quote:
Je moet je dan ook wel afvragen wat het verschil is in salaris, pensioensregelingen, ziektekostenverzekeringsregelingen, overwerk, CAO voorwaarden, etc, etc tussen een Nederlandse KLM stewardess en de stewardessen van Onur Air.
In landen zoals Turkije ligt het salaris niveau een stuk lager en zullen de regelingen voor pensioen en ziektekosten ook wel niet fantastisch zijn.... en als bedrijf op de Europese markt kun je daar natuurlijk erg handig gebruik van maken en op die manier kosten besparen. Die bespaarde kosten kun je dan besteden aan service.
Het volladen van een vliegtuig met eten, snoep, en extras zal in Turkije ook goedkoper zijn natuurlijk. Dus kunnen ze meer uitdelen voor een lagere prijs.
quote:
En ik kan me wel voorstellen dat Air France dochter KLM graag wat hogere marges op de verkochte stoelen ziet, maar het is dan opvallend dat dit in de media wordt vertaald als een absolute noodzaak tot verhogen van de ticketprijzen. Alsof concurrentie iets slechts is en die ticketprijzen te laag zijn.
In principe is er weinig mis met een budgetvlieger, zolang ze maar hun kisten fatsoenlijk onderhouden. Hier in de states heb je ook een aantal "budget" carriers, bijvoorbeeld Southwest Airlines en JetBlue. Beide maatschappijen zijn gewoon erg duidelijk in hun diensten: Jij krijgt een stoel ergens in het vliegtuig, en we brengen je van A naar B. Ze adverteren niet met service, je krijgt geen eten aan boord en alleen drinken en op langere vluchten een snack (zelf je eten meenemen dus), en je krijgt verder geen of nauwelijks service van dergelijke maatschappijen. Jetblue is dan nog zo slim geweest om TV schermpjes in te bouwen zodat iedereen satelliet TV kan kijken, en tevens bij Jetblue wordt er voordat de landing wordt ingezet gevraagd of je je stoel wil opruimen en komen de stewardessen langs met vuilzakken. Meestal doen ze dat pas naderhand, hier laten ze dus de pasagiers de boel opruimen...
![]()
Maar wat deze maatschappijen WEL hebben zijn kwaliteits kisten, en goed getrainde piloten. En als het dan een keer misgaat, dan weten ze ook precies wat er gedaan moet worden en zetten ze de kist veilig aan de grond. Zie hier het eerste incident met een JetBlue vliegtuig:
Het landingsgestel is verbogen en staat scheef, en er moet geland worden. Petje af voor die piloten en de bemanning. De landing was volgens velen beter dan sommige normale landingen....
![]()
Je kunt prachtige service aanbieden, maar als je slecht onderhouden kisten hebt of slecht getrainde piloten, dan hoef ik niet met ze te vliegen. Ik stap veilig een JetBlue kist in, omdat ik weet dat die gasten hun werk fatsoenlijk doen. Bij Onur.... heb ik nog mijn twijfels gezien de verhalen.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin