Wat ik dus wil beweren, je kunt je natuurlijk verliezen in allerlei discussies over semantiek, feit is dat een bepaalde wrs alleen in algemene trekken te schetsen combinatie van psychologische factoren iemand voorbestemmen tot het aanhangen van een bepaalde levensovertuiging. Woonplaats alleen is niet een allesbepalende factor. Ertoe leidende dat je bepaalde overtuigingen zowel in Appingedam aantreft als in Rotterdam. Alleen als bepaalde toevallige negatieve ervaringen de enige trigger zouden zijn waardoor mensen een bepaalde levensovertuiging zouden aanhangen, gaat stelling in OP volledig op...quote:Op woensdag 23 november 2005 15:34 schreef sigme het volgende:
[..]
Van karaktereigenschappen zou je nog kunnen zeggen dat die iemands overtuigingen predestineren, maar een woonplaats, of andere ervaringen tijdens het leven predestineren toch niemands overtuiging lijkt me?
Ze vormen mede, bepalen mede, zienswijzen, prioriteiten, beschikbare informatie en gewenste informatie met betrekking tot gevoerd en gewenst beleid. Maar ik kan met niet voorstellen dat iemands woonplaats diens politieke overtuiging bepaalt, laat staan predestineert.
Of dat de woonplaats (noorden) mensen "nuchter" maakt, en dat deze na verhuizing opeens een ingrijpende karakterwijziging ondergaan. Je verandert je wereld, je wereldbeeld verandert. En dat heeft vaak z'n weerslag op politieke stellingname.
Als je goed kijkt zijn de 2 sterkste gebieden nabij Hoorn en Roosendaal (dus BUITEn de randstad), dan pas gevolgd door de omgeving Rotterdam en Almere. Verrassend genoeg is ook Delfzijl erg LPF georienteerd....quote:Op woensdag 23 november 2005 10:08 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik heb ém al:
[afbeelding]
Wat ik er zo uit kan halen, was de LPF het sterkst vertegenwoordigd in verstedelijkte gebieden.
Achja, cru gezegd is een harde lijn inzetten omdat je ooit zelf mishandeld bent in naam van de Islam natuurlijk het andere uiterste.quote:'Niet geraakt door de nieuwe werkelijkheid'
"Ik dacht: ach, die man woont in Dieren of Diever of zoiets, op zo'n ideale, idyllische plek. Volkomen levend in het 'land van ooit', literally. Hij is niet geraakt door de globalisering, door de migratie, door de nieuwe werkelijkheid.''
Geen van beiden. Maar sinds ik in het behoorlijk rechts-conservatieve Zwitserland woon zijn mijn denkbeelden eerder links-liberaal geworden.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:33 schreef pberends het volgende:
Hoe zit dit bij jou zelf, ben je rechts omdat je in de verpauperde Randstad woont of woonde of ben je misschien wel links omdat je in een of ander autochtoon paradijsje woont?
Precies. Omgeving zal heus wel enige invloed hebben op het politiek denken, maar het zegt echt niet alles. Ik vind Hirsi Ali nogal hypocriet bezig, door woonplaats aan te halen als argument om iemand als een zwakkeling neer te zetten.quote:Op woensdag 23 november 2005 14:14 schreef du_ke het volgende:
Hieraan is ook goed te zien dat men in het noorden en oosten wat nuchterder is.
De denigrerende manier waarop zij zich uitlaat, verbaast me vooral. Als moslims haar beledigen is ze gelijk in haar wiek geschoten, en nu gaat ze zelf tekeer. Rare vooroordelen houdt ze erop na. Omdat Wiegel (en overigens de meeste Nederlanders) toevallig *niet* in de veel te dichtbevolkte brandhaard woont die Randstad heet.quote:"Ik dacht: ach, die man woont in Dieren of Diever of zoiets, op zo'n ideale, idyllische plek. Volkomen levend in het 'land van ooit', literally. Hij is niet geraakt door de globalisering, door de migratie, door de nieuwe werkelijkheid.''
Dat was je eerder niet dan???quote:Op woensdag 23 november 2005 19:12 schreef Ulx het volgende:
[..]
Geen van beiden. Maar sinds ik in het behoorlijk rechts-conservatieve Zwitserland woon zijn mijn denkbeelden eerder links-liberaal geworden.
