abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 december 2005 @ 23:33:00 #101
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33088633
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:21 schreef -calimero- het volgende:

[..]

Wie gaat er dan ook met een C130 een spionage vlucht maken?
Vanaf waar vlogen die dingen de USSR over dan?
Vanuit Turkije en Pakistan. De U-2 van Gary Powers vloog ook vanuit Pakistan.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  woensdag 14 december 2005 @ 23:38:56 #102
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33088826
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:31 schreef -calimero- het volgende:

[..]

Ik ben niet zo thuis is de (militaire) luchtvaart, maar bedoel je dat de Russen legaal over een route over Nederland konden vliegen?

Dacht dat ze altijd wel onderschept werden, zoals dat nu nog gebeurd.

[afbeelding]
zoald hier een Russchische 'Bear'.
De Russen vlogen (net als de rest van het toenmalige Oostblok) regelmatig op Schiphol met passagiersdiensten, net als wij andersom op Moskou vlogen. Het lastige van die toestellen is dat ze paramilitair waren, maar civiel geregistreerd. Sommigen hadden zelfs een glazen neuskoepel van waaruit je op je gemak luchtfoto's kon maken. De LOT bijvoorbeeld vloog onder andere met de Tu-134 naar Schiphol.

Er staat me een verhaal bij van een Aeroflot kist die in Frankrijk gesnapt werd, ergens in de jaren 80.
Die toestellen werden boven Nederland eigenlijk nooit onderschept. Bears wel, maar in de tijd dat ik bij de luchtmacht zat heb ik meer scrambles gezien op andere toestellen dan op Russische. Die Bears kwamen bijna nooit voor. Wel hebben we in 89 (op 4 juli) een onbemande MiG-23 Flogger onderschept, toen nog uitgevoerd door het 32e. En ik kan me nog een scramble herinneren op een vlucht kraanvogels die de grens tussen Oost- en West-Duitsland overvlogen, we dachten dat het een grensbewakingsheli was. De radar ging af op de ringen die een aantal van die beesten om hun poten hebben.

[ Bericht 11% gewijzigd door RonaldV op 14-12-2005 23:44:28 ]
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_33090095
Dit soort verhalen zijn wel leuk om te lezen. Leuk om te zien hoe dat ging in de koude oorlog.
Wat is een 'scrambles' precies? is dat het opmerken van een onbekend vliegtuig? of het onderscheppen daarvan?
quote:
Wel hebben we in 89 (op 4 juli) een onbemande MiG-23 Flogger onderschept, toen nog uitgevoerd door het 32e.
Hoe kan dat? Is de vlieger gesprongen, of waren de Russen al verder met onbemande vluchten dan het westen?
Save a mouse, eat a pussy.
  donderdag 15 december 2005 @ 00:43:22 #104
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33090939
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:13 schreef -calimero- het volgende:
Dit soort verhalen zijn wel leuk om te lezen. Leuk om te zien hoe dat ging in de koude oorlog.
Wat is een 'scrambles' precies? is dat het opmerken van een onbekend vliegtuig? of het onderscheppen daarvan?
Een scramble volgt op het detectie en identificatie proces. Dat proces is een vrij ingewikkeld verhaal, waar een korte tijd voor staat. En dan moet je denken in tientallen seconden. Als een toestel niet geidentificeerd wordt, dan wordt het in vredestijd een "unknown". Ik heb het nu even over de pre-2001 situatie trouwens, ik was net geen jaar weg toen 11 september gebeurde, sindsdien zijn de regels nog verder aangescherpt. Op de "identiteit" "unknown" wordt tactische actie ondernomen, wat in vrijwel alle gevallen betekent dat er toestellen op afgestuurd worden. Dat heet een "scramble"; er worden twee straaljagers op afgestuurd, die ter plekke gaan kijken wat het is en wat de bedoelingen zijn.
quote:
[..]

Hoe kan dat? Is de vlieger gesprongen, of waren de Russen al verder met onbemande vluchten dan het westen?
De vlieger, kolonel Skurigin, startte vanaf zijn basis bij Kolobzreg in Polen, en tijdens de start ging er iets mis met zijn naverbrander. De piloot stuurde het toestel weg van bewoond gebied (hij dacht richting Oostzee), en stapte uit. Tot verbazing van iedereen op de grond startte het toestel gewoon door, in Westelijke richting. Wat er precies aan de hand was zal wel altijd een raadsel blijven, maar het toestel besloot dat zijn einde nog niet gekomen was, en vloog door. Een AWACS van NATO pikte het toestel vrij snel na de start op, en volgde het op zijn vlucht over Polen en Oost-Duitsland. Toen het de Westduitse grens naderde werd er aan de alrambel getrokken. Verschillende grondradarstations pikten het toestel ook op, maar omdat de Russen destijds het westen nog wel eens pestten door op te stijgen, en vlak voor de grens om te draaien werd er aanvankelijk nog niemand gescrambled. Dat gebeurde pas toen het toestel over de Inner-German Border (de grens tussen Oost- en West-Duitsland) vloog. 2 F-15s werden gescrambled, en die zijn er met een noodgang op afgevlogen. Het toestel werd boven Duitsland onderschept en geidentificeerd als een Flogger. Op dat moment ging iedereen er nog van uit dat het om een overloper ging, omdat er geen bewapening aan het toestel hing (later bleek de mitrailleur wel geladen te zijn). Pas toen de F-15s langszij kwamen bleken de canopy (het cockpitdak), de schietstoel en de piloot te ontbreken. Het toestel vloog dwars over Nederland (bij Enschede erin, bij Tilburg in de buurt eruit), en crashte uiteindelijk vlak bij Kortrijk in België toen de brandstof op was. Midden in agrarisch gebied wist het een huis te raken (een kans van nog geen 2% gegeven het gebied), waar een 19-jarige dode viel. Het slachtoffer was net aan zijn vakantie begonnen, en sliep die dag uit.
link



Grappig detail: alhoewel de Belgen een MiG-23 hadden met een grote Rode Ster erop bleven de Russen enkele dagen volhouden dat zij niet de eigenaar waren. Hun toestel was officieel in de Oostzee verdwenen, want dat is waar de piloot zei hem heengestuurd te hebben. Pas na een onderzoek onder het grondpersoneel kwamen ze erachter dat het wel degelijk hun vliegtuig was.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_33091465
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:43 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Een scramble volgt op het detectie en identificatie proces. Dat proces is een vrij ingewikkeld verhaal, waar een korte tijd voor staat. En dan moet je denken in tientallen seconden. Als een toestel niet geidentificeerd wordt, dan wordt het in vredestijd een "unknown". Ik heb het nu even over de pre-2001 situatie trouwens, ik was net geen jaar weg toen 11 september gebeurde, sindsdien zijn de regels nog verder aangescherpt. Op de "identiteit" "unknown" wordt tactische actie ondernomen, wat in vrijwel alle gevallen betekent dat er toestellen op afgestuurd worden. Dat heet een "scramble"; er worden twee straaljagers op afgestuurd, die ter plekke gaan kijken wat het is en wat de bedoelingen zijn.
[..]

De vlieger, kolonel Skurigin, startte vanaf zijn basis bij Kolobzreg in Polen, en tijdens de start ging er iets mis met zijn naverbrander. De piloot stuurde het toestel weg van bewoond gebied (hij dacht richting Oostzee), en stapte uit. Tot verbazing van iedereen op de grond startte het toestel gewoon door, in Westelijke richting. Wat er precies aan de hand was zal wel altijd een raadsel blijven, maar het toestel besloot dat zijn einde nog niet gekomen was, en vloog door. Een AWACS van NATO pikte het toestel vrij snel na de start op, en volgde het op zijn vlucht over Polen en Oost-Duitsland. Toen het de Westduitse grens naderde werd er aan de alrambel getrokken. Verschillende grondradarstations pikten het toestel ook op, maar omdat de Russen destijds het westen nog wel eens pestten door op te stijgen, en vlak voor de grens om te draaien werd er aanvankelijk nog niemand gescrambled. Dat gebeurde pas toen het toestel over de Inner-German Border (de grens tussen Oost- en West-Duitsland) vloog. 2 F-15s werden gescrambled, en die zijn er met een noodgang op afgevlogen. Het toestel werd boven Duitsland onderschept en geidentificeerd als een Flogger. Op dat moment ging iedereen er nog van uit dat het om een overloper ging, omdat er geen bewapening aan het toestel hing (later bleek de mitrailleur wel geladen te zijn). Pas toen de F-15s langszij kwamen bleken de canopy (het cockpitdak), de schietstoel en de piloot te ontbreken. Het toestel vloog dwars over Nederland (bij Enschede erin, bij Tilburg in de buurt eruit), en crashte uiteindelijk vlak bij Kortrijk in België toen de brandstof op was. Midden in agrarisch gebied wist het een huis te raken (een kans van nog geen 2% gegeven het gebied), waar een 19-jarige dode viel. Het slachtoffer was net aan zijn vakantie begonnen, en sliep die dag uit.
link

[afbeelding]

Grappig detail: alhoewel de Belgen een MiG-23 hadden met een grote Rode Ster erop bleven de Russen enkele dagen volhouden dat zij niet de eigenaar waren. Hun toestel was officieel in de Oostzee verdwenen, want dat is waar de piloot zei hem heengestuurd te hebben. Pas na een onderzoek onder het grondpersoneel kwamen ze erachter dat het wel degelijk hun vliegtuig was.
2 % ?

En als je de kans meeneemt dat een vliegtuig dat zou moeten neerstorten doorvliegt, zonder piloot, over het IJzeren gordijn en nog een stukje verder ?
Untill I awake - / - Elu Elensar
pi_33092050
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:23 schreef SHERMAN het volgende:
Weet je waar ik een hekel aan heb?
Van die mensen die denken dat ze iets weten of defensie en dat soort zaken maar er eigenlijk niks van weten, en dan toch gaan zitten patsen.
quote:
The local Soviet air defense commander appears to have made a serious but honest mistake.
link
Untill I awake - / - Elu Elensar
  Moderator donderdag 15 december 2005 @ 06:29:03 #107
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33094066
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:51 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Door de buitengewoon hoge productie van de F-16 (VEEL hoger dan gepland), en het feit dat we actief deelnamen in de ontwikkeling, hebben we per F-16 in 1975 dollars (gecorrigeerd voor de inflatie naar 1975) slechts 0.9 miljoen per toestel betaald.

