abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32955054
http://www.gpma-online.com/

EN

GPMA: constructeurs doen beroep op reclamebureau
Afgelopen week besloot Williams om het Concorde Akkoord te ondertekenen en hypothekeerde het hiermee deels het nieuwe kampioenschap dat de verschillende constructeurs die zich willen afscheuren van de Formule 1 voor ogen hebben. De GPMA kwam hierdoor op vijf teams, tegenover vijf teams die reeds het Concorde Akkoord getekend hebben.

Het nieuwe kampioenschap leek met andere woorden af te steven op een dode letter. Maar niets is minder waar. Vanavond is er in Monaco beslist dat de teams van de GPMA - Honda, Toyota, Renault, BMW en Daimler Chrysler - een reclamebureau onder handen nemen. Ze zullen dit bureau de nodige budgetten geven om het eventueel nieuwe kampioenschap een nieuwe stimulans te geven. Eerstdaags volgt hieromtrent zeker meer nieuws uit het GPMA-kamp.
Bron
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zaterdag 10 december 2005 @ 02:00:57 #202
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_32962627
gaan Ford en Ferrari straks het hele F1 circus van motoren voorzien?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_32963458
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 02:00 schreef rubbereend het volgende:
gaan Ford en Ferrari straks het hele F1 circus van motoren voorzien?


Mocht het ooit zover komen dat de GPMA een eigen serie gaat opzetten dan staat er (nog) nergens geschreven dat de fabrieksteams geen klanten-motoren mogen leveren aan de F1-teams. Ik ga er echter wel van uit dat -wanneer de F1 vrij is van fabrieksteams- de FIA een enkele motorleverancier wil (en daarmee nog meer plannen zal doordrukken, zoals uniforme achterspoilers, banden, electronica, etc.). Maar stel je voor dat fabrikanten als Honda en Toyota nog steeds motoren leveren aan de F1 terwijl ze een eigen serie runnen Het lijkt onmogelijk maar ik betwijfel of de F1 z'n kijkers houdt wanneer iedereen met gelijke motoren rijdt. Ik kijk dan de GPMA serie iig... om dezelfde reden dat DTM leuker is dan de Porsche Cup
Calm down, please!
pi_32965516
Ik denk niet dat GPMA, F1 en A1GP naast elkaar kunnen bestaan. De opbrengst van de televisie rechten gaat dan per serie omlaag, waarmee de budgetten fors aangetast worden. Daarnaast daalt het aantal kijkers per serie dan ook, waarmee F1 sponsors afhaken etc. In the end run vrees ik dat de F1 dan de slechtste basis heeft om te overleven.
Net als jij hoef ik geen A1GP en F1 met vrijwel gelijke auto's. Een zo'n serie op mondiaal niveau is genoeg.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_32965639
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 10:20 schreef multatuli het volgende:
Ik denk niet dat GPMA, F1 en A1GP naast elkaar kunnen bestaan. De opbrengst van de televisie rechten gaat dan per serie omlaag, waarmee de budgetten fors aangetast worden.
Maar dit weten ze allemaal. De autofabrikanten hebben de basis die de F1 heeft nodig en de F1 heeft qua investeringen de grote autofabrikanten nodig. F1 gaat het met alleen Fiat niet redden. Dus gaan ze gewoon tot een compromis komen, waarbij ze zo lang mogelijk blijven dooronderhandelen om er zoveel mogelijk uit te krijgen.

De FIA is daarin trouwens volgens mij een zwakke partij, omdat ze geen enkele machtsbasis hebben over een nieuw Concorde-akkoord. Bernie (/de F1-eigenaren) en de autofabrikanten zullen er qua geld uit moeten komen en dan komen ze er wat betreft de technische regelgeving ook wel uit.
pi_32965665
Williams CEO :: GPMA moet plannen stopzetten
vrijdag 9 december 2005 om 16:20
Twee dagen geleden werd bekend dat het Formule 1-team van Frank Williams zich tot na 2007 [na 2007 loopt het Concorde Agreement af, red.] aan de koningsklasse van de autosport had verbonden. Dit betekent dat de GPMA, de ‘club’ van fabrikanten die zich wil afscheiden van de Formule 1 om vervolgens een eigen raceklasse op te zetten, nog verder uitgedund is.

Ferrari, de twee teams van Red Bull, MF1 Racing en nu dus ook Williams hebben nu het contract ondertekend. Dit houdt in dat in de periode van 2008 tot en met 2012, de periode van het nieuwe Concorde Agreement, er in ieder geval vijf teams aan de start zullen staan. Dat moeten er echter nog veel meer worden, is de mening van Williams-CEO Chris Chapple.

Williams heeft namelijk haar doel bereikt: Bernie Ecclestone heeft beloofd dat zestig procent van de televisie-inkomsten namelijk naar de teams zullen gaan, precies zoals de GPMA het wil. Chapple liet weten dat het daarom onzin is om nog verdere plannen te maken voor een eigen raceklasse.

