die ik in het WFL topic al voorstelde: twee mensen staan in een donkere kamer, allebei op gelijke afstand van een gloeilamp, maar aan tegenovergesteld zijden. De gloeilamp gaat aan, en ze zien hem op hetzelfde moment aangaan.
Een stukje uit mijn theorie.quote:Eigenlijk is het heel simpel, maar we kunnen ons hier nog geen goede voorstelling van maken. Dat is gewoon een kwestie van tijd. Ik zal toch proberen uit te leggen hoe de dimensie tijd eigenlijk in elkaar zit. Men heeft het tegenwoordig over 13 opgerolde dimensies in de string theorie. Dat is nog niets vergeleken met het aantal werkelijke dimensies. Er zijn namelijk net zoveel dimensies als dat er massa´s zijn. En eigenlijk kom je dan al gauw uit op oneindig veel dimensies. Ik zal trachten uit te leggen hoe je deze dimensies dan kunt zien. Een dimensie moet immers wel zichtbaar zijn, en opgerold is een dimensie geen dimensie.
Om te beginnen moet je je bewust zijn van de tijd en het absolute moment nu. Ieder mens bevindt zich op een andere plaats waardoor ook het absolute moment nu voor ieder persoon op een andere plek is. Er zijn dus eigenlijk meerdere momenten nu en deze gaan razendsnel voorbij. Ik zou willen zeggen dat deze momenten voorbij gaan met de lichtsnelheid, omdat je bij de lichtsnelheid stil blijft staan in het nu.
Ten opzichte van jezelf bevindt alles zich eigenlijk in de toekomst. Om ergens naar toe te gaan moet je immers tijd afleggen waardoor elke afstand een stukje tijd vertegenwoordigt.
Neem nogmaals de supermarkt als voorbeeld, als het voor jouw 5 minuten fietsen is naar de supermarkt bevindt de supermarkt zich t.o.v. jouw 5 minuten in de toekomst. Het woord toekomst zegt het eigenlijk al, het komt naar je toe. Nu kun je natuurlijk heel lang wachten totdat de supermarkt naar je toe is gekomen, maar helaas. Net als dat jij per seconde 300.000km aflegt, zo legt de supermarkt ook elke seconde 300.000km af en zal zodoende nooit naar jou toe komen. Op een tijdslijn bevindt alles zich om jou heen in de toekomst en beweegt ook alles tegelijk met jou mee. Alles wat stilstaat t.o.v. jou heeft dezelfde snelheid als jou en komt dus niet naar jou toe. Wat is nu het geval met licht. Licht is niets anders als verbruikte energie en laat een spoor achter welke stil blijft staan in de tijd. Stel je eigen tijd, het moment nu, op tijdtip 0 minuten. Als jij er minimaal 5 minuten over kunt doen om bij de supermarkt te komen dan kun je de supermarkt op tijdstip 5 minuten plaatsen. Dat is de snelste tijd die jij kunt maken om bij de supermarkt te komen.
Onze werkelijke snelheid door de tijd is de lichtsnelheid. Stel dat wij een lichtsnelheid zouden meten van 100m/sec, dan zou dat onze snelheid door de tijd zijn. Als een lamp bij de supermarkt nu aan zou gaan en deze is b.v. 1 kilometer bij jou vandaan, dan reis jij met 100m/sec richting de toekomst en zal het licht dan na 10sec waarnemen. Het licht zelf heeft geen enkele meter afgelegd, maar is gewoon stil blijven staan in de tijd.
Als het licht dat wij zien het effect is van een uitdijend heelal, zou ten eerste het heelal met zo'n ongelofelijke factor moeten groeien aangezien het op het allerkleinste niveau (een lichtbron van een hypothetisch punt) al met de lichtsnelheid uitdijdt. na 1 seconde zouden twee punten die net nog naast elkaar lagen nu ruim 300000 meter uit elkaar liggen! Zoals je ziet als je om je heen kijkt gebeurt dit niet. de andere manier waarop dit mogelijk zou zijn is als ook wij met de lichtsnelheid uitdijen, waardoor het universum wel uitdijdt, maar dit voor ons niet zichtbaar is. in dit geval zou het licht op het lampje blijven liggenquote:Op vrijdag 9 december 2005 20:00 schreef rudeonline het volgende:
[..]
In principe zie je ook alleen maar licht wat jou kant op komt. Ook het licht wat schijnbaar van jou af beweegt komt vanuit 1 richting op jou af. Licht blijft achter t.o.v ieder willekeurig object gelijk met de snelheid waarmee het heelal uitdijdt. Op het eerste gezicht lijkt dit een 3 dimensionale richting, licht straalt alle kanten op, in werkelijkheid blijft het stil staan in de tijd en ruimte.
Het zou je aan het denken kunnen zetten welke kant we op zouden moeten bewegen om terug te reizen in de tijd. Ook zou je je af kunnen vragen of het heden ( het "nu") misschien wel eens de grens van het universum zou kunnen zijn. De toekomst bestaat immers nog niet, zodoende de ruimte daarvan ook niet.
Kijk naar het licht. Dat heeft geen massa en gaat vrij met de beweging van het uitdijende universum mee. Massa houdt elkaar stevig bij elkaar. Todat je een atoom splijt, massa gaat dan over in straling en volgt dezelfde weg als het licht. Het is echter de massa die verder gaat in de tijd, niet het licht. Bij de lichtsnelheid zou de tijd immers stil blijven staan. ( tijdsdilatie maakt dat de tijd op 0sec blijft staan)quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:11 schreef M.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
[..]
Als het licht dat wij zien het effect is van een uitdijend heelal, zou ten eerste het heelal met zo'n ongelofelijke factor moeten groeien aangezien het op het allerkleinste niveau (een lichtbron van een hypothetisch punt) al met de lichtsnelheid uitdijdt. na 1 seconde zouden twee punten die net nog naast elkaar lagen nu ruim 300000 meter uit elkaar liggen! Zoals je ziet als je om je heen kijkt gebeurt dit niet. de andere manier waarop dit mogelijk zou zijn is als ook wij met de lichtsnelheid uitdijen, waardoor het universum wel uitdijdt, maar dit voor ons niet zichtbaar is. in dit geval zou het licht op het lampje blijven liggen
Ja, je kunt natuurlijk ook proberen alles zo ingewikkeld te maken en de voor de hand liggende mogelijkheid over het hoofd zien.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
[..]
Een stukje uit mijn theorie.
t.o.v alles en iedereen bevindt alles om jou heen zich in de toekomst.
Als 2 personen zich aan weerskanten van een lamp bevinden, dan zal ook voor beide personen die lamp zich in de toekomt bevinden. Andersom geld hetzelfde, t.o.v de lamp bevinden beide waarnemers zich in de toekomst. Dat maakt het zo moelijk. Je moet puur vanuit jezelf waarnemen en inzien dat alles en iedereen zich t.o.v jou in de toekomst bevindt. Door de tijd reizen we eigenlijk 3 dimensionaal. Maar tijd is een iets andere dimensie dan gewoon onderlinge afstanden. Onderlinge afstanden zijneigenlijk onderlinge tijdsverschillen.
Hiermee kan je een situatie laten ontstaan dat A en B weer bij elkaar komen en dat voor beide geldt dat de klok van de ander achter moet lopen. Als A ziet dat de klok van B langzamer loopt dan ziet B dat de klok van A sneller gaat.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:07 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Onzin rude. Als ik een totaal leeg universum heb, en ik heb twee ruimteschepen A en B, en B beweegt zich met 0.9999c van A af. Dan:
- ziet A dat B zich met 0.9999c van hem afbeweegt. Door relativistische effecten loopt de klok van B veel trager dan die van A vanuit A gezien.
- ziet B dat A zich met 0.9999c van hem afbeweegt. Door relativistische effecten loopt de klok van A veel trager dan die van B vanuit B gezien.
Wie van de twee heeft gelijk op dit moment? En kom niet met jah dan moet je ze eerst stil laten staan tov elkaar, want dan krijg je een hele andere situatie. Wie van de twee heeft gelijk?
in dat geval zouden andere massaloze deeltjes, zoals de dragers van verschillende krachten ook met het uitdijen van het heelal meegenomen worden, en zou de zwaartekracht (die ook door massaloze deeltjes gedragen word) opgeheven worden.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:19 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Kijk naar het licht. Dat heeft geen massa en gaat vrij met de beweging van het uitdijende universum mee. Massa houdt elkaar stevig bij elkaar. Todat je een atoom splijt, massa gaat dan over in straling en volgt dezelfde weg als het licht. Het is echter de massa die verder gaat in de tijd, niet het licht. Bij de lichtsnelheid zou de tijd immers stil blijven staan. ( tijdsdilatie maakt dat de tijd op 0sec blijft staan)
Het heelal is ook complex. Daar kan ik niks aan doen. Wel is het eenvoudig om te begrijpen dat licht eigenlijk stilstaat. De tijd staat immers ook stil voor licht. En ik had al gereageerd op de post van M.e.g.a.t.r.o.nquote:Ja, je kunt natuurlijk ook proberen alles zo ingewikkeld te maken en de voor de hand liggende mogelijkheid over het hoofd zien.
In jouw theorie wordt het heelal ongelovelijk complex met al die 'toekomsten', zie ook de post van M.e.g.a.t.r.o.n
Onwaar. Relativiteit. Ik heb het niet over dat ze bij elkaar kunnen komen, aangezien dan een van beide, of beide, moeten versnellen en daardoor niet meer in een inertiaalstelsel zitten.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:33 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Hiermee kan je een situatie laten ontstaan dat A en B weer bij elkaar komen en dat voor beide geldt dat de klok van de ander achter moet lopen. Als A ziet dat de klok van B langzamer loopt dan ziet B dat de klok van A sneller gaat.
Beschrijving van de reis vanuit het gezichtspunt van de reiziger Klaasquote:Heen- en terugreisRaket A met Klaas aan boord bereikt na 3/0.6 = 5 jaar ster S. Op hetzelfde moment arriveert raket B bij Mer, zodat Klaas kan overstappen. Ten gevolge van de tijdrek staan de klokken van beide raketten op vier jaar, wanneer ze elkaar bij Mer passeren. Nog eens vijf jaar later komt raket B, met Klaas aan boord, bij de Oorde aan (en de inmiddels lege raket A bij Mors). Tengevolge van dezelfde tijdrek staan de klokken in beide raketten nu op acht jaar.
Conclusie: Jantien is tien jaar ouder geworden en Klaas is slechts acht jaar ouder geworden.
CONCLUSIEquote:In dit geval moeten we apart de heenreis en de terugreis beschrijven!
Heenreis in de raket A:De klokken in Oorde, Mors en Mer ondergaan tijdrek en bovendien lopen ze niet gelijk. De klok in Mer loopt 0.6*3*1.25 = 2.25 jaar voor en die in Mors zelfs 0.6*6*1.25 = 4.5 jaar. De afstand tot Mer is ten gevolge van de lengtekrimp verkort tot 3/1.25 = 2.4 lichtjaar. De reis naar Mer duurt dus 2.4/0.6 = 4 jaar. Daar stapt Klaas over op raket B.
Terugreis in de raket B:De klokken in Oorde, Mors en Mer ondergaan tijdrek en bovendien lopen ze niet gelijk. De klok in Mer loopt 0.6*3*1.25 = 2.25 jaar voor en die in Oorde zelfs 0.6*6*1.25 = 4.5 jaar De afstand tot Mer is ten gevolge van de lengtekrimp verkort tot 3/1.25 = 2.4 lichtjaar. De reis naar Mer duurt dus 2.4/0.6 = 4 jaar. Daar stapt Klaas aan boord. De reis van Mer naar Oorde duurt ook weer 4 jaar, in totaal dus 8 jaar na het vertrek uit Mors. Bij aankomst op Oorde staat de klok daar, gezien vanuit de raket, op (4.5 + 8) = 12.5 jaar. Corrigerend voor de tijdrek is dat 12.5/1.25 = 10 jaar.
Conclusie: Jantien is tien jaar ouder geworden en Klaas is slechts acht jaar ouder geworden.
Sorry, maar ook zonder te versnellen of vertragen kunnen ze weer bij elkaar komen. Zowel de aarde als een ruimteschip die naar de aarde toekomt kunnen in een cirkel bewegen. Tensloote staat de aarde niet vast op 1 punt. En door de tijd kunnen we maar in 1 richting bewegen, dat is vooruit. Dat kun je sneller of langzamer doen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:37 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Onwaar. Relativiteit. Ik heb het niet over dat ze bij elkaar kunnen komen, aangezien dan een van beide, of beide, moeten versnellen en daardoor niet meer in een inertiaalstelsel zitten.