[..]
!!!

kijk dat is interessant, er zijn laatst 18 toestellen aan chili verkocht voor 151 miljoen euro, een kleine rekensom en een bezoekje aan www.gwk.nl leert ons dan dat die toestellen 25 jaar gratis voor ons hebben gevlogen want het kost de chilenen precies 0,9 miljoen dollar per stuk

niet helemaal waar natuurlijk want ze zijn flink geupgrade en dat kost geld, en het eraf slopen van die upgrades kost ook geld maar toch klinkt het wel aardig
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_33094295
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:43 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Een scramble volgt op het detectie en identificatie proces. Dat proces is een vrij ingewikkeld verhaal, waar een korte tijd voor staat. En dan moet je denken in tientallen seconden. Als een toestel niet geidentificeerd wordt, dan wordt het in vredestijd een "unknown". Ik heb het nu even over de pre-2001 situatie trouwens, ik was net geen jaar weg toen 11 september gebeurde, sindsdien zijn de regels nog verder aangescherpt. Op de "identiteit" "unknown" wordt tactische actie ondernomen, wat in vrijwel alle gevallen betekent dat er toestellen op afgestuurd worden. Dat heet een "scramble"; er worden twee straaljagers op afgestuurd, die ter plekke gaan kijken wat het is en wat de bedoelingen zijn.
[..]

De vlieger, kolonel Skurigin, startte vanaf zijn basis bij Kolobzreg in Polen, en tijdens de start ging er iets mis met zijn naverbrander. De piloot stuurde het toestel weg van bewoond gebied (hij dacht richting Oostzee), en stapte uit. Tot verbazing van iedereen op de grond startte het toestel gewoon door, in Westelijke richting. Wat er precies aan de hand was zal wel altijd een raadsel blijven, maar het toestel besloot dat zijn einde nog niet gekomen was, en vloog door. Een AWACS van NATO pikte het toestel vrij snel na de start op, en volgde het op zijn vlucht over Polen en Oost-Duitsland. Toen het de Westduitse grens naderde werd er aan de alrambel getrokken. Verschillende grondradarstations pikten het toestel ook op, maar omdat de Russen destijds het westen nog wel eens pestten door op te stijgen, en vlak voor de grens om te draaien werd er aanvankelijk nog niemand gescrambled. Dat gebeurde pas toen het toestel over de Inner-German Border (de grens tussen Oost- en West-Duitsland) vloog. 2 F-15s werden gescrambled, en die zijn er met een noodgang op afgevlogen. Het toestel werd boven Duitsland onderschept en geidentificeerd als een Flogger. Op dat moment ging iedereen er nog van uit dat het om een overloper ging, omdat er geen bewapening aan het toestel hing (later bleek de mitrailleur wel geladen te zijn). Pas toen de F-15s langszij kwamen bleken de canopy (het cockpitdak), de schietstoel en de piloot te ontbreken. Het toestel vloog dwars over Nederland (bij Enschede erin, bij Tilburg in de buurt eruit), en crashte uiteindelijk vlak bij Kortrijk in België toen de brandstof op was. Midden in agrarisch gebied wist het een huis te raken (een kans van nog geen 2% gegeven het gebied), waar een 19-jarige dode viel. Het slachtoffer was net aan zijn vakantie begonnen, en sliep die dag uit.
link

[afbeelding]

Grappig detail: alhoewel de Belgen een MiG-23 hadden met een grote Rode Ster erop bleven de Russen enkele dagen volhouden dat zij niet de eigenaar waren. Hun toestel was officieel in de Oostzee verdwenen, want dat is waar de piloot zei hem heengestuurd te hebben. Pas na een onderzoek onder het grondpersoneel kwamen ze erachter dat het wel degelijk hun vliegtuig was.
Geweldig verhaal.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  donderdag 15 december 2005 @ 10:48:56 #109
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33096745
quote:
Op donderdag 15 december 2005 01:08 schreef Strijder het volgende:

[..]

2 % ?

En als je de kans meeneemt dat een vliegtuig dat zou moeten neerstorten doorvliegt, zonder piloot, over het IJzeren gordijn en nog een stukje verder ?
2% dat hij in het landelijke gebied ter plaatse een huis zou raken. De overige 98% van het grondgebied bestond uit landbouwgrond en wegen.
De kans dat jij graakt wordt door een op hol geslagen MiG zonder piloot wil ik niet eens berekenen. De kans dat je een B747-200 op je pet krijgt in de Bijlmer is groter.

[ Bericht 12% gewijzigd door RonaldV op 15-12-2005 11:15:55 ]
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 15 december 2005 @ 11:14:25 #110
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33097351
quote:
Op donderdag 15 december 2005 06:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

!!!

kijk dat is interessant, er zijn laatst 18 toestellen aan chili verkocht voor 151 miljoen euro, een kleine rekensom en een bezoekje aan www.gwk.nl leert ons dan dat die toestellen 25 jaar gratis voor ons hebben gevlogen want het kost de chilenen precies 0,9 miljoen dollar per stuk

niet helemaal waar natuurlijk want ze zijn flink geupgrade en dat kost geld, en het eraf slopen van die upgrades kost ook geld maar toch klinkt het wel aardig
Vergeet het rente verlies niet. 0.9miljoen tegen een wettelijke rente van 12% x 25jaar is euh.... veel geld!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 15 december 2005 @ 22:07:31 #111
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33116112
Eerder deze week postte ik heb al vanaf mijn eigen server, nu maar gewoon een linkje naar een server met VEEL bandbreedte: CLICKETY!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 15 december 2005 @ 22:46:32 #112
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33117814
quote:
Op donderdag 15 december 2005 11:14 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Vergeet het rente verlies niet. 0.9miljoen tegen een wettelijke rente van 12% x 25jaar is euh.... veel geld!
Ik geloof direct dat de F16 financieel gezien achteraf een goed en goedkoop vliegtuig was, toch ben ik een voorstander van het aanschaffen van Mirages, puur om een meer europese keuze te maken. Het heeft een aantal voordelen:

1: luchtmachtpersoneel keert beter om te gaan met de Franse gewoontes levensstijl en taal. Ik heb soms nog wel eens met luchtmachtpersoneel te maken en het valt me altijd op dat men nauwlijks Frans spreekt. Hier moet IMHO verandering in komen.
2: We steunen de europese economie en we zijn gebaat bij een sterker Europa
3:personeel hoeft geen dure dienstreizen te maken naar de VS en we zijn niet afhankelijk van Amerikaanse grillen.
4: Technisch mooiere, betere en meer geavanceerde vliegtuigen.
5: betere kwaliteit en goedkopere onderdelen.
6: Als ik moet kiezen tussen de Amerikaanse "lada" onder de fighters, de JSF en het Franse neusje van de Zalm, de Rafale dan weet ik het wel!



[ Bericht 3% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 15-12-2005 22:59:29 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 15 december 2005 @ 23:00:55 #113
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33118304
Wat vinden jullie er trouwens van dat Generaal Berlijn de groetplicht weer wil invoeren? (was vandaag in het nieuws!)

Ik stoor mij zelf ook aan militairen die er niet militair bijllopen (piecings, oorlbellen, onverzorgd, dik lang haaretc,,. etc. DAAR moet men wat aan doen.,, verplicht bijvoorbeeld de "coupe militaire" voor mannen EN vrouwen en ontsla mensen met piercing, oorbellen en mensen die er niet militair uitzien in het algemeen.)

Maar de groetplicht gaat me te ver. Zelf vind ik het normaal dat een militair op bepaalde momenten (bij generaalsbezoek oid) de groet gebruikt, maar om bij elke meerdere te moeten groeten gaat veel te ver en belemmert zelfs een normale werkrelatie imho.

[ Bericht 34% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 15-12-2005 23:05:57 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 15 december 2005 @ 23:09:09 #114
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33118633
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Ik geloof direct dat de F16 financieel gezien achteraf een goed en goedkoop vliegtuig was, toch ben ik een voorstander van het aanschaffen van Mirages, puur om een meer europese keuze te maken. Het heeft een aantal voordelen:

1: luchtmachtpersoneel keert beter om te gaan met de Franse gewoontes levensstijl en taal. Ik heb soms nog wel eens met luchtmachtpersoneel te maken en het valt me altijd op dat men nauwlijks Frans spreekt. Hier moet IMHO verandering in komen.
Frans is in de luchtvaart absoluut irrelevant. Als je wereldwijd opereert heb je meer aan engels. Verder is er geen zinnige reden te bedenken om frans te leren, de luchtmacht heeft binnen haar sterkte genoeg talenkennis rondlopen om in tolken te voorzien voor de meest voorkomende talen (behalve chinees).
quote:
2: We steunen de europese economie en we zijn gebaat bij een sterker Europa
Onzin argument, waar de VS overigens ook aan lijden. "Not invented over here" wil niet zeggen dat het product klote is. Het om die reden niet kopen is enorm dom. Alleen maar kopen omdat het wel hier is uitgevonden overigens net zo dom.
quote:
3:personeel hoeft geen dure dienstreizen te maken naar de VS en we zijn niet afhankelijk van Amerikaanse grillen.
In plaats daarvan worden we afhankelijk van de Franse grillen. Amerikanen zijn tenminste nog voorspelbaar, en hebben strenge kwaliteitseisen. De term "franse slag" daarentegen zegt eigenlijk al genoeg.
quote:
4: Technisch mooiere, betere en meer geavanceerde vliegtuigen.
En dat kun je ook onderbouwen met argumenten anders dan "ik vind"?
quote:
5: betere kwaliteit en goedkopere onderdelen.
Gelul, tenzij punt 4.
quote:
6: ipv de Amerikaanse "lada" onder de fighters, het Franse neusje van de Zalm.
[afbeelding]
De Lada zou in de VS niet eens verkocht kunnen worden. Amerikanen bouwen altijd boven het middenklasse segment. Een toestel als de JAS39 zou daar nooit ontworpen of gebouwd kunnen worden, want niet sexy genoeg. Een gevechtsvliegtuig wordt in de VS ontworpen met maar één compromis: geld. Als ze niet duur genoeg zijn kan het nooit wat zijn, en als ze wel te duur zijn kopen ze gewoon wat minder. De laatste goedkope fighter die de VS bouwden was de F-5, en die was primair bedoeld om aan bevriende naties te kunnen weggeven (of voor een vriendenprijsje verkopen)
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_33118742
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:07 schreef RonaldV het volgende:
Eerder deze week postte ik heb al vanaf mijn eigen server, nu maar gewoon een linkje naar een server met VEEL bandbreedte: CLICKETY!
Geweldig filmpje.
Kijken of er nog meer van die toffe zijn.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  donderdag 15 december 2005 @ 23:18:43 #116
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33119025
Hoezo "Franse slag" , toevallig heb ik juist de ervaring dat "made in the US" zaken juist vaak slecht in elkaar gezet zijn. (lage kwaliteitseisen) Ik denk verder dat je die JSF juist ook in die categorie "goedkope" fighters moet plaatsen... Ik moet zeggen dat ik mede door jouw argumenten wel iets positiever over de JSF ben gaan denken en ook wel snap waarom men hiervoor kiest, maar toch denk ik dat onze luchtmacht juist heel goed te vergelijken is met de Franse (als je de taalbarriere even buiten beschouwing laat) Ik heb wel eens een rondleiding gehad op de Franse luchtmachtbasis op Ambouli, waar ik toch meer overeenkomsten zag dan tegenstellingen, meer overeenkomsten iig dan met de gemiddelde Amerikaanse militaire basis.

Meer samenwerking zou erg goed zijn denk ik, helemaal als je het combineert met een (verplichte) scholing voor officieren in de Franse taal.

Iets dat ik zowiezo vind. Een luchtmachtofficier moet m.i. iigt Spaans, Frans en Engels en Duits spreken op niveau "3333" (zou een aanstellingseis moeten zijn)

[ Bericht 6% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 15-12-2005 23:31:20 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 15 december 2005 @ 23:23:14 #117
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33119229
quote:
Op donderdag 15 december 2005 23:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wat vinden jullie er trouwens van dat Generaal Berlijn de groetplicht weer wil invoeren? (was vandaag in het nieuws!)
Niks nieuws aan, die discussie loopt al zeker 8 jaar. Probleem met NL militairen in het buitenland is dat ze hogere militairen niet groeten, en die storen zich daar enorm aan. Daarom wil Berlijn het terug hebben, hij kan het nl niet aan zijn buitenlandse gastheren uitleggen. Ik vind Berlijn een geweldig man, maar dat hij zegt dat (en de vrije haardracht) niet te kunnen uitleggen vind ik wel een beetje teleurstellend.
quote:
Ik stoor mij zelf ook aan militairen die er niet militair bijllopen (piecings, oorlbellen, onverzorgd, dik lang haaretc,,. etc. DAAR moet men wat aan doen.,, verplicht bijvoorbeeld de "coupe militaire" voor mannen EN vrouwen en ontsla mensen met piercing, oorbellen en mensen die er niet militair uitzien in het algemeen.)
Jaaaa, goed plan!
Heb jij nog de plaatjes van militairen uit de jaren 70 in je hoofd of zo? Voor iemand die beweert regelmatig contact te hebben met militairen ben je erg de weg kwijt. Er is vrij veel druk vanuit de rangen zelf op collega's om op je uiterlijk te letten, en daaronder valt ook haardracht en overige uiterlijke verzorging. Afgezien daarvan: NL militairen bewijzen al 30 jaar dat haardracht en uiterlijk niets te maken hebben met effectiviteit. de enige eis waar ik altijd aan vast heb gehouden is dat je probeert om je uniform zo verzorgd mogelijk te houden, maar dan nog binnen het redelijke. Iemand die net 3 dagen op reis is geweest heeft niet de volgende ochtend gelijk alles weer in orde, bijvoorbeeld.
quote:
Maar de groetplicht gaat me te ver. Zelf vind ik het normaal dat een militair op bepaalde momenten (bij generaalsbezoek oid) de groet gebruikt, maar om bij elke meerdere te moeten groeten gaat veel te ver en belemmert zelfs een normale werkrelatie imho.
De groetplicht is een onding. Te veel officieren die niets voorstellen staan erop dat ze gegroet worden. Groeten is een teken van respect. Iedere officier die respect verdiend kan van mij een groet krijgen. Maar een Tlt van 19 kan van mij een hoge boom in. Ga je eerst maar eens bewijzen. :[w
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 15 december 2005 @ 23:30:41 #118
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33119510
quote:
Op donderdag 15 december 2005 23:18 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Hoezo "Franse slag" , toevallig heb ik juist de ervaring dat "made in the US" zaken juist vaak slecht in elkaar gezet zijn. (lage kwaliteitseisen) Ik denk verder dat je die JSF juist ook in die categorie "goedkope" fighters moet plaatsen... Ik moet zeggen dat ik mede door jouw argumenten wel iets positiever over de JSF ben gaan denken en ook wel snap waarom men hiervoor kiest, maar toch denk ik dat onze luchtmacht juist heel goed te vergelijken is met de Franse (als je de taalbarriere even buiten beschouwing laat) Meer samenwerking zou erg goed zijn denk ik, helemaal als je het combineert met een (verplichte) scholing voor officieren in de Franse taal.
De NL luchtmacht is geschoeid op Engelse leest, met zeer veel Amerikaanse invloeden door de opleidingstrajecten die nu al een halve eeuw in de VS lopen. We zijn op geen enkele wijze vergelijkbaar met de Franse luchtmacht, al was het maar omdat wij naast onze moedertaal nog minstens 1 andere taal machtig zijn, en de Fransen niet. Je zou ons net zo goed op Chinese leest kunnen schoeien, omdat de Chinezen nou eenmaal een kwart van de wereldbevolking vormen.
quote:
Iets dat ik zowiezo vind. Een luchtmachtofficier moet m.i. iigt Spaans, Frans en Engels en Duits spreken op niveau "3333" (zou een aanstellingseis moeten zijn)
Officieren die 4 vreemde talen spreken zijn niet te betalen, OF ze worden binen de twee jaar weggekocht door het bedrijfsleven. En dan heb ik het nog niet eens over de praktische uitvoerbaarheid van die eis: twee vreemde talen zijn verplicht op school, er een derde wordt vaak al problematisch qua roosters, en jij wilt er een 4e aan vast plakken? Welke vakken mogen dan UIT het vakken pakket gegooid worden? Wis en natuurkunde? Economie? Alle 3 vakken waar de krijgsmacht ook behoefte aan heeft.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_33119834
quote:
Op donderdag 15 december 2005 23:18 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Hoezo "Franse slag" , toevallig heb ik juist de ervaring dat "made in the US" zaken juist vaak slecht in elkaar gezet zijn. (lage kwaliteitseisen) Ik denk verder dat je die JSF juist ook in die categorie "goedkope" fighters moet plaatsen... Ik moet zeggen dat ik mede door jouw argumenten wel iets positiever over de JSF ben gaan denken en ook wel snap waarom men hiervoor kiest, maar toch denk ik dat onze luchtmacht juist heel goed te vergelijken is met de Franse (als je de taalbarriere even buiten beschouwing laat) Meer samenwerking zou erg goed zijn denk ik, helemaal als je het combineert met een (verplichte) scholing voor officieren in de Franse taal.

Iets dat ik zowiezo vind. Een luchtmachtofficier moet m.i. iigt Spaans, Frans en Engels en Duits spreken op niveau "3333" (zou een aanstellingseis moeten zijn)
Goed koop en duur zijn in militaire luchtvaart erg vage begrippen. je hebt een vliegtuig dat veel geld kost of minder. Als je een vliegtuig omschijft als goedkoop doel je er eigenlijk op dat je veel kwaliteit/prestaties/mogelijkheden krijgt voor relatief weinig geld. Maar wie bepaald nu wat veel of weinig geld is? de burgers? die ministers? de generaals? en wat is dan de norm voor duur of goedkoop.

Je hebt gewoon een budget waar je het mee moet doen, en daar zoek je het vliegtuig bij wat volgens jou het beste past bij de doelstelling die je er voor hebt. Als je een nieuwe jet hebt als de JSF of een Rafale of een Gripen is het altijd leuk om cijfertjes te kijken of verkooppraatjes aan te horen, maar bewezen op het slagveld hebben ze zich nog allemaal niet.


Als aanstellings eis voor Luchtmacht officieren de talen Spaans, Frans, Engels en Duits? nou, dan kun je een streep zetten door vrijwel 99,9% van alle aanmeldingen. dat is gewoon niet realistich. Niemand die van het HBO/WO komt of van de HAVO/VWO spreek namelijk al die talen op een goed niveau. Dat is het zelfde als zeggen dat die minister president zowel een opleiding op economisch, technisch en maatschappelijk gebied moet hebben op het hoogste niveau en in alle mogelijk richtingen
V10
pi_33120136
Kwam deze foto op MP.net tegen.
Een F-16 van IAF die heeft mee gedaan aan de raid op de Kerncentrale in Irak, 1981.


De eerste kill van een F-15 was er trouwens eentje van de IAF.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_33120158
Door wie en wat neergehaald dan. Foxbatje zeker.
The gum you like, is coming back in style.
pi_33120331
quote:
Op donderdag 15 december 2005 23:47 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Door wie en wat neergehaald dan. Foxbatje zeker.
Een Syrische MiG, type weet ik niet, maar het was in 78.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_33120462
quote:
Op donderdag 15 december 2005 23:52 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Een Syrische MiG, type weet ik niet, maar het was in 78.
Dat staat wel geregistreerd, even op zoek.
The gum you like, is coming back in style.
pi_33120472
Ik vind hier trouwens net dat het '79 zou zijn geweest...
quote:
The first IDF/AF action with Eagles took place on June 27, 1979, during a mission in which a mixed force of F-15s and IAI Kfirs provided top cover for other IDF/AF aircraft carrying out an attack on terrorist bases near Sidon in southern Lebanon. A number of Syrian MiG-21s attempted to intercept the attacking force, but Israeli Grumman Hawkeye AWACS aircraft detected this flight and directed the top cover against them. In the ensuing battle, five MiGs were shot down, with no losses to the IDF/AF.
http://home.att.net/~jbaugher1/f15_13.html

Bron van vorige post was: http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Defence_Forces_History
Kopje van 74 / 78 en dan laatste.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_33120662
Ik weet wel dat er tijdens Desert Storm (Golfoorlog #1) een Amerikaanse Hornet is neergehaald door een Irakese Mig 25 "Foxbat".
The gum you like, is coming back in style.
pi_33120666
Eerste kill van een F-16 staat ook op naam van de IAF, net als de meeste kills gemaakt door F-16'.
quote:
Of 67 kills achieved by the F-16 world-wide, 47 are accredited to the IDFAF's F-16s. Combat debut of the F-16 was on April 28th, 1981, when an IDFAF F-16 of the 'First Jet Squadron' shot down a Syrian Mi-8 helicopter over Riak, near the Lebanese town of Zahle. Five hours later, another Syrian Mi-8 fell prey to another F-16 of the same squadron.
quote:
The first fighter kill of the F-16 in the world, took place at July 14th, 1981, when Lieutenant-Colonel Amir Nachumi, the squadron's leader (leader of the second formation during 'Operation Opera'), downed a Syrian MiG-21.
http://www.f-16.net/f-16_users_article7.html
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  vrijdag 16 december 2005 @ 12:10:43 #127
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33129725
F/A-22A achieves Initial Operational Capability

quote:
December 15, 2005 - The F-22A Raptor - Air Force's most advanced weapon system - is ready for combat, Air Force officials announced at Langley AFB today. In reaching initial operational capability, the Raptor is certified ready for operational use.

The first combat-ready Raptors are flying with the 27th Fighter Squadron of the 1st Fighter Wing here. The squadron's deployment capability is a 12-ship package designed to execute air-to-air and air-to-ground missions.

"If we go to war tomorrow, the Raptor will go with us," said Gen. Ronald E. Keys, commander of Air Combat Command.

Declaring the transformational stealth fighter "IOC" means the Raptor's proven capabilities are available for combat and supported by a properly trained and equipped force.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_33130622
quote:
mooi. nu nog een serie productie van dat ding.
V10
pi_33139768
Ik heb trouwens nieuw behang op mijn kamer.
Echt tof.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_33139834
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 17:39 schreef SHERMAN het volgende:
Ik heb trouwens nieuw behang op mijn kamer.
Echt tof.
alles in woodland camo kleuren ofzo? of moest je 't gewoon ff kwijt?
V10
pi_33140030
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 17:42 schreef M5 het volgende:

[..]

alles in woodland camo kleuren ofzo? of moest je 't gewoon ff kwijt?
Nee, nog toffer.



















Even serieus.... ik heb wle ene woodland net aan mijn plafond hangen en allemaal posters enzo op de muur. Een kast vol zooi. Een virtrine vol vliegtuigen. Een prikbord met allemaal patches.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_33140593
quote:
Op donderdag 15 december 2005 23:11 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Geweldig filmpje.
Kijken of er nog meer van die toffe zijn.
*pssst* zou eens zoeken op "Where eagles fly", heerlijk F-15E filmpje met gave muziek!
pi_33141488
Heftig.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  Moderator zaterdag 17 december 2005 @ 03:52:47 #134
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33154004
quote:
Op donderdag 15 december 2005 22:07 schreef RonaldV het volgende:
Eerder deze week postte ik heb al vanaf mijn eigen server, nu maar gewoon een linkje naar een server met VEEL bandbreedte: CLICKETY!
ja ik had hem al gezien, vet cool

mirage 2000 en?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_33155114
Veel van die filmpjes zijn echt zwaar gaaf Die "Fighter Fling 2004"

"Hornets are gay!"
  Moderator zaterdag 17 december 2005 @ 11:08:53 #136
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33156343
Denemarken kiest ook cv90
quote:
New export success – Denmark buys CV9035
16 Dec 2005

BAE SYSTEMS Land System Hägglunds has won a 1.7 billion SEK order from the Danish Army for 45 CV9035 Infantry Fighting Vehicles.
“This order confirms CV90’s competitiveness and strengthens its position as the European combat vehicle alternative,”said Sven Kågevall, President of Land Systems Hägglunds..


According to Kågevall, CV90 has been a successful export to countries like Norway, Finland, Switzerland, Holland and now Denmark because of its flexible construction, which has enabled adjustments to meet each military’s authorities needs and a successful industrial partnership with the domestic industry in each country.

In Denmark, Hydrema Export A/S will partner with Hägglunds in the production of the vehicles. The potential also exists to investigate the possibility for an increased industrial participation in the terms of Through Life Support for maintenance and upgrades.

With this order Hagglunds has sold 1,170 CV90 to six countries which gives existing and future customers coordination advantages for upgrades and spare parts handling as well as interoperability for international missions.

The 4th generation CV90; CV9035 MkIII, now bought by Denmark, is today´s most modern combat vehicle with a unique level of technology. CV9035 is a further development of the CV9030 MkII in the areas of fire power, protection, mobility and ergonomics and with an advanced electronics achitecture.

The main armament is a Bushmaster III 35/50 canon including ammunition programmer, controlled by a computerized fire control system. Both gunner and commander have stabilized day and night sight with a 3rd generation thermal night camera for the gunner. The vehicle has a crew of 3 men and a gunner squad of 7 men.
http://www.haggve.se/ReadMore.asp?Pid=2&id=196
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_33158637
Chili is nog al fan van gebruikte nederlandse spullen. Ze hebben al 3 M-fregatten, een L-fregat en 18 F-16's gekocht.
V10
pi_33159302
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 13:02 schreef M5 het volgende:
Chili is nog al fan van gebruikte nederlandse spullen. Ze hebben al 3 M-fregatten, een L-fregat en 18 F-16's gekocht.
En een paar jaar geleden ook al een hele meuk Leopard 1V's.
Toen zaten er allemaal chilenen op de kazerne in Amersfoort om de reiopleiding te volgen.
Save a mouse, eat a pussy.
  zaterdag 17 december 2005 @ 15:57:13 #139
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33162772
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 13:02 schreef M5 het volgende:
Chili is nog al fan van gebruikte nederlandse spullen. Ze hebben al 3 M-fregatten, een L-fregat en 18 F-16's gekocht.
In het verleden hebben ze ook nog kruisers en Hawker Hunters van ons gekocht. Chili en Nederland hebben een prettig verleden op dit gebied. Persoonlijk zie ik ze liever daarheen gaan dan op de schroothoop eindigen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 17 december 2005 @ 15:57:54 #140
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33162790
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 03:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja ik had hem al gezien, vet cool

mirage 2000 en?
Mirage F.1 en Jaguar
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_33164425
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 15:57 schreef RonaldV het volgende:

[..]

In het verleden hebben ze ook nog kruisers en Hawker Hunters van ons gekocht. Chili en Nederland hebben een prettig verleden op dit gebied. Persoonlijk zie ik ze liever daarheen gaan dan op de schroothoop eindigen.
De F-16's wel ja. Maar de M-fregatten kunnen nog echt wel ff mee hier. in '94 afgeleverd en dan nu al weer weg. 'K hoop dat ze er nog wel een redelijk bedragje voor vangen, kunnen 'we' teminste wat anders aanschaffen
V10
pi_33171821
Zal wel tegenvallen...
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  zaterdag 17 december 2005 @ 22:24:53 #143
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33174437
laten we hopen dat we van het geld wat mooie nieuwe spullen kunnen terugkopen. Ik pleit voor meer apache helicopters en een batiljon extra mariniers.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  Moderator zaterdag 17 december 2005 @ 22:25:17 #144
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33174447
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 15:57 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Mirage F.1 en Jaguar
damn ik wordt oud!

cool filmpje iig, ik had hem gedownload toen je hem eerst online had maar die heb ik weer kwijtgemaakt dus die nieuwe link was wel welkom
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 17 december 2005 @ 22:25:55 #145
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33174499
zeker leuk filmpje overigens
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 17 december 2005 @ 23:12:28 #146
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33176503
Ik zit me af en toe af te vragen of we niet beter een EU defensiemacht kunnen inrichten. Ik ben erg transatlantisch ingesteld, maar tegelijk vind ik ook dat Europa meer onafhankelijk van de VS moet kunnen werken, al was het maar om diezelfde VS als het echt nodig wordt in toom te kunnen houden. Onze economiën zijn nu te zeer afhankelijk van wat de VS uitspoken in de wereld, en er is niemand die ze kan tegenhouden.

Even voor arguments sake (en dus NIETS afdoend over mijn eerdere posts over de JSF etc):
Dat wordt dus een compleet Europese aanbesteding voor alle materieel. De EU defensiemacht zal wereldwijd aan powerprojection moeten kunnen doen, dus we hebben carriers nodig. Serieuze carriers, niet het speelgoed van Italië, het VK en Spanje (alhoewel het een begin is). De voorgestelde carrier van de Britten lijkt me wel wat. Zelfs de Fransen overwegen om die te kopen, een tweede carrier van het type dat ze nu hebben is in eigen huis ieder geval al niet bespreekbaar, laat staan voor de EU.



Daar moeten natuurlijk ook vliegtuigen op. De enige CTOL kist die Europa op dit moment in productie heeft is de Rafale M. Twee squadrons aan boord lijkt me wel het minimale. Naast gevechtstoestellen moeten er ook heli's op, dus een squadron met NH-90s lijkt me een goed plan, alternatief kunnen dat EH-101s worden (al zijn die me eigenlijk iets te groot). Dan ontbreekt er nog een organieke AEW capaciteit, maar daar valt vast wel een mouw aan te passen.



De huidige mini-carriers hoeven niet gelijk op de schroothoop: die kunnen omgebouwd worden voor STOVL/helicopter gebruik door mariniers. De huidige Harrier-II toestellen van RAF, Armada en de Italiaanse Marine blijven gewoon door opereren, samen met EH-101 transporttoestellen en Tiger aanvalsheli's.

Bij de luchtmacht wordt het iets ingewikkelder. Een mix van Gripen, Rafale en Typhoon lijkt me een goed idee. Gripen als lichte aanvalsjager (in de klasse net onder de F-16) en Rafale en Typhoon als multi-role toestel in de klasse F-15 tot F-22. Voor luchttransport en tankvliegtuigen komen we bij de bekende Airbus-producten: de A-400M voor zwaar strategisch luchttransport, de A330 of A340 voor de tankerrol. Ook een Elint- en een AEW-toestel vallen uit deze toestellen te ontwikkelen.
Het enige wat we missenis een strategische bommenwerper, maar ik denk dat die dezelfde kant op gaan als de slagschepen van vroeger: te groot, te log en te kwetsbaar en te duur. Ze zullen verdwijnen door de multi-role kleinere jachttoestellen.



De landmacht wordt natuurlijk voorzien van een helicopter component. Aanvalstoestellen van het type Tiger, en transporttoestelen van de types EH-101 en NH-90.



En de doctrine waarop de aanschaf moet worden afgestemd: De planning van de VS is dat ze twee regionale oorlogen tegelijk moeten kunnen vechten. Dat halen ze op dit moment maar net, het oorspronkelijke plan was twee oorlogen vechten en winnen, en een derde bezig houden tot de andere twee afgelopen zijn. Ik denk dat het voor de EU als beginnend wereldmacht voldoende is om in te zetten op één regionale oorlog winnen, en een tweede kunnen onderdrukken. Dat wordt dus een stuk of 4 carrier battle groups aanschaffen (waarvan altijd één in onderhoud), en de huidige franse carrier omkatten naar opleidingsschip. De rest laat ik graag aan jullie fantasie over: post jezelf gek!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_33176660
Hier ga ik ook is over posten.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_33177060
Mja, dromen kunnen we allemaal. Zou wel helemaal te gek zijn, maar toch zoiets "past" gewoon niet bij het huidige Europa jammer genoeg
  zaterdag 17 december 2005 @ 23:32:01 #149
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_33177283
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 23:26 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Mja, dromen kunnen we allemaal. Zou wel helemaal te gek zijn, maar toch zoiets "past" gewoon niet bij het huidige Europa jammer genoeg
STEM!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 17 december 2005 @ 23:32:55 #150
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33177318
ik hoop dat wij al Nederland ooit weer de rol kunnen spelen als in de VOC tijd. Heersend over de wereldze"een , dan moetem we wel flink meer geld besteden aan defensie.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')