“We willen hierover in de toekomst een discussie hebben”, liet de baas van de renstal uit Grove weten tegenover Autosport.com. “Wij willen dat de fabrikanten terugkijken op wat ze hebben bereikt. Ze hebben alles bereikt van wat ze voor ogen hadden. Dus waarom zouden ze nog steeds plannen hebben om een nieuwe serie op te zetten? Als ze het daar mee eens zijn heeft het zin om met ze te gaan praten over deze kwesties. Zal dat gebeuren in de komende 48 uur? Nee. Maar zal onze beslissing een discussie opleveren? Ik hoop van wel.”

Chris Chapple liet weten dat er zo snel mogelijk duidelijkheid moet komen omtrent de GPMA en de Formule 1 omdat beide partijen anders mogelijk financiële schade zullen oplopen. “Het enige dat nog moet verdwijnen is de dreiging van een mogelijke rivaliserende serie”, vervolgde de Brit. “Sponsoren denken nu wel twee keer na voordat ze en miljoenencontract tekenen met een team. De kans is namelijk aanwezig dat de klasse er over achttien maanden niet meer is.”

“De fabrikanten moeten trots zijn op wat ze hebben bereikt. We hebben niet alles bereikt wat we voor ogen hadden, het leven bestaat echter uit compromissen sluiten. Het komt zelden voor dat je alles krijgt wat je wilt. Mensen zullen echter verbaasd zijn als de details van het getekende contract naar buiten komen, er is veel bereikt.”

Op dit moment bestaat er een grote kans dat die rivaliserende raceklasse van fabrikanten [Honda, Mercedes, Toyota, Renault en BMW] niet door zal gaan. Woensdag meldden bronnen binnen Honda en Toyota namelijk dat deze twee Japanse fabrikanten waarschijnlijk niet willen deelnemen aan deze nieuwe klasse. Renault liet weten dat ze er geen financiële bijdrage aan wilde leveren.

Die drie fabrikanten zijn echter niet vrij om te gaan bij de GPMA, ze hebben namelijk een verbintenis getekend met Mercedes en BMW. Deze loopt tot en met volgend jaar. Deze verbintenis betekent dat geen van alle partijen zich mag verbinden aan de Formule 1, door het Concorde Agreement bijvoorbeeld te ondertekenen, zelfs als ze het heel graag willen.

Dus begin volgend jaar 2007 einde GMPA!!
pi_32965700
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 10:35 schreef mbn het volgende:

[..]

Maar dit weten ze allemaal. De autofabrikanten hebben de basis die de F1 heeft nodig en de F1 heeft qua investeringen de grote autofabrikanten nodig. F1 gaat het met alleen Fiat niet redden. Dus gaan ze gewoon tot een compromis komen, waarbij ze zo lang mogelijk blijven dooronderhandelen om er zoveel mogelijk uit te krijgen.

De FIA is daarin trouwens volgens mij een zwakke partij, omdat ze geen enkele machtsbasis hebben over een nieuw Concorde-akkoord. Bernie (/de F1-eigenaren) en de autofabrikanten zullen er qua geld uit moeten komen en dan komen ze er wat betreft de technische regelgeving ook wel uit.
Sure. Ik denk dat het reclamebureau een campagne moet opzetten en dan een onderzoek onder potentiele kijkers doet waaruit blijkt dat de GPMA goede kansen heeft. Dat rapportje wapperen ze dan voor Bernie zodat hij eieren voor zijn geld kiest.
Reclamebureau een paar miljoen verdient en de GPMA enkele honderden over een aantal jaren gezien. Prima deal voor iedereen.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_32965766
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 10:38 schreef HPoi het volgende:
Williams CEO :: GPMA moet plannen stopzetten
vrijdag 9 december 2005 om 16:20
<knip>
Die drie fabrikanten zijn echter niet vrij om te gaan bij de GPMA, ze hebben namelijk een verbintenis getekend met Mercedes en BMW. Deze loopt tot en met volgend jaar. Deze verbintenis betekent dat geen van alle partijen zich mag verbinden aan de Formule 1, door het Concorde Agreement bijvoorbeeld te ondertekenen, zelfs als ze het heel graag willen.

Dus begin volgend jaar 2007 einde GMPA!!
Maar dus ook geen Concorde overeenkomst eind dit jaar. Die liep toch af? Er zal dan toch iets moeten gebeuren.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_32965767
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 10:38 schreef HPoi het volgende:
Williams heeft namelijk haar doel bereikt: Bernie Ecclestone heeft beloofd dat zestig procent van de televisie-inkomsten namelijk naar de teams zullen gaan, precies zoals de GPMA het wil. Chapple liet weten dat het daarom onzin is om nog verdere plannen te maken voor een eigen raceklasse.
Wel grappig dat Williams niet eerlijk is over waarom ze nu het Concorde-akkoord hebben getekend. Ze hebben om dit seizoen te overleven gewoon het geld van Ecclestone nodig. 50 miljoen dollar kunnen krijgen, als je net 97 miljoen aan sponsoring bent verloren is natuurlijk wel erg aantrekkelijk .
pi_32965779
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 10:45 schreef multatuli het volgende:

[..]