Wat een vervelende mensen, die conservatieven.
Geen idee. Als ik oude posts van X-Ray, Strolie en zo doorlees scheen ik altijd ultra-links te zijnquote:
Onzin. Het is jouw redenatie ook. Je hebt al eerder een topic geopend waarin je opperde dat alleen mensen in de Randstad mogen stemmen, aangezien zij tussen allochtonen wonen en dus realistisch zijn, of zoiets.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:43 schreef pberends het volgende:
[..]
Het is de redenatie van Hirsi Ali he, niet die van mij, daarom open ik een topic erover.
Grappig. Ik was ook veel rechtser, totdat ik naar de VS verhuisde en er achter kwam wat Bush met zijn conservatieve plannetjes allemaal aan het uitvreten was.....quote:Op woensdag 23 november 2005 19:12 schreef Ulx het volgende:
Geen van beiden. Maar sinds ik in het behoorlijk rechts-conservatieve Zwitserland woon zijn mijn denkbeelden eerder links-liberaal geworden.
Wat een vervelende mensen, die conservatieven.
Het verongelukken van die twee vrouwen, zussen, vind ik vooral buitegewoon triest voor de ouders van hen beiden.quote:Op woensdag 23 november 2005 14:39 schreef sigme het volgende:
................
Vast. Sowieso wijkt de wereld van een (ooit professioneel) politicus af van die van een gemiddelde Nederlander. Evenals die van een hoogopgeleide van een gemiddelde Nederlander. Of de wereld van iemand die twee vrouwen heeft verloren aan auto-ongelukken.
Bepalend niet, het zou wel zijn inschatting van een fenomeen kunnen veranderen. Verder weet ik eigenlijk niet zo precies wat zijn kritiek op Ayaan geweest is. Maar het is natuurlijk wel makkelijk om de liberaal uit te hangen vanuit een ongemengd dorpje. lekker onderuit met een borrel en sigaar lof zingen over liberale deugden.quote:Maar is Wiegels wonen in Diever bepalend voor zijn politieke denken?
Akkerbouwer of veehouder maakt inderdaad wel verschil. Waarbij komt dat men het groninger platteland meer heeft geprobeerd te industrialiseren dan het Friese.quote:Op woensdag 23 november 2005 21:32 schreef zakjapannertje het volgende:
[afbeelding]
bodemkaart van Nederland:
[afbeelding]
interessant is Friesland, grofweg het zandgebied (geel) daar stemt PvdA en de veen- en kleigebieden (paars en groen) CDA als grootste partij, in Groningen maakt het haast niets uit, alleen het kleigebied van Friesland dat doorloopt stemt CDA, is er een verband in wat voor type boer je bent of mee omgaat in Friesland?
Het opkomstpercentage voor de Tweede Kamer ligt fors hoger dan 60%.quote:Op woensdag 23 november 2005 18:37 schreef maartena het volgende:
Het mooiste van dit alles is natuurlijk dat 40% van Nederland niet eens de moeite wil nemen om naar de stembus te gaan. En vervolgens wel klagen over de regering natuurlijk....
Ja inderdaad... zo rond de 78% de laatste keer en 79% in 2002. Maar daar komt weer bij dat mensen zich echt geen DROL intresseren voor Europa, want toen vond maar 36% het de moeite waard om maar es te gaan stemmen.quote:Op woensdag 23 november 2005 21:55 schreef Tarak het volgende:
Het opkomstpercentage voor de Tweede Kamer ligt fors hoger dan 60%.
Er valt ook zo weinig te kiezen. Er mist bijvoorbeeld een partij die Europa gewoon zwaar kut vindt, en tegen Europa is. Een partij die simpelweg zoveel mogelijk de europese bemoeienis wil beperken en tegen de uitbreiding van Europa met allerlei semi-ontwikkelingslanden is, die alleen maar klauwen met geld kosten. Alle politieke partijen die meedoen zijn Europa enthousiastquote:Op woensdag 23 november 2005 23:11 schreef maartena het volgende:
[..]
Ja inderdaad... zo rond de 78% de laatste keer en 79% in 2002. Maar daar komt weer bij dat mensen zich echt geen DROL intresseren voor Europa, want toen vond maar 36% het de moeite waard om maar es te gaan stemmen.
Ik kan me vergissen, maar deed onder andere Nieuw Rechts destijds niet mee met een zwaar Europa kritisch programma?quote:Op donderdag 24 november 2005 00:19 schreef Tarak het volgende:
[..]
Er valt ook zo weinig te kiezen. Er mist bijvoorbeeld een partij die Europa gewoon zwaar kut vindt, en tegen Europa is. Een partij die simpelweg zoveel mogelijk de europese bemoeienis wil beperken en tegen de uitbreiding van Europa met allerlei semi-ontwikkelingslanden is, die alleen maar klauwen met geld kosten. Alle politieke partijen die meedoen zijn Europa enthousiast.
Was mij al opgevallen dat jij tegenwoordig een stuk milder denkt over zaken als voorheenquote:Op woensdag 23 november 2005 21:29 schreef maartena het volgende:
Grappig. Ik was ook veel rechtser, totdat ik naar de VS verhuisde en er achter kwam wat Bush met zijn conservatieve plannetjes allemaal aan het uitvreten was.....
Yep, NR deed mee aan de EU verkiezingen, ik geloof dat ze iets van 300 kiezers achter zich kregen, kan ook meer zijn geweest, staat mij iig iets van 300 bij.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik kan me vergissen, maar deed onder andere Nieuw Rechts destijds niet mee met een zwaar Europa kritisch programma?
Een iets minder besmette politieke partij uiteraard.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik kan me vergissen, maar deed onder andere Nieuw Rechts destijds niet mee met een zwaar Europa kritisch programma?
Mijn punt precies! Wie meer informatie heeft -bijvoorbeeld dankzij een woonplaats temidden van informatiebronnen- gaat meer nuances aanbrengen in zijn opvattingen erover. Dat bepaalt niet de kleur van de uitkomst, maar wel de mate van genuanceerdheid.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Was mij al opgevallen dat jij tegenwoordig een stuk milder denkt over zaken als voorheen![]()
De meest fervente "USA uber alles" roepers hier hebben er zelden meer dan een vakantie doorgebracht en weten het allemaal precies degenen die er geleefd hebben denken vaak wat genuanceerder.
Mwah, weet niet of ik het daar mee eens ben eigenlijk. Heb zelf een HBO studie gedaan het viel me op hoe vreselijk oppervlakkig die mensen waren, hoe wereldvreemd het overgrote deel van de mensen daar was (wellicht de invloed van het opgroeien in een beschermd milieu?), het totale onvermogen om zich in te leven in 'andere' situaties dan de eigen en zelfstandig een mening te vormen (die enig hout sneed).quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:14 schreef Mutant01 het volgende:
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, nuchtere mensen die de hype die de media meestal probeerd te creeeren, weten te omzeilen. Dat zijn echter juist slechts de hoger opgeleiden, je moet er echter rekening mee houden dat 80% van NL op het mavo niveau zit en er misschien wat meer moeite mee heeft.
Het scheelde niet veel, maar het was wel abominabel slecht.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Yep, NR deed mee aan de EU verkiezingen, ik geloof dat ze iets van 300 kiezers achter zich kregen, kan ook meer zijn geweest, staat mij iig iets van 300 bij.
Ook de LPF, de SP en ChristenUnie/SGP hadden een in meer of mindere mate eurosceptisch programma.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is vooral onwetendheid. Angst ("Wat möt die zwat'n hier?").quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:43 schreef sizzler het volgende:
Ik dacht dat racisme juist in dorpen voorkwam? Of is Uden een uitzondering?
Erg leuke lijstjesquote:Op maandag 28 november 2005 10:37 schreef freako het volgende:
De 10 beste en slechtste gemeentes voor elke partij bij de laatste drie Tweede-Kamerverkiezingen.
1998
2002
2003
Ja die kan ik ook herinneren en die kaartjes die erbij komen ook. Ik ben het ook niet met pberends eens.quote:Op woensdag 23 november 2005 19:53 schreef Monidique het volgende:
[..]
Onzin. Het is jouw redenatie ook. Je hebt al eerder een topic geopend waarin je opperde dat alleen mensen in de Randstad mogen stemmen, aangezien zij tussen allochtonen wonen en dus realistisch zijn, of zoiets.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |