Helemaal niet, een object heeft een lengte geen afstand.quote:Op vrijdag 2 december 2005 17:20 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Lengte/tijd = afstand/tijd. Het is een iets andere omschrijving voor hetzelfde.
Als ik een lengte van 2km afleg is dat hetzelfde als dat ik een afstand van 2km als afgelgde lengte zie.
Rude, ben je al weer vergeten wat tijdsdilatatie en lengtecontractie inhoudt?quote:[..]
Dat is dus het probleem van wiskunde, wiskunde kan niet de gehele werkelijkheid omschrijven. Maar in wezen is lengteconratie/tijdsdilatie gewoon niets anders als terugtellen.
10/10 wordt 9/9 wordt 8/8 enz.. Bij de lichtsnelheid wordt het dan 0/0. Alles is 1 of 0.
lengtecontactie/tijdsdilatie = krimpen/vertragen = steeds trager krimpen en wordt uiteindelijk 0, voor massa geld dit niet dus zal er altijd een waarde over moeten blijven. Daarom kan massa nooit de "lichtsnelheid" kunnen halen. Massa kan nooit absioluut stilstaan zonder dat het ruimte inneemt.
Wie zegt dat?quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:38 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik maak mezelf niet belachelijk, zie je niet hoe krom de beredenatie is van de RT.
Lengte en tijd worden minder, maar als je stelt dat ze 0 worden dan kan dat weer niet.
Dat is pas krom.
Dan zeg je maar we hebben over een legte van 400km gereden.quote:Op vrijdag 2 december 2005 17:34 schreef Quarks het volgende:
[..]
Helemaal niet, een object heeft een lengte geen afstand.
Je zegt niet: "mijn potlood heeft een afstand van 20cm".
Zo ook met afstand; Een afstand leg je af binnen een bepaald tijdsbestek.
Je zegt niet: "we hebben vandaag een lengte van 400km afgelegd".
Lengte is één van de 3 ruimtelijke dimensies, afstand niet.quote:Op vrijdag 2 december 2005 17:48 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dan zeg je maar we hebben over een legte van 400km gereden.
Een lengte van 1 meter is niets anders als een afstand van 1 meter.
En of je nou een lengte aflegt of een afstand, 1m is gewoon 1m.
Hier gaat de discussie verder niet over.
Een potloot met een lengte van 20cm heeft, de afstand tussen punt en uiteinde is een afstand van 20cm.
Dat voorbeeld geeft gewoon aan hoe tijdsdilatatie en lengtecontractie werkt, niks mis mee.quote:Stop eens met dit voorbeeld, want dat zogenaamde stuilstaan t.o.v elkaar heeft weinig te maken met het tijdsverschil wat je uiteindelijk meet. En er is een tijdverschil. Daar kun je niet omheen.
! persoon meet 20sec tijd op z'n klok, de ander 19sec. En dat is gewoon een feit.
20 x 300.000 < 19x300.000
En of licht nu wel of niet beweegt, minder secondes is minder km. ( t.o.v het licht)
Ik had het idee dat rude dit vooral filosofisch bedoelde: het is maar welke naam je het beestje geeft. Alleen voor de helderheid is het niet duidelijker om de begrippen door elkaar te gaan gebruiken. Dus moet je (rude dus) je wl houden aan de 'normale' begrippen. Het heeft ook weinig zin om te zeggen dat groen net zo goed rood had kunnen heten en dat je daarom groen voortaan rood noemt.quote:Op vrijdag 2 december 2005 17:54 schreef Quarks het volgende:
[..]
Lengte is één van de 3 ruimtelijke dimensies, afstand niet.
Ik gebruik 300.000km, die staat voor de afstand die wordt afgelegt per seconde t.o.v het licht.quote:Dat voorbeeld geeft gewoon aan hoe tijdsdilatatie en lengtecontractie werkt, niks mis mee.
En natuurlijk is er tijdsverschil, zoals in dat plaatje van mijn vorige post over de tweeling paradox.
Welke persoon meet 20sec op z'n klok en hoe snel gaat hij t.o.v. de andere?
Waarom vermenigvuldig je alles met 300.000, waar komt dat vandaan?