Maar dus ook geen Concorde overeenkomst eind dit jaar. Die liep toch af? Er zal dan toch iets moeten gebeuren.
De deadline om te beslissen, van 1 maart 2006, is al opgeheven, voor een nieuwe nog te bepalen deadline.

bron: http://sport.fok.nl/f1/nieuws/20008
pi_32966006
"Verder is 1 maart 2006 als uiterlijke inschrijfdatum voor het seizoen 2008 geschrapt. De datum zal in maart volgend jaar worden vastgesteld, als de Council opnieuw vergadert. "

Ik had hier helemaal niet uit opgemaakt dat dit betrekking had op de verlenging van het Concorde agreement, maar gewoon met de teaminschrijvngen??
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_32966077
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 11:05 schreef multatuli het volgende:
"Verder is 1 maart 2006 als uiterlijke inschrijfdatum voor het seizoen 2008 geschrapt. De datum zal in maart volgend jaar worden vastgesteld, als de Council opnieuw vergadert. "

Ik had hier helemaal niet uit opgemaakt dat dit betrekking had op de verlenging van het Concorde agreement, maar gewoon met de teaminschrijvngen??
Volgens mij waren er niet zoveel andere grenzen gesteld. Het Concorde-contract is privaatrechtelijk en volgens mij nog steeds onderhandelbaar, aangezien Williams beweert dat ze krijgen wat ze willen. Een uiterlijke datum om een akkoord te bereiken zal dus ook altijd gewoon onderhandelbaar zijn. Tenzij Bernie of Ferrari de kont tegen de krib gooit, maar dat is je eigen glazen ingooien.
  zaterdag 10 december 2005 @ 11:13:28 #213
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_32966092
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 11:05 schreef multatuli het volgende:
"Verder is 1 maart 2006 als uiterlijke inschrijfdatum voor het seizoen 2008 geschrapt. De datum zal in maart volgend jaar worden vastgesteld, als de Council opnieuw vergadert. "

Ik had hier helemaal niet uit opgemaakt dat dit betrekking had op de verlenging van het Concorde agreement, maar gewoon met de teaminschrijvngen??
Damn, dat heb ik gewoon met mijn stomme harses verkeerd zitten vertalen. De originele tekst is namelijk:

It was agreed that the opening date for entries to the 2008 championship will no longer be March 1, 2006 as provided in the current sporting regulations but will be on a date to be finalised by the WMSC at its next meeting on March 22, 2006.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_32966126
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 11:13 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Damn, dat heb ik gewoon met mijn stomme harses verkeerd zitten vertalen. De originele tekst is namelijk:

It was agreed that the opening date for entries to the 2008 championship will no longer be March 1, 2006 as provided in the current sporting regulations but will be on a date to be finalised by the WMSC at its next meeting on March 22, 2006.


Nou dan blijft dus in het midden wanneer de duidelijkheid er moet zijn. Ik gok dat in november 2007 de beslissing valt .
pi_32966520
Williams signs up to Concorde Agreement!
Williams F1 has agreed to sign up for an extension of the Concorde Agreement from 2008-2012. The news will be announced later today. The announcement will, inevitably, be a major blow to the ambitions of the Grand Prix Manufacturers Association but in some ways it will also be a victory for the manufacturers as, by standing up to Formula One Management, they have achieved what they set out to achieve and won a better deal for the teams.

The key point is that there are today only four important F1 brands which the fans and TV companies will follow: Ferrari, Williams, McLaren and Monaco. With Williams agreeing to a new deal, Formula One Management (and its allies at the FIA and Ferrari) will gain a dominant position and while the car manufacturers are a powerful lobby, this really torpedoes any chance that a rival series will get off the ground in 2008. If Formula One can deliver Ferrari, Williams and Monaco that is three out of four of the big brands associated with the sport.

It remains to be seen whether Williams signing up with FOM is going to break the log jam but it is hard to see how a rival series is going to happen, given that at least two of the five manufacturers involved in the GPMA are keen for compromise and one is unlikely to be in the sport by 2008. Two hardliners are not going to create a World Championship. The deal on offer, believed to be 60% of all revenues generated in F1, is a decent one. There may still be questions of governance and decision-making processes but the mood is clearly in favour of getting on with business. Stability is now more important than anything else. Clearly, it will tough for the hardliners to back down but it is in the best interests of the sport that this happens. The manufacturers may be constrained from signing up to a deal with FOM until September 2006 by an agreement they signed three months ago but that does not mean that they cannot indicate that a new series is not going to happen. The opportunity for the manufacturers to launch their own championship - which involved an investment of $300m - has now passed.

