abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 januari 2009 @ 16:23:41 #101
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_64953920
Bij ons is niets vastgelegd, maar in mijn geval gaan de oudste twee naar hun biologische vader en de jongste twee naar mijn moeder. Rampscenario is dat, want daarmee raken de jongste twee kinderen niet alleen hun ouders kwijt, maar ook hun zussen. Gelukkig zijn beide partijen tot bezoekregeling bereid.

Als alleen mijn vriend overlijdt blijven de kinderen bij mij. Als ik overlijd zitten we weer met het 'probleem' biologische vader van de oudste twee, maar die heeft al gezegd dat als ik overlijd en de oudste twee dat willen, dat ze bij hun stiefvader (en dus ook bij Jessai en Junah) mogen blijven wonen, in ieder geval tot ze hun middelbare school hebben afgerond. Tot nu toe willen ze dat nog steeds, toevallig hadden we het er vorige week nog over.
  maandag 12 januari 2009 @ 16:26:32 #102
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_64954041
Zowel Demi als Nika gaan naar mijn zwager en schoonzus als er iets met ons zou gebeuren.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 12 januari 2009 @ 18:11:46 #103
45621 Suzanna
Mama van...
pi_64958367
Nog helemaal niet over nagedacht, dit ... eigenlijk wel erg! Ik denk dat ik er eigenlijk gewoon niet aan wil denken. Toch wel een goed idee om eens over te praten. Overigens, familieleden genoeg (en ook betrouwbaar) om onze kinderen in hun gezin op te nemen mocht het nodig zijn. In dat opzicht, hebben we niet zo'n lastige situatie denk ik.
  maandag 12 januari 2009 @ 18:54:54 #104
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_64959685
Ik weet het niet. Echt totaal niet.
Ik zou zeggen mijn zus, maar ja... ik vind het sowieso heel lastig om iemand met de zorg van 2 kindjes 'op te zadelen'. Het is niet alleen liefde en eten en drinken en kleding geven, maar ook een opleiding etc. etc.

Ik vind de oplossing van Lishe wel een hele fijne, iemand aanwijzen die je vraagt om ervoor te zorgen dat ze goed terecht komen. Gewoon een bemiddelaar die tegen die tijd (of dat nu over 1 jaar of over 10 jaar is en uiteraard hopelijk nooit) kijkt wat het beste zou zijn...

Ik ga dat eens in de groep gooien binnenkort...
  maandag 12 januari 2009 @ 22:06:51 #105
156412 hestria
erg gastvrij
pi_64968803
hier toevallig net een andere voogd benadert, manlief en ik hadden allebei ondertussen niet echt een goed gevoel meer bij onze keuze van 4 jaar geleden. nu word mijn jongste zusje voogd, met een aparte financieel voogd. En idd ook dat als ze niet in de mogelijkheid is om ze op te vangen dat zei zorgt dat ze goed en vooral samen terecht komen
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_64985096
Wij hebben het toevallig een aantal maanden geleden laten vast leggen bij de notaris. Mochten wij beide komen te overlijden dan gaan mijn ouders in eerste instantie voor de kinderen zorgen. Mochten zij om wat voor reden dan ook daar toe niet in staat zijn, stel ze zijn of komen te overlijden, dan zal mijn schoonvader die taak op zich nemen. Ik heb een zusje van 2 jaar jonger maar daar heb ik al jaren de nodige ruzie mee dus mijn kinderen gaan daar niet naar toe. Mijn zwager is net 16 of 17 geworden en nog lang niet aan een opvoedtaak toe, plus ik heb hem al een aantal jaar niet meer gezien of gesproken. Vrienden van ons hebben zelf kinderen of liggen in scheiding, zijn manisch depressief etc. Er is 1 stel dat ik mijn kinderen wel toevertrouw, zeker gezien we het zelfde over dingen denken, maar ik vind het nog al een belasting om andersmans kinderen op te moeten voeden en dan ook nog met bezoekregelingen van grootouders en familieleden te moeten bezighouden.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 21:46:44 #107
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_65007336
Het is een van de zaken die we als eerste geregeld heb toen we ouders werden. De verantwoordelijkheid ligt bij ons, en als we al niet in staat waren dit te regelen had ik mijzelf geen goede vader gevonden. We hebben het voordeel dat onze kinderen bij veel familieleden een goed onderdak kunnen krijgen. Bovendien hadden zij allemaal ja gezegd als we het hun gevraagd hadden. Om misverstanden te voorkomen hebben we voor degenen gekozen die al kinderen hebben. We hebben hen gevraagd, en daarna alle overige familieleden hiervan op de hoogte gebracht.

Overigens hebben we hen gevraagd voogd te zijn, zodat ze de mogelijkheid houden om onze kinderen bij anderen onder te brengen. Dit omdat we er van uit gaan dat zij ook bij onvoorziene omstandigheden het beste met onze kinderen voor hebben, en wij hun niet onder elke voorwaarde met de zorg van onze kinderen willen opschepen.
  woensdag 14 januari 2009 @ 09:39:28 #108
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_65019510
Wij hebben het alwel geregeld
Als eerste staan mijn schoonouders en als 2e mijn zwager en schoonzus.
Voor het financiele hebben wij een speciale rekening geopend waarop gespaard wordt (naast de standaard kinderspaarrekening) waarop als het zover mocht komen naast het gespaarde ook onze levensverzekeringen gestort worden en wat er overblijft van onze uitvaart.
Zo geef je de "vervangende opvoeders" toch een extra steuntje in de rug, want het is inderdaad niet alleen eten drinken etc maar ook vaak aanpassingen in hun woonsituatie bv slaapkamers.
Het was moeilijk om er mee bezig te zijn, maar we zijn blij dat we het geregeld hebben en mocht het ooit zover komen dat mijn dochter (en wie weet verder in de toekomst) goed verzorgd terrecht komt.
Wel belangrijk iets om bij stil te staan inderdaad, maar ook iets om bijna je kop van in het zand te steken.
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_65136503
Ik vind het erg lastig. Onze ouders zijn te oud om de zorg op zich te nemen. De broers en zus aan de kant van mijn man hebben al allemaal 2 kinderen in de tiener/volwassen leeftijd (man is nakomertje en we zijn er laat bij). Ik heb een broer die een stabiele relatie heeft en zelf over niet te lange tijd ook aan kinderen zal willen beginnen maar die deze dus nog niet heeft.

Moeilijk hoor. Wij zouden het liefst aan mijn broer en zijn vriendin vragen, maar kunnen we dat wel maken aan gezien ze zelf nog geen kinderen hebben. En aan de andere kant de jongste broer van mijn man zouden we ook kunnen/willen vragen maar die kids zijn al tieners en zouden zijn er dan nog een kleintje bij willen/kunnen hebben. Het is nogal niet iets dat je vraagt.