En voor de zoveelste keer, gebruik eenheden, zo weten we nog niet wat je aan het uitrekenen bent.
Stel dat het allemaal zou kloppen wat ik zeg. Je realiseert je niet half wat dat voor gevolgen dat zou hebben voor de wetenschap en ons bewustzijn als mens. We proberen het heelal toch te verklaren, nou.... ik probeer een beetje mee te denken. Reageer liever ontopic, dit soort vragen leiden nergens toe..quote:Op vrijdag 2 december 2005 18:42 schreef Alicey het volgende:
Andere vraag : Wat is de toegevoegde waarde van je theorie rudeonline?
Nou ben ik een enorme natuurkundige wetten nitwit, maar zelfs ik weet dat bepaalde waarden gewoon nooit 0 kunnen worden. Tijd is er zo een. Als je tijd hebt, heb je een waarde groter dan 0. Het moment dat tijd begint, heeft tijd een waarde groter dan 0. Tijd kan de waarde 0 benaderen, maar nooit 0 worden.quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:38 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik maak mezelf niet belachelijk, zie je niet hoe krom de beredenatie is van de RT.
Lengte en tijd worden minder, maar als je stelt dat ze 0 worden dan kan dat weer niet.
Dat is pas krom.
Er is ruimschoots aangetoond dat dat niet zo is, maar for the sake of argument zal ik dat even terzijde schuiven.quote:Op vrijdag 2 december 2005 18:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Stel dat het allemaal zou kloppen wat ik zeg.
De gevolgen zouden enorm zijn, maar dat lijkt mij niet bepaald positief als het niets toevoegt. Wat begrijpen we er mee wat we nu niet begrijpen? Welke verschijnselen kunnen we er mee verklaren die we nu niet kunnen verklaren?quote:Je realiseert je niet half wat dat voor gevolgen dat zou hebben voor de wetenschap en ons bewustzijn als mens. We proberen het heelal toch te verklaren, nou.... ik probeer een beetje mee te denken. Reageer liever ontopic, dit soort vragen leiden nergens toe..
Dit is zo ontopic als maar zijn kan. En ik ga er nog even op door.quote:Op vrijdag 2 december 2005 18:52 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Stel dat het allemaal zou kloppen wat ik zeg. Je realiseert je niet half wat dat voor gevolgen dat zou hebben voor de wetenschap en ons bewustzijn als mens. We proberen het heelal toch te verklaren, nou.... ik probeer een beetje mee te denken. Reageer liever ontopic, dit soort vragen leiden nergens toe..
Hier gaat de discussie over.quote:Op vrijdag 2 december 2005 18:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik gebruik 300.000km, die staat voor de afstand die wordt afgelegt per seconde t.o.v het licht.
Als we tijd een snelheid zouden geven, dan zou je kunnen stellen dat een seconde altijd 300.000 lichtkilometers duurt. ( laat even buiten beschouwing dat ik stel dat wij eigenlijk bewegen)
Als jij een afstand aflegt met wat voor snelheid dan ook, meet je per seconde altijd dezelfde lichtsnelheid. Als jij dan een ruimtereis maakt en na een bepaalde periode terugkomt dan loopt jouw klok niet meer gelijk met die van de achterblijvers.
Het aantal secondes verschil bepaalt hoeveel km je meer of minder hebt afgelegt t.o.v het licht.
10sec x 300.000km = 3.000.000 afgelegde km t.o.v het licht.
9 sec x 300.000km = 2.700.000 afgelegde km t.o.v het licht.
Omdat versnellen en vertragen in wezen dezelfde zijn, zonder referentiekader weet je nooit of je versnelt of vertraagt, meet ik de absolute afgelegde weg t.o.v het licht.
Een klok die langzamer loopt als de jouwe vertraagt dus i.p.v dat hij versnelt.
Hierover ook. Je claimt immers een wetenschappelijke theorie te beschrijven. Inhoudelijk is je al vaak genoeg verteld waar je de mist in gaat.quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit is zo ontopic als maar zijn kan. En ik ga er nog even op door.
" Het heelal verklaren"... dat doet de rel.theorie nou ook al bijzonder aardig. Natuurlijk zitten er haken en ogen aan, maar daarvoor is het wetenschapJe draait er hier weer omheen, maar al een stuk minder subtiel dan dat je eerst deed. Daarom nog maar es de vraag:
Wat voor nut heeft jouw idee? Als het toch niks nieuws kan verklaren ?
Wat voor nieuws verkaart de wetenschap nu dan?quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hierover ook. Je claimt immers een wetenschappelijke theorie te beschrijven. Inhoudelijk is je al vaak genoeg verteld waar je de mist in gaat.
Sorry, maar je voorbeeld is me iets te onduidelijk.quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:21 schreef DionysuZ het volgende:
Ik zal nog eens het auto-voorbeeld aanhalen rude, maar nu wat futuristischer.
2 ruimteschepen, A en B, vertrekken van de aarde (referentiepunt) en vliegen met een constante snelheid van 0,25*c richting Alpha Centauri. De piloten besluiten een testje te doen en zetten de klokken gelijk. Vervolgens 2 situaties:
1) Ruimteschip A versnelt met een versnelling x tot 0,5c. Vervolgens blijft hij zo 2 dagen vliegen. Daarna remt hij met een versnelling -x af tot 0,25c, zodat hij zijn klok weer kan vergelijken met ruimteschip B.
2) Ruimteschip B remt af met x tot een snelheid van 0,25c. Vervolgens laat hij A 2 dagen doorvliegen met zijn snelheid. Daarna versnelt hij weer met x tot een snelheid van 0,5c zodat hij zijn klok weer kan vergelijken met A.
We waren tot de conclusie gekomen, dat als de klok van A in situatie 1 achterloopt op de klok van B, dit in situatie 2 ook het geval is volgens jouw denkwijze. Toch?
De relativiteitstheorie voorspelt dat in situatie 1 klok A achter zal lopen en in situatie 2 klok B.
Dit zou dus een mooie test zijn om te kijken wiens theorie klopt, nietwaar rude?
Die maximum-snelheid is bewezen, of je het gelooft of niet. Kan ik hiermee stellen dat je theorie hiermee nutteloos is, aangezien deze niet de werkelijkheid beschrijft?quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:21 schreef rudeonline het volgende:
ik geloof helelemaal niets van een maximum snelheid.
Snarentheorie, Supersnarentheorie (Supersymmetrie), Loop-kwantumzwaartekracht.quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:21 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat voor nieuws verkaart de wetenschap nu dan?
De snaren theorie? Een wiskundige puzzel die totaal niet te bevatten is door "gewone" mensen?
Mijn idee ( Einsein zijn theorie maar dan omgedraaid) zou bewijzen dat de grens van het universum in onszelf zit. Het universum zou dan in zijn geheel op een andere manier bekeken worden en weliicht zou dit kunnen leiden tot veel meer begrip voor het heelal waar wij ons in bevinden.
Wre zouden op een heel ander niveau ons bewustzijn gaan gebruiken wat dan vervolgens ook nog eens door iedereen te begrijpen is. Jij stelt al een hele tijd geen inhoudelijke vragen meer maar wil alleen maar horen wat mijn motivatie is. Wat is jouw motivatie om natuurkunde te gaan studeren? Mijn motivatie om hier te posten is heel simpel, ik geloof helelemaal niets van een maximum snelheid. We bewegen door de tijd, dat is iets totaal anders. En ik probeer het te bewijzen. En reageer nou eens op mijn laatste post.
Ik denk dat ik het hierbij laat.quote:
Dat doe je toch niet...quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het hierbij laat.
quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Die maximum-snelheid is bewezen, of je het gelooft of niet. Kan ik hiermee stellen dat je theorie hiermee nutteloos is, aangezien deze niet de werkelijkheid beschrijft?
Je beweegt altijd 300.000km/sec. Trager of sneller kun je niet.quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:31 schreef Quarks het volgende:
[..]
Bewezen door het: Michelson-Morley Experiment.
ok dan doen we het oude voorbeeld wel weer.quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:26 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Sorry, maar je voorbeeld is me iets te onduidelijk.
Kom eerst eens met 1 duidelijke situatie waarin A en B beide een veschillende snelheid hebben en elkaar na een bepaalde tijd weer ontmoeten.
(Off-topic) interessant om een wiki van te maken.quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:28 schreef Quarks het volgende:
Al jou 'argumenten' zijn te vinden in de 30 flaws of argumentation.
Dit haalt niks uit, sorry.quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:37 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ok dan doen we het oude voorbeeld wel weer.
1. 2 auto's op een weg staan stil. Ze zetten de klok gelijk. Vervolgens trapt auto A op het gaspedaal en weet de 100 km/h in 10s te halen. Hij scheurt zo een uur door en remt dan weer af tot hij stilstaat (hij doet hier 10s over).
2. de 2 auto's rijden met een snelheid van 100 km/h naast elkaar. Ze zetten de klok gelijk. Vervolgens trapt auto B op de rem tot hij stilstaat, hij doet hier 10s over. Hij wacht een uur en trapt dan op het gaspedaal tot hij de 100 km/h weer heeft gehaald (hier doet hij 10s over).
We waren hier uit dat jouw theorie voorspelt dat als zou blijken dat in situatie 1 de klok van auto A achter zou lopen, dat die van A ook in situatie 2 zou achterlopen. Mee eens?
De relativiteitstheorie zegt dat in situatie 1 auto A een achterlopende klok zal hebben en in situatie 2 auto B.
Heb je nou gelezen wat er staat?quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:33 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Je beweegt altijd 300.000km/sec. Trager of sneller kun je niet.
Je verplaatst je in de tijd, dat is de faktor die verandert. Snelheid is een primitief begrip ( over een jaar of 10)
En tijdens dat experiment meet iedeen altijd dezelfde lichtsnheid. Waarom wordt dat niet meegenomen in de test?quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:48 schreef Quarks het volgende:
[..]
Heb je nou gelezen wat er staat?
Dit is een experiment Rude, EXPERIMENT!!!
Hoe kun je nu zo koppig zijn en daar gewoon overheen lezen alsof het zomaar een proefje is van een paar middelbare scholieren.
Omdat de lichtsnelheid een constante is <duh>quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:50 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En tijdens dat experiment meet iedeen altijd dezelfde lichtsnheid. Waarom wordt dat niet meegenomen in de test?
En las je dan met 99% van de lichtsnelheid een rondje vliegt, hoe lang duurt jouw seconde dan t.o.v iemand die "stilstaat"?quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Omdat de lichtsnelheid een constante is <duh>
absolute stilstand bestaat niet!!! Als een persoon met 99% van de lichtsnelheid beweegt t.o.v iemand anders, dan beweegt die andere met 99% tov die persoon. Het is afhankelijk van je referentiekader!quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:53 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En las je dan met 99% van de lichtsnelheid een rondje vliegt, hoe lang duurt jouw seconde dan t.o.v iemand die "stilstaat"?
Ik dacht dat jij op een gegevan moment mijn denkwijze begreep. Hoe zou je willen aantonen dat die denkwijze niet klopt?quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:53 schreef DionysuZ het volgende:
rude, als er al geen experiment is wat jouw gelijk of ongelijk zou kunnen aantonen, wat hebben we dan aan die denkwijze?
Interessant idd. Ik wilde sowieso al langer enkele van zulke dingen in elkaar draaienquote:Op vrijdag 2 december 2005 19:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
(Off-topic) interessant om een wiki van te maken.
quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Die maximum-snelheid is bewezen, of je het gelooft of niet. Kan ik hiermee stellen dat je theorie hiermee nutteloos is, aangezien deze niet de werkelijkheid beschrijft?
Dat is al aangetoond.quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:55 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij op een gegevan moment mijn denkwijze begreep. Hoe zou je willen aantonen dat die denkwijze niet klopt?
Ga je alles vertalen?quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:55 schreef Reya het volgende:
[..]
Interessant idd. Ik wilde sowieso al langer enkele van zulke dingen in elkaar draaien
ik denk niet dat ik de enige ben die wel ongeveer weet wat jij bedoelt.quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:55 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij op een gegevan moment mijn denkwijze begreep. Hoe zou je willen aantonen dat die denkwijze niet klopt?
Wat klopt er niet aan? Is het niet hele simpele logica?quote:Op vrijdag 2 december 2005 20:02 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ik denk niet dat ik de enige ben die wel ongeveer weet wat jij bedoelt.
Nou bijvoorbeeld waarom iedereen altijd hetzelfde meet, ongeacht de snelheid.quote:Op vrijdag 2 december 2005 20:07 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat klopt er niet aan? Is het niet hele simpele logica?
Waarom vindt je hier verder geen ideeen over?
Wat zou het niet kunnen verklaren?
Dat kun je dus exact verklaren met mijn idee. Een seconde duurt 300.000lichtkilometers.quote:Op vrijdag 2 december 2005 20:13 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Nou bijvoorbeeld waarom iedereen altijd hetzelfde meet, ongeacht de snelheid.
quote:Op vrijdag 2 december 2005 18:43 schreef ATuin-hek het volgende:
Rude doe es niet zo koppig zijn. Waarnemingen en experimenten hebben je 'theorie' ontkracht. Dan is het KLAAR! Niets meer over om een discussie over te houden.
quote:Op vrijdag 2 december 2005 21:19 schreef ATuin-hek het volgende:
Rude doe es niet zo koppig zijn. Waarnemingen en experimenten hebben je 'theorie' ontkracht. Dan is het KLAAR! Niets meer over om een discussie over te houden.
Goed punt. Voor zover ik het begrijp heeft een versnelling zeker wel invloed. Dit valt echter onder het gebied van de ART waar ik niet zo'n held in ben. In de twelingparadox zou het denk ik niet uit moeten maken. Een valversnelling is immers ook een versnellingquote:Op vrijdag 2 december 2005 21:37 schreef Armalite het volgende:
Bijna off-topic...
Het tijdsverschil wordt toch alleen veroorzaakt door het versnellen en vertragen of ook door de uiteindelijk bereikte snelheid?
Terwijl ik het type vraag ik me af of je die 2 wel los kan zien maar goed.
En nog een tweede vraag over de tweeling paradox. Stel degene die naar de dichtstbijzijnde ster reist niet afremt en omkeert maar om de ster heen vlieg en zo terugkomt, scheelt dat dan in leeftijd of niet? Zo nee, komt dit omdat het om de ster heen vliegen voor ons op de aarde gezien kan worden als vertragen en weer versnellen?
Dat scheelt zeker.quote:Op vrijdag 2 december 2005 21:37 schreef Armalite het volgende:
Bijna off-topic...
Het tijdsverschil wordt toch alleen veroorzaakt door het versnellen en vertragen of ook door de uiteindelijk bereikte snelheid?
Terwijl ik het type vraag ik me af of je die 2 wel los kan zien maar goed.
En nog een tweede vraag over de tweeling paradox. Stel degene die naar de dichtstbijzijnde ster reist niet afremt en omkeert maar om de ster heen vlieg en zo terugkomt, scheelt dat dan in leeftijd of niet? Zo nee, komt dit omdat het om de ster heen vliegen voor ons op de aarde gezien kan worden als vertragen en weer versnellen?
Ok, dus de richting waarin je verplaatst is dus niet van belang. Het tijdsverschil zou hetzelfde zijn als de reizende tweeling de afstand naar de ster en er omheen terug in rondjes om de aarde zou afleggen? Dan versnelt en vertraagt hij ook maar 1 keerquote:Op vrijdag 2 december 2005 21:45 schreef Quarks het volgende:
[..]
Dat scheelt zeker.
Je remt immers niet af (leeftijd loopt op naar 'normaal').
Ik denk het niet.quote:Op vrijdag 2 december 2005 21:54 schreef Armalite het volgende:
[..]
Ok, dus de richting waarin je verplaatst is dus niet van belang. Het tijdsverschil zou hetzelfde zijn als de reizende tweeling de afstand naar de ster en er omheen terug in rondjes om de aarde zou afleggen? Dan versnelt en vertraagt hij ook maar 1 keer
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |