Vozvrashcheniye (The Return) (Zvyagintsev
![]()
, 2003)
![]()
Vooral een erg mooie film in de vormgeving. De beelden en de cameravoering zijn prachtig. Ook het verhaal is best mooi. De broers die er proberen achter te komen wie hun vader is, en de vader die probeert een goede vader te zijn, wat hem niet zo goed afgaat. De relatie tussen de broers is voor mij erg herkenbaar, en in dit opzicht vooral de jongste.. Zoals gezegd waren vooral de beelden erg mooi in deze typisch Oost-Europese setting. Een groot pluspunt. Het wordt vertelt vanuit het oogpunt van de broers en de jonens acteerden verder ook erg oprecht in de zoektocht naar wie hun echte vader was en daarbij niet de onderlinge relatie te vergeten. Uiteindelijk leidt het allemaal tot een heftige, doch aangrijpende climax. De film wist mij echter niet écht te raken. Ik kijk wel uit naar zijn tweede film.
Een dikke 8 wel.
Umberto D. (De Sica, 1952)
![]()
Echt een prachtige film!
![]()
Ik hou wel van het neo-realisme. De grote kracht vind ik de echtheid en de thema's van alledag. Umberto is een oude man, die zijn hele leven hard gewerkt heeft, maar uiteindelijk te weinig pensioen overhoud voor een verder leven. Hij slijt zijn dagen in een soort pension, waar de hospita hem echter liever zo snel mogelijk ziet vertrekken. Verder kan hij naar enig medeleven fluiten. Enkel zijn hondje en het kamermeisje weten hem te waarderen. Hij probeert wanhopig nog wat bietsen bij zijn oud-collega's, maar die weten hem keer op keer af te wimpelen. Een lege toekomst lonkt, dit paralell aan het dienstmeisje. Enkele treffende scènes passeren de reveu, bijv. als hij uitiendelijk besluit te gaan bedelen, maar dit toch echt niet lukt. En ik heb normaal niet veel met honden, maar zo een onvoorwaardelijke liefde voor zo'n beestje weet mij toch echt te raken. Over het algemeen een film die bij mij weer de nodige emoties teweeg wist te brengen. Ik vond het net iets beter dan Ladri di biciclette. En dat dienstmeisje was ook een leukerd
![]()
Een welverdiende 9,5.
L'année dernière à Marienbad (Resnais, 1961)
![]()
Een surrealistisch Frans verhaaltje. Opzich best oke, al was het soms wat lastig te volgen. Er is een feestje, en een man maakt een een vrouw wijs dat zij vorig jaar het een en ander hebben meegemaakt. De vrouw is zich van geen kwaad bewust en gaat niet in op zijn avances. Het doet me qua stijl een beetje denken aan Hiroschima, mon amour, met die voice-overs enzo. Maar goed, het is dezelfde regisseur. de camerovoering vond ik ook hier erg mooi. Tevens vond ik de muziek ook wel toepasselijk. En dat spelletje was ook wel cool.
![]()
Een film met zowel emoties, als emotielozen en voor de liefhebber voor verschillende gedachtespinsles een aanrader. Het ging allemaal wel wat te lang door, maar wel een aaneenschakeling van mooie scènes en shots.
7,5
Der Himmel über Berlin (Wenders, 1987)
![]()
Ja, en ook deze vond ik erg goed met mooie beelden van Berlijn. Het feit dat de simpele dingen des levens je ook echt mens maken, sta je over het algemeen nooit echt bij stil. Wat lijkt het me erg om gevoelloos te zijn, denk ik dan. Zo denken enkele engelen er blijkbaar ook over. Het gevoelloze wordt mooi weer gegeven door het zwart-wit en het is ontroerend om te zien hoe ze de ongelukkige mens bij proberen te staan, terwijl ze zelf niet weten hoe en wat. Gewoon een erg fijne film. Hoewel wat poetisch, toch erg toegankelijk en aangrijpend. Verder wil ik nog kwijt dat ik wel voor deze film had gestemd ten koste van M
Verder ben ik wat moe, dus ik raffel het wat af.
Wel een 8,5.
Wat heb ik een goede/mooie films gezien de laatste tijd
[ Bericht 1% gewijzigd door laurenzo85 op 07-12-2005 15:03:33 ]