Ah, maar daarvoor bestaan er secundaire voorwaarden die wel behoorlijk goed zijn.quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:32 schreef Litpho het volgende:
Om een maximum aantal aan geschikte personen te kunnen halen. Niks tegen idealisten, maar de (relatief) lage beloning schrikt capabele mensen met minder hoge idealen af.
Hier sluit ik me bij aan; met name de min of meer geprivatiseerde energiebedrijven. Deze vorm van graaien en mismanagement is hetgeen wat Nederland tegnhoudt op economisch gebied. Vooral het volkomen ontbreken van iedere vorm van schaamte over dit gedrag is iets waar ik me nogal aan kan ergeren.quote:Op donderdag 24 november 2005 06:55 schreef StefanP het volgende:
Ze willen het beste van 2 werelden. Het salaris van de privesector, maar de werkdruk, baanveiligheid, het zich niet hoeven verantwoorden en de subsidies e.d. van de publieke sector. Een miljoen euro salaris omdat ze toch echt bijna privesector zijn en moeten concurreren, maar verantwoording afleggen, openheid en keiharde deadlines, daar doen we natuurlijk niet aan want we zijn toch echt (semi) overheid hoor!
In sommige gevallen zijn diezelfde mensen ook weer minder capabel. Ik ben het echt niet met je eens dat je kunt stellen dat mensen die uit idealisme voor een baan kiezen niet in staat zijn een efficient bedrijfsproces op poten te zetten.quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:21 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik zeg dat er capabele mensen in het bedrijfsleven nu voor kiezen niet bij de overheid te werken omdat de beloning te laag is. In sommige gevallen zullen deze mensen capabeler zijn dan degenen die nu wel bij de overheid werken, en zou het dus een verbetering zijn als de overheid een groter scala aan capabele mensen had om uit te kiezen.
relatief lage beloning...? Ik ga haast denken dat jij ook een ambtenaar bent. Wat betreft beloning is de vijver natuurlijk nooit vol, wat er bij de overheid gebeurt - en dat heeft niets met capabiliteit te maken - is dat men wil vissen in diezelfde vijver als het bedrijfsleven. Daarbij wil men jou laten geloven dat er tekort is geschikte mensen mits je maar genoeg betaalt dan trek je zo een blik geschikte mensen open. Dat gebeurt natuurlijk niet, maar ondertussen is dat het argument om zichzelf een leuk salaris toe te bedingen.quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:32 schreef Litpho het volgende:
[..]
Om een maximum aantal aan geschikte personen te kunnen halen. Niks tegen idealisten, maar de (relatief) lage beloning schrikt capabele mensen met minder hoge idealen af.
Vind ik ook. Ik denk dat veel politici alleen geen idealen hebben, maar een hang naar macht en aanzien.quote:Op woensdag 23 november 2005 06:59 schreef DionysuZ het volgende:
Ik heb liever dat mensen in de politiek zitten voor hun idealen, en niet omdat het daar zo lekker verdient. En het is echt niet zo dat ze zo weinig verdienen hoor.
Iemand die het salaris van een minister of andere hoge ambtenaar te laag vind om aan te nemen, is wat mij betreft niet capabel genoeg om een non-profit organisatie als de overheid te leiden. Zoals al regelmatig gezegd: Zakkenvullers hebben we genoeg in Den Haag.quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:21 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik zeg dat er capabele mensen in het bedrijfsleven nu voor kiezen niet bij de overheid te werken omdat de beloning te laag is. In sommige gevallen zullen deze mensen capabeler zijn dan degenen die nu wel bij de overheid werken, en zou het dus een verbetering zijn als de overheid een groter scala aan capabele mensen had om uit te kiezen.
Een hogere beloning maakt de hoeveelheid mensen die geschikt zijn voor de baan niet groter.quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:32 schreef Litpho het volgende:
[..]
Het probleem wat ik zie is het ontbreken van het wegwerken van mensen die niet voldoen aan de eisen. Voorzover er al aan eisen wordt gedaan bij de overheid. Bij de overheid vraag je je af wat iemand moet doen om ontslagen te worden. --> Daarom hoor je daar ook minder salaris te krijgen dan in het bedrijfsleven; het risico op ontslag is kleiner.quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:32 schreef Litpho het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |