Dan weet jij net zo goed als wij hoe slecht het met die vliegtuigen is gesteld..quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:03 schreef CANARIS het volgende:
Ik ken die tent in en out
IBA is simpelweg een consultancy-bureau voor luchtvaart-aangelegenheden, in dit geval ingehuurd door Onur Air. Dus zo onafhankelijk is dat niet. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt ...quote:Op dinsdag 29 november 2005 09:57 schreef CANARIS het volgende:
... onafhankelijke Britse luchtvaartonderzoeksbureau International Bureau of Aviation ... .
http://www.rtl.nl/(/actue(...)oodstop_onur_air.xmlquote:Opnieuw problemen rond toestel Onur Air
Een toestel van Onur Air heeft op het vliegveld van de Turkse badplaats Antalya een noodstop moeten maken. Dat gebeurde tijdens de start van de oude Airbus 300.
Mankementen
De piloten hadden op het laatste moment allerlei mankementen gesignaleerd en besloten de start af te breken. Verschillende banden van het toestel klapten door het plotselinge remmen.
Lichte paniek
Volgens een Nederlandse passagier was er sprake van lichte paniek aan boord. Onur Air, veelgebruikt door Nederlandse Turkije-gangers, is door de Inspectie van Verkeer ontboden voor een gesprek over de vele technische mankementen aan de vliegtuigen.
Inspectie
Het is niet precies duidelijk wanneer dit laatste incident zich plaatsvond, maar volgens De Telegraaf de Inspectie van Verkeer en Waterstaat wist er nog niet van.
Bron? Eigen ervaring en een korte steeproef geven mij namelijk het idee dat het omgekeerde het geval is.quote:Op dinsdag 29 november 2005 09:57 schreef CANARIS het volgende:
Schihol heeft jaren land met succes goedkopere aanbieders geweerd . Iets wat de Nederlandse consument duur heeft moeten betalen. Zo waren vakatnties naar hetzelfde gebied vanuit Engeland om ca 30% geodkoper als vanuit Nederland.
http://www.findarticles.c(...)Sept_12/ai_n15403619quote:DATE/SITE: 30 Aug. Zurich
AIRCRAFT & REGN: A300 of Onur Air Reg: TC-ONY
CIRCUMSTANCES: 24 hour delay after Swiss inspectors grounded a/c for hydraulic
repairs.
DEATH & INJURY: Nil
PRELIMINARY ANALYSIS2 Imagery at www.iasa.com.au/120905.htm: Onur Air has
reportedly (since this event) ceased operations
DATE/SITE: 31 Aug. Antalya, Turkey
AIRCRAFT & REGN: A321 of Onur Air
CIRCUMSTANCES: Pax used tape to secure falling cabin panels after seeing exposed
wiring
DEATH & INJURY: Nil
PRELIMINARY ANALYSIS2 Imagery at www.iasa.com.au/120905.htm: Antalya to
Leipzig, Germany
quote:Brand in motor
Op last van de Inspectie Verkeer en Waterstaat mag de Turkse luchtvaartmaatschappij tot 12 juni niet landen in Nederland. Dat gebeurde nadat verschillende tekortkomingen waren geconstateerd, zoals gebrekkig onderhoud en problemen met de balansverdeling. Vorige week moest een toestel van de maatschappij terugkeren naar Schiphol, nadat er brand in een motor was ontstaan.
Nog steeds terecht
Onur Air heeft ook in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk een landingsverbod gekregen. In andere Europese landen kunnen de vliegtuigen nog steeds terecht, zoals in België, Oostenrijk en Groot-Brittannië. Die laatste twee landen hebben wel laten weten dat ze de luchtvaartmaatschappij streng controleren.
quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:27 schreef Triangeljosti het volgende:
Waarom hebben dit soort complottheorieverspreiders altijd zo'n slechte kennis van de Nederlandse taal?
quote:Op dinsdag 29 november 2005 09:57 schreef CANARIS het volgende:
Iets wat ik ca 2 maanden eleden als hier schreef is nu een bewezen feit.
Inderdaad; een goede betrouwbare conclusie van een onafhankelijk persoon.quote:"Op hun verzoek zou de Nederlandse Inspectie verkeer en Waterstaat Onur Air hebben tegengewerkt. Dat zegt de eigenaar en directeur van Onur Air,
Nee, en daarom is het oo vreemd dat een paar dagen later de Nederlandse luchtvaarddienst een vliegverbod oplegde ... en daarna nooit heeft kunnen aangeven op basis van _welk_ incident ze dat verbod hebben opgelegd, op basis van _dit_ incident hadden ze inderdaad geen verbod mogen opleggen...quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:30 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/(/actue(...)oodstop_onur_air.xml
Ik zie niet in wat voor rol schiphol of de nederlandse verkeer en waterstaat hierin gespeelt zou moeten hebben.
het vliegverbod in Duitsland en Frankrijk is enkel en allee opgelegd omdat men daartoe via verdragen verplicht was .... om te voorkomen dat maatschappijen dan makkelijk gaan 'uitwijken' ...quote:Op dinsdag 29 november 2005 11:15 schreef natte-flamoes het volgende:
Het geeft wel aan dat onur air niet alleen in nederland problemen had.
http://www.elsevier.nl/pe(...)cht/asp/artnr/43730/quote:Prijsvechter Onur Air verliest landingsrechten
De Turkse prijsvechter Onur Air is op Nederlandse vliegvelden niet meer welkom. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft de landingsrechten van de luchtvaartmaatschappij ingetrokken. Ook bij andere maatschappijen is steeds vaker iets mis, inspecteurs ontdekken bij controles op de Europese vliegvelden steeds meer ernstige gebreken aan vliegtuigen.
Onur Air is zijn Nederlandse landingsrechten voor in ieder geval een maand kwijt (lees het bericht van de IVW). De Turkse prijsvechter had eerder al een laatste waarschuwing van de inspectie ontvangen en dinsdag bleek er voor de zoveelste keer iets mis met een toestel.
Rapport
Uit een rapport van de luchtvaartautoriteit Joint Aviation Authorities blijkt het aantal ontdekte technische tekortkomingen aan vliegtuigen al sinds 2000 te stijgen. Inspecteurs van de luchtvaartautoriteit hebben vorig jaar in 31 Europese landen onaangekondigd vliegtuigen gecontroleerd. Resultaat: maar liefst 1.075 gebreken, bijna twee keer zoveel als een jaar eerder.
Zeventien keer werd een toestel aan de grond gehouden en in vijftien gevallen werd de luchtvaartmaatschappij zelfs verboden in een bepaald land te landen. Welke maatschappijen hun toestellen slecht onderhouden heeft de luchtvaartautoriteit niet bekendgemaakt.
Toezicht
In Nederland maakt de Inspectie Verkeer en Waterstaat zich zorgen om de veiligheid van de vliegtuigen van prijsvechters uit bijvoorbeeld het Midden-Oosten. Op 29 april werden daarom extra controles aangekondigd.
Op de eerste dag van de verscherpte controles bleek een piloot van Phuket Air geen geldige medische verklaring te hebben. De Thaise luchtvaartmaatschappij is daarom al bijna twee weken niet meer welkom op Nederlandse vliegvelden. Ook de vliegtuigen van de Turkse prijsvechter Fly Air worden extra goed in de gaten gehouden.
Onur Air is dus de tweede maatschappij die sinds de extra controles zijn landingsrechten is kwijtgeraakt. Passagiers verschillen van mening over de prijsvechter (lees commentaren op de website turbulentie.nl). De een weigert nog een keer in een toestel van de Turkse prijsvechter te stappen, een ander heeft prima ervaringen.
die berichten betreffen het instellen van het verbod, welke toen 'minstens een maand zou duren' ...quote:Op dinsdag 29 november 2005 11:56 schreef natte-flamoes het volgende:
Ik weet niet, ik lees hier hele andere dingen:
[..]
http://www.elsevier.nl/pe(...)cht/asp/artnr/43730/
Ah ja, maar dat is iets heel anders dan waar topicstarter het over heeft.quote:Op dinsdag 29 november 2005 13:46 schreef RM-rf het volgende:
Dat betekent niet dat Onur Air 'lieverdjes' zouden zijn, integendeel, ik denk ook dat het een maatschappij is die een erg laag niveau heeft ... maar de RLD moet als zij actie onderneemt, acties en verboden wel met feitelijke overtredingen kunnen onderbouwen ...
Als ze dat niet kunnen doen, is het heel terecht als ze opdraaien voor de schade die onur geleden heeft...
Jij komt zeker vaak in TRU? Wat ik daar vaak zie is dat mensen verantwoordelijkheid en fouten bij anderen leggen. Net als hier. Het is (volgens jou) niet de schuld of de verantwoordelijkheid van onur dat er gebreken zijn gevonden bij die 2 vliegtuigen.quote:Op dinsdag 29 november 2005 14:01 schreef CANARIS het volgende:
Aan 2 van deze vliegtuigen zijn idd gebreken gevonden. Dat heeft echter geen reet met Onur te maken.
Neem het nou toch gewoon aan van TSquote:Op dinsdag 29 november 2005 14:11 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
Jij komt zeker vaak in TRU? Wat ik daar vaak zie is dat mensen verantwoordelijkheid en fouten bij anderen leggen. Net als hier. Het is (volgens jou) niet de schuld of de verantwoordelijkheid van onur dat er gebreken zijn gevonden bij die 2 vliegtuigen.
Waar heeft het dan wel mee te maken vraag ik je dan?
Transavia vliegt met de Boeing 737-700 en de 737-800, dit zijn moderne vliegtuigen.quote:Op dinsdag 29 november 2005 14:01 schreef CANARIS het volgende:
Ga maar kijken met wat Transavia vliegt en je zult zo´n moderne vloot niet zien.
Hiervan kun je alleen de A320/321's echt modern noemen, en zoals al eerder is gezegt vliegt Transavia met 737/738's, allemaal 'next-gen' 737 modellen, modern dusquote:Op dinsdag 29 november 2005 14:01 schreef CANARIS het volgende:
Onur vliegt niet met Rusische troep.
Onur biedt geen slechte qualitiet.,
Onur zijn vloot
2x A 320
10x A 321
5x A 300-600
4x A 300-B4-200
5x MC Douglas 88
Ga maar kijken met wat Transavia vliegt en je zult zo´n moderne vloot niet zien.
Klopt, afgelopen jaar waren dat dus toestellen van de Jordaanse maatschappijen Star Air (geregistreerd in Sierra Leone) en Sky Gate (ook weer in een ander land geregistreerd).quote:Op dinsdag 29 november 2005 14:58 schreef Freak187 het volgende:
Onur Air en Fly air vliegen soms met Tristars die geleased zijn uit een land in Midden Afrika.
Voor zover ik weet hoeven die niet te voldoen aan FAA of JAA standaarden. Dus je weet niet wat je allemaal aan kan treffen.
Je hebt 4 categoriën gebruikt, 0 t/m 3 waarbij bij 0 alles in orde is en bij 3 het vliegtuig pas weg mag, nadat het mankement opgelost is.quote:Op donderdag 19 mei 2005 13:20 schreef The_stranger het volgende:
In Nederland (en 40 andere Europese landen) loopt het SAFA programma, (Safety Assessment Foreign Aircraft).
Op de site van de IVW (Inspectie verkeer en waterstaat) staat dit PDF'je.
Ik zal wat quoten uit dit document.
wat is SAFA?
[quote]
Het SAFA-programma (Safety Assessment Foreign Aircraft) is een door de JAA gecoördineerd inspectie-programma waaraan 41 Europese landen deelnemen. Het programma bestaat uit onaangekondigde inspecties op bezoekende buitenlandse verkeersvliegtuigen. Hierbij worden de technische staat van het vliegtuig, de vluchtvoorbereiding door de bemanning, de veiligheidsvoorzieningen aan boord en diverse boordpapieren beoordeeld.
Achter sommige maatschappijen staat het aantal overtredingen, en merk op dat Onur air het meerste scoort, namelijk 6 zeer ernstige mankementen, waarmee [n]niet[/b] mee gevlogen mag worden.quote:Air Atlanta Iceland - Iceland
Air Bangladesh - Bangladesh (2 x )
Air Luxor - Portugal (2 x )
Air Plus Comet - Spain
Antonov Design Bureau - Ukraine
Atlas Air - USA
Berkut State Company - Ukraine
DAS Air Services - Uganda (4 x )
El Al - Israel
Ethiopian Airlines
Excellent Air - Germany
Fly Air - Turkey (4 x )
Flying Partners - Belgium
Georgian Airlines - Georgia
Inter Express Airlines - Turkey
Jet Africa - Swaziland
Kalitta Air - USA (3 x)
MK Air - Ghana
MNG Airlines - Turkey
My Travel - UK
Onur Air - Turkey (6 x)
Polar Air Cargo - USA (2 x )
Pskov State Aviation - Russia)
SAGA Airlines - Turkey
Silverback Cargo Freighters - Rwanda
Sky Airlines - Turkey (2 x )
Tristar Air - Egypt
United Arabian Airlines - Sudan
White Eagle Aviation - Poland
Een aantal mankementen zijn op het gebied van administratie, maar ook op het gebied van het berekenen van de balans van het toestel en de gewichten. Dit is potentieel een zeer groot gevaar, met als dodelijk voorbeeld de crash van Aalyah in 2001quote:Turkije Onur Air
Passagiers A320 Onjuiste passagiergewichten gebruikt.
Achterste servicedeur toiletten niet gesloten.
Navigatiekaarten verlopen.
MEL niet goedgekeurd.
Kopie Luchtwaardigheidsbewijs niet gecertificeerd
Turkije Onur Air
Passagiers A300 Gewicht reserve wielen niet in Dry Operating Weight opgenomen.
Ontbrekende bouten in motorgondels.
Turkije Onur Air
Passagiers A321 Gewicht Flight Kit niet opgenomen in Dry Operating Weight.
Turkije Onur Air
Passagiers A300 Linkerbrandstoftank gaf defect aan, niet genoemd in Techlog.
Correcte W&B berekening maar op een onjuist formulier.
Delen noodverlichting gangpad defect.
Hydraulische lekkage in rem landingsgestel.
Turkije Onur Air
Passagiers A321 Beladingschema binnenkomende vlucht niet berekend met passagiersgewichten
conform laatste wijziging. Tijdelijke wijziging in Flight Ops.
Manual niet aangebracht (bulletins waren wel aan boord).
Turkije Onur Air
Passagiers A300 Flight Ops Manual niet up to date.
EIC niet gespecificeerd (DOW/DOI), 800 kg toevoegen on remote.
Noodbijl in toiletruimte in plaats van in galley (security risk).
De zogenaamde weight and balance is dus erg belangrijk.quote:The airplane was seen lifting off the runway, and then nose down, impacting in a marsh on the south side of the departure end of runway 27. The baggage from the airplane was removed and weighed. The total weight of the luggage, fuel on board at the time of the accident, plus the weight of the passengers showed that the total gross weight of the airplane was substantially exceeded. Preliminary center of gravity calculations showed that the center of gravity was significantly outside the flight envelope past the aft center of gravity.
Volgens mij valt de gemiddelde leeftijd van de Transavia toestellen wel mee.quote:Op dinsdag 29 november 2005 14:01 schreef CANARIS het volgende:
Onur vliegt niet met Rusische troep.
Onur biedt geen slechte qualitiet.,
Onur zijn vloot
2x A 320
10x A 321
5x A 300-600
4x A 300-B4-200
5x MC Douglas 88
Ga maar kijken met wat Transavia vliegt en je zult zo´n moderne vloot niet zien.
Zoals ik hierboven heb gepost, die zijn allemaal nieuwer dan die van Onur.quote:Op dinsdag 29 november 2005 21:25 schreef cheqy het volgende:
[..]
Volgens mij valt de gemiddelde leeftijd van de Transavia toestellen wel mee.![]()
http://www.transavia.com/nl/vloot
http://www.boeing.com/commercial/737family/background.html
quote:Op dinsdag 29 november 2005 16:39 schreef HiZ het volgende:
Nou ja, ik zal niet direct op de bres springen voor Onur, maar het is wel opvallend dat de KLM geliëerde luchtvaart in Nederland toch nog altijd wordt behandeld alsof ze iets bijzonders zijn. Misschien is het anderen niet zo opgevallen, maar als ik korte tijd na elkaar eerst de KLM hoor vertellen dat de prijzen voor tickets omhoog moeten en daarna Transavia hoor zeggen dat de prijzen hoger moeten (omdat zij er niet genoeg aan verdienen) en dat wordt zowel in de kranten als op TV gepresenteerd als een feit ; 'prijzen tickets gaan fors omhoog'. Dan heb ik ook wel eventjes dat ik me achter de oren krab.
KLM is iets bijzonders, zonder chauvinistisch te worden. Het is een zeer grote airline met een uitstekende staat van dienst. Niet voor niets doen ze veel onderhoud voor andere airlines. Die prijsverhogingen hebben allemaal te maken met de hogere brandstofprijs. Kan KLM vrij weinig aan doen.
Wat ik echt tegen Onur heb heeft trouwens niks te maken met veiligheid, maar alles met de goddeloos lange vertragingen die ze altijd presteren op te bouwen.
Jij wilt dat ze liever op tijd zijn, dan dat ze veilig zijn. Ieder z'n prioriteiten, moeten we maar denken.....
Ik heb wel eerder het woord "mits" als "tenzij" gebruikt zien worden, maar dit is echt de allereerste keer dat ik "tenzij" als "mits" zie.quote:Op woensdag 30 november 2005 13:02 schreef What het volgende:
A300 mankeert niks aan tenzijmits behoorlijk onderhouden.
(Hoewel het natuurlijk wel een 'bus' is.)
transavia is toch van KLMquote:Op dinsdag 29 november 2005 16:39 schreef HiZ het volgende:
Nou ja, ik zal niet direct op de bres springen voor Onur, maar het is wel opvallend dat de KLM geliëerde luchtvaart in Nederland toch nog altijd wordt behandeld alsof ze iets bijzonders zijn. Misschien is het anderen niet zo opgevallen, maar als ik korte tijd na elkaar eerst de KLM hoor vertellen dat de prijzen voor tickets omhoog moeten en daarna Transavia hoor zeggen dat de prijzen hoger moeten (omdat zij er niet genoeg aan verdienen) en dat wordt zowel in de kranten als op TV gepresenteerd als een feit ; 'prijzen tickets gaan fors omhoog'. Dan heb ik ook wel eventjes dat ik me achter de oren krab.
Wat ik echt tegen Onur heb heeft trouwens niks te maken met veiligheid, maar alles met de goddeloos lange vertragingen die ze altijd presteren op te bouwen.
Neh, ik vlieg zelf een (vracht) A300 (van een NL maatschappij), helemaal in orde.quote:Op woensdag 30 november 2005 13:18 schreef heijx het volgende:
Ik heb wel eerder het woord "mits" als "tenzij" gebruikt zien worden, maar dit is echt de allereerste keer dat ik "tenzij" als "mits" zie.![]()
Overigens geldt het onderhouds adagium voor alle toestellen.
jaquote:Op woensdag 30 november 2005 13:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
transavia is toch van KLM
KLM heeft een servicelevel zo laag dat zelfs die turkse prijsstunters het nog overtreffen. En ik kan me wel voorstellen dat Air France dochter KLM graag wat hogere marges op de verkochte stoelen ziet, maar het is dan opvallend dat dit in de media wordt vertaald als een absolute noodzaak tot verhogen van de ticketprijzen. Alsof concurrentie iets slechts is en die ticketprijzen te laag zijn.quote:
quote:Op dinsdag 29 november 2005 14:01 schreef CANARIS het volgende:
Onur biedt geen slechte qualitiet.,
Een perfect onderhouden auto van 10 jaar oud kan beter rijden dan een 3 jaar oude auto die nog niet in de garage is geweest. De leeftijd van een vloot zegt dus niet al te veel, en zeker bij vliegtuigen is het van enorm belang dat vliegtuigen continue onderhoud krijgen.quote:Onur zijn vloot
2x A 320
10x A 321
5x A 300-600
4x A 300-B4-200
5x MC Douglas 88
Ga maar kijken met wat Transavia vliegt en je zult zo´n moderne vloot niet zien.
Stemmingmakerij.quote:Op woensdag 30 november 2005 17:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
KLM heeft een servicelevel zo laag dat zelfs die turkse prijsstunters het nog overtreffen.
Je moet je dan ook wel afvragen wat het verschil is in salaris, pensioensregelingen, ziektekostenverzekeringsregelingen, overwerk, CAO voorwaarden, etc, etc tussen een Nederlandse KLM stewardess en de stewardessen van Onur Air.quote:Op woensdag 30 november 2005 17:09 schreef HiZ het volgende:
KLM heeft een servicelevel zo laag dat zelfs die turkse prijsstunters het nog overtreffen.
In principe is er weinig mis met een budgetvlieger, zolang ze maar hun kisten fatsoenlijk onderhouden. Hier in de states heb je ook een aantal "budget" carriers, bijvoorbeeld Southwest Airlines en JetBlue. Beide maatschappijen zijn gewoon erg duidelijk in hun diensten: Jij krijgt een stoel ergens in het vliegtuig, en we brengen je van A naar B. Ze adverteren niet met service, je krijgt geen eten aan boord en alleen drinken en op langere vluchten een snack (zelf je eten meenemen dus), en je krijgt verder geen of nauwelijks service van dergelijke maatschappijen. Jetblue is dan nog zo slim geweest om TV schermpjes in te bouwen zodat iedereen satelliet TV kan kijken, en tevens bij Jetblue wordt er voordat de landing wordt ingezet gevraagd of je je stoel wil opruimen en komen de stewardessen langs met vuilzakken. Meestal doen ze dat pas naderhand, hier laten ze dus de pasagiers de boel opruimen...quote:En ik kan me wel voorstellen dat Air France dochter KLM graag wat hogere marges op de verkochte stoelen ziet, maar het is dan opvallend dat dit in de media wordt vertaald als een absolute noodzaak tot verhogen van de ticketprijzen. Alsof concurrentie iets slechts is en die ticketprijzen te laag zijn.
quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:27 schreef Dragoneer het volgende:
Ik ben vorig jaar met Onur naar Turkije gevlogen, en ik heb me nog nooit zo onveilig gevoeld. Twee FAs die stonden te klooien omdat ze de deur van het vliegtuig niet dicht kregen, onverstaanbare security announcement, twee toiletten die het niet deden. Mijn stoel die continu achterover klapte (jaja, zonder op het knoppie te drukken natuurlijk) geen securitycards in de stoelen, barst in een raampje, en ik kan nog wel even doorgaan. Niks geen tegenwerken, gewoon iemand die wakker is geworden en dacht- met deze knoeiers kunnen we geen passagiers meegeven.
Dat bedoelde ik ook met mijn post.quote:Op dinsdag 29 november 2005 21:34 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Zoals ik hierboven heb gepost, die zijn allemaal nieuwer dan die van Onur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |