Goeie vraag ! ( en wat ontopic !quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:49 schreef Sapientiea het volgende:
En wat is die verkeerde kijk op moslims precies?
Beledigen?? Ik pas me slechts aan.quote:Op dinsdag 6 december 2005 21:40 schreef Mirage het volgende:
Clairvaux, ophouden met beledigen !
Iedereen.. ontopic graag.
Het gaat hier over vooroordelen t.a.v. Moslims.
Ach, een discussie ben je nooit aangegaan en dat je niet serieus wordt genomen ligt aan jezelf. Tips om dit te verbeteren staan in eerdere posts. Maar het is me nu duidelijk wat je precies wilt, en daar wil ik wel serieus op antwoorden.quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:45 schreef BaajGuardian het volgende:
het mag duidelijk zijn dat ik geen discussie meer aanga wegens het een strijd is met de gehele scholing
(denk dat dodeca dat het beste begrijpt)
mensen die mij niet serieus nemen
om of schrijfstijl / fouten in text , of de inhoud
kunnen hun vuist nemen en deze goed in hun achterste steken vervolgens te duwen en trekken.
enjoy!
mischien dat er nog mensen zijn die het er moeilijk mee hebben in het dagelijks leven , voornamelijk moslims , en dan niet moslims met een stropdas om
zoals mirage al vroeg , mischien dat onze mede users die het moslim geloof aanhangen ons kunnen vertellen of en tegen welke vooroordelen ze >>aanlopen<<
nb.ik heb in dit topic nog geen één keer mijn eigen opinie neergezet enkel observaties van twee uitersten en een verdere uitleg na onbegrip.
juist om dit topic in stand te houden waar het voor bedoeld is , ga ik ook niet mijn eigen visie op het moslim / westen probleem neertiepen.
vanaf nu wens ik een moderatie in dit topic voor iedereen die enkel komt zeiken op mij
en duidelijk niet op de inhoud wil ingaan.
(en inhoud is niet mijn mening dus sodemieter op mij er op aan te rekenen)
bedankt.
Hier een uitgebreide "gewaardeerde link" misschien interessant om het te bekijken ook kun je hier on-line docu's bekijken zeer uitgebreid. www.harunyahya.comquote:Op woensdag 7 december 2005 01:10 schreef BaajGuardian het volgende:
bedankt voor je bijdrage.
quote:Op woensdag 7 december 2005 00:46 schreef D1 het volgende:
[..]
Ach, een discussie ben je nooit aangegaan en dat je niet serieus wordt genomen ligt aan jezelf. Tips om dit te verbeteren staan in eerdere posts. Maar het is me nu duidelijk wat je precies wilt, en daar wil ik wel serieus op antwoorden.
Het probleem waar je vooral tegen aanloopt als Moslim zijnde is tweedelig. Aan de ene kant heb je een groep mensen die Moslims 1 op 1 associeren met terrorisme, onderdrukking van de vrijheid van meningsuiting, Mohammed B, Ossama Bin Laden, etc etc... Dit is op zich een vervelende groep, het irriteerd altijd als je beoordeeld wordt op iets dat je niet zelf gedaan nog gesteund hebt. Deze mensen zien vaak humor in het belacheljik maken van je geloof, Profeet, etc, maar daar moet je mee leren leven. Ook is het voor deze mensen een sport om bepaalde teksten uit onze geschriften te pakken en ons daar op aan te vallen. Maar ach, daar tegen in gaan heeft net zo weinig zin als een geestelijk gehandicapte proberen de snaar theorie uit te leggen.
Aan de andere kant heb je de groep die zegt interesse in je geloof cq achtergrond te hebben. Mensen die er graag prat op gaan dat ze je begrijpen en veel over je weten, maar waar vaak blijkt dat wat ze denken te weten min of meer op dezelfde vooroordelen berust. Deze groep is wellicht nog irritanter omdat zij claimen interesse te hebben, maar als je uitlegt dat het anders zit dan zij voor ogen hebben, dat niet willen geloven. Dit zijn mensen die hun eigen beeld van de Islam en van Moslims zo graag willen behouden, dat ze zich bedreigt voelen om hun wereldbeeld in enige manier te wijzigen.
Wat je bij beide groepen herkent is dat ze er bewust of onbewust van uitgaan dat Moslims achtergestelde mensen zijn die het allemaal nog niet zo goed begrijpen. Dat Moslims andere keuzes in het leven maken dan zij komt niet in ze op.
Dat kan ik me voorstellen.quote:Mooi voorbeeld hiervan is de hoofddoekjes discussie. Het komt inderdaad geregeld voor dat jonge vrouwen door hun familie gedwongen worden tot het dragen van een hoofddoekje. Nog veel vaker komt het voor dat een vrouw bewust kiest voor het bedekken van haar haar, en in mindere mate, gezicht. Aangezien het hoofddoekje door bijna alle mensen van de eerste twee genoemde groepen wordt gezien als onderdrukking van de vrouw, is het nogkans onmogelijk om het aan iemand duidelijk te maken dat het dragen van een hoofddoekje zeer zeker een vrije keuze van de vrouw kan zijn. Hier op doorgaand, wordt door beide groepen ook heel vaak cultuur verward met religie. Zeker als het gaat over de positie van de vrouw is dit bijna altijd het geval. In de Islam heeft de vrouw een belangrijke positie, en is het mishandelen van de vrouw verboden. Smerige zaken als vrouwenbesnijdenis is in de Islam verboden. Alleen komt het in culturen in Moslim landen wel voor. Dit wordt dan 1 op 1 doorgetrokken naar de hele Islam, waardoor je dus een totaal vertekenend beeld krijgt, waar je je later weer voor mag verantwoorden. Wat ook altijd leuk is is om verantwoording te worden geroepen voor vooral terrorisme dat wordt gepleegd in naam van de Islam. De constante vragen wat je vind van 9/11. De constante vragen waarom je je er niet tegen hebt uitgesproken, alsof ik langs deur en deur moet gaan om mensen gerust te stellen dat ik toch echt niet hun huisje binnen zal vliegen. Dergelijk gezeik maakt je soms wel een beetje moe.
Ik denk dat vooroordelen voornamelijk de kans krijgen als mensen de confrontatie met de ander neit aangaan. Als jij echt kijkt en je tussen iedereen beweegt, open en eerlijk je eigen mening verkondigt en vrágen stelt, dan leer je de ander kennen.quote:Maar het zou niet eerlijk zijn om over de slechte gevallen te praten als je ook niet de goede mensen noemt. Ook op dit forum zijn er mensen waar ik vaak pertinent mee van mening verschil, maar die met respect discusseren en openstaan voor een anders standpunten. Plus de ontelbare mensen die geen vooroordelen hebben.
Dit is Baaj zijn vervolg/tegenhanger van het "vooroordelen" t.a.v. Christenen dat ook in truth loopt.quote:Hoop dat ik dat hier een beetje duidelijker voor je heb gemaakt.
Natuurlijk kun je dan ook nog spreken over de vooroordelen die er bestaan over Arabieren/Turken, maar aangezien jij het in je relaas over de Islam had zal ik daar niet op ingaan.
Een liedje dat de Vara had uitgebracht, maar is verboden.quote:Soms frustrerend, soms ergerlijk, maar vaak kunnen wij er ook om lachen.
Ik ben geschoold (niet mijn woordkeuze), dus ik mag niet meedoen. (En nee, dit is geen ''flame'', ''flame bait'' of wat dan ook.)quote:Op dinsdag 6 december 2005 21:40 schreef Mirage het volgende:
Clairvaux, ophouden met beledigen !
Iedereen.. ontopic graag.
Het gaat hier over vooroordelen t.a.v. Moslims.
Beste Johan_de_With,quote:Op woensdag 7 december 2005 14:55 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ik ben geschoold (niet mijn woordkeuze), dus ik mag niet meedoen. (En nee, dit is geen ''flame'', ''flame bait'' of wat dan ook.)
Beste Mirage,quote:Op woensdag 7 december 2005 15:02 schreef Mirage het volgende:
[..]
Beste Johan_de_With,
Zoals jij waarschijnlijk wel begrijpt, is íedereen hier wat mij betreft (en ook volgens de faq) welkom om te discussieren.
Als je ontopic en met respect discussieert is er geen enkele reden, ook niet als die door andere users bedacht mocht worden, waarom jij of anderen niet mee zouden mogen discussieren.
Ik ga er van uit dat als Pluk van de Petteflat zich hier registreert en een kaartleg topic start voor alleen mensen met rode kraanwagentjes je het ook niet serieus/letterlijk neemt ?
In een eerdere discussie heeft hij deze ''scholing'' als argument tegen mij gebruikt. Ik zou het jammer vinden als er hierdoor in de huidige discussie geen gedachtenwisseling tussen ons beiden kon ontstaan, want ik wilde graag nog het een en ander zeggen en daar ook zijn kijk op vernemen. Zo krijg ik de indruk dat hij dat hij meent dat ik het voorzien heb op de profeet van de Moslims, terwijl ik deze beschouw als een van de vele historische figuren die afkeurenswaardige daden hebben verricht. Niet meer of minder dan Luther, Caesar, of bepaalde vaderlandse helden, en mijn oordeel is ook niet beinvloed door de modieuze Islamofobie.quote:het mag duidelijk zijn dat ik geen discussie meer aanga wegens het een strijd is met de gehele scholing
(denk dat dodeca dat het beste begrijpt)
quote:Op woensdag 7 december 2005 15:11 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Beste Mirage,
Ik doelde op deze passage van Baaj:
[..]
In een eerdere discussie heeft hij deze ''scholing'' als argument tegen mij gebruikt. Ik zou het jammer vinden als er hierdoor in de huidige discussie geen gedachtenwisseling tussen ons beiden kon ontstaan, want ik wilde graag nog het een en ander zeggen en daar ook zijn kijk op vernemen. Zo krijg ik de indruk dat hij dat hij meent dat ik het voorzien heb op de profeet van de Moslims, terwijl ik deze beschouw als een van de vele historische figuren die afkeurenswaardige daden hebben verricht. Niet meer of minder dan Luther, Caesar, of bepaalde vaderlandse helden, en mijn oordeel is ook niet beinvloed door de modieuze Islamofobie.
Maar ik zal zien hoe het verloopt. Bedankt voor je reactie.
Baaj, doe nou ff net alsof je een grote jongen bent en laat dat feedback gehuil achterwege. Komt de discussie sfeer wel ten goeden, en als er naar de feedback verwezen moet worden dan is Mirage e.a. daar zeer toe in staat lijkt me.quote:Op woensdag 7 december 2005 17:43 schreef BaajGuardian het volgende:
feedback johan de with.
daar kun je die dingen kwijt.
Ben het voor het overgrote deel eens met wat je zegt. Alleen het hoeft niet zo te zijn dat een religie je kritische blik op de wereld afneemt. Integendeel juist!!! Ik ben altijd kritisch op mijn eigen geloof, al wordt me dat niet altijd in dank afgenomen. Houd voor mezelf altijd deze quote aan:quote:Op donderdag 8 december 2005 14:47 schreef Netflier het volgende:
Godsamme, wat zijn we weer aardig met z'n allen hier!![]()
Mensen zijn verschillend en meningen zijn verschillend. Respecteer dat of rot een eind op, gefrustreerde losers!!!
Ik vind het trouwens helemaal geen zinloze discussie. Er is veel terrorisme in de naam van de Islam, dus het is goed om erbij stil te staan of die afschuwelijke daden idd gerechtvaardigd worden door de Islam of dat de betreffende religie misbruikt wordt om de daden te rechtvaardigen.
Een religie is opgericht om mensen te leiden. Als ze de religie volgen is het de bedoeling dat ze meer inhoud krijgen in hun leven en een duidelijker beeld krijgen van goed en slecht. Maar mensen kunnen blijkbaar niet met religie omgaan. In naam van de Islam gebeuren vreselijke dingen, maar die zijn ook gebeurd in naam van het Christendom en gebeuren eigenlijk nog steeds.
Ik kom uit een Christelijke familie. Ze geloven letterlijk wat in de Bijbel staat (bijvoorbeeld dat de Aarde in 7 dagen is geschapen, dus 7 × 24 uur). Verder vinden ze homoseksualiteit fout, ze vloeken nooit, gaan elke zondag braaf naar de kerk en doen wat de dominee zegt. Ook schimpen ze op mensen met een andere religie, zoals katholieken, joden én moslims. (Mijn nichtje is er trots op dat ze 'rein' het huwelijk ingaat, terwijl ze nog maar 18 is als het zover is. Het geeft te denken wat de reden is om te trouwen.)
Maar ik vraag me af of ze überhaupt stilstaan bij de essentie van hun geloof. Waarom zeggen ze nooit iets over de verdeeldheid, de haat en de oorlogen die plaatsvinden op de wereld? Waarom is dat allemaal minder belangrijk dan seks voor het huwelijk? Is het niet de bedoeling dat ze door het Christendom een goed persoon worden? Ik vind mensen die alles wat anders is veroordelen geen goede personen.
Het is by the way wel een aardige familie. Mijn opa en oma zijn beiden over de 80 maar geestelijk hartstikke goed en kunnen lichamelijk ook veel. (Hoewel de ouderdom nu met gebreken komt helaas.) Maar het geloof geeft hun zo'n beperkte visie op het leven, en dat is heel erg jammer.
Wat blijf jij ook een kneus he. Heerlijkquote:Op donderdag 8 december 2005 15:15 schreef Speed-Addicted het volgende:
Zoals de kaarten momenteel geschud zijn is het westen op alle vlakken superieur
Op het:
Wetenschappelijk vlak
Technische vlak
Democratische vlak
Strafrechtelijk vlak
De mogelijkheid zien om jezelf steeds te overtreffen.
Anno 2005 dragen moslims 0.0 bij om de mensheid voorruit te helpen. Dit zijn gewoon de feiten
Vandaar dat je ons verblijdt met deze post...quote:Verder heb ik me voorgenomen geen woorden meer vuil te maken aan deze middeleeuwse cultuur. Die de vrijheid van het westen onder druk zet.
Wou je zeggen dat ik niet gelijk heb!quote:Op donderdag 8 december 2005 15:17 schreef D1 het volgende:
[..]
Wat blijf jij ook een kneus he. Heerlijk
[..]
quote:Op donderdag 8 december 2005 15:15 schreef Speed-Addicted het volgende:
Zoals de kaarten momenteel geschud zijn is het westen op alle vlakken superieur
Ik ben niet voor het invoeren van de Sharia, absoluut niet. Maarsommige wetten zijn niet zo slecht. Het is een moslim bijvoorbeeld verplicht om 10% van het inkomen te gebruiken voor het helpen van de armere medemens. Dit afgezien van belastingen. gewoon je menselijke plicht.quote:Op het:
Wetenschappelijk vlak
Technische vlak
Democratische vlak
Strafrechtelijk vlak
De mogelijkheid zien om jezelf steeds te overtreffen.
Anno 2005 dragen moslims 0.0 bij om de mensheid voorruit te helpen. Dit zijn gewoon de feiten
Ja, doe dat vooral ook niet.quote:Verder heb ik me voorgenomen geen woorden meer vuil te maken aan deze middeleeuwse cultuur. Die de vrijheid van het westen onder druk zet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |