abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 januari 2006 @ 10:00:38 #181
5673 heijx
Qui que boue
pi_33651650
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 18:39 schreef Sjabba het volgende:
Wat ik haat zijn die figuren met winterbanden en dus gewoon inhalen en doorscheuren om even duidelijk te maken dat ze winterbanden hebben, debielen! Of andere die denken dat hun niet gaan glijden of slippen want ze hebben al zo lang rij ervaring en nog nooit iets gehad, nee dat maakt je inderdaad onaantastbaar...
Als jij naar grip aan het zoeken bent en met 30 aan het schuifelen bent, dan wil ik jou voorbij omdat ik wel 70 kan rijden op sneeuw. En nee, ik denk absoluut niet dat ik niet kan gaan glijden, maar slippen (ongecontroleerd glijden) gaat mij niet gebeuren, deels door mijn winterbanden en deels door mijn jarenlange ervaring op sneeuw (in Italië hadden we elke winter sneeuw, ja).
Onaantastbaar? Misschien niet. Maar wel een stuk veiliger dan jij ooit zal zijn op je zomerbanden.

het gaf stiekem wel een machtig gevoel om iedereen te snel af te zijn hoor....
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 10:53:52 #182
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_33652636
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 23:04 schreef pAin het volgende:
Ik ben er wel serieus mee bezig geweest om winterbanden te kopen, maar voor de velgen die ik nu heb (die vervangen gaan worden en wilde ik dus de huidige velgen gebruiken om winterbanden om te leggen) past geen 1 leverbare winterband. Ze zijn niet extreem breed (maar 195), maar er is te weinig speling om er bijvoorbeeld een band met een wang van 50 of 55 omheen te leggen, ik MOET echt banden met een wang van 45 hebben en tot nu toe kon geen 1 bandenboer waar ik het heb nagevraagt die leveren. Van de enigzins betaalbare merken heeft Vredestein (de Snowtrac is leverbaar in 195/50R15) wel een mooie band, maar die past gewoon niet.

En nee, ik ben niet van plan om EN winterbanden EN stalen velgen te gaan kopen, aangezien ik dan niks meer kan met de velgen die ik dan heb liggen voor nop; ze zijn namelijk beschadigt en dan ben ik bijna gedwongen om ze voor niks weg te geven.

Ik red me op mn huidige zomerbanden (Michelin Pilot Exalto) prima, zeker wanneer er geen sneeuw of ijzel ligt. Ik merk persoonlijk GEEN verschil of het nou +15 of +7 graden celcius is, maar dat is heel persoonlijk en hiermee beroep ik me niet op een lullige testje in een autoweek / autobild.

Trouwens; de mensen die winterbanden hebben (en dan HEEL eerlijk zeggen), hoeveel daarvan hebben er een leasewagen ?? Ik weet van JunkyXP dat ie geen leasewagen heeft.....
winterbanden zijn meestal ook niet dezelfde maat als je zomerbanden!!

mijn zomerbanden zijn 175/65/R13 en winter is 155/80/R13 ....
  dinsdag 3 januari 2006 @ 10:54:27 #183
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_33652647
* gateway heeft winterbanden op zijn auto en heeft geeen leasebak (of hebben leaselui ook VW golfjes uit 1987 in hun programma )
  dinsdag 3 januari 2006 @ 10:56:02 #184
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33652672
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 10:53 schreef gateway het volgende:

[..]

winterbanden zijn meestal ook niet dezelfde maat als je zomerbanden!!

mijn zomerbanden zijn 175/65/R13 en winter is 155/80/R13 ....
ligt dat niet aan je velgen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33652913
Hier ook een particuliere rijder met winterbanden.

En ik merk heel veel verschil in deze tijden ten opzichte van mijn 'normale' banden.
Ondanks dat ik graag veel geld uitgeef voor kwaliteits banden, is het verschil tussen zomer- en winterband wel degelijk erg goed waarneembaar.

Dus voor mij altijd 2 setjes banden.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 11:10:12 #186
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33652993
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 11:07 schreef Rekkie het volgende:

Dus voor mij altijd 2 setjes banden.
Ik laat ook altijd de banden die ik in het jaar ervoor achter had zitten naar voren zetten en andersom
Dan slijten je banden wat regelmatiger.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33653045
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik laat ook altijd de banden die ik in het jaar ervoor achter had zitten naar voren zetten en andersom
Dan slijten je banden wat regelmatiger.
Ja dat doet mijn garage ook voor me...... nu wel
pi_33653047
Iemand al iets gehoord over eventuele boetes in Duitsland?
Vanaf 1 januari moeten automobilisten daar van oktober tot maart uitgerust zijn met winterbanden. Dus ook wij Nederlanders die lekker een dagje gaan winkelen in Dusseldorf bijvoorbeeld...
  dinsdag 3 januari 2006 @ 11:17:45 #189
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33653153
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 11:12 schreef Rory78 het volgende:
Iemand al iets gehoord over eventuele boetes in Duitsland?
Vanaf 1 januari moeten automobilisten daar van oktober tot maart uitgerust zijn met winterbanden. Dus ook wij Nederlanders die lekker een dagje gaan winkelen in Dusseldorf bijvoorbeeld...
De boetes zijn alhier vrij beschaafd, itt NL
Als je gepakt wordt kost het 20 euro
Als je het verkeer hinderd met het rijden op zomerbanden in de winter 40 euro
Als je betrokken bent bij een ongeluk krijg je iig een deelschuld, ook al ben je niet de veroorzaker

Let wel, het gaat niet alleen om winterbanden, het delict is je auto niet in orde hebben voor winterse omstandigheden, daaronder valt ook geen functionerende ruitensproeier omdat je er geen antivries in hebt, of sneeuw op het dak van je auto, of de ruiten niet goed vrij gekrabt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 11:19:21 #190
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_33653200
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 11:12 schreef Rory78 het volgende:
Iemand al iets gehoord over eventuele boetes in Duitsland?
Vanaf 1 januari moeten automobilisten daar van oktober tot maart uitgerust zijn met winterbanden. Dus ook wij Nederlanders die lekker een dagje gaan winkelen in Dusseldorf bijvoorbeeld...
Serieus? Wat een volledig onzinnige regel zeg... Lijkt me ook onhaalbaar. Er zijn genoeg mensen die nét of net niet kunnen rondkomen van een minimaal salarisje. Misschien rijden ze een of ander oud autootje en die mensen zouden dan bakken geld uit moeten geven aan winterbanden?

Beetje vreemd.
pi_33653239
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 11:19 schreef BrauN het volgende:

[..]

Serieus? Wat een volledig onzinnige regel zeg... Lijkt me ook onhaalbaar. Er zijn genoeg mensen die nét of net niet kunnen rondkomen van een minimaal salarisje. Misschien rijden ze een of ander oud autootje en die mensen zouden dan bakken geld uit moeten geven aan winterbanden?

Beetje vreemd.
Gelukkig hebben ze daar lak aan en gaat het daar om de veiligheid
  dinsdag 3 januari 2006 @ 11:21:18 #192
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33653248
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 11:19 schreef BrauN het volgende:

[..]

Serieus? Wat een volledig onzinnige regel zeg... Lijkt me ook onhaalbaar. Er zijn genoeg mensen die nét of net niet kunnen rondkomen van een minimaal salarisje. Misschien rijden ze een of ander oud autootje en die mensen zouden dan bakken geld uit moeten geven aan winterbanden?

Beetje vreemd.
De meerkosten zijn een fabeltje, je zomerbanden slijten namelijk niet als je winterbanden er onder hebt. Enige meerkosten is de rente op het kapitaal van de auto.
enne, mensen die net kunnen rondkomen doen niet een dagje shoppen op de Koenigsallee...
Mensen die in het grensgebied wonen en regelmatig naar Duitsland gaan om daar goedkope boodschappen als vlees en drank etc te halen, besparen op jaarbasis zoveel dat die winterbanden wel uit kunnen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 11:47:48 #193
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_33653913
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ligt dat niet aan je velgen?
ligt ook aan je velgen, maar om in de winter goede grip te hebben, heb je smalere banden, zodat de druk per vierkante centimeter dat op de weg drukt groter
  dinsdag 3 januari 2006 @ 11:50:04 #194
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33653983
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 11:47 schreef gateway het volgende:

[..]