B kan toch terugvliegen? Of wou je zeggen dat de tijd dan weer gelijk gaat lopen voor beide.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:37 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Onwaar. Relativiteit. Ik heb het niet over dat ze bij elkaar kunnen komen, aangezien dan een van beide, of beide, moeten versnellen en daardoor niet meer in een inertiaalstelsel zitten.
ik heb je een situatie gevraagd zonder versnellingen of vertragingen. In een cirkelbeweging komen ook versnellingen voor.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:41 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Sorry, maar ook zonder te versnellen of vertragen kunnen ze weer bij elkaar komen. Zowel de aarde als een ruimteschip die naar de aarde toekomt kunnen in een cirkel bewegen. Tensloote staat de aarde niet vast op 1 punt. En door de tijd kunnen we maar in 1 richting bewegen, dat is vooruit. Dat kun je sneller of langzamer doen.
als ze bij elkaar komen en ze kunnen die klokken naast elkaar leggen hebben ze weer dezelfde snelheid dus zal er geen een langzamer lopen. het gaat in dit geval om de verlopen tijd volgends de klokken.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:33 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Hiermee kan je een situatie laten ontstaan dat A en B weer bij elkaar komen en dat voor beide geldt dat de klok van de ander achter moet lopen. Als A ziet dat de klok van B langzamer loopt dan ziet B dat de klok van A sneller gaat.
Maar als je een simpele en een ingewikkelde verklaring hebt die verschijnselen even goed verklaren, dan kun je het beste de simpele verklaring aanhouden.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het heelal is ook complex. Daar kan ik niks aan doen. Wel is het eenvoudig om te begrijpen dat licht eigenlijk stilstaat. De tijd staat immers ook stil voor licht. En ik had al gereageerd op de post van M.e.g.a.t.r.o.n
Dat vergat ik niet, daarom moet je de test ook in een mistige kamer doen, want dan kun je de weerkaatsing van de laserstraal op de mist zien, en kun je de baan van de laserstraal zien.quote:En je ziet licht inderdaad weerkaatsen. Je vergeet echter dat de fotonen die de spiegel raken niet dezelfde fotonen zijn die op jou af lijken te komen. Ook de laserstraal die je richiing spiegel ziet gaan zijn eigenlijk fotonen die richting jou komen. Licht wat niet rechtstreeks op jou ook valt kun je helemaal niet zien.
Maar ook de mist die je ziet bestaat uit licht. Je wordt eigenlijk optisch bedrogen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:51 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maar als je een simpele en een ingewikkelde verklaring hebt die verschijnselen even goed verklaren, dan kun je het beste de simpele verklaring aanhouden.
En jouw reactie op m.e.g.a.t.r.o.n.s post stond er nog niet toen ik mijn post aan het typen was (die post was nog in mijn toekomst zeg maar)
[..]
Dat vergat ik niet, daarom moet je de test ook in een mistige kamer doen, want dan kun je de weerkaatsing van de laserstraal op de mist zien, en kun je de baan van de laserstraal zien.
Ik denk van niet, en wel om de reden die m.e.g.a.t.r.o.n. aangeeft, je moet van een oneindig aantal parallele universums uitgaan om dit universum te verklaren.quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:59 schreef rudeonline het volgende:
En ik denk dat mijn verklaring eigenlijk veel simpeller is.
Bewijs geleverd voor parallele universa?quote:quote:Op vrijdag 9 december 2005 20:59 schreef rudeonline het volgende:
En ik denk dat mijn verklaring eigenlijk veel simpeller is.
Ik denk van niet, en wel om de reden die m.e.g.a.t.r.o.n. aangeeft, je moet van een oneindig aantal parallele universums uitgaan om dit universum te verklaren.
Versnellen is eigenlijk vertragen. Zonder het direct te merken is de aarde continue aan versnelling onderheven. Dit is een valversnelling, dus ervaar je dat eigenlijk als een soort gewichtloosheid.quote:En rude heeft als AANNAME dat de tijd langzamer loopt als je sneller gaat. De reden van die aanname snap ik niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |