abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32454354
Wij hebben een huis gekocht, krijgen over een paar dagen (9 nachtjes ) de sleutel. Op de overnamelijst heeft de verkoper onder het kopje KEUKEN bij (Inbouw)apparatuur een vinkje gezet bij "blijft achter" ... verder geen specificatie of zo, die lege regeltjes eronder zijn dus niet ingevuld ...

Wij gingen er vanuit dat alle apparatuur (inbouw of niet) nu achter zou blijven, inclusief de losse koelkast, losse magnetron en zo'n metalen fornuis met oven eronder. Misschien naief en dat is nu juist de vraag eigenlijk.

Ik was vorige week in de woning om alvast de maten van de keuken op te nemen, omdat we offertes aan het aanvragen zijn voor een nieuwe keuken. Deze zal echter pas op z'n vroegst geplaatst kunnen worden als we er al 2 a 3 maanden wonen. Het is dus ineens essentieel geworden dat die apparatuur achterblijft. Tot mijn verbazing waren alle drie de bovengenoemde apparaten al uit de keuken gehaald toen ik daar kwam. Ik heb er niets van gezegd tegen de eigenaar, ik had zoiets van: eerst maar eens even nagaan of ik er wel recht op heb en dan bij de controle maar kortsluiten via zijn makelaar.

Maar ik kan op internet echter weinig hierover vinden en vroeg mij af of iemand daar iets zinnigs over kan zeggen, liefst onderbouwd door misschien een linkje naar een juridische of makelaarssite. Ik vermoed nl. dat de apparatuur dus ook echt weggehaald is en niet meer terug zal komen tenzij wij dit tijdens de "controle" aangeven.

Is er iemand die hierover meer informatie kan geven ? Misschien ervaring mee ?

PS: we hebben foto's gemaakt tijdens de tweede bezichtiging waar alle apparatuur opstaat ....
Poffervier
pi_32454896
losse koelkast, losse magnetron kun je iig op je buik schrijven, die gaan zeker weg. Het betref immer geen inbouwapparatuur.

Metalen fornuis met oven eronder.
wees aub duidelijker, was deze losstaand, lijkende een geheel? en wat voor een gat blijft er over??

show die foto's eens als je wil, voor en na graag.
pi_32455088
Waarom zou een losse koelkast achterblijven? Het woord 'roerend goed' zegt al genoeg lijkt me. Dat soort losse zaken moet je zien zoals de meubels in het huis.

Als er niets over is afgesproken, blijft het niet achter.

Wat er bij de tweede bezichtiging stond, doet niet ter zake.

Ik vind het inderdaad best naief, nofi.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32455102
Het is wellicht handig om de volgende keer goed te bespreken wat achterblijft en wat niet....
Wel vaag dat je eigenlijk niet weet wat je nu overgenomen hebt.

Bij mij was het afgesproken dat de verkoper ook wat lampen zou laten hangen, welke ze uiteindelijk toch weggehaald heeft, maar dat was misschien voor 50 euro aan lampen. Daar ga ik niet moeilijk over doen. Maar een koelkast, oven en magnetron is toch wel handig om dat van te voren af te spreken.
pi_32455139
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:08 schreef Duderinnetje het volgende:
Waarom zou een losse koelkast achterblijven? Het woord 'roerend goed' zegt al genoeg lijkt me. Dat soort losse zaken moet je zien zoals de meubels in het huis.

Als er niets over is afgesproken, blijft het niet achter.

Wat er bij de tweede bezichtiging stond, doet niet ter zake.

Ik vind het inderdaad best naief, nofi.
Er staat een vinkje voor (inbouw)apparatuur. Zonder dingen goed af te spreken is dat wel een ietwat ruim begrip natuurlijk . Misschien bedoelden ze daar de verlichting in de keuken mee ofzo .
pi_32455143
Er staat op de lijst roerende zaken specifiek: (Inbouw)apparatuur (dus inbouw tussen haakjes)

Het lijkt mij, dat als de omschrijving zo is, dat het niet alleen gaat om inbouwapparaatuur, want dan had er wel inbouwapparatuur gestaan ... toch ?

Bovendien staat er gewoon een vinkje achter bij "blijft achter" terwijl er 5 regels daaronder leeg zijn, die eventueel gebruikt hadden kunnen worden om te specificeren. Daar heeft de verkoper dus geen gebruik van gemaakt.

Er onstaat een gat in de keuken aan de zijkant van zo'n 60 a 70 cm waar dat fornuis heeft gestaan. Afzuigkap hing er toen ik ging kijken nog, maar die hangt dus boven een gapend gat. Ik zal vanavond ff een plaatje posten van tijdens de tweede bezichtiging om het te verduidelijken. Een foto van "erna" kan ik pas tonen als we de sleutel al hebben en dan is het te laat om nog bezwaar te maken lijkt me ...
Poffervier
pi_32455206
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:12 schreef W4 het volgende:
Er staat op de lijst roerende zaken specifiek: (Inbouw)apparatuur (dus inbouw tussen haakjes)

Het lijkt mij, dat als de omschrijving zo is, dat het niet alleen gaat om inbouwapparaatuur, want dan had er wel inbouwapparatuur gestaan ... toch ?

Bovendien staat er gewoon een vinkje achter bij "blijft achter" terwijl er 5 regels daaronder leeg zijn, die eventueel gebruikt hadden kunnen worden om te specificeren. Daar heeft de verkoper dus geen gebruik van gemaakt.

Er onstaat een gat in de keuken aan de zijkant van zo'n 60 a 70 cm waar dat fornuis heeft gestaan. Afzuigkap hing er toen ik ging kijken nog, maar die hangt dus boven een gapend gat. Ik zal vanavond ff een plaatje posten van tijdens de tweede bezichtiging om het te verduidelijken. Een foto van "erna" kan ik pas tonen als we de sleutel al hebben en dan is het te laat om nog bezwaar te maken lijkt me ...
Je had dus eigenlijk bij voor het ondertekenen van de koopakte door je makelaar dat moeten laten specificeren. Achteraf is het te laat. (Achteraf als in na tekenen van die papieren). Als ik het goed begrepen heb telt bij aankoop van een huis of appartement al het "spijker"vaste spul mee. Dus in de keuken zou dat de inbouwapparatuur zijn, maar ook de vloer telt mee. Zeg maar alles wat meeverzekerd is in de opstalverzekering. Wanneer er spullen niet inbouw zijn, moet dat stuk voor stuk aangetekend zijn in de koopakte in het onderdeel "ter overname" (oid.).

Geloof ik... Ik kan nu wat dingetjes door elkaar halen.
pi_32455228
@blieblie: in eerste instantie was het allemaal niet zo spannend, we zouden -voordat- we erin zaten de keuken als vervangen hebben. Door omstandigheden wordt dit echter pas later, dus we zijn ook pas later echt goed gaan kijken. Desondanks waren we onder de indruk dat (inbouw)apparatuur betekent dat je een keuken MET apparatuur zou krijgen (voor zover aanwezig tijdens de bezichtiging).

Van onderbouwlampen (onder de kastjes) verwacht ik dus ook dat ze aanwezig blijven. Wat is een keuken MET apparatuur zonder licht, fornuis, magnetron en koelkast ???
Poffervier
pi_32455311
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:12 schreef W4 het volgende:

Ik denk dat dat is omdat het zo verschrikkelijk voor zich spreekt.
Je hebt toch ook geen overnamekosten betaald voor zaken? Dan kun je toch wel nagaan dat er geen koelkast ed. achterblijft?

Wat je tijdens een bezichtiging ziet zegt niets. Voor hetzelfde geld staan er nog meubels, die blijven toch ook niet achter?

Het is vooral erg slordig van je eventuele makelaar, want die heeft je kennelijk als (startende?) koper niet genoeg uitgelegd over hoe zoiets gaat.

Tuurlijk is het ook pech dat de lijst zo nonchalant is ingevuld. Maar toch zou ik met zo'n lijst niet hebben gedacht dat er dus een koelkast ed. achterblijft...

Tip"Kringloop, kookplaatje kopen, alsmede een koelkast en even een tijdje 'kamperen'
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32455319
Ik heb het stukje hierboven even ge-edit ter verduidelijking.
pi_32455723
@blieblie: ik kan me er iets bij voorstellen, maar kan je dat ook onderbouwen met bijvoorbeeld een linkje of zo ? Ik kan dat nl. nergens vinden ...

@Duderinnetje: wel erg simpel gesteld hoor. Beetje van: als er discussie is, heeft de verkoper automatisch gelijk omdat ik had moeten aandringen op specificatie? Dat lijkt me niet juist. Ik stel je meedenken op prijs hoor, maar ik denk dat je kort door de bocht gaat.

Nogmaals: er staat een vinkje bij "blijft achter" in de regel van "(inbouw)apparatuur". Waarom staat inbouw tussen haakjes ? (niet voor niets toch) Waarom heeft de verkoper de lege regeltjes eronder niet gebruikt om te specifieren wat hij meeneemt ? Waarom zal ik automatisch de dupe zijn, van het niet specificeren van de roerende zaken ? Allemaal vragen waar ik mee zit en een antwoord op zoek van een officiele instelling ...

En je vergelijking met meubels gaat niet op denk ik, want die staan toch ook niet op de lijst. Als er op de lijst "meubels" zou staan en dan een vinkje "blijft achter", zou dat dan alleen gelden voor de meubels die (woorden van blieblie) "spijkervast" zitten. In dat geval blijft er dus niets achter, want welke meubels zitten nu spijkervast ??

Dus nogmaals: wie weet er wat er onder (inbouw)apparatuur valt als er een vinkje "blijft achter" achter staat en het niet gespecificeerd is EN kan dit ook onderbouwen ...
Poffervier
pi_32455919
Ik kan het helaas niet onderbouwen. Ben geen makelaar en wat ik hier post is eigenlijk based op hoe het ging toen ik mijn appartementje kocht. Mijn makelaar hamerde erop dat de koopakte geen onduidelijkheden bevatte zodat ik niet achteraf met dit soort dingen zou komen te zitten (Ik heb overigens heel wat overgenomen, dus vandaar...). Echt elk onderdeel wat als het ware niet "vast" zat en wat ik zag bij het bekijken van het appartementje stond opgeschreven in de koopakte. Alleen bij de verlichting ging het dus fout omdat ik aan gegeven had dat ik de lelijke lamp in de gang weg wilde hebben maar de rest moest blijven hangen (Dat stond onder het kopje "hangende verlichting" ofzo, en mijn makelaar gaf later aan dat de verlichting in de gang weg MOEST... Naja, ik weet eigenlijk niet waarom dat mis is gegaan ).

Ik vrees dat je verliest, want toon maar aan dat er bij de onderhandelingen die losse onderdelen van de keuken in zaten. Ik zou in ieder geval het wel even aankaarten bij je makelaar en in ieder geval pissig doen dat hij daar niet op gelet heeft en heel misschien weet hij een manier om die dingen terug te kunnen krijgen. Maar ik geef je niet veel kans. .
pi_32457103
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:48 schreef blieblie het volgende:
Ik vrees dat je verliest, want toon maar aan dat er bij de onderhandelingen die losse onderdelen van de keuken in zaten.
euh ...
quote:
Op maandag 21 november 2005 15:40 schreef W4 het volgende:
...

PS: we hebben foto's gemaakt tijdens de tweede bezichtiging waar alle apparatuur opstaat ....
Misschien zo ??
Poffervier
pi_32457174
Over 9 nachtjes weet je het
  maandag 21 november 2005 @ 18:18:10 #15
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32458143
quote:
Op maandag 21 november 2005 16:41 schreef W4 het volgende:
@blieblie: ik kan me er iets bij voorstellen, maar kan je dat ook onderbouwen met bijvoorbeeld een linkje of zo ? Ik kan dat nl. nergens vinden ...

@Duderinnetje: wel erg simpel gesteld hoor. Beetje van: als er discussie is, heeft de verkoper automatisch gelijk omdat ik had moeten aandringen op specificatie? Dat lijkt me niet juist. Ik stel je meedenken op prijs hoor, maar ik denk dat je kort door de bocht gaat.

Nogmaals: er staat een vinkje bij "blijft achter" in de regel van "(inbouw)apparatuur". Waarom staat inbouw tussen haakjes ? (niet voor niets toch) Waarom heeft de verkoper de lege regeltjes eronder niet gebruikt om te specifieren wat hij meeneemt ? Waarom zal ik automatisch de dupe zijn, van het niet specificeren van de roerende zaken ? Allemaal vragen waar ik mee zit en een antwoord op zoek van een officiele instelling ...

En je vergelijking met meubels gaat niet op denk ik, want die staan toch ook niet op de lijst. Als er op de lijst "meubels" zou staan en dan een vinkje "blijft achter", zou dat dan alleen gelden voor de meubels die (woorden van blieblie) "spijkervast" zitten. In dat geval blijft er dus niets achter, want welke meubels zitten nu spijkervast ??

Dus nogmaals: wie weet er wat er onder (inbouw)apparatuur valt als er een vinkje "blijft achter" achter staat en het niet gespecificeerd is EN kan dit ook onderbouwen ...
Ja je kan het allemaal wel niet leuk en raar en oneerlijk vinden, maar ik vrees gewoon dat ik het bij het rechte eind hebt en dat je geen poot hebt om op te staan.

Sorry

En de volgende keer écht een beetje zakelijker zijn. Wat hierboven werd gezegd: álles DUIDELIJK vastleggen.

Ondanks de keuken wel veel plezier in je nieuwe huis natuurlijk (lat dit dát niet verpesten hoor!)
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32458582
Ja, ik ga met Duderinnetje mee. Ik denk een geval van pech. Maar je kan toch ook de verkopende kant eens bellen, en vragen hoe zij dat zien? Grote kans dat de boel al via marktplaats verkocht is gok ik.

Ach wie weet krijg je een oud, foeilelijk bed ervoor terug wat ze achterlaten wat je nu nog niet weet
  maandag 21 november 2005 @ 18:44:55 #17
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32458802
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:36 schreef Marsepein het volgende:
Ja, ik ga met Duderinnetje mee. Ik denk een geval van pech. Maar je kan toch ook de verkopende kant eens bellen, en vragen hoe zij dat zien? Grote kans dat de boel al via marktplaats verkocht is gok ik.

Ach wie weet krijg je een oud, foeilelijk bed ervoor terug wat ze achterlaten wat je nu nog niet weet
Ja dat is best een goed idee inderdaad! Bel gewoon eens met de verkopers! Zijn ook gewoon mensen en voor hetzelfde geld realiseren zij zich helemaal niet welke verwachtingen jullie hadden en valt er iets te regelen.
Heb ik trouwens met de koper van mijn huis ook gedaan. Ik gooi een boel spul weg omdat ik het dubbel heb (ik ga samenwonen). En ik laat dat niet staan, want een huis moet uiteraard leeg opgeleverd worden. Maar inmiddels hebben we afgesproken dat ik bij alles wat ik wegdoe, qua meubels (en ook de koelkast trouwens ) even met hem bel of hij het wil!

Zonde om het weg te doen terwijl hij er om zit te springen
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32459630
Okay, nu weten we hoe iedereen over denkt, fijn ...

Is er nu ook iemand die daadwerkelijk op de vraag in wil gaan ? Zolangzamerhand niet eens meer om die spullen te krijgen, maar tot dusver heeft nog niemand me kunnen voorzien van een linkje of zo waarin door een officiele instantie bevestigd wordt dat zij gelijk hebben of dat ik ongelijk heb .... prove me wrong zeg maar
Poffervier
pi_32460000
quote:
Op maandag 21 november 2005 17:34 schreef W4 het volgende:

[..]

euh ...
[..]

Misschien zo ??
Naja dat bedoel ik niet .
De bank, kasten en bed van de verkopers stond ook in het huis bij de bezichtiging.
Het gaat erom of je bij de onderhandelingen hebt gezegd dat je er van uitgaat dat die apparatuur blijft staan.
Ik heb bij de onderhandelingen bijv. bedongen dat het 1 en het ander zou blijven staan. Maar dat moet je wel ff vermelden.
  maandag 21 november 2005 @ 19:50:17 #20
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32460698
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:14 schreef W4 het volgende:
Okay, nu weten we hoe iedereen over denkt, fijn ...

Is er nu ook iemand die daadwerkelijk op de vraag in wil gaan ? Zolangzamerhand niet eens meer om die spullen te krijgen, maar tot dusver heeft nog niemand me kunnen voorzien van een linkje of zo waarin door een officiele instantie bevestigd wordt dat zij gelijk hebben of dat ik ongelijk heb .... prove me wrong zeg maar
Pardon?

Bel je makelaar, of de VEH. Dat kunnen wij moeilijk voor je doen. Iedereen hier probeert mee te denken en zijn ervaring te delen. Dat is de bedoeling van dit forum! Niet dat je hier opdrachten geeft tot het opzoeken van linkjes die je (kennelijk) zelf ook niet hebt gevonden.

Je hebt wel gezocht neem ik aan?
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 21 november 2005 @ 19:51:35 #21
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32460731
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:27 schreef blieblie het volgende:

[..]

Naja dat bedoel ik niet .
De bank, kasten en bed van de verkopers stond ook in het huis bij de bezichtiging.
Het gaat erom of je bij de onderhandelingen hebt gezegd dat je er van uitgaat dat die apparatuur blijft staan.
Ik heb bij de onderhandelingen bijv. bedongen dat het 1 en het ander zou blijven staan. Maar dat moet je wel ff vermelden.
Inderdaad.

Maar ik denk dat je niet doorgaat voor de koelkast, als het aan TS ligt
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32460906
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:51 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Inderdaad.

Maar ik denk dat je niet doorgaat voor de koelkast, als het aan TS ligt
Die zat er bij mij nog in toen ik introk .
  maandag 21 november 2005 @ 19:58:15 #23
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32460948
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:56 schreef blieblie het volgende:

[..]

Die zat er bij mij nog in toen ik introk .

Goed geregeld man
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32461384
Alles wat nagelvast aan een huis zit hoort bij het onroerend goed. Alles wat niet nagelvast zit hoort dan dus bij het roerend goed. Dat dient dan te worden gespecificeerd in de lijst van 'roerende zaken'.

Bij jou staat er (inbouw)apparatuur : ja. Als er nu *helemaal niets* achter zou blijven zou je dat nog kunnen aankaarten. Maar ik geloof dat de afzuiger achterblijft. Ergo: de verkopers stonden in hun recht.

Linkjes: zoek eens op google op "nagelvast", staan veel uitspraken van rechtbanken etc.
  maandag 21 november 2005 @ 20:47:53 #25
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32462379
Ik lijk goddomme wel gek. Maar á la:
quote:
6 HET KOOPCONTRACT

U kunt voor het vastleggen van de afspraken het beste een model-contract gebruiken. Dit heeft voor zowel de koper als de verkoper voordelen. Deze kunt u verkrijgen bij Vereniging Eigen Huis.
Lees het model-contract rustig zelf door, bespreek het van tevoren met de koper en geef de koper een exemplaar mee om dit thuis op z'n gemak te bekijken. U moet twee exemplaren van het contract volledig invullen en ondertekenen.

Omschrijf het huis en de overige verkochte zaken nauwkeurig. Is iets niet omschreven, dan hoort alles bij het huis wat "nagelvast" is. [Dus alles wat niet nagelvast is hoort er niet per definitie bij - red.] Dat wil zeggen, alle zaken die niet onbeschadigd verwijderd kunnen worden of die speciaal passend gemaakt zijn voor de woning, behoren dan bij de verkoopprijs. Beter is het echter alle zaken schriftelijk vast te leggen.
Bron: http://www.huisverkopen.net/documents/verkooptips.doc
Snobs have more fun!
KLIK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')