ligt ook aan je velgen, maar om in de winter goede grip te hebben, heb je smalere banden, zodat de druk per vierkante centimeter dat op de weg drukt groter
Ah zo, dan vloeit water op de weg ook beter af!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 11:58:27 #195
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33654222
ik hoorde laatst op de radio weer een nieuwe versie van dit verhaal, namelijk dat deze duitse winterbandenregel alleen van toepassing is voor Duitsers en bewoners van andere landen dus buiten deze regeling vallen....
quote:
Oostenrijk en Duitsland: In beide landen zijn winterbanden verplicht, maar vermits deze regelgeving niet Europees is, geldt die niet voor toeristen. VAB raadt u evenwel winterbanden en/of sneeuwkettingen aan voor uw verplaatsingen in de wintersportlanden.
bron
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  Redactie Frontpage dinsdag 3 januari 2006 @ 12:18:13 #196
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_33654804
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 11:58 schreef Klonk het volgende:
ik hoorde laatst op de radio weer een nieuwe versie van dit verhaal, namelijk dat deze duitse winterbandenregel alleen van toepassing is voor Duitsers en bewoners van andere landen dus buiten deze regeling vallen....
[..]

bron
Klopt! Mijn ouders wonen net over de grens in Duitsland. En die zeggen ook dat die regel alleen opgaat voor Duitsers, niet voor Ausländer!
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  dinsdag 3 januari 2006 @ 12:39:13 #197
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33655500
Lijkt me een gerucht, je krijgt namelijk de boete niet voor het rijden op zomerbanden, maar voor het niet geschikt hebben voor verkeer van je auto. En een beetje Duitse agent vind dan nog wel een paar dingen aan je auto als je het niet met hem eens bent.
Aan de andere kant is de pakkans klein.
Maar het punt is niet dat het een overtreding is, het punt is dat het echt veiliger is met winterbanden te rijden, ook als het niet verplicht is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 13:00:07 #198
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_33656181
wat dat laatste betreft ben ik het helemaal met je eens
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  dinsdag 3 januari 2006 @ 15:25:47 #199
5673 heijx
Qui que boue
pi_33661155
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ligt dat niet aan je velgen?
De eigenlijke oorzaak is dat winterbanden in de oorspronkelijke maat van de auto bedoeld zijn.
Golf 3: 185/60R14. Dus niet 195/50R15 of 205/45R16
Golf 4: 195/65R15. Dus niet 225/45R17 of 235/35R19.

Samen met de vaak lagere snelheidscodering (T of H ipv V of Z) van winterbanden draagt de geringere breedte en dus de hogere druk per vierkante cm en betere waterafvoer veel bij aan de wintereigenschappen die het rubber en het profiel hebben.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_33661236
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 11:47 schreef gateway het volgende:

[..]

ligt ook aan je velgen, maar om in de winter goede grip te hebben, heb je smalere banden, zodat de druk per vierkante centimeter dat op de weg drukt groter
en waarom gaat dit dan niet op in de zomer?
pi_33661336
Gelukkig een gedeeltelijke broodje aap dus dat Duitsland-verhaal...
  dinsdag 3 januari 2006 @ 15:33:08 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33661405
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:28 schreef Repeat het volgende:

[..]

en waarom gaat dit dan niet op in de zomer?
In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 15:36:36 #203
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33661521
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:30 schreef Rory78 het volgende:
Gelukkig een gedeeltelijke broodje aap dus dat Duitsland-verhaal...
How Come?
Het moet wel voor buitenlanders gelden, want iedereen is voor de wet gelijk. Als het voor buitenlanders niet geld, is het in strijd met de grondwet, en gaan die maffe duitsers het tot het hoge gerecht in Karlsruhe doorklagen, das hun hobby namelijk, naar de rechter stappen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33661639
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?
joh Maar waarom geeft met nat weer een bredere band dan ook niet meer grip?
  dinsdag 3 januari 2006 @ 15:44:23 #205
5673 heijx
Qui que boue
pi_33661750
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:40 schreef Repeat het volgende:

[..]

joh Maar waarom geeft met nat weer een bredere band dan ook niet meer grip?
Het water wordt in de geultjes tussen de profielblokken geperst maar moet een te lange weg naar opzij afleggen om afgevoerd te worden. Dit vormt het begin van aquaplaning, ofwel de vorming van een laagje water tussen band en wegdek.
Bij droog weer is het zaak om zoveel mogelijk profiel op de weg te brengen, vandaar het gebruik van slicks in de racewereld.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 15:44:38 #206
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_33661758
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?
Omdat je dan op asfalt staat en niet in de sneeuw zakt...

Als je een bredere band gebruikt veranderd het contactvlak met de weg in principe niet. Druk is een maat voor kg/cm2 en die blijft dus hetzelfde, of je nu met een 205 bandje op 2,5 bar rijd of dat je nu met 255 breed rijd.

Alleen het contactvlak met de weg van 255 is een stuk breder, en daardoor ook korter. Daardoor heb je met bredere banden ook sneller last van spoorvorming.

Wanneer je naar smaller zou moeten is in principe wanneer je band niet aan de juiste temperatuur komt (elk type band heeft een temperatuur waarop het rubber de meeste grip geeft). Het totaal oppervlak word dan kleiner tegen hetzelfde contactvlak waardoor je gemiddelde temepratuur omhoog gaat. Omgekeerd ook als je banden te heet worden maat groter er op zetten en je gemiddelde temperatuur gaat omlaag.

Daarom heeft het ook geen zin om hele brede banden te gebruiken als je het vermogen of gewicht er niet voor hebt, de auto gaat alleen maar slechter rijden en het doet verder niks.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_33662092
Of ik mis hier iets, maar als je bredere banden hebt --> breder rubber --> groter contactvlak met de weg
  dinsdag 3 januari 2006 @ 15:58:15 #208
5673 heijx
Qui que boue
pi_33662122
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:44 schreef Five_Aces het volgende:

[..]
Als je een bredere band gebruikt veranderd het contactvlak met de weg in principe niet. Druk is een maat voor kg/cm2 en die blijft dus hetzelfde, of je nu met een 205 bandje op 2,5 bar rijd of dat je nu met 255 breed rijd.

Alleen het contactvlak met de weg van 255 is een stuk breder, en daardoor ook korter. Daardoor heb je met bredere banden ook sneller last van spoorvorming.
Begrijp je zelf nog wat je zegt?
De luchtdruk heeft er geen bal (bar) mee te maken, de breedte en de automassa wel.
quote:
Wanneer je naar smaller zou moeten is in principe wanneer je band niet aan de juiste temperatuur komt (elk type band heeft een temperatuur waarop het rubber de meeste grip geeft). Het totaal oppervlak word dan kleiner tegen hetzelfde contactvlak waardoor je gemiddelde temepratuur omhoog gaat. Omgekeerd ook als je banden te heet worden maat groter er op zetten en je gemiddelde temperatuur gaat omlaag.
WTF?
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 16:01:41 #209
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33662245
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:57 schreef Repeat het volgende:
Of ik mis hier iets, maar als je bredere banden hebt --> breder rubber --> groter contactvlak met de weg
ja, maar ook de druk op de band is belangrijk, veel rubber dat losjes op het asfalt wordt gedrukt of minder dat er steviger wordt opgedrukt.
Banden zijn altijd een compromis van vele factoren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 16:16:06 #210
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_33662798
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 15:58 schreef heijx het volgende:

[..]

Begrijp je zelf nog wat je zegt?
De luchtdruk heeft er geen bal (bar) mee te maken, de breedte en de automassa wel.
[..]

WTF?
Ja

Een band is in onbelaste toestand 100% rond, en op het moment dat je het gewicht van de auto er op zet zakt hij iets in, dit heet het contactvlak. Hoe ver hij inzakt hangt af van de druk die in je band zit. Rij je met 1,5 bar in plaats van 2,5 bar dan zie je aan de buitenkant dat je band wat aan de achte kant is maar wat het in werkelijkheid doet is dus je contactoppervlak vergroten.

Hoe heeft dit met de breedte te maken? Druk is een maat voor gewicht op een bepaald oppervlak. Maak je dus je gewicht groter dan word je oppervlak groter, maak je de druk kleiner word ook je oppervlak groter.

Neem nu 2 banden, 205 breed en 255 breed, op een auto van 1200 kg. Dit is een asgewicht van 600 kg, dus 300 kg per wiel. Duw 2,5 bar in een band, en daaruit volgt een bepaald oppervlak: 2,5 bar is 2,5 kg/cm2 -> contactpatch voor beide banden zal dus zijn 120 cm2.

Een 205 band heeft als vaste breedee 20,5 cm, waaruit volgt dat de lengte van het oppervlak 120 / 20,5 = 5,85 cm

Een 255 band heeft als vaste breedte 25,5 cm waaruit volgt dat de lengte van het oppervlak 120 / 25,5 = 4,70 cm

Daarom heb je dus bij een 255 zomerband meer last van spoorvorming als bij een 205 band.

Waarom een winterband smaller is is omdat je anders de sneeuw er niet voor weg gevoerd krijgt, en je dus grip verliest.

Dit verhaaltje is dan nog voor een stilstaande / auto die rechtdoor rijd, bij een auto die door de bocht gaat komen er nog wat andere dingen kijken, zoals hoogte van het zwaartepunt, gewichtsverplaatsing daardoor enz.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')