abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32708863
We hebben vast allemaal gehoord van de landonteigeningen van blanke boeren in Zimbabwe, gedurende de laatste 5 jaar. Deze 4000 blanke boeren zorgden ervoor dat het hele land voldoende te eten had, dat er geld binnen kwam door de export van landbouwproducten en zij voorzagen anderhalf miljoen mensen ( werknemers & hun families ) van werk, scholing, eten etc. Het hele land is in elkaar gedonderd sinds deze 4000 boeren van hun land zijn gegooid, hongersnood, gierende inflatie van 400%, krimpende economie en een exodus van het handjevol overgebleven blanken ( zo'n 80.000 in 2000 ) die hun kennis & expertise met zich meenamen naar veiliger oorden, zijn het trieste resultaat van Mugabe's politiek. Waren de Zimbabwanen eigenlijk niet veel beter af in het Rhodesië van Ian Smith? Ondanks de boycot van Rhodesië in die tijd was het land stukken stabieler en welvarender ( zelfs het hoogst ontwikkelde land van Afrika ) dan onder de zwarte meerderheidsregering. Geeft dit ons reden om ons zorgen te maken over de toekomst van landen met een soortgelijk verleden, zoals Namibië en Zuid-Afrika? Ook in die landen wil de overheid eigenlijk van de blanke boeren af en sommige personen binnen de overheid roemen Zimbabwe zelfs als hun voorbeeld! Waarom? Een land binnen 5 jaar naar de knoppen helpen lijkt me geen reden tot juichen. Maar wanneer was de gewone man nu eigenlijk beter af? In Zimbabwe of in Rhodesië?
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32708971
Lood om oud ijzer. Trouwens Rhodesie was toch niet te handhaven, ze waren vanzelf falliet gegaan.
pi_32708978
Ik weet niet of je helemaal aan het goede adres bent in dit forum
pi_32708984
Eigen schuld dikke bult.
Their eyes opaque.
pi_32709024
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:18 schreef Maisnon het volgende:
Ik weet niet of je helemaal aan het goede adres bent in dit forum
I know, ik weet niet hoe ik uit die Klaagbaak kan naar een geschikter forum! Any tips?
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32709076
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:18 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Lood om oud ijzer. Trouwens Rhodesie was toch niet te handhaven, ze waren vanzelf falliet gegaan.
Ik vraag me dan af of ze er even slecht voor hadden gestaan als Zimbabwe momenteel. Iets zegt mij van niet.
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32709445
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:19 schreef Manchester het volgende:

[..]

I know, ik weet niet hoe ik uit die Klaagbaak kan naar een geschikter forum! Any tips?
Schopje naar POL
pi_32709511
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:31 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Schopje naar POL
Dank je!
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32709650
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:19 schreef Manchester het volgende:
Ik heb al om verplaatsing gevraagd naar het POL subforum.
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:21 schreef Manchester het volgende:
Ik vraag me dan af of ze er even slecht voor hadden gestaan als Zimbabwe momenteel. Iets zegt mij van niet.
Waarschijnlijk nog erger, al weet je het nooit zeker natuurlijk. De omwenteling van 1980 is relatief vreedzaam verlopen. Men had ook voor een hardliner scenario kunnen kiezen en dan was er nog geweldadiger een eind gekomen aan het systeem. Apartheid of varianten ervan zijn net zoals het comunisme, uiteindelijk niet levensvatbaar. De Zimbabwanen maken nu een periode van authoritair bewind door, verschrikkelijk voor hun, maar van af een afstandje gezien hoort het er gewoon bij, deze fase moeten ze gewoon doormaken denk ik.
pi_32709840
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:37 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Ik heb al om verplaatsing gevraagd naar het POL subforum.
[..]

Dank je!!

Waarschijnlijk nog erger, al weet je het nooit zeker natuurlijk. De omwenteling van 1980 is relatief vreedzaam verlopen. Men had ook voor een hardliner scenario kunnen kiezen en dan was er nog geweldadiger een eind gekomen aan het systeem. Apartheid of varianten ervan zijn net zoals het comunisme, uiteindelijk niet levensvatbaar. De Zimbabwanen maken nu een periode van authoritair bewind door, verschrikkelijk voor hun, maar van af een afstandje gezien hoort het er gewoon bij, deze fase moeten ze gewoon doormaken denk ik.
Zuid-Afrika is pas in 1994 overstag gegaan en gaven, ondanks de boycot, een van de sterkste economiën van de wereld over aan de ANC regering. Denk niet dat dit anders was geweest in Rhodesië. Ook de Rhodies waren zeer inventief, zij produceerden in de late jaren '70 practisch alles zelf, van ketchup tot auto's aan toe!
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32710110
Hoe vraag ik trouwens zo'n overplaatsing van een topic naar een ander forum aan?
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32710709
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:43 schreef Manchester het volgende:
Zuid-Afrika is pas in 1994 overstag gegaan en gaven, ondanks de boycot, een van de sterkste economiën van de wereld over aan de ANC regering. Denk niet dat dit anders was geweest in Rhodesië. Ook de Rhodies waren zeer inventief, zij produceerden in de late jaren '70 practisch alles zelf, van ketchup tot auto's aan toe!
Maar de Rhodesiers hadden al veel vroeger te maken met gewapend verzet, dat werkt op termijn natuurlijk verstikkend voor de economie en al helemaal als deze autarkisch is georganiseerd.
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:50 schreef Manchester het volgende:
Hoe vraag ik trouwens zo'n overplaatsing van een topic naar een ander forum aan?
Door dat te vragen in het Feedbacktopic in het desbetreffende subforum, helemaal bovenaan.
pi_32711116
quote:
Op woensdag 30 november 2005 22:04 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Maar de Rhodesiers hadden al veel vroeger te maken met gewapend verzet, dat werkt op termijn natuurlijk verstikkend voor de economie en al helemaal als deze autarkisch is georganiseerd.

You got a point there! Maar, ik geloof nog steeds niet dat onder een Rhodesische regering het land er momenteel even dramatisch aan toe zou zijn als nu! Het laatste wat zo'n regering zou doen is de voedselproductie frustreren!

Door dat te vragen in het Feedbacktopic in het desbetreffende subforum, helemaal bovenaan.
Thanx again!
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32721602
Zit weinig actie in dit topic
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32721660
quote:
Op donderdag 1 december 2005 11:18 schreef Manchester het volgende:
Zit weinig actie in dit topic
Laat dat niet precies zien wat het probleem van bijna compleet afrika is?
Their eyes opaque.
pi_32723708
quote:
Op donderdag 1 december 2005 11:20 schreef rashudo het volgende:

[..]

Laat dat niet precies zien wat het probleem van bijna compleet afrika is?
Hahaha! Scherp! En ja, helemaal met je eens
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32742431
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32774182
Deze discussie loopt in 2 andere topics: Verheerlijking van Mandela en Afrika zal nooit een ontwikkeld continent worden .

Mijn gedetailleerde mening kun je in die topics vinden, maar in het kort: ja. Zelfbestuur in Afrika heeft alleen maar tot ellende geleid en de gewone man vindt waarschijnlijk dat het er vroeger toch iets beter aan toe ging. Zelfbestuur is leuk, maar niet de hele overheid door een corrupt en incompetent zootje geclaimd wordt, basisvoorzieningen al niet meer te krijgen zijn, de criminaliteit en werkeloosheid stijgen en er -in het geval van Zimbabwe- zelfs een voedseltekort is terwijl het land niet lang daarvoor zelfs een van de grootste voedsel exporteurs was.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_32795476
Hi StefanP, je hebt gelijk, deze discussie loopt ook ergens anders! Rest mij niets dan te zeggen dat Rhodesië in ieder geval een mooiere naam is dan Zimbabwe Zelfs dat verknallen ze! Dag!
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')