abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32454354
Wij hebben een huis gekocht, krijgen over een paar dagen (9 nachtjes ) de sleutel. Op de overnamelijst heeft de verkoper onder het kopje KEUKEN bij (Inbouw)apparatuur een vinkje gezet bij "blijft achter" ... verder geen specificatie of zo, die lege regeltjes eronder zijn dus niet ingevuld ...

Wij gingen er vanuit dat alle apparatuur (inbouw of niet) nu achter zou blijven, inclusief de losse koelkast, losse magnetron en zo'n metalen fornuis met oven eronder. Misschien naief en dat is nu juist de vraag eigenlijk.

Ik was vorige week in de woning om alvast de maten van de keuken op te nemen, omdat we offertes aan het aanvragen zijn voor een nieuwe keuken. Deze zal echter pas op z'n vroegst geplaatst kunnen worden als we er al 2 a 3 maanden wonen. Het is dus ineens essentieel geworden dat die apparatuur achterblijft. Tot mijn verbazing waren alle drie de bovengenoemde apparaten al uit de keuken gehaald toen ik daar kwam. Ik heb er niets van gezegd tegen de eigenaar, ik had zoiets van: eerst maar eens even nagaan of ik er wel recht op heb en dan bij de controle maar kortsluiten via zijn makelaar.

Maar ik kan op internet echter weinig hierover vinden en vroeg mij af of iemand daar iets zinnigs over kan zeggen, liefst onderbouwd door misschien een linkje naar een juridische of makelaarssite. Ik vermoed nl. dat de apparatuur dus ook echt weggehaald is en niet meer terug zal komen tenzij wij dit tijdens de "controle" aangeven.

Is er iemand die hierover meer informatie kan geven ? Misschien ervaring mee ?

PS: we hebben foto's gemaakt tijdens de tweede bezichtiging waar alle apparatuur opstaat ....
Poffervier
pi_32454896
losse koelkast, losse magnetron kun je iig op je buik schrijven, die gaan zeker weg. Het betref immer geen inbouwapparatuur.

Metalen fornuis met oven eronder.
wees aub duidelijker, was deze losstaand, lijkende een geheel? en wat voor een gat blijft er over??

show die foto's eens als je wil, voor en na graag.
pi_32455088
Waarom zou een losse koelkast achterblijven? Het woord 'roerend goed' zegt al genoeg lijkt me. Dat soort losse zaken moet je zien zoals de meubels in het huis.

Als er niets over is afgesproken, blijft het niet achter.

Wat er bij de tweede bezichtiging stond, doet niet ter zake.

Ik vind het inderdaad best naief, nofi.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32455102
Het is wellicht handig om de volgende keer goed te bespreken wat achterblijft en wat niet....
Wel vaag dat je eigenlijk niet weet wat je nu overgenomen hebt.

Bij mij was het afgesproken dat de verkoper ook wat lampen zou laten hangen, welke ze uiteindelijk toch weggehaald heeft, maar dat was misschien voor 50 euro aan lampen. Daar ga ik niet moeilijk over doen. Maar een koelkast, oven en magnetron is toch wel handig om dat van te voren af te spreken.
pi_32455139
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:08 schreef Duderinnetje het volgende:
Waarom zou een losse koelkast achterblijven? Het woord 'roerend goed' zegt al genoeg lijkt me. Dat soort losse zaken moet je zien zoals de meubels in het huis.

Als er niets over is afgesproken, blijft het niet achter.

Wat er bij de tweede bezichtiging stond, doet niet ter zake.

Ik vind het inderdaad best naief, nofi.
Er staat een vinkje voor (inbouw)apparatuur. Zonder dingen goed af te spreken is dat wel een ietwat ruim begrip natuurlijk . Misschien bedoelden ze daar de verlichting in de keuken mee ofzo .
pi_32455143
Er staat op de lijst roerende zaken specifiek: (Inbouw)apparatuur (dus inbouw tussen haakjes)

Het lijkt mij, dat als de omschrijving zo is, dat het niet alleen gaat om inbouwapparaatuur, want dan had er wel inbouwapparatuur gestaan ... toch ?

Bovendien staat er gewoon een vinkje achter bij "blijft achter" terwijl er 5 regels daaronder leeg zijn, die eventueel gebruikt hadden kunnen worden om te specificeren. Daar heeft de verkoper dus geen gebruik van gemaakt.

Er onstaat een gat in de keuken aan de zijkant van zo'n 60 a 70 cm waar dat fornuis heeft gestaan. Afzuigkap hing er toen ik ging kijken nog, maar die hangt dus boven een gapend gat. Ik zal vanavond ff een plaatje posten van tijdens de tweede bezichtiging om het te verduidelijken. Een foto van "erna" kan ik pas tonen als we de sleutel al hebben en dan is het te laat om nog bezwaar te maken lijkt me ...
Poffervier
pi_32455206
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:12 schreef W4 het volgende:
Er staat op de lijst roerende zaken specifiek: (Inbouw)apparatuur (dus inbouw tussen haakjes)

Het lijkt mij, dat als de omschrijving zo is, dat het niet alleen gaat om inbouwapparaatuur, want dan had er wel inbouwapparatuur gestaan ... toch ?

Bovendien staat er gewoon een vinkje achter bij "blijft achter" terwijl er 5 regels daaronder leeg zijn, die eventueel gebruikt hadden kunnen worden om te specificeren. Daar heeft de verkoper dus geen gebruik van gemaakt.

Er onstaat een gat in de keuken aan de zijkant van zo'n 60 a 70 cm waar dat fornuis heeft gestaan. Afzuigkap hing er toen ik ging kijken nog, maar die hangt dus boven een gapend gat. Ik zal vanavond ff een plaatje posten van tijdens de tweede bezichtiging om het te verduidelijken. Een foto van "erna" kan ik pas tonen als we de sleutel al hebben en dan is het te laat om nog bezwaar te maken lijkt me ...
Je had dus eigenlijk bij voor het ondertekenen van de koopakte door je makelaar dat moeten laten specificeren. Achteraf is het te laat. (Achteraf als in na tekenen van die papieren). Als ik het goed begrepen heb telt bij aankoop van een huis of appartement al het "spijker"vaste spul mee. Dus in de keuken zou dat de inbouwapparatuur zijn, maar ook de vloer telt mee. Zeg maar alles wat meeverzekerd is in de opstalverzekering. Wanneer er spullen niet inbouw zijn, moet dat stuk voor stuk aangetekend zijn in de koopakte in het onderdeel "ter overname" (oid.).

Geloof ik... Ik kan nu wat dingetjes door elkaar halen.
pi_32455228
@blieblie: in eerste instantie was het allemaal niet zo spannend, we zouden -voordat- we erin zaten de keuken als vervangen hebben. Door omstandigheden wordt dit echter pas later, dus we zijn ook pas later echt goed gaan kijken. Desondanks waren we onder de indruk dat (inbouw)apparatuur betekent dat je een keuken MET apparatuur zou krijgen (voor zover aanwezig tijdens de bezichtiging).

Van onderbouwlampen (onder de kastjes) verwacht ik dus ook dat ze aanwezig blijven. Wat is een keuken MET apparatuur zonder licht, fornuis, magnetron en koelkast ???
Poffervier
pi_32455311
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:12 schreef W4 het volgende:

Ik denk dat dat is omdat het zo verschrikkelijk voor zich spreekt.
Je hebt toch ook geen overnamekosten betaald voor zaken? Dan kun je toch wel nagaan dat er geen koelkast ed. achterblijft?

Wat je tijdens een bezichtiging ziet zegt niets. Voor hetzelfde geld staan er nog meubels, die blijven toch ook niet achter?

Het is vooral erg slordig van je eventuele makelaar, want die heeft je kennelijk als (startende?) koper niet genoeg uitgelegd over hoe zoiets gaat.

Tuurlijk is het ook pech dat de lijst zo nonchalant is ingevuld. Maar toch zou ik met zo'n lijst niet hebben gedacht dat er dus een koelkast ed. achterblijft...

Tip"Kringloop, kookplaatje kopen, alsmede een koelkast en even een tijdje 'kamperen'
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32455319
Ik heb het stukje hierboven even ge-edit ter verduidelijking.
pi_32455723
@blieblie: ik kan me er iets bij voorstellen, maar kan je dat ook onderbouwen met bijvoorbeeld een linkje of zo ? Ik kan dat nl. nergens vinden ...

@Duderinnetje: wel erg simpel gesteld hoor. Beetje van: als er discussie is, heeft de verkoper automatisch gelijk omdat ik had moeten aandringen op specificatie? Dat lijkt me niet juist. Ik stel je meedenken op prijs hoor, maar ik denk dat je kort door de bocht gaat.

Nogmaals: er staat een vinkje bij "blijft achter" in de regel van "(inbouw)apparatuur". Waarom staat inbouw tussen haakjes ? (niet voor niets toch) Waarom heeft de verkoper de lege regeltjes eronder niet gebruikt om te specifieren wat hij meeneemt ? Waarom zal ik automatisch de dupe zijn, van het niet specificeren van de roerende zaken ? Allemaal vragen waar ik mee zit en een antwoord op zoek van een officiele instelling ...

En je vergelijking met meubels gaat niet op denk ik, want die staan toch ook niet op de lijst. Als er op de lijst "meubels" zou staan en dan een vinkje "blijft achter", zou dat dan alleen gelden voor de meubels die (woorden van blieblie) "spijkervast" zitten. In dat geval blijft er dus niets achter, want welke meubels zitten nu spijkervast ??

Dus nogmaals: wie weet er wat er onder (inbouw)apparatuur valt als er een vinkje "blijft achter" achter staat en het niet gespecificeerd is EN kan dit ook onderbouwen ...
Poffervier
pi_32455919
Ik kan het helaas niet onderbouwen. Ben geen makelaar en wat ik hier post is eigenlijk based op hoe het ging toen ik mijn appartementje kocht. Mijn makelaar hamerde erop dat de koopakte geen onduidelijkheden bevatte zodat ik niet achteraf met dit soort dingen zou komen te zitten (Ik heb overigens heel wat overgenomen, dus vandaar...). Echt elk onderdeel wat als het ware niet "vast" zat en wat ik zag bij het bekijken van het appartementje stond opgeschreven in de koopakte. Alleen bij de verlichting ging het dus fout omdat ik aan gegeven had dat ik de lelijke lamp in de gang weg wilde hebben maar de rest moest blijven hangen (Dat stond onder het kopje "hangende verlichting" ofzo, en mijn makelaar gaf later aan dat de verlichting in de gang weg MOEST... Naja, ik weet eigenlijk niet waarom dat mis is gegaan ).

Ik vrees dat je verliest, want toon maar aan dat er bij de onderhandelingen die losse onderdelen van de keuken in zaten. Ik zou in ieder geval het wel even aankaarten bij je makelaar en in ieder geval pissig doen dat hij daar niet op gelet heeft en heel misschien weet hij een manier om die dingen terug te kunnen krijgen. Maar ik geef je niet veel kans. .
pi_32457103
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:48 schreef blieblie het volgende:
Ik vrees dat je verliest, want toon maar aan dat er bij de onderhandelingen die losse onderdelen van de keuken in zaten.
euh ...
quote:
Op maandag 21 november 2005 15:40 schreef W4 het volgende:
...

PS: we hebben foto's gemaakt tijdens de tweede bezichtiging waar alle apparatuur opstaat ....
Misschien zo ??
Poffervier
pi_32457174
Over 9 nachtjes weet je het
  maandag 21 november 2005 @ 18:18:10 #15
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32458143
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:41 schreef W4 het volgende:
@blieblie: ik kan me er iets bij voorstellen, maar kan je dat ook onderbouwen met bijvoorbeeld een linkje of zo ? Ik kan dat nl. nergens vinden ...

@Duderinnetje: wel erg simpel gesteld hoor. Beetje van: als er discussie is, heeft de verkoper automatisch gelijk omdat ik had moeten aandringen op specificatie? Dat lijkt me niet juist. Ik stel je meedenken op prijs hoor, maar ik denk dat je kort door de bocht gaat.

Nogmaals: er staat een vinkje bij "blijft achter" in de regel van "(inbouw)apparatuur". Waarom staat inbouw tussen haakjes ? (niet voor niets toch) Waarom heeft de verkoper de lege regeltjes eronder niet gebruikt om te specifieren wat hij meeneemt ? Waarom zal ik automatisch de dupe zijn, van het niet specificeren van de roerende zaken ? Allemaal vragen waar ik mee zit en een antwoord op zoek van een officiele instelling ...

En je vergelijking met meubels gaat niet op denk ik, want die staan toch ook niet op de lijst. Als er op de lijst "meubels" zou staan en dan een vinkje "blijft achter", zou dat dan alleen gelden voor de meubels die (woorden van blieblie) "spijkervast" zitten. In dat geval blijft er dus niets achter, want welke meubels zitten nu spijkervast ??

Dus nogmaals: wie weet er wat er onder (inbouw)apparatuur valt als er een vinkje "blijft achter" achter staat en het niet gespecificeerd is EN kan dit ook onderbouwen ...
Ja je kan het allemaal wel niet leuk en raar en oneerlijk vinden, maar ik vrees gewoon dat ik het bij het rechte eind hebt en dat je geen poot hebt om op te staan.

Sorry

En de volgende keer écht een beetje zakelijker zijn. Wat hierboven werd gezegd: álles DUIDELIJK vastleggen.

Ondanks de keuken wel veel plezier in je nieuwe huis natuurlijk (lat dit dát niet verpesten hoor!)
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32458582
Ja, ik ga met Duderinnetje mee. Ik denk een geval van pech. Maar je kan toch ook de verkopende kant eens bellen, en vragen hoe zij dat zien? Grote kans dat de boel al via marktplaats verkocht is gok ik.

Ach wie weet krijg je een oud, foeilelijk bed ervoor terug wat ze achterlaten wat je nu nog niet weet
  maandag 21 november 2005 @ 18:44:55 #17
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32458802
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:36 schreef Marsepein het volgende:
Ja, ik ga met Duderinnetje mee. Ik denk een geval van pech. Maar je kan toch ook de verkopende kant eens bellen, en vragen hoe zij dat zien? Grote kans dat de boel al via marktplaats verkocht is gok ik.

Ach wie weet krijg je een oud, foeilelijk bed ervoor terug wat ze achterlaten wat je nu nog niet weet
Ja dat is best een goed idee inderdaad! Bel gewoon eens met de verkopers! Zijn ook gewoon mensen en voor hetzelfde geld realiseren zij zich helemaal niet welke verwachtingen jullie hadden en valt er iets te regelen.
Heb ik trouwens met de koper van mijn huis ook gedaan. Ik gooi een boel spul weg omdat ik het dubbel heb (ik ga samenwonen). En ik laat dat niet staan, want een huis moet uiteraard leeg opgeleverd worden. Maar inmiddels hebben we afgesproken dat ik bij alles wat ik wegdoe, qua meubels (en ook de koelkast trouwens ) even met hem bel of hij het wil!

Zonde om het weg te doen terwijl hij er om zit te springen
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32459630
Okay, nu weten we hoe iedereen over denkt, fijn ...

Is er nu ook iemand die daadwerkelijk op de vraag in wil gaan ? Zolangzamerhand niet eens meer om die spullen te krijgen, maar tot dusver heeft nog niemand me kunnen voorzien van een linkje of zo waarin door een officiele instantie bevestigd wordt dat zij gelijk hebben of dat ik ongelijk heb .... prove me wrong zeg maar
Poffervier
pi_32460000
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:34 schreef W4 het volgende:

[..]

euh ...
[..]

Misschien zo ??
Naja dat bedoel ik niet .
De bank, kasten en bed van de verkopers stond ook in het huis bij de bezichtiging.
Het gaat erom of je bij de onderhandelingen hebt gezegd dat je er van uitgaat dat die apparatuur blijft staan.
Ik heb bij de onderhandelingen bijv. bedongen dat het 1 en het ander zou blijven staan. Maar dat moet je wel ff vermelden.
  maandag 21 november 2005 @ 19:50:17 #20
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32460698
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:14 schreef W4 het volgende:
Okay, nu weten we hoe iedereen over denkt, fijn ...

Is er nu ook iemand die daadwerkelijk op de vraag in wil gaan ? Zolangzamerhand niet eens meer om die spullen te krijgen, maar tot dusver heeft nog niemand me kunnen voorzien van een linkje of zo waarin door een officiele instantie bevestigd wordt dat zij gelijk hebben of dat ik ongelijk heb .... prove me wrong zeg maar
Pardon?

Bel je makelaar, of de VEH. Dat kunnen wij moeilijk voor je doen. Iedereen hier probeert mee te denken en zijn ervaring te delen. Dat is de bedoeling van dit forum! Niet dat je hier opdrachten geeft tot het opzoeken van linkjes die je (kennelijk) zelf ook niet hebt gevonden.

Je hebt wel gezocht neem ik aan?
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 21 november 2005 @ 19:51:35 #21
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32460731
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:27 schreef blieblie het volgende:

[..]

Naja dat bedoel ik niet .
De bank, kasten en bed van de verkopers stond ook in het huis bij de bezichtiging.
Het gaat erom of je bij de onderhandelingen hebt gezegd dat je er van uitgaat dat die apparatuur blijft staan.
Ik heb bij de onderhandelingen bijv. bedongen dat het 1 en het ander zou blijven staan. Maar dat moet je wel ff vermelden.
Inderdaad.

Maar ik denk dat je niet doorgaat voor de koelkast, als het aan TS ligt
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32460906
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:51 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Inderdaad.

Maar ik denk dat je niet doorgaat voor de koelkast, als het aan TS ligt
Die zat er bij mij nog in toen ik introk .
  maandag 21 november 2005 @ 19:58:15 #23
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32460948
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:56 schreef blieblie het volgende:

[..]

Die zat er bij mij nog in toen ik introk .

Goed geregeld man
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32461384
Alles wat nagelvast aan een huis zit hoort bij het onroerend goed. Alles wat niet nagelvast zit hoort dan dus bij het roerend goed. Dat dient dan te worden gespecificeerd in de lijst van 'roerende zaken'.

Bij jou staat er (inbouw)apparatuur : ja. Als er nu *helemaal niets* achter zou blijven zou je dat nog kunnen aankaarten. Maar ik geloof dat de afzuiger achterblijft. Ergo: de verkopers stonden in hun recht.

Linkjes: zoek eens op google op "nagelvast", staan veel uitspraken van rechtbanken etc.
  maandag 21 november 2005 @ 20:47:53 #25
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32462379
Ik lijk goddomme wel gek. Maar á la:
quote:
6 HET KOOPCONTRACT

U kunt voor het vastleggen van de afspraken het beste een model-contract gebruiken. Dit heeft voor zowel de koper als de verkoper voordelen. Deze kunt u verkrijgen bij Vereniging Eigen Huis.
Lees het model-contract rustig zelf door, bespreek het van tevoren met de koper en geef de koper een exemplaar mee om dit thuis op z'n gemak te bekijken. U moet twee exemplaren van het contract volledig invullen en ondertekenen.

Omschrijf het huis en de overige verkochte zaken nauwkeurig. Is iets niet omschreven, dan hoort alles bij het huis wat "nagelvast" is. [Dus alles wat niet nagelvast is hoort er niet per definitie bij - red.] Dat wil zeggen, alle zaken die niet onbeschadigd verwijderd kunnen worden of die speciaal passend gemaakt zijn voor de woning, behoren dan bij de verkoopprijs. Beter is het echter alle zaken schriftelijk vast te leggen.
Bron: http://www.huisverkopen.net/documents/verkooptips.doc
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 21 november 2005 @ 20:52:45 #26
58666 Blur
Wat zeg je?
pi_32462499
Ik heb vorige maand ook een woning gekocht. Toen ik naar de makelaar ging om het koopcontract te tekenen werd mij ook gevraagd duidelijk de lijst met roerende goederen door te nemen en bij eventuele vragen die te stellen. Naderhand moest ik ook onder iedere pagina een paraaf zetten dat ik die lijst doorgenomen had.

Zo werd ik naderhand nog gebeld over de vloer die erin lag. In principe wilde de verkopende partij ineens die vloer toch meenemen, terwijl ik getekend had voor de koop mét de vloer.
Duidelijk gezegd dat ik dus ook wilde dat de vloer in de woning achterbleef tenzij hij dat af zou kopen.

Zowiezo heb jij als kopende partij de verplichting om je op alle gronden voor te lichten (onderzoek te doen) of je voor te laten lichten. In ieder geval info inwinnen.
Als ik zo je verhaal lees lijkt daar nog het één en ander aan te schorten. Je kan natuurlijk naderhand nog proberen het één en ander te regelen. Maar als je tijdens het koopproces geen heldere afspraken hebt gemaakt lijkt mij dat je niet echt sterk staat. Hoe lullig ook.
  maandag 21 november 2005 @ 20:58:29 #27
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32462648
quote:
Op maandag 21 november 2005 20:52 schreef Blur het volgende:
Ik heb vorige maand ook een woning gekocht. Toen ik naar de makelaar ging om het koopcontract te tekenen werd mij ook gevraagd duidelijk de lijst met roerende goederen door te nemen en bij eventuele vragen die te stellen. Naderhand moest ik ook onder iedere pagina een paraaf zetten dat ik die lijst doorgenomen had.

Zo werd ik naderhand nog gebeld over de vloer die erin lag. In principe wilde de verkopende partij ineens die vloer toch meenemen, terwijl ik getekend had voor de koop mét de vloer.
Duidelijk gezegd dat ik dus ook wilde dat de vloer in de woning achterbleef tenzij hij dat af zou kopen.

Zowiezo heb jij als kopende partij de verplichting om je op alle gronden voor te lichten (onderzoek te doen) of je voor te laten lichten. In ieder geval info inwinnen.
Als ik zo je verhaal lees lijkt daar nog het één en ander aan te schorten. Je kan natuurlijk naderhand nog proberen het één en ander te regelen. Maar als je tijdens het koopproces geen heldere afspraken hebt gemaakt lijkt mij dat je niet echt sterk staat. Hoe lullig ook.
Onderzoeksplicht inderdaad.
En de paraafjes zijn precies daarom uitgevonden.

Wel vind ik (maar dat helpt TS nu niets) dat zijn/haar makelaar wel wat betere voorlichting had kunnen geven inderdaad. Ik neem zomaar aan dat TS een startende koper is en dan kan het allemaal best verwarrend zijn, als je je er niet actief in verdiept. Een beetje makelaar voelt dat aan. Of nee, een beetje makelaar zou dat aan moeten voelen.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32466782
* TS is geen startende koper meer
* TS had alleen niet verwacht uberhaubt nog iets uit de keuken nodig te hebben op het moment van aanschaf, vandaar de vraag hier "wat nu te verwachten"
* TS zat niet te wachten op "je had moeten ..." of "volgende keer moet je ...". Achteraf is het altijd makkelijk praten, maar achteraf is er niets meer aan te doen.
* TS vindt wel dat mensen (waaronder in dit geval een mod) hier soms makkelijk conclusies trekken, maar dat het blijkbaar tegenvalt om eerst de juiste vragen te stellen

Sorry, ik moest het ff kwijt ...

Maar de teksten zijn duidelijk, ik ga morgen ook nog ff zoeken op "nagelvast" want da's een goeie tip denk ik ... thx daarvoor !

Overigens, @ Duderinnetje: je schetst wat mij betreft het verkeerde beeld door de indruk te wekken dat ik een "zoekopdracht" geef. Ik hoopte dat iemand MET ONDERBOUWING een mening kon afgeven. Dat staat in de OP en dat heb ik later nogmaals bekrachtigd. Ook heb ik getypt in de OP dat ik zelf al gezocht heb, maar dat ik op internix niet kon vinden wat ik zocht. Nadat dit tot twee keer toe door jou persoonlijk genegeerd werd, vond ik dat ik het best wel even wat vinniger kon zeggen in de hoop dat het duidelijk zou zijn ... van een mod verwacht ik op z'n minst dat er goed gelezen wordt .... het was in essentie niet rot bedoeld, maar ik had het idee dat de kern van mijn vraag niet begrepen werd ...

Verder allen bedankt voor het meedenken. Duderinnetje, zou je dit topic willen sluiten ?
Poffervier
  maandag 21 november 2005 @ 23:26:23 #29
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_32467048
ik ben er met ons huis achter gekomen dat als je flink zeurt je alles krijgt.

dus als er in je koop contract staat dat er apparatuur in de keuken achter blijft dan heb je volgends je contract recht op dde normale keuken apparatuur.

dat is dus minimaal een oven fornhuis koelkast vriezer en afzuigkap.
bel de makelaar op dat je deze zake hebt mee gekocht in je koopcontract ook al betaal je er geen cent voor.
dus heb je recht op die spullen. dus of de oude spullen komen terug en jij kan koken.
of ze moeten je nieuwe spullen geven om de missende goederen aan te vullen.

je kan ook akoord gaan met een schikking van een bepaald bedrag. misschien heb je daar wat aan voor je nieuwe keuken en koop je even bij een tweedehands zaakje voor een paar tientjes wat je hoog nodig hebt.

suc-6
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
  dinsdag 22 november 2005 @ 01:52:46 #30
58666 Blur
Wat zeg je?
pi_32470420
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:26 schreef blackbully het volgende:
ik ben er met ons huis achter gekomen dat als je flink zeurt je alles krijgt.

dus als er in je koop contract staat dat er apparatuur in de keuken achter blijft dan heb je volgends je contract recht op dde normale keuken apparatuur.

dat is dus minimaal een oven fornhuis koelkast vriezer en afzuigkap.
bel de makelaar op dat je deze zake hebt mee gekocht in je koopcontract ook al betaal je er geen cent voor.
dus heb je recht op die spullen. dus of de oude spullen komen terug en jij kan koken.
of ze moeten je nieuwe spullen geven om de missende goederen aan te vullen.

je kan ook akoord gaan met een schikking van een bepaald bedrag. misschien heb je daar wat aan voor je nieuwe keuken en koop je even bij een tweedehands zaakje voor een paar tientjes wat je hoog nodig hebt.

suc-6
Wat je zegt. Gewoon persoonlijk in contact treden met die makelaar (of nouja; verkopende partij).
Met wat bluf of semi-onwetendheid kan je ook een hoop bereiken. Gewoon beetje voet bij stuk houden dat jij overtuigd was van je koop met die goederen. Wie weet wat je er nog uitsleept.
Nooit geschoten is altijd mis.
  dinsdag 22 november 2005 @ 08:07:37 #31
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32472230
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:18 schreef W4 het volgende:
- verhaal-
C'est le ton qui fait la musique. Misschien iets om te onthouden.

En nee, het topic gaat niet op slot. Kan nog handig zijn voor anderen
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32472302
je koopt een huis met keuken en inbouwapperatuur ( staat dus ook aangevinkt)
als een koelkast niet is ingebouwd mag deze meegenomen worden
is de koelkast wel ingebouwd danmoet ie natuurlijk gewoon blijven zitten
als eenmagnetron gewoon op het aanrecht staat mag die meegenomen worden maar als het een onderdeel is van de keuken zelf dan moet ie blijven zitten
en voor de rest gaat dat natuurlijk ook op
omdat er een aantal gaten achterblijven waar je fornuis en afzuigkap gezeten hebben neem ik aan dat deze gewoon hadden moeten blijven zitten

[ Bericht 14% gewijzigd door bonke op 22-11-2005 08:25:34 ]
pies on joe toe
pi_32473409
Het zelfde vind ik gelden voor de verlichting, want die is er hoogst waarschijnlijk ook niet zonder beschadigen afgehaald.
pi_32475097
@Blur en @blackbully: dat denk ik ook eigenlijk. Ik ga zo even met de makelaar bellen, want ik ben toch wel erg nieuwsgierig geworden. Persoonlijk ben ik er redelijk van overtuigd dat ik er recht op heb, zeker gezien enkele pasages op de site ven VEH en NVM. Het lijkt er nl. op dat het de plicht is van de -verkoper- om te specificeren wat hij bedoelt, als het niet voor alle goederen op gaat die onder een bepaald kopje vallen. En dat specificeren is niet gedaan ...
Poffervier
pi_32475180
hij heef gespecificeerd, (inbouw)apparatuur, daar vallen de magnetron en koelkast iig niet onder. Het fornhuis met afzuigkap + lampen vind ik wel. Maar dat ligt weer aan de opstelling, het is iig erg discutabel.
  dinsdag 22 november 2005 @ 11:23:27 #36
84046 dscx
Bite me...
pi_32475385
Leuke verrassing als je een huis koopt...

'k zie in dit topic al een hoop reacties voorbij komen die feitelijk neerkomen op "jammer, eigen schuld en volgende keer beter".

Als ik jou was zou ik de makelaar in elk geval aanspreken op het feit dat de verkopende partij dient te handelen volgens de lijst roerende zaken.

Het kopje (inbouw)apparatuur beslaat zo te zien niet alleen de inbouw apparatuur, vandaar de haakjes. De interpretatie van de koper is in dit geval: "Losstaande danwel inbouwapparatuur in de keuken", letterlijk opgevat lijkt me dit dan ook geen onjuiste stelling, maar goed, ik ben dan ook geen makelaar (thank heavens).

Ik meen te lezen dat de overdracht nog niet plaats heeft gevonden. Je hebt natuurlijk voor de rit naar de notaris een laatste inspectie, je kunt er dan ook voor kiezen om de woning in de opgeleverde staat niet te accepteren. 'k zou natuurlijk wel even uitzoeken of je daadwerkelijk in je recht staat alvorens een dergelijke beslissing te nemen... maar dat spreekt redelijk voor zich, toch?

Voor die tijd zou ik in elk geval trachten de koper zich aan de gemaakte afspraken te laten houden, met medewerking van de makelaar in kwestie. In het uiterste geval (Bij veel tegenwerking) zou je nog kunnen proberen een coulance regeling met de makelaar te kunnen treffen (bijvoorbeeld voor vervangende apparatuur)

Je kunt natuurlijk ook even kringlopen / marktplaatsen naar een koelkast en fornuis zodat je in elk geval de komende 2/3 maanden kunt overbruggen en niet alleen van de snackbar en domino's hoeft te leven...

Just my 2 cents...
  dinsdag 22 november 2005 @ 11:24:31 #37
84046 dscx
Bite me...
pi_32475412
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 11:13 schreef ranzige_pad het volgende:
hij heef gespecificeerd, (inbouw)apparatuur, daar vallen de magnetron en koelkast iig niet onder. Het fornhuis met afzuigkap + lampen vind ik wel. Maar dat ligt weer aan de opstelling, het is iig erg discutabel.
Valt de koelkast dan niet onder apparatuur in de keuken? de magnetron ook niet? lijkt mij dat je die standaard niet in de badkamer hebt staan...
pi_32475499
wij zijn toevallig ook veel bezig met het kopen van een huis en het plaatsen van een nieuwe keuken in een toekomstig huis. Daar wij voor een relatief korte tijd nu een woning willen kopen, en daar toch een keuken in willen plaatsen geinformeerd hoe het zat met het verkopen van een huis, zonder het fornuis (want als ik die nu aanschaf wil ik hem meenemen naar het volgende huis) en zover ik begrepen heb is dat mogelijk als we het duidelijk vermelden en het niet een fornuis betreft die op een onmogelijke manier geplaatst is waardoor de keuken voor een nieuwe eigenaar zo goed als onbruikbaar is. (bv een afwijkende maat nis die achterblijft of aansluitingen op een afwijkende hoogte etc etc.)

Alles wat ingebouwd is en de keuken zijn functionaliteit gaf hoort bij de koop, dus idd zoals een inbouw koelkast, magnetron etc etc.

(wij hebben dus ook maar besloten om in een nieuw huis, het fornuis in zijn eentje tegen een muur te zetten, los van de keuken om dit soort dingen te voorkomen, mede doordat we nu al weten dat hij niet in begrepen gaat zitten bij een evt verkoop)
  dinsdag 22 november 2005 @ 11:35:22 #39
84046 dscx
Bite me...
pi_32475636
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 11:28 schreef knorretje het volgende:
geinformeerd hoe het zat met het verkopen van een huis, zonder het fornuis (want als ik die nu aanschaf wil ik hem meenemen naar het volgende huis) en zover ik begrepen heb is dat mogelijk als we het duidelijk vermelden en het niet een fornuis betreft die op een onmogelijke manier geplaatst is waardoor de keuken voor een nieuwe eigenaar zo goed als onbruikbaar is
Duidelijkheid (b)lijkt toch wel de sleutel tot een makkelijke verkoop / overdracht
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 11:28 schreef knorretje het volgende:
Alles wat ingebouwd is en de keuken zijn functionaliteit gaf hoort bij de koop
Een keuken die niet als zodanig herkenbaar en functioneel is (fornuis o.a.) zou je anders nog beter als extra kamer kunnen laten vermelden... hoewel.. een huis zonder keuken verkoopt niet echt snel...
  dinsdag 22 november 2005 @ 11:36:40 #40
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32475660
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 11:13 schreef ranzige_pad het volgende:
quote:
Afzuigkap hing er toen ik ging kijken nog, maar die hangt dus boven een gapend gat.
Fornuis is weg (maar een los fornuis is een 'apparaat', hoe raar dat ook lijkt en dat kun je dus meenemen.)

Afzuigkap hangt er nog begrijp ik (en dat is gebruikelijk)
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 22 november 2005 @ 11:56:00 #41
84046 dscx
Bite me...
pi_32476073
Maar goed, het fornuis is een apparaat dat essentieel is in de keuken, in de lijst roerende zaken is aangegeven dat alle (inbouw)apparatuur achter zou blijven (zonder verdere specificatie blijft alle apparatuur achter).

Ofwel, vrije interpretatie: Alle apparatuur die in de ruimte aangegeven als "keuken" staat en als noodzakelijk kan worden geacht om de functie van de ruimte te kunnen behouden blijft achter in de woning wanneer er geen verdere specificatie bestaat op deze (getekende) lijst roerende zaken.

Ander voorbeeld: Wanneer er in de badkamer een bad op poten staat omdat de huidige bewoner dit toevallig leuk vond, betekent het niet dat de huidige bewoner het bad mee kan nemen omdat hij niet heeft aangegeven dit bad te laten staan bij vertrek.

Op de lijst vind je natuurlijk meerdere mogelijkheden (blijft achter, gaat mee, kan overgenomen worden, niet van toepassing). Slecht en/of onduidelijk ingevulde lijsten zijn een crime, de makelaar is hier ook debet aan...
pi_32476530
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 11:24 schreef dscx het volgende:

[..]

Valt de koelkast dan niet onder apparatuur in de keuken? de magnetron ook niet? lijkt mij dat je die standaard niet in de badkamer hebt staan...
het was losstaande apparatuur, dus valt niet onder inbouw. Vind je het zelf logisch dat het er bij hoor dan? Hij zal zeker weten los bijgekocht zijn, dus hoort hij niet bij de keuken, anders zat het wel in een inbouw kast met de magentron.
  dinsdag 22 november 2005 @ 13:06:04 #43
84046 dscx
Bite me...
pi_32477583
In principe conformeert de verkopende partij zich aan het lijstje waarbij geen byzonderheden zijn ingevuld.

Als je het lijstje op de letter volgt dan zouden de bewoners de magnetron achter moeten laten, deze staat in de keuken (enige logische plaats voor een magnetron?), of nog beter, zouden ze het lijstje verder moeten specificeren en aangeven dat de magnetron zal worden meegenomen...
  dinsdag 22 november 2005 @ 13:09:24 #44
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32477664
(inbouw)apparatuur...

Dan kan je zelfs gaan zeveren over de afzuigkap, want die is vast niet ingebouwd maar opgebouwd (of onder als je wilt gaan muggeziften).

De enige manier om erachter te komen is om de verkopend makelaar te bellen, maar aangezien die wrsch in het voordeel van de verkopende partij zal spreken zit je slimmer als je eerst de Vereniging Eigen Huis belt om te zien wat zij daarvan zeggen.

Ik denk dat je pecht hebt.
En ik denk dat je zeurt, want je wilde die keuken eerst helemaal niet, daarom heb je er verder ook geen aandacht aan geschonken en nu het ineens wel in je straatje past ga je lopen zeuren.
  dinsdag 22 november 2005 @ 13:11:19 #45
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32477712
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 13:06 schreef dscx het volgende:
In principe conformeert de verkopende partij zich aan het lijstje waarbij geen byzonderheden zijn ingevuld.

Als je het lijstje op de letter volgt dan zouden de bewoners de magnetron achter moeten laten, deze staat in de keuken (enige logische plaats voor een magnetron?), of nog beter, zouden ze het lijstje verder moeten specificeren en aangeven dat de magnetron zal worden meegenomen...
Ja, dahaag... dat is echt zo'n onzin.
Dan zou het koffiezetapparaat en de mixer ook achter moeten blijven, want de een stond op het aanrechtblad en de ander in het keukenkastje. Kom op nou toch.

Volgens mij wordt hier gesproken over inbouwapparatuur (dus koelkast, vriezer, gasfornuis, magnetron, afwasmachine etc.) of over andere apparatuur zoals bijvoorbeeld een afzuigkap of een keukenboiler die in het gootsteenkastje staat.
pi_32477764
Alle onroerende zaken horen by default bij de koop. dus inbouwkasten, apparatuur, maar ook planten in de tuin horen achten te blijven. Losse, roerende zaken worden by default wel meegenomen. MOET zelfs. Als de verkoper apart vermeldt dat iets achter blijft is dat een speciale afspraak en moet hij zich daar aan houden. Die apparatuur hoort dus gewoon achter te blijven IMHO
  dinsdag 22 november 2005 @ 13:18:57 #47
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32477878
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 13:14 schreef roofless het volgende:
Alle onroerende zaken horen by default bij de koop. dus inbouwkasten, apparatuur, maar ook planten in de tuin horen achten te blijven. Losse, roerende zaken worden by default wel meegenomen. MOET zelfs. Als de verkoper apart vermeldt dat iets achter blijft is dat een speciale afspraak en moet hij zich daar aan houden. Die apparatuur hoort dus gewoon achter te blijven IMHO
Maar die apparatuur is toch roerend?
Het gasfornuis stond toch los? En de koelkast en de magnetron ook?
Dus gaan ze mee...
pi_32477998
Normaal gesproken wel ja.
Maar daarvoor heb je die lijst die bij de koopovereenkomst zit, daar staan roerende zaken op die toch achterblijven, zoals gordijnen, lampen, lamellen, losliggend laminaat... en keukenapparatuur. Maar goed daar dachten de verkopers anders over blijkbaar.
Persoonlijk erger ik me bij iedere verhuizing er rot aan dat mensen het telefoonboek meenemen. Dat hoort dus NIET bij de roerende zaken, het hoort bij de aansluiting en die is onroerend.
pi_32478080
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 13:23 schreef roofless het volgende:
Normaal gesproken wel ja.
Maar daarvoor heb je die lijst die bij de koopovereenkomst zit, daar staan roerende zaken op die toch achterblijven, zoals gordijnen, lampen, lamellen, losliggend laminaat... en keukenapparatuur. Maar goed daar dachten de verkopers anders over blijkbaar.
Persoonlijk erger ik me bij iedere verhuizing er rot aan dat mensen het telefoonboek meenemen. Dat hoort dus NIET bij de roerende zaken, het hoort bij de aansluiting en die is onroerend.
Telefoonboek waag ik te betwijfelen. Het is een ongeadresseerd boek, huis aan huis verspreid. Los van welke telefoonaansluiting dan ook. Iedereen, of je nu KPN, Versatel, VOIP, of weet ik veel wat voor aansluiting, hebt krijgt zo'n boek.
  dinsdag 22 november 2005 @ 13:40:10 #50
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32478394
Ik neem hem ook altijd mee... omdat hij idd altijd weg is... En anders zit ik dus zelf zonder...
pi_32478969
Tusk, tusk, tusk
pi_32549718
Toch weer even een kickje.

De verkopende makelaar heeft me het verhaal van zijn klant verteld: klant wil niks doen ... had er rekening mee gehouden dat hij de apparatuur mee kon nemen. Ik kreeg geen uitleg waarom er dan een vinkje "blijft achter" gezet is. We hebben geprobeerd om "in de minne" te schikken, maar daar wilde hij ook niet aan. Het kwam op ons over alsof er gedacht werd "voor zo'n klein bedrag kunnen ze ons toch niets maken" (ook door de manier waarop er gecommuniceerd werd)

De juridische afdeling van een ander makelaarskantoor heeft op ons verzoek hier naar gekeken en heeft aangegeven dat zij er van overtuigd zijn dat wij in ons recht staan en gaven ons het advies om te proberen schikken (wat we al geprobeerd hebben) omdat een procedure voor dermate kleine bedragen niet plezierig is (en kostbaar), ook al sta je aan de kant die gelijk zal krijgen.

Een andere mogelijkheid zou zijn om een bedrag in depot te houden bij overdracht van de woning. De verkoper zal dan zelf een procedure moeten starten om dat laatste deel van het geld te krijgen. Hier zitten nogal wat haken en ogen aan, maar als het moet, dan kan het blijkbaar wel.

Argumenten waarom wij in ons recht staan zijn volgens die makelaar o.a.:

- De verkoper heeft de mogelijkheid gehad te specificeren wat hij evt toch mee wilde nemen of juist achter wilde laten en heeft die mogelijkheid niet benut, maar gewoon achter "de verzamelnaam" blijft achter aangevinkt

- In de omschrijving van het huis staat "keuken met losse apparatuur". Volgens de verkopende makelaar slaat deze tekst op "er zit dus geen inbouwapparatuur in", maar volgens de door ons geraadpleegde makelaar kan je het in deze discussie uitleggen als "er is losse apparatuur aanwezig of wordt ter overname aangeboden". Als er geen apparatuur aanwezig is of niet ter overname aangeboden wordt, had dit beter uit de beschrijving moeten blijken. Nu zou je het tegendeel kunnen concluderen.

Met deze twee argumenten in m'n broekzak heb ik wederom contact opgenomen met de verkopende makelaar.

Aangegeven dat ik dit niet de moeite waard vindt voor een procedure en dat ook liever niet wil, maar dat ons zolangzamerhand we een beetje rotgevoel bekruipt. We hebben recht op iets, dat krijgen we niet, en als bonus mogen we nog geld uitgeven om alsnog te gaan kopen waar we in eerste instantie al recht op hadden.

Toen ik liet vallen dat we overwegen om "een bedrag in depot te houden" begon de makelaar enigszins te stotteren. Blijkbaar niet iets waar de gangbare huizenkoper kennis van heeft. Hierbij wel meteen netjes aangegeven dat we nog steeds bereid zijn om financieel te schikken. Hoeven niet de hoofdprijs te hebben, maar vinden wel dat de kosten die wij nu moeten gaan maken ongeveer gedekt zijn. Vastgesteld dat je best een tweedehands koelkast, magnetron en fornuis kan scoren voor zo'n 200 EURO en dat we daar dus blij mee zouden zijn.

Nog geen uur later werden we teruggebeld: de verkoper is op ons advies akkoord gegaan met dit bedrag. En de verkopende makelaar voegde er nog even aan toe: "mijnheer, u heeft helemaal gelijk, maar ja, we werken voor de verkoper en zullen die mening dus als de onze moeten verkopen. Blij dat het zo opgelost is"
Poffervier
pi_32549793
Hartstikke mooi geregeld dus
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32550514
Ja, goed, alsnog geregeld. Zo zie je dat met verstand van zaken iets nog behoorlijk kunt oplossen! Probeer de valkuil bij een volgende koop/verkoop te voorkomen, maar dat leermoment heb je nu natuurlijk wel gehad.
  vrijdag 25 november 2005 @ 00:00:31 #55
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32553634
Ok, weer wat geleerd.
pi_32554002
Netjes opgelost .
  vrijdag 25 november 2005 @ 00:27:48 #57
84046 dscx
Bite me...
pi_32554493
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 00:12 schreef blieblie het volgende:
Netjes opgelost .
pi_32560592
Bedankt voor jullie advies allemaal. Met name de "je krijgt het niet, want je hebt er geen recht op" opmerkingen hebben gezorgd voor een voldoende krachtige drijfveer om door te zetten hiermee. Dus thx voor de kritische noten
Poffervier
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:40:33 #59
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_32593569
Ik blijf het raar vinden. Ik reken ook onze waterkoker, koffiezetapparaat, tosti-ijzer en friteuse tot keukenapparatuur, maar daarvan is het toch ook logisch dat ik dat meeneem als ik verhuis ?
  zaterdag 26 november 2005 @ 14:18:38 #60
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32594370
Gelukkig tref je doorgaans ook geen mensen die het onderste uit de kan willen. De meesten zullen toch uitgaan van redelijke aannames.
Maar als je wilt kun je elke letter in twijfel treffen natuurlijk. Ook een huis kopen blijft een kwestie van enig onderling vertrouwen, want niet alles is in letters te vatten.

Meestal ook niet nodig gelukkig. Maar goed, bovenstaande zaak is dan mooi opgelost. TS heeft er nog iets uitgesleept en de verkoper wilde er kennelijk ook vanaf zijn (terecht me dunkt).

Mooi zo, het leven kan zo simpel zijn
Snobs have more fun!
KLIK!
  † In Memoriam † zaterdag 26 november 2005 @ 16:36:06 #61
7074 moussy
kuttekop
pi_32597386
Oej, jammer voor TS dat ik dit topic niet eerder heb gezien, wij hebben dit nml ook gehad, en uiteraard voor elkaar gekregen, en dat voor toen 2 starters
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_32600011
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:40 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Ik blijf het raar vinden. Ik reken ook onze waterkoker, koffiezetapparaat, tosti-ijzer en friteuse tot keukenapparatuur, maar daarvan is het toch ook logisch dat ik dat meeneem als ik verhuis ?
Als je bij een NVM makelaar zit, kan je terugvallen op de NVM-uitleg over "keukenapparatuur". Ik heb het zelf niet kunnen vinden op de site, maar het schijnt ergens vastgelegd te zijn wat "keukenapparatuur" is. Magnetron was volgens mijn adviserende makelaar discutabel, omdat de stukken van NVM al een hele tijd niet ge-update zijn en daar dus geen magnetron in genoemd wordt ... waterkoker, koffiezetapparaat is niet discutabel tenzij "aard- en nagelvast" met de het huis / de keuken verbonden ...
Poffervier
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')