The important question is why Williams has decided to sign up and our sources indicate that the most key issue for the management at Grove was that the latest offer from FOM is very reasonable; that the FIA has shown signs of being willing to compromise and that continued talk of a second series is deeply disruptive. Our sources say that the deal offered to Williams is not going to be any different to that on offer for other teams - or, to put it another way, Williams has not been bribed with a big pay-off. We also hear that, wisely, FOM is offering the same deal to all the teams, whether they sign now or whether they sign in nine months from now. The most important thing is that the sport is united and can move forward.

All in all, we believe that this is a huge step forward for Formula 1 if everyone sticks to what has been agreed.


Van de meest betrouwbare bron grandprix.com.

Dus Williams is niet afgekocht in hun opinie en vanaf september zijn de overige teams vrij om voor te stemmen.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_32966585
En over die andere vraag: houdt MF1 Super Aguri buiten vanwege de stemrechten:

The FIA is bound to produce new rules for 2008 by December 31 2005 but it cannot do that without going through a very clear-cut process which is laid down in the Concorde Agreement. According to our sources Clause 8 of the Concorde Agreement dictates the rule-making process. This must include technical rules which must be agreed by the Technical Working Group with 80% of the members in favour of the new rulers. The rules must them be agreed by the F1 Commission. In order to get through the F1 Commission a proposal must be supported by at least 18 of the 26 votes. Or, to put it another way, it must be opposed by fewer than eight votes. The commission consists of the team principals, Bernie Ecclestone of FOM, Max Mosley of the FIA, a representative of a tyre company, a representative of an engine company, four race promoters from Europe and four from outside Europe, plus two sponsors.

The teams have 12 votes available to them but the voting rules are complicated. However, it boils down to the fact that if six teams are in favour of something their votes are added to the extra two votes available. Thus six teams in agreement provide eight votes, seven teams in favour translates to nine votes. If seven teams are opposed to a proposal in the commission that proposal will be defeated. If six teams agree to block something the vote would be drawn although it is always possible that the tyre, engine and sponsor representatives (and perhaps even a race promoter) might support the teams.

The teams currently believe that the FIA cannot make any rules without them and as long as they stick together the FIA has to listen to their opinions. Those proposals would then go to the World Motor Sport Council but that body can only accept or reject the proposals and cannot modify them. We believe that the WMSC is also restricted to one rejection only.

If the teams do not go to Mosley's meeting, they believe there is not much that he can do about it as the FIA is bound by the terms of the Concorde Agreement. There is no doubt endless potential for legal action over the terms of Concorde but any such action is bound to drive the teams further towards their own series.


Ik weet dat dit nog geen uitsluitsel geeft over de datum, maar de simpele redenering dat de huidige 5/5 dus verstoord zou worden en dat Midland daarom een nieuw team blokkeert gaat niet op.

Wat ik wel weet is dat de top 10 finishers geld uit de TV-opbrengsten krijgen, de plaatsen daarna niets. De kans dat MF1 11e wordt bestaat bij een 11e team, dus financieel is het verstandig om tegen te zijn.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_32966813
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 11:40 schreef multatuli het volgende:
Dus Williams is niet afgekocht in hun opinie en vanaf september zijn de overige teams vrij om voor te stemmen.
De 50 miljoen waar ik het over had, hebben de andere teams die hebben getekend ook gehad. In ieder geval is er een bedrag van in totaal 500 miljoen dollar door Ecclestone als tekengeld klaargelegd voor de 10 teams en als ik teruglees (http://sport.fok.nl/sport/nieuws/11964) heeft Ferrari destijds zelfs 80 miljoen gekregen.

Aan tekenen zitten in ieder geval een hoop financiële voordelen en die gelden net zo goed voor Williams als voor Midland, Ferrari en Red Bull.
pi_32967588
Volgens mij is er een (Concorde, dus geheime) verdeelsleutel op basis waarvan die geparkeerde FOM gelden uitbetaald worden. Dus de teams krijgen allemaal andere bedragen, maar er is dus geen extra 'bribe' voor Ferrari of Williams.
Of Frank nu al in geldnood zit, weet ik niet, maar het lijkt me stug. Op basis van die geparkeerde FOM gelden kan hij iig bij de bank zo een lening krijgen op voorwaarde dat hij op de deadline tekent.

Anyway, het is een compleet duistere materie, daar het grootste deel in een geheime overeenkomst staat en de teams van alles beweren, maar geen journalist dat kan controleren.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_33054306
Karthikeyan dichtbij Williams contract
Narain Karthikeyan is dichtbij een contract als test en reservecoureur bij Williams. De Indiër mag deze week opnieuw voor de Britse renstal testen.

Karthikeyan reed vorig seizoen voor Midland en wilde daar graag blijven. Midland en Karthikeyan konden het echter niet eens worden over de verlenging van het contract, de Indiër is nu op zoek naar een teststoeltje. Williams heeft interesse, het team kan het sponsorgeld van de coureur uit India goed gebruiken.

Afgelopen week testte de Indiër al voor Williams, het team was toen zeer te spreken over de prestaties van de coureur. Deze week zal Karthikeyan voor Williams op het circuit van Jerez testen.

Volgens geruchten staat de Indiër op het punt een contract te ondertekenen met het team van Frank Williams. Naar verluidt zal Williams hiervoor ruim 5 miljoen Dollar aan sponsorgeld ontvangen.

Karthikeyan
pi_33054438
Jerez* - 13/12/2005
1 . F. Massa - Ferrari (afgeknepen) V10 - 1:19.070 (+ 0.000 ) - 91 laps
2 . R. Zonta - Toyota TF106 V8 - 1:20.061 (+ 0.991 ) - 92 laps
3 . G. Paffett - McLaren Mercedes MP4-21B V8 - 1:20.226 (+ 1.156 ) - 66 laps
4 . P. de la Rosa - McLaren Mercedes MP4-21B V8 - 1:20.318 (+ 1.248 ) - 84 laps
5 . N. Heidfeld - BMW Sauber V8 - 1:20.794 (+ 1.724 ) - 85 laps
6 . F. Perera - Toyota TF106 V8 - 1:21.337 (+ 2.267 ) - 60 laps.
* Times courtesy of Circuito de Jerez
pi_33066321
Het geeft toch wel aan dat die afgeknepen V10 minimaal een seconde winst brengt, of is die Massa zo snel? Trouwens wel heerlijk om te zien dat Ferrari dit jaar ook gewoon tussen het gewone volk test. Beide voetjes weer op de grond in Maranello?
  woensdag 14 december 2005 @ 11:36:10 #222
132461 SupaMario
professioneel bierdrinker
pi_33067791
Vodafone nieuwe titelsponsor McLaren

Vodafone wordt de nieuwe titelsponsor van McLaren, vanaf 2007. Het was al langer duidelijk dat het telecombedrijf af wilde van het contract met Ferrari. Over iets meer dan een jaar zal Vodafone op de McLaren staan.

"We zijn erg blij met deze volgende stap," vertelde Peter Bamford, hoofd van de marketing van Vodafone. "Dit is een prachtige mogelijkheid voor onze marketing."

Ook teambaas Ron Dennis is blij met de deal. "Dit is pas de eerste keer sinds 30 jaar dat de kans bestaat om titelsponsor van McLaren te worden. We zijn heel blij met Vodafone en we verheugen ons op de gezamenlijke successen.


Bron: F1Racing.nl
FEYENOORD FOREVER
Schumi 7 times world champion...
pi_33069020
Alle Ferrari-fans met Vodafone abbo: STAP OVER!!
pi_33069061
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:33 schreef Rory78 het volgende:
Het geeft toch wel aan dat die afgeknepen V10 minimaal een seconde winst brengt, of is die Massa zo snel? Trouwens wel heerlijk om te zien dat Ferrari dit jaar ook gewoon tussen het gewone volk test. Beide voetjes weer op de grond in Maranello?
Zodadelijk gaat iedereen gewoon met een afgeknepen V10 rijden, als de FIA de regels omtrend gebruik van de V10 niet aanscherpt.
pi_33069209
  woensdag 14 december 2005 @ 14:02:45 #226
132461 SupaMario
professioneel bierdrinker
pi_33071295
quote:
Op woensdag 14 december 2005 12:29 schreef HPoi het volgende:
Alle Ferrari-fans met Vodafone abbo: STAP OVER!!
haha juist!!
FEYENOORD FOREVER
Schumi 7 times world champion...
pi_33075785
quote:
Michelin stopt ermee na 2006

Michelin heeft woensdagmiddag bekend gemaakt na 2006 uit de Formule 1 te stappen. Als reden geeft de Franse bandenfirma onder meer de geplande invoering van de bandenmonopolie.

De internationale autosportbond FIA wil vanaf 2008 nog maar één bandenmerk toestaan in de Formule 1. ,,Voor ons is dan de uitdaging weg”, liet de bandenfabrikant in het verleden al meermaals weten.

Die reden geeft Michelin ook in het persbericht van vandaag. Maar er zijn meer redenen voor de terugtrekking. Ook de plotse wijzigingen van de reglementen zonder vooraankondigingen staan Michelin niet aan, luidt de verklaring.

Dit terugtrekkingsbesluit komt al zo vroeg, omdat Michelin haar partners de tijd gunt om zich optimaal voor te bereiden op de overstap naar een nieuwe bandenfabrikant.

Edouard Michelin: ,,We zullen er alles aan doen om er zeker van te zijn dat onze partners in 2006 de beste banden en service krijgen, om te winnen. Zoals dat altijd het geval was sinds Michelins Formule 1-terugkeer in 2001.”

Hij besluit: ,,Michelin zou dolgraag langer zijn gebleven in de Formule 1, omdat het zo’n enorme uitdaging is. Maar we hebben dit besluit genomen op grond van verschillende redenen. En we willen al onze partners alvast bedanken voor de fantastische samenwerking.”
Bron
pi_33076544
Niet verrassend. Het was al lang duidelijk dat de FIA Bridgestone zou kienzen. Ze wilden dus liever de eer aan zichzelf houden.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 14 december 2005 @ 22:40:03 #229
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_33086583
echt belachelijk dat er maar één bandenleverancier komt
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_33089882
karthikeyan vandaag 2e
pi_33095661
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:07 schreef M.Melandri het volgende:
karthikeyan vandaag 2e
pi_33095802
Jerez - 14/12/05
1. F. Montagny - Renault V10 - 1'18"804 (+0"000) - 97 laps
2. N. Karthikeyan - Williams Cosworth V8 - 1'19"171 (+0"367) - 37 laps
3. F. Massa - Ferrari V10 - 1'19"264 (+0"460) - 68 laps
4. R. Zonta - Toyota V8 - 1'19"521 (+0"717) - 75 laps
5. H. Kovalainen - Renault V10 - 1'19"626 (+0"822) - 104 laps
6. M. Webber - Williams Cosworth V8 - 1'20"105 (+1"301) - 46 laps
7. A. Davidson - Honda V8 - 1'20"133 (+1"329) - 94 laps
8. J.P. Montoya - McLaren Mercedes V8 - 1'20"216 (+1"412) - 39 laps
9. N. Heidfeld - BMW Sauber V8 - 1'20"325 (+1"521) - 75 laps
10. P. de la Rosa - McLaren Mercedes V8 - 1'20"885 (+2"081) - 84 laps
11. A. Carroll - Honda - 1'21"555 (+2"751) - 85 laps
12. F. Perera - Toyota V8 - 1'21"556 (+2"752) - 18 laps
13. O. Panis - Toyota V8 - 1'21"678 (+2"874) - 14 laps
pi_33099255
quote:
Op woensdag 14 december 2005 22:40 schreef rubbereend het volgende:
echt belachelijk dat er maar één bandenleverancier komt
Juist niet, iedereen gelijk voordeel qua banden in de kwalificaties, en bij indicenten zoals Indianapolis 2005 zullen ze nu wel met een noodoplossing kunnen komen.
De extra chicane was destijds afgekeurd, omdat het een oneerlijk voordeel zou zijn voor de Michelin banden tov. Bridgestone.
pi_33101203
Top dat Michelin eind 2006 al opkrast Gaat t tenminste weer puur om de auto's..

En die tijden, Nayrain WTF Heeft ie een testrol bij Williams te pakken gekregen, en dan nog strak rijden ook zo te zien
Where facts are few, experts are many.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 15 december 2005 @ 14:23:15 #235
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_33101818
quote:
Op donderdag 15 december 2005 12:40 schreef Rainboww het volgende:

[..]

Juist niet, iedereen gelijk voordeel qua banden in de kwalificaties, en bij indicenten zoals Indianapolis 2005 zullen ze nu wel met een noodoplossing kunnen komen.
De extra chicane was destijds afgekeurd, omdat het een oneerlijk voordeel zou zijn voor de Michelin banden tov. Bridgestone.
dan kunnen we ook wel één motoleverancier, één brandstofleverancier en een één technische leverancier nemen. Ik vind dit volkomen willekeur.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 15 december 2005 @ 14:58:48 #236
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_33102661
quote:
Op donderdag 15 december 2005 14:23 schreef rubbereend het volgende:

[..]

dan kunnen we ook wel één motoleverancier, één brandstofleverancier en een één technische leverancier nemen. Ik vind dit volkomen willekeur.
En wat heb je dan? Juist A1GP!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 15 december 2005 @ 15:01:36 #237
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_33102752
quote:
Op donderdag 15 december 2005 10:04 schreef HPoi het volgende:
Jerez - 14/12/05
1. F. Montagny - Renault V10 - 1'18"804 (+0"000) - 97 laps
2. N. Karthikeyan - Williams Cosworth V8 - 1'19"171 (+0"367) - 37 laps
3. F. Massa - Ferrari V10 - 1'19"264 (+0"460) - 68 laps
4. R. Zonta - Toyota V8 - 1'19"521 (+0"717) - 75 laps
5. H. Kovalainen - Renault V10 - 1'19"626 (+0"822) - 104 laps
6. M. Webber - Williams Cosworth V8 - 1'20"105 (+1"301) - 46 laps
7. A. Davidson - Honda V8 - 1'20"133 (+1"329) - 94 laps
8. J.P. Montoya - McLaren Mercedes V8 - 1'20"216 (+1"412) - 39 laps
9. N. Heidfeld - BMW Sauber V8 - 1'20"325 (+1"521) - 75 laps
10. P. de la Rosa - McLaren Mercedes V8 - 1'20"885 (+2"081) - 84 laps
11. A. Carroll - Honda - 1'21"555 (+2"751) - 85 laps
12. F. Perera - Toyota V8 - 1'21"556 (+2"752) - 18 laps
13. O. Panis - Toyota V8 - 1'21"678 (+2"874) - 14 laps
Denk dat de Cosworth motor volgend seizoen nog weleens voor verassingen zou kunnen gaan zorgen als ik dit zo zie.

En Karthikeyan dik een seconde sneller dan Webber???????????????????

En denk dat de V8 inmiddels minimaal net zo snel is als de geknepen V10'en.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_33105355
Tuurlijk wordt Williams met Cosworth V8 TOP! ik had de top 3 immers een maand geleden zo voorspeld:

1. Ferrari
2. Toyota
3. Williams-Cosworth

Renault is mijn inziens veels te laat begonnen met de V8, ze hebben zich helemaal op het behalen van de 2 titels in 2005 gericht denk ik. Van Mercedes verwacht ik onbetrouwbare V8's.
pi_33106996
Red Bull Racing wil Schumacher

Uitgegeven: 15 december 2005 14:35
Laatst gewijzigd: 15 december 2005 14:48

JEREZ - Red Bull Racing wil in 2007 graag Michael Schumacher in één van hun wagens zien zitten. De manager van de Duitse meervoudige wereldkampioen bevestigde de interesse van het Britse team.

"Michael staat bovenaan het verlanglijstje van Red Bull en we zijn natuurlijk vereerd door hun interesse. Maar Michael moet eerst nog uitmaken of hij na 2006 nog door wil gaan in de Formule 1. Bovendien geniet Ferrari nog steeds zijn voorkeur", verklaarde manager Weber aan het Duitse TZ.

Toch denkt Red Bull teambaas Christian Horner dat hij er zal in slagen Schumi te strikken. Vooral de komst van topontwerper Adrian Newey moet de Duitser overtuigen om Ferrari te verlaten.
Bron: NU.nl
pi_33108894
Schumacher was ook weer erg snel vandaag in de V8!!!

Verder over de toelatign Super Aguri een aardig citaat van McLarens woordvoerder:
"Hoewel MF1 Racing-teambaas Colin Kolles stelt dat ’andere teams’ de komst van het elfde team dwarsbomen, heeft Whitmarsh toch zijn twijfels. ,,Wat ik begrepen heb is MF1 Racing tegen. Zie het als volgt: als je een kalkoen bent dan stem je ook niet voor Kerst. Voorzover ik weet zijn zij niet akkoord."
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_33112180
quote:
Vandaag keerde Michael Schumacher vervroegd terug achter het stuur van zijn Ferrari. Hoewel hij de laatste jaren altijd tot de kerst vrij nam voelde hij zich nu geroepen eerder zijn diensten aan zijn Italiaanse team te verlenen. De Duitser keerde vandaag terug in stijl: met een V8-motor liet hij alle V10-motoren achter zich. Met 1’18”953 bleef hij teamgenoot Felipe Massa, die met een afgeknepen V10 rondreed, iets meer dan een tiende voor. De derde tijd was voor Franck Montagny, die met 1’19”066 slechts zes duizendsten langzamer als Massa was.

Michael Schumacher kende niet een geheel foutloze eerste testdag, in de middag ging de zevenvoudig wereldkampioen even in de rondte. Hij legde over de gehele dag iets minder dan zeventig ronden af, 67. Felipe Massa was actiever en reed net geen honderd ronden, 97.

Nadat Narain Karthikeyan gisteren verbaasde met de tweede dagtijd, waren het vandaag de racecoureurs Rosberg en Webber die het testen voor hun rekeningen namen. Beiden deden het echter niet zo goed als Karthikeyan. Rosberg reed de elfde tijd, op meer dan anderhalve seconde achterstand op de tijd van landgenoot Schumacher. Webber was op de dertiende plaats de drager van de spreekwoordelijke rode lantaarn: 1’21”453. Totaal reden de heren uit Grove ruim zeventig ronden.

Bij Renault reed naast Montagny ook Heikki Kovalainen zijn ronden. Waar Montagny slechts twintig ronden reed, reed Kovalainen bijna tien keer zoveel ronden: 119. De Fin was slechts een halve tiende langzamer als Montagny. Morgen zal Fernando Alonso zijn testwerkzaamheden voor de wereldkampioenen hervatten.
voor de tijden kun je het beste hier kijken, want ik kreeg de tabel niet netjes gekopieerd

Schumacher
pi_33112608
Jerez - 15/12/05
1. M. Schumacher - Ferrari V8 - 1'18"953 (+0"000) - 67 laps
2. F. Massa - Ferrari V10 - 1'19"060 (+0"107) - 97 laps
3. F. Montagny - Renault V10 - 1'19"066 (+0"113) - 120 laps
4. H. Kovalainen - Renault V10 - 1'19"100 (+0"147) - 119 laps
5. A. Davidson - Honda V8 - 1'19"877 (+0"924) - 114 laps
6. R. Zonta - Toyota V8 - 1'20"035 (+1"082) - 106 laps
7. J.P. Montoya - McLaren Mercedes V8 - 1'20"168 (+1"215) - 48 laps
8. A. Carroll - Honda V8 - 1'20"170 (+1"217) - 93 laps
9. O. Panis - Toyota V8 - 1'20"342 (+1"389) - 93 laps
10. P. de la Rosa - McLaren Mercedes V8 - 1'20"492 (+1"539) - 117 laps
11. N. Rosberg - Williams Cosworth V8 - 1'20"597 (+1"644) - 46 laps
12. N. Heidfeld - BMW Sauber V8 - 1'20"700 (+1"747) - 38 laps
13. M. Webber - Williams Cosworth V8 - 1'21"453 (+2"500) - 25 laps

MICHAEL SCHUMACHER!!
  donderdag 15 december 2005 @ 23:12:18 #243
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_33118762
Boom Boom Schu!!!

Maar ik denk toch echt niet dattie naar RBR gaat. Als Schu weg gaat bij Ferrari, dan is ie ook weg uit de F1
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
  vrijdag 16 december 2005 @ 09:04:25 #244
132461 SupaMario
professioneel bierdrinker
pi_33125125
quote:
Op donderdag 15 december 2005 20:39 schreef HPoi het volgende:
Jerez - 15/12/05
1. M. Schumacher - Ferrari V8 - 1'18"953 (+0"000) - 67 laps
2. F. Massa - Ferrari V10 - 1'19"060 (+0"107) - 97 laps
3. F. Montagny - Renault V10 - 1'19"066 (+0"113) - 120 laps
4. H. Kovalainen - Renault V10 - 1'19"100 (+0"147) - 119 laps
5. A. Davidson - Honda V8 - 1'19"877 (+0"924) - 114 laps
6. R. Zonta - Toyota V8 - 1'20"035 (+1"082) - 106 laps
7. J.P. Montoya - McLaren Mercedes V8 - 1'20"168 (+1"215) - 48 laps
8. A. Carroll - Honda V8 - 1'20"170 (+1"217) - 93 laps
9. O. Panis - Toyota V8 - 1'20"342 (+1"389) - 93 laps
10. P. de la Rosa - McLaren Mercedes V8 - 1'20"492 (+1"539) - 117 laps
11. N. Rosberg - Williams Cosworth V8 - 1'20"597 (+1"644) - 46 laps
12. N. Heidfeld - BMW Sauber V8 - 1'20"700 (+1"747) - 38 laps
13. M. Webber - Williams Cosworth V8 - 1'21"453 (+2"500) - 25 laps

MICHAEL SCHUMACHER!!
Kijk de meester is terug!! renault
FEYENOORD FOREVER
Schumi 7 times world champion...
  vrijdag 16 december 2005 @ 09:28:38 #245
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_33125532
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 09:04 schreef SupaMario het volgende:

[..]

Kijk de meester is terug!! renault
ja?? en dit is nog maar testen en dit zegt geen flikker
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  vrijdag 16 december 2005 @ 09:38:40 #246
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_33125737
quote:
Op woensdag 14 december 2005 12:29 schreef HPoi het volgende:
Alle Ferrari-fans met Vodafone abbo: STAP OVER!!


Vodafone heeft een juiste stap gemaakt, maar dat ze nu bij mclaren gaan zitten betekend niet dat ik naar Vodafone over stap
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_33126093
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 09:38 schreef WEST het volgende:

[..]



Vodafone heeft een juiste stap gemaakt, maar dat ze nu bij mclaren gaan zitten betekend niet dat ik naar Vodafone over stap
Moet jij weten. Dit is wel wat anders. Beetje zwak van Vodafone. btw heb ik geen Vodafone abbo.
pi_33126127
Mercedes heeft het btw voor elkaar om Montoya weinig ronden te laten rijden door een haperende motor.
pi_33126155
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 09:38 schreef WEST het volgende:

[..]



Vodafone heeft een juiste stap gemaakt, maar dat ze nu bij mclaren gaan zitten betekend niet dat ik naar Vodafone over stap
Je kan btw weer beter JPM01 gebruiken, West gaat weg bij McLaren.
  vrijdag 16 december 2005 @ 10:14:07 #250
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_33126428
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 09:59 schreef HPoi het volgende:

[..]

Je kan btw weer beter JPM01 gebruiken, West gaat weg bij McLaren.
nee want WEST is ook mijn favoriete sigarretmerk
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')