Is het trouwens 'raar' om bijvoorbeeld een voogd te vragen voor bijv. 5 jaar (en dat er dus bij te zeggen). En als mijn broer en vriendin dan ook een gezinnetje hebben of dat het toch niet mocht lukken, dan alsnog hen als voogd aan te wijzen?

Ik wil het eigenlijk wel al voor mijn bevalling regelen, want ik moet er niet aan denken dat er ook maar een moment twijfel is over het 'lot' van mijn kindje.
pi_65142451
Happyme, wij hebben het er toen met mijn ouders over gehad (het ligt niet officieel vast overigens hier), maar ook gezegd dat mochten zij zich er niet meer ok bij voelen of wij. Dat we dat dan ook tegen elkaar zeggen... Ik denk dat je dat best af kan spreken hoor, als je dat duidelijk zegt waarom dan niet? En dan kan je altijd over zoveel jaar weer bekijken hoe je er dan tegenaan kijkt...
Fake it till you make it...
  zaterdag 17 januari 2009 @ 16:06:41 #111
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_65143962
Ik ben voogd van de kids van mijn zus. Ik weet dat ik in eerste instantie niet de voogd was. Toen vond ze me niet geschikt om haar kids op te voeden. Nu blijkbaar wel. Ze wilde wel dat ik een aantal beloftes deed maar ik heb toen gezegd dat ze me aan moest wijzen omdat ze erop vertrouwde dat ik mijn best zou doen om de zaken goed te regelen voor haar kids. Als ze dat niet deed, dan moest ze het maar aan iemand anders overlaten. Ik wil geen beloftes doen waarvan ik niet zeker weet of ik ze na kan/wil komen. Vandaar...
Ben sowieso al vanaf mijn 18e voogd van 4 zussen en een broer; inmiddels zijn er nog maar 2 minderjarig...

Ik denk er eerlijk gezegd nooit over na. Als het zo ver komt (hopelijk dus nooit), dan zal alles wel 'vanzelf' op z'n plek vallen.
  maandag 14 september 2009 @ 11:07:52 #112
35189 Troel
scherp en bot
pi_72724452
Klein kickje, al is het alleen maar om nu echt eens die notaris te gaan bezoeken
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 14 september 2009 @ 12:07:58 #113
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_72725998
Het lastige in deze kwestie vind ik dat de situatie zo kan veranderen met het verstrijken van de tijd. Als je iets vastlegt, kan je daar na een jaar of 2 alweer heel anders tegenaan kijken...
Zo had ik een paar jaar geleden liefst dat mijn zus de zorg voor mijn kinderen over zou nemen, mocht het nodig zijn. Maar ondertussen hebben zowel zij als wij er nog een kind bij, waardoor het gezin dan uit 6 kinderen zou bestaan, wat we wel erg veel vinden.
Ondertussen is mijn jongste schoonzusje getrouwd en heel erg gek met onze kinderen (en omgekeerd), dat zou op dit moment best wel een goede optie kunnen zijn (geen idee of zij daar ook zo over denken), maar over een jaar of 5 zouden zij ook wel zelf kinderen kunnen hebben...
Idem voor mijn jongste zusje.
En zo nog een paar familieleden. Op zich genoeg mensen bij wie ze terecht zouden kunnen, maar waar ze het beste af zijn, dat kan zo veranderen. Maar misschien wel handig om dat maar gewoon tegen de betreffende familieleden te zeggen...
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  maandag 14 september 2009 @ 12:10:17 #114
35189 Troel
scherp en bot
pi_72726057
quote:
Op maandag 14 september 2009 12:07 schreef Grijs het volgende:
En zo nog een paar familieleden. Op zich genoeg mensen bij wie ze terecht zouden kunnen, maar waar ze het beste af zijn, dat kan zo veranderen. Maar misschien wel handig om dat maar gewoon tegen de betreffende familieleden te zeggen...
Grijs, in zo'n geval kun je dus een voogd aanwijzen. Een voogd kan de kinderen in huis nemen, maar kan ook op zoek gaan naar een goede gezinsplek voor je kinderen. Als het dan nodig mocht zijn, dan kan de voogd op dat moment bekijken wat het meest overeenkomt met jullie wensen en wat op dat moment wenselijk is voor de kinderen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_72726476
Mijn schoonzus en zwager hebben ons als voogd voor hun 2 kinderen gekozen. Zwager heeft alleen een broer en schoonzus die bewust kinderloos zijn, en van mijn schoonzus' kant zitten wij het dichtst bij de ouders qua leeftijd, kinderwens en levensstijl, denk ik. Ik vind het een eer, maar ergens ook wel: wow...
pi_72727774
Ik vind het moeilijk hoor.

Bij mijn schoonouders wil ik mijn kind(eren) niet hebben. Daar hoeven we niet eens over te discussiëren. Misschien wel bij zijn jongste broer (29) en vriendin. Verder geen van zijn andere broers of zus.
Bij mijn familie zou ik iedereen vertrouwen. Maar mijn ouders hebben er al 3 gehad en zijn nu zelf toe aan vrijheid. Mijn zus heeft net een nieuwe vriend en vind werken nog veels te leuk. Al wil ze op den duur wel kinderen. (Ze is nu 29) Mijn broertje is een te grote flierefluiter die nog veels te gezellig is (24) en ik zou hem zijn vrijheid ernstig afnemen als zoonlief bij hem komt.

Ik weet nu wel dat het gewoon wel goed komt. Er is echt wel iemand die de zorg voor de kleine op zich wel nemen. maar dat we het toch wel vast moeten leggen is gewoon wel waar. Misschien maar doen als de kleine er is.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  Licht Ontvlambaar maandag 14 september 2009 @ 13:24:35 #117
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_72727979
quote:
Op maandag 14 september 2009 12:10 schreef Troel het volgende:

[..]

Grijs, in zo'n geval kun je dus een voogd aanwijzen. Een voogd kan de kinderen in huis nemen, maar kan ook op zoek gaan naar een goede gezinsplek voor je kinderen. Als het dan nodig mocht zijn, dan kan de voogd op dat moment bekijken wat het meest overeenkomt met jullie wensen en wat op dat moment wenselijk is voor de kinderen.
Zo hebben wij het geregeld voor Isa, een hele goede vriend is haar voogd. En hij bepaalt waar ze het beste terecht kan...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_72729205
Dit moeten wij ook nog regelen, idd. Iig een voogd die ervoor zorgt dat ze goed terechtkomt.
Lastig wel. Hoe bepaal je wie dat gaat doen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 14 september 2009 @ 15:41:34 #119
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_72731413
Tja, nu komen we zelf ook aan het nadenken om iets te regelen voor Harry.
Ik moet toegeven dat ik het nog niet zo makkelijk vind. Hoewel me opeens met het doorlezen van dit topic wel een goede voogd/opvoeder invalt die voorheen nog niet in the picture was (zusje dat nu ruim meerderjarig is). Nog maar eens met manlief over hebben wat we nu gaan doen...
  maandag 14 september 2009 @ 16:25:04 #120
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_72732627
quote:
Op maandag 14 september 2009 11:07 schreef Troel het volgende:
Klein kickje, al is het alleen maar om nu echt eens die notaris te gaan bezoeken
Ja inderdaad! Dat heb ik me al 4x voorgenomen en is er nog niet van gekomen.

Wij willen dus inderdaad ook laten vast leggen wie Joep krijgt als er iets met ons gebeurd. Ik moet er niet aan denken, maar goed.... ik wil het wel geregeld hebben.
Niet mieten! Door gieten!
  maandag 14 september 2009 @ 17:02:54 #121
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_72733737
quote:
Op maandag 14 september 2009 14:14 schreef miss_sly het volgende:
Dit moeten wij ook nog regelen, idd. Iig een voogd die ervoor zorgt dat ze goed terechtkomt.
Lastig wel. Hoe bepaal je wie dat gaat doen?
Neem iemand die jij vertrouwt. Een voogd is niet verplicht de kinderen zelf op te voeden. Hij is wel verantwoordelijk voor de kinderen. Het is dan ook duidelijk wie de beslissingen over de kinderen neemt.

Je wil niet dat de kinderen onverzorgd achterblijven, maar je wil ook niet dat iedereen zich dan met de kinderen gaat bemoeien.
  maandag 14 september 2009 @ 17:14:01 #122
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_72734033
Wij hebben nog niets vast laten leggen, maar hebben er al wel iemand voor gevraagd en er wat dingen over afgesproken. Mijn schoonzus zal, in het geval van ons beider overlijden, voor ons kind (of evt. tegen die tijd onze kinderen) gaan zorgen. We moeten voor onszelf alleen nog een tweede optie bedenken en dat vind ik echt een stuk lastiger. Mijn schoonzus is erg voordehandliggend, want zij heeft er de leeftijd naar en staat erg open voor kinderen, maar zij zelf zal naar alle waarschijnlijkheid zelf geen kinderen krijgen (37 jaar oud, geen relatie, goede baan en geen rammels). Bovendien zitten wij qua levensopvatting e.d. erg met haar op één lijn en is ze nu, voor de geboorte al helemaal verzot op haar neefje, zo lief

Zodra we hebben besloten wat de 2e optie wordt (en die mensen gevraagd hebben uiteraard) zullen we gaan kijken in welke vorm we het willen gieten qua voogdij e.d. en het vast laten leggen bij de notaris. Ik vind dit erg belangrijk om zo snel mogelijk iets te regelen, voor ons kind, maar ook voor onze naasten. Duidelijkheid is denk ik prettig wanneer je zo'n verlies te verstouwen krijgt, dan wil je niet ook nog allerlei gesteggel over de weeskindjes aangaan denk ik..
3!
pi_72745718
Wij hebben het vorig jaar geregeld toen we dit huis kochten, we moesten toch naar de notaris. Wij hebben mijn broertje en mijn beste vriendin gevraagd. Het wil inderdaad niet zeggen dat 1 van hen de dagelijkse zorg op zich gaat nemen maar er wel voor zorgt dat ze goed terecht komt. En we weten zeker dat ze heel goed voor haar zullen zorgen en er alles aan doen om haar op haar pootjes terecht te laten komen! maar laten we vooral hopen dat het niet nodig is zeg...
Wij hebben trouwens geen afspraken gemaakt en vertrouwen erop dat het dan gewoon goed komt! Ieder doet iets op zijn/haar eigen manier en met de beste bedoelingen.
Het mooie was dat ze niet eens na hoefden te denken en meteen ja natuurlijk zeiden. We hadden eerst iemand anders gevraagd en daar moeten we nog antwoord van krijgen en die kwam met allerlei bezwaren (wat ook mag natuurlijk het is niet zomaar iets) waardoor ik me er niet goed meer bij voelde.
pi_72748108
Zo hee lastig dit. Heb er al een paar keer over nagedacht, maar kom er echt niet uit.

Onze ouders zijn tussen de 60 en 65 jaar. Wil je die nou echt nog met een paar kleine kinderen opzadelen? Mijn schoonouders wonen bovendien in een andere plaats, dus dan zouden onze kinderen dan ook bv nog van school en clubjes moeten veranderen. Mijn zwager zit in een begeleid wonen-project dus dat is ook geen optie. En mijn broertje en zijn vrouw wonen sinds dit jaar in Amerika Verder hebben de vrienden die het dichtst bij ons staan geen kinderen of geen kinderwens.

Nog maar eens goed over na blijven denken voorlopig
  Licht Ontvlambaar dinsdag 15 september 2009 @ 09:02:22 #125
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_72757140
quote:
Op maandag 14 september 2009 17:14 schreef Incantrix het volgende:
Wij hebben nog niets vast laten leggen, maar hebben er al wel iemand voor gevraagd en er wat dingen over afgesproken. Mijn schoonzus zal, in het geval van ons beider overlijden, voor ons kind (of evt. tegen die tijd onze kinderen) gaan zorgen. We moeten voor onszelf alleen nog een tweede optie bedenken en dat vind ik echt een stuk lastiger. Mijn schoonzus is erg voordehandliggend, want zij heeft er de leeftijd naar en staat erg open voor kinderen, maar zij zelf zal naar alle waarschijnlijkheid zelf geen kinderen krijgen (37 jaar oud, geen relatie, goede baan en geen rammels). Bovendien zitten wij qua levensopvatting e.d. erg met haar op één lijn en is ze nu, voor de geboorte al helemaal verzot op haar neefje, zo lief

Zodra we hebben besloten wat de 2e optie wordt (en die mensen gevraagd hebben uiteraard) zullen we gaan kijken in welke vorm we het willen gieten qua voogdij e.d. en het vast laten leggen bij de notaris. Ik vind dit erg belangrijk om zo snel mogelijk iets te regelen, voor ons kind, maar ook voor onze naasten. Duidelijkheid is denk ik prettig wanneer je zo'n verlies te verstouwen krijgt, dan wil je niet ook nog allerlei gesteggel over de weeskindjes aangaan denk ik..
Vanwaar twee opties? Is dat uit veiligheidsoverweging of om andere redenen?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_72758334
Als wij kinderen hebben en wij ooit eerder mochten te komen overlijden dan is mijn zus en haar man( heeeeeeel veel geld en kinderloos) sowieso de voogd.
75 topics = FIN
  dinsdag 15 september 2009 @ 10:03:34 #127
35189 Troel
scherp en bot
pi_72758402
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 09:59 schreef FP128 het volgende:
Als wij kinderen hebben en wij ooit eerder mochten te komen overlijden dan is mijn zus en haar man( heeeeeeel veel geld en kinderloos) sowieso de voogd.
Vergeet niet dat ze zelf ook zullen moeten instemmen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_72760667
Maar hoe zit het nou als mij iets overkomt? Kevin en ik hebben gezamelijk gezag over Mikael. Gaat Mikael dan gewoon naar Kevin of heeft R ook nog een mogelijkheid om de dagen dat Mikael nu hier is ivm de co-ouderschap te houden?
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_72760805
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 11:24 schreef MeNicole2 het volgende:
Maar hoe zit het nou als mij iets overkomt? Kevin en ik hebben gezamelijk gezag over Mikael. Gaat Mikael dan gewoon naar Kevin of heeft R ook nog een mogelijkheid om de dagen dat Mikael nu hier is ivm de co-ouderschap te houden?
Als Mikael nog zn echte vader ziet, dan gaat hij daar volgens mij naartoe. Tenzij je hebt vast gelegd dat hij naar zn stiefvader gaat.
pi_72760889
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 11:29 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Als Mikael nog zn echte vader ziet, dan gaat hij daar volgens mij naartoe. Tenzij je hebt vast gelegd dat hij naar zn stiefvader gaat.
Mijn ex en ik hebben co-ouderschap over Mikael. Maar dat staat nergens vast zeg maar. Het is iets wat we zelf zo hebben geregeld. Want ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om als mij iets overkomt Mikael alleen bij zijn vader te laten en dan zijn broertje en R nooit meer te zien. terwijl dat net zo goed bij zijn leven hoort!!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_72760984
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 11:32 schreef MeNicole2 het volgende:

[..]

Mijn ex en ik hebben co-ouderschap over Mikael. Maar dat staat nergens vast zeg maar. Het is iets wat we zelf zo hebben geregeld. Want ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om als mij iets overkomt Mikael alleen bij zijn vader te laten en dan zijn broertje en R nooit meer te zien. terwijl dat net zo goed bij zijn leven hoort!!
Dan zul je dat toch echt met spoed vast moeten gaan leggen. Straks is het te laat..
pi_72769385
Ik heb het zelf meegemaakt. Gelukkig was ik al volwassen en was voogdij nooit van toepassing, maar toch kan ik het niet nalaten om wat te zeggen hier.
Zorg alsjeblieft dat je je goed verzekert. Voor je kinderen, maar ook voor degenen die je kinderen straks misschien verder opvoeden. Door de goede levensverzekering en spaarregelingen van mijn ouders zitten mijn zus er ik in elk geval financieel goed bij. Het klinkt misschien heel vreemd om aan geld te denken, maar je maakt het je kinderen echt veel gemakkelijker door ze wat na te laten. Klinkt als een dooddoener, maar veel mensen in mijn omgeving zijn slecht verzekerd, en nu op latere leeftijd willen verzekeraars niet zo graag meer. Begrafeniskosten zijn zo tegen de 6000 euro, en dan doe je nog niets geks. Als je je jong laat verzekeren kost het maar weinig. Kijk wel goed wat je doet, eenverzekering in natura of in geld. Als je bijvoorbeeld 'spaart' voor 8000 euro, en je begrafenis kost maar, 6000, wat gebeurt er met die andere 2000? Vraag dat soort dingen heel goed na, een natura verzekering kan uitkomst bieden.
En laat inderdaad, zoals al veel vaker genoemd bij de notaris het een en ander vastleggen. Maar dan ook echt doe, zeg maar
  dinsdag 15 september 2009 @ 16:34:27 #133
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_72770088
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 16:14 schreef Pyttpytt het volgende:
Ik heb het zelf meegemaakt. Gelukkig was ik al volwassen en was voogdij nooit van toepassing, maar toch kan ik het niet nalaten om wat te zeggen hier.
Zorg alsjeblieft dat je je goed verzekert. Voor je kinderen, maar ook voor degenen die je kinderen straks misschien verder opvoeden. Door de goede levensverzekering en spaarregelingen van mijn ouders zitten mijn zus er ik in elk geval financieel goed bij. Het klinkt misschien heel vreemd om aan geld te denken, maar je maakt het je kinderen echt veel gemakkelijker door ze wat na te laten. Klinkt als een dooddoener, maar veel mensen in mijn omgeving zijn slecht verzekerd, en nu op latere leeftijd willen verzekeraars niet zo graag meer. Begrafeniskosten zijn zo tegen de 6000 euro, en dan doe je nog niets geks. Als je je jong laat verzekeren kost het maar weinig. Kijk wel goed wat je doet, eenverzekering in natura of in geld. Als je bijvoorbeeld 'spaart' voor 8000 euro, en je begrafenis kost maar, 6000, wat gebeurt er met die andere 2000? Vraag dat soort dingen heel goed na, een natura verzekering kan uitkomst bieden.
En laat inderdaad, zoals al veel vaker genoemd bij de notaris het een en ander vastleggen. Maar dan ook echt doe, zeg maar
Dat heb ik dan weer wel goed geregeld. En het klinkt helemaal niet als een dooddoener, het is juist verstandig. Ik heb het meegemaakt bij mijn man, zijn vader overleed en toen waren wij al samen, dus "gelukkig" was mijn man al volwassen, maar die had dus niets geregeld. Tjee, wat een gedoe en gerel krijg je dan om een bankstel zeg Nee, dat wil ik zo dus echt niet. Mocht er iets mij gebeuren of mijn man of ons beide, dan zit Joep er iig financieel goed bij.

De voogd heb ik alwel gevraagd Ze wil. Nu nog even regelen met een notaris.
Niet mieten! Door gieten!
  dinsdag 15 september 2009 @ 17:46:02 #134
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_72772650
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 09:02 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Vanwaar twee opties? Is dat uit veiligheidsoverweging of om andere redenen?
Dat is voor de zekerheid. Ik heb vanuit mijn vorige baan zijlings wel eens wat te maken gehad met het executeren van testamenten en ik heb het gezien dat er een testament niet uitgevoerd kon worden omdat de enige persoon die benoemd werd op dat moment niet in staat was om deze belofte na te komen. Vind het een fijn idee dat mijn schoonzus het strakjes eventueel aan zou kunnen geven als het gewoon echt niet gaat
3!
  Moderator woensdag 6 oktober 2010 @ 09:55:20 #135
5428 crew  miss_sly
pi_87237220
quote:
Op maandag 14 september 2009 17:02 schreef bankrupcy het volgende:

[..]

Neem iemand die jij vertrouwt. Een voogd is niet verplicht de kinderen zelf op te voeden. Hij is wel verantwoordelijk voor de kinderen. Het is dan ook duidelijk wie de beslissingen over de kinderen neemt.

Je wil niet dat de kinderen onverzorgd achterblijven, maar je wil ook niet dat iedereen zich dan met de kinderen gaat bemoeien.
We vonden eht erg moeilijk, maar deze raad heeft ons geholpen een beslissing te nemen die voor ons goed voelt. We hebben mijn ouders gevraagd of zij voodg willen worden in geval van.

Mijn ouders kennen Senna na ons gewoonweg het beste. Bovendien zijn we ervan overtuigd dat zij met gevoel en verstand op zoek zullen gaan naar de beste oplossing, de beste plek voor Senna. Ik vind bijvoorbeeld dat de opa's en oma's (behalve tijdelijk natuurlijk) niet meer de juiste personen zijn om een klein kindpermanent op te voeden, en vanmijn ouders ben ik ervan overtuigd dat zij dat ook vinden en naar een andere oplossing zullen zoeken. Mijn schoonmoeder is een heel lief mens, maar die zie ik nog best in staat om te beslissen om Senna dan maar zelf op te voeden. Wij willen echter niet dat ze opgroeit bij oude mensen en de opa's en oma's zijn nu al allemaal halverwege de 60.

Nu moeten we alleen dingen nog vastleggen. Zal het topic nog eens doorlezen wat hiervoor de mogelijkheden en noodzakelijkheden zijn. Het voelt wel goed dat we dit nu in orde hebben.
pi_87237526
Wij hebben een testament op laten stellen vlak voor de geboorte van Ivan. Daarin wilden we ook op laten nemen wie voor hem zou zorgen als wij allebei zouden komen te overlijden. We hebben mijn schoonzus en haar man gevraagd. Ze hebben een zoontje van ongeveer dezelfde leeftijd en zouden misschien nog wel een kind willen maar vinden zichzelf er inmiddels te oud voor. Ze zijn lief, zorgzaam en verstandig en ik heb er alle vertrouwen in dat Ivan er prima op zou groeien. Toch zijn er ook wel andere kandidaten. Mijn schoonouders kennen Ivan bijvoorbeeld het beste omdat ze 2 dagen in de week op hem passen. Ook mijn moeder en haar vriend sluit ik niet bij voorbaat uit. Het valt zelfs niet uit te sluiten dat mijn broertje ooit gaat settelen en een gezinnetje met kinderen sticht.

Uiteindelijk hebben we besloten om níet in het testament te laten zetten wie we graag als voogd zouden willen hebben. We hebben begrepen dat de rechter er altijd aan te pas komt om de actuele situatie te bekijken en in te schatten wat het beste is voor het kind. Omdat situaties kunnen veranderen en we daar niet telkens voor naar de notaris willen vertrouwen we er maar op dat onze naaste familieleden er samen wel uitkomen, samen met de rechter. We zien nu al zoveel veranderingen: wij krijgen er nog een kind bij, mijn schoonzus en haar man hebben net een huis gekocht waarin echt niet ruimte is voor nog een kind (laat staan 2 kinderen), mijn schoonvader had ineens wat medische problemen, bij mijn moeder en haar vriend gaat de zestienjarige zoon van haar vriend nu intrekken.

Ik ben dus blij dat we niks formeel vast hebben laten leggen en dat we naaste familieleden buiten de officiële wegen om op de hoogte hebben gesteld van onze wensen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 10:09:35 #137
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_87237553
Goeie kick! :Y
Wij hebben idd ook al wel voor onszelf bedacht dat we mijn zus en haar man willen vragen om idd de taak op zich te nemen de beste plek voor de mannen te zoeken. Als ze dat zelf willen doen is dat ook goed, maar ik kan me voorstellen dat dat iets is dat ze nu niet kunnen overzien en dat vind ik dan ook een te grote vraag.

We moeten idd alleen nog wel een keer dat gesprek met ze aan.
pi_87237684
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 16:14 schreef Pyttpytt het volgende:
Zorg alsjeblieft dat je je goed verzekert.
Ik kan dit onderschrijven. Voor ons heeft het veel verschil gemaakt dat mijn vader een goede uitvaartverzekering maar bovenal een overlijdensrisicoverzekering op zijn hypotheek had. Door die laatste verzekering konden we op het hoogtepunt van de financiële crisis zijn huis met verlies verkopen maar hielden we er nog wel genoeg geld aan over om bijvoorbeeld onderdak voor mijn broertje te vinden. Wij waren ook allebei al volwassen, maar mijn broertje woonde nog wel bij mijn vader in.
  Moderator woensdag 6 oktober 2010 @ 10:33:35 #139
5428 crew  miss_sly
pi_87238136
Juist omdat situaties kunnen veranderen, hebben we mijn ouders gevraagd. Zij zijn in staat om Senna's welzijn voorop te stellen en naar de beste oplossing voor haar te zoeken. En ik wil graag een zekerheid vastleggen. Niet dat als er iets met ons gebeurt, Senna eerst een beetje rondgereisd wordt tot een rechter tijd heeft zich erover te buigen. Juist als er iets met ons gebeurt, moet er duidelijkheid zijn voor Senna.

Bovendien vind ik het altijd weer een beetje eng, dit soort dingen. Iedereen kan het altijd prima vinden met iedereen, heeft natuurlijk het beste voor, tot er iets vreselijks gebeurt als een overlijden. ERfenis, zaken regelen, hoe vaak levert dit (totaal onverwacht) toch ineens veel problemen op? Niet met mijn dochter!
  woensdag 6 oktober 2010 @ 10:39:45 #140
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_87238303
Ja maar... (advocaat van de duivel) er kan toch ook iets met jouw ouders gebeuren? Of zelfs met jullie relatie tot jouw ouders?
Hebben jullie wel ook de andere betrokkenen verteld over wat jullie willen?

Dat zijn wij iig wel van plan. Om, als we het eenmaal met mijn zus besproken hebben, dan zowel aan mijn als zijn ouders te vertellen en uit te leggen wat we willen en waarom we dat willen.
  Moderator woensdag 6 oktober 2010 @ 10:43:12 #141
5428 crew  miss_sly
pi_87238402
Geen advocaat van de duivel, gewoon heel rationeel :)
Ik geloof niet dat onze relatie tot mijn ouders zal veranderen. We hebben een goede band, en al behoorlijk wat meegemaakt om te weten dat het goed is. Daar heb ik wel vertrouwen in. Natuurlijk kan er iets met mijn ouders gebeuren en als dat het geval is, zullen we de voogdijkwestie opnieuw bekijken. Voor nu is dit volgens ons de beste oplossing en als de toekomst problemen oplevert, handelen we die dan wel weer. One step at a time, hoor ;)

Behalve vast laten leggen, willen we het ook zeker vertellen aan andere betrokkenen, zodat ze al op de hoogte zijn en waarom we dit zo willen.
pi_87238477
en besef ook heel goed dat het echt kan gebeuren voordat je ja zegt
mijn zus en ik hebben beide 3 kinderen en als er wat zou gebeuren kwamen de kinderen in het gezin van de ander Mijn zwager en zus hebben een auto ongeluk gehad mijn zus was op slag dood mijn zwager levensgevaarlijk gewond
Hij heeft het gelukkig gered maar lag maanden in het ziekenhuis
wij kregen de 3 jonge kinderen voorlopig in huis en het was heel erg zwaar van 3 kinderen ga je naar 6 kinderen in ongeveer dezelfde leeftijd
buiten dat hebben de kinderen heel veel verdriet want hun moeder is dood en ik had zelf ook nog eens heel veel verdriet Het was allemaal heel erg heftig
ik weet niet of we het hadden gered als dit permanent was geweest
  woensdag 6 oktober 2010 @ 10:50:00 #143
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_87238617
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 10:39 schreef Brighteyes het volgende:
Ja maar... (advocaat van de duivel) er kan toch ook iets met jouw ouders gebeuren? Of zelfs met jullie relatie tot jouw ouders?

Dat zijn wij iig wel van plan. Om, als we het eenmaal met mijn zus besproken hebben, dan zowel aan mijn als zijn ouders te vertellen en uit te leggen wat we willen en waarom we dat willen.
ik heb bij verschillende mensen idd aangegeven woordelijk wie de voogden zijn van Arwen.
Puur omdat ik weet dat mijn ouders sowieso hoe graag ze zouden willen al niet de tijdelijke opvang kunnen verzorgen, en die andere grootouders, over mijn lijk, dat wil ik absoluut niet :N
Ik heb trouwens wel heel bewust niemand van de familie gekozen, maar vrienden die ik al jaren ken, en daarvan ik als enige zekerheid ( zoverre dat kan) dat zij haar zo goed als kan opvoeden op de manier zoals ik zou doen.
Die respect hebben voor mijn keuzes, en Arwen heel naast staan. En weten wat mijn wensen zijn.
Bereid zijn mocht het nodig zijn hun leven aan te passen om het voor haar zo goed mogelijk te maken.

Zus 1 heeft twee kinderen, die heeft zelf genoeg drukte, en daarbij ook teveel zorgen om.
en andere zus die de initiele voogd was, toont absoluut geen enkele interesse in haar, dus zou ik ook absoluut niet meer als voogd willen.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  Moderator woensdag 6 oktober 2010 @ 10:52:21 #144
5428 crew  miss_sly
pi_87238693
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 10:50 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

ik heb bij verschillende mensen idd aangegeven woordelijk wie de voogden zijn van Arwen.
Puur omdat ik weet dat mijn ouders sowieso hoe graag ze zouden willen al niet de tijdelijke opvang kunnen verzorgen, en die andere grootouders, over mijn lijk, dat wil ik absoluut niet :N
Ik heb trouwens wel heel bewust niemand van de familie gekozen, maar vrienden die ik al jaren ken, en daarvan ik als enige zekerheid ( zoverre dat kan) dat zij haar zo goed als kan opvoeden op de manier zoals ik zou doen.
Die respect hebben voor mijn keuzes, en Arwen heel naast staan. En weten wat mijn wensen zijn.
Bereid zijn mocht het nodig zijn hun leven aan te passen om het voor haar zo goed mogelijk te maken.

Zus 1 heeft twee kinderen, die heeft zelf genoeg drukte, en daarbij ook teveel zorgen om.
en andere zus die de initiele voogd was, toont absoluut geen enkele interesse in haar, dus zou ik ook absoluut niet meer als voogd willen.
Ja, dat laatste is ook zoiets. Mijn zusje had ook een voogd gevraagd, schoonzusje en zwager zonder kinderen. Die hebben weliswaar 'ja' gezegd, maar zijn totaal ongeinteresseerd in de kinderen, sowieso in kinderen. Dat voelt dan toch niet heel erg fijn, achteraf, vertelde ze.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 11:45:30 #145
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_87240230
Wij hebben het allemaal geregeld voordat we van de zomer met z'n tweeën op vakantie gingen.

Mijn broer is eerste voogd en bewindsvoerder en we hebben nog een reserve-voogd en bewindsvoerder aangesteld. Dat ligt vast in onze testamenten en zal dan ook zo worden uitgevoerd (dus geen rechter meer, het is immers onze laatste wilsbeschikking). Mochten mijn broer (en zijn vrouw natuurlijk, maar je kunt maar 1 naam benoemen) tzt om wat voor reden dan ook niet willen of kunnen, dan kan hij de voogdijschap altijd nog afwijzen.
De kinderen blijven iig financieel onder bewind staan tot ze 23 zijn. Mochten ze het geld eerder nodig hebben om wat voor reden dan ook, dan kan dat altijd in overleg met de voogd/bewindvoerder.

Het is overigens ook zo, dat enige aanpassingen die mijn broer zou moeten maken agv het voogdijschap (huis uitbouwen, grotere auto, weet ik wat) betaald mogen worden uit de middelen waarover hij dan het bewind heeft (dus het geld van de kinderen).

Ik hoop gewoon echt dat het nooit zover zal komen. Ik moet er eigenlijk niet aan denken...
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 11:57:30 #146
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_87240562
Dat klinkt heel solide allemaal Memmel. :Y

En thanks voor de reminder, F. en ik gaan idd ook wrsch samen weg in December en voor die tijd moet het wel besproken zijn iig.
pi_87240926
Wij moeten er ook maar eens over praten. Ik denk dat het mijn ouders of mijn zusje en zwager worden.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 12:22:54 #148
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_87241494
Memmel, wat hebben jullie dat goed geregeld.

Wij hebben op dit moment helemaal niets geregeld. En het is nog wel complex bij ons omdat Twan natuurlijk ook nog zn vader heeft waar hij gedeeltelijk is. Misschien toch een punt om binnenkort eens te bespreken. Zowel voor Lennon als voor Twan.
Make love, not war ☮
pi_87245517
ik vraag me echt af of mijn broer en schoonzus ook wat geregeld hebben. Ze hebben 3 kinderen, en opzich zijn er in mijn familie genoeg stabiele stellen met kinderwens die geschikt zouden zijn. Ik ben eigenlijk niet geschikt, ik studeer nog en mijn man ook en we hebben dus totaal geen financiële zekerheid. Maar omdat ik al jaren veel oppas, ze veel zie en ontzettend veel van ze hou, zou ik het toch raar vinden als ze naar iemand anders zouden gaan. Ook al begrijp ik prima dat we nu niet geschikt zijn, ik zou het toch graag doen. En dat heb ik verder niet bij nichtjes en neefjes. Maargoed, ik hoop vooral dat zulke regelingen nooit nodig zullen zijn. Het lijkt me echt ontzettend moeilijk om zo'n keuze te maken.
freedom is just another word for nothing left to lose
  woensdag 6 oktober 2010 @ 14:31:05 #150
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_87245965
Ehm, lijkt mij ook wel een ideetje dat man en ik hier toch een keer wat concreter over gaan praten. Ik kan zo al een aantal mensen bedenken die het vast allemaal erg interessant zouden vinden, maar wie ik niet 'capabel' acht om zich in ons/ons kind 'in te leven'. Daar wij nogal specifieke eisen hebben mbt de opvoeding, meertalig, contact met beide families, wordt dit al gauw lastig.

Mijn moeder wil mijn zusje, maar ik vind, zij is net afgestudeerd en weet het allemaal nog niet, dat ik haar niet kan opzadelen met zulk een verantwoordelijkheid. Mijn vader zou ik wel kunnen vragen, net zo'n regeling als miss_sly, net als de broer van de man, die volgens de man de aangewezen persoon is. Probleem is echter wel dat zij al 4 kinderen hebben, en ook al zouden ze het met liefde doen, 6 kindren is toch wel heul heftig.En dan de landen/talen... Lastig, lastig... In Canada geen opties, dus verhuizen wordt het sowieso. HEftig.
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_87247081
quote:
Op maandag 28 november 2005 19:48 schreef Jelief het volgende:
MikeAir en ik zijn erg blij dat wij de ouders van Emma zijn en hopen uiteraard dat ons niets overkomt zodat we er nog heel lang voor haar zullen zijn. Helaas hebben we daar geen garantie voor daarom hebben we gisteren de broer van MIkeAir en zijn vriendin (smurfinnetje) gevraagd of zij voor Emma willen zorgen mocht ons iets overkomen.
Dat willen ze gelukkig graag doen.

Heb jij zoiets geregeld? En heb je dat dan ook nog op de een of andere manier vastgelegd, in een testament ofzo? Is dat sowieso nodig? (bij overlijden van beide ouders wijst de kantonrechter een voogd aan voor de kinderen, mag ik aannemen dat dat dan mijn zwager en as schoonzusje zijn?)
wij hebben zoiets al geregeld en wie dat zijn is ook al bekend bij de kiddos. :Y :s)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_87248261
Wij hebben niks geregeld en ik zou ook niet iemand kunnen bedenken. Mijn man heeft geen familie (alleen ons). Met mijn ouders hebben we een hele goede band, en zij kennen de kinderen ook heel erg goed maar ze zijn al midden 70.
Dan heb ik nog een broer en zijn vriend maar hun leven is niet bepaald op kinderen ingericht en die zitten daar ook echt niet op te wachten.
In onze vriendenkring zitten ook geen gegadigden (of alleenstaand ouder of bewust kinderloos).
pi_87248460
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 10:39 schreef Brighteyes het volgende:

Precies, er kan zoveel gebeuren. Ik zou nu bijvoorbeeld mijn schoonmoeder graag benoemen tot executeur van het testament, maar het is mogelijk dat zij eerst komt te overlijden of dat er iets met mijn schoonvader gebeurt waardoor ik haar die verantwoordelijkheid en zorgen liever niet wil geven. Daarom hebben we ervoor gekozen om mijn moeder, mijn schoonouders en mijn schoonzusje en zwager op de hoogte te stellen van onze wensen. Verder vertrouwen we hen allemaal, en uiteindelijk ligt het laatste woord bij de rechter (als ik het goed begrepen heb).
pi_87248554
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 11:45 schreef Memmel het volgende:
Dat ligt vast in onze testamenten en zal dan ook zo worden uitgevoerd (dus geen rechter meer, het is immers onze laatste wilsbeschikking).
Weet je zeker dat dat zo is? Dat is namelijk niet wat ik begrepen heb, maar ik kan ernaast zitten. Het lijkt me ook niet logisch, want testamenten zijn vaak lang geleden opgesteld en het lijkt me altijd in het belang van het kind om naar de actualiteit te kijken.

Ik ga nog even op zoek naar informatie hierover.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 15:39:56 #155
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_87248711
Wij hebben onlangs ons testement opengebroken. En laten wijzigen wie er als 'voogd' in stond.
Mijn schoonbroer en zijn vrouwen zouden dat zijn. Zij zijn uit elkaar en mijn schoonbroer heeft een NAH (niet aangeboren hersenafwijking) waardoor hij niet voor zn eigen kinderen kan zorgen, laat staan die van een ander.
Dus we hebben als 1e voogd mijn ouders erin gezet. En nog wat andere dingen die ik zo nu niet uit mn hoofd weet.
Ik weet dat mijn ouders al wat ouder zijn. Maar, liever dat, dan een oom die het gewoon écht niet kan.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 15:42:21 #156
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_87248804
En heel veel dingen die memmel zegt hebben wij ook. Over bewind, over vrijkomen van geld bij bereiken van bepaalde leeftijd . Over geld dat gebruikt kan worden voor de opvoeding etc. waarbij dus geld uit de erfenis gehaald kan worden, voor bijv studiekosten etc.
Staat alelmaal in testament, volgens mij zijn dat vrij 'standaard' dingen.
Ook volgorde van voogden hebben wij.
pi_87248977
Deze bron is heel duidelijk: "Veel ouders vragen zich af wat er met hun kinderen gebeurt als zij er niet meer zijn. Als er niets geregeld is, wordt dat bepaald door de rechter. U kunt daarvan afwijken door een testament op te stellen. Bij gehuwden of geregistreerde partners, oefenen de ouders gezamenlijk het ouderlijk gezag uit. Als een van u beiden overlijdt, krijgt de ander automatisch het ouderlijk gezag. Als de ander vervolgens ook overlijdt (of als de ouders tegelijkertijd overlijden), benoemt de rechter een voogd over de kinderen, tenzij de ouders in een testament zelf al een voogd hebben benoemd. Door zo'n voogd-benoeming in een testament is de rol van de rechter uitgespeeld. De ouders hebben dan dwingend bepaald bij wie hun kinderen terechtkomen. Desgewenst kunnen ook gezamenlijke voogden worden aangewezen."

Als er niets geregeld is treedt de rechter in overleg met de familie en neemt een beslissing. Dat vind ik zelf toch nog steeds het fijnste idee. De meeste mensen hikken er sowieso al tegenaan om dit soort dingen goed te regelen en het maken van nieuwe afspraken bij de notaris lijkt me echt iets wat erbij inschiet.
pi_87249041
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 15:42 schreef amaranta het volgende:
En heel veel dingen die memmel zegt hebben wij ook. Over bewind, over vrijkomen van geld bij bereiken van bepaalde leeftijd . Over geld dat gebruikt kan worden voor de opvoeding etc. waarbij dus geld uit de erfenis gehaald kan worden, voor bijv studiekosten etc.
Staat alelmaal in testament, volgens mij zijn dat vrij 'standaard' dingen.
Ja, dat zijn volgens mij inderdaad standaarddingen. Wij hebben dat soort dingen er ook instaan terwijl wij geen voogd benoemd hebben.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 15:49:30 #159
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_87249064
dat schiet er echt niet bij in claudia. Bijj mij tenminste niet.
Mijn schoonbroer en zus waren uit elkaar. ZIJ stond in mijn testament, en ik heb geen rust gehad voor dat ZIJ er weer uit was.
Dus die afspraak was er snel. Kost wel wat geld. Maargoed.

Ik wil het juist niet aan de rechter over laten. Er zijn gewoon mensen in de familie bij wie we liever niet hebben dat de kinderen terecht komen. En omdat te voorkomen kiezen wij het van te voren dus.
  Moderator woensdag 6 oktober 2010 @ 15:56:53 #160
5428 crew  miss_sly
pi_87249315
De rechter zal het absoluut met het welzijn van het kind vooropgesteld proberen te regelen, maar ik vind het ook fijner als een onbekende zo'n beslissing juist niet hoeft te nemen. Hoe goed bedoelend ook, hij/zij kent Senna natuurlijk niet, ons en ozne opvoeding en ideeen niet, hoe wij in het leven staan/stonden. Als de situatie dusdanig wijzigt dat het nodig is, maken we een aanpassing, maar voor nu vind ik het fijn te weten dat mijn ouders die taak op zich nemen.
pi_87249324
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 15:49 schreef amaranta het volgende:
dat schiet er echt niet bij in claudia. Bijj mij tenminste niet.
Mijn schoonbroer en zus waren uit elkaar. ZIJ stond in mijn testament, en ik heb geen rust gehad voor dat ZIJ er weer uit was.
Dus die afspraak was er snel. Kost wel wat geld. Maargoed.
Ik vind het heel goed dat je dat hebt gedaan! Maar ik zie zelf hoeveel er in een jaar tijd al kan veranderen. Ik heb geen zin om bijvoorbeeld als mijn schoonzus en haar man een nieuw (te klein) huis hebben gekocht te vragen of ze nog wel voogd willen zijn en dit eventueel in het testament te laten wijzigen. En zo hebben zich talloze veranderingen voorgedaan.

En ik vrees dat het een realiteit is dat mensen dit soort dingen vooral eenmalig regelen - als ze het al regelen - en niet bijhouden.

quote:
Ik wil het juist niet aan de rechter over laten. Er zijn gewoon mensen in de familie bij wie we liever niet hebben dat de kinderen terecht komen. En omdat te voorkomen kiezen wij het van te voren dus.
Eigenlijk zou je dat in je testament moeten kunnen opnemen. :Y)

Ik vind trouwens vooral de onpartijdigheid van een rechter heel fijn. Hoe lief ik mijn schoonmoeder bijvoorbeeld ook vind - ik denk dat zij onze kinderen minder makkelijk naar Valkenburg (bij mijn moeder) dan naar Amsterdam (bij haar eigen dochter) zal 'sturen'.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 22:57:05 #162
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_87267366
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 10:45 schreef Beboja het volgende:
en besef ook heel goed dat het echt kan gebeuren voordat je ja zegt
mijn zus en ik hebben beide 3 kinderen en als er wat zou gebeuren kwamen de kinderen in het gezin van de ander Mijn zwager en zus hebben een auto ongeluk gehad mijn zus was op slag dood mijn zwager levensgevaarlijk gewond
Hij heeft het gelukkig gered maar lag maanden in het ziekenhuis
wij kregen de 3 jonge kinderen voorlopig in huis en het was heel erg zwaar van 3 kinderen ga je naar 6 kinderen in ongeveer dezelfde leeftijd
buiten dat hebben de kinderen heel veel verdriet want hun moeder is dood en ik had zelf ook nog eens heel veel verdriet Het was allemaal heel erg heftig
ik weet niet of we het hadden gered als dit permanent was geweest
Ook hier kan ik me min of meer iets bij voorstellen, en toch denk ik persoonlijk dat je ook dan wel een oplossing gevonden zou hebben als t permanent zou zijn, wel 'fijn' dat je de keerzijde met ons wilt delen _O_

Ik heb onlangs nog een hele kleine wijzinging laten doen :@ heb laten noteren in het document bij de notaris dat _ik_ permanent niet wil dat de kinderen naar mijn familie gaan, lang verhaal, maar wel nodig helaas.
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
  donderdag 7 oktober 2010 @ 10:00:16 #163
108648 cattie
lieve moeder
pi_87275208
Indien de rechter er over moet beslissen, doet de Raad voor de Kinderbescherming een onderzoek. Vaak komt er dan ook een bijeenkomst voor alle familie en vrienden, om te kijken of men er uit komt. Als het onvoldoende duidelijk is wie het meest geschikt is voor de voogdij, bijvoorbeeld als er ruzie ontstaat of er is niemand echt geschikt, kan de voogdij ook naar bureau jeugdzorg gaan (de kinderen gaan dan wel vaak bij een familielid wonen, maar de familie heeft dan niet de officiele zeggenschap). Deze procedure kan makkelijk een paar maanden duren, maanden waarin de familie en de kinderen in onzekerheid verkeren.

Voor een rechter zijn dit geen gemakkelijke zaken en het is, zoals miss-sly ook al zegt, onmogelijk om rekening te houden met wensen van opvoeding e.d.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 10:29:10 #164
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_87276098
Wb het mogelijk financieel niet voor je kinderen kunnen zorgen: dat is dus ook bij wet zo geregeld. Als je een voogd aanwijst, mag die uit de middelen van de kinderen (uit de erfenis bijvoorbeeld) noodzakelijke aanpassingen doen. In ons geval hebben we er iig voor gezorgd dat dat voor een deel goed gedekt is.

@Claudia: natuurlijk komt er geen rechter aan te pas als het in je testament staat. Anders kan je net zo goed geen testament laten maken. En ik vind dat je met het vastleggen van iets dergelijks in een testament ook de verantwoordelijkheid hebt om dat bij te houden, zoals Amaranta zegt. Het is wat mij betreft een levend document en niet iets dat eens gemaakt wordt en dan in de kast verdwijnt.
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')