abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32827966
quote:
105 Teletekst ma 05 dec
CDA,D66:50 euro energiecompensatie

DEN HAAG De Kamerfracties van CDA en
D66 komen zelf met een voorstel om de
hoge energierekening volgend jaar te
compenseren.De twee regeringspartijen
denken daarbij aan een tegemoetkoming
van 50 euro per gezin.

Het kabinet voelt er niets meer voor om
het extraatje te geven omdat volgend
jaar de koopkracht hoger uitvalt dan
verwacht.Aanvankelijk wilde het kabinet
de compensatie geven vanwege de sterk
gestegen olieprijzen.

Een Kamermeerderheid blijft vasthouden
aan het extraatje.Dinsdag debatteert de
Kamer met minister De Geus van Sociale
Zaken over een compensatieregeling.
D66 snapt weer de ballen van marktwerking zo te zien, de bedoeling van die hoge energieprijs is dat mensen zuiniger met energie omgaan en naar andere energiebronnen gaan zoeken (wat ook waar is). Maar nee hoor, nota bene D66 (je zou zeggen groen en liberaal) steekt hier eventjes een stokje voor. Lekker groen en liberaal, D66.
pi_32828148
Logisch dat ze daar niks van snappen, D66 is een one issue partij.

Als ik de verhalen moet geloven doet Pechthold niks anders dan op Geenstijl.nl zitten.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 5 december 2005 @ 09:41:32 #3
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32828292
dit 'extraatje' was toch een of andere heffing die nog bovenop de energieprijs zat?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_32830165
TS gaat weer eens kort door de bocht, aangezien hij vergeet dat er op de energiemarkt vanwege de vele accijnzen en belastingen nauwelijks sprake is van een marktconforme prijs. Nu wil D66 wat van die belastingen schrappen, gaat TS klagen
pi_32830273
D66 en CDa doen hier gewoon Zalm na ...
die man viel in zijn tijd als minister van financieeen op en werd heel populair door met enige regelmaat 'kadootjes' uit te delen... zonder duidelijke structurele onderbouwing of opzet .....

Kennelijk denken de heren Politici dat ze hiermee populair kunnen worden (als het zelfs een idioot als Zalm goed lukte), of minstens dat zo'n voorstel in de 2e kamer steunen en niet hardop tegenspreken hen populairder maakt....

Probleem is dat je binnen de nederlandse politiek steeds vaker zulke 'korte-termijns-acties' ziet en men steeds minder aandacht heeft voor structurele oplossingen en hervormingen ... als het ook met een incidenteel 'kadootje' of 'compensatie-regelingetje' gedaan kan worden ...

Dat het feitelijk een 'sigaar uit eigen doos' is en blijft, dat wil men niet toegeven.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 5 december 2005 @ 11:31:00 #6
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32830351
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:22 schreef Vhiper het volgende:
TS gaat weer eens kort door de bocht, aangezien hij vergeet dat er op de energiemarkt vanwege de vele accijnzen en belastingen nauwelijks sprake is van een marktconforme prijs. Nu wil D66 wat van die belastingen schrappen, gaat TS klagen
nou dan heb ik wel een andere opmerking voor je
elke compensatie heb je zelf voor betaald. Waar dacht je dat de overheid het geld vandaan haalde: door idioot veel belasting te heffen.

De overheid kan alleen maar geven door te nemen, we zitten voor onze eigen cadeautjes te betalen en het lijkt wel of niemand het door heeft. Zalm & Co
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  maandag 5 december 2005 @ 11:35:16 #7
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32830443
Helemaal met RMrf eens (en goed om te zien dat je posts niet meer zo lang zijn). Het wordt echt tijd voor een man/partij die het het volk (ja het fuckin volk ja want hbo en lager snapt het geloof ik nog niet) uitlegt en zo flink veel stemmen scoort. Dit land heeft een halvering van de belastignen nodig.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  maandag 5 december 2005 @ 11:39:20 #8
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32830517
dat niet, dit land moet alleen weten waar de prioriteiten moeten liggen bij het uitgeven van de belastingcenten. Zorg en onderwijs, die je niet aan vrije marktwerking moet overlaten.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  maandag 5 december 2005 @ 11:40:55 #9
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32830552
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:39 schreef DionysuZ het volgende:
dat niet, dit land moet alleen weten waar de prioriteiten moeten liggen bij het uitgeven van de belastingcenten. Zorg en onderwijs, die je niet aan vrije marktwerking moet overlaten.
niet???
Dus nog meer geld naar onderwijs en zorg?
  maandag 5 december 2005 @ 11:46:01 #10
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32830682
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:40 schreef McCarthy het volgende:

[..]

niet???
Dus nog meer geld naar onderwijs en zorg?
Nou op ambtenaren kan ook flink bezuinigd worden wat mij betreft. Zolang de belangrijke, collectieve dingen, (niet iedereen kan het zich veroorloven zich voor alles te verzekeren), zoals zorg, onderwijs en sociale zekerheid gewoon geregeld zijn. Centraal regelen is ook een stuk goedkoper.

Ik weet dat je het hier niet mee eens bent
  maandag 5 december 2005 @ 11:47:52 #11
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32830723
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:46 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Nou op ambtenaren kan ook flink bezuinigd worden wat mij betreft. Zolang de belangrijke, collectieve dingen, (niet iedereen kan het zich veroorloven zich voor alles te verzekeren), zoals zorg, onderwijs en sociale zekerheid gewoon geregeld zijn. Centraal regelen is ook een stuk goedkoper.
maar dan kunnen we altijd nog wel de belastingen omlaag gooien. 20 miljard aan "cadeautjes" kan je linea recta schrappen. En dan heb ik de hypo aftrek nog niet eens megerekend.
pi_32830749
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:27 schreef RM-rf het volgende:
D66 en CDa doen hier gewoon Zalm na ...
die man viel in zijn tijd als minister van financieeen op en werd heel populair door met enige regelmaat 'kadootjes' uit te delen... zonder duidelijke structurele onderbouwing of opzet .....
Welke kadootjes heeft Zalm allemaal uitgedeeld behalve de belastingverlaging?
Met de andere "kadootjes" onder Paars was Zalm niet echt blij en dat heeft hij achteraf ook toegegeven. Daar had hij principieel gezien zijn ontslag voor in kunnen dienen maar je kunt ook stellen dat het zeer democratisch van Zalm is om te luisteren naar de wensen van de tweede kamer.
quote:
Probleem is dat je binnen de nederlandse politiek steeds vaker zulke 'korte-termijns-acties' ziet en men steeds minder aandacht heeft voor structurele oplossingen en hervormingen ... als het ook met een incidenteel 'kadootje' of 'compensatie-regelingetje' gedaan kan worden ...
Hoezo zie je dat vaker? Dit is volgens mij van alle tijden, zelfs bij de Romeinen zag je dit.

Maar bovenstaand voorbeeld van Zalm vind ik zelf geen korte termijn.
  maandag 5 december 2005 @ 11:50:12 #13
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32830775
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:47 schreef McCarthy het volgende:

[..]

maar dan kunnen we altijd nog wel de belastingen omlaag gooien. 20 miljard aan "cadeautjes" kan je linea recta schrappen. En dan heb ik de hypo aftrek nog niet eens megerekend.
als onderwijs, zorg en sociale zekerheid goed geregeld is heb ik er niets op tegen om de belastingen omlaag te gooien. Hypotheekrenteaftrek mag ook wel verdwijnen ja.
  maandag 5 december 2005 @ 12:08:13 #14
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32831153
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:50 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

als onderwijs, zorg en sociale zekerheid goed geregeld is heb ik er niets op tegen om de belastingen omlaag te gooien. Hypotheekrenteaftrek mag ook wel verdwijnen ja.
kijk, misschien mag je nog staatssecretaris worden in het kabinet McCarthy. Over de MCS moet je je wel schikken naar mij hoor.
  maandag 5 december 2005 @ 12:12:35 #15
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32831258
quote:
Op maandag 5 december 2005 12:08 schreef McCarthy het volgende:

[..]

kijk, misschien mag je nog staatssecretaris worden in het kabinet McCarthy. Over de MCS moet je je wel schikken naar mij hoor.
  maandag 5 december 2005 @ 12:32:00 #16
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32831766
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:35 schreef McCarthy het volgende:
Het wordt echt tijd voor een man/partij die het het volk (ja het fuckin volk ja want hbo en lager snapt het geloof ik nog niet) uitlegt en zo flink veel stemmen scoort.
Waarom zo minachtend? Wat legitimeert jou dan wel uitspraken over dergelijke zaken te doen?
pi_32832038
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:22 schreef Vhiper het volgende:
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ze willen het compenseren omdat de marktprijs hoger is. De accijnzen zijn relatief, niet absoluut.
pi_32832606
Dit hele verhaal heeft met marktwerking of bevorderen van zuinig energiegebruik niets te maken. De partij wil gewoon in een positief daglicht komen bij de kiezers. De gemeenteraadsverkiezingen naderen immers. En D66 snapt donders goed dat een halvering van het zetelaantal (landelijk vertaald) dreigt. De andere grote verliezer in de peilingen heet toevallig CDA.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2005 19:09:42 ]
pi_32833134
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:49 schreef Chewie het volgende:

[..]

Welke kadootjes heeft Zalm allemaal uitgedeeld behalve de belastingverlaging?
Met de andere "kadootjes" onder Paars was Zalm niet echt blij en dat heeft hij achteraf ook toegegeven. Daar had hij principieel gezien zijn ontslag voor in kunnen dienen maar je kunt ook stellen dat het zeer democratisch van Zalm is om te luisteren naar de wensen van de tweede kamer.
[..]

Hoezo zie je dat vaker? Dit is volgens mij van alle tijden, zelfs bij de Romeinen zag je dit.

Maar bovenstaand voorbeeld van Zalm vind ik zelf geen korte termijn.
De Zalmsnip zie ik niet als 'belastingverlaging', maar enkel als het scheppen van een extra vaste aftrekpost, die ook nog op een bureaucratische onpraktische omweg werd toegekend (via de gemeentelijke belastingen, waardoor het op dat niveau ook regelmatig 'foutging' bepaalde bevolkingsgroepen er buiten vielen, en er een verschil ontstond in hoe de gemeentes dit teruggaven, of via de OZB, of via andere gemeentelijke heffingen als vuilophaaldienst) ....

Lastenverlichting zelf hoeft niet fout te zijn, is zelfs zeer positief, een duidelijke koopkrachtversterking, maar wel de manier deze in te voeren door extra 'regeltjes', het creeeren van een toegevoegde vaste aftrekpost ...
De Overheid zou juist wat betreft de lasten bij burgers meer moeten streven naar vereenvoudiging, afschaffen van aftrekposten en verschillende regeltjes. Ook het 'mengen van lokale en landelijke lasten-politiek is gevaarlijk, die zouden sterk gescheiden moeten zijn, de lokale lasten enkel een verantwoordelijkheid van de Gemeente (en die gemeentes juist onafhankelijker van het Rijk maken, zodat ze wat betreft lokale lasten ook beter kunnen 'concurreren').

Ik zou het sowieso veel beter vinden als men energiepolitiek juist meer lokaal maakt, de structuur ervoor, met lokaal opererende energieverzorgers is er al, ik verwacht weinig voordeel van een verdere 'nationalisering' van de energiepolitiek, behalve op het punt van energie-innovatie, op welk punt overigens nederland achterloopt (de wet van de remmende 'voorsprong' door de makkelijke situatie van goedkoop gas)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_32838041
quote:
Op maandag 5 december 2005 12:41 schreef pberends het volgende:

[..]

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ze willen het compenseren omdat de marktprijs hoger is. De accijnzen zijn relatief, niet absoluut.
Ja, en is dat juist niet de fout?

Als de prijs omhoog gaat, dan veranderd de schade aan het milieu toch niet? De accijns is voor het grootste deel een belasting om de milieuvervuiling te bekostigen. Ook de huidige hoge accijns prijs ligt nog ver onder de werkelijke klimaatschade, maar dat terzijde.

Dus een absolute accijns om a) kosten door klimaatverandering te bekostigen, b) innovatie voor duurzame energie te bekostigen en c) stimuleren om energie zuiniger te worden.

Maar OT: Ik snap het ook totaal niet. Gaat een eerder plan om elk gezin zo groene doos van greenpeace te geven de prullebak in?
pi_32838200
quote:
Op maandag 5 december 2005 09:17 schreef pberends het volgende:

[..]

D66 snapt weer de ballen van marktwerking zo te zien, de bedoeling van die hoge energieprijs is dat mensen zuiniger met energie omgaan en naar andere energiebronnen gaan zoeken (wat ook waar is). Maar nee hoor, nota bene D66 (je zou zeggen groen en liberaal) steekt hier eventjes een stokje voor. Lekker groen en liberaal, D66.
Volgens mij snap jij het ook niet zo goed: Zolang de prijs van energie voor een groot deel bestaat uit allerlei belastingen, en vergeleken met het buitenland kunstmatig duur is, kun je niet van een echte marktwerking spreken vind ik.
pi_32838693
quote:
Op maandag 5 december 2005 09:31 schreef JohnDope het volgende:
Logisch dat ze daar niks van snappen, D66 is een one issue partij.

Als ik de verhalen moet geloven doet Pechthold niks anders dan op Geenstijl.nl zitten.
  maandag 5 december 2005 @ 16:44:20 #23
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32838715
quote:
Op maandag 5 december 2005 09:17 schreef pberends het volgende:

[..]

De mensen moeten zelf op zoek gaan naar alternatieve energiebronnen?
Say your prayers
pi_32839976
Waarom is de topictitel eigenlijk niet D66 en CDA hebben niets begrepen van marktwerking?

PS
Waarom wordt er hier op Zalm gezeken terwijl hij juist degene is die ertegen is?
pi_32840490
quote:
Op maandag 5 december 2005 16:44 schreef Sickie het volgende:

[..]

De mensen moeten zelf op zoek gaan naar alternatieve energiebronnen?
Lees: Bedrijven. Of ben ij er zo eentje die denkt dat de overheid je luier moet verschonen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')